Door Willem de Moor

Redacteur

Powerbanks 2023 Round-up

Extra prik mee op vakantie

03-07-2023 • 06:00

230

Singlepage-opmaak

Conclusie

Met elke powerbank kun je je telefoon opladen, maar hoe snel dat gaat, varieert. Ondanks het woud aan al dan niet ondersteunde standaarden kun je er gelukkig op rekenen dat elke powerbank daadwerkelijk je telefoon kan opladen. Afhankelijk van de door jouw telefoon ondersteunde standaarden zal dat echter lang niet altijd op de maximale snelheid gaan. Maar omdat elke lader die we getest hebben, de BC 1.2-standaard ondersteunt, waarmee in ieder geval met 7,5W geladen kan worden, zit je nooit zonder.

Ook de snelheid waarmee je je powerbank weer voltankt, kan nogal variëren. De Trust Laptop Powerbank is met een halfuur alweer 39 procent vol, terwijl twee Belkin-powerbanks dan pas op 7 procent zitten. Heb je vaak haast en is je powerbank volladen vaak een lastminuteaangelegenheid, kies er dan een die lekker rap laadt.

Wat extra features betreft zijn we gecharmeerd van de Otterbox, die net als de Samsung Wireless draadloos kan laden, en van de magnetische bevestiging van de Trust Magno. Wie houdt van veel vermogen om ook laptops op of bij te laden, of van potentieel snelladen, kiest voor een powerbank met stevige Power Delivery-capaciteiten. De Samsungs leveren 30W, de Xiaomi Mi 50W levert 45W, net als de Power Bank 3 Pro van dat merk, maar de winnaar hier is de Trust 65W-laptoplader, die 65W Power Delivery doet. Sandberg kan op papier 100W leveren, maar in de praktijk is dat een nog steeds imposante 86W.

Daarmee is een winnaar van deze test de Trust 65W USB-C Laptop Powerbank, die op elke poort en bij elke spanning veel vermogen kan leveren, maar wel aan de prijs is. Deze powerbank krijgt een Excellent-award. Die Excellent-award gaat ook naar de Xiaomi Mi 50W Power Bank 20000, die voor iets minder geld brede ondersteuning voor protocollen heeft en veel vermogen levert.

De Otterbox krijgt een Great Value-award, want hoewel de capaciteit iets kleiner is, biedt de powerbank veel opties voor zijn lage prijs, waaronder draadloos laden, als een van de twee powerbanks in de test. De RealPower verraste een beetje, want ook deze powerbank is veelzijdig, potent en niet al te duur, goed voor een Great Value-award dus.

Rest ons nog de minipowerbanks te noemen, zoals de Trust Ultrathin, Varta Energy 10000 en Mojogear Mini Evo, die je altijd bij je kunt hebben voor nood. Dat geldt nog meer voor de Belkin 10K met zijn geïntegreerde kabels; daarbij hoef je niet eens meer aan kabels te denken en zit je nooit zonder, zolang je je powerbanks maar opgeladen houdt natuurlijk.

Overigens mag je alle powerbanks die hier besproken zijn, meenemen in het vliegtuig. De grens die vrijwel alle vliegtuigmaatschappijen aanhouden, is 27.000mAh, of 27Ah, ofwel 100Wh. Alle powerbanks in deze round-up blijven onder die grens. Stop ze wel in je handbagage en niet in de ruimbagage.

Otterbox Draadloze Powerbank
15.000 mAh PD + QC
Realpower PB-20000PD+ Trust 65W USB-C Laptop Powerbank Xiaomi Mi 50W Power Bank 20000
Prijs
bij beoordeling
€ 29,99
€ 37,-
€ 37,72
€ 36,-
€ 89,-
€ 68,-
€ 44,09
€ 52,-
Opladen Laadt redelijk snel op Laadt niet snel op Laadt snel op Laadt snel op
Vermogen Behoorlijk vermogen op alle poorten Behoorlijk vermogen op alle poorten Hoog vermogen op alle poorten Hoog vermogen op alle poorten
Features Veel protocollen ondersteund
plus draadloos laden
Veel protocollen ondersteund Kan je laptop opladen Veel protocollen ondersteund
Prijs Vrij lage prijs Vrij lage prijs Wel iets duurder Redelijk geprijsd

Lees meer

Reacties (230)

230
228
128
4
0
29
Wijzig sortering
Voor idereen die de Anker Powercore overweegt (puur vanwege de grootste capaciteit) Ik ben recent een powerbank kwijtgeraakt omdat Lufthansa deze niet aan boord van het vliegtuig toelaat. ze pakken daar de capaciteit in mAh en vermenigen dat simpelweg met het eerste voltage wat ze kunnen zien. 26,8*5V, dat is teveel meneer. Ik nog proberen uit te leggen dat bij mijn powerbank the mAh afgeleid waren van het cell voltage van 3,7V. maar nee helaas weg ermee.
Goed om te weten, thanks!

Ik kan me daar zo aan ergeren, je hebt niet echt een keuze meer op dat punt. Hele vakantie missen of een flinke batterij bij het restafval en je powerbank kwijt zijn waar je mee had gerekend, welk evil kies je... (Of voeren ze dat op sommige vliegvelden beter af? Ik kom er niet veel maar tot dusver was de optie altijd letterlijk één prullenbak...)

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 22 juli 2024 13:18]

Wat hier niet wordt getest is 'passthru charging', oftewel laden van de powerbank zelf terwijl die weer een apparaat oplaadt.
Ik heb zo een (niet in deze test !). Ansmann 20Ah aan een draagbaar uitvouwbaar zonnepaneel (intermitterend dus) en aan de andere kant telefoon of iPad er aan. Veel powerbanks stoppen dan met laden als je de powerbank zelf oplaadt. Op deze manier kan ik zelfs mijn DSLR laden, het is een Canon EOS R6 die ook Power Delivery ondersteunt.
Goed punt, ik heb van alle powerbanks die we nog hebben liggen even gekeken welke passthrough doen. De tabel met resultaten staat op pagina 8 erbij.
Er zijn er die passthrough doen maar wel met een kleine onderbreking. Dat is funest als je de powerbank als UPS gebruikt voor bijvoorbeeld een Pi want die start dan al dan niet opnieuw op. Hebben jullie daar naar gekeken?

Edit: in de tabel op pagina 8 staat bijvoorbeeld "laadsnelheid omlaag 15->5W". Is dat de laadsnelheid van de powerbank of de laadsnelheid van bv je mobiel die aan de powerbank hangt?

[Reactie gewijzigd door rud op 22 juli 2024 13:18]

Nee, niet gechecked of er een spanningsonderbreking is, ik had de passthrough getest door een powerbank aan de lader te hangen en m'n telefoon aan de powerbank te hangen. Als ze dan niet werkten, heb ik de volgorde omgedraaid: eerst telefoon laden, dan powerbank inprikken. Met de FNB58 gemeten of het laden van de powerbank omlaag ging: dus dat is het antwoord op je tweede vraag :)
Misschien iets voor een volgende keer, om te kijken of ze echt als UPS gebruikt kunnen worden?

