Let op: je bekijkt een oudere versie van dit artikel. Bekijk hier de nieuwste versie van dit artikel.

Door Redactie Tweakers

Laptop Best Buy Guide: oktober 2013

Laptop voor grafici - Uiterlijk en indruk

Acer is over het algemeen bekend in het goedkope segment, waarin het sinds jaar en dag goed vertegenwoordigd is. Ook in het duurdere segment heeft Acer altijd laptops verkocht, hoewel de populariteit van het merk daar minder hoog is. Zo'n duurdere laptop is de V7: een 14"-ultrabookachtige laptop met een losse videokaart en een gewicht van 2,1 kilogram.

Acer Aspire V7

Scherm

Het belangrijkste aspect van een laptop voor grafici is het scherm. Acer gebruikt een 14"-paneel van AU Optronics met een resolutie van 1920x1080 pixels. Het gaat hier om een ahva-paneel en hoewel niet helemaal duidelijk is waar die afkorting voor staat, is wel duidelijk dat het om een variant van de va-panelen gaat. Deze panelen hebben eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van de bekende ips-panelen; namelijk een goede kleurreproductie en goede kijkhoeken ten opzichte van de veelgebruikte tn-panelen.

Grootste pluspunt van het gebruikte scherm is de contrastverhouding, die volgens metingen van Anandtech meer dan 1100:1 bedraagt. De kleurafwijking is, na kalibratie, goed te noemen en het kleurbereik is erg goed. De V7 kan bijna 84 procent van het AdobeRGB-kleurbereik weergeven. Dat is beter dan de Asus Zenbook Prime (80%) en de MacBook Pro Retina (67%). Een nadeel is dat het touchscreen van de V7 voorzien is van een glanzende glasplaat, die hinderlijke reflecties kan opleveren.

Acer Aspire V7 Acer Aspire V7 Acer Aspire V7 Acer Aspire V7

Hardware en accuduur

Behalve van een goed scherm is de Acer ook voorzien van een goede videokaart in de vorm van Nvidia's GT 750M. Het is geen snelheidsmonster, maar de gpu is prima geschikt voor casual gaming en is bovendien een stuk sneller dan de in de processor ingebouwde Intel-gpu, die in de meeste thin&light-laptops te vinden is. Die processor zal het overigens moeilijk krijgen bij zware fotobewerkingen, omdat het hier wel om een extra zuinige processor gaat met minder kracht dan de mobiele processors in grotere laptops.

De overige hardware in de V7 bestaat uit een harde schijf van 500GB, die versneld wordt met een flashcache van 24GB. Het werkgeheugen bedraagt 8GB en de laptop is voorzien van de meeste gangbare aansluitingen, zoals usb 3.0, hdmi, bluetooth, gigabit-ethernet en een kaartlezer. Op een volgeladen accu kan bij gemiddeld gebruik een uur of vijf gewerkt worden. Bij licht gebruik kan dat stijgen naar zeven uur, terwijl een power user de accu in de helft van die tijd zal leegtrekken.

Conclusie

Met de Aspire V7 heeft Acer een onverwacht goed scherm weten te combineren met vlotte hardware, waarbij de prijs ook nog eens onder de 1000 euro is gebleven. Of dit de ideale laptop voor alle grafici is, durven we echter niet te zeggen, dat hangt namelijk ook samen met persoonlijke voorkeur. De schermdiagonaal van 14 inch is voor sommigen wellicht te klein en de resolutie van 1920x1080 pixels wordt ondertussen door verschillende laptops overtroefd. Het lijkt er echter wel op dat er voor minder dan 1000 euro geen beter scherm te vinden is dan dat van Acer's V7.

