Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Gamescom: Guild Wars 2

19-08-2011 • 16:00

94

Multipage-opmaak

Mooie schetsen

Als we Azië even buiten beschouwing laten, hoort Guild Wars bij de populairste mmog's ter wereld. Dat maakt ook dat reikhalzend wordt uitgekeken naar de opvolger, waar door ArenaNet hard aan wordt gewerkt. Voor fans van het eerste deel heeft de Amerikaanse studio heel wat verrassingen in petto, want Guild Wars 2 zal stevig van het origineel gaan afwijken.

Dat was al te zien in de intro van de game. Die begon met een hele serie ontwerpschetsen, de prachtige tekeningen waar Guild Wars zo beroemd om is. De serie schetsen ging echter langzaam over in beelden uit het spel zelf en die overgang was redelijk naadloos. Waar bij Guild Wars een gat zat tussen wat de schetsen beloofden en hoe de game er in werkelijkheid uitzag, komen schets en werkelijkheid nu een stuk dichter bij elkaar. Gebleven is de typische fantasy-setting. In de intro kwamen alle bekende elementen voorbij. De wereld is een mix van middeleeuwse en futuristische gebouwen, die bewoond worden door draken, ondoden, naga, stenen wezens, demonen, enorme slangen, spinnen en krabben en fantasiewezens als orcs en gnomes.

* Niets nieuws?

In die zin is er in Guild Wars 2 niets nieuws onder de zon, al ziet de wereld er dit keer dus wel veel beter uit. ArenaNet wil bovendien meer verhaal in Guild Wars 2 stoppen. Als GW2 start, is het 250 jaar later dan tijdens de gebeurtenissen uit de eerste game. In de tussentijd is een hele serie draken in de wereld verschenen, die overal dood en verderf zaaien. Waar het in de eerste game vooral om het menselijk ras draaide, moeten nu alle volken een belangrijke rol gaan spelen. Dat is ook hard nodig, want alleen als alle volken, vertegenwoordigd door de speelbare rassen, samenwerken, kunnen de draken worden verdreven. Dat is de onderliggende verhaallijn achter alle gebeurtenissen in Guild Wars 2.

Het verhaal kan ook een belangrijkere rol spelen, omdat GW2 echt een volwaardige mmog wordt. Veel meer dan het eerste deel, dat toch eigenlijk meer een verzameling instances was dan de volledig open persistente spelwereld die we van andere mmog's kennen. Guild Wars 2 gaat daarin mee, het wordt een spelwereld waarin steeds van alles gebeurt, vooral evenementen waarin draken een hoofdrol spelen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Geen quests

Als speler zul je in die wereld rondlopen zonder daarin de bekende figuren tegen het lijf te lopen die quests voor je in de aanbieding hebben. Hier geen mannen of vrouwen met grote vraagtekens of uitroeptekens boven hun hoofd. ArenaNet kiest voor een systeem dat de studio 'dynamic events' noemt. Eigenlijk gaat het daarbij om quests waar je toevallig tegenaan loopt. Als er ergens een draak opduikt en je bent in de buurt, dan krijg je automatisch de vraag voorgelegd of je mee wilt helpen de draak te verslaan. De optie wordt zelfs automatisch aan je lijst met events toegevoegd. Niet dat je verplicht bent om mee te vechten. Je kunt ook weigeren, waarna het event uit je lijst verdwijnt.

Je bent bovendien niet alleen, want iedere speler die in de buurt is, doet automatisch mee aan het event. Je hoeft dus niemand uit te nodigen om deel te nemen, dat gaat automatisch. Om de uitdaging spannend te houden, past het spel automatisch de moeilijkheidsgraad van het event aan. Met meer spelers wordt de tegenstand van de dus draak heftiger en als spelers zich terugtrekken, schakelt ook de draak vanzelf een tandje terug. Het is een systeem dat lijkt op wat in Rift is ingebouwd, de mmog die in maart verscheen.

* Stimulerende middelen

Hoewel je dus niet verplicht bent om aan de events deel te nemen, probeert ArenaNet dat wel te stimuleren. Het belangrijkste drukmiddel: de gevolgen van een aanval zijn permanent. Stel, je hebt je tijdelijke kamp opgeslagen in een dorpje. Dan kan het gebeuren dat zich buiten het dorp wat centaurs verzamelen. Op zich niks dreigends, de centaurs vallen het dorp niet aan. Als je echter niet ingrijpt, zullen er langzamerhand meer centaurs samenscholen rond het dorp. Net zo lang tot de groep groot genoeg is om wel een bedreiging te vormen. Als je dan nog steeds niets doet, zal het dorp uiteindelijk worden aangevallen en met de grond worden gelijkgemaakt. En die schade is dus permanent.

Om de band met de spelwereld nog verder te vergroten, heeft ArenaNet voor ieder personage een persoonlijk verhaal. Althans, zo noemt de ontwikkelaar dat. In werkelijkheid zijn er tientallen varianten van de verhaallijn, die steeds bij een bepaalde klasse in het spel horen. Zo kies je bij het aanmaken van een nieuwe personage ook een ras en klasse. Er zijn in Guild Wars 2 vijf verschillende rassen en acht verschillende klassen, 'professions' geheten, niet te verwarren met de beroepen die spelers kunnen kiezen in World of Warcraft. Dat is echter nog niet alles, want elk ras heeft drie facties, die uiteraard ieder zo hun eigenaardigheden hebben. Voor wie met WoW bekend is: denk aan raciale eigenschappen, waarbij je in Guild Wars 2 dus kunt kiezen uit drie sets van dergelijke eigenschappen. De factie die je kiest, bepaalt gedeeltelijk welke verhaallijn je krijgt voorgeschoteld.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Strijd verbroedert

Die wordt echter ook beïnvloed door de volgende keuze die je moet maken bij het aanmaken van een character. Je kiest een maatje, een vriend, iemand waar je vertrouwd mee bent, iemand waar je zelfs een War Band mee hebt. Je krijgt de keuze uit vijf personages, die uiteraard ook ieder weer wat eigenaardigheden hebben en die zelf ook invloed uitoefenen op de verhaallijn die je voorgeschoteld krijgt.

