Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6 Plus 64GB Grijs Review

DwightKSchrute 18 februari 2015, laatste update op 25 februari 2015, 5.371 views

Apple iPhone 6 Plus 64GB Grijs

Een prima telefoon, met goed scherm en uitstekende camera. Wat aan de prijs en de ergonomie kan beter, maar met het grote scherm is het heerlijk werken. Zou 4,5 ster krijgen als het kon.

Pluspunten

• Design
  • Camera
  • Batterijduur
  • Scherm
  • iOS8

Minpunten

• Ergonomie
  • iOS8

Updates
1.0. (18-02-2015): 1e versie review
1.1. (22-02-2015): Foto's toegevoegd aan hoofdstukken 'Bouwkwaliteit en uiterlijk', 'Batterijduur' en 'Software'

1.2. (25-02-2014): Foto's toegevoegd aan hoofdstukken 'Het gebruik' en 'Software'

Introductie
Ik ben altijd een groot fan geweest van Android op telefoons. Ik ben begonnen met een HTC Hero, daarna een HTC Sensation, tussendoor een iPhone 4S (om te zien what all the fuss was about) en daarna een HTC One.
Met name de HTC One heeft een plekje in mijn hart gekregen. Dat was, en is, een fantastische telefoon. Van de hardware en de bouwkwaliteit en het uiterlijk tot de software, ik heb de telefoon een jaar lang met ontzettend veel plezier gebruikt. Het is mijn meest favoriete telefoon tot nu toe (spoiler alert: zelfs de iPhone 6 Plus kan er niet aan tippen).
Uiteindelijk heeft de aanstaande geboorte van mijn dochter in december mij doen besluiten een andere telefoon te nemen, omdat ik graag een goede camera op mijn telefoon wilde. Met de paarse waas die de HTC One op een gegeven moment in mindere lichtomstandigheden over de foto's kreeg, kon ik niet meer leven. Daarbij heb ik altijd heel hard geroepen dat als Apple ooit grotere telefoons ging maken, ik die zeker zou kopen. Zo geschiedde.
Op 21 september bestelde ik via GSMWijzer mijn iPhone 6 Plus 64 GB (hierna: de iPhone) i.c.m. met een Sim-Only abonnement bij T-Mobile (de iPhone was stuk-ken goedkoper via deze weg, prijsfoutje?). Op 11 oktober kreeg ik uiteindelijk mijn iPhone geleverd en inmiddels heb ik deze nu dus een kleine 4 maanden in gebruik. Jullie kunnen dit dus ook zien als een soort lange-termijn review.
Rest mij weinig anders dan jullie veel leesplezier te wensen.

Inhoudsopgave
11. Handoff/ Continuity
12. Vergelijking met Android
13. Het goede en het slechte

1. Unboxing
Jullie kennen dat gevoel vast wel: vandaag komt mijn nieuwe gadget. Om 15.00 uur ging ein-de-lijk de bel en jawel: de postbode met een pakketje. Het plannen van de werkzaamheden voor de kinderkamer werden gelijk aan de kant geschoven (door mij, we hadden toch nog 2 maanden. Of mijn vrouw het er mee eens was weet ik niet) waarna het grote uitpakken kon beginnen.
De iPhone wordt geleverd in een witte doos met voorop een soort ‘inkeping’ waar de iPhone in past. Vorige iPhones werden geleverd in een doos met de afbeelding van de telefoon erop. Dit jaar is Apple daar vanaf gestapt. Ook de naam van de iPhone ontbreekt op de doos, hiervoor in plaats staat enkel een klein Apple-logo met ‘iPhone’ erachter. Het is wat saai, maar het ziet er wel redelijk strak uit.

Wat zit er in de doos?
  • de iPhone omringt door plastic folie
  • Oortjes
  • Oplaadkabel en adapter (waarover later meer)
  • Boekjes
  • Pin voor de sim-tray
Al met al geen vetpot voor een telefoon van ¤900,-, maar volgens mij is het redelijk standaard en wordt er door andere fabrikanten niet bijzonder veel meer geleverd. Een hoesje voor bescherming was overigens leuk geweest.

2. Specificaties
  • Afmetingen: 158mm x 77,8mm x 7,1 mm
  • Gewicht: 172 gram
  • Scherm: 5,5 inch scherm met 1920 x 1080 pixels
  • Camera: 8 megapixel-camera, 1,2 megapixel frontcamera, OIS
  • Camerafuncties: HDR foto’s, panoramafoto’s, slowmotion video (120-240 fps)
  • Video: 1080p met 30/60 fps
  • Geheugen: 1GB werkgeheugen
  • Opslagruimte: 16/64/128GB
  • Processor: A8 (Dual-core op 1,4 GHz)
  • Netwerk: wifi, 3G/4g, bluetooth 4.0, nfc (Apple Pay)
  • Batterij: 24 uur spreektijd via 3G, 384 uur standby
  • Besturingssysteem: iOS 8.1
  • (bron: vele sites, waaronder tweakers.net en GSMArena.com)
3. Afweging iPhone 6 / iPhone 6 Plus
Zoals jullie in de introductie hebben gelezen, heb ik altijd vrij hard geroepen dat ik weer terug zou gaan naar de iPhone op het moment dat Apple (eindelijk) een telefoon zou uitbrengen met een scherm dat groter is dan 4,5 inch. De grootte van het scherm was voor mij de reden om de iPhone 4s van de hand te doen en een HTC One te kopen. In het begin was de grootte van dit scherm (4,7 inch) even wennen, maar na een paar dagen wilde ik niets anders meer en mocht het van mij na een paar maanden nog wel wat groter.
Ik was dan ook erg enthousiast toen Apple aankondigde twee verschillende telefoons uit te brengen; de 4,7 inch iPhone 6 en de 5,5 inch iPhone 6 Plus. Alleen om het formaat zou ik al voor de iPhone 6 Plus hebben gekozen. De betere camera (vanwege de Optical Image Stabilisation) en de betere batterijduur t.o.v. van de iPhone 6 waren mooi meegenomen.

