Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties
Submitter: Sneeuwhaas

Sonos heeft investeringsmaatschappij D&M Holdings, eigenaar van Denon, voor de Amerikaanse rechter gedaagd. Sonos claimt dat Denon met zijn Heos-speakers ongegeneerd zijn Play-producten heeft gekopieerd en daarmee diverse patenten schendt.

In een blogposting beschrijft Sonos zijn motivatie om tot een rechtszaak over te gaan. Het bedrijf, dat met zijn draadloze Play-speakers momenteel marktleider is voor wifi-audioproducten, claimt dat Denon zijn producten kopieert. De Heos-speakers van Denon zouden bovendien op vrijwel identieke wijze gepositioneerd worden op de consumentenmarkt. Zo heeft Denon de Heos 3, Heos 5 en Heos 7 samen met de Heos Amp en Heos Link in zijn portfolio, tegenover de Play:1, Play:3, Play:5, Connect en Connect:Amp van Sonos.

Sonos is naar eigen zeggen niet uit op royalty's of licentievergoedingen; het bedrijf zegt te willen dat Denon en andere bedrijven onderscheidende producten maken. Sonos geeft verder aan dat het met Denon om de tafel wil gaan zitten om tot een oplossing te komen, maar desondanks toch de gang naar de rechter heeft gemaakt. Daarmee lijkt Sonos te willen aansturen op een vroegtijdige schikking. Denon heeft nog niet gereageerd op de kwestie.

Onduidelijk is of de zaak van Sonos een kans maakt voor de rechter; de website WhatHifi tekent aan dat hoewel Denons Heos-productlijn en het prijsniveau sterk lijken op de Play-serie de draadloze speakersystemen wel degelijk onderscheidende features heeft. Zo maakt de Heos-hardware gebruik van het eigen wifi-netwerk terwijl Sonos in principe mesh-networking toepast, al kan dit met nieuwe firmwareversies veranderd worden.

Denon Heos 7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Beetje concurrentie voor Sonos juich ik alleen maar toe. Ik ben een dankbare gebruiker van Sonos (Z90 en Play:1; nooit problemen) maar de prijs is in alle winkels gelijk en nogal aan de hoge kant.
De enige keer dat je Sonos goedkoper kunt koppen is via een 'geen-BTW-actie' van de Mediamarkt.

[Reactie gewijzigd door Groenevelden op 23 oktober 2014 14:45]

Sonos is tegenwoordig gewoon uitgesloten van de btw actie, alsmede apple producten..
sonos vs denon complaint:

https://sonos.wiredrive.c...4b4dba114f862ec5491b7b70f

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 23 oktober 2014 17:43]

Sonos dat was toch dat merk dat gebruikers data doorstuurt? Aantal speakers in huisdoorgeeft, gebruik van de software analyseert.. waar wat wordt afgespeeld? Nee bedankt.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 23 oktober 2014 22:26]

Heb je daar ook een link van. Die zegt dat ze dat ook daar werkelijk doen persoonlijk kan ik me nauwelijks storen aan dat Sonos weet wat ik in huis van hun heb en wanneer ok het gebruik. Een gemiddelde internet provider weet meer van je. Telefoon provider ook.
Toevallig plofte afgelopen weekend de Media Markt folder op de mat waarin ik voor het eerst kennis maakte met deze Denon Heos producten. Mijn eerste reactie tegen mijn vrouw: "He, dit lijkt wel heel veel op ons Sonos systeem !"

En nu zie ik dit bericht op Tweakers.. verbaast me dus niks en denk ergens wel dat Sonos, niet alleen qua design maar ook qua productnamen, in zijn recht staat een dergelijke zaak aan te spannen
Veel vrouwen vinden ook alle auto's op elkaar lijken dus dat zegt op zichzelf nog weinig.
tjah, 1 , 3 en 5 waar heb ik dat eerder gezien... owhjaaa bmw!
Ik vind het een beetje een nutteloze rechtzaak. Wat ook niet heel duidelijk is uit dit artikel is wat er nou precies zo erg op elkaar lijkt. Ik bedoel, intelligente speakers zullen functies kunnen delen. Als ik het vergelijk met telefoons : ze kunnen allemaal bellen , smse, internetten . Toch is elk toestel anders? Hoe verhoud zich dit tot de speakers? Leuk dat ze een soort gelijke marktinstap doen maar, waarom zouden ze dit niet mogen?

Sterker nog , ik vind ze op het gebied van uiterlijk niet in de verste verte op elkaar lijken. Geluid zullen ze beide afspelen en ik kan me voorstellen dat ze beide een deal hebben met bijvoorbeeld spotify... Wat verwacht je dan?

