De Volkskrant publiceert alle artikelen op website

De Volkskrant heeft zijn nieuwe website, die voor het eerst volwaardig toegang geeft tot alle artikelen van de krant, online gezet. Wie geen abonnement op de krant heeft, moet 10 euro per maand betalen om alles te kunnen lezen.

De nieuwe website is woensdagnacht geïntroduceerd; de apps voor Android en iOS zijn donderdagochtend online verschenen. Een abonnement op de site en apps kost 10 euro per maand of 90 cent per dag. De bedoeling is dat steeds meer artikelen eerder op de site dan in de krant zullen verschijnen. "Dat zal niet van de ene op de andere dag lukken, maar dat is wel het idee", aldus chef digitaal Laurens Verhagen van de Volkskrant.

Tot nu toe waren op de website van de krant wel krantenartikelen te vinden, maar de krant zette bewust niet alles door. "In beginsel zullen we alle artikelen vanaf nu doorplaatsen", aldus Verhagen. Alleen nieuws dat de dag ervoor al op de website stond en korte berichtjes zullen niet worden doorgeplaatst.

De bedoeling is dat ook andere kranten van De Persgroep, het moederbedrijf van de Volkskrant, en van onder andere Tweakers, Trouw, het Algemeen Dagblad en Het Parool, op termijn al hun artikelen op hun site gaan publiceren. "Maar ik kan nog niet zeggen wanneer dat zal gebeuren", aldus het hoofd productontwikkeling van de Nederlandse Persgroep-tak, Daniel Kegel. De Belgische Persgroep-krant De Morgen begint binnenkort ook met het online aanbieden van alle artikelen.

De krantenartikelen worden niet gratis; gebruikers die geen Volkskrant-abonnement hebben, moeten 10 euro per maand betalen om alle artikelen te kunnen lezen. Het harde nieuws blijft gratis, maar om veel verdiepende artikelen te kunnen lezen moet betaald worden. Die verdiepende artikelen kunnen overigens wel gratis worden gelezen als ze worden gedeeld via sociale media, al zit daar een limiet van tien gratis artkelen per maand aan. Betaling kan via iDeal of creditcard, of als abonnement in de Play Store en App Store.

De Volkskrant is na NRC de eerste grote Nederlandse krant die weer begint met het publiceren van alle artikelen op zijn website, tegen betaling. Tot een paar jaar geleden plaatsten kranten veel stukken gratis online, maar daar zijn ze inmiddels van afgestapt, omdat dat de inkomsten uit de papieren krant zou kannibaliseren. Wel worden stukken via Blendle tegen betaling aangeboden en biedt NRC een deel van zijn artikelen aan via NRC Reader. Daarnaast begon NRC eerder dit jaar met de losse verkoop van artikelen.

Ook biedt FD zijn artikelen op zijn site tegen betaling aan en plaatst De Telegraaf sommige artikelen tegen betaling online. Daarnaast bieden alle kranten de mogelijkheid om een digitale kopie van de krant online te lezen, maar daarbij gaat het om niet veel meer dan een veredelde pdf. Amerikaanse media als The New York Times en The Wall Street Journal begonnen jaren geleden al met het tegen betaling aanbieden van toegang tot alle artikelen op de website.

Nieuwe Volkskrant-website

Door Joost Schellevis

Redacteur

02-10-2014 • 06:43

68

Lees meer

Reacties (68)

68
66
51
4
0
4
Wijzig sortering
Ik zie nog niet heel erg het verschil met gister.
Ik heb al een jaar of 10 een digitaal abonnement op de Volkskrant, wat mij in het begin 5 euro per maand kostte, ik betaal nu 8 euro per maand (bij benadering, ik heb een abo dat per half jaar werkt). Het voornaamste verschil dat ik zie is dat het voor nieuwe abonnees nu 10 euro per maand is.
Tenminste, als je de hele krant wil lezen. Per artikel betalen is wel nieuw, maar dat is een dure optie in mijn ogen. Bij andere krante kon dat al, en daar doe ik dat ook niet omdat d eprijs voor 1 artikel mij te hoog is.
Alleen jammer dat de abonnementen pagina nog niet is aangepast. Daar kost 100% digitaal nog 19 euro per maand. Of zit dit abonnement ergens anders verstopt?
Die pagina kon ik dus ook niet vinden. Het bedrag dat je ziet is inclusief de vermelde korting. Als het het vermelde maand bedrag terugrekend naar 100% kan komt een volledig abo boven de dertig euro uit, 30,69 Euro, en dit bedrag herken ik van de afschrijvingen van mijn bankrekening ;(. Om die reden refereer ik ook aan dat volledige abonnement.