4. Het gebruik
Hoe is dat nou, zo’n grote telefoon gebruiken? Uiteraard krijg je veel reacties en die zijn vaak in de trent van: ‘dat is wel erg groot, past dat wel in je broekzak?’ Toegegeven, ook ik schrok een beetje toen ik de telefoon uit de verpakking haalde, maar binnen een dag ben je er aan gewend. Hij past prima in mijn broekzakken en vaak heb ik een tas bij me waar hij zeker in past. De telefoon is ideaal voor internet, filmpjes en spelletjes en zolang je er voor open staat wil je na 2 dagen geen kleinere telefoon meer. Dat het soms wat onhandig is om met één hand te bedienen, neem ik voor lief. Vaak kan ik hem gewoon met twee handen bedienen en dan is het heerlijk.

v.l.n.r. de iPhone 4, iPhone 5s, iPhone 6, iPhone 6 Plus en iPad Mini, om een beeld te krijgen van de grootte van de verschillende toestellen. De tweede foto laat zien dat de iPhone steeds dunner is geworden (En nee, dit zijn zeker niet allemaal mijn apparaten)

5. Bouwkwaliteit en uiterlijk
Ik ben altijd een groot fan geweest van het uiterlijk van de iPhone. Ik vind het strak vormgegeven telefoons en de iPhone 4 en de iPhone 5s staan in mijn top 5 van mooiste telefoons. Voor de geinteresseerden: de HTC One’s (M7 en M8) en de Lumia 800 zijn de anderen.
De iPhone 6 en de 6 Plus vind ik mèh. De voorkant en de overgang naar de achterkant zijn wat mij betreft ongeëvenaard, maar de antennestrips en de uitstekende (letterlijk) camera-module zijn een doorn in het oog wat mij betreft. Ik herinner me nog bij het zien van ‘geruchten-foto’s’ dat ik dacht: nee, dit gaat Apple nog fiksen, dit kan echt niet. Niets bleek minder waar. Overigens vallen de antennestrips op de Space Grey-versie van de nieuwe iPhones het minst op. Toch blijf ik het erg jammer vinden.

Ik houd er niet van om hoesjes om mijn telefoon te doen, maar een hoesje loste in dit geval wel alle problemen die ik had met de nieuwe iPhones. De antennestrips zijn niet meer zichtbaar, de cameramodule valt precies binnen het hoesje en het beschermt een telefoon waar ik voor de verandering eens wat langer dan een jaar mee wil doen. Voor de duidelijkheid: een hoesje zou niet nodig moeten zijn om een gedeelte van het uiterlijk van een telefoon te verbeteren.

De achterkant van de telefoon met camera, flitser, Apple-logo en de genoemde antennestrips

De rechterzijkant met uitstekende camera

Voor de rest vind je op de voorkant van iPhone de welbekende homeknop met Touch-ID met bovenin een speaker voor telefoongesprekken. Aan de linkerzijkant zitten de (langwerpige) volumeknoppen en de stilte-schakelaar. Aan de rechterzijkant zit de aan- en uitknop. Met het oog op de grootte van het toestel is dit een prettigere plek dan bovenop de telefoon. Aan de onderkant vind je de headphone-jack, de lightningcable-aansluiting en de speaker.

De voorkant van de telefoon met een front-fading camera, speaker en Touch-ID homeknop

De rechterzijkant met aan-/uit knop en sim-tray (Nano)

De bovenkant

De linkerzijkant met stilteschakelaar en volumeknoppen

De onderkant met 3,5-mm mini-stereoaansluiting voor koptelefoon, microfoon, lightning-connector en speakers

Ondanks het in mijn ogen wat mindere uiterlijk doet dit niks af aan de bouwkwaliteit van de iPhone. Net als de iPhone 5 en 5s is ook deze iPhone weer van aluminium gemaakt. De telefoon ligt dankzij de afgeronde hoeken lekker in de hand, hoewel hij dankzij het gebruikte aluminium en de afgeronde hoeken wat glibberig in de handen voelt. Het voelt alsof je hem elk moment kunt laten vallen, maar ook dit wordt opgelost door een hoesje.
Uiteraard heb ook ik de filmpjes en verhalen over 'Bendgate' gezien en gelezen en ik kan melden dat ik hier tot op heden geen last van heb gehad. Ik draag de telefoon (met hoesje) in verschillende soorten broekzakken, zit er mee, loop er de trap mee op en af en tot nu toe heb ik nog geen buiginkje kunnen vinden.

Concluderend kan ik stellen dat de telefoon weer strak vormgegeven is, waarbij met name de antennestrips en de uitstekende cameramodule in mijn ogen minder mooi afgewerkt zijn. Ook de bouwkwaliteit is zoals je die van Apple verwacht.

6. Scherm
Voor objectieve metingen heb ik geen apparatuur in huis, daarvoor verwijs ik graag naar de review van Tweakers.net. Met het blote oog is het een schitterend scherm. Mooie kleuren, goed contrast, lekker scherp, kan erg helder en het scherm reageert snel op veegbewegingen en aanrakingen. De grootte van het scherm was voor mij een van de redenen om voor de iPhone 6 Plus te kiezen. Het scherm is ideaal om dingen op internet te lezen, filmpjes te kijken en spelletjes te spelen. Dat het wat onhandig vasthouden is met een hand, of niet in elke broekzak past neem ik daarbij voor lief. De verhoogde resolutie t.o.v. de iPhone 6 is mooi meegenomen, maar ik pretendeer niet het verschil te zien. Mijn oude HTC One had bijvoorbeeld dezelfde Full HD-resolutie, maar dan op een 4,7 inch scherm. Dit zijn dus meer ppi dan op de iPhone 6 Plus, maar eerlijk gezegd merk ik daar niks van. Het scherm is meer dan scherp genoeg om te lezen en filmpjes te kijken en dat is wat voor mij uiteindelijk belangrijk is.

7. Batterijduur
Ook bij dit onderwerp kies ik ervoor om geen objectieve metingen te doen, maar te beschrijven hoe de batterijduur voor mij als gebruiker is. Enerzijds omdat dit een gebruikersreview is en anderzijds omdat de objectieve metingen in de review van tweakers.net te vinden zijn.
Laat ik beginnen met omschrijven wat mijn gebruik is. Dit valt op te delen in 2 onderdelen: het gebruik op werkdagen en het gebruik in de weekenden.

Werkdagen
2,5 uur per dag in de OV met daarbij vaak de review van de dag op tweakers.net, een aantal forumberichten, Facebook (niet de app, de mobiele site), Twitter, muziek luisteren via Spotify, Whatsapp, iMessage, en een aantal nieuws-apps als nu.nl, NOS, News360, Flipboard en Engadget. Op het werk gebruik ik de telefoon vervolgens weinig, af en toe Whatsapp of iMessage. ’s Avonds gebruik ik voor mijn nieuws-shotjes de iPad maar wordt er wel veel gecommuniceerd via WhatsApp en de Foto’s-app (dochtertje van 10 weken) met daarnaast het veelvuldig gebruik van de camera-app.

Weekend
In het weekend gebruik ik de telefoon vaker om te communiceren en foto’s en filmpjes te maken. Voor de overige dingen heb ik de iPad of de MacBook Air.

