Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 261 reacties

Er zijn foto's opgedoken die vermoedelijk een werkende versie van de iPhone 6 tonen. Ook verschenen er video's waarin de smartphones werkend is te zien. De uitgelekte iPhones komen kort voor de waarschijnlijke aankondiging op 9 september naar buiten.

De foto's en video's zijn online gezet door een gebruiker van het Chinese sociale netwerk Weibo, zo ontdekte het eveneens Chinese CNbeta. Daar duiken geregeld foto's en video's op van onaangekondigde smartphones, maar de echtheid valt doorgaans lastig te verifiëren. Omdat de vermoedelijke iPhone 6 werkend wordt getoond in de video's lijkt het aannemelijk dat het niet om een nep-versie gaat.

Het uiterlijke van de iPhone 6 zoals getoond op de foto's en video's lijkt vergelijkbaar met wat in eerdere foto's naar buiten is gekomen. Er kwam ook al eens een video naar buiten van een iPhone 6, maar hierbij ging het om een nagebouwde variant die inelkaar was gezet door een bedrijf dat onder andere custom iPhones maakt. Op de foto's wordt de vermoedelijke iPhone 6 vergeleken met de huidige versie, waardoor goed is te zien dat de nieuwe Apple-smartphone aanzienlijk groter wordt; de getoonde iPhone 6 heeft waarschijnlijk een schermdiagonaal van 4,7".

iPhone 6 in handen van ChinezeniPhone 6 in handen van ChinezeniPhone 6 in handen van ChinezeniPhone 6 in handen van ChinezeniPhone 6 in handen van ChinezeniPhone 6 in handen van Chinezen

Op de video's is te zien hoe de iPhone 6 kan worden ontgrendeld met de vingerafdrukscanner, zoals ook al mogelijk is op de huidige iPhone 5s. Verder is in de software te zien dat Passbook een nieuw icoontje heeft gekregen, waarop een creditcard is afgebeeld .Waarschijnlijk duidt dat erop dat met Passbook mobiele betalingen mogelijk worden. Er kwamen al verscheidene geruchten naar buiten die erop wijzen dat de iPhone 6 beschikt over nfc en ondersteuning voor mobiel betalen met Apples eigen betaaldienst.

Apple kondigde eerder al aan dat het op 9 september een evenement organiseert. Dan wordt waarschijnlijk de iPhone 6 aangekondigd en wordt tevens een smartwatch verwacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (261)

Zelf zal ik niet snel een iphone kopen maar dit is toch wel een mooie telefoon, en het was natuurlijk ook wel nodig om met grotere schermen te komen.

Wat ik mij afvraag, waarom hebben ze die camera een beetje uit laten steken? Als je hem nu neerlegt leunt ie altijd op precies op dat ding. Wellicht dat het de kwaliteit verbeterd als de telefoon in een hoesje zit? Toch wel een aparte keuze.

[edit]
In dit artikel bespreken ze de mogelijk dat Apple dit heeft gedaan om makkelijker andere lenzen erop te zetten. Waarvoor ze ook een patent ingediend hebben.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2595083/So-THATS-Apples-protruding-camera-Patent-reveals-let-iPhone-users-attach-lenses-device.html.

Het zou natuurlijk kunnen maar dit lijkt mij niet echt iets voor Apple. Dus ben benieuwd of dat echt de reden is.

[Reactie gewijzigd door Maxcim op 7 september 2014 09:01]

Ik vroeg mij precies hetzelfde af. Waarom die camera laten uitsteken? Dat gaat naar mijn mening echt terug in de tijd! Waarschijnlijk maken ze de telefoon weer 'ietsje' dunner, maar blijft de camera op de dikte van de 5s ofzo... erg jammer :(
Het ontwerp van de iPhone 6 strook niet met de "Apple design philosophy". De uitstekende camera is wellicht noodzakelijk maar dat kon beter weggewerkt worden. Verder zijn die grijze lijnen aan de achterkant ook niet goed weggewerkt. Ik kwam namelijk de Huawei Ascend G7 tegen (IFA) die precies dezelfde lijnen aan de achterkant heeft maar die zijn een heel stuk dunner.

Ik heb het idee dat dit ontwerp geen goedkeurig heeft gekregen als Jobs nog de leiding had.

[Reactie gewijzigd door thek op 7 september 2014 09:56]

de iPod heeft het ook dus dat het niet strookt met de design vind ik apart aangezien het al in andere apparaten van Apple zit...
Ik heb enkele voorbeelden genoemd maar het ging meer om het geheel. Die achterkant ziet er gewoonweg rommelig uit met die uitstekende lens en grijze lijnen. Daarnaast was de camera in het vorige toestel verzonken wat netter oogt maargoed wellicht is dat niet mogelijk door huidige technische beperkingen.

Maar ik heb het gevoel dat ze niet het maximale eruit hebben gehaald qua mogelijkheden op het gebied van design waar Apple zo bekend om stond? Kijk maar eens naar andere toestellen met vergelijkbare specs en oplossingen met betrekking tot de camera en antenne (grijze lijn).

[Reactie gewijzigd door thek op 7 september 2014 12:27]

Ja heb ook zat concepten voorbij zien komen die ook mooier zijn, ook met aluminium covers
Maar wil m toch in het echt zien, vaak ziet het er dan wel goed uit.
volgens mij is het omdat ie dan leunt op dat randje, zodat je dus geen krassen op de achterkant krijgt als je hem neerlegt
Oh god, de "Jobs had dit nooit goedgekeurd" opmerking...
Maar goed realistisch gezien is hij niet echt "clean" zoals bij Apple vaak het geval is.
Dat de Camera uitsteekt verbaast mij wel heel erg. Tevens die strepen tussen dat aluminium wat ik persoonlijk minder clean vind.
Heb je wel eens een iPhone 4 of 5 vast gehad? Daar zit aan de zijkant een randje wat het toestel niet alleen niet "clean" maakt maar ook erg onprettig om vast te houden. Dit ontwerp is een qua rand een enorme sprong voorwaarts in cleanness.
Ik heb nu 3,5 jaar een iPhone 4 en ik moet zeggen dat het niet de meest prettige telefoon is om lang vast te houden, maar wel (samen met de iPhone 5) het mooiste ontwerp heeft. Ik vond de iPhone 3 ook al zo'n lelijk ding en deze iPhone 6 geeft mij, door de rondingen en de kleur, een beetje het 'Samsung gevoel'.

