Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeeldingen van Sonos Playbase-soundbar verschijnen online

Op internet zijn afbeeldingen van een Sonos Playbase verschenen. Het lijkt om een soundbar te gaan die gebruikers onder hun tv kunnen plaatsen. Het model stond kortstondig voor een prijs van 699 dollar bij een webwinkel te koop.

Sonos zelf heeft nog niets bekendgemaakt over de Playbase, maar afbeeldingen van de speaker verschenen op Twitter. Een productpagina stond kort online bij de Amerikaanse winkel B&H en FCC-gegevens bevestigen dat een product met die naam op komst is. Uit de informatie is af te leiden dat het om een soundbar met optische output en een ethernetpoort gaat.

De speaker ondersteunt waarschijnlijk verbinding met andere Sonos-luidsprekers en mogelijk krijgt deze ondersteuning voor bediening via Amazons Alexa bij de combinatie met een Amazon Echo of Fire TV, schrijft Engadget. De in het wit uitgevoerde soundbar moet in maart verschijnen volgens B&H, voor een prijs van 699 dollar. Het is niet de eerste soundbar van Sonos. Het bedrijf heeft ook de Playbar in zijn assortiment voor een vergelijkbare prijs.

Door

NieuwscoŲrdinator

107 Linkedin Google+

Reacties (107)

Wijzig sortering
Heerlijk om hier alle reacties te lezen :) Van audiofiel tot kamer-designer tot merkfreak. Maar uiteindelijk draait het allemaal toch om persoonlijke keuze. De een vind een mp3 van 128kbps prima klinken over een AudioSonic systeempje. De volgende denkt dat een HDMI audio kabel minstens 24K verguld moet zijn. En weer een ander is ervan overtuigd dat 180gram vinyl via buizenversterker een natuurlijker geluid geeft dan een CD. En vergeet niet de persoon die mooi geluid wil maar design van speakers minstens zo belangrijk vindt. Ieder zijn wensen, de een is niet minder dan de ander.

Muziek is persoonlijk, net zoals de ťťn Verdi verkiest boven The Stones.
Persoonlijk beleving is alles wat telt of dat nu 80 Euro kost of 8000 Euro.

Zelf ben ik geen audiofiel, maar wel een melomaan; gek van muziek. met een verzameling van 1000+ lossless albums. Mijn bijna 50 jaar oude oren zijn niet meer optimaal, maar willen wel goed geluid voor een acceptabele prijs en daarnaast moet het ook nog acceptabel qua design en prijs zijn. Op al die fronten moet ik dus toegeven. NAD versterker, B&W speakers, en een Bose QC15 koptelefoon maken mij al blij, al zijn ze 3e hands. De muziek lossless op een HDD via een China-media-player met een SPDIF uitgang. Lelijke kabels en grote speakers op de vloer, maar ik geniet van de muziek, Mijn 20-jarige zoon geniet van zijn 128kbps mp3 muziek over zijn PC en telefoon met Action oortjes van 4 Euro. Mijn buurman verkiest vergulde kabels en elektrostatische speakers met een versterker van 5.000 Euro. Terwijl mijn collega een mooi Sonos systeem heeft liggen waar hij van geniet in zijn design huis.

Wie is er minder? Allen genieten we van onze muziek/design/merk combinatie. Of dat nu AudioSonic, Samsung, Sony, B&W, Sonos, Bose is.
Geen HDMI, enkel optical. Dat betekent dan ook geen DTS support. Het nut van deze playbar ontgaat me dan ook, zeker omdat ze al een playbar in het assortiment hebben.
Geen HDMI, enkel optical. Dat betekent dan ook geen DTS support.
S/PDIF TOSLINK heeft ondersteuning voor LPCM 2.0, Dolby Digital (AC3) en DTS. Het is lossy (uit een Dolby Digital Plus stream wordt alleen de Dolby Digital stream gestuurd, hetzelfe voor DTS-HD en DTS), maar het kan.

Overigens vind ik de prijzen van sound bars erg opgeblazen voor wat men krijgt, Sonos of anders. Ik begrijp dat zoiets een hoge WAF heeft, maar het is minder kwaliteit dan 'gewone' speakers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 februari 2017 11:45]

SPDIF TOSLINK heeft inderdaad ondersteuning voor DTS, maar huidige Sonos Playbars hebben geen ondersteuning voor de DTS codec.

http://www.sonos.com/nl-be/shop/playbar.html#specs
Enkel Dolby (dit is AC3 / EAC3) staat vermeld, DTS niet.
Dit dwingt je dus om de stereo downmix van DTS streams te spelen op de Playbar.

