Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Maarten Morshuis

Freelancer

Darksiders II - op stap met de dood

Hoofdstuk 2 van 4

Toen we ruim twee jaar geleden het eerste deel van Darksiders voorgeschoteld kregen, ontving het een reactie die op zijn gunstigst ‘lauwwarm’ genoemd kon worden. Een God of War-kloon van een onbekende ontwikkelaar? THQ had toch ook Spacemarine, van het veel prestigieuzere Relic? Konden ze hun ontwikkelgelden niet gewoon daar op richten? Nadat we er eenmaal doorheen waren geploegd, bleken we echter zeer positief verrast. De game wist zich opmerkelijk goed overeind te houden tegenover andere action adventures, en profileerde zich aardig als ‘het Zelda-alternatief voor mensen die Zelda te kinderachtig vinden.’ Er zaten nog wel wat rafelrandjes aan, maar met nog zeker drie potentiële vervolgen in het verschiet - steeds met een van de ruiters als hoofdrolspeler - kon dat alleen maar beter worden. Darksiders II is de eerste van die vervolgen, met inderdaad één van de andere ruiters in de hoofdrol. Enigszins voorspelbaar is het allemaal dus wel, maar dat mag de pret wat ons betreft niet drukken. Zolang we maar in een enorm metalen pak rond kunnen lopen en met disproportioneel grote zwaarden mogen zwaaien.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc en PlayStation 3

Na oorlog komt...

Darksiders II speelt zich af na het eerste deel, waarin je als de rode ruiter van de Apocalyps je onschuld moest bewijzen. Iemand had het Einde der Tijden namelijk afgekondigd en de almachtige ‘Charred Council’, een soort raad van commissarissen voor Apocalyps-zaken, was ervan overtuigd dat ruiter ‘War’ daar schuldig aan was. Het verhaal van onze bleke ruiter, gewoon ‘Death’ genoemd in het spel, begint enige tijd na het einde der tijden. De aarde is inmiddels een eeuwig slagveld waarop engelen en demonen elkaar het leven zuur proberen te maken en de mensheid is volledig uitgeroeid. Het lot van War is onduidelijk. Trouw als Death is, gaat hij echter toch op zoek naar een manier om de naam van zijn ruitervriend te zuiveren. Iets dat volgens hem kan door de mensheid weer terug te halen en ‘de balans’ te herstellen. Een soort Control-Z, als je laatste actie het inluiden van de Apocalyps was.

Redacteur Paul Hulsebosch sprak met art director Han Randhawa.

Anders dan in het eerste deel zul je aanvankelijk weinig te maken hebben met het hele 'Hemel versus Hel'-verhaal. Death reist door de zogenaamde ‘Nether Realms’ waarin hij meer te maken heeft met andere partijen, zoals de reusachtige ‘scheppers’ en de koning van het dodenrijk. Ook maken oude bekenden uit de eerste game hun opwachting, zoals koopman Vulgrim, en wordt er zo nu en dan gerefereerd aan wat er in het eerste deel is gebeurd. De eerste engelen en demonen laten zich echter pas na een tiental uren in het verhaal zien. Death zelf had trouwens wel wat indrukwekkender vormgegeven mogen worden. Hij ziet eruit als een Metalhead waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum al enige tijd is verstreken.

Hack, slash, platform & puzzel

Hoewel duidelijk mag zijn dat Darksiders zijn wortels vindt in het katholieke verhaal van de 'openbaring' hoef je niet bang te zijn dat de game boordevol God-en-Jezus-referenties zit. Het is slechts de verhaalboog waarop de ontwerpers van Vigil Games hun wereld gespannen hebben. Die wereld is in esthetisch opzicht zeer divers; niet te duister, maar ook niet te vrolijk. Je zou het met recht de middenweg tussen Zelda en Dark Souls kunnen noemen. Daarmee raak je ook op gameplaygebied een groot deel van de stof. Ook Darksiders 2 kent namelijk de bekende hub-wereld van waaruit je naar lieve lust heen en terug kunt reizen door de beschikbare gebieden. De spelmakers hebben ook prima hun best gedaan in het levend houden van eerder bezochte gebieden, door je van tijd tot tijd terug te sturen aan de hand van optionele zijmissies. Wat betreft lengte is er ook niets ingeleverd: zonder zijmissies kun je zomaar 20 tot 25 uur kwijt zijn aan de hoofdverhaallijn. Deze is overigens wel volledig lineair, ook al wordt dat verdoezeld door de open wereld.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Death legt uit waarom hij op avontuur gaat.

