Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 244 reacties

Zoekgigant Google bouwt een datacenter van 40 hectare in de Eemshaven in de provincie Groningen. Met het datacenter is een investering gemoeid van zeshonderd miljoen euro. Waar Google de extra servercapaciteit exact voor gaat gebruiken, is niet bekend.

Google smeert de miljoeneninvestering over een periode van vier jaar uit. De zoekgigant maakte de investering dinsdagochtend bekend op een persconferentie samen met minister Henk Kamp van Economische Zaken, waarbij onder meer een verslaggever van RTL Z aanwezig was. Bij de bouw zullen duizend werklieden betrokken zijn, terwijl daarna in het datacenter ook 150 mensen een baan zullen vinden. Google huurt nu al een datacenter in Groningen ter grootte van een hectare, maar dat is eigendom van een ander bedrijf. Het nu aangekondigde plan behelst een veel groter datacenter.

De zoekgigant kiest voor het gebied omdat het door de beschikbaarheid van energie en de goede infrastructuur aantrekkelijk is. Ook het Nederlandse klimaat, met een gemiddelde temperatuur die rond tien graden ligt, speelt mee. Hoe koeler de omgeving is, hoe minder koeling een datacenter nodig heeft. Daar bovenop is Groningen de plaats waar een glasvezelverbinding tussen de Verenigde Staten en Europa aan land komt, waardoor er een snelle verbinding is met het wereldwijde netwerk van verbindingen.

De bouw moet begin 2016 klaar zijn, zo zegt de overheid. Google is niet de enige techgigant die in Nederland een datacentrum bouwt. Microsoft strijkt neer in het Noord-Hollandse Middenmeer. Eerder ging het gerucht dat Apple een datacenter in Groningen zou bouwen, maar de directeur van het industrieterrein in Groningen waar het datacenter komt zei al eerder dit jaar dat dat gerucht een 'canard' was en dus niet klopte.

Vlakte in Eemshaven voor datacentrum Google

Vlakte in Groningen waar Google een datacentrum bouwt. Foto: Eelco Hiltermann, RTL Z

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (244)

Lekker met al die aardbevingen.
Ik neem aan dat ze alleen maar SSD's willen gaan gebruiken? Of zijn het toch zeecontainers in zwembaden?
Even googlen. Aardbevingen geven versnellingen op de grond van max ~1g (de versnelling van de aarde) en die in slochteren waarschijnlijk een stuk lichter (een aardbevingproof gebouw kan kortstondig 0.5g aan) http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_ground_acceleration.

Typische design specs voor een harde schijf: shockproof tot typisch 50g (operating) of 350g (non-operating).

Geen probleem dus, een eventuele aardbeving.
Max 1g is voor echte aardbevingen, het soort wat je in Silicon Valley hebt. Groningen heeft vooral last van bevinkjes van 3 op de Richter schaal, en die gaan tot 0.014 g (!) Dat is dus 3000x minder dan wat een HDD kan hebben, en nog steeds 30x minder dan wat een aardbevingsbestendig gebouw kan hebben.
Mja, dat was ook wat ik bedoelde te illustreren met mijn 'een aardbevingproof gebouw kan 0.5g aan'. We bouwen hier over het algemeen niet aardbevingbestendig, wat suggereert dat de versnellingen hier ver onder de 0.5g liggen. Was misschien niet helemaal duidelijk van mij, maar anyway, conclusie is 't zelfde ;-)

[Reactie gewijzigd door casparvl op 23 september 2014 22:26]

Het zoeken naar een lokatie voor een data-center is een vak, er komen nogal wat zaken bij kijken, geologisch onderzoek is er onderdeel van.

Wat makkelijk leesvoer.
In CaliforniŽ staan veel meer datacenters, en daar is de kans op een flinke aardbeving nog een stukje groter.
als je data opgaat slaan dan zoek je risico natuurlijk niet op!
Het risico in zuidelijker een stuk kleiner bij voorbeeld in limburg en zit je ook goed beschermd tegen overstromingen aardbevingen
Limburg, zo'n beetje de enige plek in Nederland met NATUURLIJKE aardbevingen. :D http://www.knmi.nl/cms/co...ndse_aardbevingen_in_2013
En overstromingen van de Maas niet te vergeten. Regio Eindhoven is een stukje handiger: nooit overstromingen want zandgrond, en ook geen breuklijnen. Plus zat technisch personeel.
Dat is waar, maar de meeste Data Centers staan wel wat verder weg van de breuk om risico's te vermijden en er wordt eigenlijk altijd gezorgd voor een disaster recovery site, zodat men snel naar een andere locatie kan overschakelen bij uitval.

De aardbevingen in Groningen stellen niet zo veel voor.
Personeel is ook echt geen probleem in Groningen. Er zullen technicians nodig zijn de fibers, power, ophangen servers, vervangen HDDs en beveiliging. Expertise is in mindere mate nodig omdat het beheer voor het grootste deel op afstand gedaan zal worden.

Toch weer 150 banen er bij en het kan altijd aanstekelijk werken. Concurrentie kijkt ook naar vestigingsplaatsen van anderen en voor bepaalde doeleinden is het daar in Groningen natuurlijk goed voor elkaar:
- Goedkope grond
- Goede powervoorzieningen
-Trans Atlantische kabel die binnenkomt.
Ik geloof dat Google geen HDDs meer vervangt. Te duur. Google gebruitk dezelfde methode op datacenter schaal als HDD makers al op sector schaal doen:: installeer wat meer capaciteit dan je nodig hebt, en als er gedurende de levensduur wat uitvalt dan schakel je de reservecapaciteit in. Misschien dat ze 1 keer per jaar eens langs het rek lopen om 100 nieuwe schijven erin te schroeven.