Vergelijk je dit bedrag met het weekend abo, teruggerekend naar 100% is dit 21, 67. Voor het volledige abo betaal je maar 10 euro meer. Ik kan niet goed analyseren of dit ontmoedigingsbeleid is om geen weekend abo's te hoeven verkopen of dat de de kostprijs van de journalistiek zo hoog is dat distributie en drukkosten minder dan 1/3 uitmaken.

De site..... In het zelfde bedje ziek als Tweakers (7) in het begin. Heel veel ruimte en heel veel scrollen. Ben ik persoonlijk wat minder van gecharmeerd, want komt de overzichtelijkheid niet ten goede. Bovendien renderen de tekstfonts van de site niet altijd even goed, is mijn ervaring.

En geen app voor WP? Willen ze nu echt hun klanten overtuigend laten kiezen voor web of niet? Loop dan ook die extra mijl.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 08:48]

Het lijkt me persoonlijk een slimmer idee als de kranten hun krachten bundelen en een soort Spotfiy-abonnement uitbrengen.

Waar je voor 10 euro per maand alle kranten online kunt lezen, zonder advertenties. En voor 5 euro met advertenties of zoiets.

Ik denk dat voor het internet-tijdperk 10 euro per maand voor één krant nog teveel is.
Waarom zou je überhaupt alle kranten willen lezen? Een vind ik al genoeg een uitdaging. Ik zou het geen meerwaarde vinden als ik voor dezelfde prijs ook de Telegraaf en het AD zou kunnen lezen. 10 euro per maand voor een online abo op de Volkskrant vind ik dan wel weer aantrekkelijk.
Zo kan je het nieuws uit meerdere bronnen vernemen en hierdoor niet het gekleurde nieuws van 1 krant lezen. Verder luister je ook niet 'alle' muziek op spotify. Je zou zelf een selectie kunnen maken met interessante artikelen.
Tsja, voor mij is dat juist de afweging om een krant te kiezen. De "kleur" van de Telegraaf staat mij bijvoorbeeld absoluut niet aan, dus dat hoef ik echt niet te lezen. Het nieuws is zeker gekleurd, maar dat zie ik juist als een positieve eigenschap en het is je vrije keuze om een kleur te kiezen die bij je past.
Dit is een goed punt, al zou ik dat nog verder doortrekken naar een tweede krant uit het buitenland, om mijzelf ook aan het nationale perspectief te kunnen onttrekken.

Maar, zucht, net als MadEgg heb ik al moeite om een krant bij te houden. Persoonlijk vindt ik een Spotify achtige nieuwsdienst geen alternatief. Een krant representeert een selectie (onder redactie) van het "relevante" nieuws van de afgelopen dag. Ik heb niet de pretentie dat ik beter kan selecteren. En ik ben bang dat, als ik alleen maar artikelen ga lezen die mijzelf interesseren, en die ik zou uitkiezen, is zal verarmen. Juist die onverwachte informatie, die confronteert of verbaast, zal iemand via een Spotify achtige niet opzoeken. Die informatie is per definitie niet op te zoeken, daar loop je tegenaan.

Ik heb zelfs mijn twijfels of de VK site dergelijke onverwachte ontmoetingen tussen artikelen en lezers goed kan faciliteren.
hier hebben we blendle.nl voor toch ? :) daar kan je bijna elke krant online lezen.

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 23 juli 2024 08:48]

Leuk ja, dat Blendle. Google is mijn vriend. Vaak blijken de artikelen gewoon gratis te lezen op het internet. Maar je betaald per artikel, dus toch een ander product.