Jack of all trades

Eerder in deze review hebben de Darksiders 2 al vergeleken met Zelda, vanwege de opbouw van de spelwereld, en met God of War vanwege de combo-gedreven hack-and-slash gameplay. Daar hoort echter nog een derde vergelijking bij en wel met Prince of Persia. Het grootste deel van het spel ben je namelijk bezig het juiste pad door ruimtes te zoeken, waarbij je gebruik dient te maken van de vele richeltjes, balken en muren die deze vaak rijk zijn. Naarmate je meer vaardigheden krijgt, zoals een handschoen waarmee je Death naar objecten toe kunt trekken en de mogelijkheid geesten te commanderen, worden de puzzels steeds ingewikkelder.

De game sleept zich over het algemeen wel wat langzaam voort, vooral omdat je voor iedere nieuwe ontwikkeling in het verhaal telkens weer een aantal arbitraire objecten moet verzamelen. Wil je het opnemen tegen de kampioen van de arena? Haal eerst drie hoorns op uit nabijgelegen kerkers. De hulp van de skelettenkoning? Eerst zijn gedeserteerde hofhouding terughalen, a.u.b.. Het doet allemaal iets teveel aan als vulling, maar het blijft in zijn geheel wel overeind door de sporadische introductie van nieuwe puzzelelementen. Aan ieder op te halen object gaat natuurlijk eerst een aantal puzzelkamers vooraf.

Deze nadruk op platformen en puzzels is trouwens sowieso veel meer aanwezig dan in het eerste deel, waar je de simpelere puzzels vaker vanaf de grond oploste en in bijna iedere ruimte eerst een paar beesten moest bevechten. Dat laatste is duidelijk wat meer naar de achtergrond geschoven en nu enkel gereserveerd voor de daarvoor aangewezen ruimtes. In ruil daarvoor kom je wel meer en diversere bazen tegen. Wat ons betreft is dat voordelig, want na het vijftienhonderdste skelet dat op dezelfde cinematische wijze doormidden wordt gekliefd, hebben wij het meestal wel gezien. Dan liever meer puzzelen met af en toe een interessante baas tussendoor.

Loot!

Ook het loot-systeem heeft een aardige upgrade gehad. Waar War er gedurende de hele game hetzelfde uitzag en enkel was up te graden door nieuwe combo’s en power-ups te kopen, kan Death zijn hele uitrusting aanpassen en heeft hij vrij in te delen skilltrees. Verslagen vijanden laten nu naast geld ook items vallen, die allemaal eigen stats en weergaves hebben. Zo kan Death naast zijn zeisen nog een alternatief wapen dragen en is hij uit te rusten met een uniek harnas, schouderstuk, handschoenen, laarzen en een medaillon. De stats die deze items met zich meedragen worden helaas wat slecht uitgelegd. Pas nadat we het hadden opgezocht, kwamen we er bijvoorbeeld achter wat het verschil is tussen de ‘Defense’ en ‘Resistance’ stats. Daarnaast is nergens goed te zien hoeveel minder damage je nu precies zult ontvangen van een x-aantal Defense of hoeveel meer damage je zult aanbrengen door Power toe te voegen. Een beetje verwarrend, maar met wat trial en error kom je er wel.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De makers geven uitleg over het verhaal in de game.

Verder kunnen combo’s nog steeds worden gekocht bij de daarvoor bestemde trainers, maar ze kosten nu gewoon geld. Verder kun je bij ieder niveau omhoog een vaardigheidspunt invullen in één van de twee skillbomen. Eentje voor fysieke en eentje voor magische vaardigheden. Een versimpelde standaard RPG-aanpak dus, maar eerlijk gezegd hadden we het ook niet dieper willen hebben, in een spel van deze orde.