[Reactie gewijzigd door Tafelpoowt op 21 februari 2017 12:02]

Dus je betaalt eigenlijk 799 EUR voor een homecinema speaker(set) die DTS in stereo weergeeft? 8)7
Wat niet gek is aangezien de weergever fysiek ook beperkt is tot stereo.
Je betaalt dan ook voor het Sonos eco-systeem en niet alleen voor de soundbar zelf. Ik vind het in ieder geval het geld waard. Als je voor het beste geluid gaat kun je idd beter 'gewone' speakers kopen.
Het kan altijd erger met prijzen van Soundbase: Sonus Faber SF16 worden maar 200 van in een jaar gemaakt met versterker vermogen van 1400Watt en uitschuifbare speakertjes voor ruimtelijk effect, prijs §9999. Door de schaarste is de prijs eigenlijk te hoog maar ik ben bereid dit ervoor te betalen omdat het een uniek product is. Helaas is de importeur van Sonus Faber over de kop gegaan afgelopen december 2016, dus nu even wachten tot er een nieuwe importeur zich aanmeld om het product uit te leveren in Nederland. Deze informatie heb ik gekregen van Echo Audio te Middelburg.

Ik ben helaas ruimte beperkt en wilde eerst ook zuil speakers hebben i.c.m. Devialet receiver, maar soms moet je reŽel zijn. Ik ben al 3 jaar aan sparen maar geef mij maar serieus spul dan in vergelijking Sonos. Tevens geen losse basbox nodig met Sonus Faber SF16. Geluid klinkt puurder en gedetailleerder, alsof je echt in een concert of een film beleeft. Je hebt hier echt geen 5.1 set voor nodig. Maar in elke prijsklasse voor ieder wat wils en alle waar naar zijn geld. Ik begrijp best dat mensen geen §9999 besteden aan een apparaat, dat §700 al voor hun een prijzige gebeuren is.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 21 februari 2017 12:15]

Ik ben helaas ruimte beperkt en wilde eerst ook zuil speakers hebben i.c.m. Devialet receiver, maar soms moet je reŽel zijn. Ik ben al 3 jaar aan sparen maar geef mij maar serieus spul dan in vergelijking Sonos. Tevens geen losse basbox nodig met Sonus Faber SF16. Geluid klinkt puurder en gedetailleerder, alsof je echt in een concert of een film beleeft. Je hebt hier echt geen 5.1 set voor nodig. Maar in elke prijsklasse voor ieder wat wils en alle waar naar zijn geld. Ik begrijp best dat mensen geen §9999 besteden aan een apparaat, dat §700 al voor hun een prijzige gebeuren is.
Dat je iets koopt omdat je het mooi vindt, of omdat het uniek is, dat wil ik best begrijpen. Daar heb ik ook respect voor. Maar ga dan niet net doen alsof het vergelijkbaar is met een dedicated 5.1 opzet. Want dat is gewoon echt onzinnig.

Dat ruimtegebrek een argument is begrijp ik heel goed. Maar er zijn ook diverse oplossingen met kleine speakers die je 10% kosten van dit bedrag. En mijn ervaring is dat in een kleine ruimte het wegwerken van meerdere kleine speakers veel makkelijker is dan een alles in ťťn oplossing.

Maar het is zondermeer een zeer bijzonder apparaat, ook al koop je er een prima 2e hands auto voor met daarin een geluidsinstallatie die beter klinkt.
Precies. Gaat het ergens nog over geluid zelf?
Ben niet zo bekend met de absolute geluidskwaliteit van Sonos. Krijg vaak de indruk dat het niet onaardig is, maar in de prijscategorie weinig bijzonder.

Dit ding is zeker bijzonder.. Maar ook bijzonder lelijk. Kwestie van smaak suire.

10K.. potdomme, daar kan je een leuk set up van kopen hoor :P
Hebben ze je betaald voor dit onzinverhaal of heb je het zelf verzonnen?