Pluspunten

+ Hoge contrastverhouding
+ Groot kleurbereik
+ Snelle videokaart

Minpunten

- Ultrabookprocessor, dus geen snelheidswonder
- Glimmend scherm

Alternatief: beste kleurweergave

HP EliteBook 8570w / 8770w
HP Elitebook 8560w (LG664EA)

Wellicht de allerbeste kleurweergave die bij een laptop te vinden is, is afkomstig van HP. Het 10bit-DreamColor-paneel dat de fabrikant optioneel in de EliteBook 8570w en 8770w kan zetten, gebruikt witte leds in plaats van rgb-leds als achtergrondverlichting. Daarmee kan het ips-scherm de volledige sRGB- en AdobeRGB-kleurruimte tonen. De maximale schermhelderheid is door Notebookcheck gemeten op een bescheiden 333 cd/m², maar de contrastverhouding gooit met 856:1 wel behoorlijk hoge ogen.

Hoewel het DreamColor-paneel een van de beste schermen op de markt is, heeft de rest van de EliteBook wel wat nadelen. Allereerst zijn de 8570w en de 8770w alleen nog leverbaar met Ivy Bridge-processors; HP heeft de ZBook-serie met Haswell-processors en optionele DreamColor-schermen al wel aangekondigd, maar die is nog niet verkrijgbaar. Daarnaast concludeerde Anandtech dat de koeling van de 8570w ondermaats is, waardoor de processor gaat 'throttelen' bij volledige belasting. Tot slot is de prijs van het DreamColor-paneel met 525 dollar - de Nederlandse prijs wordt nog achterhaald - geen kleinigheid op een laptop waarvan de basisconfiguratie al 1693 euro kost.

Alternatief: hoogste schermresolutie

4 van 5 sterren
Onbekend Samsung ATIV Book NP940X3G-K01NL
Samsung ATIV Book NP940X3G-K01NL

De hoogst mogelijke schermresolutie die momenteel verkrijgbaar is, is te vinden op Samsungs Ativ Book 9 Plus. De resolutie van 3200x1800 pixels op het 13,3"-scherm levert een pixeldichtheid van 276ppi op. Het pls-scherm moet volgens de fabrikant een helderheid van 350cd/m² hebben en ook goede kijkhoeken opleveren. De Ativ Book 9 Plus is dus een potentiële winnaar, maar het ontbreekt op het moment van schrijven nog aan uitgebreide reviews, waardoor nog onduidelijk is hoe hoog de schermhelderheid daadwerkelijk is, wat het kleurbereik van het paneel is en hoe het met de contrastverhouding zit. We gaan binnenkort in ieder geval zelf met de Ativ Book 9 Plus aan de slag. Tot die tijd is er al wel een nadeeltje van de resolutie te noemen. Veel programma's, zoals Photoshop, schalen niet met de Windows-omgeving mee, waardoor de toolbar op deze resolutie tot een miniscuul formaat wordt gereduceerd en dat maakt het gebruik van de hoge resolutie weer lastig.

Reacties (126)

126
119
71
9
0
31
Wijzig sortering
Als ik een budgetlaptop zou aanschaffen zou ik toch liever 25 euro extra uitgeven voor een Core i3 model: pricewatch: Asus X55C-SX105H

[Reactie gewijzigd door Jogai op 24 juli 2024 18:54]

Begrijpelijk dat je liever een iets hoger model CPU wil hebben... Maar op een budget van 400 Euro, leg je nu de lat al 6% hoger qua aanschaf zonder te motiveren waarom de i3 beter zou werken voor eenieder die een budget-laptop wil aanschaffen. Een dergelijke machine wordt toch vaak niet te zwaar gebruikt en de motivatie in het artikel is meer dan voldoende om de 2020M te rechtvaardigen.
Ik blijf het jammer vinden dat de vooruitgang in deze klasse zowat op z'n gat lijkt te liggen. 3,5 Jaar geleden kocht ik voor minder dan 500 euro de HP DM3, mooi 13,3" model met intel ulv processor (7u+ batterij) 500GB HDD, 4GB, 1366*768 resolutie. Ik zoek nu al best lang naar een waardige vervanging, liefst een beter scherm, wat meer geheugen, wat meer opslag of bijvoorbeeld een dedicated videokaart. Wat ik me realiseer is dat ik op dit moment voor 400-500 praktisch dezelfde laptop weer koop, met hooguit een iets snellere cpu die minder lang doet met de batterij. Geeft wat mij betreft wel heel duidelijk aan dat de afgelopen jaren Moores law al lang niet meer geldt, als je vroeger 3,5 jaar wachtte, had je echt een wereld van verschil in handen.
Je verwijst naar een laptop dat door 1 winkel aangeboden wordt dat ilegale voorwaarden hanteert:
Dit product wordt speciaal voor u besteld en kan niet retour gezonden worden naar MMC.
en een Duits model aanbiedt:
Dit product wordt geleverd door ALLEEN Duitse leveranciers. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de keyboard indeling een QWERTZ layout is.

