Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Apple iPhone 6 en 6 Plus Preview

Geïnspireerd door de concurrentie

10-09-2014 • 00:41

609

Singlepage-opmaak

Tot slot

Apple heeft bij de ontwikkeling van de iPhone 6 en 6 Plus goed naar de Android-concurrentie gekeken. De grotere schermen, ondersteuning voor wifi ac en nfc, hogere schermresoluties; we zagen het allemaal al eerder in het Android-kamp. Ook veel van de nieuwe features van iOS 8, waaronder de ondersteuning voor alternatieve toetsenborden en de mogelijkheid van apps om gegevens uit te wisselen komen bekend voor. De nieuwe iPhones wekken dus het gevoel dat Apple een inhaalslag wilde maken.

Is dat erg? In onze ogen niet, zo lang het allemaal maar goed uitgewerkt is. En dat lijkt zo te zijn. De grotere behuizingen voelen stevig en fijn aan, de telefoons zijn erg snel, de schermen mooi en dankzij het gekromde glas is het swipen van de zijkanten - wat je binnen iOS 8 vaak genoeg moet doen - fijner dan bij eerdere iPhones. Op een later moment zullen we natuurlijk nog verder ingaan op de kwaliteit van de schermen en de camera's, maar gezien Apples track record op dit gebied hebben we op dat vlak geen zorgen.

De iPhone 6 is geen revolutionaire telefoon, maar het is op eerste gezicht wel een heel complete telefoon. En dankzij de keuze uit meerdere schermgroottes, die beide fors groter zijn dan het oude 4"-formaat, is één van de grootste kritiekpunten van voorgaande modellen voorgoed verleden tijd.

Reacties (609)

609
491
251
19
0
142
Wijzig sortering
Laat ik vooraf zeggen: Ja, ik ga een iPhone 6 halen (niet de plus btw). Ik zit diep in het Apple systeem en ervaar het als zeer prettig, ondanks dat er altijd dingen vatbaar zijn voor verbetering.

Maar een paar dingen hebben een beetje een nare nasmaak achtergelaten bij deze iPhones.

1. Waarom de iPhone 6 (niet plus), niet gewoon 0,2 millimeter dikker maken en ook de optical stabilization (en een grotere batterij) meegeven. Ik begrijp dat er productdifferentiatie moet zijn, maar het verschil in schermgrootte tussen de 2 modellen is te groot om dit te verantwoorden. Ik wil geen 5.5" phablet, maar wel image stabilisation. Moet ik daarvoor dan weer op de 6S (niet plus) wachten?

2. De gebruikte resoluties zijn individueel verklaarbaar, maar als geheel gezien niet. Ik begrijp de keuze voor de resolutie van de 4.7". Hij heeft dezelfde DPI als de iPhone 4, 5C, 5 en 5S wat ervoor zorgt dat apps in gebruik hetzelfde aanvoelen. Immers, een button blijft even groot. Echter wordt dit compleet te niet gedaan, door op de 6 (plus, die grootte) voor een standaard te gaan: 1920 * 1080 (door Apple schrijnend 'Retina HD' genoemd... 8)7). Het is geen 2x of 3x retina, maar er vind wel scaling plaats. Echter is dit niet gedaan t.v.b. developers omdat de DPI niet constant schaalt. Dus waarom bij de 6 (niet plus) ook niet voor de hogere DPI kiezen. De enige reden die ik kan bedenken is accuduur, maar als dat zo belangrijk is, waarom dan niet gedaan wat ik bij punt 1 aangeef.

3. De prijsdifferentiatie. een 16GB voor €699 en 64GB voor €799. Ik begrijp deze keuze. Veel mensen zullen €100 meer uitgeven voor 4x de opslag (ik ook, voor de gewone 6, niet de plus, voor als dat nog niet duidelijk was). Maar dit is gewoon minachting naar de consument. 32GB kost Apple waarschijnlijk €0,10 meer om toe toevoegen dan 16GB dus had simpelweg gewoon de basisopslag moeten zijn.

4. Noem die iPhone 6 plus gewoon een iPad Nano, dat maakt het allemaal wat makkelijker :P

Dingen waar ik wel naar uit kijk:

1. Het grotere scherm. Hoe je het ook wendt of keert, het internet is gewoon prettiger te gebruiken op een groter scherm; en laat dat nou net het gene zijn dat ik er het meest op doe.

2. De nieuwe camera. Ondanks dat er in de iPhone 6 (niet plus) geen optical stabilization zit, zie ik iedere verbetering van de camera met veel plezier tegemoet. Ik maak vele prachtige foto's met m'n iPhone en ik hoop dat de iPhone 6 (niet plus) de trend voort kan zetten waarbij ik nog minder m'n gewone camera (NEX-6) mee ga nemen.

3. Apple Pay. Indien het makkelijk toe te passen is via de back-end in bestaande NFC-systemen, zie ik digitale portemonnee's eindelijk écht v/d grond komen. Apple heeft in de US een end-to-end oplossing gepresenteerd (als eerste, ondanks alle beloftes van andere fabrikanten), dus laten we hopen dat dit ook snel naar NL gaat komen.