Ieder character krijgt bovendien een eigen instance, een huis waar het personage naar terug kan keren en dat ook met het personage meegroeit. De instance is flink, het is niet alleen een eigen huis, het is een complete wijk, waarin is te zien wat het personage heeft meegemaakt. Stel dat je bijvoorbeeld ergens een wees uit een benarde positie hebt gered. Dikke kans dat de wees, die verder toch geen onderkomen heeft, op een gegeven moment opduikt in je thuishaven. Niet dat je de wees had hoeven redden. Je had het event natuurlijk ook kunnen weigeren, het was tenslotte vast geen belangrijke quest waar een dikke beloning op stond. Maar op die manier geeft je thuishaven wel weer hoe je speelt.

* Op de koffie

Uiteraard zijn er ook de sporen te zien van de strijd die je hebt geleverd. Trofeeën van succesvolle gevechten bijvoorbeeld. Die kunt je aan andere spelers laten zien, want het is dan wel een persoonlijke instance, je kunt er wel andere spelers in uitnodigen. Dat geldt ook voor je persoonlijke verhaal. Daar zijn uiteraard allerlei events aan gekoppeld, die dus enkel voor jou zijn bedoeld. Dat wil echter niet zeggen dat je ze alleen uit hoeft te voeren. Je kunt met andere spelers samenspelen, die ook delen in de beloning.

Ook het vechten in Guild Wars 2 is drastisch aangepast. Dat kan doordat de game wordt gebouwd op een stevig verbeterde vorm van de eigen engine van ArenaNet. Daar is onder andere de Havok physics-engine in opgenomen, wat tot gevolg heeft dat characters veel natuurlijker kunnen bewegen. Daar maakt ArenaNet dankbaar gebruik van, want om het vechten wat spannender te maken, heeft elk character de mogelijkheid om de dodgen, oftewel razendsnel opzij te springen en zo aanvallen te ontwijken. Dat moet ervoor zorgen dat gevechten minder statisch en daarmee spannender worden. Wat dat voor invloed heeft op het gebruik van magische spreuken die enkel binnen een bepaalde cirkel effect hebben, moet nog blijken. De opties van de verschillende professions zijn nog lang niet allemaal uitgewerkt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wapen met mogelijkheden

Wat wel duidelijk is: de skills die spelers aanleren zijn in Guild Wars 2 niet gebonden aan de speler, maar aan een type wapen. Als je dus vaak gebruikmaakt van een geweer, dan levert je dat ervaring op als schutter, wat je op den duur nieuwe opties geeft als schutter. Zo kun je bijvoorbeeld de optie Net Shot verdienen, waarmee je een net over je tegenstander kunt schieten. Als je gebruik zou maken van een kruisboog, leer je heel andere skills, die je ook alleen kunt inzetten zolang je een kruisboog in handen hebt. De skills horen overigens bij een type wapen, niet bij een specifiek exemplaar. Als je een nieuwe kruisboog koopt of verdient, heb je dezelfde skills. De skills die je aanleert zijn uiteraard ook afhankelijk van de profession die je gekozen hebt. Al is het maar omdat niet elke profession met wapens als geweren en kruisbogen overweg kan.

Guild Wars 2

* Dood en zwemmen

Het betekent ook dat je opeens andere skills hebt als je van wapen wisselt. Skils die bovendien veel minder krachtig kunnen zijn, omdat je het type wapen minder vaak gebruikt. ArenaNet is dol op het wisselen van skills, je zult er vaker mee te maken krijgen. Zo heeft elk personage standaard een zuurstofmasker op zak, zodat hij eindeloos onder water kan blijven. Er zal onder water dan ook heel wat te beleven zijn. Als je onder water duikt, krijg je automatisch nieuwe wapens toebedeeld. Zo kun je onderwater in de weer met een harpoen of een drietand en uiteraard hoort bij dergelijke wapens ook een nieuwe set skills.

Dat geldt ook bij het overlijden. Voordat je echt helemaal morsdood bent, beland je in een soort tussenvorm, waarin je vier vaste skills hebt die niet heel erg krachtig zijn, maar waarmee je nog een ultieme poging kunt wagen om het gevecht tot een goed einde te brengen. De nadruk op wisselende skills betekent dat je heel veel afwisseling hebt. het betekent uiteraard ook dat je jezelf heel wat skills eigen zult moeten maken, wat de drempel voor nieuwe spelers hoog kan maken. Als je de moeite wilt nemen, heb je echter lekker veel variatie in de manier waarop je tegenstanders te lijf kunt.

Dat te lijf gaan kan uiteraard ook in PvP, dus strijdend tegen andere spelers in plaats van met anderen tegen computergestuurde monsters te vechten. Er zijn twee vormen van PvP. Er is World PvP, waarbij honderden spelers tegelijk met elkaar aan de slag kunnen. Daarin nemen twee servers het tegen elkaar op, op speciale slagvelden. Het is een vorm van PvP die behoorlijk casual is. Iedereen kan inhaken en weer net zo gemakkelijk afhaken. De regels zijn strenger bij Structured PvP, waarin de strijd plaatsvindt in veel kleinere arena's. In deze modus nemen twee teams van vaste omvang het tegen elkaar op in een spelvorm die Conquest heet.

Lastige trebuchet

Dat betekent dat er een punt is op de map dat veroverd moet worden en vervolgens moet worden verdedigd tegen de aanvallen van het andere team. Elk team heeft daarbij de beschikking over een trebuchet, een krachtig slingerwapen dat erg veel schade aan kan richten aan de vijandelijke stellingen. ArenaNet heeft echter met opzet de bediening van die trebuchet wat ingewikkeld gemaakt, zodat ervaring en handigheid nodig is om succes te hebben met het wapen. De makers willen bereiken dat er specialisten komen in het bedienen ervan. Wie deel wil nemen aan dergelijke PvP-gevechten, kan daarbij terecht op speciale servers en krijgt die voorgeschoteld in een lijst die gerangschikt is op basis van het aantal plekken dat er nog over is. Een beetje zoals dat bij shooters gebruikelijk is.

