IKEA-powerbank met 6500mAh-accu en draadloos opladen kost 25 euro

De IKEA Nordmärke-powerbank die onlangs bij de Amerikaanse telecomtoezichthouder FCC verscheen, zal in Nederland worden verkocht voor een prijs van 25 euro. Dat heeft het bedrijf aan Tweakers laten weten.

De officiële start van de verkoop in Nederland zal in januari aanvangen, zegt het bedrijf. IKEA noemt nog geen exacte datum. Het bedrijf meldt dat de meeste winkels al voorraad hebben, wat betekent dat de Nordmärke-powerbank dinsdag of woensdag al op de website zal verschijnen.

Op het moment van schrijven is er nog geen powerbank met deze naam en de genoemde prijs te vinden op de IKEA-website. Op basis van de eerdere informatie afkomstig van de FCC gaat het om een vierkante powerbank; de enige Nordmärke-powerbank die wel op de website staat, is al langer uit, is iets goedkoper en heeft een ronde vorm. In Nederland wordt de prijs 25 euro; in Duitsland zou de prijs 20 euro bedragen.

De nieuwe IKEA Nordmärke-powerbank krijgt waarschijnlijk een bovenkant van stof en een accucapaciteit van 6500mAh. Hiervoor worden twee 18650-batterijen ingezet. De powerbank lijkt een laadvermogen van 5W en de IKEA Nordmärke zou zelf met een vermogen van 10W zijn op te laden via USB-C. Een USB-kabel of -oplader zou niet worden meegeleverd.

De IKEA Nordmärke-powerbank. Afbeeldingen via Reddit en de FCC

Door Joris Jansen

Redacteur

07-12-2021 • 14:24

122 Linkedin

Reacties (121)

121
118
72
2
0
31
Wijzig sortering
Kan iemand mij het nut vertellen van een powerbank met Qi charging?
Een Qi Powerbank met een bevestiging mechanische(zuignappen bijv) kan ik nog wel begrijpen
Je kan dan het toestel blijven gebruiken en tegelijkertijd laden zonder kabel, dat is best handig, maar niet als je onderweg doelbewust de Qi powerbank tegen je toestel moet laten?

Edit:
Enkele suggesties als voor thuis zonder het stopcontact te hoeven gebruiken. Ja handig, maar in mijn ogen een luxe probleem.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 7 december 2021 14:50]

je zou hem altijd op de salontafel kunnen hebben liggen, en alle gasten en medebewoners de kans geven om even snel te telefoon wat bij te laden. Daar is de capaciteit goed genoeg voor en ondertussen hoeft je geen kabel te trekken en weg te werken naar je salontafel ;)
Vroeger had je een sigarettendispenser op tafel voor je gasten. Tegenwoordig een powerbank. Tijden veranderen!
Ik heb ook van die familie die binnenkomt en als eerst hun telefoon bij mij aan de lader hangen. Doe dat lekker thuis of onderweg in de auto. Niet dat ik wakker lig van die paar cent aan stroomkosten, maar waarom zou je niet gewoon zelf zorgen voor een volle batterij.
Irritant is dat he, en dan willen ze ook nog wat te drinken. Zorg er lekker zelf voor dat je voldoende gehydrateerd bent voor je aankomt, lekker thuis of onderweg in de auto :(

Iets met gastvrijheid :?
Mwa er zit een verschil tussen gast vrijheid en "Doen alsof alles van jouw is", ik heb er ook een paar in de familie. Die lopen nadat ze hun telefoon even in de lader hebben gelegd, door richting de koelkast "om te kijken of er nog wat te bikken is" en dan verbaasd zijn dat je er wat van zegt terwijl hun koters al schreeuwend over de bank springen.