Dat iets een hoge prijs heeft, zegt niets over of het goed is. En met geluid is het gelukkig heel simpel: size matters, en de positie van speakers ook, plus het aantal. Daar kun je leuk mee designen, maar klein = kut. Simpel. Ook een hoog vermogen zegt niets over kwaliteit. Dit product van 10k is precies voor die mensen uit het filmpje, perfecte mensen die een perfect leven leiden en heel graag laten zien hoe perfect dat wel niet is. Ik denk dat er daar ook echt maar 200 van zijn ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 februari 2017 18:47]

ik besteed al 700+ euro aan alleen al een koptelefoon maar om nou 10k uit te geven voor iets wat je voor de gek probeert te houden met surround geluid uit 1 punt is echt te gek. Natuurkunde technisch kan het gewoon niet.
Wil je ruimte besparen en een geluid waar je U tegen zegt met een riante budget ga dan electro statisch speakers halen die zo dun zijn als een schilderij.
Vind het een gedrocht van een apparaat. Lijkt wel op een alien wanneer de twee speakers uitgeschoven zijn. Als je bereidt bent om 10k te spenderen aan audio (goed je recht, don't get me wrong) kan je in mijn optiek beter voor twee Phantom speakers kiezen van Devialet. Redelijk compact, goedkoper en durf mijn hand voor in het vuur te steken dat het beter geluid geeft dan die Sonus Faber.
Dit is niet correct. Aan de hand van enkel een Toslink/ optical kan je niet uitmaken of een toestel al dan niet DTS decodeert.
Dat is wťl correct, als dat apparaat enkel optical heeft en als we het over lossless sound hebben. Want volgens de TOSlink specificaties heeft die niet voldoende bandbreedte voor lossless DTS decoding. HDMI heeft die bandbreedte bijvoorbeeld wťl. We kunnen in dit geval dus stellen dat de hardware gelimiteerd wordt door de gekozen interface.
Ik begrijp de keuze van SONOS om enkel TOSlink te integreren dan ook totaal niet.

[Reactie gewijzigd door helonaut op 21 februari 2017 23:50]

@Helonaut, waar haal je deze informatie vandaag?! :+

DTS audio codec (zoals we die kennen in 5.1 DTS digital sound) is niet lossless!
DTS is een lossy encoding protocol met een relatief beperkte compressie (4:1).
Zie ook deze website. Je vindt er ook links naar de whitepaper en technische achtergrond.

Ook al is de DTScore van een DTS-HD Master Audio track op bluray-schijven in 1509.75 kbit/s te vinden en wordt deze in dubbel-blind testen als "transparent encoding" beschouwd, toch zijn DTS audiosporen (zoals je die op een DVD of een VOD download en sommige games zal terug vinden) doorgaans ge-eoncodeerd aan +/- de helft (754.5 kbit/s).

Ik beaam de tekortkoming van het niet aanbieden van een HDMI poort in Sonos toestellen. Dit is echter niet vanwege het al dan niet weergeven van lossless. De weergave resolutie van een luidsprekersysteem zoals deze soundbase is helemaal niet in staat om enige meerwaarde te halen uit een lossless signaal. Ik daag dan ook eenieder uit om dubbelblind een (concurrerende HDMI) soundbase te testen op enig verschil tussen DTS en DTS-HD MA. Ik kan je nu al voorspellen dat het een moeilijke klus wordt. :+

Edit1: Ook al is de toslink norm op papier beperkt tot 48kHz, toch zijn er praktische gevallen waar men 96kHz een zelfs 192kHz over toslink kan sturen. ;)

Edit2: Het is overigens jammer dat mensen foutieve antwoorden als waarheid aanvaarden en positief modden, zonder enige bronvermelding. Als je het maar hard genoeg roept vind je volgelingen zeker? |:(

[Reactie gewijzigd door road rebel op 22 februari 2017 08:47]

Optical kan wel DTS aan, alleen is het beperkt tot DTS 5.1. Dus geen nieuwe standaarden zoals DTS-HD DTS-HDMA etc.
Bijna alle DTS formaten zoals DTS-HD en DTS-HDMA hebben een 5.1 core codec, zodat je altijd geluid zal hebben. Op soundbars waarbij vrij veel post-processing op het geluid toegepast wordt is deze 5.1 core ruim voldoende. De extra HD-bits ben je kwijt door al die filters. De virtual surround van een soundbar is dan ook niet te vergelijken met een echt surround systeem.
Maar het is natuurlijk wel veel praktischer te installeren.
Ik heb een playbar en deze heeft dezelfde aanslutingen. Ik stoor mij hier niet aan!