Aan het eind van de rit zorgen al deze toevoegingen voor een rijkere spelervaring, maar zorgen ze ook voor flinke toename in complexiteit. Dat zou op zich prima zijn, ware het niet dat de menu’s enigszins verwarrend zijn ingedeeld en traag zijn in de navigatie. Het is wordt nooit héél erg hinderlijk, maar het werkt allemaal gewoon net niet snel genoeg. Quick time events zijn volledig afwezig, maar we denken niet dat iemand daar heel rouwig om zal zijn.

Conclusie

Terugkomend op de introductie van deze recensie is het maar goed geweest dat THQ naast Spacemarine ook Darksiders een kans heeft gegeven. Relics ontwikkelkunsten bleken achteraf gezien toch aanzienlijk beter tot hun recht te komen binnen het RTS-genre, maar Darksiders heeft dat mooi opgevangen. Zo hebben we er nu toch een zeer waardige action adventure bij, maar krijgen we straks óók Company of Heroes 2. Wat ons betreft: dubbele winst. En dat is mooi, want THQ heeft het niet gemakkelijk.

Darksiders 2 combineert een hoop elementen uit andere succesvolle games. Normaliter is dat iets waarbij we direct aan het bekende Engelse gezegde 'a Jack of all trades, but a master of none' moeten denken, maar dat gaat hier niet helemaal op. Natuurlijk heeft God of War het combo-systeem net iets beter in elkaar zitten en is Prince of Persia de betere game voor parcours-fanatici, maar dat is dan ook zo ongeveer de enige activiteit in die games. DS2 combineert alles uiterst capabel en heeft er ook nog een originele spelwereld omheen gebouwd. Het combineert alles tot een eigen trade en doet dat goed. Ook niet onbelangrijk is de merkbare evolutie ten opzichte van het eerste deel. Want hoewel dat ook prima in elkaar zat, was dit tweede deel zonder noemenswaardige toevoegingen waarschijnlijk veel minder interessant geweest. Bovendien zijn we nu enorm benieuwd naar wat er allemaal in het derde deel zal zitten.

Pluspunten:

- Veel originele content
- Een spelwereld die het ontdekken waard is
- Loot en skilltrees zijn welkome toevoegingen
- Draait doorlopend soepel, ook in drukke situaties

Minpunten:

- Af en toe iets teveel opvulling in de hoofdverhaallijn
- Itemstat zorgen voor onnodige verwarring
- Death is nogal een levenloos karakter *rimshot*

Eindcijfer: 8,5

Titel Darksiders II

Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Vigil Games
Uitgever THQ
Releasedatum reeds verschenen

Laagste prijzen voor: Darksiders II, Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 3 (20)

€ 30,49

€ 30,49

Kostenoverzicht

Productprijs € 30,49
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 30,49
Bekijk

Laagste prijzen voor: Darksiders II, PS3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Gameshop Play-it

Geen score (0)

€ 12,50

€ 16,45

Kostenoverzicht

Productprijs € 12,50
Opsturen tot €14.99,- Brievenbuspakket € 3,95
iDEAL € 0,-
Totaal € 16,45
Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 3 (20)

€ 18,80

€ 18,80

Kostenoverzicht

Productprijs € 18,80
Pakketpost (onder €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 18,80
Bekijk

Lees meer

Reacties (45)

Wijzig sortering
Bij elke review gaan er een zwik Tweakers klagen over een of missende PC versie, een late PC versie, of een slechte port van de PC.
Ik snap de fabrikanten heel goed, want 90% word gedownload, en is daarom niet rendabel.
Jammer maar helaas dus voor de PC gamers. Ik heb de hoop al een tijd geleden opgegeven, en ben nu fanatiek console gamer. Het is helaas niet anders in deze tijd.
Downloaden? Daar ligt het probleemn gewoon niet. Er zijn gewoon weinig bedrijven die extra tijd en geld willen pompen in een degelijke conversie. Als je kijkt naar oudere spellen, daar had je dat probleem ook al.