Ik ben toe aan een nieuwe telefoon, dus ik zal hem waarschijnlijk tóch proberen. Eerst maar even de prijs afwachten...
Nldse prijs is al gelekt en wordt 829 euro voor de goedkoopste (=4.7 inch 16gb) versie

link:
http://www.mobilecowboys.nl/mobilerumours/19436
¤829 zou zomaar kunnen, hoewel mij dan ¤799 of ¤779 een logischer bedrag lijkt gezien de iDevices prijzen.

Een ding is in ieder geval zeker: elke major iPhone krijgt een prijsverhoging in NL.

iPhone 3GS = ¤499 launch
iPhone 4 = ¤599 launch
iPhone 5 = ¤679 launch (iPhone 5S zette dit naar ¤699)

iPhone 6 van ¤779-¤829 lijkt mij dus zeer aannemelijk.

Ik ga wel lekker weer een jaartje verder met mn iPhone 5. iPhone->3G->3GS->4 deed ik steeds een jaartje mee. Maar met de iPhone 4 deed ik 2 jaar mee, simpelweg omdat de behoefte er niet was na een jaar. Hij werkte nog even goed en snel. Echter na 2 jaar merkte ik toch wel dat het erg traag werd met zwaardere apps. iPhone 5 heb ik nu 2 jaar en is nog snel en vloeiend. Denk dat ik het een 3e jaar nu zelfs wel vol ga houden.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 7 september 2014 15:35]

Prijs lijkt me zeker aannemelijk aangezien de euro momenteel ook behoorlijk wegzakt tov de dollar laatste maanden is de euro 10 cent minder waard geworden tov de dollar

Kan me ook herinneren dat Apple vaker reageet met peijsverlagingen/ verhogingen bij Euro/ Dollar koers fluctuaties.

bron koersdaling EU/ Dollar
http://finance.yahoo.com/echarts?s=eurusd=X

[Reactie gewijzigd door zap8 op 7 september 2014 15:56]

Blijft een gigantisch bedrag om te telefoneren
Inderdaad, vergeleken met andere high-end telefoons is het ook misschien niet zo 'duur' maar het is en blijft een enorme hoop geld.

Ik ben ook dol op Apple spullen maar ik ben de laatste keer toch maar voor de Nexus 5 gegaan. Voor de helft van de iPhone 5S prijs (350 euro) had ik toch een topmodel telefoon. En nog met een groter scherm ook, wat me erg goed bevallen is. Android ook trouwens (de stock android ervaring is helemaal niet zo anders dan die van Apple)

Als Apple nu ook richting de grotere schermen gaat gaan, dan zal ik ze weer overwegen maar die prijs moet toch ook echt iets omlaag.
Wat een waanzin, onderhand een netto modaal maandsalaris voor een telefoontje :') Dat mensen hier nog intrappen..
Dat is natuurlijk een beetje onzinnig FaceDown; netto modaal is ongeveer 2000¤.
Prijs afwachten, haha, dat weet je toch van te voren. Ik zal een gokje wagen; zou het ¤ 700 voor de 16 GB versie kunnen zijn. /sarcasm.
iPhone 3 bestaat niet. Wel de 3G, wat eigenlijk de iPhone 2 is.
En de 3gs dan?, dat is dan dus de iPhone 3
Boeiend, iedereen weet wat hij bedoelt, zit niet zo te muggenziften...
Dat zeg ik niet zomaar, en ik denk dat het hier een gepaste opmerking is. In interviews met verschillende ontwerpers van Apple komt duidelijk naar voren dat Jobs erg op de details let, bij dit toestel mis ik die verfijning in de afwerking.

[Reactie gewijzigd door thek op 7 september 2014 10:14]

Thy tok r Jobs!
Snap dit soort reacties niet helemaal. Terug in de tijd zou zijn een telefoon die evenveel weegt als een pak melk, ongeveer even groot is, je open kan klappen en een uittrekbare antenne heeft van minimaal 10cm.

De camera steekt marginaal uit zover ik op het filmpje kan zien, lijkt niet meer dan een halve mm te zijn. In de praktijk zal je hier dus totaal niets van merken. Zeker niet aangezien 80% van de kopers er meteen een goedkoop plastic hoesje omheen doet.
Daarnaast zorgt de touchid sensor aan de voorkant ervoor dat de home button ook aanzienlijk dieper ligt dan een normale home button, hier heb ik nooit commentaar over gehoord toen de 5S uit kwam vorig jaar.

Dit is gewoon iets zoeken om te kunnen bekritiseren, heb het dan liever over zaken waar Apple jaar in jaar uit niets aan doet (bvb accuduur of te hoge prijs)
Het zou nog wel eens kunnen zijn zodat de camera gelijk zit met het hoesje. Al zou ik niet weten wat voor effect dat dat heeft op de camera.
Over die andere zaken is gewoonweg nog niets bekend, het enige opvallende is die camera.

Ik vind die camera echt super lelijk. Htc one x(+) heeft dit ook en ook dat vind ik lelijk.

Ik las ook iets over mogelijke stabilisatie? Dat is onzin. Mijn htc one m7 heeft dit ook en de camera steekt hier niet uit.
Met deze generatie iPhone lijkt het tijdperk Jobs definitief passé. Bij Jobs was die uitstekende camera echt never nooit gebeurd.
Bij bedrijven neemt het design traject doorgaans enkele jaren in beslag. Op de ipod touch 5e uit 2012 zit ook een uitstekende lens van de isight camera, gemaakt van saffier glas. Men is hoogst waarschijnlijk aan dat model begonnen voordat Steve overleed, dus wie weet heeft hij het nog goedgekeurd en is je veronderstelling (wat je poneert als een feit) niet correct.
Jij neemt ook woorden als "doorgaans" "hoogstwaarschijnlijk" en "wie weet" in de mond. maw je weet het zelf ook niet. En jouw veronderstellingen berusten evengoed nergens op.
Ik denk niet dat Jobs zijn goedkeuring aan dit soort design-foutjes zou hebben gegeven. De man was zo perfectionistisch en eigenwijs dat ik de aanname wel durf te doen.
Jij mag een andere mening hebben uiteraard..