De optical kabel gaat mijn TV in et voila, alle content die ik op mijn TV afspeel wordt van audio voorzien door middel van de playbar.

Kleine kanttekening: Ik ben geen audiofiel, dus het is mij volledig ontgaan dat de Sonos geen DTS ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Farmir op 21 februari 2017 11:41]

DTS gaat prima over optical. Alleen de HD formaten niet. Vraag is of de playbase DTS gaat ondersteunen.
Je kunt hem toch gewoon met ouderwetse draadjes aan je receiver hangen? ;)
Voordelen van HDMI
  • Volume control over CEC laat je het bakje van je TV gebruiken. Huidige soundbars leren de IR commando's, maar veel high end TV's hebben geen IR remote meer...
  • Volume control over CEC vermijdt een hoop problemen met de Auto Volume Gain (ruis en fluctuaties)
  • Ondersteunde codecs kunnen gedeeld worden met de TV, zodat je altijd geluid zou moeten hebben
Met de Sonos playbar kun je ook de ab van je tv gebruiken. Zonder HDMI.
Je kan een afstandsbediening van je TV gebruiken als die op infrarood werkt, maar dat is niet voor alle TVs het geval.
Misschien komt dat om de winkelier tegemoet te komen....

Irritante is dat ze in de winkel vaak een optische kabel bij een soundbar ' verplichten'. HDMI kan niet het juiste geluid doorvoeren zeggen ze. In ken nu redelijk wat mensen met een soundbar + optische kabel en maar 1 die alleen een HDMI kabel gebruikt [ikzelf :9 ]
Bij kamers met een tv-meubel hangen moderne televisies vaak heel laag op de voet waarbij de voet ook nog eens ver naar voren doorloopt. (Zie je veel bij o.a. Samsung) Een PlayBar past als je hem gewoon wilt neerzetten dan niet meer voor de tv, omdat er door de uitstekende voet te weinig ruimte is voor de tv en het beeld te laag hangt (waardoor je de PlayBar voor het beeld zet) In zo'n situatie is het ideaal om je tv 'op' je soundbar te zetten, en dat is een voorbeeld van het nut van een PlayBase. Daarnaast kunnen mensen het ook simpelweg mooier vinden dan zo'n bar voor de onderrand vam het scherm.
Vooral het feit dat je hem dan niet aan je receiver kan hangen vind ik gewoon een ontzettend vreemde keuze? Ondertussen ondersteunt zowat 90% van alle apparaten HDMI, waarom dan perse vasthouden aan optical?... Dan moet je dus iedere keer die kabel gaan versteken als je eens je PS4 wil gebruiken of een BluRay afspelen? Kan me niet voorstellen dat veel TV's meer dan ťťn optical input hebben. Of dan moet je gaan investeren in een optical input switch ofzo? Vreemd.
Het ontgaat me een beetje waarom dit ding advertentieruimte moet krijgen. Er zijn wel meer fabrikanten met soundbars toch?

En inhoudelijk staat er heel weinig in het bericht:
" valt af te leiden"
"waarschijnlijk"
"mogelijk krijgt ondersteuning"
Omdat Sonos wel een toonaangevende is in de Multi-room wereld volgens mij. Is nog steeds 1 van de weinige eco-systemen waarbij dingen echt goed werken. Ja, je betaalt er fors voor, maar t werkt wel goed :)
Alles afhankelijk van wat je verstaat onder 'echt goed' natuurlijk. Voor mij zou de kern-competentie van een speaker nog altijd horen te zijn dat hij ongeŽvenaarde muziekkwaliteit biedt. Dit soort oplossingen zijn leuk om te voorkomen dat het stil is in huis, maar om muziek te luisteren vind ik het echt zwaar onder de maat. Zeker voor de absurde prijzen die Sonos voor hun eco-systeem vraagt.

Doe mij maar gewoon 2 B&W zuiltjes in de woonkamer, gekoppeld aan een receiver met Wifi/Bluetooth. Zet ik hem wel wat harder als ik een keer naar de keuken loop. :') Of ik sluit een 2e set speakers aan die ik in de keuken hang (al dan niet draadloos).