Destijds had Metal Gear Solid 2 niet eens normale PC beeldresoluties. Deze had een render resolutie, welke een TV beeldscherm resolutie was, en een display resolution, waar het scherm naar gescaled werd. Daarnaast was het spel niet te spelen zonder een fatsoenlijke Joypad.

Als je dan kijkt naar de spellen tegenwoordig, dan wordt er automagisch vanuit gegaan dat je in het bezit bent van een (XBox 360 in vele gevallen, te zien aan colour schemes van de buttons) controller op je PC. En dan is dat nog het minste. Je krijgt voor een spel een knullig omgezette game en display engine wat spellen in vele gevallen gewoon niet speelbaar maakt. ... de enige schrale troost die je hebt is dat de spellen in verhouding met de consoles vaker bijna de helft goedkoper zijn.

1 ding geef ik je gelijk in ... Het is helaas niet anders in deze tijd ... maar dat is iets wat met de huidige technieken juist heel anders moet zijn.

Mijn advies aan zo'n bedrijven is gewoon: Maak dan GEEN port.

Ik speel 'm wel op m'n PS3 ...
Mijn advies aan zo'n bedrijven is gewoon: Maak dan GEEN port.
Bedrijven mogen best porten, maar zorg dan dat je fatsoenlijke pc support inbouwt
Recent voorbeeld, Sleeping Dogs... is ook een port, maar ze hebben teminste moeite gestoken in het optimaliseren en beter maken van de pc versie
Mijn advies aan jou: KOOP EM DAN NIET!
Serieus, ga even niet lopen verkondigen dat games niet geport zouden moeten worden omdat jij het zo nodig vindt dat games op de PC altijd iets extra moeten bieden ten opzichte van de console versie? Het is ook gewoon een beetje je eigen verantwoordelijkheid om na te denken en wat vooronderzoek te doen over hoe je de game het beste kunt spelen en wat voor systeem je nodig hebt om het goed te spelen. Dat de gepubliceerde system requirements niet genoeg zijn waar hierboven over gezeurd wordt dat is ook al sinds jaar en dag zo op de PC, dat weet toch iedereen.
Ik heb deze game nog niet gespeeld, maar wel zat andere games waarvan maar gezeurd wordt wat het voor slechte ports zijn. Als je PC echter goed genoeg is (en zo goed is mijn PC niet, een equivalent systeem is samen te stellen voor 500 a 600 euro) dan is dat totaal geen probleem en een xbox controller heb je voor een paar tientjes. Sommige games lenen zich gewoon totaal niet voor muis en toetsenbord. Natuurlijk zou het leuk zijn als alle games voor de PC een briljant uitgedacht control scheme zouden hebben voor elke mogelijke input mogelijkheid, maar ik heb liever dat sommige games dan wel uitkomen maar dat je er eigenlijk een controller voor moet gebruiken dan dat ze helemaal niet uitkomen.
Heb je toevallig SONY aandelen dat je liever wil dat mensen geen andere keuze meer zouden hebben dan een console kopen?
Geen argument om een half spel af te leveren aan de mensen die er wel voor betalen.
Wie zegt dat er niet zoveel wordt gedownload omdat het allemaal slechte ports zijn?

Daarnaast wil ik er ook even op wijzen dat PC gaming echt niet altijd zo slecht is. Kijk naar goedlopende spelen zoals WoW en LoL. De ene is een per maand betaalde geldkoe en de andere is 1 van de best lopende free-2-play games waarbij veel mensen meer dan 60 euro hebben ingelegd. PC kan dus best wel goed verkopen, je moet alleen wel een goede game afleveren.
Dat is echt onzin, Gearbox doet het net anders om.
Die maakt Borderlands voor de PC en mag je hopen dat ze het goed doen voor de consoles
Dat is een - of misschien wel de - uitzondering die het argument van RMX bevestigd. Keybindings, mousecontrol in menu, v-sync, push-to-talk enzovoorts als unique selling point van de pc-versie in een liefdesbrief. Het is komisch en goed bedacht hoor, maar als dit de "extras" zijn voor een pc-game.... Het is gewoon een console-port, alleen stoppen ze er wat meer tijd in, zodat de h4rdc0re-pc-gamers zich weer speciaal voelen.