En om dezelfde reden zie ik ook geen vaste banen in het ophangen van servers. Dat doet Google ook in 1 keer. Als er nieuwe capaciteit nodig is, dan openen ze een compleet nieuw rekencentrum, of swappen ze alle servers uit een 5 jaar oud datacenter in 1 keer.
Alsof dat slim is. 8)7 Dat gaat ooit een keer goed fout. Dan is iedereen zijn data kwijt.
Ik denk dat je data met zo'n aardbeving wel het laatste van je zorgen is.
ik denk google wel op de hoogte is van de situatie daar

https://www.google.nl/web...&q=aardbevingen+groningen

:+
Bevinkjes onder 4 op de schaal van Richter (want dat waren het) mogen geen probleem zijn.
Beter een beetje beven dan een DC onder water (onder de zeespiegel) toch?
in dat deel van groningen zijn geen aardbevingen. Is slechts zeer lokaal rond slochteren. In Groningen stad merk je er bijvoorbeeld ook nooit wat van.
In Groningen Stad komen ze af en toe wel degelijk. Zomer 2012 heb ik toch echt alles zien schudden in huis.
Ik heb in Groningen stad gewoond en er toch echt eentje mee gemaakt!
Ik woon in Brabant en heb er ook weleens eentje meegemaakt ;)
Die aardbevingen zijn maar ietsje zwaarder dan een vrachtwagen die door de straat rijdt, dus echt een groot issue is dat niet.
Right, jij denkt dat Google's datacenter uiteindelijk meer pegels oplevert dan het gasveld onder Groningen?
Maar... maar... dat zijn wel eventjes 150 banen!!1!
Dus als mijn data daar bewaard word valt dat niet onder de USA patriot act? Of gaat dat niet op omdat google hoofdzakelijk een Amerikaans bedrijf is?
Dus als mijn data daar bewaard word valt dat niet onder de USA patriot act? Of gaat dat niet op omdat google hoofdzakelijk een Amerikaans bedrijf is?
Data bij Google in Nederland valt ook onder de Patriot Act, omdat Google een 'legal presence' heeft in de VS. Hetzelfde voor elk ander bedrijf dat daar minstens een brievenbus heeft staan.

Microsoft probeert dit tegen te gaan, in ieder geval voor e-mail, doordat de Snowden onthullingen ervoor zorgen dat internationaal de 'cloud'-hype implodeert. Of hun dit gaat lukken in hoger beroep is maar afwachten. Voorlopig blijft het advies dat als je niet wilt dat je data in handen valt van de regering van de VS, dat je niet in zee gaat met een bedrijf dat opereert in de VS.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 september 2014 10:39]

Als ICT'er zeg ik uitstekend dat Google daar een DC bouwt, altijd goed voor de werkgelegenheid, maar wat een politieke poeha erom heen, het word door de politiek behandeld als of er het perpetuum mobile is uit gevonden, het gaat slechts om 150 banen.

@Wildhagen, ik weet het, ik heb 14jaar in Rotterdam als manager in ťťn DC gewerkt, ik was de laatste die het licht uit deed voordat alles remote werd gedaan, voor HW zaken word er een field engineer op pad gestuurd, resume verdomt weinig tech onsite.

[Reactie gewijzigd door Habana op 23 september 2014 16:54]

Het levert maar 150 structurele banen op he, en dat zal vaak relatief lager geschoolde arbeid zijn. Denk aan beveiligers, administratief personeel, etc, en facilitaire zaken als schoonmakers, technici voor gebouw-onderhoud/storingen en kantinepersoneel.

High-tech banen zal het niet tot nauwelijks opleveren, het beheer van dit soort datacenters vind over het algemeen remote plaats, en niet on-site. En als er on-site al iets moet gebeuren komt er meestal iemand van de centrale lokatie naartoe, of een externe ingehuurde partij.

Natuurlijk is 150 banen mooi meegenomen, maar echt grote klappen op het gebied van werkgelegenheid maak je er niet mee.
Er is zeker nog niets bekend over hoe dit aan de AMS-IX gekoppeld gaat worden?
Ik gok een darkfiber, Google kennende. Maar wellicht dat er in het hoge noorden ergens een goede kwaliteit fiber ring ligt. Ze kunnen natuurlijk ook zelf een ring beginnen.
Het eemshaventerrein is inderdaad met darkfiber richting AMS-IX verbonden en daar komt ook transatlantisch eea boven de grond. Zie bv deze (marketing) pdf over dat gebied, met een beetje googelen is nog meer te vinden.

Sowieso goed voor de robuustheid van Internet binnen ons land als de afhankelijkheid van Amsterdam wat minder wordt. Tenminste, als dit DC ontsloten raakt via bv de GN-IX, want als Google alle gigabitten alleen via darkfiber op de AMS-IX aansluit win je wat betreft robuustheid binnen NL nog weinig ;)
De GNIX is geen back-up voor de AMS-IX. GNIX is alleen maar een regionale exchange. Google zit er nu al niet.