4. De vrijheid van iOS 8. Extensibility, Hand-Off, en het meer open iOS8 gaat voor meer mogelijkheden zorgen die binnen Android al mogelijk waren. Hopelijk zorgt dit voor meer unieke mogelijkheden.

Al met al ben ik enthousiast, en ga ik zeker overstappen van de 5 naar de 6 (niet plus), maar ik had gehoopt dat Apple de gebruiker nét iets serieuzer had genomen met deze update.

Had ik al aangegeven dat ik de naamgeving van de iPhone 6 (niet plus) en iPhone 6 plus echt ontzettend onhandig vind...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 23 juli 2024 04:51]

2. De nieuwe camera. Ondanks dat er in de iPhone 6 (niet plus) geen optical stabilization zit, zie ik iedere verbetering van de camera met veel plezier tegemoet. Ik maak vele prachtige foto's met m'n iPhone en ik hoop dat de iPhone 6 (niet plus) de trend voort kan zetten waarbij ik nog minder m'n gewone camera (NEX-6) mee ga nemen.
Ow jee hoe kun je nou een iPhone camera vergelijken met een Nex-6 ??
Dat is dus een wereld van verschil 8)7

Dan dit nog waarvoor stapt Apple van zijn eigen overtuiging af qua grote van de schermen ?
Hier hun eigen commercial : https://www.youtube.com/w...m7lebirE&feature=youtu.be
Of Apple geloofde er toen al niet in maar deed aan verkoop praatjes
Of van alle Iphone houders zijn de duimen ineens veel groter geworden ??
Ik vergelijk ze niet. Mijn NEX-6 gaat met regelmaat mee, maar niet altijd.

The best camera is the one that you have with you.

Dus zodra de camera die ik bij me hebt betere foto's maakt, is dat alleen maar meegenomen. Ik heb echt prachtige foto's gemaakt met m'n iPhone (en zelfs op groot formaat Canvas afgedrukt). Alleen waren toen de omstandigheden ook echt perfect. De ontwikkelingen in smartphone-camera's gaan tegenwoordig zo snel dat ze een normaal fototoestel steeds vaker vervangen. Wat ik met mijn tweede punt bedoel is dat ik hoop dat de camera's dusdanig beter worden dat ze m'n NEX nog vaker kunnen gaan vervangen en dus ook in minder perfecte situatie nog steeds goede foto's maken.
En jij wilt dus zeggen dat je op Arthurs Pass je NEX-6 niet mee had? :Y)

Maar verdere hele mooie post (halve Blog post) met erg goede punten. En ik snap heel goed dat mensen hier naar uitkijken als je in een Apple eco system leeft. Maar het is gewoon niet meer cutting edge of vernieuwend.

Maar die iPad Nano houden we er in :D
Punt 1 was er destijds iemand anders de baas bij Apple en die dacht er destijds zo over.

Punt 2 is er nu iemand anders de baas bij Apple en zijn er hier en daar wat veranderingen doorgevoerd.

Da's nogal vaak zo met een nieuwe baas.
Tijden veranderen he!
De resolutie op de 4,7 inch kan je ook eigenlijk niet meer introduceren. Het aantal PPI blijft hetzelfde. Het komt uit op 300+, maar echt meegaan met de concurrentie doen ze ook niet. Natuurlijk is de resolutie niet alles, maar letters zijn nou eenmaal scherper bij een Full HD-resolutie.

Ook wat betreft de batterij heeft men maar een magere weg gekozen. De Iphone 6 krijgt een 1810MAh batterij. Er wordt altijd gemeld dat IOS zo goed geoptimaliseerd is, nou dat zal ook wel nodig zijn. Het scherm groeit, de resolutie gaat omhoog, maar de batterij steekt er maar schril bij af.
Waarom kan die resolutie niet? De Galaxy S3 van een paar jaar geleden had 720x1280 op 4,65", de Galaxy S4 1080 x 1920 op 5". Als je ze naast elkaar houdt, zie je wel dat de S4 iets scherper is, maar schokkend is dit verschil niet. Ik had op de Galaxy S3 nooit het gevoel dat het niet scherp genoeg was, en ook de iPhone 5S kan ik prima gebruiken om stukjes tekst op te lezen.
Het enige dat dit comfortabeler maakt is het grotere scherm. Voor langere mails, internetpagina's of pdf-jes vind ik de Galaxy S3 fijner dan de iPhone 5S. Ik vind de iPhone 6 in dat opzicht dan ook een logische schermgrootte en resolutie hebben.
Waarom? Als de batterijduur net zo lang of langer is, waarom zou je dan een probleem hebben? Alsof er toestellen zijn die qua batterijduur in de praktijk beter zijn....bij vergelijkbare grootte van het toestel.
Eigenlijke álle punten die je aankaart als minpunten van de iphone kun je oplossen door een android telefoon te nemen.

Alle punten waar je enthusiast van wordt heb je ook bij een android telefoon.
Jup, maar met een Android telefoon heb ik geen:

- Hand off
- Continuity
- Airplay
- iCloud
- Touch ID (de Samsung en HTC manier is waardeloos)
- Vele apps die nog niet op Android beschikbaar zijn
- Lag-free experience. Met een quad core en 3GB ram nog steeds geen fatsoenlijke UI-experience kunnen leveren is echt een fundamenteel probleem dat continu in de doofpot wordt gestopt...

