Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N56VB-S4061H Review

DutchTech 23 augustus 2014, laatste update op 23 augustus 2014, 1.111 views

Asus N56VB-S4061H

Notebook met robuust en 'premium' design. Dankzij Intel Core i7-processor met vier kernen en kloksnelheid van 2.4 GHz kun je verwachten dat de prestaties van de laptop fantastisch zijn. Het Full HD-scherm en de Bang & Olufsen-speakers maken het helemaal af.

Pluspunten

• Prachtig Full HD-scherm / Zeer goede processor / Moderne en goede videokaart voor een laptop / Precies genoeg RAM-geheugen / Geweldig geluid / Toetsenbordverlichting / Prima accuduur / Dankzij Instant On snel opstarten vanuit slaapmodus

Minpunten

• Langzamere HDD dan ik gewend ben / Standaard geen ondersteuning voor de 802.11n 5 GHz-band

Voor mijn nieuwe opleiding had ik ook een nieuwe laptop nodig. Mijn vorige, een Acer Aspire E1-531 met 2.2 GHz Intel Pentium-processor deed het op zich nog prima, maar het gebruik van zware software kon hij duidelijk niet meer aan.

Design
Allereerst het design: deze voelt erg premium aan, vanwege de aluminium unibody. Dit is iets dat o.a. ook de Apple Macbooks hebben, alleen is de bovenkant van de laptop (als deze gesloten is althans) zwart en zie je er van die strepen op. In mijn ogen is dat hetgene dat hem zo premium maakt. Op het toetsenbordgedeelte is het aluminium gewoon in de kleur zilver met een rimpelpatroon bovenin voor de speakers van Bang & Olufsen, welke overigens geweldig geluid leveren. Meer daarover later.

Processor en videokaart
In tegenstelling tot deze Asus N56VB-S4061 dus. Deze heeft een krachtige Quad Intel Core i7-3630QM-processor met een hogere (basis)kloksnelheid die dankzij Turbo Boost een kloksnelheid van maximaal 3.4 GHz haalt. Hoewel sommigen op het internet beweren dat het RAM-geheugen van 6 GB niet genoeg is spreek ik dit toch tegen. Immers, de 2 GB upgrade t.o.v. mijn vorige laptop alleen al maakt een hoop verschil. Tot nu toe ben ik nog niet boven de 4 GB gekomen, dus dat is alvast erg positief.

Ook de videokaart van de Asus, een Nvidia GeForce GT 740M met 2 GB RAM doet het ook erg goed. Bij een test die ik deed met Grand Theft Auto IV op de hoogste graphics en een resolutie van 1920×1080 deed de game het feilloos. Geen last gehad van haperingen. En de temperatuur werd niet zodanig hoog dat de laptop oververhit raakte. Natuurlijk is GTA IV wel een wat oudere game (zes jaar inmiddels), maar het geeft wel een goed beeld van hoe goed de videokaart is.

Connectiviteit
De Asus beschikt over 802.11b/g/n en ethernet wat grotendeels al voldoet aan mijn persoonlijke eisen. Omdat ik voor mijn opleiding echter een laptop nodig heb met ook 5 GHz-ondersteuning, moest ik er een los USB-adaptertje bij kopen, de WLA-3100 van Sitecom om precies te zijn. Gelukkig kosten die tegenwoordig bijna niets, dus dat was dan ook geen probleem. Meteen een bijkomend voordeel is dat dit adaptertje ook nog eens AC-ondersteuning biedt. De snelheid van de netwerkkaart van de Asus voldoet prima en biedt dan ook de snelheid die nodig is.

Verder is er ondersteuning voor Bluetooth 4.0, wat eveneens een handige toevoeging kan zijn. Maar ik heb het in het verleden nooit gebruikt en ik verwacht niet dat het deze keer anders zal zijn.

Beeld en geluid
Terug naar de laptop zelf. Deze heeft naast de geweldige processor nog een prachtig Full HD-scherm met een matte afwerking wat voor vermindering van de reflectie zorgt. Het verschil merk je pas echt als je altijd laptops en een televisie met een HD Ready-scherm hebt gehad. Er is veel meer detail in films te zien en in het hele Windows-besturingssysteem is er veel meer tekst en andere content zichtbaar in één oogopslag.