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 7 september 2014 16:04]

Wellicht is dit gedaan om op deze manier geen rechtstreeks flitslicht in de lens te krijgen?
Dan hadden ze beter het flitslampje conisch laten verzinken...
Ik denk eerder dat er in het specificatie document stond
dat er "een uitstekende camera" in moest komen ;)
Ze hadden het beter een paar mm dikker kunnen maken. Dan heb je geen camera die niet een beetje uitsteekt en meer ruimte voor een grotere accu.
Inderdaad of de camera centreren en aan de zijkant van de lens schuin laten aflopen zodat het niet zo in het oog springt.
Juist!. Nou weten we natuurlijk weinig van wat voor accu er in deze platte behuizing zit, maar hoe heerlijk zou het zijn om gewoon enkele dagen te kunnen genieten van je accu-capaciteit dan, zoals nu, slechts enkele uren.
Als er optische beeld stabilisatie op zit, dan lijkt me dat (een van?) de reden(en).
http://iphoner.club/iphon...tische-beeldstabilisatie/
Mja bij de lumia 920 steekt die ook niet uit en die heeft ook OIS, dus dat kan de reden niet zijn.
Nu is de 920 ook wel vrij fors. De 925 is een stuk dunner en die heeft ook een hele kleine uitstulping dus ik denk dat het er wel iets mee te maken heeft
Sony heeft OIS zonder lens die uitsteekt. Maar het zou kunne dat de camera module dikker is als de rest van de telefoon. Maar is wel lelijk.
Inderdaad ik zie het. Dan is het gewoon slordig te noemen. Of ze moeten een goede rede hebben. Gooi er een hoesje omheen en het is opgelost, maar ik hoop niet dat ze dat in gedachte hadden haha
Aan hoesjes valt natuurlijk ook ook weer extra te verdien. Apple's eigen hoesjes zijn niet goedkoop... maw daar zit een enorme winstmarge op
Dan koop je een case van Spigen. Zij maken behoorlijk mooie cases. En liggend aan waar je shopt (ik raad aan om direct van Spigen te kopen op Amazon.de), is de prijs meestal gelijkwaardig aan concurrenten die relatief lelijke cases met goedkoop uiterlijk voor low-end phones maken.
Tough Armor lijn:
http://www.amazon.de/Spig...MOR-Coating/dp/B00LL60JU8
Slim Armor lijn:
http://www.amazon.de/Spig...-H%C3%BClle/dp/B00JH88GB6

M'n broer heeft de Spigen Neo Hybrid voor de Nexus 5. Was ook noodzakelijk vanwege de uitstulpende camera module op die telefoon. De case ziet er mooi en premium uit, de knoppen voelen zeer goed aan, beschermd de telefoon goed (hij heeft de telefoon al 'n aantal keer facedown op betegelde vloer laten vallen zonder enige schade), en kostte maar 20 euro.

Misschien wilt Apple de klanten inderdaad motiveren om een case te kopen. Zou geen slecht idee zijn. Ik zie zo ontzettend vaak iPhone gebruikers die geen case gebruiken die daardoor met gebarsten schermen rond lopen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 8 september 2014 01:16]

Welk Sony? Sony HD camera's? Want de huidige smartphones van Sony hebben geen OIS, maar softwarematige IS. Groot verschil. Bij foto's nemen kiest de Sony Xperia voor iets hogere ISO ter compensatie terwijl bij video het scherm softwarematige wordt gecompenseerd (gekanteld, geroteerd, etc...)

Die SteadyShot van Sony presteert wel als de betere. Nadeel blijft echter dat je bij video een groot deel van je beeld moet afstaan en de lens dus minder "breed" is als SteadyShot aan staat.

Bij OIS wordt je beeld niet gecropt.
... en het was natuurlijk ook wel nodig om met grotere schermen te komen.
Onzin.. De reden dat ik geen Samsung koop, is vanwege de belachelijk grote schermen. Ik vond de iPhone 4 een geweldig formaat. Heb nu de 5s, en deze vind ik al wat groot. Ik zal zeker niet overgaan naar de iPhone 6, vanwege het formaat.

De keuze voor een smartphone is erg persoonlijk, en de grootte is daarbij een duidelijke persoonlijke voorkeur, en niet, zoals jij het nu schrijft, een vereiste.
Jij mag je voorkeuren hebben, maar de smartphone markt in het algemeen schuift zeker wel op naar grotere schermformaten en juist daarom was het nodig om met grotere schermen te komen. Apple liep enorm achter op de rest en ik denk dan ook dat dit een grote inschattingsfout van ze is geweest. Grotere schermen zijn enorm handig voor webbrowsen, games, films noem maar op, dat het wat ongemakkelijker in je hand ligt is maar een klein nadeel voor de meeste mensen.

Ben wel benieuwd naar waarom je Samsung telefoons belachelijk grote schermen vindt hebben.. is het echt zo onhandig of heb je het gewoon niet op verandering? :+
Nou, op mijn iphone 5 doe ik wel regelmatig internetten. En vind het sherm te klein.
Dus eigenlijk sta ik te springen voor big iphone.

Dus voor mij is het meer keuze van te groot vs deftig webbrowsen.
Te groot valt (mij iig) wel mee. Ben ook ooit op 3,7" begonnen (HTC desire) en daarna de stap gedaan naar 4,7" (galaxy nexus en nexus 4). Eerste week even wennen, daarna was 3,7" echt te klein.
Volgende telefoon wordt >5" en dat zal ook wel even wennen zijn in het begin.

