Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Electronic Arts maakt bekend dat Battlefield Hardline wordt uitgesteld. De game stond gepland voor dit najaar, maar EA schuift hem door naar begin 2015. De uitgever geeft ontwikkelaar Visceral Games extra tijd om de campagne aan te vullen en de stabiliteit te verbeteren.

In een uitgebreide post op het officiële Battlefield Blog legt Karl Magnus Troedsson, directeur van het Zweedse Digital Illusions CE en daarmee verantwoordelijk voor alle Battlefield-games, uit waarom het besluit genomen is om Battlefield Hardline uit te stellen. Troedsson geeft daarvoor drie redenen. Zo wil hij meer diepgang van het verhaal uit de campagne van de game. Verder wil hij de stabiliteit van de game verbeteren. Tot slot wil Troedsson het multiplayer-gedeelte van de game uitbreiden.

Uit de bètatest van de game zou erg veel feedback gekomen zijn, die ontwikkelaar Visceral Games op nieuwe ideeën heeft gebracht voor het online gedeelte van de game. Het kost volgens de ontwikkelaar wel tijd om die nieuwe ideeën in het spel te verwerken en die tijd heeft het bedrijf van uitgever EA dus gekregen. Hardline zou nu in het voorjaar van 2015 uit moeten komen. De game verschijnt voor Windows, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 en PlayStation 4. Waar de meeste Battlefield-games een militaire aangelegenheid zijn, is Hardline een strijd tussen politie en overvallers.

Onze videopreview van Battlefield Hardline

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Gezien de releasedate van hardline ga ik er eigenlijk wel vanuit dat een groot deel van de bugs in BF4 dus pas in 2015 opgelost is...
BF4 liep nogal voor op de Hardline beta qua technische verbeteringen. Ik denk dat Hardline tijdens de launch misschien zelfs iets achter loopt op BF4 qua bugs. Ze hebben nu eenmaal meer tijd om bugs te fixen in BF4, welke daarna overgenomen worden in Hardline.
Niet helemaal waar denk ik. Het is niet zo dat wanneer een game uit komt er pas aan een vervolg wordt gewerkt. Het zou goed kunnen dat meerdere studios in het geheim naast elkaar bezig zijn met 2 games uit dezelfde reeks. Hierdoor kan het zijn dat hardline in een vroeg stadium al de engine heeft gekregen van BF4 en gewoon de bugs zijn overgenomen. Hierdoor moeten dezelfde bugs voor 2 games dus allebei apart worden opgelost door 2 verschillende studios. Wat er nu gebeurt kan zijn, is dat de studio achter hardline hulp inschakelt van het team dat in BF4 de meeste bugs heeft opgelost.

Het blijft echter zo dat de hele wijze waarop BF4 en Hardline zijn gemaakt mij totaal niet trekt. BF4 zou realistischer moeten zijn dan 3 maar dat gevoel heb ik totaal niet. Alles in 4 voelt voor mij juist ontzettend onnatuurlijk aan. Als ik dan BF3 weer speel dan is het gewoon een genot om te doen.
Bf4 bf3 Battlefield 2 was gewoon de beste game man.
Zou kunnen ik ben het vanaf 3 gaan spelen dus daar kan ik niet over oordelen. Wel heb ik 3 lang genoeg gespeeld (bijna 1000 uur) om te kunnen oordelen dat BF4 absoluut helemaal niets meer te maken heeft met BF3.

Dat kan een voordeel zijn als echt alles vele malen beter is uitgewerkt. Maar BF4 is dit in mijn ogen in geen enkel opzicht. De game speelt gewoon... hoe zeg ik dat goed... onhandig.

Dary, heb jij na het spelen van 4 eens terug gekeken naar 3? Merk je dan ook niet dat BF3 veel lekkerder speelt dan 4? in mijn ogen moet een game die op zich goed is niet minder lekker gaan spelen in een opvolger.