EDIT:
Voor hier teveel reacties op komen, dat heb ik ze inderdaad afgeleerd door tijdens een verjaardag bij hun exact hetzelfde te doen :D Leverde een leuke discussie op toen ik als volwassen vent over hun gloed nieuwe bank liep nadat ik mij zelf voorzien had van wat te "bikken". Dorste het alleen niet aan om er ook bij te gaan schreeuwen maar het het overwogen om wel te doen :+

[Reactie gewijzigd door ShadowBumble op 7 december 2021 16:00]

Gastvrijheid is exact wat het zegt, vrijheid van de gast. De gast doet niet alsof alles van hem is. Alles is van de gast. De gast voelt zich thuis vrij, en in een gastvrije omgeving voelt de gast zich dus als thuis. (En ja uiteraard bestaat er ook iets als een goede gast zijn, wilde koters maak ik daarom zelden mee). Maar koffie plakje cake en rond 6 uur roepen 'wij gaan zo eten' wachtend tot je gasten de hint binnen krijgen en oprotten is 'Nederlandse beleefdheid'. Gastvrij is het allerminst.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 7 december 2021 17:27]

Nou indd, wij koken regelmatig voor 5 a 6 man en daarvoor mogen ze gerust de telefoon aan de lader doen en zich thuis voelen in de koelkast en blijven zolang ze willen tenzij t wel heel laat word en wij dat aangeven 😁 wij maken ons er niet zo druk om
Waarom niet: Wij gaan zo eten, bordje bij zetten?...
Mijn vrienden zeggen altijd je weet waar de koelkast is want ik ga het bier niet voor je halen. En doe mij er ook eentje als je toch loopt.
Maar dan communiceer je er al over :) Moet je voorstellen dat ze straal langs je heen lopen, de koelkast open doen en op de bank ploffen met een blik pils. Doe alsof je thuis bent, is dat dan, met andere woorden, je bent thuis dus ook een asociale droplul :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 december 2021 11:43]

In plaats van als een malloot over de bank te springen kan je ook gewoon woorden gebruiken om je grenzen aan te geven. Ik geef thuis duidelijk regels aan als ik dingen zie die mij niet bevallen. Als mensen het er niet mee eens zijn dan mogen ze daar in hun eigen huis over discussieren. En kinderen moet je al helemaal grenzen aangeven als de ouders dat niet doen.
Irritant is dat he, en dan willen ze ook nog wat te drinken. Zorg er lekker zelf voor dat je voldoende gehydrateerd bent voor je aankomt, lekker thuis of onderweg in de auto :(

Iets met gastvrijheid :?
Ja zo stom als ik bij iemand kom en ik wil alleen even een dutje doen en daarna even een eitje bakken. Gaan ze daar moeilijk over doen! Lekker gastvrij.

Het verschil is in het aanbod. De gastheer kan zaken aanbieden. Maar het kan nooit een verplichting worden. Dan hebben we het niet meer over gastvrijheid, maar over een dienst die je afneemt van de persoon.
:Y) "Als je je telefoon wil bijladen kan je dat daar doen"
:( "Waar is de lader? Mijn telefoon is bijna leeg"
Wat maakt het uit? Ik snap dat dan weet niet.. laat ze lekker? Doe het zelf ook wel eens bij vrienden
Dat is wel een erg gemiste kans, om niet "laad ze lekker" te schrijven. ;)

Maar eens, maak me er ook niet druk om, en daarnaast willen niet alle autoladers even lekker doorladen.
Kijk willen ze ook hun EV even opladen, dan gaan we wel protesteren. :D

Dat gezegd, ik had het in het vorige artikel gezegd, en nu weer. Ik zie geen nut van dit ding. Ik heb niets gelezen over dat je het met een kabel kan opladen, en waar ik me geen enkel echt voordeel van draadloos laden kan voorstellen met een powerbank, kan ik wel heel veel nadelen verzinnen.

Vroeger had ik vaak genoeg dat mijn telefoon in mijn tas aan het opladen was, of terwijl ik in de trein zat. In je tas gaat die rondslingeren, en in de trein wil ik mijn telefoon gebruiken, en zo'n blok achter je telefoon houden is geen verbetering op een draadje.
Weleens of altijd ;).

Vind het bijzonder dat als die op bezoek komen mijn stopcontacten voorzien zijn van laders en snoertjes met 2 telefoons. Ik neem namelijk nooit een lader mee als ik ergens heen ga. Kan ook best een keer zijn dat je batterij bijna leeg is, maar toch niet elke keer als je langskomt? Klinkt bijna als dat ze het goedkoper vinden om bij mij te laden.