Hoe lang gaat de batterij dan mee? Op werkdagen doe ik standaard 2 dagen op één batterijlading. Op de eerste dag haal ik de telefoon om 06.00 van de lader en aan het eind van de tweede dag gaat hij dan rond een uur of 23.00 weer aan de lader. In de weekenden gaat hij makkelijk 3 dagen mee. Meestal is het zo dat als ik hem vrijdagochtend van de lader haal, hij er zondagavond weer in moet. Daar zit dan nog een werkdag bij. Als ik hem zaterdagochtend van de lader haal, moet hij er maandagavond weer in (dus ook met 1 werkdag erbij).
Het is erg bevrijdend om je niet druk te hoeven maken of je het eind van de dag nog wel haalt. Waar ik me bij de HTC One nog wel eens afvroeg of ik, als ik om 15.00 de 20% aantikte, het eind van de dag nog wel zou halen, heb ik dat bij de iPhone 6 Plus totaal niet; de 6 Plus verbruikt in stand-by bijna niks. Dit laatste zorgt er voor dat je met gemixt-gebruik het eind van de tweede dag makkelijk haalt. Ik kan hem ’s nachts naast mijn bed leggen en de volgende dag met het verlies van 1-2% weer van het nachtkastje pakken. Dat was bij mijn HTC One wel anders. Ik vermoed dat het de manier is waarop iOS met achtergrondtaken om gaat. De iPad staat er bijvoorbeeld ook om bekend in stand-by bijna niks te verbruiken.

Nog 25% over na 1,5 dag gebruik (met 11 uur daadwerkelijk gebruik). Hiermee haal je de 2 dagen makkelijk

Daarnaast wil ik nog even kort het opladen van de telefoon aanstippen. De telefoon is in principe binnen 2,5 uur opgeladen met de adapter die meegeleverd wordt. Dit is dezelfde adapter die ook de kleinere batterij van de iPhone 5s en de iPhone 6 moet opladen, logisch dus dat het bij de iPhone 6 Plus wat langer duurt. Met een iPad-adapter laadt de iPhone echter veel sneller op; binnen 1,5 uur is de batterij vol. Ik vind het een rare keuze van Apple om deze adapter niet mee te leveren, zeker bij een telefoon van ¤900,-. Eigenlijk vind ik het gewoon een slechte keuze.

8. Geluidskwaliteit
Het belangrijkste onderdeel van de geluidskwaliteit is natuurlijk het bellen. Daarnaast is het mooi meegenomen dat er tijdens het kijken van een filmpje of het spelen van een spelletje ook fatsoenlijk geluid uit komt.
Ik bel niet heel veel, maar het geluid dat tijdens bellen door de speakers in mijn oor klinkt is meer dan prima te noemen. Mensen verstaan me goed, ik versta hen luid en duidelijk. Zelfs als ik op een winderige dag een telefoontje pleeg gaven mensen aan mij goed te verstaan en ik hen. Ook als ik via Facetime bel, is iedereen luid en duidelijk te verstaan (de telefoon staat dan op speaker). Hier doet de iPhone het dus erg goed.
Ik ben geen audiofiel, maar luister wel graag muziek. Voor mij is de geluidskwaliteit prima in orde, zowel via de speakers als via mijn Sennheiser-oortjes. Hoewel het geluidstechnisch absoluut niet kan tippen aan de HTC One, neem ik er genoegen mee (helemaal omdat mijn eisen niet zo hoog zijn). Het geluid kan tijdens een filmpje en een spelletje luid genoeg, maar hebben niet het voordeel van het stereo-effect van de HTC One. Ik blijf vinden dat het geluid op die toestellen ongeëvenaard is, voornamelijk vanwege het stereo-effect.

9. Camera
Voor mij een van de belangrijkste redenen om over te stappen op een nieuw toestel. De paarse waas over de foto’s in slechte lichtomstandigheden om mijn HTC One wilde ik niet langer en de camera op de 6 Plus is erg goed voor een telefoon en behoort volgens vele reviews zelfs tot de top.

9.1 Foto’s
Ik moet zeggen, ik ben erg blij met de foto’s die de iPhone neemt. Met name de snelheid waarmee je een goede foto neemt is fantastisch. Het is inderdaad point-and-shoot en in 99 van de 100 gevallen komt er dan een scherpe foto uit, ook in mindere lichtomstandigheden. De foto’s bij daglicht hebben mooie kleuren en zijn door de schoonfamilie ook al gebruikt om foto’s van de kleindochter af te laten drukken. De foto’s in slechte lichtomstandigheden zijn aantoonbaar beter dan de foto’s op de iPhone 5s van mijn vrouw (veel minder ruis) en de 6 Plus wordt dus ook voornamelijk gebruikt voor de foto’s van onze dochter.
Daarnaast zitten er nog een aantal extra mogelijkheden op, waaronder slow-motion video op 120 fps en 240 fps. Ik ben nog maar weinig in de situatie geweest om dit fatsoenlijk te testen, maar de slow-motion video’s die ik heb geschoten zien er leuk uit. Het is niet iets waar ik dagelijks gebruik van maak, dus ik wil het ook maar kort aanstippen.

9.2 Video
Ook video ziet er goed uit op de iPhone, mits je in goede lichtomstandigheden filmt. Dankzij de OIS merk je veel minder handbewegingen en ziet het er allemaal goed strak uit. Ook hier zijn de kleuren mooi en helder, maar filmen in slechte lichtomstandigheden is niet te doen. Waar de foto’s nog wel fatsoenlijk belicht worden, is dat met filmen helemaal niet en zelfs als je denkt dat er fatsoenlijk licht is om te filmen, heeft de iPhone er moeite mee.

10. Software
De iPhone wordt geleverd met iOS 8, het meest recente besturingssysteem voor mobiele apparaten van Apple. Waar iOS ooit erg gesloten was en je in het keurslijf van Apple werd gestopt, heeft Apple er met iOS 8 voor gekozen om het besturingssysteem wat meer open te stellen voor 3rd party ontwikkelaars. Een beetje zoals Android, maar nog steeds met een Apple-sausje.
Zo is het middels extensions mogelijk om content niet alleen te delen met door Apple goedgekeurde mogelijkheden, maar ook met apps van derden. De app moet dit net als bij Android natuurlijk wel ondersteunen en de ontwikkeling hiervan valt me tot nu toe erg tegen. WhatsApp ondersteunt dit bijvoorbeeld nog niet en bijvoorbeeld de app van nu.nl heeft slechts een aantal opties om te delen. Een aantal andere apps die ik vaak gebruik ondersteunen het al wel, dus het begint nu langzaam te komen en het is werkbaar. Het houdt echter nog niet over. Meer hierover onder het kopje ‘Apps’.