Er hoeft straks maar 1 keer een fps-dipje te zijn, of het werkt net niet lekker op een pc met de minimum specs, of er zit ergens een pixel scheef in de textures en de halve pc-community onploft weer. Maar dat is niet alles, straks is het te gemakkelijk, is het verhaal niet goed, of het is te cartoony ;) of de hel-op-aarde je moet ergens een account aanmaken, dan zullen de roepen om boycots niet aan te slepen zijn.

Ik snap het wel, de die-hard pc-gamer zit thuis met zijn euro 2000+ machine en heeft screentearing en slideshows. Ik snap best dat iemand daar gefrustreerd van raakt, maar je kunt wel twisten over wie de kip en wie het ei is. Ik kan me niet anders voorstellen dat een bedrijf dat winst wil maken, een complete markt zou negeren als er geld te halen zou zijn. Ik ga er dus vanuit dat uit cijfers van uitgevers blijkt dat het pc-gedeelte voor multiplatform games kleiner en kleiner wordt, waardoor het op een gegeven moment niet meer de moeite waard is, om veel extra tijd en geld in een port te stoppen voor iets dat een nichemarkt is. Gearbox doet in dit geval nog een poging, we moeten afwachten of het nut heeft.
Even afgezien van de betrouwbaarheid van dat cijfer is het grootste probleem de deplorabele kwaliteit van dergelijke games: het label "console-port" is voor veel mensen al een automatische "do-not-buy" en het verwijderen van veel van de standaard features in games vanwege de console markt maakt games nog eens extra oninteressant (en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat dergelijk games vaak 6 jaar achterlopen kwa graphics)
Bij elke review gaan er een zwik Tweakers klagen over een of missende PC versie, een late PC versie, of een slechte port van de PC.
Vind je het gek... je zit hier op Tweakers.. voor een groot deel een PC community
Ik snap de fabrikanten heel goed, want 90% word gedownload, en is daarom niet rendabel.
Zucht... wat een onzin weer, als echt 90% word gedownload denk je dan echt dat bedrijven zoals Valve, Blizzard en all die Indie developers nog zouden bestaan.
Jammer maar helaas dus voor de PC gamers. Ik heb de hoop al een tijd geleden opgegeven, en ben nu fanatiek console gamer. Het is helaas niet anders in deze tijd.
We zitten juist in een tijd dat de PC game markt in een uplift is in tegen stelling tot de console markt... dat jij de pc hebt opgegeven prima.. maar ga geen onzin lopen verkopen
Wat een BS argument, ik kom ruim voor de release date al pirated versies voor de Xbox360, de PS3 en de PC tegen. Denk jij dat pirating op de console minder is dan op de PC? Dat is een flut argument dat developers/publishers heel lang hebben gebruikt om hun tekortkomingen onder het tapijt weg te moffelen. PC versies kosten meer tijd aan ontwikkeling/ondersteuning dan console versies, vandaar dat ze proberen weg te komen met 'goedkope' ports.

In het geval van Darksiders II kan ik me er enigszins nog wat bij voorstellen, dat is nog net uitgegeven door THQ voordat ze de deuren sluiten (of eigenlijk ter voorkoming daar van). Darksiders II is een goede game (naar wat ik ervan heb gezien/gehoord), als ze nu alleen even de graphics instellingen patchen (repareren/toevoegen) en een HD texture pack uitgeven. Andere uitgevers/developers kunnen het ook (oa. Sleeping Dogs), waarom niet met Darksiders II...
90%? hoe hard heeft brein je lopen hersenspoelen dat je die onzin gelooft?

en fabrikanten?

meestal is het de console versie die het eerste op PB staat

[Reactie gewijzigd door dakka op 24 augustus 2012 21:02]

nu.nl/games/2890335/93-procent-speelt-pc-games-ubisoft-illegaal.html

Weliswaar komt dat ook uit de industrie, maar goed dat zijn de bronnen die we hebben en waarom zouden ze erover liegen en hun strategie aanpassen als het niet waar is.