Nadeel van deze iphone is wel dat het belachelijk grote randen heeft boven en onder het scherm, wat het totaal pakket erg groot maakt. Dat is echter gebaseerd op de foto's in dit artikel, waarvan ik mijn twijfels heb of ze wel kloppen..
Er is ook een htc one mini, s4 mini, s5 mini etc allemaal een wat kleiner formaat maar toch nog snel
Maar niet even snel als de iphone. Die mini htcs en samsungs zijn budget versies van de flagships. De Sony Xperia Z3 Compact heeft tenminste echte high end specs in kleiner formaat.
Je had je 5s toch teruggegeven vanwege het formaat?
KayD in 'reviews: Apple iPhone 5s: allemansvriend met turbomotor'

En er blijft keuze genoeg voor jou om een kleinere smartphone te kopen.

Echter vonden ze het bij Apple ook wel een goed idee om er een groter scherm in te hangen. Ze konden gewoon niet aan het kleinere formaat vast blijven houden vanwege hun concurrentiepositie. En ze worden nou ook weer niet in één keer de grootste op de markt dus het valt nog wel mee.

Maar zoals je zegt is de keuze idd persoonlijk. Jij kunt nu fijn een andere telefoon uitkiezen maar Apple zal een grotere groep aan blijven spreken met deze keuze. Allebei blij ;)

[Reactie gewijzigd door Maxcim op 7 september 2014 10:07]

Je had je 5s toch teruggegeven vanwege het formaat?
KayD in 'reviews: Apple iPhone 5s: allemansvriend met turbomotor'
Ja, dat klopt, maar dat was omdat mijn baas deze nog had liggen. Inmiddels ben ik van baan veranderd, en aangezien ik zelf een telefoon moest kopen, was de keuze meer financieel ( verkoopwaarde van de 5s t.o.v. de 4s, als ik weer van telefoon verander ) van aard.

Maar je hebt gelijk, ik kan nu een andere telefoon kiezen ( tegen de tijd dat ik de mijne moet vervangen ). Ik kijk niet zozeer naar design, en meer gebruiksgemak, en daar ben ik het gelukkigst met IOS, dus dat wordt dan wel balen. Maar wie weet, ik wilde ook niet over naar de 5s vanwege het formaat, en daar ben ik nu wel aan gewend. We zien het wel, maar mijn eerste reactie is geen iPhone 6 :)
De vraag is wel, in hoeverre ben jij representatief voor de groep (potentiële) klanten? Met andere woorden, als jij kleiner wil, maar >80% groter, dan is het wel degelijk nodig om met grote schermen te komen.
En de trend is toch echt dat de schermen groeien. Ook bij apple is al al ingezet en gaat blijkbaar door. De vraag is, of dat komt omdat de klant dat wil en de fabrikanten dat doen, of omdat de fabrikanten dat doen en de klant dan maar volgt.
Persoonlijk denk ik dat de klant het ook daadwerkelijk wil, waarbij er altijd mensen zijn die kleiner willen. Echter in een wereld waar bellen een secundaire feature van een telefoon is geworden en media en internet steeds meer op de voorgrond komen, is een groot scherm voor velen echt wel een voordeel.
Misschien denken ze bij Apple wel dat als de lens uitsteekt het een uitstekende lens is :-P
Ik vermoed dat ze ook lensaccessoires gaan aankondigen die perfect klikken op deze 'uitstekende' lens.
Die zouden er dan al zijn, dit model is nagenoeg hetzelfde als de ipod touch 5e met een uitstekende iSight camera.
+3, ik lig strike.

Ontopic: Ik vind het spijtig dat de lens uitsteekt, maar Apple kennende zal er wel een reden voor zijn. Misschien is de telefoon zelf te dun geworden dat er te weinig plaats is voor een goede lens.

[Reactie gewijzigd door AndrewF op 7 september 2014 09:51]

Persoonlijk vind ik het enige onderscheidene nog dat het ene een Apple logo heeft en de andere een Samsung logo. Ja er zijn meer merken maar op Nokia na doen die er niet echt meer toe. IOS of Android, veel apps, de ene strak onder regie van Apple die als communistische papa weet wat goed voor je is en niet, de andere een Open omgeving waarbij ieder fabrikant maar wat aankloot met versies en updates. Beide voorzien van een palm 3/4/5/6 interface met Windows 3.0 program manager iconen in hoge kleuren.

Maar ik vraag me af wat er nu zo vernieuwend is/wordt behalve snellere hardware hogere hardware specs. Wat maak een nieuwe telefoon zoals dit nieuw en vooruitstrevend? En vooruitstrevend is dus een killer feature waarvan je zegt, dit heb ik gemist, en je dagelijks meerderde malen gebruikt....

Zonder zo iets vernieuwends is het anders niets meer dan oude wijn, rebranded, in duurdere kruiken.
Inderdaad gezien samsung ook een mooi en groot toestel heeft op de markt in de vorm van de
S5 een heerlijk toestel erg snel en lekker groot maar een uitstekende Camera tja persoonlijk vind
ik dit niet echt handig ,komt dit de kwaliteit ten goede ?
Is die uitstekende camera niet gewoon het gevolg van de optische stabilisatie?
Het lijkt echt het glaasje te zijn wat er op ligt, geen andere componenten, en heeft ie uberhaubt wel optische beeldstabilisatie? Daar heb ik echt nog niets van gehoord. De 930 en 920 hebben ook geen uitstekende camera. Misschien hebben ze het wel gedaan, doordat een 'uitstekende' camera in Nederlands heel positief klinkt :+