10.1 Toetsenborden
Ook is het in iOS 8 mogelijk om gebruik te maken van toetsenborden van ontwikkelaars. Hiervan werd ik erg enthousiast, omdat ik al jaren een fervent gebruiker ben van Swiftkey op Android en was dan ook verguld toen SwiftKey aankondigde een toetsenbord voor iOS 8 uit te gaan brengen. De implementatie hiervan laat echter te wensen over en ik heb me laten vertellen dat dit komt door de manier waarop iOS 8 met 3rd party keyboards omgaat. Ik heb het getest met Fleksy en Swipe en ook zij hebben last van dezelfde bugs als SwiftKey, dus dit kon zomaar eens waar zijn.
Het typen in SwiftKey gaat net zo fijn als op de Android-versie, maar waar het toetsenbord in Android altijd verschijnt als je wil gaan typen is dat op de iPhone niet altijd het geval. Het gebeurt soms dat er helemaal geen toetsenbord omhoog komt in bijvoorbeeld WhatsApp. Je moet dan eerst de app afsluiten en opnieuw opstarten voordat je kunt gaan typen. Dit gebeurt dus ook bij Swipe en Fleksy, hoewel het bij Fleksy een stuk minder vaak voor komt dan bij SwiftKey. Een andere bug heeft te maken met het swypen (vegen) in Swiftkey. Dit is met name handig als je maar één hand vrij hebt. Het gebeurt echter regelmatig dat na het swypen van een zin het toetsenbord verdwijnt en het toetsenbord van Apple omhoog komt. Hier heeft Swipe geen last van, dus dit lijkt me wel iets wat SwiftKey op zou moeten kunnen lossen (hoewel ze daar erg snel zijn met de schuld in de schoenen van Apple te schuiven). Over de implementatie van de toetsenborden ben ik dus gematigd enthousiast. Op het moment dat het werkt, vind ik het fijner dan het toetsenbord van Apple, maar de irritatie zit hem in het feit dat het eigenlijk net iets te vaak niet werkt. Overigens gaat het sinds de laatste update van Swiftkey al een stuk beter, zolang ik niet ga swypen.

10.2 Werking iOS 8
Voor de rest werkt iOS 8 zoals je gewend bent van Apple; het is vloeiend, snel en het werkt zoals het moet werken (of: zoals Apple vindt dat het moet werken). Met name voor de iPhone 6 Plus heeft Apple nog een aantal ‘handigheidjes’ ingebouwd. Het homescreen kan gekanteld worden (net als bij de iPad) en zijn er een aantal apps die gebruik maken van het grotere scherm. Het heeft dan als ware een soort iPad-lay out. Zo kun je in iMessage en Mail het scherm kantelen en krijg je een dubbel scherm met links een overzicht van al je gesprekken en/of mails en rechts de inhoud van die gesprekken. Ook in de Instellingen kun je gebruik maken van deze indeling. Het is op zich leuk bedacht, maar de schermruimte is wat mij betreft daar nog net te klein voor. Ik gebruik de telefoon dan ook met name in portrait-modus en amper in landscape.
Een andere speciale functie die voor de iPhone 6 en de 6 Plus in het leven is geroepen ‘Reachability’. Met een dubbele ‘tap’ op de homeknop schuift het scherm in zijn geheel een stuk naar beneden zodat je met duim bij de linkerbovenhoek kan. Persoonlijk vind ik het lijken op een functie die achteraf nog even snel is bedacht, maar het werkt wel.
Overigens vind ik dat je met de iPhone 6 Plus niet de wens moet hebben het toestel met één hand te bedienen; daar is het toestel simpelweg te groot voor. Als je je daar eenmaal op hebt ingesteld is het een heerlijk toestel om te gebruiken.

Zo ziet Reachability er uit. Te activeren door twee keer op de homeknop te 'tappen'

10.3 Apps
Wat ook erg opviel was de traagheid waarmee ontwikkelaars hun apps updaten voor de nieuwe schermresoluties. Door mij veel gebruikte apps als WhatsApp, NOS en Spotify werden pas in november/december geupdate, terwijl de nieuwe iPhones al in september beschikbaar waren. Je kreeg voor de updates een opgeblazen versie van de app voorgeschoteld. Erg lelijk en jammer, zeker omdat het zo lang duurde. De app van nu.nl is bijvoorbeeld nog helemaal niet gereed gemaakt voor de nieuwe schermresoluties. Ik begreep van vrienden dat dit bij de iPhone 5 ook erg lang geduurd heeft en bij de introductie van iOS 7 nog langer. Op moment van schrijven zijn praktisch alle apps (let wel: die ik gebruik) wel gereed gemaakt voor de grotere schermen, maar het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren.

http://i60.tinypic.com/2h34znb.jpg http://i59.tinypic.com/fy28mg.jpg
Nu.nl-app zonder update voor de iPhone 6 Plus en de Spotify-app na de update voor de iPhone 6 Plus

Daarnaast zijn er weinig apps die gebruik maken van de mogelijkheid tot een phablet-interface (zowel in portrait- als in landscapemodus, zoals de iPad). Ik heb even wat apps geprobeerd, maar eigenlijk is de CNN-app de enige app op mijn toestel die er gebruik van maakt. Het is niet dat apps onbruikbaar zijn door het gebrek hier aan, maar het zou toch leuk zijn.

http://i62.tinypic.com/1zluecz.jpg http://i59.tinypic.com/2n864ua.jpg
De CNN-app is zowel in portrait- als in landscapemodus te gebruiken, met een daarop aangepaste lay-out

10.4. Meegeleverde apps
Tot slot viel me op hoeveel apps Apple ondertussen zelf meelevert. Je hoort altijd veel commentaar op fabrikanten van Android-telefoons, maar bij Apple tel ik ook maar lieft 13 apps waarvan het nut voor mij ter discussie staat. Ik gebruik maar een aantal apps die Apple levert, waarvan de meeste op productiviteit gericht zijn, zoals: Mail (eigenlijk ook nog niet eens, daar gebruik ik Mailbox of Google Inbox voor), Safari, Berichten en uiteraard de Camera en Foto’s-app. De overige apps gebruik ik niet en zijn ook niet verwijderbaar, toch ook een veel gehoord bezwaar bij Android-fabrikanten. Ik heb de apps in een folder gestopt, maar net zoals ik vind dat HTC, Samsung en Sony de optie moeten geven om de apps te verwijderen, vind ik ook dat Apple die optie moet geven.

11. Handoff / Continuity
Dit onderwerp had ik heel goed onder het kopje Software kunnen behandelen, maar ik noem het bewust apart, omdat Apple er nogal een dingetje van maakte tijdens de presentatie van iOS8 op het WWDC ’14. Hand Off / Continuity zou iOS-apparaten (vanaf iOS 8) en Mac OS X (vanaf Yosemite, met ook wat voorwaarden aan de hardware, oudere MacBooks doen out-of-the-box bijvoorbeeld niet mee) naadloos met elkaar moeten laten samenwerken. Dat wil zeggen: je kunt bijvoorbeeld beginnen met een mail typen op je MacBook, erachter komen dat je toch wel erg laat bent voor een afspraak, snel weg moet en de mail kan afmaken op je iPhone of iPad (heel, heel slecht voorbeeld, ik weet het). Het enige wat daar voor nodig zou zijn is een verbinding via bluetooth en hetzelfde wifi-netwerk, met een aanpassing in de Instellingen uiteraard. Het werkt als volgt: ik begin met het typen van een mail op mijn MacBook Air, denk halverwege 'oei, ik moet weg'. Ik maak mijn telefoon wakker en zie linksonder in het scherm een Mail-icoontje. Dat Mail-icoontje sleep ik omhoog en na één seconde kan ik op mijn telefoon verder waar ik op mijn Mac ben gebleven. Het werkt handig (hoewel ik ook berichten op GoT heb gelezen dat het voor veel mensen helemaal niet zo goed werkte), maar vaker dan een keer proberen heb ik het nog niet echt gebruikt.
Daarnaast is het nu mogelijk om vanaf je MacBook en iPad te smsen en te bellen. Dit werkt als je iPhone en MacBook/iPad met hetzelfde netwerk verbonden zijn. Ook dit is grappig en werkt handig, zeker als je telefoon aan de andere kant van de kamer ligt. Het bellen gaat dan wel op speaker, dus zeker in een openbare ruimte moet je even goed nadenken hoe je je telefoon opneemt. Dit is iets wat ik iets vaker gebruik, omdat mijn telefoon nogal eens aan de andere kant van de kamer ligt.