Maar deze powerbank is dan een mooie oplossing, kunnen ze die zelf meenemen in hun tas en daar hun telefoon opladen ;).
Dan nodig je ze toch niet meer uit. Probleem opgelost!
Dat snap ik ook nooit. Bij mij gaat m'n telefoon 's avonds voor 't slapengaan standaard aan de lader. En met een volle accu houd ik het makkelijk anderhalve dag vol. Dus ik hoef echt nooit tussendoor bij te laden.

Maar het zijn vaak dezelfde mensen die regelmatig hun sleutels kwijt zijn, hun portemonnee vergeten, je verjaardag vergeten, hun boodschappenlijstje vergeten (als ze die al maken), of regelmatig te laat komen op afspraken. Zeg maar precies het tegenovergestelde van mezelf ;) :*) :)
Sorry maar je reactie slaat nergens op. Laad ook zo vaak op bij vrienden? Wat is het probleem. Mijn telefoon moet ik minimaal wel 1x tot 2x per dag opladen. Nieuwere tel. Gebruik hem veel overdag. Podcast YouTube etc.

Betekend niet dat ik ook die andere dingen heb die jij omschrijft..
Ok, dat kan. Wel opmerkelijk dat een nieuwe telefoon niet de hele dag meegaat. Dan beschouw ik jou als een bovengemiddeld zware gebruiker. Heb je dan niet standaard een Powerbank bij je? Ik zou helemaal gek worden van een telefoon die om de haverklap opgeladen moet worden, maar ok.
Bij mijn OnePlus kan ik sneller via een stopcontact even opladen dan een powerbank, hang hem liever even 20/30min bij vrienden eraan dan dat ik trager via een powerbank kan opladen
mijn telefoon houdt het anders ook geen hele dag vol.

Even een gebruiks scenario.

mijn iphone is nu ongeveer 1,5+ jaar oud,
ik gebruik mijn toestel op maximale helderheid (meestal) omdat ik het scherm dan beter kan lezen.
Ik luister veel podcast, of audioboeken. maar speel dan weer geen spelletjes kijk geen youtube of netflix
Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk voor whatsapp (geen facebook, twitter, instagram of tiktok) en natuurlijk om te bellen (gemiddeld een uur ofzo per dag.
Ik gebruik mijn telefoon voor navigatie als ik op onbekende plekken loop of fiets, en heel af en toe gebruik ik de camera als een soort leesloep.

als mijn telefoon langer dan 12uur mee gaat dan is dat een wonder. gebruik ik mijn telefoon vaker dan gemiddeld, misschien, gebruik ik mijn telefoon vaker dan de gemiddelde tweaker zeer onwaarschijnlijk.

ik heb overigens 2 15000mah powerbanks, waarvan ik er altijd 1 bij me heb en de ander aan het opladen ben.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 7 december 2021 16:45]

Nee. Niet bij me, werk thuis :)

Ben best een zware gebruiker ja, haha

[Reactie gewijzigd door Venix1990 op 7 december 2021 19:15]

Sorry, maar het "Ik" argument gaat in dit geval echt niet op, misschien zitten ze wel 2 uur in de trein een spelletje te spelen, of hebben ze een accu die crap is want ze hebben nog een Nexus 5 uit het jaar kruik. Verzin het maar. Ff opladen is toch prima? Vooral als dat zorgt dat ze niet de hele tijd op de telefoon zitten.
Dat kan inderdaad. Persoonlijk zou ik knettergek worden van steeds mijn telefoon tussendoor moeten opladen. Zorg dan dat je een powerbank bij je hebt, vervang de accu of koop een nieuwe telefoon (mits je daar de middelen voor heb uiteraard).
De accu vervangen is, tenzij je een flagship hebt, best lastig. Midrange telefoons kun je vaak niet voor terecht bij winkels, is mijn ervaring. Veel mensen gaan dat niet DIY'en
Diezelfde lieve mensen hebben juist daarom ook allerhande functies zoals sleutels, hun portemonnee verjaardag reminders aan en boodschappenlijstjes in hun telefoon staan. Daarom moeten ze ook tussendoor opladen want al dat gebruik kost ook batterij.
Ik moet helaas vaak mijn telefoon opladen. Heb een iPhone 8. deze is binnen 2 uur intensief gebruik leeg. Ik doe er niet zoveel mee dan whatsappen of internet. Dus ik haal wel 6-8 uur op een dag. Dan komt het voor dat ik de powerbank uit mn auto pak om bij te laden. want ik wil voor het milieu niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon. Accu erin zetten is zowat duurder dan nieuwe tel.