En ik weet niet of het Financieel Dagblad "groot" is, maar ik kan met mijn abonnement dagelijks het FD online lezen en in het weekend krijgik de papieren versie in de bus.
Het gaat er niet om of je het ergens anders gratis kan krijgen, maar of je het artikel en het gemak (letterlijk) de centen waard vindt.

Als we niet bereid zijn om te betalen voor kwaliteitsjournalistiek, dan is het een kwestie van tijd voordat we alleen nog oppervlakkige halfware soapy troep doorspekt met advertenties kunnen lezen.

Persoonlijk vind ik Blendle geweldig om de slechte (vaak overpriced) artikelen te kunnen 'afstraffen' (door met opgaaf van reden m'n geld terug te vragen).
Ik denk dat dit een stukje goedkoper is als je veel leest van/in de volkskrant
Gebeurde dat nog niet dan? Hoe lang zitten we (en de kranten) al in de digitale wereld? Ik lees al járen 't nieuws alleen maar online… 't is eigenlijk wonderbaarlijk dat kranten daar nu pas mee beginnen.
Dode-bomen-media en internet gaan bepaald niet goed samen .... print is dead, maar innoveren ho maar, daarmee ondermijnen ze hun eigen bestaansrecht.

Bovendien zijn er prima gratis nieuwssites te vinden; waarom zou je betalen voor een krantenwebsite als je hetzelfde nieuws gratis op de rest van internet kan vinden?
Voorpaginanieuws kun je inderdaad prima op internet vinden, maar de duiding, achtergrondartikelen en columns die zo'n krant biedt kan ik niet gratis vinden. Het schrijven van lange en goeie artikelen kost nu eenmaal geld.
Helemaal waar, maar er wordt behoorlijk goed verdient op advertenties. Daarnaast is er via Twitter en andere media ook voor de journalist makkelijker nieuws te vinden. Vroeger moesten ze veel vaker (en langer) zelf op pad.

Al met al is er prima online te "leven" voor kranten in mijn ogen. Zeker als je nagaat dat een site ook niet per definitie méér hoeft te kosten dan het opmaken, drukken én distribueren van een papieren krant.
Omdat je wel hetzelfde nieuws op het internet kan vinden, maar niet zo diepgaand als op internet. Maar omdat jij waarschijnlijk nooit een krant aanraakt zie jij die meerwaarde niet.

Die diepgang wil ik ook niet op internet lezen, dat is toch bedoeld voor het snelle nieuws tussendoor. Mij verdiepen in het nieuws doe ik op de bank met een krant. Je mag me ouderwets noemen :-)
Dus voor jou is de vorm belangrijker dan de inhoud? :)
Als het om relaxed lezen gaat wel inderdaad.
@DigitalExorsist: Volgens mij heeft hij net precies het tegendeel beweerd. Altijd_lastig beweert dat bepaald leeswerk hem beter lukt met een papieren krant in de hand. Zelf ben ik altijd geneigd om te zeggen: "het gaat niet om het medium, maar om de inhoud". Maar nu ik er over nadenk, een lang achtergrondartikel lezen met de grootte van een papieren krantenpagina....op de vk site met zijn grote letters.....eindeloos scrollend met een smartphone... Begin ik toch te twijfelen of product zo onafhankelijk van medium kan zijn.

Een achtergrondartikel is iets anders dan de nieuwsartikelen op het internet. Achtergronden roepen op tot reflectie. Is het nieuws van alledag de differentiaal, deze nieuwsfeiten raken geïntegreerd in achtergronden. Past een medium als internet bij iets bezonkens als een achtergrond op het nieuws?

Die nieuwe vk site zal ons hiervan willen overtuigen. Maar dan wel graag wat compacter.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 08:48]

Het blote nieuws is inderdaad al jaren gratis online beschikbaar. Zowel via de sites van de kranten als dedicated nieuwssites. Achtergrondartikelen en uitgebreide reportages zijn moeilijker te vinden. Deze komen nu via deze nieuwe site tegen betaling beschikbaar.
Eens met Altijd_Lastig. In kwaliteitskranten kun je een heleboel lezen wat je simpelweg niet online vindt.

