Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N56VB-S4061H Review

Peter_1994 29 augustus 2013, laatste update op 18 mei 2014, 14.617 views

Asus N56VB-S4061H

Pluspunten

• Snelle CPU
  • Snelle GPU
  • Voldoende geheugen
  • Touchpad features
  • Toetsenbord/verlichting
  • Prima geluid
  • Prima monitor
  • Voldoende accuduur
  • Weinig warmte productie

Minpunten

• Trage hardeschijf
  • Wifi adapter ondersteund geen 5Ghz

Vroeger vond ik het altijd wel fijn om een laptop te hebben alleen na 4 jaar dezelfde laptop te hebben gebruikt (en daarvoor nog een aantal laptops & PC's) vond ik het wel weer eens tijd voor een normaal computer systeem. Dit beviel me zo goed dat ik helemaal was uit gekeken op laptops. Alleen voor mijn opleiding was 1 van de vereisten een laptop. Dus toen ben ik gaan kijken op Tweakers.net voor een laptop die niet alleen aan de minimale vereisten voldeed waar mijn opleiding naar vroeg, maar ook een laptop waar ik fatsoenlijk op kan werken en ook uit te breiden valt. Tevens wilde ik er zeker van zijn dat ik met deze laptop mijn hele opleiding kon doen en dat ik niet ieder jaar een nieuwe laptop moest aanschaffen omdat deze dan niet meer aan de vereisten voldeed. Dus ben ik uiteindelijk uitgekomen op de Asus N56VB-S4061H. Deze viel toevallig ook mooi binnen mijn budget.

In de doos

De volgende objecten zaten in de doos:

- Handleiding
- Driver CD
- Mini subwoofer
- Asus N56VB-S4061H
- Netstroom adapter
- Doekje v. monitor

Ervaringen

Geruim een maand ben ik nu in bezit van deze laptop. Onderhand heb ik aan de hardware ook al een aantal dingen veranderd. Zoals het werkgeheugen uitgebreid van 6GB naar 16GB en de HDD vervangen door een SSD. Ik heb namelijk een nieuwe SSD (Samsung 840 EVO 250GB) voor mijn PC gehaald en de oude SSD (Samsung 830 256GB) van mijn PC in de Asus laptop gestopt. Sinds de SSD in de laptop zit erger ik me niet meer aan het traag reageren en traag opstarten van de laptop. Meestal zet ik de laptop gewoon in zijn slaapstand maar als ik bijvoorbeeld de laptop opnieuw moet opstarten voor Windows updates of andere programma's dan duurt het een tijdje voordat ie is opgestart. Ook bleven sommige programma's een tijdje hangen gewoon omdat de hardeschijf die er normaal in zit traag is. Ik weet dat een hardeschijf niet gauw tegen een SSD op kan kwa lees/schrijf-snelheid en toegang tijd alleen dit sloeg gewoon nergens op. De hardeschijf in mijn vorige Asus laptop was zelfs sneller...

EDIT (21-12-13)

Na een aantal maanden mijn laptop in bezit te hebben viel mij iets op. Het alluminium is beschadigt. Een beetje jammer. Verder zijn er geen beschadigingen aanwezig op de laptop.

OS downgrade

Na een paar dagen heb ik Windows 7 op deze laptop geļnstalleerd. Gewoon omdat ik niet met Windows 8 om kan gaan, ik me erger aan het missen van de start-knop en de aanwezigheid van de Metro-interface. De Metro-interface vind ik meer iets voor op een tablet. Waarschijnlijk zul je dan wel denken, downgraden? Dat is toch niet slim? Nee inderdaad dat is niet zo slim, alleen ik kon prima alle drivers vinden en de laptop werkt nog steeds prima. Sterker nog, i.c.m. Windows 7 werkt ie zelfs sneller voor mijn gevoel.

EDIT (08-02-2014)

Ondertussen naar Windows 8.1 gegaan met mijn laptop. Heb Windows 8.1 al een aardige tijd op mijn PC draaien en het bevalt me op zich wel.

Touchpad, toetsenbord & Asus InstantKey

Ik moest in het begin wel een beetje wennen aan de touchpad omdat deze iets anders in elkaar stak dan de voorgaande touchpads die ik gebruikte bij mijn andere laptops. Ik moet zeggen, de features die er bij zitten maken het werken op de laptop wel een stuk efficiėnter. Zo kun je bijvoorbeeld met 2 vingers een hele hoop functies al uitvoeren. Bijvoorbeeld in en uitzoomen van webpagina's en foto's, scrollen (uiteraard) en het draaien van foto's. Ook zijn er met 3 vingers een aantal opties mogelijk.