Naar mijn mening hadden ze gewoon verder moeten bouwen op BF3 en alle bugs en slechte dingen die er nog in zaten moeten verbeteren, maar de hele feel moeten laten voor wat het is. Maar het voelt gewoon aan als een hele andere game. En dat vind ik persoonlijk erg jammer. HEt is misschien innoverend. maar ik vind het sonde dat na 1000 uur trainen en goed worden in een game ik in BF4 weer overnieuw moet beginnen... en dat is dan nog niet het ergste... maar de game loopt ook gewoon voor geen meter. Je ziet 120 FPS in de bovenhoek staan en toch voel ik vertraging... Start ik BF3 op en zet alles op ultra met AA aan en speel op 120 FPS dan loopt de game rete strak. Ik weet niet wat ze met BF4 en hardline gedaan hebben maar de hele snelheid en responsiveness is om zeep geholpen.
eindelijk, EA leert dat ze meer tijd moeten nemen om de bugs op te lossen! Ik wacht liever een half jaar langer dan een spel te spelen dat vol met bugs zit (kijkt boos naar BF4)
Dikke kans dat je een half jaar langer wacht *EN* een spel vol met bugs krijgt.
Natuurlijk. Zie de reacties hier. Mensen hebben nu al weer gelijk hoop op een goed werkend spel omdat EA zegt dat ze het uitstellen om de stabiliteit te verbeteren. Schijnbaar gelooft men vrijwel alles van wat EA ze voorschotelt.

EA kan nu fijn de game op zijn slofjes af laten maken en nog vol bugs uitbrengen begin 2015. Mensen kopen het schijnbaar toch wel weer. Er spijtig want als alle gamers voet bij stuk houden en zich niet laten ompraten door EA propaganda zouden ze binnen een jaar de wereld kunnen verlossen van dit kwaad.
Nee joh, EA heeft nog de sport games en die lopen zoals vanouds gewoon goed, ook al verandert er al een jaar of tien niets in die games (wat leukere graphics en up-to-date spelers/teams daargelaten dan).

En als EA het echt moeilijk krijgt kapen ze wel een stukje tech bij een vooruitstrevende developer zoals ze dat eerder hebben gedaan.

Voor mij echt alleen nog EA games uit de budgetbak - meer dan 25 euro heb ik niet over voor titels als BF - op die manier kan je je er ook geen buil meer aan vallen en is het ook niet zo rampzalig wanneer EA er weer eens een servertje uit haalt.

EA is zo'n bedrijf dat af en toe net lijkt alsof het naar zijn klanten luistert, om vervolgens die goodwill direct weer in te cashen / te verspelen (hangt van je perspectief af wat het is :)) met een bizarre, ronduit asociale 'business strategy'. Kortom dit uitstel opent de weg naar het verkopen van wederom een bizarre hoeveelheid extra karige DLC pakketjes, en betere verkoopcijfers voor Hardline zelf. Dat is de motivatie achter deze beslissing, niet de vele feedback en de zogenaamde veronderstelling dat Visceral het licht heeft gezien en door de community op geweldige ideeen is gebracht.

Nu we het toch over EA hebben, ik werd niet al te lang geleden zeer positief verrast door deze fijne vent, die heel leuke reviews doet en in de tweede helft van dit filmpje ook EA nog even ijzersterk neerzet. Zeker de moeite waard (Ross' Game Dungeon!):

http://www.youtube.com/watch?v=PrQqt4hG6SI

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2014 11:33]

Na BF4 heb ik het ook wel gehad met de bugs.. Ik wacht nu netjes enkele maanden voor dat ik zelfs twijfel om het te kopen.. Wat dus niet wil zeggen dat ik geen hoop koester op het feit dat EA wel zijn lesje kan leren.
Het 'gepeupel' heeft dan ook een aandachtspanne van 5 sec, en een geheugen van 2 maand ofzo. Dit zal je nooit voorkomen en iets meer kritische consumenten zien het keer op keer gebeuren.