Om wat tegengeluid te geven aan je belachelijke redenatie:

Maar het zijn vaak dezelfde mensen die regelmatig hun sleutels kwijt zijn,
hun portemonnee vergeten, nog nooit gehad afgelopen 5 jaar
, je verjaardag vergeten, nee, ondanks ik geen fb heb, mijn vrienden wel, vergeten zij 9/10 mijn verjaardag en ik van hun nooit want heb het gewoon in mn agenda handmatig gezet.
hun boodschappenlijstje vergeten (als ze die al maken), maak ik niet want ik weet altijd wat ik mee moet nemen na een blik in de kast en koelkast.
of regelmatig te laat komen op afspraken. altijd 15-5 min van tevoren aanwezig om met rust aan te komen ipv gespannen.
Zeg maar precies het tegenovergestelde van mezelf ;) :*) :) nou je ben wel echt een heel goed persoon. maar ik weet wel zeker dat ik 2 punten meer krijg

[Reactie gewijzigd door Emin3m op 7 december 2021 15:40]

Dankjewel. Handtekeningen deel ik uit na de sessie.
was niet sarcastisch bedoeld.
Niet? Oh, mijn reactie ook niet.
Met een beetje Chinese powerbank kun je 'm zelfs roken!
Maar koop je hiervoor een powerbank of neem je gewoon een (draadloos) lader.
een gewone (draadloze) lader heeft dus altijd dat stroompunt nodig, deze zou je neer kunnen leggen op plekken waar die voor af-en-toe gebruik heel praktisch is. maar je geen kabel heen wilt/kunt trekken
Ja, maar dan moet je je telefoon ergens op een lader neerleggen, en kan je hem dus niet vasthouden.
Tegenwoordig is dat voor veel mensen echt een hele grote opgave.
mijn bezoekers hebben gelukkig niet de hele dag de telefoon in de hand, hoewel we dat ding allemaal meer gebruiken dan goed voor ons is XD

vanaf je 15de ontgroei je het verstoppen achter je scherm wel een beetje
Zou misschien kunnen, maar dan is het toch handiger om gewoon een echte draadloze charger te voorzien en dat ze hun telefoon dan iets dichter bij een stopcontact opladen.
Ik kan me voorstellen dat je deze bijvoorbeeld op je nachtkastje hebt liggen, in de muur geplugged en je telefoon erop hebt liggen om te laden. En dan neem je smorgens dus je telefoon + volle powerbank in een ruk mee.
En dan? Het heeft geen USB output dus dan ben je alsnog genoodzaakt om onderweg de powerbank bewust tegen je telefoon te houden. Dat lijkt mij echt totaal niet handig onderweg. (Tenzij zuignappen, magneet etc)
Zit toch een usb poort op? Ik ga er wel vanuit dat deze ook kan laden.
Als ik de specificaties zie, is alleen de Qi een output, en Type C alleen een input..
Dan is het inderdaad wel een vrij dom product..
Lol :) ik gebruik mijn powerbank vaak als ik een dag of langer van huis ben zonder oplaadmogelijkheid (bijv. langs het circuit). Ik plug dan de telefoon met kabeltje in de powerbank en pleur het geheel een half uurtje in mijn rugtas. Als dat je usecase is, is deze Ikea lader niet geschikt.