* Iets te vroeg

Voor nu is dat het belangrijkste dat we over Guild Wars 2 hebben te melden. We hopen in de toekomst wat uitgebreider in te kunnen gaan op de verschillende rassen en vooral ook op de verschillende professions. Daar is het nu echter te vroeg voor, vooral omdat nog niet alle professions bekend zijn gemaakt en nog lang niet alle skills die de diverse professions hebben al zijn uitgewerkt. Opvallend is echter wel dat de makers aangeven dat er geen genezende klasse komt, een standaardingrediënt van vrijwel elke mmog. In plaats daarvan kan elke profession zichzelf genezen. Elke profession heeft bovendien de mogelijkheid om andere spelers weer tot leven te wekken, simpelweg omdat dat een optie is die veel spelers leuk vinden.

Guild Wars 2

De vijf rassen zijn wel bekend. Spelers kunnen kiezen uit mensen, de dierlijke Charr, de mystieke Sylvari, de machtige Norn en de kleine Asura die in andere mmog's meestal als gnomes door het leven gaan. De Sylvari zijn wat in andere games elfen heten. De Charr zijn lopende beesten, een beetje als de Worgen in WoW. De Norn, ten slotte, vervullen een beetje de rol die dwergen in andere games vervullen. De keuze aan rassen is daarmee vrij conventioneel. Voor de professions geldt dat ook de Elementalist, Warrior, Ranger, Necromancer, Guardian, Thief en Engineer zijn bevestigd. Daar komt nog een achtste klasse bij.

ArenaNet heeft wel een elegant systeem verzonnen om onderscheid te maken tussen de verschillende characters. Er zijn de bekende opties om vooraf de gelaatsrekken en lichaamsbouw van je character te bepalen. Je kunt echter vooraf ook een kleurenpalet samenstellen, dat gebruikt wordt voor de kleur van je uitrusting. Het spel onthoudt die voorkeur, wat wil zeggen dat alle uitrustingsstukken die je aantrekt de door jou uitgekozen kleuren krijgen en dat het nieuwe onderdeel automatisch een mooi geheel vormt met wat je al aanhebt. Uiteraard kun je het kleurenpalet later nog aanpassen.

Voorlopige conclusie

Het maakt van Guild Wars 2 een interessante mmog, die veel bekends heeft, maar ook de nodige verrassing biedt. Rassen en professions zijn vrij standaard, hoewel het ontbreken van een healer opvallend is. De manier waarop je een meer persoonlijk verhaal krijgt voorgeschoteld is interessant, net als de manier waarop spelers vrijwel automatisch aan events deelnemen, een kunstje dat bekend is van Rift. Daar komt nog de optie bij om weg te duiken in gevechten, die elke profession heeft. Het moet gevechten dynamischer en daarmee vooral minder saai maken. Een stevige bètatest moet uitwijzen of dat inderdaad zo uitpakt. Wordt vervolgd.

Titel Guild Wars 2
Box Guild Wars 2
Platform PC
Ontwikkelaar ArenaNet
Uitgever NCSoft
Releasedatum 2012
Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2

Lees meer

Guild Wars 2 is vanaf nu free-to-play
Guild Wars 2 is vanaf nu free-to-play Nieuws van 30 augustus 2015
Guild Wars 2
Guild Wars 2 Video van 3 augustus 2012
Guild Wars 2
Guild Wars 2 Video van 29 juni 2012
Guild Wars 2
Guild Wars 2 Video van 14 november 2011
Guild Wars 2
Guild Wars 2 Video van 14 november 2011
Guild Wars 2
Guild Wars 2 Video van 11 november 2011
Lineage II wordt gratis speelbaar
Lineage II wordt gratis speelbaar Nieuws van 2 november 2011
Trailer Guild Wars 2
Trailer Guild Wars 2 Nieuws van 20 augustus 2009

Reacties (94)

94
91
73
20
0
3
Wijzig sortering
Ik wil even mijn mening delen over het Dynamic Event system in vergelijking met Rift. Gedurende een korte tijd heb ik het 'genot' mogen hebben om de beta van Rift alsmede een maand lang te spelen en daar is voor mij uit gebleken dat het 'dynamische' systeem uit Rift dat echt totaal niet is.

Op GamesCom heb ik de demo van GW2 gespeeld en ook heb ik het afgelopen jaar zo'n beetje alle blogposts van GW2 gevolgd en het Dynamic Event system is echt een verademing en totaal geen leugen. Waar bij Rift een portaal altijd spawnt op dezelfde plek, van hetzelfde type en met hele korte intervallen en lage moeilijkheidsgraad zijn de events in GW2 gevuld met meerdere vertakkingen in de events zelf alsmede de gebeurtenissen na deze events, en hoe falende events worden afgehandeld. Ook respawnen ze niet elke 5 minuten waarbij je je compleet waardeloos voelt.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 22 juli 2024 15:39]

De willekeurigheid van events spreekt mij aan. Zoals het artikel ook aangeeft brengt dit meer drama en verbinding met de spelwereld met zich mee. Waar ik mij wel zorgen over maak is het Dynamic Difficulty gebeuren. In het boek rules of play schrijven Salen en Zimmermann dat Dynamic Difficulty in het systeem van het spel kan zorgen voor een nare spelervaring. Op dusdanige wijze dat nieuwe spelers het te gemakkelijk vinden. En ervaren spelers minder gestimuleerd worden sterke items te verzamelen omdat het systeem van het spel zich daaraan aanpast. De uitdaging blijft uit en er is geen mogelijkheid TOT excelleren.
Wat belangrijk is daarbij toe te voegen - GuildWars is vaak wat stil/mysterieus, maar wat ze zeggen is enkel waar ze zeker van zijn dat het lukt.. mogelijk wat zelfs al is gelukt en goed werkt.
Daarnaast zijn ze de hele tijd bezig met alle onderdelen beter maken, zodat het over de lange termijn ook beter werkt in het spel. Neem nu bijvoorbeeld het verkrijgen van je skills.
In de eerdere demo's kon je nieuwe weapon skills krijgen bij de skill trainer, nu verdien je ze door met het wapen te gaan spelen. Non-weapon skills kan je wel bij een skill trainer halen, of in de wereld terug vinden.

