Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Battlefield Hardline Review

Hoofdrol in je eigen politieserie

Singleplayer: eigen politieserie

Mocht het toch even mis gaan met de servers op de eerste dag, dan is er in elk geval wel een redmiddel. Niet dat we eventuele problemen willen goedpraten, maar het is wel zo fijn dat Battlefield Hardline in dat geval een singleplayer-modus heeft die inderdaad de moeite waard is. Het op de vorige pagina geschetste perspectief levert het gewenste resultaat op. Die credits mag Visceral natuurlijk claimen, al helpt het ook heel erg dat de studio heeft gekozen voor een setting die tot nu toe Battlefield-vreemd was. Een verhaal rond politieagenten en criminelen brengt natuurlijk hele andere scènes en een heel ander verhaal met zich mee dan de militaire standaardverhaaltjes waar we het normaal mee moeten doen.

Nicholas Mendoza

Het verhaal van Battlefield Hardline richt zich op Nicholas Mendoza, een jonge detective die in Miami werkzaam is. Al snel raakt Mendoza betrokken bij een plot vol bedrog, geld, drugs en allerlei andere dingen. Dat plot is op zichzelf aardig, en zeker beter dan wat we voorheen zagen in Battlefield, maar niet spectaculair. Het verloop is uiteindelijk zelfs enigszins voorspelbaar, maar dat hinderde ons eigenlijk nauwelijks. Het is een beetje hetzelfde als weten dat een seizoen van de televisieserie 24 uiteindelijk wel goed af zal lopen. De weg er naartoe is waar het om draait.

Die weg steekt in Battlefield Hardline prima in elkaar. Dat komt zeker ook door de manier waarop Visceral de singleplayer presenteert. Het verhaal is in tien episodes gegoten, en die worden de speler voorgeschoteld alsof het een televisieserie betreft. Elke episode begint met een kenmerkend stukje 'previously on Battlefield Hardline', en mocht je stoppen met spelen, dan eindigt je speelsessie ook met een kort fragment 'Next on Battlefield Hardline'. Een prima zet, want televisieseries lijken momenteel populairder dan ze ooit geweest zijn, dus die herkenbaarheid werkt prima. Mocht je het niets vinden, dan heb je er ook niet echt last van. De voor- en na-fragmentjes kunnen altijd overgeslagen worden.

Bekende cast

Niet alleen de opbouw heeft de vorm van een televisieserie, ook de cast zal mensen die veel series volgen bekend voor komen. Wij herkenden acteur Benito Martinez (House of Cards) het makkelijkst, maar ook Kelly Hu (Arrow), Eugene Byrd (8 Mile) en Ross Marquand (The Walking Dead) hebben een aantal grote producties op hun naam staan. Die ervaring mist zijn uitwerking niet: de tussenscènes, maar ook de gesprekken die de personages tijdens de gameplay met elkaar voeren, zijn van hoger niveau dan we voorheen zagen in Battlefield. Oké, sinds het verschijnen van Advanced Warfare is het gebruik van echte acteurs in shooters natuurlijk niet uniek meer, maar het werkt wel.

Dit alles levert een pakkend geheel op, waarbij de speler inderdaad het idee krijgt in een interactieve politieserie te spelen. Ook de gameplay draagt daar aan bij. In de eerste plaats kun je mensen arresteren. Door ze onder schot te nemen en je badge te laten zien kun je er voor zorgen dat criminelen zich over geven. Dat levert altijd meer punten op dan ze simpelweg neerschieten, dus het is wel zo uitdagend om zoveel mogelijk boeven op de voor politiemensen te prefereren manier uit te schakelen. Ondanks dat je dit héél vaak doet, gaat het nooit echt vervelen. Crimineel na crimineel op de grond leggen blijft spannend en leuk om te doen. En wie heeft er nou nooit een keer in een game willen kunnen roepen "freeze, MPD!"

Het inrekenen van boeven is een deel van Mendoza's takenpakket, maar hij is niet voor niets detective. Er zit dan ook een kleine sublaag in Battlefield Hardline die daar op inspeelt. Mendoza kan, met een speciale scanner, allerlei objecten onderzoeken. Dat biedt aanwijzingen die verwijzen naar bepaalde casussen. Een casus los je op als je alle aanwijzingen die horen bij een specifieke casus hebt gevonden. Die aanwijzingen liggen verspreid door verschillende episodes. Het kan dus zomaar zijn dat je een casus pas afrondt na de achtste episode, terwijl je de eerste aanwijzing al in de tweede episode vond. Heb je een casus compleet, dan kun je een kort 'conclusiefilmpje' bekijken, ontrafel je een stukje achtergrondverhaal en word je beloond met een nieuw, speciaal wapen of item in je arsenaal.

Geloofwaardige wapens

Dat arsenaal bestaat uit onderdelen die je mag verwachten bij de politie. Al te zware machinegeweren kom je dus niet snel tegen, al zijn er wel assault rifles die je kunt vrijspelen. Grappig is trouwens dat je 'primary weapon' in Battlefield Hardline je pistool is. Voor de overzichtelijkheid is je zwaardere wapen in de multiplayer wel je primary, maar in de singleplayer niet: politieagenten gebruiken hun pistool immers vaker dan een sniper rifle, shotgun of machinegeweer. Wel zo logisch dus. Ook opvallend: je hebt in de singleplayer geen handgranaten. Dat was voor ons toch wel even wennen. De actie is, zeker in de shootouts, lekker intens. Dan geen granaat kunnen gooien is absoluut een handicap. Maar ook hier geldt weer: hoe vaak heb je een detective een handgranaat zien gooien?

Lees meer


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True