Battlefield Hardline Preview

Nieuwe game voelt aan als BF4-dlc

Kwaad bloed?

De aankondiging van Battlefield Hardline werd enkele weken geleden met enthousiasme ontvangen. Hoewel niemand de problemen rond de release van Battlefield 4 al vergeten is, bood de nieuwe setting wel perspectief. Na jaren van games die draaiden op Amerikaanse mariniers, terroristen en andere inkoppertjes, was het goed om te zien dat EA zijn blik eens verlegde. Bovendien wordt de game niet door DICE, maar door Visceral Games ontwikkeld, wat ook goed zou kunnen zijn voor enkele frisse ingevingen.

Nu, enkele weken later en een E3 verder, is het enthousiasme enigszins weggeëbt. Ondanks dat Battlefield Hardline zowel in de presentaties die we zagen als in de gameplay die we speelden een goede game lijkt te worden, overheerst inmiddels een ander gevoel. Van echte vernieuwing is zeker in de gameplay vooralsnog geen sprake. Visceral Games mag het stokje dan hebben overgenomen, dat zorgt in de multiplayer-modus vooralsnog niet voor veel verschillen ten opzichte van de gameplay van Battlefield 4. En in dat licht bezien volgt Hardline ineens wel heel erg snel op Battlefield 4. Daar komt dan nog bij dat Battlefield 4 voor veel gamers tot op de dag van vandaag nooit helemaal heeft gewerkt zoals het zou moeten. Het maakt dat de vraag waarom EA niet eerst Battlefield 4 fatsoeneert voor het aan een nieuwe Battlefield begint, best is te rechtvaardigen.

Deze invalshoek ondermijnt het plezier dat we normaal veel sneller zouden kunnen beleven aan Hardline. De gameplay is nu eenmaal erg hetzelfde als die van Battlefield 4. De gelijkenissen zijn bijvoorbeeld goed zichtbaar in de interface en in de menu's. Al spelend voelt het rennen en schieten vrijwel hetzelfde aan. Natuurlijk is er wel enige differentiatie, maar wij hadden nooit het gevoel dat we echt een andere game aan het spelen waren. We vroegen ons zelfs hardop af waarom de Hardline-content niet als downloadable content voor Battlefield 4 is klaargezet. Daarmee had EA waarschijnlijk minder kwaad bloed gezet bij de gamers waarvan het bedrijf hoopt dat ze de game toch weer oppikken.

Dat allemaal gezegd hebbende: Battlefield Hardline is een nieuw spel, van een nieuwe studio, en hoewel we er dus onze bedenkingen bij hebben, zou het ook niet eerlijk zijn om Hardline vanwege het Battlefield 4-debacle helemaal geen kans meer te geven. De game bevat immers nog steeds een setting waar je alle kanten mee op kunt, en die ook zeker in de singleplayer goed zou kunnen zijn voor veel originelere content dan het verhaal van bijvoorbeeld Battlefield 4. Daar hebben we nog niets van gezien, en van de multiplayer kennen we pas twee spelmodi. Een definitieve veroordeling is dus nog lang niet aan de orde.