ontopic:
Dit lijkt heel erg op de eerdere mockup, glas is mooi afgerond, dat vind ik zelf altijd erg prettig, ook zit er een nieuwere betere coating op als ik de reflectie een beetje kan beoordelen, iets wat ik altijd tegen vond vallen in vergelijking met andere telefoons met echte/nieuwere gorilla glas schermen en coatings. Het ontwerp vind ik eigenlijk best retro en brengt de iphone weer meer in dezelfde stel als de iPads. Het doet mij denken aan de eerste iPhone en die vond ik toch altijd 1 van de mooiste.
Het afgeronde glas vind ik eerder een nadeel. Tegenwoordig kan je voor een paar euro op eBay hele mooie glasplaatjes als screenprotector kopen, die werken perfect en voelen veel beter dan die plastic dingen. Maar dat is vooral handig als de glasplaat perfect glad is, wat de afgeronde kanten betreft wordt dat vrijwel onmogelijk.
Wat heeft Samsung hiermee te maken?
Dat die ook een uitstekende camera heeft.
Best vreemd en totaal niet des Steve Jobs. Die zou het design boven de functionaliteit van de camera laten gaan. Ik zou liever een volledig platte achterkant willen dan weer marginaal betere camera.
Apple heeft gezegd dat ze de camera niet kleiner kunnen maken zonder de kwaliteit achteruit te laten gaan. De iphone 6 lijkt wat dat betreft op de ipod tocuh 5e generatie, die heeft ook een uitstekende lens. En die is van saffier, dus dat zal niet snel stuk gaan.
Ik denk dat het fake is, er zit waarschijnlijk gewoon een iOS laagje overheen. Waarom ik dat denk? Ten eerste het icoontje van de muziek app gaat van oranje naar rood, terwijl dat in de iOS beta gewoon hetzelfde is als in iOS 7; van rood naar oranje. Ten tweede zijn de wijzers van de klok veel langer en is het hoorntje op de belapp verschrikkelijk groen.

Maar al met al vind ik het een mooie telefoon als die zo zou uitkomen, alleen mogen de bezels zo anno 2014 wel wat dunner.
Persoonlijk vermoed ik ook dat het nep is. Tenslotte zijn er ook Android-toestellen die als twee druppels water op een iPhone lijken (incl. gemodificeerd besturingssysteem).
http://www.cheaptech.nl/iphone5/kloon

Zou goed kunnen dat ze de boel gewoon voor de gek aan het houden zijn en dat die Chinezen een iPhone-achtig toestel in elkaar hebben geknutseld om te kijken of ze de gemeenschap over de zeik kunnen krijgen en er vervolgens mee weg kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 september 2014 08:43]

Nee, dit is the real deal. Niks fake aan en consistent met andere leaks. Dit wordt em.
Dit kan wel zo zijn maar er zijn al iphone 6 fakes die ook werken.

Kijk anders dit filmpje maar even: https://www.youtube.com/watch?v=yoKFBNbwyyY
Dat mensen nu na 5 jaar nog niet doorhebben dat eigenlijk alle leaks (qua foto's, niet geruchten) zijn uitgekomen. En dan gewoon jaar op jaar roepen "nee dit moet fake zijn, apple zou dit nooit uitbrengen" :')
Hoogste waarschijnlijk omdat Apple alles zelf lekt. Dit bespaart hun een paar 100 miljoen dollar per jaar. Ze moeten maar iets lekken naar de New York times en 24h later staat het in elke krant in 100 verschillende talen. Als bedrijf kan je enkel dromen van zo een positie.
En zijn al zo veel foto's gelekt met allemaal precies dit design dat ik me niet meer voor kan stellen dat dit nep is.

Ook foto's uit de fabriek van Foxconn waar die nog in de machines hangt.
Ik stel voor een beter filmpje te gebruiken in het nieuws artikel, zoals de filmpjes die hier te vinden zijn: http://appadvice.com/appn...-in-new-photos-and-videos
Dit is geen iphone, duidelijk een chinese knockoff. Material oogt goedkoop, de afrondingen aan de zijkant passen niet meer in de Apple branding en is voornamelijk gedaan om goedkopere mallen te krijgen. Ook het feit dat de camera uitsteekt en er een standaard flistcomponent naast zit laat geloven dat dit niets anders is dan imitatie.

Dat, of Apple is ECHT de weg kwijt.
Het is fake voor alweer de zoveelste keer -,- Dit is gewoon weer Chinese fake vandaar de cheap uitstraling ;)

Het artikel die het verder uitlegt:
http://www.cultofmac.com/...hone-6-new-passbook-icon/
'Het is nep, want een Chinese leaker zou nooit zijn gezicht laten zien'

Ow? Ik heb de gezichten gezien van veel leakers op Weibo, van allerlei toestellen. Ze werken niet bij Apple, Foxconn of andere leveranciers dus hebben weinig te vrezen.
Het is nep omdat iemand ook op twitter aangeeft dezelfde fake iPhone 6 te hebben. Hij vraagt zelfs nog mensen of er iemand nog meer foto's van wilt. Staat ook in het artikel.

https://www.youtube.com/watch?v=dLzhEOBl-gY

[Reactie gewijzigd door Xnator op 7 september 2014 20:21]

Ik heb ook twijfels, zou goed nep kunnen zijn; ik zocht tevergeefs naar het parallax effect bij het bewegen van het toestel op het homescreen. Maar het gaat om de argumentatie en de reden waar Cult of Mac mee aankomt is zwak. Als iemand dezelfde heeft en dat kan bewijzen is dat een stuk sterker :)

Punt is dat we ook na dinsdag vermoedelijk niet zeker zullen weten. Ik vind het wel de moeite waard als dit niet echt is, maar wel echt blijkt te lijken na dinsdag: dan hebben mensen al kunnen zien hoe het eruit ziet.
Het is niet nep, de fotos en de videos zijn tot in dekleinste details besproken op reddit (reddit.com/r/apple) en de conclusie is steeds dezelfde. Dit is de real deal.
Als dit de real deal is dan vind ik het echt knap. Ik hoop dat het niet zo is. Het lijkt gewoon pastic en het heeft totaal geen premium look. Dit zal hoogstens een vroege build zijn van oudere onderdelen, but again, ik hoop van niet.