Het toetsenbord ziet er gewoon strak en netjes afgewerkt uit. Het handige er van is, er is verlichting in het toetsenbord verwerkt en daarmee is het makkelijker om bijvoorbeeld in het donker te werken. Ook typt het toetsenbord lekker. De toetsen gaan niet echt stroef en je hoeft ze niet hard in te drukken. Een verhaaltje typen is dus een fluitje van een cent.

In het begin vond ik de Asus InstantKey een beetje nutteloos. Ik wist ook niet meteen wat ik er mee moest doen. Vervolgens kwam ik op het idee om met 1 simpele klik het energiebeheerschema te veranderen. Dus toen heb ik een avondje zitten te internetten en een klein maar simpel programmatje gemaakt die met 1 simpele klik op de Asus InstantKey het energiebeheerschema veranderd.

Geluid & beeld kwaliteit

De geluidskwaliteit verbaasde me eigenlijk een beetje. Er komt namelijk een erg goed en helder geluid uit die kleine speakertjes. Ook leuk erbij is de kleine subwoofer. Ik vind dat de subwoofer niet heel veel toevoegt bij bijvoorbeeld muziek maar wel weer bij films. Verder kan het volume ook best hard. Ook in grote ruimtes kan ik de laptop nog prima horen.

De beeldkwaliteit valt ook prima in de smaak. Het scherm is erg helder en het voordeel van dit scherm is, hij ondersteund een Full HD resolutie. Dit maakt het weergeven van afbeeldingen, films en games e.d. wel een stuk scherper. De tekst op bijvoorbeeld webpagina's valt ook prima te lezen op de 15,6" monitor.

Warmte productie & Accuduur

De Asus laptop is over het algemeen erg stil. Je hoort hem bijna niet wanneer je in een stille ruimte zit. Wanneer er zwaardere taken op de laptop worden uitgevoerd dan kan ie nog wel eens warm worden. Bijvoorbeeld als ik de game Trine 2 speel op de Asus laptop dan produceert ie nogal wat warmte en begint ie ietsjes meer geluid te maken maar dit is verder niet storend.

De accuduur is ruim voldoende. Als ik de laptop niet te intensief gebruik dan kan ik er ruim 3 uur op werken. Ik vind 3 uur nog een aardige prestatie vergeleken met mijn vorige Asus laptop. Deze zette namelijk 2 uur neer.

EDIT (08-02-2014)

Onder Windows 8.1 gaat de accu nog een stukje langer mee.

HDDCaddy

Sinds kort heb ik ook een HDDCaddy ( Link ) gekocht voor de Asus laptop. De SSD alleen er in is lekker snel, alleen ruimte blijft toch nog behoorlijk beperkt met een SSD. Dus toen heb ik besloten om een HDDCaddy aan te schaffen gezien het feit dat ik de DVD-ROM brander maar zelden gebruik. Mocht ik hem willen gebruiken dan kan ik altijd nog een externe DVD-ROM brander aanschaffen en deze tijdelijk aan mijn laptop hangen. Het geheel in de laptop en het installeren van de hardeschijf in de HDDCaddy zelf is een fluitje van een cent. Eigenlijk hetzelfde principe van het vervangen van je DVD brander in je laptop.

Nog een upgrade...

Wat ik binnenkort nog ga doen is de draadloze netwerkkaart vervangen. Dit word waarschijnlijk de Intel Centrino Advanced-N 6235. (Heb deze netwerk kaart nu binnen gekregen alleen er blijken een aantal problemen te zijn met deze netwerk kaart die Intel nog steeds niet heeft opgelost. Ik ga waarschijnlijk nu voor de Bigfoot Killer Wireless-N 1202.) Op Tweakers en de Asus website staat dat de huidige netwerkkaart ook de 5Ghz band ondersteund alleen ik kan mijn en andere wifi netwerken op de 5Ghz band gewoon niet vinden met de huidige netwerkkaart.

Benchmarks

PerformanceTest 8.0 met SSD & HDDCaddy + HDD, 16GB RAM

AS SSD Samsung 830 in PC:

AS SSD Samsung 830 in laptop:

Zoals je kunt zien, weinig verschil tussen deze 2.

Slot

De Asus N56VB-S4061H is over het algemeen een prima laptop en levert prima prestaties. Na een aantal aanpassingen heb ik een laptop die snel reageert en prima op te werken valt. De prijs valt ook niet over te klagen voor wat je er voor krijgt. Ook de uitbreidingsmogelijkheden zijn vrij breed. Bedankt voor het lezen van mijn review en ik hoop je hiermee een handje opweg te hebben geholpen.

• Corsair CMSO16GX3M2A1600C11
  • HDDCaddy N53 N55 N56
  • Samsung 830 series SSD 256GB

Heb jij ook een Asus N56VB-S4061H?

Leuke review! :)
Was het niet moeilijk om Windows 7 drivers te vinden?
Op de Asus website staan alleen Windows 8 en 8.1 drivers.
Dankjewel.

