Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties
Submitter: Sneeuwhaas

Sonos heeft investeringsmaatschappij D&M Holdings, eigenaar van Denon, voor de Amerikaanse rechter gedaagd. Sonos claimt dat Denon met zijn Heos-speakers ongegeneerd zijn Play-producten heeft gekopieerd en daarmee diverse patenten schendt.

In een blogposting beschrijft Sonos zijn motivatie om tot een rechtszaak over te gaan. Het bedrijf, dat met zijn draadloze Play-speakers momenteel marktleider is voor wifi-audioproducten, claimt dat Denon zijn producten kopieert. De Heos-speakers van Denon zouden bovendien op vrijwel identieke wijze gepositioneerd worden op de consumentenmarkt. Zo heeft Denon de Heos 3, Heos 5 en Heos 7 samen met de Heos Amp en Heos Link in zijn portfolio, tegenover de Play:1, Play:3, Play:5, Connect en Connect:Amp van Sonos.

Sonos is naar eigen zeggen niet uit op royalty's of licentievergoedingen; het bedrijf zegt te willen dat Denon en andere bedrijven onderscheidende producten maken. Sonos geeft verder aan dat het met Denon om de tafel wil gaan zitten om tot een oplossing te komen, maar desondanks toch de gang naar de rechter heeft gemaakt. Daarmee lijkt Sonos te willen aansturen op een vroegtijdige schikking. Denon heeft nog niet gereageerd op de kwestie.

Onduidelijk is of de zaak van Sonos een kans maakt voor de rechter; de website WhatHifi tekent aan dat hoewel Denons Heos-productlijn en het prijsniveau sterk lijken op de Play-serie de draadloze speakersystemen wel degelijk onderscheidende features heeft. Zo maakt de Heos-hardware gebruik van het eigen wifi-netwerk terwijl Sonos in principe mesh-networking toepast, al kan dit met nieuwe firmwareversies veranderd worden.

Denon Heos 7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Beetje concurrentie voor Sonos juich ik alleen maar toe. Ik ben een dankbare gebruiker van Sonos (Z90 en Play:1; nooit problemen) maar de prijs is in alle winkels gelijk en nogal aan de hoge kant.
De enige keer dat je Sonos goedkoper kunt koppen is via een 'geen-BTW-actie' van de Mediamarkt.

[Reactie gewijzigd door Groenevelden op 23 oktober 2014 14:45]

Sonos is tegenwoordig gewoon uitgesloten van de btw actie, alsmede apple producten..
sonos vs denon complaint:

https://sonos.wiredrive.c...4b4dba114f862ec5491b7b70f

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 23 oktober 2014 17:43]

Sonos dat was toch dat merk dat gebruikers data doorstuurt? Aantal speakers in huisdoorgeeft, gebruik van de software analyseert.. waar wat wordt afgespeeld? Nee bedankt.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 23 oktober 2014 22:26]

Heb je daar ook een link van. Die zegt dat ze dat ook daar werkelijk doen persoonlijk kan ik me nauwelijks storen aan dat Sonos weet wat ik in huis van hun heb en wanneer ok het gebruik. Een gemiddelde internet provider weet meer van je. Telefoon provider ook.
Toevallig plofte afgelopen weekend de Media Markt folder op de mat waarin ik voor het eerst kennis maakte met deze Denon Heos producten. Mijn eerste reactie tegen mijn vrouw: "He, dit lijkt wel heel veel op ons Sonos systeem !"