Hierdoor willen ze dat spelers meer gaan nadenken hoe ze met hun character gaan spelen, en niet alleen skill 1 en 2 gaan spammen (zoals helaas te zien is in een aantal ign filmpjes)
En bv. energie hebben ze in deze demo eruit gehaald, net zoals ze de thief skills wat veranderd hebben.
'" Waar bij Rift een portaal altijd spawnt op dezelfde plek, van hetzelfde type en met hele korte intervallen en lage moeilijkheidsgraad `

Ik vrees dat je rift tekort hebt gespeeld.

Er zijn verschillende soorten rifts; life, fire, water, earth en death. Indien tears niet snel genoeg door de player geopend worden dan komt er een zone invasion. Bij deze zone invasion spawnen er ongeveer 30 rifts op de map waaruit vervolgens horde's npc's spawnen die de dorpen proberen uit te moorden om er vervolgens een foothold te bouwen. Hier zitten ook commanders tussen die aardig taai zijn en je echt niet zelf kunt verslaan. Gedurende de invasie is er een world quest, vaak moeten er een aantal belangrijke punten verdedigd worden. Lukt dit dan is de volgende taak om de invasie terug te drinken. Tot slot zal de "eindbaas" (vaak miljoenen hp) verslagen moeten worden.

De rifts op low level zijn zo gemaakt dat je een rift van jou level zelf aan moet kunnen. Daarnaast is er in fase 3 een timer, haal je deze dan unlock je de moeilijkere stage 4. Haal je deze ook binnen de tijd dan unlock je stage 5 met een lastigere baas. Op hoger level worden de rifts lastiger en kun je eigenlijk niet meer solo opereren; je hebt gewoon een tank en een healer nodig. Zeker tijdens een invasie zul je een raid moeten vormen om het gebied te verdedigen. Je zult wel moeten want als jou dorp/kamp is ingenomen en er staat een foothold dan spawnen vriendelijke npc's niet meer.

Mocht je me niet geloven: Dorp ingenomen door stuk of 30 vijanden: http://cloud.steampowered...4956CC877DAB45E1245D516E/

Op level 50 kun je zogenaamde raid tears openen voor de raid rifts. Dit zijn rifts waarvoor je een gebalanceerde groep nodig hebt (2 tanks, 3 healers) en in ieder geval een tank met "tier 2" gear voor nodig hebt.
http://www.youtube.com/wa...=player_detailpage#t=233s

Tot slot zijn onlangs pvp rifts toegevoegd:
PVP RIFTS - NEW
* The armies of the Ascended can now open special PvP rifts at Rift Raid locations. Opening these rifts secures sourcestone for your faction, but also leaves you open to attack from enemies! Keep the rift open as long as you can to gain the most rewards - or close your enemy's rift for additional bonuses!
* See Girdoom in Meridian and Templar Zin in Sanctum to obtain the Ascended Powers needed to open these new Rifts, purchased with Favor (Lure of the Unseen and Lure of the Eye).
* PvP Rifts can be opened at Raid Tears in Shimmersand, Iron Pine Peak, and Stillmoor. Only one per zone can be opened at any time, for a total of three active PvP Rifts at a time.
* Contribution to objectives or to PvP activity in the region of the opened Rifts triggers rewards.
* PvP Rift activity will be broadcast in the new World Defense chat channel.


Overigens heeft rift ook "world" quests waar elke speler die in de buurt is automatisch aan mee doet. De invasions vallen hier onder maar ook lokale zaken zoals het uitschakelen van een bepaalde toren. Overigens vindt ik die quests persoonlijk nooit zo boeiend.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 15:39]

Wat een magere preview zeg, veel van de informatie is een regelrechte vertaling van wat er door ArenaNet naar buiten is gebracht. Daarnaast is het stuk aangevuld met foutieve informatie en misconcepties die voorkomen hadden kunnen worden wanneer schrijver wat meer research had gedaan en goed op had gelet op de beursvloer. Jammer...
Ik denk niet dat Paul de game ook daadwerkelijk gespeeld heeft, daar is het stuk inderdaad te droog voor (bedoel daarmee dat er nergens echt iets naar voren komt dat duidt op eigen speelervaring), maar je kunt niet verwachten dat een groep van een paar man alles met diepgang onder handen neemt in die paar dagen.

40 minuten commentary van GW 2 Gamescom demo door TotalBiscuit:
http://www.youtube.com/watch?v=4ttfOuxB6Gc
Paul heeft er waarschijnlijk veel tijd in gestoken, waarvor dank, maar ik vind ook dat het iets mist. Veel info, rechstreeks van Gamescom heb je hier:
http://www.guildwars2guru...m-thread-2011-t20301.html

Alle films eens bekijken ... it will show you the light !
Ik heb zowel gespeeld als een uur lang in een hokje gezeten met wat mensen van ArenaNet die me wilden laten zien wat er nieuw/anders was aan GW2.

Wat hier speelt is een wat ander probleem dat ik vaker naar voren heb zien komen als we (en bij t.net ben ik dat doorgaans) schrijven over mmog's (op de 1 of andere manier veel meer dan bij andere genres): Tweakers is geen echte diehard gamesite en al helemaal geen echte mmog-site. Dat wil zeggen dat een artikel als dit ook nog enigszins begrijpelijk moet zijn voor bezoekers die niet 1000+ uur in GW1 gestoken hebben. Heb je dat wel, dan lees je hier waarschijnlijk niks nieuws, nee. Dan heb je al het nieuws over GW2 waarschijnlijk al via andere kanalen vernomen. In die was bijvoorbeeld de presentatie van de heren van ArenaNet ook niet zo heel erg spannend. Ze vertelden niks nieuws in ieder geval.

Maar goed, voor de diehard GW-speler is dit stuk ook niet bedoeld. Hetzelfde speelt bij WoW-fans. De echte diehards zullen op t.net weinig nieuws vinden. Wij zijn geen mmo-champion en dat zullen we waarschijnlijk nooit worden ook. Daar is onze doelgroep te breed voor.