Als sonos zich wil onderscheiden, kunnen ze beter goede geluidskwaliteit realiseren, dan hoeven ze zich geen zorgen te maken over dit soort dingen.

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 23 oktober 2014 13:45]

tjah, 1 , 3 en 5 waar heb ik dat eerder gezien... owhjaaa bmw!
Ik vind het een beetje een nutteloze rechtzaak.
Als je nog nooit gehoord hebt van 'oneerlijke mededinging' (en ik denk dat dat op jou van toepassing is), dan is niemand gebaat met wat jij vind van het nut van zo'n rechtzaak.

In de originele blogposting wordt trouwens gesproken over tenminste 4 octrooien van Sonos waarop D&M Holdings een inbreuk zou maken - dit heeft dus niets te maken met het uitzicht van de producten, maar wel met innovatieve (tenminste ten tijde van de aanvragen van de octrooien) technologiŽn.

Jouw mening aangaande de gelijkenissen of verschillen tussen de producten en productgroepen is even relevant als die van iedere andere tweaker, maar onthou je aub van uitspraken over wet, recht en commerciŽle waarde van dergelijke rechtzaken als je er niet in thuis bent.

[Reactie gewijzigd door zenlord op 23 oktober 2014 14:08]

We zullen het zien. Mijn verwachting is dat die patenten van Sonos geen stand zullen houden...
Ze waren zeker niet de eerste in deze markt, Slimdevices was eerder... En als je het heel bot bekijkt zijn de Sonos 1, 3 en 5 niet meer dan een speaker met ingebouwd computertje die je met een afstandsbediening kunt regelen...
En sommige tweakers vinden ook dat alle vrouwen op elkaar lijken dus dat zegt ook weinig :p
Alleen zei 'hij' het nu tegen zijn vrouw, dus deze vlieger gaat helaas niet op... ;)

[Reactie gewijzigd door Zondaar313 op 23 oktober 2014 13:37]

tja, om eerlijk te zijn vind ik alle audio speler/boxen wel erg op elkaar lijken.. Als ik in de media markt rond loop moet ik ook altijd goed kijken om welk merk het gaat, want het verschil zie ik niet echt..
Waarom zou Sonos gelijk hebben?

Het gaat hier om een multiroom audiosysteem met 3 verschillende speakergroottes en wat extra kastjes om het netwerk uit te breiden of om je eigen speakers te gebruiken.
Is dat systeem zo vernieuwend dat Sonos er patent op zou verdienen?

Waarom zouden anderen zich moeten onderscheiden in de product line-up?
Je ziet overal dat line-ups van gelijke aard zijn:
-kleine auto, middneklasser, stationcar
-versterker, receiver, tuner, cd speler
-grote pc kast, medium pc kast, mini pc
-6 rollen wc papier, 12 rollen, 24 rollen

Dan is dit bij Sonos vs Denon toch niet echt bijzonder?
En Bose, Samsung en andere hebben soortgelijke producten.

Kan er niet beter op uiterlijk, kwaliteit of gebruiksgemak worden geconcurreerd?

Het lijkt een beetje op softwareproducenten die patent willen op het winkelwagentje, of dubbelklikken.
Tja als ik in een winkel sta en ik moet kiezen tussen Sonos en Denon, dan is de keuze snel gemaakt Denon heeft in deze markt op gebied van kwaliteit een betere naam. Dus begrijp de actie van Sonos wel (voor hun eigen gewin)

Ik vraag me wel af in hoeverre Denon de boel gekopieerd heeft en hoe ver het verklaarbaar is dat ze op elkaar lijken want bijvoorbeeld een wifi module blijft een wifi module en een DAC een DAC.

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 oktober 2014 13:21]

speakers koop je niet op merknaam maar op prestatie.

Als je een goed klinkende speaker hebt van een onbekend merk tegenover een 'slecht' klinkende speaker van een bekend a-merk dan is mijn keuze toch snel gemaakt.

Nu suggereer ik niet dat Denon een slecht geluid geeft, maar puur dat je luister ervaring belangrijker is.
Zeker aangezien ze op hetzelfde prijspunt staan (aldus artikel).
Sonos is een huis tuin en keuken merk. De tonen liggen totaal niet goed en het lijk imo enorm op Bose. Meer marketing dan geluid.

Merken als Denon, Kef en Dynaudio zijn echt een niveau hoger en hebben dus een "betere naam". Dat de prijs vrijwel gelijk ligt zegt niets maar de naam en in welke branches het merk actief is zegt meer ongeacht of je het geluid gehoord hebt.