En nu zie ik dit bericht op Tweakers.. verbaast me dus niks en denk ergens wel dat Sonos, niet alleen qua design maar ook qua productnamen, in zijn recht staat een dergelijke zaak aan te spannen
Veel vrouwen vinden ook alle auto's op elkaar lijken dus dat zegt op zichzelf nog weinig.
tjah, 1 , 3 en 5 waar heb ik dat eerder gezien... owhjaaa bmw!
Ik vind het een beetje een nutteloze rechtzaak. Wat ook niet heel duidelijk is uit dit artikel is wat er nou precies zo erg op elkaar lijkt. Ik bedoel, intelligente speakers zullen functies kunnen delen. Als ik het vergelijk met telefoons : ze kunnen allemaal bellen , smse, internetten . Toch is elk toestel anders? Hoe verhoud zich dit tot de speakers? Leuk dat ze een soort gelijke marktinstap doen maar, waarom zouden ze dit niet mogen?

Sterker nog , ik vind ze op het gebied van uiterlijk niet in de verste verte op elkaar lijken. Geluid zullen ze beide afspelen en ik kan me voorstellen dat ze beide een deal hebben met bijvoorbeeld spotify... Wat verwacht je dan?

Als sonos zich wil onderscheiden, kunnen ze beter goede geluidskwaliteit realiseren, dan hoeven ze zich geen zorgen te maken over dit soort dingen.

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 23 oktober 2014 13:45]

tjah, 1 , 3 en 5 waar heb ik dat eerder gezien... owhjaaa bmw!
Ik vind het een beetje een nutteloze rechtzaak.
Als je nog nooit gehoord hebt van 'oneerlijke mededinging' (en ik denk dat dat op jou van toepassing is), dan is niemand gebaat met wat jij vind van het nut van zo'n rechtzaak.

In de originele blogposting wordt trouwens gesproken over tenminste 4 octrooien van Sonos waarop D&M Holdings een inbreuk zou maken - dit heeft dus niets te maken met het uitzicht van de producten, maar wel met innovatieve (tenminste ten tijde van de aanvragen van de octrooien) technologiŽn.

Jouw mening aangaande de gelijkenissen of verschillen tussen de producten en productgroepen is even relevant als die van iedere andere tweaker, maar onthou je aub van uitspraken over wet, recht en commerciŽle waarde van dergelijke rechtzaken als je er niet in thuis bent.

[Reactie gewijzigd door zenlord op 23 oktober 2014 14:08]

We zullen het zien. Mijn verwachting is dat die patenten van Sonos geen stand zullen houden...
Ze waren zeker niet de eerste in deze markt, Slimdevices was eerder... En als je het heel bot bekijkt zijn de Sonos 1, 3 en 5 niet meer dan een speaker met ingebouwd computertje die je met een afstandsbediening kunt regelen...
En sommige tweakers vinden ook dat alle vrouwen op elkaar lijken dus dat zegt ook weinig :p
Alleen zei 'hij' het nu tegen zijn vrouw, dus deze vlieger gaat helaas niet op... ;)

[Reactie gewijzigd door Zondaar313 op 23 oktober 2014 13:37]

tja, om eerlijk te zijn vind ik alle audio speler/boxen wel erg op elkaar lijken.. Als ik in de media markt rond loop moet ik ook altijd goed kijken om welk merk het gaat, want het verschil zie ik niet echt..
Waarom zou Sonos gelijk hebben?

Het gaat hier om een multiroom audiosysteem met 3 verschillende speakergroottes en wat extra kastjes om het netwerk uit te breiden of om je eigen speakers te gebruiken.
Is dat systeem zo vernieuwend dat Sonos er patent op zou verdienen?

Waarom zouden anderen zich moeten onderscheiden in de product line-up?
Je ziet overal dat line-ups van gelijke aard zijn:
-kleine auto, middneklasser, stationcar
-versterker, receiver, tuner, cd speler
-grote pc kast, medium pc kast, mini pc
-6 rollen wc papier, 12 rollen, 24 rollen

Dan is dit bij Sonos vs Denon toch niet echt bijzonder?
En Bose, Samsung en andere hebben soortgelijke producten.

Kan er niet beter op uiterlijk, kwaliteit of gebruiksgemak worden geconcurreerd?