Dat geldt eigenlijk op alle terreinen. Als je iets over mediacentres wilt weten, zit je hier goed, maar als je zelf al zes versies hebt gebouwd met XBMC en de Boxee-software (om maar een geheel willekeurig onderwerp te noemen) zijn onze artikelen waarschijnlijk veel te algemeen voor je. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

Dat geldt in ieder geval voor de artikelen. Gelukkig is GoT er ook nog, want dat is precies de plek waar dat soort diepgang wel te vinden is :-) Hier op de frontpage is dat alleen wat lastiger. Diezelfde frontpage is, samen met GoT, echter wel een goede ontmoetingsplek om, bijvoorbeeld naar aanleiding van artikelen, met gelijkgestemden van gedachten te wisselen :-)
Mooi geschreven stuk, alleen bij de alinea over de rassen ga je toch mijns inziens de mist in.
Oogt een beetje alsof je vastbesloten bent er een stereotype labeltje aan te hangen.
Ik bedoel, Norn een soort Dwergen? Die mag je uitleggen.

Norn zijn solitaire giganten die door de wereld trekken, vooral uit zijn op hun eigen legende en die voornamelijk proberen te maken door te jagen op beruchte vijanden/monsters.
De stereotype dwerg daarentegen: Klein, leeft veelal ondergronds in groepen en is geobsedeerd met metalen/gesteenten en de toepassingen daarvan.

Op soortgelijke wijze is de vergelijking Asura - gnoom op zijn minst ongelukkig te noemen.
Syvari -Elf kan ik dan wel weer inkomen, al is de recente re-design mijns inziens een hele goede verandering om de Sylvari een beetje aan dat archtype te onttrekken en een eigen smoel te geven.
Zoals ik hierboven ook al een keer heb aangegeven, ik bedoelde meer dat Norn een vergelijkbare rol vervullen als Dwergen in veel andere fantasy-verhalen vervullen: het is een enigszins menselijk ras van iets andere proporties. Dat komt in de tekst echter niet zo duidelijk naar voren, dus ik heb de zin inmiddels wat aangepast :-)

Maar ik vind de Asura toch echt verdacht veel op Gnomes lijken :-) Wat trouwens absoluut niet bedoeld is om het spel af te kraken of zo :-)
Over Asura ben ik het met je eens, bij Norn is er over te discussieren, maar Sylvari elven noemen gaat te ver.

Ik geef toe dat de informatie voor de sylvari-week schaars was en het inderdaad deed lijken alsof Sylvari gewoon elven waren. Maar, de afgelopen week hebben ze met zowel de GC demo als nieuwe lore laten zien wat mij betreft dat Sylvari geen elven zijn.

Ter informatie voor de mensen die het niet weten. Sylvari zijn wezens die vrij recent in de guild-wars geschiedenis zijn ontstaan. Ze zijn ontstaan uit de bomen en zien er ook uit als menselijke bomen, en omdat ze zo recent zijn ontstaan, zijn Sylvari ook naïef en nieuwsgierig.
De male Cows die we kennen in Real Life(tm) zijn duidelijk een ripoff van de Tauren. Met een beetje moeite is alles te linken aan andere MMOs en vaak is er uit af te leiden waar die persoon een fan van is/door biased is. Asura een ripoff van Gnomes noemen is wel zeer kort door de bocht.

EDIT: Dit is geen dis richting Paul maar een opmerking over MMO journalistiek int algemeen.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 22 juli 2024 15:39]

Hier ben ik het totaal met jou eens, ik las het ook al en ik dacht eigenlijk precies het zelfde.

Het is juist anders bij Guild Wars, ze proberen die chars niet stereo RPG te maken, waar je al 10 verschillende games van hebt gezien die eigenlijk toch allemaal wel het zelfde zijn.

Ze doen juist zo hard hun moeite om nieuwe dingen toe te voegen in de wereld van fantasy games, en tot nu toe lukt dat ook aardig goed! Maar in de video gaven ze toch heel nadrukkelijk uitleg dat de Syvari absoluut géén elf werd, dus die vergelijkingen vind ik jammer.
Anoniem: 155787 20 augustus 2011 04:39
En een char is nog steeds een kat en geen hond!

Deze preview is echt ontzettend slecht en een Asura maar Gnome noemen omdat mensen dan hun weten wat ze zich er bij voor moeten stellen is natuurlijk bull nu denken mensen dat er gnomes en weerwolven in Guildwars 2 zitten en wordt het er allemaal niet duidelijker op.

Je vergelijkingen met WoW hadden enige aarde gehad als je ze nader ahd toegelicht (Een Charr heeft wat weg van een Worgen als in deze zijn dierlijk maar bewegen en gedragen zich als mens >hoewel ze katachtige zijn en geen beschikking hebben over transformatie mogelijkheden<). Overigens lijkt een Syvari meer op een fee zonder vleugels dan een elf (zonder vleugels)!

Edit:
Was bedoeld asl reactie op Medidem

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 155787 op 22 juli 2024 15:39]

Afgaand op Tolkien's schrijven lijken ze meer op elfen dan feeën ;)

In meeste games/boeken:
Fee: klein mensachtig met vleugels.
Elf: normaal mensachtig en meestal zonder vleugels (anders ook wel Avariel genoemd)

Qua uiterlijk zijn elfen en feeën verder gelijk want ze stammen van elkaar af ;)

[Reactie gewijzigd door 90710 op 22 juli 2024 15:39]

Lees net het artikel over sidekicking op de Wiki. Lijkt me wel een goed idee eigenlijk.
Ik kijk enorm uit naar dit spel, ook al is de tijd die ik aan games kan besteden drastisch verminderd in vergelijking met 2005, toen ik het originele Guild Wars begon te spelen.

Het ziet er een leuke PvE-game uit, over de PvP blijf ik nog even sceptisch en wacht ik liever de beta af. Ik heb enorm veel PvP gespeeld in GW en dat liep ook niet altijd van een leien dakje.

Verder nog even een korte opmerking:
De Norn, ten slotte, zijn wat in andere games dwergen heten.
Dit klopt niet helemaal, aangezien de Norn een flinke kop groter zijn dan de gemiddelde mens. Guildwiki heeft het over "a race of nine-foot-tall warriors".
*spoiler alert*
Bovendien waren er wel degelijk dwergen in de GW-wereld. Deze gaan echter volledig ten onder tijdens de strijd in het laatste deel van de orginele GW-serie (Eye of the North).
Lijkt wel of de Asura daar even verward zijn met de Norn. Norn zijn een dikke kop groter dan Humans en hebben weg van Vikings. Asura zijn net een mix van mollen/dwergen en goed met Magitech. Sylvari zijn trouwens geen elven. De eerste revisie van de Sylvari kreeg inderdaad als commentaar dat het meer 'boshippies met spitsoren' waren maar de redesign die een week geleden bekend is gemaakt heeft ze planten gemaakt die de menselijke anatomie proberen te immiteren.