Kijk naar de supermarkt producten, elke x maanden wordt een product VOLLEDIG vernieuwd!!!!! (lees ander kleurtje op het doosje/plastic en een 'nieuw' ingredient/iets minder suiker oid) de massa trapt daar ook altijd met open ogen in.
Ze hebben nu ook weer meer tijd om nieuwe bugs erin te zetten. ;)
Goed van ze. Liever een latere release met minder/geen bugs dan die ellende van BF4
Helemaal met je eens. Hoeveel glitches je wel niet tegenkwam aan het begin (en nog steeds)
Ik ben zeer benieuwd hoe bug free hardline uiteindelijk de wereld op gezet gaat worden.
Het lijkt erop dat ze eindelijk eens geleerd hebben van het BF3 en voornamelijk het BF4 debacle rondom de veel te vroege launch. Het is ze niet in dank afgenomen dat ze een spel wat totaal niet af is op de markt hebben gebracht.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 23 juli 2014 10:20]

Niet in dank afgenomen ja, maar het heeft niet geleid tot lagere verkoopsaantallen. EA zal niet echt wakker liggen van hoeveel men klaagt op fora, etc., de enige manier om een uitgever te raken is via de inkomsten (voting with your wallet).
De aandeelhouders waren er ook verre van blij mee. Maar inderdaad het interesseert EA (blijkbaar) alleen als het hun eigen portefeuille schaad.
stabiliteit verbeteren? blijf er aub vanaf, de beta was 10x beter speelbaar dan de afgelopen BF releases. Zelfde gold voor BF3, metro beta was goed, game gaat goud en zijn tich nieuwe bugs en flaws geintroduceerd. :+
bf3 beta was goed? ik weet niet welke beta jij gespeeld hebt maar dat was buggy as hell, hitreg was ook echt niet goed toen. Ik denk dat je beeld een beetje vertroebeld is door je eerste ervaring toen. Om van gun balance niet eens te spreken (ump45 ubergun)
Maak je geen zorgen, als het spel vol met bugs geleverd wordt dan is er binnen een maand of 10 wel een patch die het grotendeels wat oplapt :+
Maar wel weer andere bugs met zich mee brengt of een DLC die bepaalde bugs weer terug doet brengen ;)
Uiteraard, goed voor de werkgelegenheid !

(Als ik terug kijk naar BF3 en BF4 dan zou ik toch wel durven stellen dat er iets mis gaat kwa version-control bij DICE)
Uiteraard, goed voor de werkgelegenheid !

(Als ik terug kijk naar BF3 en BF4 dan zou ik toch wel durven stellen dat er iets mis gaat kwa version-control bij DICE)
BF4 is gebaseerd op een build van BF3 toen BF3 nog veel gespeeld werd. Je moet uitgaan van een ontwikkelingstraject van 2 jaar. Daarnaast zegt version control niet of een product goed is of niet. Bugs heb en hou je altijd wel, dat is onvermijdelijk.
Ja, maar bugs die opgelost waren in BF3 opnieuw introduceren in BF4 (zoals de ceiling glitch in Metro) is natuurlijk van de zotte.

Hardline sla ik over, niet mijn type Battlefield game en bovendien mag EA/DICE eerst bewijzen dat ze nu wel een fatsoenlijke game af kunnen leveren.
Ja, maar bugs die opgelost waren in BF3 opnieuw introduceren in BF4 (zoals de ceiling glitch in Metro) is natuurlijk van de zotte.
Dat komt dus simpelweg omdat er een oudere 'build' van BF3 is gebruikt als basis voor BF4.
BF4 gebasseerd op BF3??? er is werkelijk waar helemaal niets over van BF3 in BF4 werkelijk alles is anders. de hele gameplay is totaal niet hetzelfde alle wapens reageren totaal anders de movement van spelers is soms vreemd. Hierin is BF3 als je dit weer zou gaan spelen subliem.
BF4 gebasseerd op BF3??? er is werkelijk waar helemaal niets over van BF3 in BF4 werkelijk alles is anders. de hele gameplay is totaal niet hetzelfde alle wapens reageren totaal anders de movement van spelers is soms vreemd. Hierin is BF3 als je dit weer zou gaan spelen subliem.
Ik heb het dan ook niet over de gameplay. Maar over de engine en techniek (het 'patchlevel') die er achter zit. Die is wel degelijk voortgevloeid uit BF3. Dacht je nu werkelijk dat BF4 'from scratch' is opgebouwd? ;)