Ik begrijp echt wel dat er situaties zijn waarin een multiroom systeem handig is, maar bij mensen thuis waar ik een Sonos zie, is het vaak omdat mensen ten eerste niet begrijpen dat er betere (en goedkopere) oplossingen zijn voor muziek spelen vanaf de smartphone, of omdat ze gewoon 0,0 eisen stellen aan de kwaliteit van hun muziek. Vrijwel nergens gaat het echt om multiroom.
Ben ik wel met je eens inderdaad. Maar denk dat voor de gemiddelde consument die geen audiofielen zijn een Sonos een prima oplossing is.
Ik heb ook een losse receiver met een set goede speakers in de woonkamer, puur omdat ik dat veel prettiger vind klinken. In de keuken dan wel een Play:3 en misschien binnenkort aan m'n receiver een Sonos Connect zodat ik ze wel synchroon kan laten spelen :)
Ook als je geen audiofiel bent, hoor je het verschil tussen een Sonos en een gemiddeld setje stereo-speakers van dezelfde prijs. Ik beschouw mezelf absoluut niet als een audiofiel, maar probeer wel binnen mijn budgetten waar voor mijn geld te krijgen. Audiofiel-on-a-budget, zeg maar.

Ze hebben een hoog gadget gehalte, net als vroeger die Bose-melkpakjes. Best handig en ach, er komt geluid uit. Maar als je ze vergelijkt met een normale speaker van dezelfde prijs, dan blijft er niets van over.

Zo'n Play 3 kost een honderdje of 3 denk ik? En zo'n connect?

Dan is het toch veel goedkoper om te investeren in goede speakers en deze via een draadloos systeem in de keuken te hangen? Dan heb je beter geluid, geen synchronisatieproblemen je kiest zelf het uiterlijk van de speaker. Niet om je keuze af te kraken ofzo, maar ik snap gewoon niet wat mensen bezielt om te investeren in dit soort apparaten.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 21 februari 2017 12:27]

Het bezielde mij om te investeren omdat al onze gezinsleden tegelijkertijd hun eigen muziek kunnen luisteren in hun eigen ruimte. Verder is het geluid gewoon goed, systeem is flexibel en ik heb gedurende de 3 jaar dat ik het systeem heb nooit storingen tenzij spotify of tune-in eruit ligt.

Alle argumenten voor en tegen die je hoort zijn zo persoonlijk dat een ieder die Sonos koopt het altijd een prettig systeem vindt; behalve diegene die kopen zonder te inventariseren wat ze eigenlijk willen :-)
Nou, dat kan ik wel uitleggen. Ik had een 5.1 receiver met Klipsch speakers. De receiver, MD-speler (ja.ja), CD player en -later- BR-player stonden in een apart kastje, er liepen dikke speakerkabels door ons huis. De center box was een groot ding waardoor we ook een grote TV kast hadden. Naast de bank stonden de surround-speakers op steunen. Voor films mooi, stereo: Mwah...

Omdat we vanwege kinderen films niet meer met hard geluid keken werd het surround steeds overbodiger. Uiteindelijk alles weg gedaan. Dat scheelde een berg rommel en stofnesten in de woonkamer. We streamden toen muziek mbv Bluetooth naar een JBL docking station speaker in de keuken. Geen muziek in de woonkamer dus. Nooit gemist eigenlijk. Nadeel was dat alles via je telefoon ging. Geen telefoon = geen geluid.

Vorig jaar een play.1 gekocht in de keuken die de JBL verving. Dat was een meteen een veel mooiere belevenis met de Sonos app. Geluid is goed genoeg en omdat de data niet door je telefoon loopt maar over het draadloze wifi netwerk speelt alles gewoon verder als je telefoon leeg is. Twee weken geleden mijn Philips soundbar vervangen door de Sonos playbar (tip: Amazon.co.uk). Helemaal prima. Geluid is gedetailleerder dan de Philips, dialogen zijn echt veel beter te verstaan. Waar ik bij de Philips praatprogramma's nog wel afluisterde via de TV (plasma panasonic, dus niet zo dun) doe ik dat nu niet meer.