GW lore kent ook de standard Dwarves maar deze zijn helaas ten onder gegaan in 'Eye of the North' (pikt traantje weg). Gerucht gaat dat er nog een aantal (versteende) Dwarves te vinden zijn in GW2.
Erg goed verbeterd. Ik was bijna boos op tweakers toen ik het las. Omdat ze de game amper hebben gevolgd.. De Asura zijn inderdaad gnomes/dwergen en Norn zijn absoluut geen dwergen; flinke vikingen zou beter zijn. En Sylvari zijn geen elven maar meer dryads/plant-mensen.
ER zouden nog goed verborgen dwarven leven. denk onder meer aan Ogden, die had verkozen om niet te veranderen in een stone dwarf in EOTN.
Er zijn geruchten dan er nog dergelijke dwarven waren, en dat die hun ras kunnen verder zetten.
Maar de meeste van die dwergen waren alleen of zijn een heel verborgen bestaan gaan leven.

Bij mijn weten deden de Stone Summit ook niet mee aan de war tegen the great destroyer, en dat zijn ook een soort dwergen.
Al hebben wij de redelijk wat uitgedund ;)
Ik bedoelde ook meer dat Norn een vergelijkbare rol vervullen als Dwergen meestal doen: een enigszins menselijk ras van iets andere proporties. Heb de zin daar inmiddels op aangepast :-)
Desalniettemin vind ik dat je ArenaNet behoorlijk te kort doet door de ras keuze conventioneel te noemen. Zeker gezien het filmpje over de Sylvari wat notabene in dit artikel is geplaatst.
Nou, ik vind dat ArenaNet met GW2 echt heel leuke dingen doet, maar blijf er bij dat met name de rassen nou niet echt erg origineel zijn... Wat verder bijzonder weinig afdoet aan het spel hoor, maar toch.
Uhm..

Norn zijn changeshifters, en kunnen veranderen in bijvoorbeeld een Beer (druid van WoW? maar dat is een klasse)
Asura zijn inderdaad gnome-like.
Mensen zijn tjah... Mensen.
Sylvari zijn duidelijk geen elfen.
Charr zijn katachtigen en geen hondachtigen (Worgs, tenminste ik neem aan dat een weerwolf een wolf is :p).

Dus ik zou het niet echt standaard noemen ofzo...

Ook vind ik het raar om de klasse standaard te noemen, als zoals u aangeeft. Niet alle klassen bekent zijn. In guild wars waren er een aantal unieke klasse (denk aan een speerwerper, een geest oproeper, etc). Dus misschien is die laatste ook wel uniek (al zou die laatste klasse lijken op een mesmer in speelstijl)

Ook komt in het begin stukje voor mij naar voren dat dit spel een instanced game wereld heeft. Dit spel zal daadwerkelijk een persistente gamewereld zijn. Check hun F.A.Q. maar is:
http://eu.guildwars.com/support/article/faq_gw2/

World pvp is 1v1v1. Dus 3 servers die tegen elkaar opnemen. Daaruit komt ook een server ranking te voorschijn.

Voor de rest leuk geschreven, alleen op sommige stukken heb ik het idéé dat u niet helemaal sommige dingen begrijp (Dynamic events bijv.). Misschien meer informatie op doen de volgende keer.
Ook vind ik het raar om de klasse standaard te noemen, als zoals u aangeeft. Niet alle klassen bekent zijn. In guild wars waren er een aantal unieke klasse (denk aan een speerwerper, een geest oproeper, etc). Dus misschien is die laatste ook wel uniek (al zou die laatste klasse lijken op een mesmer in speelstijl)
De laatste klasse is Mesmer (hoop ik vooral)
Maar als je de boeken gelezen hebt, dan weet je dat Queen Jennah een mesmer genoemd wordt. ergo er zijn mesmers in de mensen wereld. http://wiki.guildwars2.com/wiki/Queen_Jennah
Jennah herself is a powerful mesmer
Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat er een beroep in de wereld is, beoefend door mensen, die we niet zullen kunnen spelen.
Verder is Mesmer ook een atypisch beroep, dus het zou spijtig zijn moesten ze die er uit halen.
Charr zijn KATachtigen! ;) Lees de boeken maar "feline creaturen".
Goede post, ik ben inderdaad met je eens dat Paul Hulsebosch zich niet heel goed heeft ingelezen in deze game. Toch heb ik bij het eerste Gamescom artikel gevraagd om een GW2 post. Maar dat daar veel fouten in zouden zitten verwachtte ik ook al. De WvWvW (moeilijk uitspreken) is inderdaad met honderden tegen elkaar maar wel een 1v1v1 situatie; redelijk uniek en met seige weapons etc erg uniek voor een MMORPG. En die gevechten kunnen 1 a 2 weken gaan duren, ook uniek.

[Reactie gewijzigd door Lewt op 22 juli 2024 15:39]

Dit klopt niet helemaal, aangezien de Norn een flinke kop groter zijn dan de gemiddelde mens.
Er staan wel meer scheve vergelijkingen en, simpelweg foute dingen in het artikel, zo ook over World-PvP:
Daarin nemen twee servers het tegen elkaar op, op speciale slagvelden.
Last time i checked, was World PvP 1vs1vs1, oftewel 3 Realms die samenkomen op een centraal punt, waarbij de verschillende Realms zich steeds afwisselen met andere Realms met een gelijke "score" en/of populatie.

Ook de eerste alinea van "Strijd verbroedert" is compleet onjuist; wat daar word beschreven is een deel van de biografie/storyline die exclusief is aan de Charr, en helemaal geen algemeen 'gameplay element' zoals Dhr. Hulsebosch laat lijken.