Over de tweede vraag: had de hoeveelheid waarmee de laadsnelheid omlaag ging verband met de load (je opladende telefoon)? Dus als je telefoon met 16W aan het laden was, ging dan ook het laden van de powerbank zelf met 16W omlaag? Of was het: er is een load, hoeveel W maakt niet uit, dus halveert nu het opladen van de powerbank zelf?
Eigenlijk zou je met twee FNB58's moeten meten. Eentje die meet hoeveel er de powerbank in gaat en eentje die meet hoeveel er in de load (je telefoon) gaat.
Dank beiden, goede vraag en goed antwoord. Deze optie wordt namelijk ook gebruikt als noodstroomvoorziening voor rPi servertjes etc.
Mooi, zitten er ook powerbanks bij die als 12V accu booster kunnen fungeren? erg handig als je op de camping de 12V accu van je auto leeg laat lopen (of onderweg als men vergeet de koelkast in de caravan niet uit te zetten…
Anoniem: 58485 3 juli 2023 06:10
Snel opladen van een powerbank moet je niet willen. Er zit bijna geen safety features in met name tot een thermal runaway, en ik zou die dingen zeker niet ergens opslaan wat brandgevoelig is zoals in een kast of op een bureau ofzo.

Leg die dingen aub op een plek waar het koel, droog maar ook geen brandgevaar kan tonen. Het gebeurd dat die dingen random ontbranden, laat het nou niet zo zijn dat jij een model te pakken hebt wat dat wel een keer doet.

Ik sla die dingen altijd ergens koel op waar als het ontbranden kan, de gevolgen minimaal zijn en m'n huis er niet door afgebrand wordt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 58485 op 22 juli 2024 13:18]

Klopt, dat is dan ook waar de brandweer ook met enige regelmaat voor waarschuwt:
Het was niet de eerste keer dat de brandweer voor dergelijke incidenten moest uitrukken. “We vragen dan ook om extra voorzichtig te zijn. Powerbanks en andere apparaten met een batterij kunnen in uitzonderlijke gevallen spontaan vuur vatten. Bij het opladen is het dus aangewezen om steeds een oogje in het zeil te houden of in dezelfde ruimte te blijven”, zegt Björn Bryon, woordvoerder bij Brandweerzone Centrum.
Zie https://www.pzc.nl/gent/p...uwt-voor-gevaar~ac8e278d/

Dit is ook de reden dat ik destijds bewust voor een traag ladende powerbank (wel met een capaciteit van 16000 mAh) heb gekozen. Dan duurt het maar 6-7 uur voor hij volledig vol zit, ik neem liever geen onnodige risico's. En dan laad ik hem altijd op in een ruimte waar ik zelf ook ben, zodat ik er een oogje op kan houden.

Je hoort voor mijn gevoel nét even te vaak dat een accu (niet alleen powerbanks, maar ook bijvoorbeeld de accu van een telefoon of een e-bike) spontaan ontbrand omdat hij óf te snel geladen wordt, óf te lang aan een lader hangt.
Aan de andere kant: hoe sneller hij oplaadt, hoe groter de kans dat je een oogje in het zeil houdt.
Bovendien gaat het niet om absolute laadsnelheid, maar om de belasting van de gebruikte cellen, doorgaans gemeten in relatieve snelheid (C-rate).
Een 2500 mAh 18650 kan nu eenmaal minder snel geladen worden en zal heter worden bij een gelijke absolute laadsnelheid dan een 4000 mAh 21700 cell. Mijn powerbank heeft vier LG 21700 cellen van ieder 4000mAh en warmt nauwelijks op bij 30W laadvermogen. Dat is namelijk 7.5 watt per cell wat resulteert in een C-rate van 0,42. Volgens LG mogen ze met 4C geladen worden. Dat is dus een zeer lichte belasting en levert dus weinig risico op (mits laadcircuit en cellen goed zijn, wat altijd belangrijk is).
Vaak hebben grote goedkopere powerbanks 18650 cellen parallel staan, zonder enige bescherming behalve dan de laadstopspanning van rond de 4.25 V
Bij cellen die te veel verschillen krijg je laadstromen die flink kunnen verschillen per cel, waardoor bij afschakelen laden bij vol, alleen maar 1 cel mogelijk vol is en andere niet.
Bij de RC wereld hebben we balance chargers welke de spanning in de verschillende cellen meten en terug in balans brengen. Maar dan heb je natuurlijk die tech wel in de lader zitten, ik neem aan dat de heronder genoemde Anker van €150 dat zal hebben en daarom zo groot en duur is.
Voornamelijk in serie geplaatste cellen/cellpacks doen aan balancing.
Voor parallelle cellen is minder gangbaar, electronica nodig per cell dan = kosten & complexer
alleen maar 1 cel mogelijk vol is en andere niet
Dat is zover ik weet onmogelijk bij (lithium ion) cellen in parallel, die gaan elkaar altijd in balans houden.
In serie heb je wel vokomen gelijk, daar kan dat wel voorkomen.
Aan de andere kant: hoe sneller hij oplaadt, hoe groter de kans dat je een oogje in het zeil houdt.
Waar baseer je dat op? Als het goede accucellen zijn die stoppen met snelladen als hij te warm wordt, of gewoon een gedegen controle heeft, is er niks aan de hand. (qua veiligheid.) Op het moment dat fabrikanten inderdaad bewust veiligheidsmarges gaan oprekken voor marketingspecs, ja, dan wordt het een probleem.
Bovendien gaat het niet om absolute laadsnelheid
Als consument kan ik het daar niet mee eens zijn. Ik wil gewoon weten in hoeveel tijd het ding is opgeladen. Hoe 'ie dat technisch voor elkaar krijgt zoekt ie maar uit toch?
De techneut in mij vindt inderdaad ook wel leuk/interessant allemaal hoor, maar als ik zo'n ding koop, koop ik hem toch voor het dagelijks gebruik.
Als de techniek en productiekwaliteit op orde zijn moet alles onbeheerd achtergelaten kunnen worden. Uit de praktijk blijkt dat dat bij lithium accu packs helaas niet altijd het geval is. Vertrouw je een apparaat niet, dan is het zaak deze zo min mogelijk in risicovolle situaties te brengen (langzaam laden) en niet onbeheerd achter te laten (makkelijker bij sneller laden).
Wat ik bedoel met "het gaat niet om absolute laadsnelheid", is dat de belasting (= risico) niet direct afhankelijk is van het laadvermogen in watt. De ene cel kan veel meer vermogen aan dan de andere. Het gaat om het laadvermogen relatief t.o.v. de capaciteit. Enigszins versimpeld kun je stellen dat het doorgaans gaat om de laadtijd. Een twee keer zo grote cel kan doorgaans ook twee keer zoveel vermogen aan. De belasting hangt dan van het relatieve laadvermogen (laadvermogen t.o.v. capaciteit) af. Dat is ook logisch: 11 kW is niks voor aan elektrische auto, maar met een elektrische tandenborstel zal het meteen catastrofaal aflopen. Beide kunnen echter ongeveer in een uur tijd veilig worden opgeladen (met enige variatie op basis van chemische samenstelling van de cellen, bijv. geoptimaliseerd voor levensduur, capaciteit of vermogen)

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 13:18]

Je bent het er dus juist WEL mee eens.

En waar hij dat op baseert..? Op de realiteit? Als zon ding er 20 uur over doet is de kans dat jij er bij blijft en het in de gaten blijft houden vele malen kleiner dan als zon ding in 5 seconden vol is toch?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 juli 2024 13:18]

Of het apparaat er 8 uur of 2 uur voor nodig heeft, maakt voor mij geen verschil. Het is een accu. Ik laad hem op wanneer hij leeg is.
Ik ga niet iedere 15 minuten kijken hoe ver ie is.