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 oktober 2014 13:36]

Ik weet eigenlijk niet ho je aan Denon komt want volgens mij staan die ook bekend om hun voorkeur voor een warm geluid met wat te veel bass. Eigenlijk hetzelfde als Bose en als mensen dit fijn vinden dan vind ik het prima. Sonos daar zijn mensen blijkbaar erg tevreden over, maar dat geldt voor Bose ook. Beide systemen vind ik erg duur. Vooral Sonos waarbij je allerlei kastjes nodig hebt om je boxen aan te sturen.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 23 oktober 2014 13:44]

de slogan ging als volgt: No highs no lows thats bose...

Daarnaast bij "goede" speakers houd het niet op kabels, (voor)versterker en dan nog een fatsoenlijke muziekbron.

Dit alles moet bijna in die kleine speakers van bose gepropt worden waardoor een fatsoenlijke bass van een losse module in de vorm van een subwoofer moet komen. Dat is niet enorm erg maar wel als de speakers te vroeg de lage frequenties doorgeven aan de subwoofer dan is het hele effect weg en luister je bijna naar mono met wat losse tweeters en dat heb je bij enorm veel setjes van Bose en Sonos.

Offtopic:
op de bank gebruik ik nu de Concert 2 versie van Teufel hierbij zitten volwaardige speakers die alle tonen goed aankunnen en niet "knijpen" in het bereik. (aangedreven door een Marantz 5000 serie dts versterker)

Achter de PC gebruik ik de MM1 van Bowers & Wilkins en daar ben ik zo enorm over te spreken ben dat als ik het geld heb dit merk ook in de woonkamer komt te staan. Ongelofelijk!

Gebruik nu de spdif aansluiting (onboard van een computer om de Marantz te voorzien van geluid) echter heb ik geen idee of een losse geluidskaart het geluid over de toch al digitale spdif kabel kan verbeteren?

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 oktober 2014 13:58]

Ik denk wel dat je alles in zijn perspectief moet zien. Een play:1 kost 200 euro en voor dat geld levert de (relatief) kleine box een prima geluid. Je kunt het uiteraard niet vergelijken met setjes van 1500+ euro. Qua gebruiksgemak voor het streamen van muziek ben ik nog niets tegengekomen wat vergelijkbaar is maar goed ik heb uiteraard niet alles uitgeprobeerd.
Ben ik niet helemaal eens: Denon is de laatste jaren ook steeds meer op de "consumenten" markt gaan richten in het goedkopere segment. Kwaliteit is niet hetzelfde als een aantal jaar geleden.

Zelf moet ik deze speakers nog eens horen, maar ben een tevreden sonos gebruiker (Naast me quadral staande luidsprekers).

Namen zijn tegenwoordig ook "martketing" gevoelig, als iets een goede naam heeft kopen mensen het inderdaad sneller, zonder eens verder te kijken wat er op de markt is. Als verkoper in de elektronica zie ik dit bijv. heel vaak met Samsung tv's - ok, ze zijn niet slecht, maar beter is ook niet veel verder....

Daarnaast is en blijft audio een luisterervaring waar je als gebruiker het juiste gevoel er mee moet hebben. Bekend of onbekend merk, als je gevoel er goed bij is, is de eerste stap gezet..
Qua prijs/prestatie op het gebied van Tv's is Samsung volgens mij 1 van de betere.
Maar ervaringen met een Merk zorgen er wel vaak voor of een opvolgend product van hetzelfde merk wordt of niet. Ze hebben dan een status opgebouwd en wellicht een streepje voor.

Verder vind ik dat de apparaten niet genoeg op elkaar lijken. Misschien wel op functionaliteit, maar niet op vormgeving. Verder denk ik dat Sonos dit niet gaan redden, of hebben ze patent op audio via het netwerk versturen?
Consumenten zijn in verschillende categorienen te verdelen. Waaronder dus consumenten die merkentrouw zijn, maar ook consumenten die net zo makkelijk switchen. Externe factoren zijn ook belangrijk, zoals merk inderdaad, maar de crisis zal er ook toe doen leiden dat mensen niet merkentrouw meer blijven door de prijs en dan genoegen nemen met "minder".
'Een betere naam'

Dat is praktisch zeggen dat 'Bose' garant staat voor kwaliteit. Ze hebben het slim aangepakt met hun 3-2-1 systemen en drijven nog steeds goed op de naam die ze vroeger hebben opgebouwd.

Sonos is een beetje het 'Apple' op het gebied van 'multiroom audio', het is de te kloppen speler. Het installeren/gebruiksgemak is evenredig gemakkelijk als het stuk fruit en bij elke winkel waar je binnen stapt heeft het ook ongeveer dezelfde allure.

Sonos is pak en beet de pionier op het gebied van multiroom audio, ik persoonlijk voor Sonos kiezen als ik de keuze had. Ik heb een hele mooie Denon stereo versterker gehad waarop een Sonos Connect zat aangesloten. Nu is hij terug bij af en dient mijn Marantz van muziek.