Erg slordig artikel waar duidelijk is dat er, naast het bekijken van een korte demo, geen enkele research is gedaan.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 22 juli 2024 15:39]

Had ook mijn bedenkingen bij dit artikel. Het dynamic event system lijkt totaal niet op dat van rift - er zijn enkel storyline quests in GW2, en voor de rest nergens quests, enkel events. Nu zijn er wel een paar die gestart worden op iets dat lijkt als een quest, maar dat zijn dan ook events die je zelf kan starten (bv. uitvinder die iets nodig hebt, 1 iemand start het event en dan heeft iedereen in de buurt hem).

En de klasses zou ik niet 'standaard' noemen, een engineer lijkt mij relatief speciaal. Turrets heb ik nog niet in een andere MMO (die ik speel) gezien, en lijkt me tof om te doen. Voor de rest lijken ze misschien standaard, maar wel met een leuke en typische ANet stijl: het bekende maar anders en beter.
Zo kan de ranger ook greatsword gebruiken en warrior een bow, ...
Klassen die een turret kunnen neerzetten is wel degelijk op verschillende manieren al gedaan.
Turrest is maar 1 aspect van de Engineer, maar je kan hem wel redelijk vergelijken met een engineer uit TF2 ;) Ammo/heal station, traps grenades. There is more then meets the eye.
Bij mijn weten komt dat niet veel voor in MMO, FPS daarintegen wel.
*spoilers*
Er blijven er echter nog over, maar deze zijn versteend en schuwen mensen. Maar je komt waarschijnlijk in GW2 wel een aantal dwergen tegen.
Ik heb de PVP gespeeld op Gamescom en kan je verzekeren dat je deze game kan pre-orderen. Ik zou bijna niet goed geld terug garantie geven.. Ook wil NCsoft dat de game een ESL game wordt en dus flink competatief is. Er waren heel veel enthousiaste kijkers. Zelf ben ik 2 keer in de rij gaan staan om te genieten van het spel. Genieten, want dat was het!
Anoniem: 115433 21 augustus 2011 10:45
Wat ik zo heb gezien aan materiaal schat ik in dat ongeveer de beta tegen de zomer van volgend jaar gaat komen misschien iets later.

Aan de stukken die je heb kunnen waarnemen (ook op youtube) kan je goed zien dat ze vooral gefocused hebben om speciale elementen klaar te hebben voor gamescon.

Uit sommige interviews kan je halen dat ze een hoop gewoon nog niet gedaan hebben. Ik weet niet hoever ze intern al zijn , meestal zijn demonstraties al ver af voor de beurs (meestal een maand of langer).
De closed beta komt dit jaar nog (Colin zegt het vaak, ik zuig het niet uit mijn duim), dus ik denk dat ze alles tegen dan in orde willen hebben ("best-case scenario"). Er zullen waarschijnlijk wel wat dingen tegenvallen aangezien ze nogal veel "nieuwe" dingen proberen, dus je moet inderdaad niet veel verwachten voor Q2 van volgend jaar.
Nou ja, er komt volgend jaar in Q1 waarschijnlijk wel een open beta nog, afhankelijk van hoeverre de game af is wanneer hij in closed beta gaat.
Anoniem: 115433 @Wolfos21 augustus 2011 16:45
Van wat ik voor de geest kan halen was de planning "open beta just before launch".
Er is dus geen monk klasse.

Dat is wel goed omdat er niet altijd monks voorhanden zijn.
De heroes loste wel wat op maar het is een MMO dus je wilt wel met andere mensen spelen.

Maar nu moet je als warrior ook op je eigen health letten.
Het is nu zo dat iedere profession een (aantal) healing skills heeft die een grote portie van je health restoren. Deze gaan op ik meen skill slot 5. Er bestaan buiten de selfheals geen targetted heals (alleen AoE, denk Healing Fountain) en bovendien zijn deze veel minder sterk dan selfheals.
Een kleine verbetering, de healing skill staat op slot 6 en op 7,8,9 en 0 kunnen ook healing spells zitten of juist extra armor, attack etc. om een extra boost te geven aan de game voor de momenten dat dat nodig is. Voor verschillende klassen kan je ook nog de F1, F2, F3 en F4 toetsen gebruiken om te switchen tussen dingen, skills of extra stat improvements. Naast de AoE heals heb je ook nog de AoE-Heal over Time (HoT) heals deze zijn net iets krachtiger dan dan AoE maar de allies moeten binnen de AoE blijven. Tenslotte zijn er ook nog AoE spells die in het gebied allies healen/stat improven etc. en tegelijkertijd Enemies damage toedoen/armor verzwakken etc.
Er is nog altijd 1 onbekende classe...

Maar nee, geen echte healer als je dat bedoeld. GuildWars heeft nooit het rock-paper-scissor systeem van WoW gebruikt. Net als in GW1 heeft iedereen heeft zijn eigen heal skill en eigen support skills. Ook grote kans dat er geen tanks zijn (als in, geen threat gebeuren).

De enige 'monk' achtige is de guardian. Deze kan bijvoorbeeld (zoals je op de site kan zien) een grond effect oproepen die schade tegenhoud.
Maar dan zit je nog met een grond effect, dus moeten mensen wel net goed staan of stil staan.
In GW2 kan bv. een water ele wel goed healen, beter dan de meeste andere klasses, maar dat is meestal een bijeffect van bestaande skills.

Ze proberen meer te doen met minder skills. Zo hebben ze bv. het voorbeeld gegeven van een waterprojectiel dat je afschiet dat dan terug naar jou komt en iedere ally die geraakt wordt wordt geheald.

Dacht ook dat de skill Phoenix, een fire ele skill, iets dergelijks deed.
Bij de PvP demo is de ele toch meer een dps class dan de Guardian, de guardian is een goede all-round. Alleen moet de guardian wel tussen de juiste wapens switchen (shield + sword voor defense en hammer voor damage output) Ik heb 2 ronden met de Guardian gespeeld (te zien hier: http://t.co/84VpwGX) en de skill waar Myrdreon het over heeft is erg krachtig, houdt Alle damage tijdelijk tegen. Maar het is de elite skill en kan tot nu toe maar 1 keer per 3 minuten gebruikt worden. Dus timing is essentieel. De water ele healt wel goed maar een ranger healt net zo goed. De guardian springt er qua healen en all-round wel een beetje uit.
Als tank (warrior) zul je het misschien niet merken, maar het is net zo vervelend als je geen tank kan vinden als waneer je geen healer kan vinden voor je klassieke tank+healer+3*damage groep.