Klanten van de AMS-IX die continuÔteit van belang vinden zijn aangesloten op iig twee switches van de AMS-IX en kopen en peeren veel van hun verkeer rond de AMS-IX heen. Daarbij kopen ze als ze enigzins kunnen in meerdere steden in Europa hun verkeer in. De belangrijkste locaties zijn locaties rond de DE-CIX in Frankfurt, LINX in Londen en Netnod in Stockholm.
De ring Amsterdam blijft echter een groot concentratiepunt. Vanuit de redundantiefilosofie van veel bedrijven telt twee keer aansluiten binnen ťťn stad niet, dan gaat men nu inderdaad vaak ook naar de DE-CIX of LINX.

Toen die transatlantische kabel daar kwam kwam Groningen als tweede locatie wel af en toe in de discussies langs maar het is in die regio dan inderdaad nog niet van de grond gekomen.Tijd voor de GNIX om aan het werk te gaan dan :)
Ik dacht dat die fiber kabel er al is? GN-IX heeft daar een aansluiting?

nu:http://www.dataports.eu/LinkClick.aspx?fileticket=HeeW3W4CJVQ%3d&tabid=2448&language=en-GB
later:http://www.dataports.eu/LinkClick.aspx?fileticket=8-x5VlEBLRo%3d&tabid=2448&language=en-GB

[Reactie gewijzigd door My Tec Master op 23 september 2014 10:57]

Grappig dat ze een NorNed en een Cobra kabel intekenen alsof het een dataverbinding wordt. Maar dat zijn huidige (NorNed) of toekomstige (Cobra) stroomkabels:

http://nl.wikipedia.org/wiki/NorNed-kabel
http://www.tennet.eu/nl/grid-projects/international-projects/cobracable.html
http://www.energinet.dk/EN/ANLAEG-OG-PROJEKTER/Anlaegsprojekter-el/Kabel-til-Holland-COBRA/Sider/Kabel-til-Holland-COBRA.aspx

De nix zit ook niet in Feda maar in Oslo.
De informatievoorziening is dus niet te vertrouwen omtrent dit gebeuren.
Weinig verschil tussen de twee?

Ontopic: Datacenter in de buurt, wat betekend dit nu praktisch eigenlijk? Sneller google/youtube/...., of heeft het met andere zaken ook te maken?
Aangepast excuses, waren beide dezelfde afbeelding. Maar er komen dus aansluitingen bij naar denemarken en noorwegen.
Ligt eraan waar ze het datacenter voor willen gebruiken
Nederland ligt vol met fiber dus dat probleem zie ik zo niet.
in murrika levert google zelfs fiber to the home. ze zullen wel een glasbouw afdeling hebben
Lijkt me dat ze dat aan de groningen internet exchange koppelen: www.gnix.nl
Dat lijkt me voor de hand liggen inderdaad. Maar, het lijkt me ook voor de hand liggen als ze daarnaast ook direct aan de AMS-IX (en misschien wel Hamburg) willen liggen.
Sorry, maar waarom zou Google naar de GNIX komen? Google zit al jaren in de Eemshaven, met een ietsje kleiner datacenter en ze zitten niet op de GNIX of FR-IX of NDIX. Deze regionale internet exchanges zijn vooral knooppunten voor regionale glasvezel initiatieven. Er zitten niet genoeg grote netwerken om het interessant te maken voor Google om te koppelen.
Google zit volgens mij ook nog steeds op het Zernike terrein in Groningen, dit is in hetzelfde gebouw als GNIX.

http://www.datacenterknow...-european-data-centers-2/

Tweakers bericht uit 2004 zegt ook dat Google direct verbonden is met GNIX .

nieuws: "Google opent nieuwe vestiging in Groningen"

Correct me if i'm wrong.

[Reactie gewijzigd door Queenfanmichel op 23 september 2014 12:58]

You will be corrected:

https://peering.google.com/about/peering_policy.html geeft Google's peering policy. Daarin wordt verwezen naar de PeeringDB als zijnde de lijst waarin je kunt zien waar Google peered. Deze kun je hier vinden http://www.peeringdb.com/view.php?asn=15169

Op de lijst van Publieke Exchange points waar Google peered staat GNIX niet:
http://www.peeringdb.com/...rticipantsPublics_mPage=7

Nog even specifiek bij het Zernike complex gekeken, maar helaas ook daar staat Google niet bij. https://www.peeringdb.com/private/facility_view.php?id=426

Al met al, de GNIX "staat niet op de kaart"
Kan niet alle linken van jouw bekijken (iets met inloggen) maar bedankt voor de nuttige uitleg.
www.peeringdb.com

login is guest,
wachtwoord guest

Niet verder vertellen hoor ;-)
stttt oke sttt :)

het rare is dat Google niet vermeld wordt als je bij Eemshaven kijkt.

[Reactie gewijzigd door Queenfanmichel op 23 september 2014 15:51]

Omdat er niemand in dat pand zit doen ze er geen private peerings :) Met jezelf peeren is weinig aan.
Wist ik wel.....

Leuke link trouwens.
You are wrong!
Google is in 2009 uit Zernike vertrokken naar de Eemshaven.
Onze servers (en die van andere partijen in EHV) moesten allemaal worden verplaatst naar elders.
hangt ervan af... als ze optimaliseren voor data capaciteit/uur, dan is een vrachtauto efficienter. Maar als ze optimaliseren voor lage latency, dan zouden ze wel eens gebruik kunnen maken van de bestaande glasvezelinfrastructuren die er liggen. ;)

Er ligt daar onder andere een kabel van Tyco (nu van?) die verbonden is met de UK en de VS. Verder gaat er vast nog wat meer infra langs verschillende routes.