Het eenvoudig koppelen van de Sonos speakers is prima, streamen via spotify en radiozenders werkt uitstekend. Gewoon op een zondagmiddag een vol geluid op de benedenverdieping. En dat zonder een extra receiver, kabels, speakers ophangen...
Dat heb ik in combinatie met Sonos. Een Sonos ZP90 as interface tussen digitaal en stereo. Mooie integratie van eigen muziek, Soundcloud, Spotify etc.
In de andere kamer loopt de muziek door, bijvoorbeeld in de keuken, daar heb ik geen mega Hifi set nodig maar erg fijn dat luisteren door kan gaan.
Mijn probleem met Sonos is dat de App voor bediening steeds minder fijn werkt als je echt multi room wilt. wat in versie 4.. handig en overzichtelijk was is nu verstopt. Het lijkt er steeds meer op dat de App voor single users gemaakt wordt.
Beetje kort door de bocht en ook een hoog " kijk mij eens een audiofiel" zijn.

Ik heb ook Sonos is huis en heb mijn 5,1 set met B&W speakers en marantz high end receiver er voor uit de deur gedaan. Wij waren klaar met al die kabels en enorme receivers en subs in de kamer.

Nu hebben we een compleet draadloos systeem wat acceptabel geluid levert, goede intergratie met het eco systeem zoals Spotify en er ook nog mooi uitziet.
Luisterend naar de geluidskwaliteit kun je ongetwijfeld beter krijgen voor hetzelfde geld. Alhoewel het lastig zal zijn om een complete set samen te stellen voor 450 euro (2x Play 1). Qua gebruiksgemak is er vrijwel niets met Sonos te vergelijken en dat is ook het sterke punt van Sonos. Hij doet het gewoon altijd en direct.
Mijn ervaring met afspelen via bluetooth (Denon systeem) overtuigde mij nog meer van de voordelen van het Sonos systeem.
is het vaak omdat mensen ten eerste niet begrijpen dat er betere (en goedkopere) oplossingen zijn voor muziek spelen vanaf de smartphone,
Over welke alternatieven heb je het? Dat het 'beter' is lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 21 februari 2017 22:01]

Alsof B&W een goede prijs/kwaliteit verhouding biedt :X.
Dat doet het zeker ja. Of ben je in de war met B&O? Bower&Wilkins geeft gewoon waar je voor betaalt. Bang&Olufsen is gewoon overdreven geprijste design.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 21 februari 2017 12:14]

Nou nou, volgens mij is deze reactie een beetje overdreven, vind je zelf ook niet?

Smaken verschillen, dat ben ik met je eens. En natuurlijk betaal je voor de naam. Maar B&W heeft gewoon een zeer goede geluidskwaliteit, vele malen beter dan een Sonos. Dat jij persoonlijk liever een ander merk koopt, prima, maar dat maakt nog niet dat je op deze manier hoeft te reageren.
B&W is net zo'n overgemarketeerd merk als Sonos. Lijken meer op elkaar dan jij nu voordoet, alleen zet B&W zich in de markt als 'premium' merk. En het gaat er niet om dat ik persoonlijk een ander merk koop, maar dat het absoluut niet een betere prijs/kwaliteit biedt dan bijvoorbeeld een Sonos (in ogenschouw nemende dat Sonos een draadloos systeem is waar je uiteraard meer voor betaald dan een vergelijkend wired speaker).

Jij zegt dat je voor hetzelfde geld van een Sonos een B&W kan kopen en ik zag dat daarboven nog een hele tier zit met audiomerken die een veel groter prijs/kwaliteit voordeel leveren t.o.v. B&W als dat B&W t.o.v. Sonos biedt.
Nou, dat is toch een veel fijnere manier van reageren dan hierboven?

Binnen een bepaalde nuance ben ik het wel met je eens, maar je neerbuigendheid hierboven was wel echt van een treurig niveau. Dat is nergens voor nodig als je iemand niet kent en totaal niet weet hoe iemand in een discussie zit. Je trok bovendien een paar conclusies die gewoonweg fout waren en dat had je gewoon kunnen lezen.

Ik pretendeer nergens dat ik een audiofiel ben of iets dergelijks, noch zeg ik dat 'ik voor hetzelfde geld van een Sonos een B&W' neerzet. Ik geef alleen aan dat ik een voorkeur heb voor B&W (en misschien wel tientallen andere merken) boven Sonos. En later geef ik aan dat je voor het geld van Sonos ook betere oplossingen kunt neerzetten. Zeker dat laatste zul je met me eens zijn.

