Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 212 reacties

De aankondiging van Battlefield Hardline werd enkele weken geleden met enthousiasme ontvangen. Hoewel niemand de problemen rond de release van Battlefield 4 al vergeten is, bood de nieuwe setting wel perspectief. Na jaren van games die draaiden op Amerikaanse mariniers, terroristen en andere inkoppertjes, was het goed om te zien dat EA zijn blik eens verlegde. Bovendien wordt de game niet door DICE, maar door Visceral Games ontwikkeld, wat ook goed zou kunnen zijn voor enkele frisse ingevingen.

Nu, enkele weken later en een E3 verder, is het enthousiasme enigszins weggeëbt. Ondanks dat Battlefield Hardline zowel in de presentaties die we zagen als in de gameplay die we speelden een goede game lijkt te worden, overheerst inmiddels een ander gevoel. Van echte vernieuwing is zeker in de gameplay vooralsnog geen sprake. Visceral Games mag het stokje dan hebben overgenomen, dat zorgt in de multiplayer-modus vooralsnog niet voor veel verschillen ten opzichte van de gameplay van Battlefield 4. En in dat licht bezien volgt Hardline ineens wel heel erg snel op Battlefield 4. Daar komt dan nog bij dat Battlefield 4 voor veel gamers tot op de dag van vandaag nooit helemaal heeft gewerkt zoals het zou moeten. Het maakt dat de vraag waarom EA niet eerst Battlefield 4 fatsoeneert voor het aan een nieuwe Battlefield begint, best is te rechtvaardigen.

Deze invalshoek ondermijnt het plezier dat we normaal veel sneller zouden kunnen beleven aan Hardline. De gameplay is nu eenmaal erg hetzelfde als die van Battlefield 4. De gelijkenissen zijn bijvoorbeeld goed zichtbaar in de interface en in de menu's. Al spelend voelt het rennen en schieten vrijwel hetzelfde aan. Natuurlijk is er wel enige differentiatie, maar wij hadden nooit het gevoel dat we echt een andere game aan het spelen waren. We vroegen ons zelfs hardop af waarom de Hardline-content niet als downloadable content voor Battlefield 4 is klaargezet. Daarmee had EA waarschijnlijk minder kwaad bloed gezet bij de gamers waarvan het bedrijf hoopt dat ze de game toch weer oppikken.

Dat allemaal gezegd hebbende: Battlefield Hardline is een nieuw spel, van een nieuwe studio, en hoewel we er dus onze bedenkingen bij hebben, zou het ook niet eerlijk zijn om Hardline vanwege het Battlefield 4-debacle helemaal geen kans meer te geven. De game bevat immers nog steeds een setting waar je alle kanten mee op kunt, en die ook zeker in de singleplayer goed zou kunnen zijn voor veel originelere content dan het verhaal van bijvoorbeeld Battlefield 4. Daar hebben we nog niets van gezien, en van de multiplayer kennen we pas twee spelmodi. Een definitieve veroordeling is dus nog lang niet aan de orde.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True