Thuis op de (salon)tafel even snel draadloos bijladen, dat kan inderdaad makkelijk zijn. En dan voor 25 euro is dat verder prima denk ik.
Het elimineert een kabel.
Maar het verwelkomt dat je twee apparaten tegen elkaar moet houden als je je toestel wilt blijven gebruiken tijdens het laden.

Lijkt mij persoonlijk niet echt handig onderweg, zeker niet lopend en zittend zit een kabeltje nou ook niet echt in de weg, maar iedereen zijn smaak & voorkeuren!
Ik kan me zomaar voorstellen dat jij bijvoorbeeld ergens gaat eten, het best makkelijk is om dit ff op je tafel te leggen met je telefoon er op zonder dat er dan een kabel onder bungelt.
Tegen de tijd dat je klaar bent met eten en betalen zit er tien of vijftien procent extra sap in je telefoon.
Je kan die telefoon prima bedienen alstie op zo'n qi lader ligt.

Ik denk niet dat deze powerbank voor mensen is die echt power nodig hebben. Ik zie dit meer als iets voor een beetje tussenladen als je veel mobiel bent. Eventueel in een meeting.
Ziet er gewoon netter uit.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 7 december 2021 15:03]

Exact ieder zijn ding.
Ik gebruik wel een QC3.0 powerbank met kabel, en heb binnen enkele minuten 10/15% er bij en na het eten zit ie weer vol.
Nogmaals in dit soort situaties, kan ik niet begrijpen dat iemand kiest voor langzaam laden zonder kabel, dan snelladen met een kabel.

Zeker omdat je er vaak kabeltjes bij krijgt van 10/15 cm. Als je een Qi lader op tafel kan leggen, kan een kabeltje van 15 cm ook wel..
Tjah. Ik koop dit ook niet.

Maar met het success van de Apple's van deze wereld kan je er ook moeiljk om heen dat er mensen zijn die stevig trekken aan andere dingen dan puur functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 7 december 2021 15:05]

Voor als je USB slot verstopt zit.
Begrijp dat punt, maar daar heeft Ikea natuurlijk niet op ingespeeld. Zo kan ik ook nog wel een hoop redenen vinden waarbij het handig zou kunnen zijn, maar heb het over de main use case. Het gewoon laden van een werkend toestel.

En ja, Qi is een prima redder bij een defecte poort o.i.d.. mijn Samsung heeft af en toe kuren om te beweren dat mijn USB poort vochtig is, dan is Qi wel handig ja, maar niet persee als een powerbank variant.
Het werkt met zowel telefoons met USB-C als met Lightning.
?

Het werkt met telefoons die draadloos opladen ondersteunen, het heeft niks te maken met de connectoren die op het toestel zelf zitten. Er is niet eens een mogelijkheid om een toestel bedraad op te laden met deze powerbank.
Ja, dat bedoel ik juist: omdat je niet bedraad kan opladen, ben je ook niet afhankelijk van de juiste aansluiting en'of kabel.

Ik ben op mijn werk al de "kabelhoer" (excusez le mot!) voor Lighting kabels, maar als ik dit ding zou hebben, dan kwamen alle Android-collega's hem ook nog lenen.
Je kan hem thuis als chargepad gebruiken en tegelijk is je powerbank dan altijd vol als je hem meepakt.
(heb bij een Powerbank bedrijf gewerkt en dit was ons salesverhaal)
Je kan ze op elkaar in je jaszak, tas of koffer steken. Zonder uitstekende (en afbrekende) stekkers net iets veiliger.

Daarmee zou ik deze lader wel serieus platter willen hebben. Gezien de hoeveelheid lucht die er in zit kan het ontwerp een stuk eleganter.
Als je bv bouwvakker bent en je telefoon op wil laden op een plek maar hem er ook snel af wil kunnen halen als je gebeld wordt ofzo? Of als je door je huis heen makkelijk je telefoon wil kunnen opladen door hem b.v. naar de keuken mee te nemen.