Wanneer ik dat ding kan opladen, betekend dat over het algemeen dat mijn eigen apparaat weer een volle accu heeft. (Anders had de powerbank niet leeg geweest)

Maar inderdaad. Als hij in 5 seconden vol had geweest, zou ik er inderdaad even op wachten.
Hoe jij om gaat met je powerbanks is niet van toepassing als we reageren op iemand die de powerbank in de gaten houdt tijdens het laden. (En in onze ogen doet aan bangmakerij) Maar je vroeg iets en je hebt daar een logisch sluitend antwoord op gekregen.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 juli 2024 13:18]

> Mijn powerbank heeft vier LG 21700 cellen
Welke? Heb je m open gehad? Thx :)
Off-topic: Evatronic PD Pioneer (nieuwe naam van RAVpower nadat die verbannen waren van Amazon vanwege betaalde reviews). Zelf niet opengemaakt, maar ze vermelden het in de specs en is ook bevestigd door reviews die hem wel open hebben gemaakt. De kwaliteit van het laadcircuit is dan natuurlijk nog steeds een onbekende, al zagen de componenten er goed uit.
Anoniem: 58485 @wildhagen3 juli 2023 06:51
Correct. Het is me nog nooit overkomen, maar de branden met auto's of powerbanks zijn echt. En die dingen kunnen random gewoon in de fik vliegen. Je dooft het niet met water want het is een thermal runaway - de gassen die eruit komen ontbranden gewoon.

Laden doe ik altijd middels 500mah - hetzij via een USB poort of met een 500mah USB ladertje. Is helemaal niet erg en het is zelfs beter voor de batterij op langere termijn. Omdat men alles zo snel wil is de kans op warmte aanzienlijker met wellicht een enorm desastreus gevolg.

Bedoel het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je huis staat in de fik. Of je auto. Of je boot. Of whatever waar je die dingen ook op dat moment hebt. Bedoel steek maar eens een pin door een volgeladen batterij - hou wel afstand als je het doet maar het vliegt meteen in de fik.

Die dingen zijn geen grap - ook UPS'en met daarin batterijen kunnen enorm giftig zijn. Ik heb het 1x gehad dat zo'n batterij ventileren ging in een gesloten ruimte in waarin ik ook zat. 3 dagen last van brandende ogen, hoofdpijn, kon het niet plaatsen. Totdat ik ontdekte wat er aan de hand was.

Nooit meer een UPS in een gesloten ruimte. Dan maar een ruimte verderop met daarin een verlengsnoer ofzo. Ik heb nu een 2de 10A powerbank, maar het valt me op hoe snel ze in verschillende laad cycles hun capaciteit lijken te verliezen. Je haalt absoluut geen 500x met daarin een 80% belofte ofzo. Denk eerdat dat het richting de 50 tot 60% is zelfs.

En batterijen in telefoons zijn vaak ook overprovisioned om juist die 500x cycles te kunnen halen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 58485 op 22 juli 2024 13:18]

Die UPS had wellicht nog een lood-zuur batterij, en er zal wellicht zwavelzuurdamp vrijgekomen zijn bij een overbelasting van de batterij.
Loodzuur batterijen hebben wel iets minder brandgevaar, het zwavelzuur is zeker een aandachtspuntje voor de ogen en ademhaling.
Li-ion (alle powerbanks, laptops, gsm, electische wagens,...) hebben dit probleem niet.
Maar die hebben weer andere problemen: brandbaarheid.
Het wordt tijd dat er een opvolger komt voor de Li-ion batterij (en die zijn al in onderzoek zoals de Na-ion batterij).
Life4po. Redelijk veilige batterijen. Worden al jaren gebruikt in de industrie. Stadsbussen en plekken waar densiteit niet super prio heeft.
Anoniem: 58485 @Baritee3 juli 2023 09:56
Gel gebaseerde accu. Iedere UPS batterij staat erom bekend eens in de zoveel tijd bol te staan of juist gassen los te laten. En bij vervanging moet je de gehele kit of set vervangen, en niet gewoon 1.

Wat betreft lithium batterij - ook die kunnen bij rapide discharge ook gewoon bol gaan staan of stukgaan. Kijk die vele starter kits maar eens die ook een lithium batterij erin hebben zitten. Die ploffen gewoon knetterhard zodra de load aan de andere kant gewoon veels te veel is.
Bedoel het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je huis staat in de fik
Niet geheel toevallig spelen alle voorbeelden in die video zich in China af.
Je bent al een stuk veiliger als je geen el-cheapo troep vanuit China koopt.

Beschadiging van een batterij blijft wel een risico ja. Dat is inherent aan hoe de batterij werkt.
Komen niet alle powerbanks uit China?
Waarschijnlijk wel.
Er zit echter een verschil tussen 'Made in China'/'Assembled in China' en 'Designed in China'. En er zijn uiteraard ook Chinese merken die wel hun spul goed op orde hebben en er zijn uiteraard Europese/Amerikaanse merken die hun spul ook niet (goed) op orde hebben, maar er zit zeker een correlatie tussen.

Weet je nog een paar jaar geleden, toen de hoverboards even een ding waren. Die apparaten vlogen spreekwoordelijk bij bosjes in de fik.
Een kennis van mij heeft daar bij de brandweer onderzoek naar gedaan. Een 100% score op Chinese kloons. Niet één A-merk was er volgens dat onderzoek in de fik gevlogen.

Wat bleek het voornaamste probleem. De accu's stopte niet met laden. Een goed ontworpen accu stopt automatisch met laden wanneer hij vol is. (simplistisch gezegd natuurlijk. Onder water wordt er vast een soort schakeling gemaakt die het apparaat van stroom voorziet en de accu verder met rust laat).
Veel wel, maar niet alles uit china is el-cheapo troep.
UPS systemen gebruiken meestal een soort lood-zwavelzuur accu, die gaan niet lang mee en zijn inderdaar erg giftig voor mens, dier in mileu.

Het aantal laadcycli wordt erg beinvloed door hoe vaak je volledig laadt, en of volledig ontlaadt. Dit kun je beter vermijden, dan gaat de accu veel langer mee.

Als je bang bent voor brand kun je beter kijken naar LFP / LiFePo4. Wat je dan wilt ontwijken zijn Lithium-Cobalt-Oxyde en Lithium Nickel Cobalt Aluminium.
Lithium Nickel Manganese Cobalt is al een stuk veiliger, maar LFP is het meest veilig en gaat veel langer mee. Ook is de productie beter voor het milieu, en zijn ze goedkoop.
LFP gaat wel duizenden laadcycli mee, en heeft minder tot geen last van "slijtage" door diep laden en volledig opladen
Laden op hoge vermogens zou ik inderdaad ook niet voor kiezen. Maar laden bij 0,25 C kan naar mijn mening prima. Een 20 Ah (74 Wh) li-po kun je uitstekend laden met 18 W. Dit is wat ik in ieder geval zelf aanhoud.
nét even te vaak
Ik hoor er echtbijna nooit wat over en ik zie niet waarom dit gevaarlijker zou zijn dan een telefoon/laptop accu.

En een waarschuwing van de brandweer moet je ook in perspectief plaatsten, dat is mij net als een dokter die zegt dat je niet moet roken en drinken.

Ja je kunt pech hebben, maar als je geen goedkope Chinese troep koopt zit je over het algemeen gewoon goed.

Ik ga goed advies niet minnen, maar ik vind dit wel gewoon bangmakerij.
Anoniem: 58485 @Alxndr3 juli 2023 09:52
Een laptop batterij heeft volgens mij wat betere tech ingebouwd om per cel te kunnen laden. Een powerbank niet. Dat gaat puur uit van het totale voltage en niet per cel. En daar zit het risico in. Neem een UPS - 1 batterij geeft de geest en de ander is nog mischien in perfecte staat. Je zou zeggen nou dan vervang ik er 1 en niet beide. Het probleem hieruit dat ontstaan kan is dat de oude batterij over tijd een lager maximum voltage nog maar kan hebben, en de UPS domweg door blijft laden totdat het 14.2 x2 = 28.6v behaald heeft. Je bent nu de "goede" batterij aan het slopen, die wordt hoger opgeladen dan wat absoluut geadviseerd is.