Maar de nieuwe Moto X (ondanks zijn gigantische scherm) heeft me zeker wel doen twijfelen, wat een prachtig toestel is dat!

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 23 juli 2024 04:51]

Hoeveel daarvan heb je werkelijk nodig, en voor hoeveel daarvan zijn er alternatieven?

Lag-free experience heb je wel een punt, al valt daar zelf ook wel wat aan te regelen. De ene Android skin is de andere niet. Al is er in mijn ervaring altijd wel ergens iets van lag te vinden.
M'n hele audio systeem is gebaseerd op Airplay. Een Libratone zipp in de keuken, tuin, slaapkamer. Een Denon 1713 receiver voor geluid in de woonkamer via m'n B&W speakers. Een AppleTV voor video's op m'n TV.

Ik heb m'n iPhone/iPad backups lopen via iCloud, waar al m'n contacten e.d. in staan.

Apps als Fantastical die gekoppeld zijn via m'n Mac (en vele andere apps) zijn echt onmisbaar.

Dus ja, het grote probleem is dat hoe langer je op een systeem zit, je echt locked-in bent.

Daarnaast ben ik een paar maanden terug helemaal weggegaan bij Google, vanwege hun absurde privacy voorwaarden op mijn privé-data. Dus Android is alleen daarom eigenlijk al een no-go...
Prima dat je vuistdiep in het Apple systeem zit, maar je weet hopelijk net zo goed als ik dat weggaan bij Google om hun privacybeleid echt absurd is? Apple is minstens net zo erg als je hun voorwaarden doorleest.
Je verwart privacy een nogal met censuur. Daarbij kun je je hart ophalen op het Internet, mocht je het zo belangrijk vinden.

Google heeft ook geen porn in de store, je moet dan ook echt naar sideloaded apps, en zeker binnen dat genre kan ik me zo voorstellen dat de virussen en andere vervelende onderdelen zeer veel voorkomen zonder controle van Google.
Alsof je privacy beter af is bij Apple, Microsoft, Facebook, Yahoo.......... (vul maar in).
Euh, ja!
Voor mijn gevoel (en daar draait het in MIJN geval om) is mijn privacy beter af en veiliger bij Apple dan bij Google/Android!

Mag ik dat vinden? Dank je, kan me geen r..t schelen wat jij ervan vind of denkt!

En hoezo zou ik geen porno kunnen kijken op mijn iphone?
Kan naar alle porno sites die ik zou willen en gewoon porno kijken! Hoezo zou dat niet kunnen denk jij??

Heb soms het idee dat sommigen echt denken dat je haast niks kan met een iphone ofzo?! Vooral door dit soort onnozele opmerkingen.
Anoniem: 528441 @Daejji10 september 2014 18:18
Daarom werden Playboy en een hoop andere geweigerd in de store... Maar goed bedankt voor de -1 tjes
Apple mag toch zelf bepalen wat zij verkopen in HUN winkel of niet dan?
Zij verbieden het niet om porno te kijken, zij willen geen sexueel getinte apps in hun store! Ik vind het soms ook wat overdreven, maar het blijft HUN eigen winkel! Het blijven nl. ook Amerikanen!

Maar nogmaals, totaal geen problemen met een iphone om naar pornografische sites ofzo te gaan! Wordt totaal niks geblokkeerd door Apple, dus wat is het probleem?

Jij zoekt een probleem wat er niet is!
Lagfree kan zeker wel hoor, kijk naar de Xperia Z2, wat overigens ook een fantastisch vormgegeven en geconstrueerd apparaat is en een stuk luxer aandoet dan de nieuwe iPhone naar mijn mening. Bovendien is de skin licht en supersnel. Er is geen sprake van lag. Natuurlijk heb je wel eens een hapering bij wisselen van apps, maar ik heb genoeg van dergelijke haperingen meegemaakt op de iPhone 5S.

Niet iedere Android is een Samsung. Samsung lagt en heeft een lelijke, bloated skin. Samsung is echter ook verleden tijd in Androidland.
Wat ze gewoon gedaan hebben is de prijs van de 32 gb op de 16gb versie gegooid, en de 16gb er helemaal uitgehaald, op deze manier lijken de 64gb varianten veel aantrekkelijker. Dat is een bekende marketing strategie. Uiteraard is dit iets wat totaal niet ten behoeve van de consument is gedaan, enkel om meer geld binnen te halen.
fout , iphone 5s 16GB koste 699 , nieuwe iphone met 16GB kost evenveel.
Het verschil is de upgrade , 32GB word 64GB
Zo geef je de consument nog steeds keuze tot 16GB , maar maakt het minder interresant . Men stuurt de consument aan om toch maar die extra 100 euro uit zijn zak te halen
En leg me dan eens uit waarom ze de 32 gb niet zouden verkopen voor 699 euro? Simpel, omdat ze meer van de 64GB willen verkopen. Door de 16GB voor maar 100 euro minder naast de 64GB te zetten maak je de 64GB veel aantrekkelijker. Dat is onderzocht en dat werkt als een tierelier, heeft te maken met de manier waarop de hersenen verbanden leggen.
Ik zeg toch net hetzelfde ???
Als je de positieve kan wil bekijken.
Kopers die steeds 64GB nodig hebben op hun iphone , zijn nu goedkoper af :D
Mooie foto's! al heeft het denk ik ook vooral met je editing Skills te maken ;) een goede vakman kan met elk gereedschap werken ;)
Echter wordt dit compleet te niet gedaan, door op de 6 (plus, die grootte) voor een standaard te gaan: 1920 * 1080
En ook dat is niet zo. Schijnbaar rendert het ding op 1242x2208 en schaalt dat naar beneden naar 1080p.