Een motor kan best in verschillende auto's liggen. Zie bijvoorbeeld de Volkswagen LT en Mercedes Sprinter (al hebben nieuwere versies het een stuk minder dan voorheen).

Of, wat een betere vergelijk is, de VW Golf en de VW Kever. Zelfde chassis, maar twee totaal verschillende auto's. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 24 juli 2014 11:42]

Des te verbazender dat BF4 als snot draait (nog steeds op sommige maps) qua stabiliteit (drops van 80 FPS naar 35 vind ik slecht te verkroppen iig, het ligt dan iig niet aan de hardware) en netcode (problematiek lijkt op de problemen die ze een korte periode hebben gehad in BC2 na een netcode-update, maar dat was binnen een paar weken weer gefixt waarna het prima draaide).

BF3 had ook wel zijn zwakke plekken maar je verwacht niet dat er dermate veel nieuwe problemen bijkoment als er maar 2 jaar tussen zit en veel van de engine precies hetzelfde doet (al draait BF4 in gelijke omstandigheden efficienter zo lijkt het)
Dat bugs er zijn en altijd zullen zijn is 1, maar waar ik op doel is dit :

Base game : godmode glitch mogelijk.
Patch v1.1 : godmode glitch onmogelijk gemaakt
Patch v1.2 : allerlei fixes doorgevoerd, maar godmode glitch weer mogelijk gemaakt.
Patch v1.3 : godmode glitch gefixed.
Patch v1.19: godmode glitch ......you get the picture ?

Zeer storend en dit is al veel voorgekomen in BF3 en BF4.

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 23 juli 2014 16:03]

Hardline voelde aan als een skin voor BF4, de demo heb ik om die reden ook maar kort gespeeld.
Het is inderdaad een mod. Counterstrike verschilde meer van Half Life dan Hardline van BF4.
De game stond gepland voor dit najaar, maar EA schuift hem door naar begin 2015.
Goede maatregel, maar financieel gezien niet zo handig van EA. Zeker gezien de gemiste kerstverkopen.
Moeten niet weer een Brokenfield game krijgen.

Ik vind het wel beter. Nu kan ik COD weer eens een kans geven.
Met "veel feedback" bedoelen ze "volledig afgekraakt", toch?
Nee dat bedoelt hij niet.
Nee, maar de kans is wel erg groot dat dat de strekking is, zelf word ik in elk geval niet echt warm van Hardline. Het hele artikel leest ook als een heerlijk afgemeten stukje dat door de PR afdeling goed is doorgelicht. In dat soort stukjes worden 'problemen' opeens 'kansen' en zijn bugs opeens 'features'.

Maar goed er is altijd kans op verbetering, we zullen zien. Het is in elk geval niet negatief dat de game meer tijd krijgt. Kunnen ze ook mooi alvast alle DLC klaar zetten ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2014 10:18]

Niet om het een of ander maar dat IS waar de PR voor is, elk stukje tekst dat uitgaand is wordt door die afdeling gecontroleerd en verstuurd ;)
Verder volledig met je eens, ik heb nog niet eens de nieuwe dlc geprobeerd van bf4 omdat ik gewoon bf moe ben geworden met al die onzin problemen. mss dit weekend eens kijken of het wat beter is na 2 maanden maar ik vermoed dat ik weer teleurgesteld ga worden en bij skyrim door kan gaan of splinter cell verder speel.
Dat klopt helemaal, en het is juist die PR waar ik kotsneigingen van krijg. Doe gewoon normaal en zeg waar het op staat. Zo doen de goede devellopers dat, die zijn dan ook een stuk geloofwaardiger als ze iets roepen over uitstel.