Batterij is gewoon delicate tech naar mijn idee; daar moet je niet mee kloten. Powerbanks zijn, ondanks dat het niet zo vaak of nauwelijks gebeurd, nog steeds een risico. Dat ding zou maar op de achterbank liggen, in bed tussen de lakens wanneer het ontvlamt.
Zijn er powerbanks te krijgen die wat slimmere laadtechniek bevatten die met deze problemen wel rekening houden? Kan me voorstellen dat de goedkoopste powerbanks dit niet doen, maar er zal er toch wel een tussen zitten die hier rekening mee houdt om zo weer een eigen niche te kunnen vullen? Voor iets meer geld iets meer veiligheid krijgen lijkt mij een redelijke vraag vanuit de markt.

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 22 juli 2024 13:18]

Of een UPS door blijft laden hangt heel erg van het merk en model af. De UPS die wij hebben staan heeft 4 accu cellen per laag. Raakt een van de cellen defect dan worden ook de andere 3 cellen van die laag mee uitgeschakeld. Jouw voorbeeld van de UPS gaat dus zeker niet op voor alle UPS units
"... heeft volgens mij wat betere tech..."

Sorry, maar dat is dus een aanname en bovendien is 'beter' een relatief begrip. Maar voor zover ik weet zit een lithium accu altijd een loadbalancer etc zodra het over meer dan 1 cel gaat. Wat precies slechte, goede en betere techniek is, dat kunnen ze in een vervolg artikel misschien behandelen, maar ik heb geen enkele reden aan te nemen dat dit soort accu's significante risico's met zich meebrengen.

Dit zijn producten die wereldwijd met duizenden/miljoenen over de toonbank gaan, als er problemen zouden zijn zou dat snel genoeg door (sociale) media en consumenten autoriteiten worden opgepakt. Herinneren we ons Samsung nog?

Ik slaap met een gerust hart met mij telefoon aan de lader naast m'n hoofd als ik 'm overdag niet op het kunnen laden, zelfde voor m'n powerbank en 10 jaar oude (notabene!) Samsung tablet.

Op de achterbank zou ik 'm dan weer niet laten liggen, hier in Spanje is de zon iets te fel, je moet de kat natuurlijk niet op het spek binden. ;)

Nogmaals, prima om veilig en verantwoord met je spullen om te gaan, baadt het niet dan schaadt het niet, maar bangmakerij is nergens voor nodig.
UPS systemen gebruiken meestal een soort lood-zwavelzuur accu. Dergelijke accu's hebben totaal andere eigenschappen.

Bijna alle powerbanks beschikken over een BMS, net als notebooks.

Als je bang bent voor brands kun je overwegen een powerbank met LFP of LiFePo4 batterijen te gebruiken. Deze zijn iets zwaarder maar ontbranden niet, en gaan langer mee.


Ook kun je ze zelf bouwen als je durft:
voorbeeld 1: https://cellsaviors.com/blog/diy-power-bank
voorbeeld 2: https://www.instructables.com/DIY-LiFePO4-Battery-Pack/
Dacht dat bijna alle powerbanks uit China kwamen. Moeilijk te onderscheiden wat troep is.
Ongeveer alles komt uit China... En vaak uit precies dezelfde fabrieken.

Onderscheiden wat troep is of niet doet de QA van een bedrijf/merk, dat is hun enige toegevoegde waarde en de reden waarom je een merk koopt en meer dan het dubbele betaalt.
Idd bijna alles komt uit China. Veel merken zijn vaak goedkoop begonnen en langzaam een premium merk geworden. Gelukkig zijn er reviews maar het blijft soms lastig om te filteren.
Helemaal mee eens dat er veel te weinig professionele reviews voor elektronica zijn, gelukkig zijn er een paar die hun best doen zoals hier op Tweakers (en ik heb hoge verwachtingen voor Linus tech-lab, al ben ik bang dat daar heel veel producten/modellen getest gaan worden die niet in de EU/NL verkrijgbaar zullen zijn).

Zo ben ik nog steeds op zoek naar het beste merk kabels. Ik geef liever een keer €50 uit aan een echt goede set die jaren mee gaat, dan twee keer €20, of nog erger drie keer €20.

Bij gebrek aan testen ga ik voor bekende namen en sowieso nooit voor goedkope troep via Alibaba/expres of die vage deal sites (dropshippers).
Helemaal gelijk. Goede kwaliteit wil ik best voor betalen. Een goede kabel bijv.l koop je meestal maar 1 keer. Duurzaamheid scheelt uiteindelijk tijd en op de lange duur ook geld. Er wordt een boel verspild aan inferieure elektronica wat uiteindelijk zorgt voor milieuvervuiling. Bij reviews kijk ik vaak naar de kritische reacties en kijk ik naar wat echt belangrijk is.
Er zijn best goede Chinese merken.
Reviews lezen, en dan met name naar de efficiëntie kijken.
Als je een 20000 mAh powerbank koopt, hoeveel kun je er dan daadwerkelijk uithalen.
De PBs met de lage efficiëntie moet je niet willen omdat het inferieure tech is.
Slechte bouwkwaliteit, minder power (dat is het primaire doel van een PB).
Een PB die goed scoort met efficiëntie is ook veiliger.
Hier hetzelfde. Ik gebruik al een paar jaar een 36000mAh batterij die wel snel kan ontladen (ik gebruik het onder meer voor m'n laptop, dan is dat wel handig), maar laden doet hij maar aan 2.5A 5V. Dan moet hij wel lang laden als hij volledig leeg is, maar hij wordt nooit warm.
Zelfde hier, ooit een bij banggood lege case's gekocht waar je 5-6 18650 Batt in zet
kostprijs was meen 3 euro per case. Had nog een berg 18650 liggen die ik uit (defecte, accu pack van laptop') menig powerbank gemaakt met 5x2.5 mAh 12,5 Amp
Lade gebeurt in een aparte ruimte, de solar schuur waar een flinke accu staat die gevoed wordt vanaf 4 panelen. Laden gaat met Max 500 mAh en in de nacht.
laden stopt bij 90% Nu +-3 jaar verder met 2x powerbank voor eigen gebruik.
eigenlijk vindt ik de powerbanks een beetje overkill gemiddelde telefoon gaat wel een dagje mee, en gaat thuis aan de lader. Daarnaast spreekt men hier over festivals en momenten dat je wat sap tekort komt, maar ja hoe vaak is dat je, bent niet iedere dag op een festival. voor dagelijks gebruikt heb denk wel genoeg aan een volle lading van je telefoon. Daarnaast prik je de telefoon aan de lader in je auto, of( bus, trein )wat ik niet aanraad) wat hangt er aan het usb poortje van de bus, trein.
Dan heb ik nog oortjes die ook sap moeten hebben, wat ik ook betrek uit mijn powerbank. had in de tijd stuk of 10 powerbanks gemaakt en tegen kostprijs doorgeschoven, 3 jaar verder zijn er 2 retour gekomen met een defecte 18650, vervangen en weer in gebruik.
Daar heb je eventueel een eenvoudig schakelklokje voor, als ik mijn e-step oplaad, of mijn powerbank zet ik die er altijd tussen. 6 Uurtjes voor de e-step en 3 uurtjes voor de powerbank.
Dit is ook de reden dat ik destijds bewust voor een traag ladende powerbank (wel met een capaciteit van 16000 mAh) heb gekozen.
Op zich hoeft dat natuurlijk niet persé. Je kan een snelle powerbank ook aan een trage lader hangen, dan is het risico ook weg. Als jij een usb-lader of poort hebt die maar 5V 2A levert (je werd tot een paar jaar geleden doodgegooid met bijgeleverde laders), hoef je niet naar de laadcapaciteit van de powerbank te kijken.
[...]