Wat de redenering ook is, het zal vast gevolgen hebben voor ontwikkelaars.
Dit is nu wel heel erg dun, maar goed de resolutie van de 4,7" is wel heel erg bizar maar gelukkig is die van de 5,5" wel vrij normaal.

Wel raar, ze krijgen in de hoogte wel beide 1 extra rij iconen maar niet in de breedte.

Vraag mij wel af wat de prijzen hier zullen zijn en hoe lang de accu duur van de Plus zal zijn.

Al vrees ik dat de prijzen erg hoog worden.

http://store.apple.com/nl/buy-iphone/iphone6

Gevonden, de 4,7" zal dus net zo duur zijn als de 5S nu, maar de 799 euro is wel pittig voor de Plus, ook belachelijk dat je 699 en 799 euro voor de 16GB versie betaald maar dat de 64GB versie maar 100 euro meer kost, kun je net zo goed de laatste nemen.

En dan de 999 euro voor de 128GB is erg hoog, maar goed dan heb je ook wat qua opslag.

En dan even een sarcasme moment, voor 999 euro heb je een leuke i3 notebook, OnePlus One 64GB en een LG G Watch
SanDisk Ultra microSDXC 128GB Class 10 Speicherkarte (UHS-I, 30MB/s, SD-Adapter, Android Edition) voor €88,-. het enige wat je er nog bij moet kopen is een telefoon met cardslot. Maar voor meer dan €900,- moet dat geen probleem zijn _/-\o_
Het design mag dan wel goed in de hand liggen en lijken op dat van de mooie Z3 maar het ziet er echt uit als een snel uitgewerkt product. De manier waarop ze het simpel wouden houden heeft hen in het nadeel gewerkt en nu ben je alle details kwijt die Apple telefoons onderscheide van de rest. De finesse is er niet. Die banden aan de achterkant kunnen mooi zijn, zoals htc heeft bewezen bij de One serie, maar deze implementatie vind ik persoonlijk echt lelijk. Jammer want hadden ze nu bijvoorbeeld net als bij de 5s gebruik gemaakt van glas bovenaan en onderaan was het aanzienelijk mooier geworden. Of misschien dat ze beter af waren door een band over de gehele zijkant te laten lopen...

Verder vind ik het echt angstaanjagend dat de accuduur bij de kleinere iphone volgens Apple maximum 1 a 2 uur langer volhoud dan bij de 5s welke bekend staat als een zeer goede telefoon die een halve werkdag meegaat...

Een ander punt van kritiek is dat ik had gedacht dat ze misschien de homeknop wat kleiner zouden maken om zo bovenaan en onderaan wat kleinere bezels ge bekomen want nu zien ze er voor het schermformaat echt onnodig groot uit. De bezels doen me denken aan de M7, alleen dat ze bij deze laatste ook goed benut werden.

De camera die uitsteekt is ook iets dat ik niet gewoon ben van apple. Ik bedoel komaan niemand zal het geringe verschil in dikte tussen deze iPhones en de voorgangers merken, dus waarom hebben ze de dikte van 7,6mm niet behouden en zo een grotere accu erin gestoken en de cameralens vlak afgewerkt met de achterkant ?

In principe is er niks mis met een HD resolutie op 4.7 inch alhoewel je het duidelijk merkt naast een full hd scherm, maar om nou 699 euro te vragen voor een toestel met wat praktisch een goedkoop IPS lcd is, een camera die uitsteekt zonder OIS en het ergste van allemaal met f#cking 16gig aan opslaggeheugen zonder uitbreidbaar geheugen is gewoon absurd... 16 gigabyte is voor zeer weinig gebruikers genieg anno 2014.

En ja je kunt van de cloud gebruik maken maar datadiensten zijn nog steeds niet ongelimiteerd en daarbij zuigt dit letterlijk de accu bij iPhones leeg in no time.

Ik denk dat Jobs deze iphone nooit van zijn leven zou goedkeuren en waarschijnlijk het hele team ontslaan zou hebben of op zijn minst de iphone tegen hun bakkes gesmeten zou hebben...

Natuurlijk os het al bij al geen slechte telefoon. Het is nog steeds een zeer vlotte telefoon die voor veel zaken geschikt is en door het grotere scherm nu veel mensen met een android telefoon zou kunnen overtuigen.
Toch zal het waarschijnlijk goed verkopen.
Een vergelijking met de concurrent
oneplus one 5.5 inch FHD 64GB prijs 299 euro
iPhone 6 5.5 inch FHD 64GB prijs 899 euro

Tuurlijk krijg je bij Iphone 6 nog wat extra mee maar is het die 600 euro verschil waard.
Dat zal elk consument zelf moeten beslissen
En bij welke betrouwbare Nederlandse winkel kun je een one plus one (simlock vrij of met abo) kopen. Juist.