En het verschil is helemaal enorm als je een beetje meedoet in een early access waar de developer goed luistert naar de consument. Dan zie je hoe het ook kan, hoe het zou moeten, en hoe positief dat is voor zowel het eindproduct als de beeldvorming (ik noem een Space Engineers, Starpoint Gemini 2... geweldig om te zien hoe dat gaat, en hoeveel het voor de game doet).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2014 11:22]

Ze doen dat dan ook niet voor ons, tweakers die wel een beetje gebruik maken van de grijze massa, maar voor de zoals hier vaak wordt aangegeven, de 'cod massa' die toch wel de game koopt als je een flitsende trailer laat zien, ook al was de voorgaande game ontzettend kut.
Mee eens maar dit kunt je niet oneindig blijven doen. 1 of 2 missers kan nog. Maar keer op keer de mist in gaan betekend uiteindelijk dat mensen het beu zijn.

Ik ben bij BF4 afgehaakt. Ik heb 1000 uur BF3 gespeeld met heel veel plezier. Je verwacht dat BF4 een verbetering is op BF3. maar niets is minder waar. BF4 is een hele hoop snelheid kwijt, is log/zwaar - speelt veel zwaarder, en de hele game heeft vooral een hele hoop detail verloren in tegenstelling tot BF3. als je na het spelen van 4 weer naar 3 gaat dan merk je het meteen... BF3 is een stuk sneller, en speelt gewoon veel lekkerder. Daarnaast zijn crosshair en attachments veel verfijnder waardoor je veel preciezer kunt aimen en schieten. Ook de mappen zien er leeg en kaal uit. hebben weinig detail en de TDM en SQDM mappen die in BF3 heel sterk waren zijn in 4 gewoon in een ochtendje in elkaar gegooid... althans dat is het gevoel wat ik erbij krijg. als ik daarna weer grand bazaar speel in BF3. die map is echt geniaal. Jammer dat ze het zo verpest hebben in 4.

Hardline is niets anders dan BF4 met een paar nieuwe game modes. Voor de rest speelt het weer net zo log als BF4 en heeft het in mijn ogen absoluut geen meerwaarde. Ik denk dat ze met deze kritieken die ik veel meer lees hebben besloten om er toch iets meer diepgang in te stoppen.
volledig mee eens :) dat is ook de reden dat ik afhaak bij bf4
dat is dan ook de reden voor het uitstel,
kan niet anders vinden dan dat dit een goede zet is voor de kwaliteit van de game. of dat alles fixt weet ik niet maar de beta was iig niet zo buggy als BF4 was.
Wat voor problemen nou eigenlijk man ? ik heb dit spel al vanaf het begin van de release op de pc en 3 maanden geleden premium gekocht, het enigste probleem die ik had was dat het geluid wegviel in het begin van de map.Nooit andere problemen gehad.

Dus weet niet wat al die mensen lopen te ouwezeiken?

[Reactie gewijzigd door daryl078 op 23 juli 2014 20:48]

Vandaar dat bf4 in piek tijd amper 30000 spelers online heeft, het werkt ook zo goed.

BF4 was nog niet eens klaar tijdens release en blijkbaar hebben ze daar nu eindelijk van geleerd en stellen hardline uit omdat het nog niet klaar is.

Waarom denk je dat dice LA een test programma draait met bf4?
Welke problemen??

- De crashes die iedereen heeft/had met het spelen van bepaalde mappen, leuk joh als je ESL V.S. speelt en je game crashed opeens. Vielen 5v5 opeens 2 van mijn teammaten weg.
- De random deaths doordat je "struikelt?" over een plankje.
- Het spectaten van jezelf in sommige situaties?
- De nog steeds verschrikkelijke netcode, die zogenaamd verbeterd is. De vertraging van kogels zijn nu niet 5 seconden, maar nu nog maar 2!