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 23 september 2014 10:15]

Ze kunnen ook gebruik maken van het gasnet. Waren er niet plannen om data in geladen gasdeeltjes te stoppen?
Vergeet ook niet de geweldige mogelijkheden om zwevende microstructuren met het gas mee te laten reizen. Minirobots zo groot als vliegjes hebben we al...
Hoe weet je dan waar je deeltje gas heen moet? of gewoon overal dan?
Die sturen ze naar iedereen. De microstructuren krijgen zelfassemblerende intelligentie mee. Bij uittreding wordt de functie nader ingevuld adhv bv locatie, tijd , tempertuur, lichtsterkte en radiosensitieven.
Lijkt mij een gat in de markt!! Kan ik ergens investeren???
Dat kan wel, maar dan moet je een een van de deelnemende staten overnemen. Is wel een beetje duur denk ik :(
Dan zou krachten moetenkunnen bundelen en met meerder partijen investeren. Hebben ze een website?

:Y)
Nee joh! Het zit in de doofpot.
Eigenlijk moet ik zeggen dat het geheim is. Maar dat doe ik niet, want als je zegt dat iets een geheim is, dan is het geen geheim meer.

Misschien ken je de DNAdouche? Hebben ze tegenwoordig in winkels en daar besproeien ze dieven mee. Op elk korreltje zit de winkelcode.

Op zo'n korreltje kan je natuurlijk meer schrijven dan een ingegraveerde code... je kan er een werkende chip van maken.
Met de juiste sensors en een beetje energie worden het reizende dataverzamelaars. Ipv bommen kunnen drones chips gaan zaaien.
Of je morst ze uit je zakdoek op de gewenst plek. Het maakt niet uit dat je ze opveegt, er zijn er zat van. Het stof komt overal.
Dat idee is enkele jaren geleden geopperd, en sindsdien doodgezwegen.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 23 september 2014 20:09]

DNASpray is toch een unike DNAcode die voor die ene locatie geldt?

Als ik je goed begrijp, gebeurd dit dus als dagelijks vanuit de vliegtuigen. Chemtrails? Nee nanobot trails!!!!!!!
Hoe groot wordt deze datacenter nou? Ik lees 70 voetbalvelden (35 hectare) in verschillende bronnen. Op nu.nl lees ik 40 voetbalvelden (20 hectare). Nu op Tweakers hebben ze het nu over 70 hectare (140 voetbalvelden). Ik heb het idee dat journalisten maar moeilijk kunnen inschatten hoe groot een voetbalveld is.

[Reactie gewijzigd door realmadridsi op 23 september 2014 10:23]

Vaak wordt er vanuit gegaan dat een voetbalveld ongeveer 1 hectare is. En volgens wikipedia lijkt dat ook aardig te kloppen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hectare

edit: Zoals realmadridsi terecht opmerkte staat er in de link nog een factor 1,5... Blijkbaar iets te snel over heen gescrolld met in mijn achterhoofd het idee dat een hectare ongeveer 1 voetbalveld was....

[Reactie gewijzigd door denyos op 23 september 2014 10:32]

Als Tweakers willen we ook gewoon fatsoenlijke oppervlakte maten ipv X voetbalvelden groot :-)

Een voetbalveld kan verschillende afmetingen hebben, volgens de FiFa:
Breedte 45-75m
Lengte 90-120m

Bij kleinste veld -> 45*90*40 = 16,2 hectare
Bij grootste veld - > 90*120*40 = 43,2 hectare

Verschil is dus best groot.
Even dubbelcheck, regels voor internationale wedstrijden FIFA
Breedte 64-75 meter
Lengte 100-110 meter

Minimum oppervlakte 40 velden 64*100*40 = 25,6 ha
Maximum oppervlakte 40 velden 75*110*40 = 33,0 ha

KNVB
Breedte 64-69 meter
Lengte 100-105 meter

Minimum oppervlakte 40 velden 64*100*40 = 25,6 ha
Maximum oppervlakte 40 velden 69*105*40 = 29,0 ha

Alles is relatief, zo ook de oppervlakte van een datacenter :)
Als ik die link lees is een voetbalveld dus ongeveer 3/4 van een hectare, dat vindt ik eerlijk gezegd niet 'aardig te kloppen' :+
Hoe groot wordt deze datacenter nou?
Ik heb het idee dat journalisten maar moeilijk kunnen inschatten hoe groot een voetbalveld is.
Voetbalveld is geen maat. Men kan beter gewoon het aantal vierkante (kilo)meters vermelden of de afmetingen. Dan bepalen we zelf wel dat het een groot datacenter wordt.
De NOS zegt dit:
Google heeft 44 hectare aan grond aangekocht. Op ongeveer 15 hectare daarvan komt het nieuwe centrum. Dat zijn ongeveer 22 voetbalvelden. Google heeft dus nog ruimte over om uit te breiden.
Ook fijn voor de verhuurder van hun bestaande datacenter. Die mogen op zoek gaan naar een andere klant:

'Het concern heeft al jaren een enorm datacenter in de Eemshaven, maar dat is een gehuurde faciliteit. Het gebouw dat eigendom is van TCN biedt plaats aan 100.000 servers. Google is de enige huurder van het complex.'
Wie zegt dat ze dit niet blijven huren? Nog extra servers er bovenop
Snugger businessmodel ook.
Tja vroeg of laat zie je die natuurlijk aankomen met google als enige klant. Zegt niet dat het onmogelijk is om een nieuwe klant te vinden die daar wil zitten en of dat google daar gewoon blijft zitten.
Van Amsterdam naar Groningen met z'n allen.
Blijf daar maar hoor, we hebben hier in Groningen zelf wel personeel
2 Twitter berichten van random mensen is amper een bron te noemen.