Sinds 2 jaar ben ik met draadloos laden begonnen en het bevalt een stuk beter dan bedraad. Natuurlijk is het wel langzamer maar je plaatst je telefoon veel gemakkelijker op de lader en haalt hem er ook snel en makkelijk vanaf indien je weer "weg" wil. Ik hang mijn telefoon alleen nog aan de kabel als ik hem snel vol wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 7 december 2021 15:16]

Wij gebruiken ze vooral om in de tuin of badkamer naar muziek te luisteren zonder meteen de batterij van telefoon leeg te trekken. Ja dat zou ook met een normale powerbank kunnen, of met een lang verlengsnoer. Maar dit is makkelijker. Hij ligt gewoon als bedrade Qi-lader naast de bank die we kunnen meepakken wanneer nodig.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 7 december 2021 15:26]

Thuis, zonder kabel laden, maar dan ook mee te nemen op vakantie of wat dan ook, met ingebouwde buffer. Ik zie het als 2 in 1. Zou op zich handig zijn als er ook een kabel in kon en wat hogere capaciteit, dan ligt je powerbank niet te niksen als je thuis bent, en je draadloze laadpad niet te niksen als je op vakantie bent.
Tandenborstel opladen op reis. Perfect. Reis veel zakelijk met een grote powerbank (36.000mAh) en die gebruik ik om een week lang Apple Watch en iPhone mee op te laden en wanneer de tandenborstel leeg is (eens in de zoveel tijd) kan die mooi opgeladen worden. Heb ik een muis, headset die opgeladen moeten worden en dus geen poorten meer vrij dan kan ik de telefoon wireless laten chargen op de powerbank. Gaat wat minder snel maar na een nacht is hij altijd wel vol. Goal Zero Sherpa heb ik daarvoor in gebruik.

Om je maar even een business case voor te spiegelen :)

Overigens... veel comments van mensen die echt niet werelds zijn. Sneller een telefoon oppakken en daarom wireless chargen. Man man man. :P

[Reactie gewijzigd door Typhone op 7 december 2021 15:49]

Tandenborstel opladen op reis
Een perfect voorbeeld! Dan is een Qi lader zonder bevestiging mechanische indd een stuk handiger dan je tandenborstel lader met draad.
Beetje offtopic maar heb je nooit problemen op vliegvelden met die enorme powerbank?
Nee vooralsnog nooit last mee gehad. Kijken er soms na maar de mAh’s tellen is nog niet eerder gebeurd.
Ik heb het gebruikt voor mijn S21 draadloos op te laden omdat ik hem gebruikte met DEX en hij al via usb c aan mijn draagbare monitor hing.
Die monitor gebruikte wel wat stroom.
Edit:
Enkele suggesties als voor thuis zonder het stopcontact te hoeven gebruiken. Ja handig, maar in mijn ogen een luxe probleem.
Zo'n beetje alles op deze pagina is een luxe.. :P
5W draadloos laden?
Zijn we terug gegaan naar 2019?
Dat is inderdaad genant. Je wil onderweg zo kort mogelijk aan een powerbank hangen en zo snel mogelijk de snoeren opbergen. Op deze manier duurt het alsnog uren om op te laden.
Welke snoeren wil je opbergen bij een draadloze lader?

Vooropgesteld: ik vind 5W ook niet snel, maar...

Ik heb persoonlijk geen use case voor deze lader, maar misschien dat er mensen zijn die hem bijvoorbeeld onderweg in de trein of tijdens het eten gebruiken om de telefoon op te laden terwijl ze een filmpje kijken ofzo? Dan is 5W vaak wel genoeg om weer een eind energie in je telefoon te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 7 december 2021 14:44]

Sorry, snoeren. Ik bedoel de lader/telefooncombi die geen vaste verbinding hebben. Ik kan bij mijn note 10 in iets meer dan een uur 25% laden. Dat is best een lange tijd om 25% erbij te krijgen. Uiteraard zijn er veel (draadloze) snellaadprotocollen en kan Ikea misschien niet gemakkelijk 1 leverancier kiezen.
Jeetje, da's wel heel traag inderdaad. Mijn OnePlus Nord laadt vrij snel op. Ik heb geen exacte tijden van 0 tot 80%, maar als ik hem voor het eten aan de lader leg, kan ik hem na het eten vaak met 100% van de lader halen. Snelladen is voor mij eigenlijk bijna nooit nodig, maar het feit dat het zo snel kan, maakt wel dat je er nauwelijks over hoeft na te denken.
Magnetron-maaltijd of zelf aardappel schillen?
Ik snap dat je een magnetronmaaltijd snel klaarmaakt, maar eet je die ook binnen 2 minuten op?