[Reactie gewijzigd door croxz op 24 juli 2024 18:54]

Dat is wel een slechte zaak idd. Zover had ik nog niet gekeken.
Elk zo zijn voorkeuren natuurlijk. Maar dit is een budget categorie dus snelheid is niet het belangrijkste en voor dagelijks gebruik is de P2020 snel genoeg. Wat ik persoonlijk belangrijker vind is een scherm met meer verticale resolutie. Als je Word met z'n ribbon open hebt op een 768 scherm dan blijft er wel erg weinig over voor tekst. Een heel A4je leesbaar voor je neus is niet echt mogelijk. En dat is wel waar deze categorie voor gebruikt wordt.

Weet iemand een nette budget laptop met 900 (of meer) resolutie?
Anoniem: 469352 1 oktober 2013 08:14
Een acer laptop voor grafici?
Naar mijn idee kun je beter geen acer kopen in het duurdere segment omdat deze het vaak al begeven voordat je ook maar iets van slijtage kunt zien, wat te wijten is aan het gebruik van goedkope onderdelen.

De goedkopere laptops zijn leuk, maar er zijn gewoon veel betere alternatieven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 469352 op 24 juli 2024 18:54]

Vertel dat maar tegen de de-facto reviewsite: http://anandtech.com/show...eview-everything-you-need

Ik heb anandtech de afgelopen 3 jaar 2 maal zo positief gezien over een laptop. Deze, en de XPS 15 welke bij mij nog steeds als beste prijs/kwaliteit laptop aller tijden bekend staat.
Dat is dan wel met de i7-4500U en dan zegt ie eigenlijk nog dat dit niet een hoogtepunt is.
De gehele laptop niet, maar alles bij elkaar een heel gebalanceerd systeem inclusief de prijs.

En daarom is hij zo blij met deze laptop omdat er geen laptops in de markt zijn waar er niet een ding toch wel zo slecht is dat de rest eigenlijk al niet meer uitmaakt.

Bijvoorbeeld de nieuwe clevo 14" w740su waarbij ik nu 6 maal lees dat de laptop teruggaat omdat de koper zich niet kan verenigen met het toetsenbord.
zegt (helaas) nog steeds niks over de kwaliteit van de lappie over de tijd NA het testen van de lappie
Nou, ik gebruik al jaren acer laptops, daar waar ik ongeveer 10 jaar terug veel problemen ondervond en ik vervolgens 2 jaar daarna toshiba gebruikt heb (ja die waren wel degelijk toen der tijd) ben ik daarna weer terug gegaan naar acer. Onlangs aan een tweaker mijn trouwe acer 5750 verkocht die hier meer dan 2 jaar dienst gedaan heeft zonder ook maar 1 probleem.
Geen slijtage punten te zien door normaal gebruik, zowel intern als extern niet. Mijn vriendin heeft ook de acer 5750 zonder ook maar 1 probleem gehad te hebben, en de laptop draait nog altijd vlekkeloos.