Je hoort voor mijn gevoel nét even te vaak dat een accu (niet alleen powerbanks, maar ook bijvoorbeeld de accu van een telefoon of een e-bike) spontaan ontbrand omdat hij óf te snel geladen wordt, óf te lang aan een lader hangt.
Om die reden snap ik dan dus eigenlijk ook niet dat het merkloze spul hier de awards krijgen.
Nu is Xiaomi niet echt een onbekend merk meer, maar wel behoorlijk "Chinees" in alles wat ze maken en verkopen.
En Trust is ook geen onbekend merk, maar volgens mij zijn ze in de 30 jaar dat ze ongeveer bestaan nog nooit verder gekomen dan stickertjes plakken. Dus wie zegt dat wat ze nu verkopen volgende week nog steeds hetzelfde product is?
Daarnaast staat ook dat merk nou niet echt bekend om de kwaliteit die ze leveren.

Realpower lijkt Duits te zijn, maar eerlijk gezegd ken ik ze niet.
Weet niet of ze zelf de producten maken of dat ze gewoon iets OEM inkopen en hun merk erop plakken.

Zo is er bijv. ook het "merk" Andersson, wat met de no-nonsense naam "Power Bank 20'000 PD/QC 3.0" een uitstekende powerbank heeft als je de reviews zou mogen geloven. Echter dat "merk" zul je alleen in Noorwegen en Zweden zien. (ben er nog niet achter onder welke merknaam het hier eventueel verkrijgbaar zou zijn)

Wat ik dus wil zeggen is dat het allemaal erg onduidelijk is wie wat maakt en wat je zou kunnen verwachten van de kwaliteitseisen.

Ikzelf ben erg gecharmeerd van Anker als het gaat om powerbanks (en USB hubs).
Maar weet ook dat zij met bijv. hun Eufy camera's de plank behoorlijk hebben misgeslagen.
Als ze dus zo slordig omgaan met hun smart-home producten, wie zegt dan dat ze de rest wel goed op orde hebben?
Eerlijk gezegd weet ik het niet meer en dat is vooral wat betreft accu-packs best wel ernstig omdat daar echt een serieus veiligheidsaspect bij komt kijken wat net even te vaak vergeten wordt.
Nu is Xiaomi niet echt een onbekend merk meer, maar wel behoorlijk "Chinees" in alles wat ze maken en verkopen.
En Trust is ook geen onbekend merk, maar volgens mij zijn ze in de 30 jaar dat ze ongeveer bestaan nog nooit verder gekomen dan stickertjes plakken. Dus wie zegt dat wat ze nu verkopen volgende week nog steeds hetzelfde product is?
Ik snap het ook niet meer. Ik heb een voorganger van deze Xiaomi powerbank, wat een onding is dat. Valt om de zo veel tijd uit en dient aan de zijkant weer geactiveerd te worden. Chinese troep!

En over Trust heb ik altijd de filosofie gehad: Do not trust Trust!

Bijzonder dat juist deze 2 merken zo goed uit de test komen.
Ook had ik graag INIU powerbanks in deze test voorbij zien komen, maar helaas, ze kunnen niet alle merken meenemen in de test ;-).
Wat mij bij Trust altijd is bijgebleven is dat ze op een gegeven moment zo'n "naamnummer" hadden voor support.
Weet niet meer waar de 0-en stonden, maar het was dus zoiets als xxx-TRUST00 oftewel "zero trust" :)
Hoe zit dat dan met portable speakers denk je? Ik heb twee B&O A5 speakers die een accu hebben van 7200 mAh.
Een trage powerbank heeft waarschijnlijk inferieure cellen. Het is niet zomaar een trage powerbank. Een snel ladende powerbank zal betere cellen hebben. Je bent doorgaans veiliger met een snel ladende powerbank op een trage lader dan een traag ladende powerbank.
Als ik smartphones of powerbanks oplaad, dan leg ik die op de keramische kookplaat (die volledig afgekoeld is natuurlijk). Dat is een onderlaag die niet in brand zal schieten. En 's nachts laden doe ik niet.
Ik gebruik dan vaak een van mijn mijn Samsung QC ladertjes in plaats van de nieuwe met Power Delivery.
is dat brandrisico alleen bij het (snel-)laden? of zijn die 'snelle' powerbanks sowieso brandgevaarlijker?
Hoe sneller je laadt, hoe groter het brandrisico doorgaans is. Dat wil dus niet zeggen dat hij niet in brand kan vliegen als je langzaam laadt, dat kan altijd gebeuren. Alleen is die kans een stuk kleiner.
Eigenlijk moet je weten welke cellen worden gebruikt en daar de spec sheet bij opzoeken. Helaas wordt dat bijna nooit aangegeven, omdat er veel goedlope cellen worden gebruikt. De ene cel is namelijk de andere niet qua veilige laadsnelheid (uitgedrukt in C-rate). Langzamer laden in relatieve zin t.o.v. de spec sheet is altijd verstandig. In absolute zin langzaam laden (5W bijv.) is een veilige keuze, al is dat niet altijd nodig en kan ook dan de powerbank nog vlam vatten, met het toegevoegde risico dat je er niet bij blijft. Ik laad mijn powerbank altijd op als ik ernaast zit aan het werk of voor de tv. Als hij 7 uur lang moet laden is de kans groter dat ik tussentijds of voortijdig even weg ben en de powerbank dus onbeheerd wordt geladen.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 13:18]

Je kunt ook prima een brand krijgen als accu's beschadigd zijn.
Niet ondenkbaar dat een accu-pack op de grond zou kunnen vallen bijvoorbeeld.
Anoniem: 58485 @qazwsx3 juli 2023 08:00
Batterijen zijn extreem verfijnd. Er hoeft feitelijk maar 1 defect in te zitten en het is een kwestie van wanneer. Er is geen aanleiding toe waarom of hoe zo'n ding in de brand vliegt - als het gebeurd dan gebeurd het. Je kunt het niet doven met water - het is een chemische brand. Dit is ook waarom bij electrische auto's het gehele voertuig wordt "ondergedompeld" in een grote container gevuld met water. Ondanks dat het gedoofd is (het vuur) kan het dagen later nog steeds sporadisch doen ontbranden.

Als zo'n auto onder je carport in de fik vliegt neemt het je huis mee. Als zo'n ding in een parkeergarage gaat, dan heb je ook nog eens het probleem dat de brandweer er nauwelijks bij kan. De schade zou enorm zijn. En toch pushen we allemaal naar gebruik van batterijen die ondanks alle safety features nog steeds in de fik kunnen vliegen.
Gelukkig is dat spontaan ontbranden een vrij zeldzaam probleem.

Het branden van een benzine auto onder je carport of in een garage maakt niet heel veel uit. Ook bij een elektrische autobrand kunnen de vlammen worden gedoofd. De afhandeling is wel degelijk anders.
Anoniem: 58485 @kw_nl3 juli 2023 16:01
Oh ja?

Ev fires is in amerika een aanzienlijk probleem. Ook tesla's ontbranden spontaan.
Volgens het NTSB zijn er slechts 25 per 100.000 EV’s die in brand raken. Dit tegenover 1530 bij brandstofautos en 3475 bij hybride auto’s.

Kortom, het is een fabeltje dat EV’s gevaarlijk zijn en vaak in brand vliegen.
Snel opladen van een powerbank moet je niet willen. Er zit bijna geen safety features in met name tot een thermal runaway, en ik zou die dingen zeker niet ergens opslaan wat brandgevoelig is zoals in een kast of op een bureau ofzo.