Het zal wel mee vallen wat er aan personeel hier 'gebrekkig' is anders zou bijvoorbeeld IBM ook niet kiezen voor Groningen.

http://www-05.ibm.com/nl/groningenexperience/

Groningen ligt dan ook ver van de randstad af, en dat lokt vaak ook kortzichtige reacties op. Locatie hier is prima vanwege ruimte en energie in overvloed (centrales draaien hier vaak niet eens half kracht) en RuG is een van de weinige Nederlandse top 100 universiteiten in de wereld.
Hoi Esiq,

Dit is 1 van die twee bronnen. Grotendeels eens met wat Mark hieronder hier boven schrijft.
Waar ik en andere ondernemers met mij ons aan ergeren is dat tout bestuurlijk Groningen staat te paraderen dat ze Google naar Groningen halen. Mooi voor de provincie, vind ik ook. Echter: de bestuurders proberen makkelijk te scoren met een grote naam. De Noordelijke Online Ondernemers hebben een minstens even grote vraag op het gebied van vacatures, wij hoeven niet op steun van de provincie te rekenen hoor.
De gemeente Groningen is overigens wel bereidwillig om met ons te kijken wat er mogelijk is.

Onze doelstelling: zorg voor een goede snelweg in plaats van het paraderen met nieuwe eindbestemmingen. Probleem is dat die goede snelweg veel tijd kost en weinig publiciteit oplevert en nu stond er toch groot Google komt naar Groningen op de voorpagina van het DvhN.

[Reactie gewijzigd door Diaboluzzz op 23 september 2014 15:25]

Geheel offtopic.
Maar vindt u het dan ook niet spijtig, dat de hoge snelheid verbinding, Amsterdam, Leeuwarden, Groningen, Hamburg niet tot stand is gekomen. Ondanks dat de Duitsers een deel wouden mee betalen?
Bijzonder spijtig. In een economie waar tijd een steeds belangrijkere rol gaat spelen is het terugdringen van reistijd een essentiŽle voorwaarde voor een gezond economisch (vestigings) klimaat. De HSL had er zeker moeten komen. Net als (nog) meer aandacht voor Groningen Airport Eelde.
Had zeer waarschijnlijk voor minder dan 1% van de gas inkomsten gekost. Werken in Amsterdam of Hamburg en wonen in Groningen/Friesland.

Ik denk dat, in dit denkbeeld ook wel een probleem zit. Het idee, dat er in het Noorden niet voldoende werk is, om er naar toe te verhuizen.

DvhN :)
Werk zat, kijk maar naar de openstaande vacatures zoals hierboven ook genoemd ;)

Mensen zijn alleen bang dat ze hier in het Noorden direct in de middeleeuwen uitkomen :D
Nee, niet in dem middeleeuwen. Maar denk dat mensen bang zijn, als er weer een crisis aankomt. Dat er niet voldoende werk is in het Noorden.

De meeste ICT-ers, zullen daarom ook in de buurt van de randstad of eindhoven blijven.
Even een beetje duiding voordat er dingen geroepen worden.

Stef en Dirkjan zijn - net als de schrijver van deze reactie - eigenaar en werkgever in Groningen. Beide hebben ze een internet ondernemingen. IBM is naar Groningen gekomen nadat ze een bezoek hebben gebracht aan de Mediacentrale, het pand waar de bedrijven van de heren gevestigd zijn. Na dit bezoek heeft het bedrijf een wervingspositie ingenomen. Dit bezoek bracht IBM overigens zonder te vermelden van welk bedrijf ze waren, iets wat op zijn zachts gezegd niet sjiek kan worden genoemd. Mensen die bij IBM hebben gezeten onderschrijven dat er van de lovende teksten weinig overblijft in de dagelijkse werksfeer.

Beide heren zijn onderdeel van de Noordelijke Online Ondernemers (NOO). Een groep van grotere internet ondernemers uit het noorden. Gezamenlijk hebben deze bedrijven > 250 vacaturen. Dat heeft weinig te maken met goed werkgeverschap. Niet alleen is de diversiteit van de club daarvoor te hoog, maar bijvoorbeeld Voys (ook onderdeel van NOO) won is 2013 een prijs voor haar manier van organiseren, waarbij de medewerker centraal staat.

Kortom, de heren roepen dus niet zomaar wat, die weten waar ze het over hebben.

Hetgeen waar deze heren zich het meest aan storen
A- dat er wordt gevist in dezelfde vijver, maar dat deze niet groter wordt gemaakt
B- dat er "hard aan is gewerkt" om de club naar Groningen te halen (stimuleringsmaatregelen) terwijl de lokale ondernemer daar niets van merkt.
C- dat er werkgelegenheid word gecreŽerd in de verkeerde hoek. Geen verkiezingsgejubel over max 150 banen nadat er 700 verdwenen.

Je energie opmerking is op zijn zachts gezegd bijzonder gezien een recentelijk faillissement. Daar schreef econoom Ronald Mulder vandaag een goed stuk over.

De opmerking "Groningen ligt dan ook ver van de randstad af, en dat lokt vaak ook kortzichtige reacties op." hekel ik. Ik kan je uit betrouwbare bron vermelden dat de randstad net zo ver van Groningen ligt als vise versa en dat Groningen de leukste stad is om te wonen/werken. Tot slot is de afdeling Informatica van de RUG zeer klein, zei de gastdocent.