Anyway: een middenweg, mag dat ook? Aardappelen zelf schillen doen we niet, die kopen we in een zakje zodat we dat zelf niet hoeven te doen. Maar magnetronmaaltijden maken we eigenlijk bijna nooit klaar. Als ik dan toch een tijd moet noemen: gevoelsmatig is 30-45 minuten genoeg om hem van bijna leeg naar >80% te krijgen. Zonder te schrokken is dat ook hoe lang we over een maaltijd (incl. voorgerecht en/of dessert) doen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 7 december 2021 15:26]

Maar dan maakt draadloos het net onhandiger want dan moet je steeds je telefoon en batterij omhoog houden. Ik laat dan liever een batterij in mijn tas zitten en dan met een kabeltje mijn gsm opladen.
Voor zo'n prijs?
Waarom zou je dan uberhaupt iets anders willen, want in 2019 betaal je een €100 voor iets dergelijks
60 dollar betaald op een vliegveld voor 8000mah, 5w draadloos laden. In die tijd waren ze ook al voor de helft te krijgen. Die 20 euro is wel een goede prijs
Was dat toen een draadloze lader welke aan een kabel moet hangen, of een draadloze lader welke volledig draadloos werkt, dus ook onderweg?
Moet wel uit twee oplaadbare batterijen komen, hè :)
Dit zijn niet je huis-tuin-en-keuken AA oplaadbare batterijen ;)
18650 batterijen zijn nou ook weer niet zo zeldzaam. In de zaklampenwereld veelgebruikt en ook EV's zitten er vaak vol mee.
Uiteraard, maar het ging hier om vermogen en dan is het gewoon andere koek.
Voor op je nachtkastje?
Voor op je nachtkastje wil je niet een systeem waar een accu in zit, want dat is in die usecase overbodig en juist het onderdeel dat uiteindelijk flink achteruit gaat na veel laadcycli, laat staan dat er al tekorten zijn aan elektronica / accu's op het moment en dat het recyclen ook minder makkelijk gaat als er een accu in zit.
Ik dacht eerst aan landen waar de stroomvoorziening niet erg betrouwbaar is, maar ook dan kun je beter de opslag los hebben van het qi pad. Separation of concerns enzo.
Bij opladen is betrouwbaarheid van stroomvoorziening niet zo belangrijk. De gsm is immers zelf al een batterij, dus je hebt niet nog een extra batterij nodig om een stroomuitval op te vangen.
Je realiseert je wel dat 5W laden best veel is als je bedenkt dat je met 1 Watt zendervermogen de wereld rond kunt (handig bouncen). Dit is dan wel laagfrequent, maar ik wacht met spanning af tot er een handigert aankomt met een kilowatt draadloze lader: ook handig om je pizza warm te houden....
ik begrijp deze combi niet. Je hebt een powerbank die je af en toe moet opladen met het stopcontact. Dan neem je die ergens mee naartoe en dan ga je stroom verknoeien door je telefoon draadloos op te laden. Waarom niet gewoon een kabeltje van je powerbank naar je telefoon, dat laadt veel sneller op?
Dit. Voor mij komt dit product met een bepaald hipstergehalte.
Dit gaat mijn verstand inderdaad ook te boven. Ik begrijp dat er producten zijn die niet voor mij zijn, niks mis mee.

Maar waarom zou je ooit besluiten een techniek met inferieur rendement te kiezen als je een beperkte hoeveelheid energie hebt, en die weinige energie overdragen nota bene de enige functie van je product is?
Omdat draadloos laden relaxter is dan bedraad laden. Misschien is je laadpoort kapot? Misschien heb je een hekel aan het meenemen van kabels?
Ik heb een MagSafe versie van Belkin. Dit is mijn bureaulader én de lader die ik pak als mijn telefoon bijna leeg is en ik nog wat wil doen, of ’s avonds aan mijn vriendin geef. Geen kabel is echt heel fijn.