Er zijn en nog gigantisch veel mensen die een product liever in een winkel kopen dan bij een vage online site. Sterker nog, er zijn genoeg onderzoeken die aanwijzingen tonen dat retail winkels weer populairder worden vanwege de slechte ervaringen online, met name bij consumentenelectronica.
Die one plus one was natuurlijk alleen maar een voorbeeld. Er zijn veel meer zeer goede Android phones met dezelfde of nog beter specs dan de iPhone 6 die maar de helft kosten van wat de iPhone 6 kost. En die gewoon in een Nederlandse winkel te koop zijn.

Ik vind de nieuwe iPhones ontzettend duur, vooral de 6 Plus. Apple wil duidelijk aan de bovenkant van de smartphonemarkt zitten. Apple heeft bij veel mensen een soort mythische status. De reden waarom Apple producten zo duur zijn is niet omdat ze technisch iets bieden wat ze heel bijzonder maakt. Het is omdat Apple goed is in marketing en mensen op slimme wijze ervan overtuigt dat hun spullen heel bijzonder zijn. Heel veel mensen betalen graag een paarhonderd euro extra omdat er een Apple logo op staat.
Dus eigenlijk levert Apple een degelijke telefoon (as usual) die niet beter is (maar ook niet veel onder doet) tov de concurrentie. Echter wel voor een Apple prijs (duur) die je zou verwachten bij een telefoon die sneller en innovatiever is.
Maw ga je voor prijs/prestatie dan kan je net zo goed een HTC of Samsung nemen. Ga je voor het iPhone gevoel en is die meerprijs jou waard (het gevoel/de patsfactor?) dan is dat de (enige?) manier om dit verschil te rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door thewizard2006 op 23 juli 2024 04:51]

Waarom is het voor types als jij zo moeilijk te snappen dat het niet alleen maar om hardware gaat? Hardware wat trouwens niks onder doet voor de concurrenten!

Gaat ook veel mensen om het gebruiksgemak, om iOS en dat soort zaken!
Waarom is het voor types zoals jij zo moeilijk om te lezen. Ik zeg toch duidelijk dat je voor de prijs/prestatie niet bij Apple moet zijn. Wat is daar niet aan te snappen? Dat sluit niet uit dat er nog andere redenen zijn om alsnog voor een Apple te kiezen. Dit zal echter niet de prijs/prestatie afweging zijn
Desalniettemin is bijvoorbeeld de iPhone 5s na de iPhone 6(plus) wel de snelste smartphone tot nu toe. En ook niet een klein beetje sneller dan die android telefoontjes. De iPhone 5s is qua cpu 1,75 keer sneller dan de snelste android getest op passmark. Bron: http://www.androidbenchmark.net/cpumark_chart.html
En http://www.iphonebenchmark.net/cpumark_chart.html
Allemaal leuk die quad-core en octacores voor specs geile consumenten maar uiteindelijk heb je er niet veel aan. Prestatie is meer dan alleen hardware.

Om op de prijs/prestatie terug te komen. Een topmodel android kost al gauw 400 euro. €400 x 1,75 = €700 een iPhone 5s is verkrijgbaar vanaf €515, dus dat is nog niet eens zo slechte deal.

Bij een iPhone draait het om het geheel. Wat je ook al aangaf, er zijn meer factoren. Een gelikt design, duurzaam materiaalgebruik, zeer gebruikersvriendelijk os en hardware waar alles op elkaar afgestemd is.
Nee, nogmaals; het gaat de meeste mensen om het gebruiksgemak, iOS, de vele mooie apps etc. etc.
Dat is ook kwaliteit, en dat behoor je ook mee te nemen in je prijs/kwaliteit vergelijking. Niet alleen hardware.

En wat mij vooral stoort aan reacties zoals in deze van jou; het woordje "patsfactor".

De negatieve lading die er steeds wordt meegegeven als je blijkbaar heel blij bent met je iPhone. Het zijn vooral de mensen die geen iPhone hebben die klagen over de iPhone, is je dat wel eens opgevallen?

Is je wel eens opgevallen dat uit tig onderzoeken is gebleken dat de mensen met een iPhone het meest tevreden zijn met hun smartphone?

Je denkt toch niet dat de miljoenen mensen een iPhone kopen puur omdat het een zogenaamd patsfactor heeft?
Kan het niet zo zijn dat mensen gewoon supertevreden zijn met hoe een iPhone werkt en hoe hij eruit ziet en hoe hij presteert?
Merk kan mij geen drol schelen; voor MIJ persoonlijk werkt een iPhone het beste.
Als ik zo merkgeil was had ik een paar jaar geleden de Samsung galaxy S2 niet geprobeerd.
En al snel kwam ik erachter hoe onlogisch en onoverzichtelijk het voor MIJ allemaal werkte. En ja, je kunt rooten en je kunt skins halen etc. etc.
Daar zit ik niet op te wachten. Het pakketje moet voor mij gewoon klaar zijn als ik het koop en moet het gelijk gewoon doen op de manier hoe ik het verwacht.
Ik hoef geen vreselijke vreselijke touchwiz eroverheen.
Apple maakt het hele OS ook zelf, Samsung bijv. gooit alleen een sausje over een al bestaand OS heen.
Scheelt Samsung ook allemaal geld lijkt me.