10% van de Fast 50 (snelst groeiende techbedrijven Benelux) komt dit jaar overigens "uut grunn". Qua tech ondernemerschap scoort de stad dus goed en dat houden deze heren inclusief deze vertegenwoordiger van een Groningse Fast 50 genomineerde graag zo ;)

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 23 september 2014 15:13]

Dat zijn geen random mensen, maar twee ICT-werkgevers die niet voldoende personeel kunnen vinden. Bovendien spreken zij niet alleen uit eigen ervaring, maar halen in de Twitter-conversatie meerdere bedrijven aan die erg veel vacatures hebben.

Daarnaast: 2 bedrijven is geen bron, maar 1 bedrijf dat zich vestigt is wel een bron?

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 23 september 2014 11:27]

Wellicht betere arbeidsvoorwaarden aanbieden? Heb zelf mijn opleidingen in Groningen gevolgd en vrijwel alle van mijn klasgenoten van toen zijn bij de grote detacheerders terecht gekomen. Mijn werkgever, ook een detacheerder, is momenteel bezig met een grote wervingscampagne door het hele land en veel van mijn noordelijke collega's brengen bakken met CV's binnen van pas afgestudeerden en professionals uit de noordelijke regio. Er is voldoende personeel te krijgen, maar de concurrentie om dat personeel is ook groot.

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 23 september 2014 11:30]

Heb liever een vaste contract dan detachering.
Lekker simpel houden, detachering kijkt nog vaak teveel puur naar papier ipv een gesprek aan te gaan.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 23 september 2014 11:43]

Detachering lijkt mij ook bepaald niet de heilige graal. Bij mij roept het termen als bankzitten, gevolgd door nutteloos werk en lange reistijden op. En het betaalt vaak niet lekker.

En plus, wat heb je aan een it-er die geen it-er is? Als het enigszins technisch wordt hebben de mensen geen bagage.
Iemand die bakker is of een bankier komt niet uit op een ICT detachering bureau.

Beginners hebben ook nog geen bagage, die moeten dat nog opbouwen. Kortom een zeer kortzichtige houding omdat je dan mensen uitsluit terwijl die wel er voor zijn opgeleid of vanuit veel zelfstudie al grondige kennis hebben opgedaan.

In jou ogen misschien nutteloos maar ik vind die stelling een nutteloze aanname.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 23 september 2014 14:10]

Het is allemaal een beetje uit context op deze manier. Ik heb mensen gekend die gedwongen op de bank zaten maar toch naar kantoor moesten komen om daar allerlei nutteloze dingen te doen zoals een magazijn op te ruimen.

En natuurlijk hebben beginners tijd nodig om zaken te leren maar ik zou als inhuurder liever niet iemand zonder IT achtergrond met een opleiding van 3 maanden binnenhalen.
Het is idd uit zijn context. Overigens 3 maand opleiding vanaf een beginner kan idd niet. Wel iemand die al meer achtergrond heeft maar iets nieuws wil proberen en heel vlot kan oppakken.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 23 september 2014 15:49]

Ik snap je reactie niet.

In de detachering heb je een vast contract en vaak is HBO werk- en denkniveau al voldoende om binnen te komen, in plaats van een specifieke opleiding. Er wordt bij het aannemen van nieuw personeel juist naar de persoon gekeken en minder naar papier.
Als je niet de skills hebt voor een IT job, maar op persoonlijk vlak wel geschikt bent, dan leiden we je intern op met een opleidingstraject van enkele maanden. Standaard aanbod voor young professionals.

Voor professionals worden wel hogere eisen gesteld, maar ook daar is de persoon zeker niet ondergeschikt aan het CV.

Je ziet het ook terug bij onze interne statistieken. Van alle mensen die aangeboden worden krijgt uiteindelijk ongeveer 30% een aanbod voor een baan. Meeste afwijzigingen zijn niet op basis van IT competenties.

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 23 september 2014 12:11]

Zo kan het natuurlijk ook maar zo gaat het lang niet overal.
Aanbod van opleidingstrajecten is natuurlijk dan ook een goed concept.

Maar heb in het verleden ook wel anders gezien dat specifieke functies bij 1 detachering lag en 1 contact persoon. Als die niet mee werkt kan je het wel schudden.
Offtopic. Detachering is niet altijd vast. Je kan een tijdelijk contract hebben met detacheerder x.
Technische universiteit zit anders niet in Groningen maar in TU Delft, Eindhoven en meende ook nog in Enschede.

Daar zit dan ook veel meer grote IT bedrijven.
En daar zijn ook groningers aan het studeren.
en RuG is een van de weinige Nederlandse top 100 universiteiten in de wereld.
Naast de UvA, Erasmus, TU Delft, Utrecht en Leiden bedoel je? :-)
Het is niet dat de Hanze of de RuG mensen met een lagere kwaliteit aflevert, het is dat de hanze en de RuG te weinig mensen afleveren voor het aanbod dat er is. De meeste mensen die ik ken hebben na hun studie op de hanze gelijk een baan, meestal al voordat ze afgestudeerd zijn, en nog is er zat aanbod over.
Precies, hoef ik niet meer op zoek naar klussen in de randstad.
De eemshaven is in ieder geval een stuk bereikbaarder in de spits. :)
De vraag is of Google, het personeel in Groningen goed genoeg vind. Ik denk dat er een paar man ingevlogen gaat worden.
Beheer gaat gewoon op afstand. Hoogstens komen er wat onderhoudstechnici en beveiligingspersoneel te werken.
Daarom begrijp ik ook niet hoe ze aan die 150 banen komen, in het artikel lijkt het als of die mensen uitgroningen komen. Terwijl ik hier dus een heel hard hoofd inheb.
Als er 24/7 personeel nodig is (bijv. beveiliging) dan wordt er in ploegendiensten gewerkt en heb je 5 FTE nodig per werkplek.
Dus... continue 10 man beveiliging = 50 man personeel voor de diensten. Wat technisch personeel in ploegendiensten er bij en je zit al op 100.