12. Vergelijking met Android
Elke keer blijkt het weer onderwerp van discussie: wat is het beste besturingssysteem? Android, iOS of Windows Phone? Uiteraard heb ik geen antwoord op deze vraag, simpelweg omdat het voor iedere gebruiker verschillend is. Ik heb heel lang de openheid van Android gewaardeerd, met daarbij de mogelijkheid je telefoon al dan niet door middel van custom-rom's volledig naar je hand te zetten. Met de aanschaf van de HTC One had ik die behoefte steeds minder, omdat het allemaal werkte zoals het moest werken. Pas met de update naar Sense 6 heb ik mijn HTC One geroot, zodat ik sneller de beschikking had over de update. Daarna heb ik het ook zo gelaten. Een duidelijke verandering t.o.v. mijn HTC Hero en HTC Sensation. Op deze telefoons heb ik met veel verschillende ROM’s gespeeld, wat vaak neer kwam op stock-Android (en vond ik het ook leuk om elke keer wat nieuws te flashen). Ik vond Sense 5 - 6 zoveel toevoegen dat ik stock-Android op mijn HTC One welgeteld één dag gedraaid heb en daarna weer ben teruggegaan naar HTC Sense. Zoals gezegd: die behoefte om mijn telefoon aan te passen werd steeds minder en voor mij was de stap naar iOS dan ook niet zo groot meer. Toegegeven: bij HTC heb ik het idee dat je meer waar voor je geld krijgt qua software-features. Zo gebruikte ik Blinkfeed en Zoe erg vaak, voor de iPhone zijn er niet echt alternatieven. Daarbij is artikelen, foto’s, linkjes etc. delen via Android nog altijd makkelijker dan op iOS, maar dit ligt sinds iOS 8 meer aan de ondersteuning van de app-ontwikkelaar dan aan Apple. Zo zijn er nog wel een aantal dingen aan te wijzen die wellicht op Android net wat makkelijker werken dan op de iPhone, maar ik heb er vrede mee. Ik heb mijn weg gevonden in iOS en hoewel ik over lang niet alles tevreden ben, is het feit dat de iPhone doet wat ik wil dat het doet voor mij voldoende (ik word een dagje ouder geloof ik). Wellicht verwacht je van een telefoon die je ¤900,- lichter maakt wat meer, maar de foto’s van mijn dochter en het delen daarvan via iCloud met de rest van de familie maakt alles goed.

13. Het goede en het slechte
Als een soort van conclusie leek het me leuk om na 4 maanden gebruik aan te geven wat me heel erg bevalt aan de telefoon, wat juist niet en wat absoluut niet. Normaal gesproken is een conclusie vrij kort, deze niet.

13.1 Het goede
Camera
Voor mij is de camera van de iPhone 6 Plus fantastisch, omdat het me in elke omstandigheid een meer dan goede foto geeft. In normaal daglicht is de foto mooi scherp, heeft het mooie kleuren en heeft het zelfs bij een slideshow op de t.v. al een aantal keer een ‘wow’ opgeleverd. In slechte lichtomstandigheden profiteert de camera van de aanwezigheid van OIS. Daardoor heb ik zelfs in slechtere lichtomstandigheden nog een fatsoenlijke foto om te delen. De allergrootste plus (pun intended?) aan de camera is wat mij betreft de snelheid waarmee je een goede foto neemt. Het lijkt haast wel dat, hoe hard je ook je best doet, de telefoon geen slechte foto kan nemen (bij wijze van spreken, uiteraard). Héérlijk.
De OIS helpt ook bij het opnemen van video. Je merkt zichtbaar het verschil in video tussen mijn iPhone 6 Plus en de 5S van mijn vrouw; minder beweging in het beeld van de video (dankzij OIS). Daarnaast zijn de kleuren prachtig en is het beeld goed scherp. Dit alles levert een mooi, vloeiend filmpje op. Wat wil je nog meer als je over een paar maanden weer wat filmpjes van je dochter terugkijkt? (hint: dat ze zo klein blijft als ze nu is)

Batterijduur
Ik hoef me bij de iPhone 6 Plus niet druk te maken of ik het eind van de dag haal en vaak niet eens of ik eind van de tweede dag haal (en soms zelfs de derde dag). Dat is wel bevrijdend, zeker na het gebruik van de iPhone 4s die vaak zo rond 15.00u - 16.00u al weer aan de lader moest. Vooral het feit dat de iPhone in stand-by bijna niks verbruikt helpt hierbij: ik kan mijn telefoon een nacht naast mijn bed leggen en toch maar 1-2% verliezen.

Scherm
Dit is voor mij zowel in grootte als schermresolutie een dikke vette plus. Ik vind het heerlijk om met het grotere scherm te werken. Het is ideaal voor filmpjes, browsen en een spelletje hier en daar. Dat het toestel wat lastiger is om vast te houden met één hand, neem ik voor lief (zie ook
‘The Bad’).
De schermresolutie is hoog genoeg om goed scherp te zijn, maar ook weer niet zo hoog dat de performance en de batterijduur van de telefoon er onder lijden, zoals dat bij de LG G3 volgens vele reviews het geval is. Ik zou er prima mee kunnen leven als fabrikanten er voor kiezen om de de resolutie van hun schermen niet verder op te schroeven. Op zo’n relatief klein scherm zie je het verschil toch al niet meer, waarom zou je dan in willen leveren op performance en batterijduur? Ik begrijp dat dit een kwestie kan zijn van persoonlijke smaak, maar het moge duidelijk zijn hoe ik er over denk.