Zonder magneet had ik het niet gedaan.
Met magsafe wordt het een soort verwijderbare extensie van de ingebouwde batterij. Als je de telefoon gewoon kunt blijven gebruiken én er geen kabeltje naar je tas loopt is dat erg handig voor onderweg. Deze lader is juist alleen in een statische context te gebruiken.
Dat hele draadloze opladen lijkt een non-starter, maar ze halen tegenwoordig toch al een efficiëntie van 70-80%, en dat is echt niet slecht. Bij vrijwel elk transport en conversie van elektriciteit gaat er een deel verloren. Een adapter voor een mobiele telefoon verliest bijvoorbeeld zo'n 5-10% en als je hem in het stopcontact laat zitten gebruikt ook wat zelfs als je telefoon er niet aan zit. Bij transport van elektriciteit over 150 km via een hoge spanningslijn is het verlies zo'n 1-5% en dat is dan nog zonder het verlies van de conversies. Van alle elektriciteit die wordt opgewekt gaat zo'n 60% verloren aan transport en conversie. Reken daarbij dan nog de efficiëntie waarmee we elektriciteit opwekken. Deze ligt meestal zo rond de 40-60%. Kortom, als je iets wilt kost het wat, en een mens moet leven.
Ik zit vaak op de bank en dan leg ik mn telefoon op de salontafel neer. Ik heb geen zin om die kabel er elke keer in te doen. Als ik hem nu gewoon neer kon leggen op een batterijbank die ik af en toe s'nachts moet opladen dan laad ik mijn telefoon wel gemakkelijk bij. Ik zie het nut er zeker wel van. Helaas is het op tweakers vaak zo dat als iemand het niet direct nodig heeft het als nutteloos product wordt beschouwd.
Op de laatste foto, die ''batterij'' van voor in de foto, is dat normaal? Aan de linker kant lijkt die helemaal ingedeukt/verfrommeld?
Bij het los trekken van de behuizing hebben ze het folie van de cel getrokken. Je ziet de klodders lijm nog zitten.
Te zien aan de lijmresten zal het wel losgekomen zijn van de 'batterij' tijdens het open maken.
Heb hem al zien liggen bij de Ikea in Hengelo
Het grote voordeel van 5W laden vind ik dat je telefoon niet zo achterlijk warm word (iPhone SE) met het draadloos laden. Dat is voor mij namelijk echt een grote no-go als ik 's nachts mijn telefoon zou willen laden, dat risico vind ik veel te groot.

Daarnaast ik kan me voorstellen als je dat ding gebruikt om bijvoorbeeld op te laden (vol te houden) tijdens het werk dat het ideaal is om je oortjes aan je telefoon te kunnen laten zitten en toch op te laden.
Hopelijk is de batterij op de foto een uitzondering, die ziet er niet heel florisant uit.
Powerbanken hebben altijd een hogere capaciteit op de verpakkingstaan dan dat ze daadwerkelijk leveren,
Daarnaast QI laden ongeveer 65/70% efficiënt dus stel als de powerbank daadwerkelijk 4000mah is, daarvan gaat nog eens 30% vanaf zit je rond de 2800mah effectief.

Ik denk dat je het gerust rotzooi kunt noemen

reviews: Powerbanks - Dertien 20Ah-accu's getest
was een leuke extra geweest maar alleen draadloos laden vind ik rare keuze
Wel typisch dat er ineens met lichte omwegen artikelen van IKEA naar voren komen die IKEA Nederland bij navragen wel bevestigd met meer informatie (prijs en releaseperiode). Eergisteren al die stopcontacten. Deze informatie is vanuit berichtgeving van het bedrijf zelf nog niet te vinden.

Wel interessant nieuws overigens, zijn leuke spulletjes. Heeft Tweakers gevraagd of er meer verlichting, home domotica of andere elektronica aan zit te komen waar IKEA nog wat over kwijt wil?

[Reactie gewijzigd door eThomas op 7 december 2021 15:16]