Leg die dingen aub op een plek waar het koel, droog maar ook geen brandgevaar kan tonen. Het gebeurd dat die dingen random ontbranden, laat het nou niet zo zijn dat jij een model te pakken hebt wat dat wel een keer doet.

Ik sla die dingen altijd ergens koel op waar als het ontbranden kan, de gevolgen minimaal zijn en m'n huis er niet door afgebrand wordt.
Het klopt wat je zegt maar sla je niet een beetje door zo? Als we ons zo moeten bekommeren om een batterij in een powerbank dan moeten we dit ook doen voor praktisch elk ander apparaat met een Lithium Ion batterij. De gevaren die je benoemd zijn echt, maar gelden net zo goed voor een smartphone, tablet, laptop etc etc etc. Een telefoon stoppen we met gemak 8 uur in onze broeierige broekzak, die ligt niet op een ideaal droog donker afgekoelde plekje. Maar goed, niets mis met risico's beperken natuurlijk. Als je de powerbank niet in je tas hebt maar thuis laat liggen (waar die eigenlijk niet voor bedoeld is) dan loop je inderdaad minder risico als het misgaat. Alleen het hele doel van een powerbank is juist portable power, iets wat je mee kan nemen, niet om in de kast te leggen lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 22 juli 2024 13:18]

Een telefoon stoppen we met gemak 8 uur in onze broeierige broekzak, die ligt niet op een ideaal droog donker afgekoelde plekje.
Maar die laad je dan niet op als 'ie in je broekzak zit.
En ik mag toch hopen dat mensen de telefoon in elk geval een beetje laten ventileren bij het opladen. Dus niet onder een deken of kussen ofzo bij het opladen.
Hangt natuurlijk ook een beetje van je use-case af. Heb je een powerbook voor op de camping, dan kun je er zo een voldoende opladen terwijl je aan het douchen bent. Dan ben je er ook continu bij/in de buurt en is het risico dus ook weg.
Ik heb 2 Anker 737 powerbanks. Die laden (én ontladen) met 140w maximum (of minder als je device minder levert/neemt). Lijkt me toch ervoor gebouwd te zijn.
Ik heb een gratis powerbank gekregen van mijn zonnepaneel leverancier, die net niet mijn huis heeft afgebrand. Met CE keurmerk (de EU versie van het CE keurmerk, niet China Export). Kwam thuis, behuizing was open gebroken omdat de batterij bol stond, was gigantisch heet en er kwam rook uit. Hele huis heeft een week lang gestonken naar die lucht.

Was in dit geval niet door snel laden, maar een powerbank met zonnepaneel. Lag in de schaduw, maar laad lampje stond wel aan. Leek mij wel handig zo'n powerbank. Heb de batterij nu buiten in een bakje zand liggen, printplaat licht binnen, nog geen BMS kunnen ontdekken.

Gebruik liever mijn Chinese powerbank met duidelijk actief BMS die ook goed werkt.
Het thermisch op hol slaan mag natuurlijk geen excuus zijn om dan maar geen snelladende powerbank te willen hebben. Het feit dat sommige fabrikanten liever met specs gooien voor de marketingmolen (grotere getallen voor powerbanks, meer USB-poorten, USB-PD3, enz, enz, enz) mag geen excuus zijn om er niet gewoon een thermometer in te stoppen waardoor het laden stopt of afremt. Ik snap het wel als je je apparaat zo vol propt met features, dat het dan minder gunstig geprijsd is en dat je dan maar op andere zaken moet bezuinigen.

Wat ik me overigens afvraag met de voorbeelden in je filmpje (altijd best choquerend om te zien dat we allemaal met een kleine bom in onze broekzak lopen ;) ), is hoeveel van die apparaten hebben hun originele accu en/of zijn die apparaten niet 'kapot' (waterschade/valschade/enz). Dat is in de praktijk natuurlijk moeilijk te bepalen van een Youtube filmpje...
Snel opladen van een powerbank moet je niet willen. Er zit bijna geen safety features in met name tot een thermal runaway, en ik zou die dingen zeker niet ergens opslaan wat brandgevoelig is zoals in een kast of op een bureau ofzo.
Het is mijn observatie dat dit door de jaren heen minder is geworden.

Ik heb twee oude 10 Ah powerbanks.
Eentje van IKEA (solbana) en eentje van TP-Link (TL-PB10400) en ik heb beiden destijds uitgezocht op het hebben van temperatuurbescherming. Die van IKEA heeft een thermistor op de cellen zitten en past zijn laadstroom aan op de temperatuur van de accu.

De TP-link blijkt die ook te hebben. Na bijna 10 jaar trouw gebruik heeft één van de 4 cellen die erin zit het begeven en wordt het opladen regelmatig gestaakt omdat de temperatuur te hoog wordt. Beiden zijn nog nooit echt heet geworden, zowel bij het opladen als het ontladen.

Ik zie echter steeds vaker in mijn omgeving powerbanks die wel zo warm worden dat ik ze niet vast kan houden en vaak zijn dat de nieuwere en goedkopere types, maar ook sommige dure merken zoals Anker heb ik er al op kunnen betrappen dat er geen temperatuur-sensor in de buurt van de cellen zit.

Ik wijs mensen die zelf iets willen kopen tegenwoordig maar direct naar de filmpjes op youtube van de ontbrandende powerbanks en wijs ze daarna, als ze het kunnen betalen, naar de rugged powerbanks van xtorm. Als ze het niet kunnen betalen adviseer ik ze om de aanbiedingen af te wachten, omdat de prijs met een zekere regelmaat ook onder de 40 euro zakt.
Die powerbanks doen het tenminste goed en kunnen tegen allerhande "misbruik" in de handen van onwetenden.

Ook zeg ik er altijd bij dat je maar 70% mag verwachten van de capaciteit die er op de verpakking staat en dat dat komt omdat de capaciteit er wel in zit, maar dat het eerst door een aantal chips heen moet waarbij er ongeveer 10% verloren gaat in warmte en ongeveer 20% verloren gaat aan het omhoog gooien van het voltage van 3,7 naar 5 volt.
DC-DC-converters kunnen makkelijk 90-95 % efficiënt zijn. Hoe kom je op 20% verlies?
DC-DC-converters kunnen makkelijk 90-95 % efficiënt zijn. Hoe kom je op 20% verlies?
Dat het kan, wil niet zeggen dat het zo is.

Veel powerbanks bevatten goedkope IC's die in de verste verte niet in de buurt komen van die 90%.

Hoe ik aan die 20% ben gekomen?
Ik heb capaciteitsmetingen gedaan aan inmiddels 18 powerbanks en dat is het verlies waar bij 13 van de 18 op uit kwam. De rest was nog vele malen beroerder.

Als je de juiste apparatuur ervoor hebt is dit een fluitje van een cent, en ja, die heb ik.
Ah, okee. Ik was er niet van uit gegaan dat de situatie zo slecht is.

Misschien moet er maar een EU-regeling komen dat de energie aan de uitgang aangegeven moet worden, niet de mAh aan de binnenkant die je niet echt kun zien.

Hoe heb je bij je metingen uit kunnen sluiten dat gewoon over de capaciteit gelogen werd?
Hoe heb je bij je metingen uit kunnen sluiten dat gewoon over de capaciteit gelogen werd?
Die overige 5 logen over de capaciteit.

De eerste indicatie was dat de claims op de labels dubieus waren, gezien het gewicht dat ik in mijn handen had.

Dus ik heb die dingen gewogen en de massadichtheid uitgerekend. Er zijn namelijk grofweg maar 2 types lithium accu's en accu's van een bepaald type, hebben allemaal min of meer dezelfde massa bij dezelfde capaciteit.