Het is dan ook steeds vaker zo dat de console versie eerder gereleased wordt.
Omdat iets sneller op PB staat wil nog niet zeggen dat het dan ook meteen betekend dat dat plaform een hoger percentage illegale gamers heeft...
Gewoon geweldige game, net als de vorige! En dus spelen met een Xbox 360 controller, een van de beste aankopen van de laatste tijd. Muis en tobo zijn echt voor mij niet heilig hoor, alleen onmisbaar voor FPS en RTS. En de graphics....misschien geen weet ik veel hoeveel miljoen pixels en andere opties, maar het ziet er imo prachtig uit! Het gaat mij hoofdzakelijk om art design, en dat zit wel goed!

Mijn enige punt van kritiek is de toenemende RPG-invloeden. Ik heb nou eenmaal een bloedhekel aan RPG's :-) !
Het is maar goed dat de pc versie niet besproken is, dat is een crime. Hoor veel verhalen dat het gewoon een ordinare port is ipv apart ontwikkeld.
Deel 1 helemaal kapot gespeeld en eigenlijk nog niet klaar mee op hardmode.
Dit deel ga ik wel kopen als ik klaar ben Borderlands 2

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 24 augustus 2012 09:12]

Dit is correct, ik kan je vertellen dat de pc versie een bijzonder slechte port is.

Niet vanwege de controls ofzo, je weet wat je kan verwachten van een muis+tobo in een game als deze. Veel mensen zullen wel in het bezit zijn van een gamepad en deze ook gebruiken, wat je game ervaring ten goede zal komen. Maar dingen zoals de Radial (ingame menu om snel tussen skills te switchen enzo), riekt gewoon naar luiheid. Je kan niet een skill binden aan bijv 1 t/m 0 ofzo. Het is op zich wel te doen hoor, maar een gamepad is gewoon veel beter. Er zijn meer van dit soort kleine dingetjes waardoor je echt het gevoel hebt dat hij echt voor console ontwikkeled is.

Maar de grootse crime: de graphics.

Of beter gezegd, de instellingen. Wanneer je bij de graphical options komt heb je maar 2(!) opties: Vertical V-Sync en Resolutie. Oh en V-Sync werkt niet eens. Dat brengt je bij een gigantisch volgende probleem: Het spel is eigenlijk niet speelbaar op de minimal tot recommended reqs. Je kan niet de kwaliteit van de graphics/shadows/AA etc aanpassen. Op een goede PC ziet het er echt beter uit, dan op een console, dat moet ik toegeven, maar je moet bijv. wel in je ATI Catalyst zelf gaan sleutelen om dingen in te schakelen.

Maar voor iemand die een iets mindere PC heeft, ga je echt aanhekelen tegen een FPS van 10-20, omdat je verder NIETS aan kan passen. Voor een aantal mensen zal dat dan ook een regelrechte miskoop zijn, want die zitten met een gemiddeld systeem, die volgens de reqs het spel zouden moeten kunnen spelen, maar de mogelijkheden binnen de game zijn er gewoon niet voor.

Gewoon jammer, een compleet gemiste kans om de PC gamer ook tegemoet te komen. Het is gewoon een schaamteloze slechte 1 op 1 port naar de pc.
Eens, PC versie schijnt voor veel mensen ook geplaagd te worden door screen tearing omdat v-sync niet werkt, tot het punt van unplayable met daarbij een dramatisch slechte FPS ook op snelle systemen. Ik had er zelf niet zo HEEL veel last van maar veel anderen schijnbaar wel.

Er is trouwens wel een workaround voor, je moet door wat hoepels springen maar dit schijnt wel te helpen:
http://bitmapstudios.com/?p=1584#more-1584

Voornamelijk Nvidia maar staat ook nog wel een toevoeging onderin bij die voor de AMD gebruikers misschien wel werkt. Zelf merkte ik niet zoveel verschil maar ik had ook überhaupt niet zo heel veel last van die problemen :P

Ik vind ook de schaduwen gruwelijk slecht trouwens, je kan de pixels letterlijk tellen. Pixels ter grootte van Death's voet. 8)7
"Maar dingen zoals de Radial (ingame menu om snel tussen skills te switchen enzo), riekt gewoon naar luiheid. Je kan niet een skill binden aan bijv 1 t/m 0 ofzo."

