Door Maarten Morshuis

Freelancer

Darksiders II - op stap met de dood

Hack, slash, platform & puzzel

Hoewel duidelijk mag zijn dat Darksiders zijn wortels vindt in het katholieke verhaal van de 'openbaring' hoef je niet bang te zijn dat de game boordevol God-en-Jezus-referenties zit. Het is slechts de verhaalboog waarop de ontwerpers van Vigil Games hun wereld gespannen hebben. Die wereld is in esthetisch opzicht zeer divers; niet te duister, maar ook niet te vrolijk. Je zou het met recht de middenweg tussen Zelda en Dark Souls kunnen noemen. Daarmee raak je ook op gameplaygebied een groot deel van de stof. Ook Darksiders 2 kent namelijk de bekende hub-wereld van waaruit je naar lieve lust heen en terug kunt reizen door de beschikbare gebieden. De spelmakers hebben ook prima hun best gedaan in het levend houden van eerder bezochte gebieden, door je van tijd tot tijd terug te sturen aan de hand van optionele zijmissies. Wat betreft lengte is er ook niets ingeleverd: zonder zijmissies kun je zomaar 20 tot 25 uur kwijt zijn aan de hoofdverhaallijn. Deze is overigens wel volledig lineair, ook al wordt dat verdoezeld door de open wereld.

Death legt uit waarom hij op avontuur gaat.

Jack of all trades

Eerder in deze review hebben de Darksiders 2 al vergeleken met Zelda, vanwege de opbouw van de spelwereld, en met God of War vanwege de combo-gedreven hack-and-slash gameplay. Daar hoort echter nog een derde vergelijking bij en wel met Prince of Persia. Het grootste deel van het spel ben je namelijk bezig het juiste pad door ruimtes te zoeken, waarbij je gebruik dient te maken van de vele richeltjes, balken en muren die deze vaak rijk zijn. Naarmate je meer vaardigheden krijgt, zoals een handschoen waarmee je Death naar objecten toe kunt trekken en de mogelijkheid geesten te commanderen, worden de puzzels steeds ingewikkelder.

De game sleept zich over het algemeen wel wat langzaam voort, vooral omdat je voor iedere nieuwe ontwikkeling in het verhaal telkens weer een aantal arbitraire objecten moet verzamelen. Wil je het opnemen tegen de kampioen van de arena? Haal eerst drie hoorns op uit nabijgelegen kerkers. De hulp van de skelettenkoning? Eerst zijn gedeserteerde hofhouding terughalen, a.u.b.. Het doet allemaal iets teveel aan als vulling, maar het blijft in zijn geheel wel overeind door de sporadische introductie van nieuwe puzzelelementen. Aan ieder op te halen object gaat natuurlijk eerst een aantal puzzelkamers vooraf.

Deze nadruk op platformen en puzzels is trouwens sowieso veel meer aanwezig dan in het eerste deel, waar je de simpelere puzzels vaker vanaf de grond oploste en in bijna iedere ruimte eerst een paar beesten moest bevechten. Dat laatste is duidelijk wat meer naar de achtergrond geschoven en nu enkel gereserveerd voor de daarvoor aangewezen ruimtes. In ruil daarvoor kom je wel meer en diversere bazen tegen. Wat ons betreft is dat voordelig, want na het vijftienhonderdste skelet dat op dezelfde cinematische wijze doormidden wordt gekliefd, hebben wij het meestal wel gezien. Dan liever meer puzzelen met af en toe een interessante baas tussendoor.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018