De drivers van de onderstaande link kan je gewoon gebruiken voor de Asus N56VB:

Alleen Win 7 64 bit. Geen 32 bit.

De bluetooth drivers die onder die link staan werkten niet op mijn laptop. Deze heb ik volgens mij vanaf de website van de netwerk kaart fabrikant gehaald. Was volgens mij een installatie pakket van een kleine 100 MB.

Uiteraard gewoon de videokaart drivers vanaf de Nvidia website geplukt en de Intel HD grafische kaart drivers vanaf de Intel website gedownload.

Voor de rest werkt 't allemaal prima. Wat ik wel aanraad is niet de nieuwste driver te installeren voor de touchpad. Als je wilt dat de multitouch beter werkt zou ik als ik jou was 1 versie lager downloaden.

[Reactie gewijzigd door Peter_1994 op 28 oktober 2013 20:25]

De link die je hier zet is N56VZ, geeft dit geen probleem omdat je laptop een VB model is?
Ik heb nu op het moment van schrijven iets meer dan 2 maanden denk ik Windows 7 stabiel draaiend op mijn laptop. Ik kan je dus vertellen dat dit geen problemen geeft.
Weet u toevallig welke wifi driver u hebt geinstalleerd? Ik heb namelijk problemen met de Qualcomm Atheros WiFi Driver, na reboot kan hij niet automatisch wifi punten scannen. (W7)
Als ik het mij goed herinner, heb ik de onderstaande driver daarvoor gebruikt:

Bedankt, deze werkt veel beter ;)
Ik heb de windows 8 drivers geinstalleerd op men w7, deze zijn veel stabieler en werken veel beter. just a tip :)
Dus toch wel..
Ik wil deze Asus waarschijnlijk ook aanschaffen, want ik had vorige week een splinternieuwe HP Pavilion 15 gekocht, maar helaas was ik al snel teleurgesteld toen duidelijk werd dat mijn HP geen windows 7 meer ondersteund. HP brengt voor sommige systemen geen windows 7 drivers meer uit. onberijpelijk van HP, want windows 7 wordt nog volop gebruikt. maar goed, ik heb de laptop meteen terug gestuurd naar de winkel:p nu mag ik weer wat anders uitzoeken, deze lijkt mij een goede keus!
Succes met de keuze van je nieuwe laptop. Mij bevalt deze Asus N56VB in ieder geval helemaal prima. (Heb natuurlijk wel de nodige aanpassingen uitgevoerd totdat ik helemaal tevreden was) De link die ik je heb gegeven zijn in principe van een ander type laptop maar wel van dezelfde serie. Ze werken in iedergeval prima.

Mocht je deze laptop willen aanschaffen en Windows 7 willen installeren dan zijn er wel een aantal nodige aanpassingen in het BIOS nodig met name de boot volgorde en een kleine beveiliging. Maar na 5 minuutjes Google'en is dit ook weer voor elkaar.

Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan een PM of plaats een reactie op deze review.
Ik heb zelf de asus N56-S4062H aangeschaft en af en toe loopt deze vast en dan kan ik er helemaal niets meer mee. Heeft dit misschien te maken met de trage harde schijf? Ik heb er niet heel veel verstand van dus heeft iemand een goede tip?
Denk niet dat 't te maken heeft met je HDD. Dat een HDD traag is wil niet meteen zeggen dat een geheel systeem hierdoor vast kan lopen. Heb je misschien onlangs nieuwe randapparatuur aangesloten en of hardware die dit probleem kan veroorzaken? Heb je misschien onlangs software gedownload/geļnstalleerd wat dit probleem kan veroorzaken? Vond dit probleem zich ook al plaats toen je hem net gekocht had? Is de laptop toevallig erg warm?

Mocht je een nieuw apparaat hebben aangesloten aan je laptop en je vermoed hiervan dat dit het vastlopen kan veroorzaken probeer je laptop dan eens zonder dat apparaat te gebruiken.

Wanneer je denkt dat het probleem word veroorzaakt door bepaalde software, probeer dan deze software te verwijderen van je laptop en kijk dan of je laptop niet meer vast loopt.

Als dit probleem zich ook al plaats vond toen je hem net had, of als je laptop erg warm is raad ik je aan om de laptop terug te brengen naar de winkel om hem om te ruilen.

Ik ga er hier van uit dat je met 'dan kan ik er helemaal niets meer mee' bedoeld dat je laptop willekeurig volledig vast slaat en je niets meer kunt doen en de enige oplossing hiervoor is de laptop uit te schakelen.