Het lijkt een beetje op softwareproducenten die patent willen op het winkelwagentje, of dubbelklikken.
Tja als ik in een winkel sta en ik moet kiezen tussen Sonos en Denon, dan is de keuze snel gemaakt Denon heeft in deze markt op gebied van kwaliteit een betere naam. Dus begrijp de actie van Sonos wel (voor hun eigen gewin)

Ik vraag me wel af in hoeverre Denon de boel gekopieerd heeft en hoe ver het verklaarbaar is dat ze op elkaar lijken want bijvoorbeeld een wifi module blijft een wifi module en een DAC een DAC.

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 oktober 2014 13:21]

speakers koop je niet op merknaam maar op prestatie.

Als je een goed klinkende speaker hebt van een onbekend merk tegenover een 'slecht' klinkende speaker van een bekend a-merk dan is mijn keuze toch snel gemaakt.

Nu suggereer ik niet dat Denon een slecht geluid geeft, maar puur dat je luister ervaring belangrijker is.
Zeker aangezien ze op hetzelfde prijspunt staan (aldus artikel).
Sonos is een huis tuin en keuken merk. De tonen liggen totaal niet goed en het lijk imo enorm op Bose. Meer marketing dan geluid.

Merken als Denon, Kef en Dynaudio zijn echt een niveau hoger en hebben dus een "betere naam". Dat de prijs vrijwel gelijk ligt zegt niets maar de naam en in welke branches het merk actief is zegt meer ongeacht of je het geluid gehoord hebt.

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 oktober 2014 13:36]

Ik weet eigenlijk niet ho je aan Denon komt want volgens mij staan die ook bekend om hun voorkeur voor een warm geluid met wat te veel bass. Eigenlijk hetzelfde als Bose en als mensen dit fijn vinden dan vind ik het prima. Sonos daar zijn mensen blijkbaar erg tevreden over, maar dat geldt voor Bose ook. Beide systemen vind ik erg duur. Vooral Sonos waarbij je allerlei kastjes nodig hebt om je boxen aan te sturen.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 23 oktober 2014 13:44]

de slogan ging als volgt: No highs no lows thats bose...

Daarnaast bij "goede" speakers houd het niet op kabels, (voor)versterker en dan nog een fatsoenlijke muziekbron.

Dit alles moet bijna in die kleine speakers van bose gepropt worden waardoor een fatsoenlijke bass van een losse module in de vorm van een subwoofer moet komen. Dat is niet enorm erg maar wel als de speakers te vroeg de lage frequenties doorgeven aan de subwoofer dan is het hele effect weg en luister je bijna naar mono met wat losse tweeters en dat heb je bij enorm veel setjes van Bose en Sonos.

Offtopic:
op de bank gebruik ik nu de Concert 2 versie van Teufel hierbij zitten volwaardige speakers die alle tonen goed aankunnen en niet "knijpen" in het bereik. (aangedreven door een Marantz 5000 serie dts versterker)

Achter de PC gebruik ik de MM1 van Bowers & Wilkins en daar ben ik zo enorm over te spreken ben dat als ik het geld heb dit merk ook in de woonkamer komt te staan. Ongelofelijk!

Gebruik nu de spdif aansluiting (onboard van een computer om de Marantz te voorzien van geluid) echter heb ik geen idee of een losse geluidskaart het geluid over de toch al digitale spdif kabel kan verbeteren?

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 oktober 2014 13:58]

Ik denk wel dat je alles in zijn perspectief moet zien. Een play:1 kost 200 euro en voor dat geld levert de (relatief) kleine box een prima geluid. Je kunt het uiteraard niet vergelijken met setjes van 1500+ euro. Qua gebruiksgemak voor het streamen van muziek ben ik nog niets tegengekomen wat vergelijkbaar is maar goed ik heb uiteraard niet alles uitgeprobeerd.
Ben ik niet helemaal eens: Denon is de laatste jaren ook steeds meer op de "consumenten" markt gaan richten in het goedkopere segment. Kwaliteit is niet hetzelfde als een aantal jaar geleden.