Morgen kan niet snel genoeg komen!
Volledig mee akkoord. Er zijn trouwens nieuwe foto's verschenen die bevestigen dat het echt is, met oa passbook.
http://imgur.com/a/XB4YV
Leuke skin zo, nu nog porteren naar mijn Note3 :D
Vind het design nu wel eentonig worden. Telkens (incl. de iPad) lijkt het allemaal op elkaar. Ik dacht dat Apple niet gezien wilde worden als een " boring " bedrijf en design. Had liever de nieuwe iPhone 6 met de 5C-design gezien.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 7 september 2014 08:33]

Daar ben ik het mee eens. De iPhone 6 zal beslist een prima toestel zijn, maar als dit het definitieve ontwerp is vind ik het wel een beetje tegenvallen. Ze hebben zo hun best gedaan om iOS op te frissen, maar roesten vervolgens (net als alle andere grote merken) vast in een bepaald hardware-design.
Het is nogal risicovol om het hele design compleet te veranderen, je weet namelijk nooit wat de 'achterban' van vindt. Zolang ze nog winst maken met dezelfde design is er geen reden om te veranderen. en aangezien er iphones gebruikers zijn die weren bij Apple (als lifestyle), hebben ze wat dat betreft een luxe-positie.

[Reactie gewijzigd door Kai85 op 7 september 2014 16:41]

Het is nogal risicovol om het hele design compleet te veranderen, je weet namelijk nooit wat de 'achterban' van vindt. Zolang ze nog winst maken met dezelfde design is er geen reden om te veranderen. en aangezien er iphones gebruikers zijn die weren bij Apple (als lifestyle), hebben we wat dat betreft een luxe-positie.
Maar wat is dan de lifestyle ?
Het design ( sorry, maar die cartoons zoals bij de introductie van de iPhone5 komen wel héél dichtbij weer lang en smal )
Of het OS, en de integratie in de hele lijn ?

persoonlijk zie ik een telefoon / tablet niet als lifestyle, maar als communicatiegereedschap.
Ik kies op het moment van vervanging naar het ( voor mij ) meest aantrekkelijke item.
Zo heb ik na de iPad2 ( wat een monsterlijk apparaat qua levensduur ) een nexus7, omdat die handzamer in mijn go-bag is.
Maar de iPad is nog altijd onderdeel van het dagelijkse gebruik thuis, vanwege de oppervlakte ( en standby tijden )

Ik ben thuis voor 90% ingericht en voorzien met android, maar IOS-devices blijven toch in het onderzoek bij vervanging, omdat het er gewoon bij hoort, en OOK hun pluspunten kennen
Hier staat een leuke infogram!
http://androidandme.wpeng...8/droid-vs-ios-hutch1.jpg

Maar in het algemeen, aangezien de toestellen erg duur zijn... Is de leefstijl van deze doelgroep vaak ook wat luxer zeg maar. No-nonsense. Ik zie ook vooral veel vrouwen lopen met deze dingen in mijn omgeving (zorg management)

Heb zelf een WP en heb dezelfde mentaliteit als dat jij hebt. Echter als ik lees dat er nu al mensen voor de Apple stores liggen voor de iPhone 6 dan zijn er mensen die daar blijkbaar anders over denken :+
Ik zou het niet een luxe-positie noemen, meer logica. Nu zie je een Samsung en herken je die meteen. Je herkent meteen de HTC One om zijn design, net zoals de Xperia Z series en dus ook de iPhone. Als ze te drastisch zouden veranderen van ontwerp, herkent de doelgroep hun eigen product niet meer. Daarom moet je heel voorzichtig zijn met je huidige, succesvolle lijn aanpassen.

Mooi voorbeeld is de iPhone 5c. Je kan wel zeggen dat het door de prijs komt, maar wat ik begreep was dat mensen in mijn omgeving hem niet wilde omdat hij 'goedkoop' oogde door het plastic. Ik denk dat Apple hier wel van geleerd heeft.
het punt van logica ben ik idd mee eens. Je gaat niet alles omgooien, anders heb je idd kans dat het publiek je 'merk' niet meer kent. Echter moet er gezegd worden dat het een combinatie is van succes hebben van verleden (laat we dat de 'luxe' positie noemen) en logica. Want als het verleden niet zo'n verkoopsucces had, dan was er ook wat 'minder' logica om niet alles drastisch te veranderen (oftewel dan waren er wel wat 'drastischere' maatregelen nodig)
"Zolang ze nog winst maken met dezelfde design"

Ik denk niet dat dat slim is als bedrijfsvoering, zo ga je natuurlijk heel snel achterlopen en ben je niet echt innovatief bezig. Ik denk juist dat Apple er meer voor staat om niet zo zeer te luisteren naar klanten, maar juist lekker hun eigen ding te doen.
Ik zie geen contradictie tussen zelfde design en toch innoveren. Design matig hetzelfde houden betekent niet dat er niet geïnnoveerd wordt. Wat er binnen in je telefoon zit, kan nog altijd veranderen/aangepast worden.
In iOS 7 hebben ze toch ook het design volstrekt omgegooid? (moderner)
Het is nogal risicovol om het hele design compleet te veranderen, je weet namelijk nooit wat de 'achterban' van vindt. Zolang ze nog winst maken met dezelfde design is er geen reden om te veranderen. en aangezien er iphones gebruikers zijn die weren bij Apple (als lifestyle), hebben ze wat dat betreft een luxe-positie.
Inderdaad. Hetzelfde zie je bij VW waar men evolutie verkiest boven revolutie. Zolang de verkopen stijgen is er weinig reden tot grootschalige veranderingen. Dat geldt ook voor Apple. Het enige verschil is dat het marktaandeel de afgelopen tijd wat terug loopt.
neem nu Ferrari (misschien niet zo'n goed voorbeeld)
in de jaren '70 tot '90 had je de Ferrari 308 die door evolueerde tot de 355
op zich een mooi model, maar de 360 was volledig anders, de 430 weer helemaal anders en de 458 heeft nog slechts wat kenmerken gemeen
het is misschien wel gemakkelijker om met aan auto een ander design te kiezen, maar voor mij is het eerder het tonen dat ze in zichzelf geloven

ik vind het van Apple een enorm zwaktebod dat alles op elkaar lijkt om toch maar herkenbaar te zijn
het maakt ze saai