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan ben ik morgen nog bezig. Ik heb zoveel spijt dat ik BF4 en ook Premium allebei gepre-ordered had, nog voor ik de beta had gespeeld. Echt waste of money.
Ik kom daarom graag hier om EA/DICE te bashen, omdat ik me gewoon genaaid voel. Wel DLC's uitbrengen, maar bugfixes ho maar.

[Reactie gewijzigd door Chrisz op 24 juli 2014 09:30]

Inderdaad niet leuk voor je, gelukkig heb ik daar allemaal geen last van.
Ik kreeg er een beetje een gevoel van CounterStrike XXXXXL bij.. Ik vraag me af wat je aan dit concept kunt toevoegen wat niet al geprobeerd is in alle andere Terrorist vs. Militia games.

Beetje inspiratieloos onderwerp. Maar wie weet kunnen ze dat recht trekken met de "meer diepgang in het verhaal".

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 23 juli 2014 11:27]

Tsjah, als iedereen modern/beetje futuristic combat shooters maakt dan is de lol er na een paar games ook wel af..

Dat ze eens wat andere dingen gaan maken, hoe lang is het al niet geleden dat er een goede shooter gemaakt is in een oude setting la Wereld Oorlog 2 of iets dergelijks.. Moet best fun zijn met de engine en graphics van nu. (met biplanes & what not :) )
Nou, misschien wordt de campaign wel net zo memorabel als die van BF3...

8)7
Goede keuze, Hardline had net zo goed een dlc voor BF4 kunnen zijn. Zelfs de HUD, kleuren en icoontjes van medespelers en tegenstanders is allemaal 1 op 1 overgezet. vond er eerlijk gezegd weinig aan. Alleen soldaatjes zijn voor politie en boefjes ingeruild. Ik snap ook dat dezelfde engine is gebruikt maar probeer dan in ieder geval eens wat ander kleurinstellingen / filters te gebruiken om in ieder geval iets onderscheid te kunnen maken.
kijk eens naar cod waar ze uhm allegames op de zelfde engine laten draaien en vervolgens het een nieuwe game noemen. nu doedt ea dat 1 keer en moet je eens zien wat een haat
BF heeft dit nooit gehad dus als EA dit in eens begint te copieren van cod dan is al
die haat wel logisch.
Daarom speel ik die sinds MW2 ook al niet meer
Daar zal echter niets meer veranderd aan worden..
Inderdaad, eindelijk iemand die het ook eens zegt. Totale lack aan inspiratie. Alle icoontjes zijn allemaal jetfightercockpit-look.

Zelfs iemand met weinig inspiratie als ik zou kunnen bedenken dat bijvoorbeeld de 'enemyflag-marker' geen rood ruitje zou moeten zijn maar een soort punaise, als in die jaren 80 politieseries waar ze nog een prikbord gebruikten om foto's en kaarten aan te hangen.
Het lettertype is ook niet veranderd, politieseries hebben meestal een bepaald soort 'vet en lui' lettertype. Nee hoor,.... gewoon de basic blokletters laten staan.

Vooral ook gelijk de lighting zo laten, politie series zijn totaal niet korrelig en donker .... . Verblind de speler lekker met neon, lensflares en alles wat maar een beetje zou kunnen glimmen moet uit zien als een spiegel. Dat is de sfeer! (dat was sarcasme trouwens)

Pak de engine van BF4, beetje tweaken, nieuwe models, pleur er een texturen overheen en klaar is kees. Nieuwe game.
Verstandig dat ze de uitgever deze keer meer tijd geven om de game beter te maken. Hopelijk voorkomt dat de problemen die er bij Battlefield 4 wel waren en nog steeds aanwezig zijn.
niet alleen voor de genoemde punten een goed besluit, maar geeft ook wat meer ruimte voor bf4 zelf, hardline had voor mijn gevoel een te snelle release na bf4.
ik ben niet van plan om hardline te gaan spelen maar te snel achter elkaar releasen zorgt er bij mij voor dat mijn interesse in de games weg vallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True