Nee ik vind, dat acer hun slechte naam allang geleden gereinigd heeft.
2 jaar is niet lang voor een laptop. Kom over 3 jaar nog maar eens terug en deel je ervaringen dan. De meeste Lenovo's houden het makkelijk 5 jaar uit, dat moet ik een Acer nog zien doen.
Ik heb hier een Acer 2003WLMi, en die werkt nog steeds zonder problemen...

Staat ook bijna 24/7 aan, dus ze zijn er wel, goede Acer's.
Anoniem: 390875 @uray1 oktober 2013 13:19
Hier ook eentje - zelfde model. Moet alleen wel zeggen dat deze misschien wat meer gebruik heeft gezien in de 10 jaar sinds aankoop en daardoor:
  • Toetsenbord in jaar 8 vervangen omdat een toets het niet meer deed (sinds jaar 6 - 2 jaar lang gewoon een USB toetsenbord eraangehangen omdat vervangend toetsenbord duur was tot die op e-bay verscheen).
  • HDD in jaar 6 vervangen (begon bad clusters te vertonen)
  • Scherm vervangen in jaar 8 vervangen
  • Scharnieren in jaar 9 vervangen
  • LCD Inverter in jaar 9 vervangen
( Uiterlijke slijtage, inclusief het 'media' LCD display vooraan niet meegerekend. )
En op het moment is ook de 'nieuwe' LCD (goedkoop vervangend exemplaar) stuk, maar verder doet het ding het prima en doet nog tijdelijk dienst terwijl ik software licenties e.d. overzet.

Natuurlijk kan het zijn dat ik geluk gehad heb met dat oude ding, en weet ik ook dat Acer een aantal jaar het predikaat "niet kopen" meekreeg van veel mensen. Maar als je even rondkijkt dan is geen enkel merk echt 'veilig', en qua prijs/wat je ervoor terug krijgt verhouding (zeker voor wat ik wou en wil) was Acer voor mij de beste keus.

Vervangend model? Ook weer een Acer - een Core i7 V3 (17" model met ruimte voor 2e HDD en een mSATA aansluiting waar ik dan ook dankbaar gebruik van maak alles voor net geen €1000).

Past alleen niet onder de 'voor grafici' noemer, aangezien het scherm een simpele LED-backlight TFT is (wel mat, dat dan weer wel). Maar dat valt door de gemiddelde tweaker ook nog wel om te zetten, en zo niet dan wil een beetje computerwinkel dat wel voor een mooi prijsje voor je doen (immers verkopen ze je een extra scherm, service, en kunnen ze het oude scherm zelf weer doorverkopen).

Edit: /i tags vervangen door de juiste: /li (duh, copy/paste fail)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 390875 op 24 juli 2024 18:54]

True,

Maar heb alleen de HDD en de Inverter recentelijk moeten vervangen.

Maar dan nog, is het een nette prestatie...
Anoniem: 540233 @uray1 oktober 2013 23:21
De 2003WLMi heb ik ook gehad (net als een collega) Wat een drama, van beide meerdere keren de scharnieren afgebroken. Na ontkenning toch uiteindelijk toegegeven dat het een probleem was. Flat cable van het scherm vaak problemen. Nee, heb toch niet veel vertrouwen in Acer. Ik hoor te veel tegenstrijdige berichten over dit merk....
Mijn moeder gebruikt mijn oude Acer travelmate laptop nog steeds.
Weet even niet welk type. Met een turion 64 erin, single core.
Is denk ik een jaar of 7 oud.
1 knop van het touchpad werkt niet helemaal lekker meer (maar meestal gebruik je toch een muis) en de accu is stuk: als de stekker eruit gaat terwijl hij aanstaat heb je nog 1% accu ofzo, binnen 30 seconden is ie dan leeg...
Leuk al die resultaten met een steekproef van n=1, dat zegt dus helemaal niks over het gemiddelde van alle Acers. Er zullen best mensen zijn die jaren doen met een Acer. Maar er zijn hele hordes mensen die veel problemen hebben. Zo zijn er ook best mensen te vinden die problemen hebben met Lenovo laptops.
eindelijk iemand die het snapt. 1 verkeerde asus maakt asus geen meuk, 1 verkeerde acer idem, maar acer heeft in de loop der jaren toch echt behoorlijk wat crappy modellen gehad. Het schijnt dat ze nu hun best doen, maar ik(wij) branden onze vingers er niet meer aan.
espire e-380 9jaar oud
espire 3613 6jaar oud, beide intensief gebruik,nog nooit geen
problemen gehad.
Misschien om op een andere manier naar Acer te kijken.:-)
dat zal bij vele Acer-modellen het geval zijn inderdaad. Echter, lang niet bij allemaal. Ze weten ook hele degelijke laptops te produceren zo af en toe weet ik uit ervaring... :)
Ik vind het een beetje een opmerkelijke differentiatie die € 400 en € 900.