Natuurlijk, fietser botst-tegen-paaltje en automobilist-beland-in-sloot vind je ook op van die persbericht copy-paste sites als nu.nl. Goede achtergronden en analyses zijn een stuk lastiger online te vinden. Als ze al bestaan noemen ze het een longread en moet er bij staan dat het wel 20 minuten kan duren om te lezen.
Anoniem: 604167 2 oktober 2014 07:28
"De bedoeling is dat ook andere kranten van De Persgroep, het moederbedrijf van de Volkskrant, en van onder andere Tweakers, Trouw, het Algemeen Dagblad en Het Parool, op termijn al hun artikelen op hun site gaan publiceren."

Doet T.net toch al???
T.net is toch ook geen krant?
kijk eindelijk een krant die het snapt, een all you can read abonnement zonder dat je verplicht bent aan die papieren verspilling mee te werken, ik kijk trouwens nog maar max 2 keer p maand in mijn brievenbus om r wat reclame folders die ik ook niet wil uit te vissen,

ik wordt gelijk lid 8)

[Reactie gewijzigd door fukutoshin op 23 juli 2024 08:48]

Nee, het werkt niet. Ik ben frequent bezoeker van de VK website en koop 2 of 3 keer per week de krant. Ik loop nu al steeds tegen de betaalmuur aan (gebeurd ook steeds bij NRC).

Ja, betalen voor de krant is logisch, maar als ik voor elke interessante content die ik tegen kom op internet ga betalen heb ik er een extra salaris bij nodig. Ze gaan nu bezoekers afschrikken i.p.v. nieuwsgierig maken naar de betaalde krant.
Tja, als ik door de Mediamarkt loop zie ik ook allerlei interessante content waar ik een extra salaris voor nodig heb als ik dat allemaal aanschaf. Vanwaar deze claim dat al die interessante content grotendeels gratis zou moeten zijn?
nee, dat zeg ik niet, dat hoeft niet gratis te zijn. Maar ze hoeven het niet aan te bieden. Ik koop de krant wel als ik dat wil lezen.

Nu is elke tweede link die je aan klikt ongeveer de betaalmuur, daarmee jaag je potentiele klanten weg.

je vergelijking met de media markt gaat natuurlijk ook mank. Daar vind je op muziek en films na weinig content.
Met Mediamarkt-content doelde ik ook op stofzuigers en haardrogers... waarmee ik duidelijk wil maken dat nieuwsartikelen eveneens op geld waardeerbare artikelen zijn, waarvoor dus gewoon betaald moet worden, net als voor alles wat je in de Mediamarkt koopt. Dat de consument dat nog niet snapt en wordt weggejaagd, is slechts een tijdelijk verschijnsel en kenmerkend voor deze overgangsperiode naar een tijdperk waarin voor kwaliteitsnieuws op internet betaald moet worden, net als vroeger voor kwaliteitsnieuws op papier. En daarbij zul je dus als consument moeten kiezen met je beperkte inkomen, net als vroeger.
Nee, stofzuigers, tv's e.d is een vervangingsartikel, als ik die vandaag koop hoef ik morgen geen nieuwe enzal ik dus ook niet naar de mediamarkt gaan. Dat is met nieuwscontent toch even anders.

De consument snapt wel dat hij voor content moet betalen, dat zal hij ook doen. Bij bijvoorbeeld de trouw. Dat zal hij blijven doen, en daarnaast bezocht hij ook nog de Volkskrant of NRC website. Dat laatste zal hij niet meer doen als er voor er op een artikel wordt geklikt niet duidelijk is of je tegen een betaal muur aanloopt.

Dit is leuk voor bestaande Volkskrant abonnees (maar die hebben al toegang tot de hele krant) en iemand die alleen op de VK website komt en daarvoor wil betalen. De meeste bezoekers zullen denk ik weg blijven als tegen de muur aan blijven lopen (overigens heel simpel op te lossen door een slotje naast de link te plaatsten zodat je weet dat die muur er is)
Als je nu een NEE-NEE sticker plakt, dan hoef je nooit meer in je brievenbus te kijken. Of ja, rond je verjaardag en met kerst een keer om die kaarten op te vissen.