ik hoop trouwens dat dit geen definitieve exemplaar zijn, want ik ben niet echt onder de indruk
Sorry hoor maar als je de iPhone 6 geen ander design vindt vergeleken met de 5 dan is er wellicht iets mis met je ogen. Ze lijken helemaal niet op mekaar.
Hij is iets groter. De achterkant is iets anders. Maar de homeknop, bezels en afgeronde hoeken (typisch iPhone) zijn gewoon hetzelfde.
Dus? Het is toch een iPhone? Als je een andere design wilt dan kan je beter een andere telefoon zoeken.
Het is ook een iPhone en daar niet van, maar ik reageerde op iemand die zei dat het design heel anders was als bij de vorige iphones
Hij is echt compleet anders, IMHO is dat overigens niet ten goede, ik vind em er echt niet uitzien, terwijl de 4- en 5- reeks echt prachtig waren.
Ben het idd wel met je eens dat de 4x/5x prachtig waren en dit echt lelijk is...maarja iedereen z'n smaak :)
Hoe kan dat als jij vindt dat ze hetzelfde eruitzien?
Vorige iPhone had geen afgeronde hoeken?
Dat zijn domme argumenten, dan kan je ook zeggen dat alle auto's hetzelfde zijn omdat ze allemaal een stuur hebben.
Daar zijn de meningen dus erg over verdeeld. De iPhone 5C deed het niet geweldig.
De meeste Apple gebruikers vinden die aluminium afwerking juist erg mooi. Daarnaast vind ik de iPad nog steeds de mooiste tablet op de markt (ookal heb ik er geen). Het lijkt mij alleen maar mooi als je een Macbook Air, iPad Air en iPhone hebt die allemaal de zelfde strakke ontwerpen hebben.

(En nee, ik heb niet alles van Apple, helemaal niets zelf, ik heb Nexus 5 en een Asus vivobook en een Galaxy Tab 10.1)
Daar zijn de meningen dus erg over verdeeld. De iPhone 5C deed het niet geweldig.
De iPhone 5C is nu het één-na-duurste model. Het jaar daarvoor was de 4S het één-na-duurste model. Het schijnt echter dat de 5C het beter doet dan de 4S destijds (relatief gezien). Tel daarbij op dat de 5C simpeler te maken is met goedkopere onderdelen, en je ziet een toestel dat beter verkoopt tegen lagere kosten. Dat is denk ik precies wat Apple gewild had.

Maar goed, blijft een beetje gissen.
Hoe bedoel je dat de 5c het relatief beter doet dan de 4S? De 5c komt niet eens in de buurt van de verkoopaantallen van de 4S... 5C hebben ze er amper 3 miljoen van aan de man weten te brengen, de 4S is hun best verkopende toestel tot nu toe... beter dan de 5S.
Ik bedoel dat de 5C het relatief beter doetop 'plek 2' dan de 4S het deed op plek 2. Tevens verkoopt de 5S harder dan de 4S ooit gedaan heeft, maar het duurt wel even voor de 5S de 4S heeft ingehaald in absolute aantallen natuurlijk.
Toch voorlopig maar heel zuinig zijn op m'n 5s. Dat grote formaat zit ik helemaal niet op te wachten :-(
Precies mijn gedachten. Ik snap niet dat iedereen hierboven zo positief is over het groter zijn van dit ding. Als ik het zo zie ik verhouding tot handen kun je m niet eens meer met 1 hand bedienen (wat ik regelmatig doe), en lompe dingen in m'n broekzak zit ik ook niet op te wachten.

Wachten op de "iphone 6 mini" dus, of altijd oudere modellen blijven gebruiken. Voorlopig werkt m'n 4S nog uitstekend.
Ik kan alleen maar hopen dat er 2 formaten uitgebracht worden en dus ook een 4 inch ter vervanging van mijn 5S. Een grotere iPhone zie ik absoluut niet zitten.

Buiten het formaat vind ik dat glimmende, witte, afgeronde plastic ook echt niet chique en die uitstekende camera is ook echt een afknapper. Een additionele lens is wellicht een goed idee, maar had dan de schroefdraad naar binnen laten lopen zoals je een filter op een dslr lens draait.

Laten we hopen dat dit een hoax is en Apple inderdaad een ander model gaat presenteren..
Waar zie jij plastiek?
Ze hadden ook kunnen kiezen voor 2 opties. 4.7 inch en een 4 inch. Hoor altijd van veel mensen dat ze een iphone willen omdat het lekker klein is.
Die keuze is er toch? De 4 inch iPhone 5s en de grotere iPhone 6
Totdat de 5S ook zo oud is dat niemand m meer wil kopen. Ik bedoel, wie gaat er nu nog een 3GS kopen? Als ze alleen maar 4.7" en groter blijven maken heb je over een aantal jaar geen keus meer.
Ziet er echt een heel stuk groter uit. Ben erg nieuwsgierig wat ze er allemaal mee gedaan hebben en ik verwacht dat ze gewoon een versie gaan uitbrengen en niet meerdere modellen.
5s en 5c waren ook meerdere modellen.. lijkt me niet onaannemelijk
Waarschijnlijk meerdere modellen met diverse groottes geheugen (16/32/64GB). Verder qua hardware weinig verschil verwacht ik.
Haha, typisch. Ik wilde voor het eerst in bijna 5 jaar overstappen van Android naar een iPhone, komen ze met zo'n lelijke design faal aanzetten (in mijn ogen dan). De kracht van het ontwerp lag altijd in de strakke hoeken en het mooie materiaalgebruik. Nu lijkt het net zo'n standaard plastic prul te worden als bij Samsung (die ik overigens al 3 jaar op rij heb gekocht, maar nu een beetje moe ben).

Die strepen voor de antennes aan de achterzijde zijn echt te lelijk voor woorden, zeker dat ze ook nog eens bovenaan in die ronding doorlopen. De afgeronde zijkanten zien er niet des Apples uit en het materiaal lijkt ook nog eens goedkoper te ogen dan bij de vorige modellen.