Dus niet alleen de healer is afgeschaft maar ook de tank is verdwenen. (Wat ik heb begrepen is dat in GW2:) Alle klasses/professions hebben vaardigheden om zich te kunnen healen en om damage te voorkomen als ze in het middelpunt van de aandacht van de "slechterikken" staan. De DPS in de groep heeft dus geen tank meer nodig om de monsters af te leiden en de tank heeft geen healer meer nodig omdat'ie niet meer de boksbal van de groep is. Iedereen, inclusief de warrior, is dus DPS en als het moet kan iedereen een tijdje tanken en iedereen kan (zichzelf) healen.

Dus gewoon een groep van 4 of 5 man vormen en "knallen maar". In plaats van een eeuwigheid zoeken/zeuren om die healer of tank die nog mist.

[Reactie gewijzigd door mie9iel op 22 juli 2024 15:39]

Slechtste preview ooit.

Charr met Worgen vergelijken? Ben je wel goed bij je hoofd?! De persoon die dit geschreven heeft, heeft nog nooit meer dan een nanoseconde een Guild Wars spel gespeeld! En zo iemand maakt een (p)review voor Tweakers? Schandalig.

Daarbij Asura met gnomes vergelijken? Nee, echt niet. En Sylvari elfen noemen is ook onzinnig. Je kan ze nog het beste vergelijken met Nyaden (boomgeesten), het zijn namelijk planten met een mensachtig uiterlijk ipv mensachtigen. (lees de boeken maar)

De Norn met Dwergen vergelijken is ook super idioot. Ze zijn ongeveer 1.5x zo groot als mensen en kunnen in dieren veranderen. Dwergen zijn ongeveer een half keer zo groot als mensen en ik zie ze niet snel in dieren veranderen. Daarbij komen er ook Dwergen voor in Tyria.

Nee, deze preview is duidelijk door een WoW-fanboy geschreven en doet GW2 niet de verdiende eer aan.
Het doet GW2 niet de verdiende eer aan (althans, niet als het wordt zoals ik verwacht dat het wordt ;) ). Maar dat zou toch ook geen goed teken zijn, als een spel in 6 pagina's helemaal kan worden uitgelegd?

Er is zoveel interessants te vertellen dat het gewoon niet in 6 (of wat mij betreft 60) pagina's te vatten is. Het is een leuke eerste introductie met inderdaad wat opmerkingen die nogal kort door de bocht zijn.

Maar, behalve wat betreft de Norn, kloppen wat mij betreft de vergelijkingen wel voor 80%. Ja, de races zijn in die laatste 20% echt wel verschillend, maar op het eerste gezicht is een sylvari een elf en een asura een gnome. Die 20% komen mensen later wel te weten.

Overigens vind ik dat de races en classes nog het minst interessant zijn aan dit spel. De geluiden/muziek lijken erg goed te worden, de manier van het opbouwen van filmpjes in de game (is ooit een blogpost over geweest), Dynamic Events, World vs World (vs World), PvP (tournaments).

Wellicht interessante links voor mensen die GW2 niet op de voet volgen:
http://www.youtube.com/watch?v=35BPhT-KI1E (manifesto met wat Anet wil met GW2).
http://www.arena.net/blog/ (blog met stukken nieuws over de game, maar ook wat achtergrond: hoe maakt Anet bijvoorbeeld de geluidseffecten)
Allemaal pracht en praal, maar spellen als GW zijn vooral bedoeld voor het achterliggende verhaal. Vandaar dat er van zo ongeveer elke MMO ook boeken te koop zijn ;)

Elfen en Sylvari hebben idd een paar overeenkomsten maar de verschillen zijn groter dan tussen mensen en elfen zoals je die in meeste Dungeons & Dragons / Lord of the Rings achtige spellen / verhalen ziet.

De Sylvari zijn ontstaan uit één grote boom (zie einde GW Eye of the North) waar ze al hun kennis van de wereld en van elkaar van hebben. Dit vergelijk je met elfen op waarschijnlijk het feit dat elfen veelal in bomen wonen.

Nog een belangrijk verschil: Elfen behoren tot het oudste ras, waar de eerste Sylvari pas na GuildWars 1 geboren wordt.

De enige echte overeenkomst is het "menselijke" uiterlijk van een Sylvari wat veel op een elf lijkt. Dat is ongeveer 1%. Echt, lees de boeken en je zult heel anders over de rassen denken.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 22 juli 2024 15:39]

Overigens vind ik dat de races en classes nog het minst interessant zijn aan dit spel. De geluiden/muziek lijken erg goed te worden, de manier van het opbouwen van filmpjes in de game (is ooit een blogpost over geweest), Dynamic Events, World vs World (vs World), PvP (tournaments).
Dat is ook precies wat ik bedoelde.
Anoniem: 359445 @9071019 augustus 2011 23:50
Ik denk dat men simpelweg een idee wil geven aan de massa. Ik persoonlijk kan me een beter beeld schetsen (en ik denk dat minstens 10 000 000 andere spelers hetzelfde gaan vinden) bij een "Gnomes" dan bij "Asura".

Velen hebben nu eenmaal de boeken niet gelezen en kennen het spel niet, laat hen ook de mogelijkheid om een idee te kunnen krijgen van wat allemaal in het spel aanwezig is. (En het niet louter voorbehouden aan degene die alle boeken gelezen hebben ;-) )

Just my 2 cents.

PS : Ik geef gerust toe dat jouw beschrijving een veel accurater is, al maakt het an sich niet veel uit. Als ik het spel zou kopen zou ik (en ik denk velen) meer gaan lezen over de game op de eigenlijke website en zo de lore en eigenlijke concepten van de klassen te weten komen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 359445 op 22 juli 2024 15:39]

Nee, het stuk is niet geschreven door een WoW-fanboy, maar voor WoW-fanboys, want daar zijn er namelijk heel erg veel van, dus de termen die daar gangbaar zijn, zijn een stuk bekender dan die in GW1 en 2 gebruikt worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.