[Reactie gewijzigd door hdullink op 23 september 2014 10:31]

En die 1200 man om te bouwen zijn gewoon Polen, Slowaken, Roemenen, Bulgaren, Portugezen. Zie bouw RWE, zie bouw NUON Magnum, zie bouw "Bie Golden Raand". Daar was alleen de beveiliging Nederlands, de rest was zonder uitzondering allemaal Oost-europees of Zuid-Europees. Hooguit in de beginfase wat kraanmachinisten van Wagenborg of Mammoet.

M.b.t. beveiligingspersoneel moet ik nog zien of Trigion of G4S niet gewoon met hun Dacia's rondjes gaat rijden langs de toegangspoorten om te kijken of hun collega niet in slaap gevallen is.
Maakt niet uit dat ze uit andere landen komen, als de hoofdaannemer uit Nederland komt ;-). Dan is er gewoon westerse regie en goedkopere, oost-europese uitvoering die langs westerse maatstaven werk af dienen te leveren. En dat kunnen ze zeker wel, ik heb liever een Poolse schilder of timmerman dan een Nederlandse inmiddels, ondanks dat er soms een taalbarriŤre geslecht moet worden zijn het vaak wel zeer gedreven werklieden die goed resultaat willen afleveren, en dat voor een lagere prijs (= een hogere marge voor de hoofdaannemer). Natuurlijk heeft de nederlandse markt daar last van, dus moet men zich ook in andere richtingen gaan ontwikkelen (kwaliteit, extra stukje service om een meerprijs te rechtvaardigen etc. etc.)
ik ben zelf werkzaam in de bouw en deel absoluut niet jou mening! polen werken misschien wel door maar de kwaliteit laat vaak te wensen over! er werken veel oost-europese krachten omdat geen bedrijf zoveel mensen over heeft!
Ik had het dan ook over persoonlijke ervaring, misschien heb ik het gewoon goed getroffen na een aantal Nederlandse missers :)
zit al 35 jaar in de bouw,waar van nu 13 jaar als uitvoerder,bij het aquaduct in Leeuwarden meerdere polen mee gemaakt,en nog nooit zoveel fouten gezien,tekening lezen? kunnen ze niet,enig bouwkundig inzicht? ho maar,en zo kan ik wel even door gaan,misschien zijn ze goed voor renovatie werken waar toch geen bouwtekening aan te pas komt,maar voor goed technisch personeel heb ik toch liever goed opgeleid nl personeel.
Wat een discriminantie hier weer.
Wat maakt het dat het personeel in de bouw uit die landen komt? Het is meer dan logisch, ze vervullen werk dat veel Nederlanders niet willen doen en vaak ik moet zeggen voor minder geld en beter kwaliteit. (Ja ik heb zelf in de techniek gewerkt)
verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door BRUNO-1998 op 23 september 2014 21:49]

De boel moet ook gebouwd worden, er zijn mensen nodig voor bewaking. Er zal iemand onderhoud moeten doen aan de energievoorziening etc etc.
Ik verwacht in 1e instantie weinig werk voor hoogopgeleide tweakers. Maar, het kan als randverschijnsel wel meer werk in de regio opleveren voor de toekomst.
Klopt Tinnen,

Verder is het toch ook wel een beetje erkenning voor Nederland dat we technologisch sterk ontwikkeld zijn en goed meedoen.

Laten we google overigens maar niet weten dat er af en toe wat aardbevingen zijn in die hoek. 8)7

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 23 september 2014 20:06]

Google weet vast wel raad met aardbevingen. Silicon Valey ligt bovenop een actief aardbevingsgebied. Het schud daar niet zo vaak, maar als het begint te schudden gaat het flink te keer. De meeste gebouwen zijn daar wel op gebouwd.
De ondergrond in Groningen absorbeerd relatief veel van de trillingen en Delftzijl ligt ook nog eens aan de rand van het gebied. Het zal niet veel moeite kosten om aardbeving bestendig te bouwen.

40 hectare (400 000 m2 is overigens wel een flinke lap om te bebouwen. Hoeveel petabyte (of we in exabytes rekenen) zou je daar kwijt kunnen?
Nou dat is niet zo moeilijk. Gezien het feit dat het 40hectare groot word werkt er waarschijnlijk 1 techneut en de overige zijn aldoor naar hem op zoek !
Niet bij Google, daar hebben ze on the ground staff bij de server.
hehehehehe tja meer kan ik hier niet op zeggen
Yup blijf maar in jullie hoek wij kunnen hier ons wel redden met personeel. Maar dit is wel mooi om te horen dat zulke giganten nu eindelijk ook deze kant op komen
Met z'n 150en misschien, na de aanleg, :p.
verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door BRUNO-1998 op 23 september 2014 21:49]

Mweh, Hier in Groningen zijn genoeg werkloze ICT-ers(incl me over een jaar) die best wel bij Google aan de slag willen. Helemaal op zo'n locatie als de Eemshaven.
Want alleen uit Amsterdam komt goed geschoold personeel???