Nee, dit gaat em dan toch niet worden of ze moeten al echt met iets revolutionairs komen tijdens de presentatie (en betalen via NFC komt hier toch pas over 3 jaar ofzo, dus daar heb ik niks aan).
Betalen met NFC kan al op veel plekken als je een bankpas met NFC hebt.
Ik heb het nog nooit gezien, afgezien van grote steden in UK en Duitsland.
Veel van de pinautomaten die jij kent hebben ondersteuning voor NFC, zoals deze bijvoorbeeld. Langs zo'n automaat hoef je alleen maar je pasje te halen en je betaalt zonder code. Maar goed, de echte ondersteuning moet natuurlijk vanuit de banken komen.
Het betalen zonder pincode is een bijkomstigheid en bedoeld als vervanger voor de inmiddels afgeschafte chipknip. Het grootste voordeel van NFC-betaling is echter dat je nu contactloos kan pinnen waarbij je dus geen bankpas meer in de terminal hoeft te steken. Maar gewoon nog wel de pincode moet gebruiken voor veiligheid. Die hierboven getoonde terminal, de Verifone Vx-820 wordt al op steeds grotere schaal gebruikt, o.a. bij de Lidl.

Een andere veelgebruikte NFC-terminal is de Yomani van Banksys. Deze automaat is inderdaad al op alle NS-stations te vinden (o.a. Burger King, Kiosk, Brooodzaak, Julia's, etc.) en in winkels als Hennes & Mauritz. V&D krijgt binnenkort ook de Vx820's.

Zowel de Verifone Vx 820 als de Banksys Yomani zijn erg betrouwbaar gebleken. (als technicus installeer en service ik ze)

Nieuwe ING en ABN bankpassen zijn al met een NFC chip uitgerust welke al door klanten contactloos gebruikt worden. Alleen jammer dat de Rabo, waar ik zelf bij zit, weer eens niet meedoet.. Maar waarschijnlijk gaan die het aanbieden via de smartphone.
Kan je daadwerkelijk pinnen met die apparaten over NFC? En dan bedoel ik niet de pin-loze 'tot 25 euro' betalingen maar hogere betalingen met pin?

Ik zou er nog een beetje voorzichtig mee zijn, ik heb gezien dat de pincode bij veel smartcards gewoon plaintext over de NFC naar de kaart gestuurd wordt (dus makkelijk af te luisteren).

Ik heb verschillende modellen smartcards met NFC getest en die doen het allemaal zonder encryptie. Weliswaar geen betalingskaarten maar PKI kaarten met RSA certificaten, niettemin is het een zeer vergelijkbare techniek.

Ik ben bezig met een app om door middel van NFC op Android telefoons via een PKI kaart op SSH servers in te kunnen loggen (private key authenticatie), vandaar mijn interesse in de precieze werking daarvan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 september 2014 01:25]

Betalen zonder pincode maar met touchid is net het grote verkoopsargument van de iphone. Geld afhalen boeit niet zo want is bijkomstig als je overal met nfc kan betalen.
Ik heb het ook alleen over betalen. Geld pinnen (opnemen) doe ik al nooit omdat je immers overal betalen met pin.
De belangrijkste functie van NFC pinnen is dat het het contact-pinnen vervangt. Daarbij gebruik je dus gewoon nog steeds je pincode. Alleen voor lagere bedragen (tot een euro of 25) is betalen zonder pincode mogelijk.

Ik denk niet dat Touch ID snel gebruikt zal worden. De bankwereld vindt deze techniek nog veel te onnauwkeurig en onbetrouwbaar. Bovendien moet dan je vingerafdruk bij de banken bekend zijn en weet ik niet of mensen daar op zitten te wachten.. Dat zal nog wel wat jaartjes op zich wachten, net zoals met de iris scan ;)

[Reactie gewijzigd door Interstellar op 7 september 2014 14:17]

Moet er niet aan denken dat je zonder enige interactie betalen kan door alleen aanraking. Vond de chipknip al zo iets. Eerste wat ik deed was doorknippen toen ik losse chipknip kreeg van ing. Geen cent de deur uit zonder pincode of andere verificatie.
Dan heb je het niet goed begrepen denk ik. Je moet valideren door middel van touchID, als vervanging van je pincode.
Elk NS-station kan het sowieso.
Starbucks, AH 2 Go, Station Kiosk en tig geupdate "mobiele" devices
Het is nog helemaal niet zeker dat dit hem is, wacht gewoon tot dinsdag en je weet zeker hoe het eruit gaat zien. Ik heb zelf enigsinds mijn twijfels over deze foto's en video.
Komop zeg, al maanden zijn er leaks die allemaal consistent hetzelfde ontwerp hebben. Uit het verleden weten we dat die overeenkomen het finaal produkt en dat zal hier niet anders zijn.
tja allemaal Goophone i6...
Ja, en de Goophone is altijd een replica van het origineel, maar dan draaiend op Android.
Plastic prul? Wat is er mis met plastic, puur omdat het er goedkoop uitziet?
Ja, het oogt en voelt fragieler, plastic straalt in ieder geval geen kwaliteit uit.
Toch is het vaak degelijker. Een gevallen Samsung heeft lang niet zo veel schade als een gevallen iPhone.
is dat dan een belangrijk? Laat je telefoon gewoon niet vallen.
Haha, typisch. Ik wilde voor het eerst in bijna 5 jaar overstappen van Android naar een iPhone,
hebben we allemaal wel eens, niets om je zorgen over te maken hoor!. 2 aspro's en een dagje onder de wol. Morgen ziet het er allemaal weer beter uit! Sterkte!
Wat ik me overigens afvraag; ik had geruchten opgevangen dat de volume-knoppen verzonken zouden worden in de behuizing. Bij de iPad's wilden ze dat ook gaan doen. Op de foto's steken de knoppen nog steeds uit ... Over een paar dagen weten we het zeker zodra de officiële release is.
Ze zijn toch duidelijk verzonken? Dat kan je goed zien op de foto's en video.