Ik weet dat er betere speakers zijn dan B&W voor minder geld, met die nuance dat ik mijn speakers 18 jaar geleden heb gekocht en B&W toen veel minder overpriced was dan nu.

Ik heb mijn speakers ook niet gekocht bij de Mediamarkt, overigens, maar bij een (echt goede) audiodealer met verschillende testopstellingen. Daaruit heb ik, binnen mijn budget van toen, blind gekozen. Gewoon de speakers gekocht die ik met mijn test CD's het beste vond klinken. Dat waren B&W's. Ik heb ze toen meegekregen om ze in mijn thuisopstelling te testen en was daar dolgelukkig mee zodat ik ze heb gehouden.
Absoluut mee akkoord. Als er 1 systeem is waarvan ik, en ook heel wat familie en vrienden, tevreden van zijn, dan is het wel Sonos. Ben blij dat er eindelijk een witte soundbar komt, mijn vrouw wil die zwarte niet onder de TV. :|
Welnee. Linn heeft een veel betere multiroom oplossing en is veel duurder. :P
Misschien omdat Sonos de grootste audio-producent is?
Desalniettemin geef ik je gelijk qua inhoud van het bericht.

Persoonlijk kan geen enkele soundbase mij qua geluid bekoren, dat zal wel niet anders zijn met dit exemplaar. Een soundbar is een ander verhaal.
Ik snap werkelijk het nut van soundbars niet. Koop je een platte TV, die matig geluid heeft, koop je zo'n soundbar erbij die 1. flink uitsteekt en 2. gewoon niet goed geluid kŠn hebben als je het vergelijkt met een 5.1 of zelfs 2.1 opstelling. En natuurlijk kun je "3D" geluid simuleren, maar alleen als je er recht voor zit.
Die soundbar is een beginnende opstelling. Je kan het daarna ook uitbreiden naar 5.1. Sowieso is enkel een soundbar nog steeds beter dan het geluid dat standaard uit je platte tv komt.

Meestal wordt de tv opgehangen en zet je je soundbar op een meubel dat onder je tv staat. Dat meubel heb je toch al vaak nodig voor andere toestellen.
Bekijk de plaatjes eens: http://www.sonos.com/nl-be/products/wireless-home-theater
Wat nog mist is nog 2 play 1 of 3 voor erbij! Zeker een aanrader!
Voor de 5.1 betaal je wel 700 + 700 + 2x200 = 1800 euro. Voor dat geld kan je heel wat meer krijgen.
voorbeelden? Ik ben al lang rond aan het kijken, maar bomen en bos en zo
Waar ben je naar op zoek?
Ik wilde wat mooi geluid voor feestjes en zou leuk zijn als het ook een leuke set is voor bij films / series kijken. Maar ik heb geen zin om kabels te trekken. Vandaar dat ik bij Sonos en Bose aan het kijken ben
In dat geval kan ik je niet helpen. Ik ben enorm van de kabels. :)

Dat gezegd hebbende, kijk eens bij Teufel/Raumfeld of Edifier. Misschien hebben die iets van je gading.
Ik denk dat eender welke soundbar + chromecast een gelijkaardige ervaring kan opleveren. Zo ben je voor 200 al vertrokken..
Ik ben inderdaad om in eerste instantie onze huidige oude stereo te voorzien van een Chromecast.

maar je zegt dat elke soundbar goed genoeg is qua geluid?
Ik zal nuanceren ;) Je kan soundbars vinden vanaf 100 euro, soms zelfs met subwoofer erbij. Door het grotere volume moeten deze soundbars beter kunnen klinken dan je TV (hierbij bedoel ik een echte flat TV van na 2014). Laat het 'smart' gedeelte over aan een Chromecast (evt met nog wat extra equalizing).
Vandaar dat ik zou zeggen dat je vanaf zo'n 200 euro (maar laat dit gerust wat groeien) je TV geluid aanzienlijk kan verbeteren met multiroom opties erboven op.
Niet iedereen heeft zin om z'n hele huis vol met speakers en subwoofers + alle kabels vol te zetten. Dan zijn dit soort dingen gewoon prima oplossingen.
PSSSSSST Sonos is draadloos. met uitzondering van stroom dan wel te verstaan.
Je kunt vaak soundbars uitbreiden met extra boxen. Zoals bij Sonos met een play 1 of 3.
Mijn vader heeft een Playbar en het geluid is meer dan prima. Het nut is denk ik stijl en eenvoud.