Zelf moet ik deze speakers nog eens horen, maar ben een tevreden sonos gebruiker (Naast me quadral staande luidsprekers).

Namen zijn tegenwoordig ook "martketing" gevoelig, als iets een goede naam heeft kopen mensen het inderdaad sneller, zonder eens verder te kijken wat er op de markt is. Als verkoper in de elektronica zie ik dit bijv. heel vaak met Samsung tv's - ok, ze zijn niet slecht, maar beter is ook niet veel verder....

Daarnaast is en blijft audio een luisterervaring waar je als gebruiker het juiste gevoel er mee moet hebben. Bekend of onbekend merk, als je gevoel er goed bij is, is de eerste stap gezet..
Qua prijs/prestatie op het gebied van Tv's is Samsung volgens mij 1 van de betere.
Maar ervaringen met een Merk zorgen er wel vaak voor of een opvolgend product van hetzelfde merk wordt of niet. Ze hebben dan een status opgebouwd en wellicht een streepje voor.

Verder vind ik dat de apparaten niet genoeg op elkaar lijken. Misschien wel op functionaliteit, maar niet op vormgeving. Verder denk ik dat Sonos dit niet gaan redden, of hebben ze patent op audio via het netwerk versturen?
Consumenten zijn in verschillende categorienen te verdelen. Waaronder dus consumenten die merkentrouw zijn, maar ook consumenten die net zo makkelijk switchen. Externe factoren zijn ook belangrijk, zoals merk inderdaad, maar de crisis zal er ook toe doen leiden dat mensen niet merkentrouw meer blijven door de prijs en dan genoegen nemen met "minder".
'Een betere naam'

Dat is praktisch zeggen dat 'Bose' garant staat voor kwaliteit. Ze hebben het slim aangepakt met hun 3-2-1 systemen en drijven nog steeds goed op de naam die ze vroeger hebben opgebouwd.

Sonos is een beetje het 'Apple' op het gebied van 'multiroom audio', het is de te kloppen speler. Het installeren/gebruiksgemak is evenredig gemakkelijk als het stuk fruit en bij elke winkel waar je binnen stapt heeft het ook ongeveer dezelfde allure.

Sonos is pak en beet de pionier op het gebied van multiroom audio, ik persoonlijk voor Sonos kiezen als ik de keuze had. Ik heb een hele mooie Denon stereo versterker gehad waarop een Sonos Connect zat aangesloten. Nu is hij terug bij af en dient mijn Marantz van muziek.

Nu heb ik niet eens een losse speaker, maar de Connect versie welke je aansluit op je bestaande set. Wel kan ik je vertellen dat het heerlijk werkt, ik gebruik al jaren geen cd's meer, hoef niks aan te sluiten of te prutsen en kan genieten van eigen muziek, spotify of soundcloud.

Iedereen klaagt wel dat je 'betaald' voor gemak, maar uiteindelijk is het 'gemak' ook hetgeen waar je het meeste plezier aan beleeft; 'gemak dient immers de mens'....
Ik snap niet zo goed waar Sonos nu op uit is, dat ze een vergelijkbare lineup hebben? Daar kun je wel gelijk in hebben, maar dat is niet verboden.

Design is compleet anders ook, en ik neem aan dat het binnen werk ook geen kopie is.
En dan roepen dat ze onderscheidende producten moeten maken? Bang voor concurrentie?
Heb ook het gevoel dat zij bang zijn voor concurrentie als ik dit lees. Kan wellicht niet goed geschreven zijn maar krijg niet het idee dat het hele opbouw van het systeem gekopieerd is.
In het document bedoeld voor de rechtbank gaan ze websites vergelijken en de lay-out voor de volumeknoppen. Echt heel zielig. Linkje vind je op Engadget.
Wat moet je nog vinden van de patentschendingen.. ik raak de draadjes helemaal kwijt. alhoewel ik nu de review heb gezien eigenlijk alles wel een beetje lijkt inderdaad
If you’re familiar with the Sonos product line, you’ll get a serious case of dťjŗ-vu looking at the HEOS offering. Price for price and product for product, the core product offering is nearly identical.
http://venturebeat.com/20...ons-heos-vs-sonos-review/
Een review die stevig ten gunste van Sonos uitkomt overigens.
Dat klopt ook wel.. maargoed, dan heb je wel een idee van wat er in zit, wat het doet en hoe die twee producten hun werk doen.. De uiteindelijke conclusie.. tja het zij zo
Ik zie geen enkele overeenkomst tussen de systemen. Die van Denon zijn driehoekig, de Sonos is gewoon een rechthoekige schoenendoos.