Design
Op de achterkant (de antennestrepen en de uitstekende camera) na is het weer een prachtig vormgegeven telefoon. Mooi afgeronde hoeken en randen, waarbij de overgang van de voor- naar de achterkant mij met name erg kan bekoren. Hierin zie je toch wel het oog voor detail bij Apple.

iOS 8
Ik heb iOS 8 zowel bij de plus- als bij de minpunten staan. Het staat bij de pluspunten met name vanwege het potentieel van met name de phabletinterface, maar ook vanwege de stappen die Apple heeft genomen wat betreft de openheid van iOS 8.
Apple heeft zijn best gedaan om de iPhone 6 Plus een interface mee te geven die zowel in portrait- als in landscapemodus gebruikt kan worden. Tot nu toe maken vooral de apps van Apple hier op een goede manier gebruik van en is het wachten op apps van derden om ook een update te krijgen die er gebruik van maakt. De CNN app is hier een goed voorbeeld van, die in landscape een andere interface heeft dan in portrait. Het is dus wachten op andere ontwikkelaars die dit ook ondersteunen. Makers van goede iPad-apps bijvoorbeeld, zouden dit heel mooi kunnen invoeren.
De openheid kan ik erg waarderen en dit komt waarschijnlijk doordat ik van Android kom. Met name de Extensions en de mogelijkheid om andere toetsenborden te gebruiken vind ik erg prettig. Ik hoop dat Apple met toekomstige iOS-updates deze lijn door zet. Het hoeft geen Android te worden in bijvoorbeeld de aanpasbaarheid van het besturingssysteem, maar er zouden nog best wat meer dingen uit Android ingevoerd mogen worden wat mij betreft. Wat de update naar iOS 8 betreft ben ik wat betreft de openheid al erg tevreden met Apple (daar zullen ze van onder de indruk zijn).

13.2 Het slechte
Ergonomie
Hoewel ik het uiterlijk van de iPhone weer kan waarderen, vind ik de ergonomie van het toestel niet al te best. Een 5,5inch telefoon is natuurlijk al geen klein toestel, maar Apple maakt het wel erg bont met de flinke bezels. Ze hebben het proberen te compenseren met het dunner maken van het toestel, maar zijn hier een beetje in doorgeslagen wat mij betreft. Zo steekt de camera dus uit en ik vraag me oprecht af of het toestel een paar millimeter dikker maker zoveel verschil had gemaakt. Doordat de achterkant plat is ligt het toestel dankzij de grootte niet erg prettig in de hand. Daarbij is de achterkant door het gebruikte materiaal ook erg glad en heb je het idee dat het toestel makkelijk uit je handen glipt. Nu heb ik hier vrede mee, omdat ik vind dat je een toestel van dit formaat niet met één hand moet willen gebruiken, maar een formaat telefoon als de LG G3 blijft uiteraard nog wat makkelijker.

iOS 8
Hoewel het potentieel van iOS 8 dus erg groot is, is het ook te buggy om het erg prettig te noemen. Met name de integratie van de toetsenborden laat nogal te wensen over. Het enige toetsenbord dat goed werkt, is het toetsenbord dat Appel meelevert. Overige toetsenborden als SwiftKey, Fleksy of Swype werken niet vloeiend. Soms komen ze zelfs helemaal niet omhoog. Je moet dan de app afsluiten en weer opnieuw opstarten om te kunnen gaan typen.
Daarnaast vind ik dat Apple te weinig doet met de phablet-mogelijkheden. Het homescreen is nog steeds onderverdeeld in een rijtje icons (toegegeven, nu wel 6x4, wow), waarbij het niet mogelijk is om je veelgebruikte apps een eigen plek te geven op je homescreen, tenzijn je je hele homescreen vol stopt. Daarnaast kunnen apps niet naast elkaar gebruikt worden (dit kan de iPad voorlopig ook nog niet). Hoewel ze binnen apps dus wel de mogelijkheden benutten, doen ze dat op andere plaatsen niet.
Een trucje van Apple om de UI wat toegankelijker te maken is Reachability, maar dit voelt een beetje als een idee dat naderhand is uitgewerkt. Persoonlijk vind ik dat Apple wat iets mag doen de interface in het geheel wat geschikter te maken voor iPhone 6 Plus, maar ook zeker de iPad.

Tot slot wil ik nog even kort de prijs van het product aanstippen. Hoewel ik hem voor minder heb kunnen kopen, is ¤900,- wel flink aan de prijs voor een telefoon. Ronduit duur eigenlijk. Voor dat geld heb je een 13 inch MacBook Air, waar je toch een stuk productiever op kunt zijn. Als ik hem niet voor minder geld had kunnen kopen, weet ik ook niet of ik het geld er voor over had gehad.

Heb jij ook een Apple iPhone 6 Plus 64GB Grijs?

Top review. Ik heb zelf ook last van de paarse waas over m'n HTC One camera (M7). Ik irriteer me hier mateloos aan, dus ook een goed excuus voor het kopen van een nieuwe smartphone (of een compact camera, maar die optie is op lange termijn niet voordeliger financieel en functioneel gezien).

Was redelijk overtuigd na het lezen van je review, tot ik de laatste zin las... :9
Ik zie telkens de paarse waas terugkomen. Is het jullie wel bekend dat die paarse waas gewoon onder de garantie valt van HTC. Ik heb de mijn M7 vorige maand nog laten repareren binnen de standaard twee jaar garantie termijn uiteraard.
Klopt. Maar ik had mijn telefoon al 2 keer opgestuurd en twee keer dus niet goed gefixed. De derde keer was mijn toestel geroot en wist niet zeker of ze hem zouden vervangen. Daarbij vind ik drie keer opsturen voor eenzelfde defect wel wat veel. Mijn broertje, die heeft mijn telefoon overgenomen, heeft hem vanwege een kapot scherm opgestuurd en toen werd de cameramodule overigens gratis vervangen.
Dat is vervelend. Ik denk dat je dan pech hebt gehad. De reparatie is bij mij tot op heden goed uitgevoerd.
Links of rechtsom, de meeste fabrikanten hebben wel issues met de telefoons. Apple en HTC doen niet voor elkaar onder als ik het zo lees op het forum hier.

Bevalt de Iphone nog steeds? Geen last van reboots?

En gefeliciteerd met je dochter.
Dank, het is een schatje. Maar dat vindt iedere ouder van zijn eigen kind :)

Uiteraard heeft iedere fabrikant/telefoon last van foutjes, ik heb ook niet de illusie dat je bij Apple de perfecte telefoon hebt. Ik heb hem zelf ook al een keer moeten ruilen toen ik mijn telefoon via iTunes wilde updaten. Hij kwam toen in een soort van Bootloop terecht waar ook de Genius-medewerker de telefoon niet uit kreeg. Kreeg toen wel binnen een uur een nieuwe mee. 3 keer opsturen is me gewoon wat gortig, doet niets af aan het feit dat de HTC One mijn mees favoriete telefoon blijft.