90% van de laptops die ik verkoop (+/- 20 stuks per jaar, dat zijn er niet zo heel veel besef ik) vallen in de prijsklasse € 500 tot € 650. Met deze BBG ben ik dus niet zoveel mee...
OK eerlijk, maar dat is dan nog steeds een laptop met een prut scherm met prut resolutie neem ik aan...
En meer geld uitgeven aan een laptop waar een scherm met lagere dichtheid dan 140dpi is gewoon zonde geld en dan heb ik het nog niet eens over de kleurweergave of kijkhoek afhankelijkheid.

Maar ik kan mij vergissen en dat jij wel een laptop verkoopt die deze eigenschappen wel bezit.
Als het ding een beetje kan surfen, youtubefilmpje afspelen, Word-document maken, mail versturen is het voldoende. Voor een beter scherm willen mijn klanten (meestal) geen € 200 extra betalen.

Onder de €500 vind ik het dan weer net allemaal wat te traag worden.

Wat ik soms wel doe is een budget laptop nemen en daarin een SSD inbouwen (indien schijfruimte geen issue is), maar dan zit je opnieuw in het prijzenvenster zoals ik het hierboven heb aangegeven.
Een pc zonder ssd voelt inderdaad traag aan.
De goedkoopste laptop in de pricewatch met 120gb ssd is €650(niet gekeken naar geschiktheid verder)

de genoemde taken zijn met de voorgestelde laptop zeer goed te doen zeker als je er een ssd inzet, m500 120gb vanaf €80 en met een 240gb m500 (€139)zit je op het €500 budget.

Graag zou ik willen weten welke laptop boven de €500 30% sneller is dan de voorgestelde budget laptop + ssd van 240gb?
Waarom 30% minder merk je echt niet en is zonde geld. En ik zou zelfs willen zeggen dat de laptop minimaal 100% sneller moet zijn omdat als je de snelheid nodig hebt die 30% ook niet echt relevant is.

Overigens is het zonde om te investeren in een laptop met een extra gpu langzamer dan een gt640 of gt750, deze zijn amper sneller dan de gpu in de cpu. minimaal €700.

Ik wil heel graag weten waarom je denkt dat voorgesteld laptop niet goed is want dan weet je blijkbaar iets wat ik niet weet.

p.s. Als je iets meer geld uitgeeft kun je een msata m500 in de b590 zetten en heb geen ruimte problemen. 120gb €83 240gb €157
Anoniem: 454358 @Tittah1 oktober 2013 11:17
Voor mijn gevoel (dus bind er geen waarde aan) zitten de meeste laptop verkopen ook rond de 500-650 euro range. Ik vind deze test dan ook een wat merkwaardige prijs range.
De BBG moet inderdaad nodig op de schop en bied volgens mij totaal geen aansluiting meer met de markt. Ik weet niet of deze discussie al even gaande is, maar volgens mij zou een betere guide bestaan uit:


- Een standaard laptop tussen de 500 en 600 euro
- Een power/work station. tot 1200
- Een Ultra book
M.b.t. laptop voor grafici: Ik vraag mij toch af hoe de Apple Macbook Pro retina schermen zich verhouden tot de HP Dreamcolor panelen. Aangezien die eerste toch ook geen slechte naam heeft op het gebied van contrast, kleuren en helderheid...