Of zou het kunnen dat je statement van 2x per maand wat overdreven is en je toch af en toe nog wel post krijgt die wat meer urgentie heeft?
Je wil ook niet weten hoeveel geadresseerde reclame je krijgt die daarmee je nee-nee sticker omzeilt. (met de postcodeloterij als vaandeldrager)

En wie heeft bedacht dat als ik me bij een organisatie aansuit ik ook meteen een tijdschrift ervan wil hebben? Ik krijg maandelijks een blad van NS, de ANWB, BUMA-Stemra, mijn zorgverzekeraar en een paar goede doelen. Ik heb al 10 m2 aan Braziliaans regenwoud bij het oud papier gezet zo volgens mij...
En ongeaddresseerde reclame die terwijl je een nee-nee sticker hebt toch gewoon in je brievenbus word geplempt.
Als je de zin nog eens goed leest zie je dat er gezegd wordt dat het "de bedoeling is dat ook andere kranten van de persgroep op termijn al hun artikelen op hun site gaan publiceren" en dat de Persgroep het moederbedrijf is van een aantal kranten en tweakers.net.

Er staat dus niet dat Tweakers.net een krant is en dit bericht heeft in die zin dus ook niets met dit bericht te maken.
Het Parool biedt ook al een digitale versie via een app. Ik heb nu een abo waarbij ik door de weeks via de app lees en zaterdags nog een papieren krant krijg thuis bezorgd (leest net iets gezelliger). Maar je kunt ook een volledig digitale abo nemen. Ook staat een groot deel van de artikelen op de website voor iedereen te lezen.
Begrijpend lezen? Waar jij op doelt slaat alleen op kranten van de persgroep, lees nog maar een keer.
Zeg, dat deed het NRC toch al lang? Ik had daar eens een abonnement op en toen kon ik de krant gewoon in een keurige reader op het internet lezen.

[Edit] Voor de duidelijkheid: op hun eigen website, dus. Ik denk echt dat de claim dat de Volkskrant de eerste is dus simpelweg niet klopt.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 23 juli 2024 08:48]

De volkskrant boodt ook al langer de mogelijkheid om de papieren krant op internet te lezen, evenals via apps voor android en iOS. Verschil is nu dat de 'gewone pagina' de mogelijkheid biedt de krant als 'website' te benaderen, in plaats van een digitale versie van de gewone krant.
Inderdaad, NRC heeft het ook. Je ziet de krant (alsof het een PDF is) maar als je op een artikel klikt krijg je het artikel netjes in website-vorm... Niks nieuws dus
voor mensen met een tablet misschien een aardig idee, mensen met een e-reader (zelfs als die wifi biedt) hebben denk ik al minder geluk tenzei calibre binnekort ook door betaalmuren heen kan...

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het prijs-verschil is met een papieren editie.

*update: linkje hilarisch trouwens om te zien hoe ze mensen aan een tablet of kobo proberen te *helpen*

en volgens die link kom ik trouwens op 3 euro per week, die 10 euro per maand optie mis ik dus...

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 08:48]

Anoniem: 524877 @Creesch2 oktober 2014 07:52
'Page not found' krijg ik hier :)
Hier niet. Check je wel iets als isitdownrightnow.com?
Nee, als ik vanuit de server de melding krijg 'Page Not Found' heb je een verbinding met de server... Dus... Echter krijg ik nu wel 'netjes' inhoud te zien.
Hier ook 3 p/w geen 10 p/m!
Volgens mij doet ED (Eindhoven Dagblad) dit ook al tijden? Ik zie het verschil niet? Gratis bij papieren abonnement of een extra abonnement bij een digitale editie? Ziet er uit als een krant, maar bij ieder artikel kun je klikken en komt zo vanuit de krant-view in een website-view terecht..
Ah kijk.. NRC Next heeft het op precies dezelfde manier...
Doet 't nog niet erg op die site.
Weer een voorbeeld waar ze de desktop ervaring vergeten zijn en je je nu een ons moet scrollen.

Maar is die 10 euro per maand onbeperkt via de site geen roofbouw op hun eigen digitale abonnees die 3 euro per week betalen voor enkel de online editie?
Wat is er mis met scrollen? Wat doe je dan op Tweakers als je de reacties op de nieuwsartikelen wilt lezen, bijvoorbeeld?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.