Hoe je het ook wendt of keert, laat een ieder lekker zelf kiezen waar hij/zij mee tevreden is. Hoeveel diegene het waard vind om wel of niet te kopen.
Loop die mensen niet gelijk af te kraken en het op iSheep of patsfactor etc. te gooien.
Wees jij blij met jouw smartphone, en laat anderen lekker blij zijn en genieten van hun iPhone.
O-) ik lach me kapot om de hele discussie _/-\o_
Pro Apple <> Anti Apple
Pro specs <> anti specs
ETC |:(
Tis een telefoon 8)7
Om je slap te lachen inderdaad. Volgens mij zijn er mensen boos naar bed gegaan...ahhh.

Het is natuurlijk erg voorspelbaar. Haters gonna hate en de fanboys staan te springen van blijdschap. Voor de haters maakt het echt niets uit wat Apple presenteert, die zitten al tijdens de livestream (die ze natuurlijk niet kijken ;) ) woedend op hun toetsenbord te rammen dat het niets is. En de fanboys? precies omgekeerd. En niemand stapt uit zijn loopgraaf want dat is natuurlijk gezichtsverlies. Er zijn er maar weinig die gewoon normaal kunnen reageren als er een Apple product uitkomt....het gaat om een telefoon lieve mensen (en een horloge..vooruit)..als je al zo verschrikkelijk veel emotie krijgt bij een telefoon dan hou ik mijn hart vast voor als er iets echt belangrijks gebeurt. Dat sommigen zich zo met een merk identificeren, of er zich zo tegen afzetten...sjeez.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geinteresseerd in technologie, anders zat ik hier mooi verkeerd, maar ik ben die kruistocht voor Apple en jihad tegen Apple zo verschikkelijk zat (en ja ik gebruik die religietermen niet voor niets).

Ik zou wel een oproep willen doen het voortaan gewoon bij de feiten te houden, maar ben bang dat het niets uithaalt.

Om het toch een beetje on topic te houden wil ik het nog wel even hebben over de alsmaar stijgende prijzen voor mobiele telefoons. Het is volgens mij echt nog niet zo heel lang geleden dat je een high end telefoon kocht voor tussen de €400 en €550. Als je dan nu prijzen ziet van >€800 en >€900 dan vraag ik me af wat er nu daadwerkelijk anders is dan in het verleden. Tuurlijk is de chip sneller, kleiner, zuiniger, heb je een beter scherm (accuduur verbetert helaas al jaren niet) etc maar dat gold ook voor de toestellen van een paar jaar terug. Zie ik nou iets over het hoofd of proberen alle fabrikanten (niet alleen Apple, de rest doet net zo vrolijk mee) gewoon uit hoe gek de consument nou daadwerkelijk is?

Even zoeken op het interweb en ik vind dit:

Iphone 4s componenten: $188 klik
Iphone 5s componenten: $191 klik

Verkoopprijs Iphone 4s was bij release: $599 en €599 bij ons
Verkoopprijs Iphone 5s was bij release: $699 en €699 bij ons

Lijkt mij dat de winstmarges lekker stijgen? nogmaals: geldt volgens mij voor meer fabrikanten. De prijs van bv Samsung Galaxies stijgt net zo vrolijk mee
Ben het helemaal eens met jouw mening. Telefoons worden duurder maar ze worden ook meer gebruikt waardoor ze voor mensen het geld ook waard zijn. Ik vind het jammer van de vergelijkingen van de componenten, een telefoon is niet alleen hardware, wat ondanks de productiekosten ook R&D kosten met zich meebrengt, maar ook software waar ook veel geld in gaat zitten.
Je slaat de spijker ook op zijn kop ;)
Hoe je t ook wendt of keert, voor €600,- koop ik een goede pc en die blijft t wel 3 tot 5 jaar doen of langer, kijken of die dure mobieltjes het ook redden O-) ik betwijfel t.
Ja, maar je PC staat onder je bureau stof te happen, terwijl je mobiel overal mee naartoe gesleept wordt. En jouw PC gaat geen 2 dagen mee op 1 acculading :P
In de presentatie van Tim Cook hebben ze Apple Pay behandeld, daar ging het over zowel creditcards als debitcards. Laat onze pinpas nou net toevallig onder die laatste categorie vallen en de opmerking in dit artikel gaat dus niet helemaal op.