iPhone bevalt nog steeds erg goed. Geen last van reboots, heel af en toe een app die crasht. Ontwikkelaars ondersteunen steeds meer de features van iOS 8, dus wordt nu ook beter. Eindelijk.
Bedankt voor het compliment. En ik kan er weinig aan veranderen: ¤900,- blijft veel geld voor een telefoon (een hele goed, dat dan weer wel).
Ik wil nog wel toevoegen dat ik sinds ik de iPhone gebruik een goede, snelle camera op mijn telefoon belangrijk vind. De iPhone heeft mij in mindere omstandigheden al vaak aan een goede foto van mijn dochter geholpen, omdat ze op dat moment iets grappigs deed. Misschien dat ik in het vervolg gewoon wat langer spaar voor een nieuwe telefoon ;)
Leuk, zeker vanuit een Androidachtergrond geschreven. Ik ga binnenkort andersom. Hoewel ik een LG 2 ga proberen gaat het mij voornamelijk om Android te testen.
Je review bevat ze een beetje maar ik loop nu echt tegen de beperkingen van iOS op. Ook vind ik het design van iPhones nog wel mooi maar er zijn telefoons die kleiner zijn met meer scherm.
Bedankt. Het zijn voor mij irritatie puntjes waar ik in de tijd van de 4s niet mee kon leven. Ondertussen, met het meer openstellen van IOS 8, is het al verbeterd.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de skin van LG representatief is voor Android. De tante van mijn vrouw heeft hem, maar ik vind het toestel redelijk traag aanvoelen. De Moto X heeft ook een fatsoenlijke Scherm/Behuizing ratio en heeft een ervaring die veel dichter bij het kale Android ligt.
Ik leen de telefoon van een vriend die hem met 5.0.2 installeert. Ik geloof dat Android 5 een grote stap vooruit is, vandaar. Overigens gelijk al een minpunt: frustrerende updates (of juist niet).
Ik mis overigens wel een gedetailleerde vergelijking van beide systemen.
Het stuk over Android en iOS is bewust wat oppervlakkiger gebleven, omdat het in de eerste plaats een review over de iPhone 6 Plus is en een vergelijking vaak aanleiding geeft tot een flame-ware over en weer. Nu zal het wellicht onder een gebruikersreview wat minder zijn dan onder een nieuwsbericht over een der besturingssystemen, maar toch.
Het blijft nu eenmaal zo dat zowel Android, als iOS zo hun voor- en nadelen hebben en ik vind dat een ieder voor zichzelf kan beslissen waar zijn of haar voorkeur naar uit gaat.
Wat zou je graag in een gedetailleerde vergelijking van de twee systemen terug willen zien? Ik denk erover om de oude Nexus 4 van mijn broertje een tijdje te lenen om, naar aanleiding van jouw opmerking, een wat uitgebreidere vergelijking te kunnen maken (mijn oude HTC One is naar mijn broertje, dus die kan ik niet gebruiken).

[Reactie gewijzigd door DwightKSchrute op 27 februari 2015 11:53]

Mooie review. Ik ben ook net van een HTC One naar een iPhone 6. Wat opvalt is dat IOS echt absoluut niet smart is. Valt mij echt heel erg tegen zeker omdat de fanboys altijd roepen dat het zo intuitief is, maar het is verre van eigenlijk.. Weet niet hoe jij dat ervaart?
Ik zou niet zo ver willen gaan als iOS niet smart noemen, maar er zijn dingen die handiger werken op Android. Android is wat uitgebreider in de functies, iOS is wat beperkter, maar vind het zeker wel intuïtief. Zeker met de komst van Extensions is iOS prettiger geworden om mee te werken.
Kan wel een hele rits voorbeelden opnoemen, maar goed, dat voegt niet zoveel toe. Als met al een prima telefoon en ik ben er nog steeds wel blij mee, zal gewoon even moeten wennen nog denk ik.
Met Extensions bedoel je bijv keyboards als swiftkey? Opzich mooi, maar geen dictation en swiftkey is uitgebreider op Android ook.. als in welke toetsen je direct tot je beschikking hebt. Het is mooi dat het er is natuurlijk, maar wederom niet 100%. Ik begrijp dat nooit zo.. als je iets doet, doe het dan goed.

De apps zijn wel echt beter op IOS. Integratie met m'n mac en ipad ook top. Dat miste ik weer op Android en was een van de voornaamste redenen een iPhone te halen. Vingerafdruk sensor.. echt ideaal. Dat is zo makkelijk in de auto bijv. Het hakkelt ook nooit.. altijd is de interface als boter. Camera ook 10x beter dan de HTC One (en de OnePlus One ook trouwens, die heb ik ook nog even gehad)
Ik denk dat onze ervaringen redelijk overeen komen. Een iPhone werkt wat prettiger met je Mac en iPad dan een Android-telefoon. Een hele tijd heb ik daar eigenlijk niet zo om gegeven, mede omdat ik het wat overschat vond hoe goed het allemaal synchroniseerde en dat apps als Dropbox dat eigenlijk net zo goed deden. Maar nu, vooral door straks de nieuwe Photo-app op Mac en een uitgebreider iCloud vind ik het erg prettig samen werken.

Wat betreft je ervaringen met SwiftKey, kan ik niet anders dan het volledig met je eens zijn. Ik was erg enthousiast dat dit aangekondigd werd, maar vind de uitwerking als sinds het begin niet wat het moet zijn. 2 thema's, een van te voren vastgesteld toetsenbord (toetsen kunnen niet aangepast worden, denk aan de komma bijvoorbeeld), Swype dat niet helemaal lekker werkte (sinds laatste update is dat een stuk beter). Het is inderdaad nog niet 100%, maar ik blijf hoopvol.

Met Extensions bedoel ik apps waarmee je dingen (foto's, linkjes, artikelen etc) kunt delen. In Android is dit al tijden onderdeel van de workflow, maar bij iOS is dit pas sinds de laatste versie dat dit met meerdere apps kan, zo lang ze dit ondersteunen. Het is op deze manier voor mij bijvoorbeeld een stuk makkelijker om een artikel in Pocket op te slaan. Dat gaat nu een beetje op de Android manier: op delen klikken en dan Pocket kiezen. Voor iOS 8 moest ik artikel via de mail-app aan Pocket toevoegen.
O dat.. ja dat is redelijk kansloos op IOS.. Ik maakte een foto, druk op "share"... wtf? Geen whatsapp?? :S Je moet dan dus eerst whatsapp openen.., naja.. je kent het. Dat bedoel ik met dat IOS niet smart is.
Ander voorbeeld;
- iemand bellen, naam typen met de numpads.. kan niet. Huh? Ja echt.
- iemand bellen, zoeken op naam dus.. bij de One, als je iemand vaak belt en zn naam begint met een M bijv.. als je dan de M in typt dan komt die persoon bovenaan. Dit kun je ook combineren met de numpad (M = 6). Dat werkt echt razendsnel en een typisch voorbeeld dat een smartphone een smartphone maakt. Werkt niet op IOS (maar er staan wel letters op de keys!!? Waarom staan die er dan op vraag je je dan af he..). Als je de M intypt heb je dus nog 100 mogelijkheden.
Wat dan helemaal vreemd is, is dat je ook namen krijgt die helemaal niet met een M beginnen :D :D

Wat dat aangaat is een iPhone meer een mooie "app-player" ipv een smartphone. Viel me een beetje tegen eigenlijk.