[Reactie gewijzigd door Silent Thunder op 24 juli 2024 18:54]

Misschien niet, maar op het gebied van het kleurbereik echter wel; slechts 67% van het Adobe RGB spectrum, iets wat eigenlijk vrij triest is voor een laptop die daarnaast ook geen upgrade-path heeft en bijna twee keer zo duur is als de laptops die hier genoemd zijn met betere schermen. Ik heb overigens een 8770w, zeg maar niks over de prijs, want ik heb de uitvoering met de dikste i7, Quadro 4000m, en 32gb geheugen... maar het scherm is echt... iets aparts. Veel collega's lopen met 8570w's rond (doorgaans ook zo pimped out, en nee: thermal throttling is geen probleem, op bij een enkeling na wat binnen een dag door de garantie opgelost wordt, doorgaans gebrekkige koelpasta op de videokaart, die HP dan gelijk helemaal vervangt inclusief koelmodule)
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe Sharp's nieuwe IGZO panelen presteren. Bijvoorbeeld het 13,3" 3200x1800 paneel, wat nu o.a. in de Samsung ATIV Book 9 Plus en de Lenovo Yoga 2 Pro zit. Ook zou het leuk zijn als Sharp's PN-K321H (32", 3840x2160, 10-bit, IGZO) paneel eens wordt getest, zeker in combinatie met een van deze laptops die dan geschikt zouden zijn voor grafici. Want eerlijk is eerlijk, de meeste grafici sluiten er meteen een serieuze monitor op aan.
Het display in de ATIV Book 9 Plus is prachtig, maar onpraktisch vanwege de enorme resolutie (op een 13" display). De interface van Windows 8 (m.n. Bureaublad) is zeer slecht leesbaar, zelfs na het vergroten van de tekstgrootte in zowel Windows als de meegeleverde software van Samsung.
Hoge resoluties op zo'n 'klein' scherm zijn pas werkbaar als Microsoft hier fatsoenlijke ondersteuning voor biedt. Wellicht met W8.1?

[Reactie gewijzigd door MalPhunktion op 24 juli 2024 18:54]

Yup, 8.1 krijgt HIghDPI modus, hoewel sommige legacy software hier niet goed mee om gaat. Net zoals bij Apple kan het scherm zichzelf "vervalsen" als percentuele schaling. Aangezien het meeste programmeerwerk toch font/vector based is; zul je al vrij snel dus apps zien die highdpi gaan. Ik voorspel dat alleen de meest gore legacy bitmap-pushing apps er niet netjes uit zullen zien.
http://www.extremetech.co...laptops-for-video-editing

Toevallig een testje voor video-editing (toch ook een workflow waar je graag een goed scherm voor nodig hebt en hoge resolutie).
Toch wel apart dat sommige laptops zo verschillend worden getest door verschillende sites.
Hardware info (en ook andere) waren helemaal lyrisch over de 15' Retina MacBooks omdat de panelen op alles uitblinkte (vooral kleurtemperatuur, kleurfout en kleurechtheid).
Dat lijkt mij ook heel belangrijk.....zelf zou ik NOOIT een acer kopen....zie er zoveel stuk gaan in de winkel waar ik werk..
Anoniem: 303530 @Manyuken1 oktober 2013 10:17
Alleen is de prijs ook belangrijk, en het scherm van acer schipt kont met de retina op het gebied van color gamut.

