Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

De conclusie na de E3 was even hard als simpel: Battlefield Hardline was in onze ogen niet meer dan een mod voor Battlefield 4. Het spel leek in alles op zijn voorganger van vorig jaar. Zowel het gevoel bij het spelen als de interface verraadden een sterke band met Battlefield 4. Dat gaf Hardline een lastig uitgangspunt, want Battlefield 4 is bepaald niet goed geweest voor de karmapunten van DICE en Electronic Arts. Het spel werkte lange tijd niet goed en veel gamers gaven het na maanden wachten helemaal op, waardoor ze Battlefield 4 misschien wel nooit helemaal zoals bedoeld hebben kunnen ervaren. En dan kom je binnen een jaar - zo was het plan, maar Hardline is inmiddels doorgeschoven naar 2015 - met een volledig nieuw spel ...

Het zorgde voor flink wat afkeurende reacties, en scepsis aan onze kant voor elke volgende presentatie en speelsessie. Niet dat we een game bij voorbaat al afschrijven, maar Hardline had op zijn zachtst gezegd wel iets te bewijzen. Om te beginnen: laat eens zien dat er inderdaad differentiatie zal zijn. Bewijs dat Battlefield Hardline op zijn eigen benen kan staan, en uit meer bestaat dan alleen nieuwe likjes verf en nieuwe omgevingen, gebouwd op het al bestaande framework van Battlefield 4. Daarnaast moet Hardline vooral laten zien stabiel te kunnen draaien op alle platformen, maar dat zal lastig te bewijzen zijn voordat het spel daadwerkelijk uit is.

Het is dan ook goed dat Visceral Games in Keulen een stuk beter voor de dag kwam dan tijdens de E3 in Los Angeles. De studio, die de leiding heeft over het project met DICE als toekijkende grote broer die een handje uitsteekt waar dat nodig is, kreeg op de Gamescom namelijk de kans de singleplayer-modus van Battlefield Hardline te laten zien. En laat dat nu net het forté van Visceral zijn, dat met games als Dead Space bekend is geworden om zijn verhalen en sfeer. Dat zijn nu net de aspecten die in een multiplayer niet tot uiting komen.

Naast de singleplayer kreeg Visceral in Keulen ook een tweede kans om de multiplayer te tonen. Ook hier wist de ontwikkelaar hogere ogen te gooien dan op de E3. Dat had vooral te maken met de dit keer getoonde spelmodi, die daadwerkelijk laten zien dat de studio zijn best doet een eigen draai te geven aan de traditionele Battlefield-gameplay. Alleen dat al geeft het spel een heel andere uitstraling, en het maakte dat wij bij het spelen de game met een wat meer open houding benaderden. En dat leidde weer tot een toch wel erg plezierige speelsessie.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True