Dankzij de Bang & Olufsen-speakers heb je naast de goede kwaliteit van het scherm fenomenaal geluid. Vooral als je de bijgeleverde SonicMaster-subwoofer aansluit. Deze creëert een helderdere geluidskwaliteit, waardoor films pas echt tot hun recht komen.

Harde schijf
De HDD van de Asus komt voor mij minder snel over als die van mijn vorige laptop, en dat is wel jammer. Omdat een SSD op dit moment nog teveel kost in mijn ogen ben ik echter niet van plan de HDD te vervangen. Het is gelukkig niet zo dat hij tergend langzaam is, maar het zou alleen al handig zijn geweest als er een cache-SSD gebruikt zou worden.

Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord van de Asus typt erg relaxt en fijner dan dat van mijn vorige laptop. De toetsenbordverlichting is ook weer een heel mooi pluspunt. In het donker typt het een stuk fijner en het ziet er gewoon mooi uit. Het feit dat het logo aan de achterkant net als het Apple-logo op de Macbooks licht geeft is in mijn ogen weer een beetje nutteloos, al moet ik toegeven dat het wel weer een soort van 'premium'-achtig gevoel geeft.

Het touchpad doet het verder ook prima. Dankzij de multi-gestures á la Macbook kun je gemakkelijk zoomen met een knijpbeweging, scrollen met twee vinger omlaag of omhoog schuiven enzovoort.

Accuduur
De Asus heeft een redelijk goede accuduur, maar kan niet tippen aan dat van de nieuwere Macs. Bij licht gebruik gaat hij ruim vier uur mee. Bij iets zwaarder gebruik, zoals het kijken van een film en/of het downloaden van zo'n 1 GB aan bestanden vermindert de accuduur al. Gelukkig zijn er eenvoudige oplossingen om te zorgen dat de batterijduur toch een beetje gebalanceerd blijft, zoals het dimmen van de helderheid van het scherm en door de toetsenbordverlichting uit te schakelen. Als je zoals ik blind kunt typen dan is die verlichting niet echt nodig.

Overige Asus-features
De Asus N56V-serie wordt geleverd met extra mogelijkheden, zoals Instant Key en Instant On. Instant Key geeft je de mogelijkheid om met een knop linksbovenin het toetsenbord een bepaalde functie of programma te starten. Instant On zorgt ervoor dat je in ongeveer twee seconden uit de stand-by modus kunt komen. Je kunt er ook voor kiezen om de batterijduur zo hoog mogelijk houden wanneer de Battery saving mode is ingeschakeld.

Windows 8
Toen ik mijn laptop binnen kreeg stond er nog Windows 8 op tot mijn grote teleurstelling. Want één van de grootste ergenissen bij het gebruik van Windows is dat je een hoop updates moet installeren, vooral als je wilt upgraden naar Windows 8.1 (Update 1). Bij mij was dit het geval. Eerst moest ik 97 updates binnen halen wat door een probleempje leidde tot het moeten verwijderen en herstellen van bepaalde updates, daarna moest ik nog eens ruim 100 andere updates installeren en pas daarna kon ik Windows 8.1 binnenhalen. Gelukkig hoefde ik niet nog eens Update 1 te downloaden en installeren, omdat 8.1 al was bijgewerkt naar deze versie.

In ieder geval werkt Windows 8.1 super. Veel mensen klagen over de tegenwerkende kracht naar desktops en laptops toe, vanwege het design dat meer gericht zou zijn op tablets, maar ik ben er zeer tevreden mee. Dit komt wellicht doordat ik op mijn vorige laptop ook al Windows 8 gebruikte en ik makkelijk kan wennen aan een nieuwe omgeving.

De Asus N56VB-S4061H is een zeer krachtige notebook dankzij de quad-core Intel Core i7-processor en Full HD-scherm. Voor mij zijn dit ook de belangrijkste redenen dat ik voor dit model ben gegaan. De prijs is wat minder, maar je moet er toch wat voor over hebben. Tenminste, ik vind het de prijs uiteindelijk wel waard.

De HDD is wat minder, maar die kun je gelukkig nog altijd vervangen door een SSD als het écht nodig is.

Op mijn eigen blog heb ik nog een uitgebreider review met ook wat foto's. Voel je vrij om deze eens op je gemak te lezen: http://www.dutch-tech.nl/2014/08/review-asus-n56vb.html

Heb jij ook een Asus N56VB-S4061H?