[Reactie gewijzigd door Peter_1994 op 31 oktober 2013 13:24]

@ Peter

Ik heb eerste de asus N56-S4054H gehad is dezelfde laptop alleen een kleinere harde schijf en geen blu-ray en daar had ik hetzelfde probleem mee. Heb mijn geld terug gekregen en toen deze gekocht en nu dus weer en ik heb niets bijzonder met de laptop gedaan. Ik hoop nu eigenlijk dat er iemand is die dit probleem herkend en dat er misschien een oplossing voor is, ik heb eigenlijk geen zin om de laptop weer terug te brengen. Werkgeheugen kan ook uitgebreid worden naar 16 GB is dat een optie?
Hovestad,

Sorry, maar ik ben dit probleem nog niet tegen gekomen. Bij mij werkt deze laptop prima.

Verder heb ik even op het internet gezocht of er meerdere mensen zijn die dit soort problemen hebben met dezelfde laptop die jij hebt alleen helaas kan ik niets vinden. Misschien dat Asus zelf bekend is met dit probleem en je hier verder bij kunt helpen.

Ik zou zeggen, neem eens contact op met Asus. Is het proberen altijd waard.

Succes!
Misschien is die Updates aan het downloaden. Windows8 doet dat zonder waarschuwing en gaat dan 'op zwart'.
Hebben wij met onze Samsung New series 9 gehad
Na het aanpassen van het automatisch naar handmatig updaten is dit probleem voorbij. Gelukkig, want het was bijzonder ergerlijk.
Wellicht is 't ie nu 8.1aan het downloaden, wat wel eventjes kan duren.
Succes!
Ik zal daar ook eens naar kijken bedankt.
Beste mensen,
Ik overweeg ook om deze laptop aan te schaffen. Maar klopt het met jullie ervaring dat de latop een wat zwakke Wififunctie heeft. Moet bij mij naar de 2e verdieping.
Graag jullie reactie.
Ik heb er geen last van. Beneden in het midden van de woonkamer staat mijn draadloze router (Asus RT-N66U), op mijn kamer die zich aan de achterkant van mijn huis bevind op de eerste verdieping heb ik nog vol bereik. Wanneer ik naar de zolder ga heb ik ook nog voldoende bereik.

Dat er zwak wifi bereik is hoeft niet gelijk aan de wifi kaart van de laptop te liggen.
Bedankt Peter. ! Is een hele geruststelling om hem te gaan kopen.
Subwoofer is al stuk, heb de laptop net geen 2 weken.

Ik rek het er uit en de jack breekt in 2. Tof!

RIP

[Reactie gewijzigd door V0gelz op 13 november 2013 17:12]

Wauw... Heb de mijne een stuk langer dan 2 weken maar nog niets is afgebroken... Jammer....
@V0gelz
Hey, ik heb dezelfde laptop en toevallig was mijn subwooferplug dit weekend omgebogen, ik had hem bijna 2 maanden. Mijn eigen fout, ik pakte de laptop op en ik had niet gezien dat de subwoofer er nog in zat. Ik heb het gelukkig met een tangetje weer een beetje terug kunnen buigen, maar hij maakt minder contact. Ik kreeg er ook de indruk door dat hij niet zo heel stevig is, is dus wel iets om op te letten.
Bedankt voor de review. Ik heb deze laptop ook en hij bevalt me goed. Ik zit er over te denken om ook het werkgeheugen uit te breiden van 6 naar 16 Gb, merk je er veel verschil door?

Mvrg
Ik merk er wel redelijk wat verschil door. Komt denk ik ook door het feit dat ik het Windows pagefile verlaagt heb naar 800MB zodat de laptop meer het werkgeheugen gebruikt i.p.v. en het trage pagefile geheugen van Windows en het werkgeheugen.

Heb het werkgeheugen uitgebreid met als hoofdreden dat ik tegelijk meerdere virtuele machines moest draaien. Dan is extra werkgeheugen wel een luxe.

Het werkgeheugen wat ik heb gekocht en wat werkt in deze laptop, is in de review verwerkt.
Mijn versie van deze laptop is net iet's anders, ik heb een azerty versie en deze had maar 4 GB. maar het goede was dat deze als 1 ram latje is, dus heb ik me een 8 gb bij gekocht. ik voelde wel wat verandering maar niet super veel. met de ssd is dit wel een ander verhaal ;)
Hmmm... Ik had hem ook bij Azerty gekocht. Beetje vreemd dat die van jou dan 4GB had. Ik had 1x4GB & 1x2GB.
Een Belgische Azerty versie ;) Niet bij azerty ^^
Ah, oké. In iedergeval is het een beetje vreemd dat jouw laptop maar 4GB RAM had...
Ok, dankjewel! Ik wist niet dat er zoiets was als een pagefile, dat heb ik meteen opgezocht. Mijn reden om het geheugen uit te breiden is dat ik regelmatig photoshop gebruik, en daar werd aangegeven dat meer RAM het wel sneller laat werken. Ik gebruik ook wel veel verschillende programma's door elkaar.
Ik moet zeggen, het scheelt een hoop ruimte op je HDD/SSD.