Of het hier aanslaat ligt er dus niet aan of de supermarkten creditcards gaan accepteren, maar of de banken meegaan met Apple lijkt mij dan. Steeds meer winkels hebben nfc mogelijkheden, volgens mij maakt het ook niet uit of die chip nu op een pin of creditcard zit, zolang hij de betaling maar naar het juiste "adres" verstuurd. Of heb ik dat verkeerd?
Het hangt er vanaf hoe de authorisatie gaat. Het systeem dat we in Europa gebruiken (met chip en PIN) vereist wat meer communicatie tussen het betaalmiddel (kaart) en de betaalterminal. Aangezien Apple Pay compatibel is met de meeste bestaande NFC-systemen en je met een kredietkaart in de VS géén authorizatie met de kaart moet doen kan ik me voorstellen dat het dan een stuk makkelijker is. Dan moet er via NFC gewoon het kaartnummer en een paar gegevens verstuurd worden, bij ons moet het gelukkig allemaal wat veiliger.

Betalen via NFC is trouwens iets dat ik echt niet snap. Je telefoon uithalen, juiste app zoeken, authorizeren met PIN/wachtwoord/vingerafdruk/... gaat toch vrijwel altijd langer duren dan je bankkaart nemen en even je PIN ingeven? Als ik met m'n bankkaart betaal in een Delhaize bijvoorbeeld is de betaling op een drietal seconden uitgevoerd. Snel, veilig en gemakkelijk.

Sure, het is leuk als het op termijn kan, maar dan hoop ik vooral dat er eens een goede standaard gaat komen die door alle kaartaanbieders, banken en winkeliers gebruikt kan worden. Anders krijg je weer dezelfde chaos. Je komt in een winkel en moet al de juiste app gaan zoeken. Apple Pay, Google Wallet, PayPay, en wie weet welke er later nog komen.
In Nederland hebben we al een paar maanden "contactloos betalen" van ING en RaboBank. De nieuwe pasjes worden uitgeleverd met een NFC chip aan boord. Je hoeft'm niet meer in het apparaat te douwen en geen PIN in te voeren. Louter naast het apparaat houden is voldoende.

Apple Pay zorgt er voor dat je ipv je pasje, je telefoon kan gebruiken voor de zelfde betaalmethode. Technisch gezien voegt men een extra, geauthoriseerde betaalpas toe aan je bankrekening: de NFC chip van je telefoon.

Dat moet heel goed werken hier in Nederland :)
Bij de ABN kun je ook al via nfc betalen. Ik gebruik het al regelmatig en het werkt heerlijk :)

En als straks de nfc chip in je telefoon zit, hoef je niet eens je bankpasje meer bij je te hebben om te betalen! Dit zijn echt prima ontwikkelingen vind ik :)
Maar die pasjes gaan maar tot €25 als ik me niet vergis. Met deze extra autorisatie zouden ook grotere betalingen mogelijk moeten zijn.
Ik ben totaal niet op de hoogt van de technische kant, maar volgens mij gaat het in NL nu zo.

Pinpas met chip in automaat
chip is authenticatie i.c.m. pincode
gaat naar server
server verifieert
betaling wordt geaccepteerd

met Apple Pay zou dit als volgt kunnen gaan

iPhone bij NFC lezer
Touch ID is authenticatie i.c.m. authenticatie token
gaat naar server
server verifieert
betaling wordt geaccepteerd?

Iemand die daadwerkelijk de technische kant uit kan leggen?
Zie ook mijn andere reactie in deze thread: in Nederland hebben we reeds contactloos betalen. De telefoon vervangt de bankpas-met-NFC chip. Het vervangt NIET de methode die jij beschrijft van "pas in lezer, plus PIN".
Juiste app zoeken is denk ik niet nodig. NFC is altijd actief en de ApplePay app zal dus openen zodra je je telefoon bij een betaalterminal houd.

Overigens heb ik mijn telefoon altijd in mijn broekzak en vaak zelfs in mijn hand. Mijn PIN pas daarentegen zit in mijn portemonnee. Die laat ik wel eens in de auto liggen, maar zelfs als ik hem bij me heb is het een extra stap om de pas daar uit moeten halen.
Ik ben het niet helemaal eens met het stukje :

"Betalen via NFC is trouwens iets dat ik echt niet snap. Je telefoon uithalen, juiste app zoeken, authorizeren met PIN/wachtwoord/vingerafdruk/... gaat toch vrijwel altijd langer duren dan je bankkaart nemen en even je PIN ingeven? Als ik met m'n bankkaart betaal in een Delhaize bijvoorbeeld is de betaling op een drietal seconden uitgevoerd. Snel, veilig en gemakkelijk."

Als je dit in een aantal stappen zou moeten verwoorden krijg ik in ieder geval de volgende vergelijking:

1. Telefoon uithalen
2. Juiste app zoeken
3. Telefoon bij het betaalsysteem houden
4. Verificatie via vingerafdrukscanner

óf

1. Portemenee uithalen
2. Juiste pas zoeken
3. pas in het betaalsysteem steken
4. pincode invoeren

ik denk dat dit (gezien het gelijke aantal stappen) qua tijd ongeveer evenveel in beslag neemt ;)

Het is dus vooral handig wanneer je je portemonnee bent (lijkt me)
Ik heb geen idee hoe Apple Pay en de andere systemen werken, maar het is duidelijk dat er volgens Apple geen info van de klant naar de verkoper gestuurd, alleen een token. Ook zou het 'vanzelf' moeten werken, de identificatie vindt plaats via vingerafdruk. Als ze slim zijn, opent de app zich als je bij zo'n terminal bent. Oftewel mogelijk net iets makkelijker dan een kaart.