Als een powerbank daar dan teveel van afwijkt en een significant lagere capaciteit heeft, dan wordt er waarschijnlijk gelogen.

Slechts 1 van die 5 had wel het juiste gewicht om te kunnen bevatten wat er op het label stond, maar die was eenvoudig te openen en bleek een zakje zand in te zitten.

[Reactie gewijzigd door vliegendekat op 22 juli 2024 13:18]

Da's nog eens een mooi onderzoek. Bedankt!
Jammer dat de Nitecore NB10000 niet in de test zit.
Met 150g verreweg de lichtste 10000mAh batterij die ik kon vinden. Ik gebruik hem zelf een jaar nu en erg tevreden over.
Nitecore is ook een van de weinigen die de capaciteit in Mah bij 5V vermeldt. Veel mensen rekenen zich reik met de hoeveelheid Mah's op de verpakking terwijl dat voor 3.7V van de cellen geldt.
Ik vermoed dat de meeste mensen powerbanks gebruiken om andere lithium-batterijen op te laden waarvan de capaciteit ook bij 3.7V opgegeven word, dus dat valt meestal nogal mee.
Die had er zeker in gemogen. Is een powerbank die ook vaak gebruikt wordt in EDC kits. Juist vanwege het gewicht een ideale vakantieganger voor de meeste gebruikers.
Precies dit. Ik heb de 20Ah variant, nog steeds erg licht, zeer rap en dankzij de flexibiliteit aan aansluitingen echt een top apparaat.
Was ook al benieuwd of Tweakers deze had genoteerd. Heb hem aangeschaft voor mijn vakantie, was ongetwijfeld één van mijn topaankopen!
Ik heb ooit via Tweakers V&A een 50.000mAh powerbank gekocht, staat geen merk op of niks, alleen '32x' op de witte behuizing. Geen idee wat het is, maar ik heb sinds toen geen betere powerbank kunnen vinden. Alle hogere capaciteit powerbanks zijn vele malen groter, en binnen hetzelfde formaat zijn ze allemaal significant minder qua inhoud. Die ik heb laadt in een nacht op, en hoewel ik er geen 32x mijn telefoon mee kan laden lijkt de capaciteit toch wel echt te kloppen.
Ik had dus verwacht dat die ook last zou hebben van heet worden ofzo, maar dat is nog nooit het geval geweest. Daarmee vind ik veel van de powerbanks in dit artikel dan ook meteen erg duur voor weinig capaciteit.
32x of 32+ ?
Romoss gebruikt dat soort aanduidingen.
Hmm, dat is een goeie.
Hij lijkt heel erg op deze: https://www.bol.com/nl/nl...eel-wit/9300000065088441/

Alleen niet dezelfde tekst rechtsonderin, en volgens mij iets minder dik.

Heb 'm helaas op het moment uitgeleend dus kan geen foto maken, maar Romoss heeft er inderdaad een die er ook erg veel op lijkt
Als je het artikel hebt gelezen zou je kunnen concluderen dat de geadverteerde capaciteit sterk af kan wijken van de daadwerkelijke.
Als je mij comment hebt gelezen zou je kunnen concluderen dat de capaciteit van mijn powerbank redelijk in de buurt komt. Zal vast niet exact 50Ah zijn, maar zelfs met een flinke afwijking zou mijn powerbank alsnog fysiek klein, qua capaciteit groot, en goedkoop maar betrouwbaar zijn t.o.v. veel van de opties in het artikel.
Deze mag je alleen weer niet in je bagage meenemen in het vliegtuig. Max. 27k mAh (in totaal)
Heb het hele idee van powerbanks nooit begrepen. Meeste plekken hebben gewoon 230V aansluitingen, laad je telefoon s'nachts op en je kan een hele dag redden. (iig met een iPhone)
Meeste plekken ja. Meeste is echter niet hetzelfde als 'alle'.

Powerbanks kunnen zeker wel nuttig zijn. Ik reis bijvoorbeeld regelmatig, en de meest luchthavens hebben tegenwoordig wel publieke stopcontacten. Maar guess what? Die zijn soms wel eens allemaal bezet. Dan is een powerbank best handig. Idem in een trein.

En in bepaalde landen waar ik kom (zoals bijvoorbeeld Thailand, Vietnam, of enkele andere Oost-Aziatische landen) is de stroomvoorziening wat minder betrouwbaar dan hier en wil nog wel eens uitvallen. Dan is een powerbank ook wel heel erg handig hoor.

Ook maak ik soms wel eens lange wandelingen midden in de rimboe. Aangezien er meestal geen stopcontacten in de natuur zijn, is het dan ook wel eens handig om een powerbank te hebben.

En zo zijn er echt nog wel meer use cases te bedenken.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 13:18]

Na paar weken Azië in 5 landen (inclusief die jij noemt) kan ik je zeggen dat een Powerbank vooral heel erg irritant is, elke luchthaven wordt je eruit gehaald door beveiliging en moeten ze even oplezen of ie wel voldoet… heel irritant. En die landen met stroomuitval: zeker! Maar daar hebben bijna alle kantoren en hotels gewoon generatoren voor, ik heb niet langer dan 10 mins geen stroom gehad.

Dat icm een laptop en telefoon met fatsoenlijke accu maakt dat er geen moment geweest is dat dat een issue was… ik vond het iedere keer uit bagage halen en die baksteen aan gewicht in de tas veel hinderlijker

[Reactie gewijzigd door Sander op 22 juli 2024 13:18]

Dat ligt er heel erg je gebruik.
Iemand die bijvoorbeeld gamed op z’n telefoon of het fijn vindt om een telefoon te gebruiken voor videostreaming, dan kan het hard gaan natuurlijk.

Als je je telefoon alleen/voornamelijk gebruikt om bereikbaar te zijn en tussendoor wat kleine dingen te doen, dan voldoet het inderdaad meer dan prima.
Ik kampeer nog regelmatig op plekken waar geen stroomaansluiting is.
Ook gebruik ik een powerbank in mijn tas om diverse dingen op te laden zonder dat ik stekkers in en uit moet pluggen.
Kan nu gewoon de tas meepakken en weet dat ik alles mee heb. Ja er zit een stekker in. :)
Hangt erg af van wat je er mee doet. Als ik een stedentripje doe gebruik ik Google maps en mijn camera en hoop. Dan begint mijn iPhone (met een accu van minder dan een jaar oud) oud van de dag knap leeg te zijn.
En ik heb maar vaak genoeg dat publieke stopcontacten war je zit niet beschikbaar zijn of dat je geen zin hebt om daar te moeten blijven rondhangen.
De verkoop van powerbanks nam een enorme vlucht toen Pokemon Go uitkwam. Nu snap ik het als je die nooit gespeeld hebt, maar er zijn nog legio andere situaties te bedenken waar je niet altijd netstroom beschikbaar hebt.
Voor de thuiswerker in Nederland zal een powerbank inderdaad weinig toegevoegde waarde hebben. Maar zodra je (voor langere tijd) de deur uitgaat dan begint zo'n ding ineens erg handig te worden.

In bepaalde delen van de wereld kun je zo goed als niet zonder powerbanks omdat er geregeld stroomonderbrekingen zijn. Vooral landen in Africa en Azië hebben geen geweldig betrouwbaar elektriciteitsnet. Persoonlijk ga ik altijd met een half arsenaal aan powerbanks op reis en dat is geregeld geen overbodige luxe.
Ik zit niet altijd achter m’n bureau maar heb wel een MacBook, SteamDeck en 2 telefoons bij (een backup) Dit kan ik niet in mijn auto opladen zonder Powerbank. Het is een lease auto dus de boel dusdanig verbouwen dat er een omvormer in kan die voorin op de bijrijderstoel stroom geeft + de kosten voor inbouw dekken m’n 3 Powerbanks niet.