Het klopt inderdaad dat dit niet zo werkt als dat het zou moeten werken. Ook in de handleiding staat dit verkeerd. Het is echter wel mogelijk! Als je binnen het spel op "O" drukt, naar het laatste tabje gaat en daaronder vervolgens weer naar het laatste tabje, kun je je key bindings veranderen.
Ik draai hier op een e8400 met 4GB ram en een HD5770... game loopt hier prima, gem 50fps, geen merkbaar vervelende framedrops en minimaal last van tearing. De aanpassingen worden volgens mij automatisch gedaan door de game, uiteraard ongewenst want fov is maar heel kort bij mij en dat zou prima nog wat opgerekt kunnen worden.
Ja ik heb er zelf ook niet heel veel last van, maar screen tearing merk ik zelf wel een beetje. Schijnen genoeg mensen te zijn waarbij het heel erg is though.
Inderdaad ..ik vind deze spel de slechtste poort van het jaar.
Lelijke graphics met maar twee opties om het beste van te maken...ziet niet uit op het PC!

Deel 1 vond ik een zeer vermakelijke game, maar niet meer dan dat.
Het eerste deel kan ik echt aanraden aan iedereen, dat hij af en toe een beetje in herhaling valt ligt gewoon puur aan het genre. Ik hou normaal totaal niet van dit soort games maar het verhaal sprak me erg aan en die is geweldig uitgewerkt.

Maar de Darksiders II is niet de moeite waard om nog eens op te starten.
Maar dingen zoals de Radial (ingame menu om snel tussen skills te switchen enzo), riekt gewoon naar luiheid. Je kan niet een skill binden aan bijv 1 t/m 0 ofzo.
Is wel te binden, niet in het Esc-menu maar in de skills sectie van het "O-menu".

De radial is inderdaad slecht omdat het de combat vertraagt, als je het goed weet te binden (naar eigen wens, ja) heb je dat hele ding niet meer nodig en speelt het als vele malen beter dan op een console zou kunnen.
Maar voor iemand die een iets mindere PC heeft, ga je echt aanhekelen tegen een FPS van 10-20, omdat je verder NIETS aan kan passen. Voor een aantal mensen zal dat dan ook een regelrechte miskoop zijn, want die zitten met een gemiddeld systeem, die volgens de reqs het spel zouden moeten kunnen spelen, maar de mogelijkheden binnen de game zijn er gewoon niet voor.
Ik ben het met je eens dat het volkomen aan grafische instellingen ontbreekt. Mijn PC is ook van een vorige generatie. (Dual Core nogiets met 4GB Ram en een 8800GTX) maar draait het alsnog redelijk soepel.

Ik zie nog wel haperingen in de buitenwereld, maar het spel speelt zich voor 85% binnen af, waar ik er al geen last meer van ondervind. Gooi de resolutie omlaag en klaar, prima speelbaar.


Ja, dit had vele malen beter gedaan kunnen worden, maar het is niet een reden om het niet te kopen voor het beste platform, de PC.
Veel mensen zullen wel in het bezit zijn van een gamepad en deze ook gebruiken, wat je game ervaring ten goede zal komen.
omdat je daardoor minder gefrustreerd bent met de menus enzo omdat ze lijken op elke andere console en je met een controler in je handen weet dat alle menus slecht zijn?

ik kan me er namelijke helemaal niks bij bij voorstellen dat een controller beter zou werkt voor deze game (of nagenoeg welke game dan ook)
als je nog iets had aan de analoge controls misschien maar dat is het ook niet.
Je bedoelt denk ik 'niet' besproken?

Op zich heb ik er geen probleem mee als het een port is, als qua besturing en gameplay gewoon een vette game wordt afgeleverd. Dat gezegd hebbende vind ik het wel vaak jammer als de graphics op een high-end PC er verouderd uitzien. Uiteindelijk gameplay > graphics.

Edit: als ze een alinea zouden toevoegen over de besturing en camera op de PC vind ik het prima dat er verder een consolegame wordt gereviewed.