Het schijnt ook te werken met de apple watch, dan is het helemaal makkelijk, alhoewel ik me dan wel afvraag hoe de identificatie werkt. Dat wordt wel bekend als dat ding echt uitkomt en alle features bekend zijn.

Dit geheel werkt niet alleen met NFC, maar ook online, waar dezelfde methode wordt gebruikt. Alleen een token wordt uitgewisseld na de identificatie en bevestiging.

http://www.washingtonpost...s-bet-on-mobile-payments/
Het is toch wat, toen Samsung kwam met het grote scherm hoorde je iedereen met een iPhone: 'Wat heb je daar nou aan? Veel te groot! daar kun je niks mee, past niet in je broekzak!" etc. etc.

Nu komt Apple met een groot scherm en hoor je dit: "Oh wat handig, eindelijk een groot scherm, super fijn, lekker veel ruimte..."

Ongelooflijk.....
Echt waar? Alle paar honderd miljoen iPhone bezitters zeiden dat? Of 10 fanatici op tweakers?
Wat een kolder. Als je de moeite had genomen om de comments daadwerkelijk door te lezen, in plaats van uit je onderbuik te reageren, had je gezien dat er hier genoeg mensen met een iPhone (ikzelf incluis) helemaal niet blij zijn met de ontwikkeling. Sterker nog ik geef aan dat dit waarschijnlijk de reden zal zijn dat ik overstap naar één van de concurrenten van Apple. Telefoons zijn te groot, en ik vind het ook verre van een geslaagd design (zeker niet meer de mooiste telefoon verkrijgbaar).

Maarja, het is natuurlijk makkelijker in jouw referentiekader om alle mensen met een iPhone als mindless drones af te schilderen. Op zich niets mis mee, maar ik zou er niet zo mee te koop lopen op openbare fora.
Tiens...
Ik lees hier nochtans heel veel apple liefhebbers die klagen over het grote scherm.
Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op die grote schermen.
Onzin!! Niet IEDEREEN met een iphone heeft dezelfde mening!!

Dus kom niet aan met je selectieve onzin!

Vele die een iphone hebben balen ook nu nog dat ze groter worden!
Velen wilden destijds ook al dat Apple een grotere versie zou maken, en zijn nu blij dat hij komt!

Neem aan dat ook niet iedereen met een Samsung overal hetzelfde over denkt?? Bij Apple nl. Ook niet!!!!
Miljoenen mensen met verschillende meningen!
Ik vraag me toch af waarom geen saphire glass? Ze zeiden toch dat de nieuwe iphone saphire glass zou krijgen? Beide iphone's hebben geen saffier glas.. Wat ik vreemd vind.
Ze zeggen zoveel...

Echt innoveren is er niet meer bij volgens mij.
Maar je kan ook kiezen om geen Iphone te kopen..

Valt me op dat ze bij apple wel altijd voor kiezen om het product veel te duur op de markt te zetten en dat hun fans nog steeds grif hun portemonnee trekken. Ook al is het Apple product niet per definitie het beste product.
Zolang het product mogelijkheden bied die de gebruiker kan gebruiken die een ander product niet kan bieden dan is het dus voor die gebruikers het beste product. Als je gebruik maakt van het Google / Android eco-systeem dan werkt een iPhone slecht en een Android goed. Maar als je thuis gebruik maakt van een Apple TV en Macs dan werkt een iPhone weer beter vanwege functies als Handoff e.d

Ik gebruik bijvoorbeeld vrij veel AirPlay, Handoff ( telefoon op de mac opnemen, browser pagina overnemen etc) dan sluit een iPhone nu eenmaal beter aan.
Jammer dat er geen superieur amoled/olead display inzit. Ik vind de kleurenweergave daarvan toch een stuk mooier. En ook nog eens zuiniger wegens het ontbreken van achtergrondverlichting.

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 23 juli 2024 04:51]

Onjuist, bij weergave van wit (wat bij de meerderheid van websites het geval is) is amoled onzuiniger aangezien alle pixels volledig 'aan' moeten.
Tja, bij backlite branden alle leds, anders zie je nix!!
Anoniem: 379595 10 september 2014 00:51
Persoonlijk vind ik het design een stuk minder "premium" ogen als de iPhone 5.
Dit voornamelijk door die rare randen boven en onder op de achterkant van de telefoon, lijkt haast wel plastic op de foto.

Verder ben ik ook niet kapot van de afgeronde zijkanten. De telefoon mag dan wel dunner zijn, maar de rechte afwerking van de iPhone 5 vond ik een stuk beter en vooral unieker ogen. Misschien is hij wel "te" dun, aangezien de lens uitsteekt. Naar mijn mening zijn er rare keuze's / concessies gemaakt.
Ben wel benieuwd hoe hij in de hand ligt. De rechte afwerking vind ik esthetisch ook mooier, maar ik heb het nooit lekker in de hand hebben liggen. Ik vond mijn 3G veel fijner om in de hand te houden dan mijn 4S of Nokia 800. Wat dat betreft vind ik de afrondingen wel weer een verbetering.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.