Ja, het zijn beiden speakers...
Er zijn meer punten dan het uiterlijk die gelijkenissen kunnen vertonen.
Zoals? Het gebruik van Wifi? Of van de nummer 3 en 5?
Zucht.. Ja dat en Software, manier van aansturen,hoe zit de speaker in elkaar, Hoe gaat de communicatie tussen de systemen, niet alleen wifi, hoe wordt er gestreemd, hoe is dat opgebouwd en hoe wordt dat ingevuld.
Bij de naam geving van de boxen hebben ze wel degelijk een punt. Je kan ook niet naast blokker een winkel blokken gaan beginnen met de zelfde assortiment.
Tja, beetje sneu van Sonos, zo kan je inderdaad wel aan de gang blijven. Nu komt iemand met een concurrent produkt, zorg dan maar dat je onderscheidend blijft met je produkt. Ik heb overigens gekozen voor een Heos Link ipv Connect van Sonos. Er zitten daar namelijk wel onderscheidende features op zoals optical in, pre out uitgangen, usb ingang, IR control en waarschijnlijk HD audio afspeel mogelijkheid (dit zou nog met een update komen).
Sonos mag zijn verdien model best best beschermen, daar is niets zieligs aan.bovendien hebben ze wel een punt. Naamgeving en de 3 verschillende producten hebben nogal wat gelijkenis, ook de software met. Rooms lijkt er op Sonos.

Op de sonos zit ook een optical ingang, ook een coaxiale ingang en een analoge ingang en uitgang. Afstand bediening doe je met je telefoon of tablet of computer, demon doet niet aan computers,
Sonos is stukken beter in zoek functie, sonos hoeft de media player geen Dlna te hebben, das bij Denon wel nodig en dan nog pakt hij ze niet allemaal. Opzetten van Sonos is sneller en makkelijker.alle producten kunnen met elkaar in sterio gezet worden. Kan bij Denon alleen bij de 3. Sonos ondersteund meer muziek services. Ja Sonos heeft meer onderscheidende functies. De goedkoopste Denon klinkt beter dan de 100 euro minder kostene Sonos,
Zo is voor meer dan genoeg mensen een markt voor beide merken dus, ik hoef geen tientallen muziekservices, mij te duur om op allemaal te abonneren. De IR control vind ik wel nuttig, om mijn versterker ook in te schakelen via de Heos en bediening gaat ook via een app. Ik heb geen problemen om muziek te vinden via folder, album, artiest of wat dan ook.
Ik heb beide produkten geprobeerd in huis namelijk, dus weet echt de vergelijking wel te maken.
Wie volgt?

Samsung heeft namelijk ook een dergelijke lijn.

Overigens maakt Sonos sinds kort ook gebruik van een eventueel bestaand WiFi netwerk, dat scheeld weer een Bridge.
Ook zonder WiFi had je voor het gebruiken van het Sonos netwerk alleen een bridge nodig als je niet in staat was om ťťn van je players van een netwerkkabel te voorzien.
Waar dat hardnekkige misverstand toch vandaan komt dat je altijd een bridge nodig zou hebben is me een raadsel.
Je hebt gelijk, had ik moeten weten!

Bij mij zijn ze allemaal wired.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True