[Reactie gewijzigd door Hafermaut op 24 augustus 2012 09:12]

Onzin, dit soort spellen moet je ook gewoon met een controller spelen op de PC voor de beste ervaring en niet met toetsenbord en muis.

Ik speel hem nu met veel plezier op de PC en uiteraard met 360 controller! Werkt voor sommige spellen gewoon het beste (Sleeping dogs etc)

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 24 augustus 2012 14:49]

Zelfs daar hebben ze een blunder gemaakt: De interface noemt "A" op de x360 pad om te switchen tussen local en world map voor fast travel. Dat is echter niet juist, daarvoor moet de linker stick ingedrukt worden.
Quick time events zijn niet helemaal afwezig hoor. Ik heb pas een uur gespeeld of zo, maar heb er in elk geval al ééntje gezien: moest tijdens een soort korte cutscene ineens snel achter elkaar op X drukken.

offtopic:
In het gevecht met War volgens mij


(^ sorry, ik kan geen spoiler tag vinden, maar is toch in het eerste half uur of 20 minuten of zo ;))

Maar ik vind QTE's ook helemaal niet erg... spel bevalt me goed tot nu toe, maar van mij hadden ze dat loot aspect wel weg mogen laten. Tot nu toe vond ik deel 1 leuker denk ik, misschien ook omdat War wat cooler leek dan Death. Maar zal nog wel komen. Ik ben het eens met de 8.5, als deel 1 een 9 had ;)

[Reactie gewijzigd door Egrimm op 24 augustus 2012 09:57]

En daar blijft het ook bij. Verder komen er bij mijn weten geen 'traditionele' QTEs meer voor in de game. Die ene heb ik er uit gelaten omdat hij eigenlijk weinig voorstelt.
Ik heb heb hem op pc. Ben er zeer tevreden over maar heb wel enkele min puntjes.

The makers land, duurt een eeuwigheid. Hierna ga je met engeltjes op stap en vanaf dat moment gaat het véél te snel.
Erg jammer dat dit het geval is.

Boss fight is waaaay to easy, je hebt mini bosses die moeilijker zijn (naar mijn eigen ervaring toch.

Mvg,
Deel 1 was best wel fantastisch, volgens mij heb ik die in 1 ruk op mijn vrije dag uitgespeeld. Dus dit is een moet-je.
Voor mij was het niet mogelijk om dit deel uit te spelen in 1 dag. Tenminste speeldag. Het koste me 21 uur zonder hulpstukken (dus een hoop puzzelwerk).

Maar het is zeker een spel om te kopen!
Nog nooit een dag opgebleven? Kan best, maar je moet er wel voor gaan zitten ja.
vind het zelf een geweldig spel met een prachtige soundtrack. Je kan echt de invloeden van Assassins creed herkennen a.k.a. Jesper Kyd de componist.
Verder zijn de omgevingen prachtig ondanks dat je de graphics niet verder kan instellen dan een niet werkende Vsync en een resolutie.

Speelstijl voelt vloeiend aan en ik heb juist helemaal geen framedrops of onspeelbare situaties ervaren. De camera zou misschien soms wat intelligenter mogen reageren aangezien je nog wel eens in een beruchte ''tomb raider'' dead spot terecht komt waarbij je ff raar vast zit met de camera.

Verhaal zit geweldig goed in elkaar, en ik ben behoorlijk gefascineerd in dit soort mythe en legende verhalen.

Al met al krijgt hij een 7,5/10 van mij.
Ik ben al een week bezig met de game. En ondanks dat het volgens vele een "Slehte Port" is, ziet het er goed. Dit spel moet het van de gameplay hebben en zoals ik me heb vermaakt met Deel 1 is dat weer het geval bij Deel 2. Geweldige game en loopt harstikke soepe en stabiel(i5-3450/HD7770).
Jammer dat ze Death voor de tweede game hebben gebruikt, ik had liever gezien dat ze hem voor het laatste deel hadden bewaard.
De hier opgenomen screens doen mij heel erg aan WoW denken.
klopt. Mij ook. Toen ik het speelde, waande mij ik nog het meest in een spel GoW in een WoW setting. Vond het maar niks

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True