De originele insteek was overigens 'beste scherm voor de beste prijs'.
Dan vind ik persoonlijk de 13' Retina nog steeds een betere keuze dan de Acer. Aangezien dat paneel bijna op hetzelfde niveau zit als de 15' Retina. Alleen wel een stuk goedkoper aangezien je de 13' Retina instap voor 1400+ kan krijgen en dan zit er ook een krachtigere CPU en pure SSD in.
Mee eens, maar ze zeggen ook duidelijk in de review dat ze er niet 100% zeker van zijn of het de beste keus is, gezien grafici erg veel persoonlijke voorkeur in zit.

hier op het kantoor van 13 tot 17 inch notebooks allerlei soorten.
Is de Surface pro ook meegenemen bij de 'laptops' voor grafici? De aanwezigheid van een Wacom-scherm lijkt me toch een behoorlijk voordeel ten opzichte van deze Acer. Bovendien zou ik zelf behoorlijk balen als ik een laptop van 1000 euro aanschaf en het dan moet doen met 24GB SSD opslag. Dat is een behoorlijke bottleneck op je gehele systeem.
Surface Pro had geloof ik een 1366X768 scherm. Dat voldoet dus niet aan de voorwaarden, nl. minimaal FHD.
Surface pro is full HD op 10 inch, veel ppi, hoge reso dus.
Ben het er mee eens dat een surface pro 2 zeer interessant kan zijn voor grafici. Met de wacom een beetje schetsen alsof je een mobiele cintiq hebt. Voor fotografen makkelijk en snel portfolio's tonen en de net gemaakte foto's van een shoot op lokatie een snelle touchup geven zodat het er representatief uitziet.. Voor mij zou dat ideaal zijn icm. een workstation thuis.
Nog mooier zou zijn als microsoft de mogelijkheid zou creëren om de surface pro 2 als tweede scherm te gebruiken. Dan heb je een wacom tablet/cintiq en tablet en laptop in een
Anoniem: 390875 @MTDjassen1 oktober 2013 13:26
Inderdaad een prachtig ding voor mensen die veel freehand tekenen. Zie ook de review en video's van Penny Arcade:Mike Krahulik:
http://www.penny-arcade.com/2013/09/25/the-surface-2
https://www.youtube.com/watch?v=puyMmARTqck

Echter als je meer de kant van fotobewerking, animatiewerk, etc. op gaat dan is er weinig meerwaarde tegenover een notebook.
Voor grafici zou ik toch liever voor deze laptop gaan: http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=622
Er staat in de review dat ingebouwde gpu's niet zo snel zijn, maar dat is met intel iris pro 5200 niet het geval. Deze gpu is ongeveer even krachtig en zorgt toch dat de laptop een stukje lichter blijft.

Vraag me trouwens ook af waarom deze laptop niet in de pricewatch staat
Dank U! Lijkt me idd een zeer goed alternatief MET een 4e generatie Intel. :D Deze interne Gpu kan zich inderdaad direct met de GT650m meten, aldus Hardware.info. Ik ben zeer benieuwd wat dit nou opleverd qua accuduur.
Anoniem: 303530 @DYWC1 oktober 2013 20:50
Zie Mafketel in 'reviews: Laptop Best Buy Guide: oktober 2013'. Input devices zijn 3x ruk, en de accuduur is slecht.
Anoniem: 303530 @DYWC1 oktober 2013 21:01
Hardware.info is de uitzondering..
Nee je hebt gelijk als het over accuduur gaat, maar dat wil niet zeggen dat het 3x ruk is. De laptop levert schitterende prestaties die je niet snel terug ziet, omdat andere laptops daarvoor een zware videokaart nodig hebben.
Anoniem: 303530 @DYWC1 oktober 2013 21:11
Dat iemand 4 mensen kent die precies die laptop terug hebben gestuurd omdat het toetsenbord slecht is rechtvaardigt niet de uitspraak dat de input devices 3x ruk zijn? We hebben het over het merk waar al 10 jaar op grote schaal geklaagd wordt dat de input devices hartstikke slecht zijn.