Ja ze zijn “duur” maar ik heb een xtorm icm zonnepanelen (ik heb namelijk ook een pano dak) en als ik langer buiten stekker bereik ben. Mijn daily driver Goal Zero met 220v en Omnicharge met ook 220 aansluiting als de ene leeg is/laden/rust.

Zo kan ik in m’n autos altijd opladen, geen stress van inbouwen/kosten hiervan. Ik heb inmiddels m’n derde auto in 4 jaar tijd door wisselingen in functie/werkgever.

Lang weekendje weg neem ik er zeker 1 mee. Nooit meer je telefoon laten bungelen naast een stopcontact waarvan ik eigenlijk geen contact durf te maken.

Nee, powerbanks heb ik van militaire tot civiele on-the-go baan veel gebruikt en zal ik ook blijven gebruiken.

Ik leg s avonds ook niet altijd m’n telefoon aan de lader. Ik laad op wanneer m’n devices dat “vragen/willen” powerbanks laten me dit doen en moment van schrijven heeft m’n iPhone 13 Pro sinds release nog 98% - laatst nog een iPhone 11 verkocht hier met 96% - dus ik durf zelfs te claimen dat m’n hardware er langer door meegaat door niet gebonden te zijn aan “stekkers”.
Dat zijn meer industrele "powerbanks" dan iets wat een gemiddelde consument gebruikt. Dat is opzich een use-case die ik nog wel kan begrijpen. Maar dat is verder wel de enige usecase.

Van die dingen die je bij de supermarkt koopt tot de "prosumer" rommel waarmee je, als je geluk hebt, 2x je telefoon kan opladen, zie ik echt geen mogelijke usecase. En mi. gewoon voor luie mensen die vergeten zijn hun telefoon op te laden. En als je dan kijkt naar de grondstoffen van deze powerbanks, is het beter voor het milieu dat ze zo snel mogelijk verdwijnen.
Ik werk veel op een bankje buiten met mooi weer. Dan zet je de helderheid van je scherm voluit voor de leesbaarheid en gaat het toch wel erg hard met je laptop of iPad batterij.
De xiaomi is voor de helft te krijgen bij ali overigens. Wat mij betreft qua prijs kwaliteit de echte winnaar.
Dit specifieke typenummer PB2050SZM is niet te koop via Ali. Althans ik kan hem niet vinden. Wel de pb3018zm maar die is dan weer 30mah en zit boven de vliegtuig bagage grens.

De plm07zm lijkt erop maar ik kan niet herleiden of dit hetzelfde type is, met een ander nummer.

[Reactie gewijzigd door freestyler2 op 22 juli 2024 13:18]

Maar welke kwaliteit krijg je dan?
Het is bekend van Chineze bedrijven dat producten die ze exporteren naar het westen een betere kwaliteits controle ondergaan dan producten voor de interne markt. Ook al dragen ze allebei dezelfde chinese merknaam.

Maar bij producten die voor een prikkie op ali staan, kon je wel eens dezelfde "kwaliteit" krijgen van de interne markt.
Maar welke kwaliteit krijg je dan?
Het is bekend van Chineze bedrijven dat producten die ze exporteren naar het westen een betere kwaliteits controle ondergaan dan producten voor de interne markt. Ook al dragen ze allebei dezelfde chinese merknaam.
Heb je daar ook een onderbouwing van of is dat weer een van de vele urban myths die er over producten uit China bestaan?
Waar dan? Staat niet in de pricewatch.

EDIT: Sorry was nog vroeg voor mij. Overheen gelezen dat Bones Aliexpress bedoelt

[Reactie gewijzigd door japie06 op 22 juli 2024 13:18]

Tweakers heeft geen Aliexpress in de pricewatch om vrij logische redenen, dus je moet het zelf zoeken.
In de pricewatch staan alleen bedrijven die daarvoor willen betalen, niet per se de bedrijven met de laagste prijzen.
Ik selecteer mij powerbank vooral op de grootte/gewicht en daarna pas op capaciteit, want ik wil niet met meer gewicht lopen sjouwen dan absoluut noodzakelijk. Dus ik heb er vaak (in de koffer) meerdere bij mij en selecteer de powerbank specifiek voor de dagtrip/wandeltocht die ik aldaar ga uitvoeren. De ene keer neem ik meer power mee dan de andere keer, geheel afhankelijk van de verwachte behoefte.
Herkenbaar. Snel laden is ook wel prettig trouwens als je met je telefoon tegelijkertijd zware taken (gps, max brightness, etc) aan het uitvoeren bent en je dan niet alsnog je accupercentage achteruit wilt zien gaan.
Ik heb hetzelfde. Ik vind het vrij opmerkelijk dat dat helemaal niet wordt meegenomen in de discussie.

Ik schrijf deze allemaal bij voorbaat af omdat ze veel te groot zijn om comfortabel in mijn broekzak mee te nemen. Al helemaal in de zomer is dat een dingetje.

Had toch graag een extra categorie willen zien hiervoor.
Verrassend van de Trust, ik heb daar vanuit vroeger toch een "goedkope rommel" associatie bij. :) Muizen die je beter van Logitech kocht, speakers die je beter van een "echt" merk kocht, etc.

Overigens over die ontbranding: dit kan gewoon met ouderdom gebeuren dus? Ik heb nog wel wat oude powerbankjes rondslingeren die ik echt never gebruik. Misschien maar eens opzoeken en waar nodig naar de recycling brengen?
Dat geldt in theorie voor alles met een accu, daar blijft altijd enige voorzichtigheid geboden. Uiteindelijk zit in vele powerbanks een setje 18650 accu's, net als in veel laptops, elektrische auto's en fietsaccu's. Maar om nou preventief alles met een accu weg te flikkeren omdat je het even niet gebruikt lijkt me ook wat zonde, zet het dan op V&A.

Het grootste brandrisico is vaak als een diep ontladen accu weer opgeladen wordt. Vanuit de BMS wordt dit dan ook vaak begrensd als de accu onder een bepaald voltage is geweest.

Overigens laad ik hem vaak geschakeld, dat wil zeggen, de powerbank aan de lader, en dan m'n telefoon of andere apparaten weer aan het laden vanaf de powerbank. Helaas kan niet elke powerbank dit, jammer dat dit hier niet getest is. Op vakantie heb je soms maar 1 socket, en dan is dit een ideale methode om toch meerdere dingen te kunnen laden.

[Reactie gewijzigd door MsG op 22 juli 2024 13:18]

Misschien handig om bij de ondersteunde laadmethodes te zetten of een powerbank PPS ondersteunt? Ik zou eigenlijk geen powerbank meer zonder willen.

Voor een erg gedetailleerde vergelijking kan je via Reddit deze Google Sheet gebruiken, zo ben ik bij de 4smarts Enterprise 2 20000 uitgekomen, door PPS super-fast charging voor m'n Samsung, en kan met 100w ook nog m'n laptop bijladen.
https://old.reddit.com/r/...wer_bank_comparison_2022/
Ik zat me al af te vragen waarom PPS nergens wordt genoemd. Hier zijn al 2 telefoons en een laptop in huis die het ondersteunen en die ook al dagelijks met een muur- dan wel autolader met PPS worden bijgeladen. De powerbanks met PPS zijn nog erg dun bezaaid helaas. Jammer dat tweakers er ook 0 aandacht aan besteedt.
Thanks! Ga ik eens bekijken, ik ben ook wel op zoek naar een powerbank met veel juice en die ook nog eens mijn laptop eventueel zou kunnen opladen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.