Veel mensen kopen volgens mij geen platte TV omdat ie plat is, maar omdat alle TV's plat tegenwoordig plat zijn. Het ding komt volgens mij standaard op een kast te staan waar apparatuur in staat, dus een soundbar is dan niet verkeerd. Geen gedoe met (veel) kabels enzo.

Ikzelf ga ook voor de 5.1. Als ik iets leuk vind is het wel alles aan elkaar knopen om het beste geluid en beeld te krijgen. Dus wťl DTS HD en dat soort dingen.
Direct geluid uit frontale speakers is alleszins veel beter dan backfiring / downfiring speakers die in je TV zitten. Door het extra volume is kwaliteit ook al veel beter dan van de TV.
Een soundbar is dus zowiezo een upgrade van je geluids opstelling.
Is de Playbar geen soundbar? :?
Ja en dit is een playbase (waar je je tv dus op kan neerzetten).
Ik vind het zelf wel jammer als deze ook geen HDMI ondersteunt en alleen optical zoals de huidige playbar.
Kan je deze dan koppelen aan bevoorbeeld de nieuwste decoder van proximus?
Want ik zou graag m'n sonos luidsprekers gebruiken als surround, maar vond de huidige soundbar maar lelijk : ).
Ja, maar makkelijkst is deze aan je tv koppelen.

Dan gaat al je tv geluid via de sonos. Sonos schakelt automatisch in/uit samen met de tv.
Mmm sweet! Het overwegen waard dan! :)
Ik vind het Sonos systeem geweldig werken en het geluid uitstekend. Er zullen vast betere setjes zijn voor minder, maar dan lever je ergens op in. Gemak bijvoorbeeld.
Eerst maar eens horen hoe hij klinkt. Mocht er een beetje bassweergave inzitten dan snap ik deze move wel. Niet iedereen trekt even 1600 euro uit de broekzak voor een Playbar en Sub.

Overigens vind ik de Heos AVR die volgende maand op de markt komt een interessantere optie. Die heeft wel gewoon 4 x HDMI. Ik kan er gewoon mijn eigen speakertjes koppelen en als het nodig is wat Heos speakertjes bijschakelen als achterspeakers. Geeft je wat meer vrijheid dan een permanente 5.1 opstelling.

Momenteel gebruik ik mijn AV receiver ook gewoon in 2.0 en spelt hij met name HDMI-hub. Ik hoef niet zo'n enorme kast met 200 connecties aan de achterkant.

Maar ook daar geldt, eerst horen of die een beetje klinkt.

[Reactie gewijzigd door jvanlieshout op 21 februari 2017 13:43]

Weet je toevallig welk typenummer of waar je hier iets over gelezen hebt? Ben beetje aan het oriŽnteren op dit gebied namelijk, dit klinkt wel interessant!
Zie onder andere hier wat sneak peek informatie:

http://www.digitaltrends..../denon-heos-avr-hands-on/

https://nl.hardware.info/...it-komt-met-heos-receiver

En hier de aankondiging dat hij binnenkort komt:

https://www.youtube.com/watch?v=leCSKYWLyuY

Zag zojuist trouwens op de Facebook pagina van Wifimedia dat Heos ook met een Bar en een Sub komt.

[Reactie gewijzigd door jvanlieshout op 21 februari 2017 22:14]

Bij Sonos is de support ook uitstekend. Door een misconfiguratie van mijn router, zat men WiFi en bekabelde Sonos installatie op een apart net. Mijn fout, maar de Sonos App stelde voor om naar de Sonos Support te bellen.

Hun support ging echt heel goed. Samen via remote desktop op PC het probleem bestudeerd, ging zelf zo ver dat Support me vertelde hou ik men draadloze router kon aanpassen.
Een dag later een mail of alles nog werkte naar behoren. Ik was op 2min met Support in contact, heeft me 40min geholpen. Echt de beste Support ervaring tot nu toe.

Ook daar betaal je natuurlijk voor.

(off topic) De Sonos app is wel een databank aan gegevens! Hij wist me te vertellen hoe men Sonos installatie noemde, maar ook die van men schoonbroer (had er ooit eens met verbonden via mijn App) Ook welke apparaten er nog op het netwerk zaten, hoe men Wifi noemde etc etc. "Indrukwekkend"