Zomaar een beetje de gekkigheden die ik tegen kwam :)
De dialer was voor mij inderdaad ook een 'Huh?'-momentje. Die implementatie is op Android (in ieder geval op de One) een stuk fijner.

Wat betreft het delen via Whatsapp: dit is iets wat Whatsapp zelf moet ondersteunen en in de app moet inbouwen. Nu zijn ze niet erg snel met de ontwikkeling; het duurde ook maanden voordat de resoluties van de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus werden ondersteund. Ze zijn overigens niet de enige hoor.
Ja die dialer is echt vreemd. Overigens is het op Windows Phone hetzelfde hoor. Als je daar wil bellen moet je niet op het telefoontje drukken, maar op "People". Net even een andere denkwijze.

Nog een gekke dan; in iTunes kun je niet naar rechts swipen om naar het volgende nummer te gaan. Mijn kinderen swipen op alles.. Apple heeft het zo'n beetje uitgevonden. Werkt niet in iTunes.. ik begrijp er echt niks van.
Een zeer amusante review, die naar mijn mening en gebruik van ook een iPhone 6 plus toch wel overeenkomt met mijn eigen ervaringen.

Wat ik wel mateloos irritant vind is dat bepaalde apps het beeld opblazen en hiermee dus geen goede intergratie hebben met de iPhone 6 plus.

Voor de rest zou ik graag zien dat het toetsenbord in liggende staand (landscape of portrait, heb het altijd verkeerd) aangepast kan worden. Het typen met twee duimen en de bereikbaarheid van de toetsen in het midden zou beter moeten. Dit door bv de plak en knip functies aan de binnekmatmte plaatsen.

Voor mij is het een fantastisch toestel, waarbij ik de prijs het grootste nadeel vind. Maar de grootte van het scherm een absolute winst vind. Teruggaan naar mijn vertrouwde 5S. Not gonna happen😄😄😄

🔝🔝🔝🔝
Hartelijk dank voor het compliment. Met veel plezier geschreven ook.

Wat betreft de apps die opgeblazen worden, kan ik niet anders dan het met je eens zijn. Nu.nl is zo'n app die ik redelijk vaak gebruik, maar nog steeds is er geen update (ooit ergens gelezen dat die eind 2014 op de planning stond). De app van Engadget is ook zo'n voorbeeld. Erg jammer.

Het toetsenbord van Apple geniet sowieso niet mijn voorkeur, vandaar dat ik afwisselend SwiftKey en Fleksy gebruikt. Hoewel ze beide niet helemaal aan eisen voldoen. De voordelen en nadelen van de toetsenborden voor mijn gebruik:

SwiftKey:
Voordelen:
  • Vooraf woordvoorspelling
  • Swipe (handig voor 1-handig gebruik)
  • Leert echt van je gebruik
Nadelen:
  • Crasht het vaaktst van de twee toetsenborden (erg irritant, maar met de laatste updates is het tot nu toe nog een stuk beter).
  • Geen veegbewegingen om snel woorden te deleten etc.
  • Beperkt in de aanpasbaarheid (thema's etc.).
  • Op iOS lang niet zo goed als op Android.
Fleksy
Voordelen:
  • Veegbewegingen om snel woorden te deleten etc.
  • Uitgebreid in aanpasbaarheid (thema's, add-ons, toetsenbord zelf).
  • Meest stabiele toetsenbord van de twee.
Nadelen:
  • Pas na het typen van het woord kun je een 'verbetering' selecteren
  • Geen Swype
  • Soms rare woordvoorspellingen
Ik zoek eigenlijk een combinatie van deze twee toetsenborden. Uitgebreide aanpasbaarheid van het toetsenbord met 'vooraf' te selecteren woordvoorspellingen en Swype. SwiftKey op Android heeft dit allemaal, maar op iOS dus niet. Nu is er op Kickstarter een toetsenbord gelanceerd (Next Keyboard) waarvan ik goede hoop heb. Ik wacht nog op een uitnodiging van een beta-versie (ik was te laat op Kickstarter). Of SwiftKey moet eindelijk het niveau krijgen zoals ik dat op Android gewend ben.
Uhm. Dan maar hopen dat er snel verbetwring komt in de toetsenborden.

Ik wacht het af. In ieder geval veel plezier met de iPhone. Maar dat gaat wel lukken.
Even een korte update wat betreft de toetsenborden van ontwikkelaars. Apple heeft met iOS 8.3 een belangrijke update uitgebracht wat betreft de ondersteuning van toetsenborden als SwiftKey en Fleksy. Het geheel is nu een stuk stabieler, maar zeker nog niet 100%. Er zit dus verbetering is. Ik zal dit binnenkort verwerken in de review.

[Reactie gewijzigd door DwightKSchrute op 1 mei 2015 11:20]

Mooie uitgebreide review!

Heb steeds al Anfroid phones gehad (Sony Xperia Neo, Nexus 4, OnePlus One)
En steeds ook het rooten en customizen tot en met.
Nu ik ouder geworden ben heb ik minder nood aan dat customizen gedoe.
Heb zelf een MacBook Pro & Ipad Air 2.
Nu ben ik aan het overwegen om een Iphone 6s Plus te kopen aanstaande september.

Heb nog genoeg bedenktijd en afwachten of ze terug zo'n "groot" (wat voor mij gewoon normaal formaat is) toestel gaan lanceren.
Bedankt voor het compliment.

Ik had die neiging ook steeds minder, hoewel er nog steeds genoeg Android telefoons die zonder volledig te customizen prima te gebruiken zijn, maar aangezien ik ook al met een MacBook en een iPad liep leek een iPhone me net zo handig. Formaat is inderdaad meer dan prima, ik hoef niet kleiner meer dan dit (wie weet, als ik weer wat ouder ben dat ik daar dan ook weer anders over denk;)).
Nette review, ik zit er ook om te denken om deze te gaan halen na jaren van Android te gebruiken. Ik heb ook een iPad en die bevalt me prima, verder gebruik ik wel al jaren Mac computers.

Mijn reden om naar de iPhone 6 Plus over te stappen is vooral voor het scherm, de batterijduur en de camera, allemaal punten die jij erg positief beoordeeld dus dat bevestigt mij in mijn keuze, fijn!

Overigens over de toetsenborden, op de iPad kun je het normale toetsenbord naar links en rechts verdelen door vanuit het midden met 2 vingers naar links en rechts te vegen (zoals zoomen ook werkt), werkt dat niet op de iPhone 6 Plus? Daar zou ik nog wel benieuwd naar zijn!
Bedankt voor het compliment. Ik heb het zojuist even geprobeerd, maar op de iPhone 6 Plus werkt het vegen op het toetsenbord niet.

De drie punten die je noemt, zijn inderdaad net de drie sterke punten van deze telefoon. Ik vermoed dan ook dat je er geen spijt van gaat krijgen. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.