Wat betreft de rest: Acer V7.
Dankje voor je toelichting ;)
Helaas heeft acer ook al 10 jaar klachten over de kwaliteit, dus dan zou ik toch een duurdere laptop moeten kopen om dezelfde specs in een ander jasje.. (owja die laptops bestaan nog niet.. dus dat wordt nog even wachten)
Zijn die Clevo laptops (van BTO en Xnotebooks bijv.) kwa scherm ook niet een optie? Als een Acer toch als beste uit de bus komt zal bouwkwaliteit (waar menigeen zich aan stoort bij clevo's) wel geen vereisten zijn.

Je betaald wellicht iets meer, maar 95% gamut zal vast wel goed zijn [/iklulmaarwatmodus].
Anoniem: 303530 @BLACKfm1 oktober 2013 11:28
Het scherm is TN, terwijl de acer een IPS/AHVA soort paneel bevat.

Verder moet de kwaliteit van de clevo's drastisch verbeterd worden voordat dat een optie wordt. Sommige mensen hier zeuren over de kwaliteit van acers. De 'budget' clevo barebone rond de €1000 zonder windows kreeg van anandtech de opmerking van een €700 acer een betere bouwkwaliteit heeft..
Maar jij hebt dan ook een antipathie tegen Clevo spul :), dus jouw mening telt niet :+.

Overigens staat sinds kort bijna bij elke clovo laptop dat er een ips scherm in zit. In ieder geval bij de Xnotebooks site.
Maar jij hebt dan ook een antipathie tegen Clevo spul :), dus jouw mening telt niet :+.

Overigens staat sinds kort bijna bij elke clovo laptop dat er een ips scherm in zit. In ieder geval bij de Xnotebooks site.
Die antipathie tegen Clevo is dan ook niet uit de lucht gegrepen, het zijn vaak gewoon slechte behuizingen met koel problemen, dit lees je keer op keer weer op review sites.
Als laptop voor de grafici had ik meer gehoopt dat er gekeken werd naar de hardware in de laptops. Op welke specs je het beste PS en andere adobepakketten kan gaan draaien.

Samen met een goede batterij, maar graag toch ook een licht gewicht. Mijn rugzak weegt nu al een heel pak kilo's en de laptop zou liefst zo licht mogelijk zijn. Het afwerken van de foto's doe je toch thuis op een ups paneel in een verduisterde ruimte met aangepaste TL-verlichting en calibratie-hardware.

Om dan een laptop met ultrabook processor aan te prijzen verrast mij wat.

wijzig: Graag had ik dit ook eens gezien voor de desktops. Ik ben op zoek naar een nieuwe desktop, maar weet eigenlijk niet waar ik op moet letten bij het samenstellen van een goeie Photoshop desktop. Misschien een ideetje voor de best-buy desktops?

[Reactie gewijzigd door Kameleman op 24 juli 2024 18:54]

Voor Photoshop koop je gewoon een willekeurige i5/i7 en stopt er 16GB geheugen in. Daarbij geldt, sneller en meer = beter :) Dikke SSD of snelle HDD is ook aan te bevelen, maar niet zo belangrijk als geheugen.
Anoniem: 426269 1 oktober 2013 10:08
Hmmm, voor de laptop voor grafici zou ik toch voor deze gaan: pricewatch: Asus N550LF-CN065H

Iets groter IPS scherm, scheelt weer een inch. Processor is hetzelfde. Maar deze Asus heeft ook een displayport connector. En die is m.i. onmisbaar voor grafici, om bijvoorbeeld hun externe 2560x1440 scherm op aan te sluiten.

Maar ik wacht zelf nog even op een nieuwe Asus 17" IPS variant, de N750. Ik vind 14" en 15" te klein.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 24 juli 2024 18:54]

Voor grafici is het scherm op de N550 slechter dan het scherm op de N56.

Het scherm is inderdaad IPS, maar een slechte: het 'orangegate' scherm wordt gebruikt. Wel IPS, maar de color gamut is zodanig waardeloos dat je dit als miskoop voor grafici kunt bestempelen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 303530 op 24 juli 2024 18:54]

Hmmm okee, jammer, dat wist ik nog niet. Bedankt voor het waarschuwen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.