Ze bouwen het in juist in Groningen om niks met amsterdammers te maken hebben!

Genoeg studenten in Groningen die hier later kunnen werken, laat die westelingen maar lekker in het westen blijven.
lekker slim in aardbeving gebied je data center bouwen
Gaan ze misschien ook gelijk toch de nieuwe energiecentrale in de eemshaven in gebruik nemen?
Ik las dat er ook al een elektriciteitskabel van - naar Noorwegen komt in de Eemshaven.

Klinkt als een goed initiatief om het gebied verder te ontwikkelen (wat al even stil ligt volgens mij).
Die NorNed-kabel is al sinds 2008 in gebruik.

Ze waren wel aan het praten over een tweede.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 23 september 2014 10:16]

Ze hebben echt heel veel energie over daar in het het noorden, en nog geen net om het volle vermogen naar de rest van Nederland te transporteren. Hier zal Groningen behoorlijk blij mee zijn :)
Zodat wij de Noren "vuile" stroom kunnen verkopen waarmee ze Fjorden volpompen. Om vervolgens met waterkrachtcentrales door dat water "groene" stroom opwekken wat ze weer aan ons terugverkopen, zodat wij onze CO2 certificaten halen...
Zoiets heet over-productie tijdens daluren. Stroom gebruik je of het gaat verloren. In plaats van het verloren te laten gaan is het beter om er water mee op te pompen dat we later kunnen laten stromen ter productie. Zo wordt er later min of meer toch weer een deel van gebruikt (altijd wat energieverlies in zo'n proces).
Gezien dat de prijzen in Noorwegen vaker lager zijn dan in NL wordt de kabel vooral gebruikt om stroom uit Noorwegen te importeren (verhouding is ongeveer 3:2).

De kabel heeft een grotere invloed op de prijzen in NL (sterke verlaging van piekprijzen) dan andersom. Je kunt echter niet heel vaak van stromingsrichting veranderen omdat het twee uur duurt (technisch is 1 uur haalbaar) om van 100% import naar 100% export om te schakelen. Zou je te vaak wisselen dan blijft er nauwelijks transportcapaciteit over.

Interessant leesvoer
Wat een kolos. Dit datacenter zal een energiehonger hebben die overeenkomt met 80.000 huishoudens, zo ongeveer van de stad Groningen dus (exclusief bedrijven en verkeer uiteraard). Geen wonder dat (betrouwbare) energievoorziening en koeling zo'n grote rol spelen.
Bron? Las ergens veel meer dan enkel stad Groningen.
526.000 huishoudens moet het zijn.
Maar dagblad van het Noorden meldde daarbij dat deze veel zuiniger wordt. Wederom de vraag wat de bron is...
Dit stond volgend mij in het dagblad van het noorden:
Zo komt het stroomverbruik bij volledige bebouwing en maximaal gebruik neer op 1842 miljoen kilowattuur per jaar, hetgeen gelijk staat aan de energievraag van 526.000 huishoudens, ofwel alle gezinnen in Groningen en Drenthe.
Dus gebruikt 1 server bijna het equivalent van een huishouden aan energie ?

Nu: 1 hectare = 100.000 servers = energie van 80.000 huishoudens
Straks: 70 hectare = 7.000.000 servers = energie van 5.600.000 huishoudens

Dat is bijna een verdubbeling (75%) van het energieverbruik naar huishoudens gemeten.

Als het tegenwoordig allemaal wat energiezuiniger gaat, zal het nog steeds een behoorlijke energieverslinder zijn!
Die 150 banen, wat voor soort banen zou dat opleveren? Ik bedoel, wat voor werkzaamheden zullen dat zijn? Iemand een idee?
Veel netwerk engineers zullen het zijn gok ik. En een aantal voor voorzieningen als congierge ofzo. Denk ik zelf.
Ik weet het niet hoor, maar volgens heeft het maar heel weinig meer met engineering te maken (om er na de bouw te werken bedoel ik). Look inside Google's data center: http://www.youtube.com/watch?v=PBx7rgqeGG8#t=102

af en toe wat hardware vervangen...
http://www.youtube.com/watch?v=PBx7rgqeGG8#t=152

[Reactie gewijzigd door geertdo op 23 september 2014 14:00]

De Micosoft data centers is nog minder engineering werk te doen.
Bekijk dit maar eens http://www.youtube.com/watch?v=JJ44hEr5DFE (vanaf 3:40), dat zijn allemaal containers met hardware. Zodra meer dan x procent defect is, wordt de container afgevoerd en komt er een nieuwe container die in een paar uur opnieuw geconfigureerd wordt (automatische deployment via SCCM o.i.d.).
Daar worden geen harde schijven, processoren of geheugen bankjes vervangen (iets dat ik in die google films wel zie gebeuren).

[Reactie gewijzigd door walteij op 23 september 2014 14:48]

Zo, zeer indrukwekkend! En zeer slim ook, want die containers zijn natuurlijk verplaatsbaar/verhuisbaar.
Ja klopt maar met (bijvoorbeeld) 140 van de 150 werknemers als netwerk engineer. Zou je alsnog praten over een half hectaar aan servers per engineer.
Omg, inderdaad :-)
Ik doelde meer op de kwalificaties van het personeel. Volgens mij kan de Groninger jeugd straks kiezen of ze bij de Jumbo willen vakkenvullen of bij Google 8)7
Haha inderdaad. Zou inprincipe kunnen. Laat ze een cursusje doen. Snappen ze hoe ze de kabels moeten neerleggen. En een paar "fatsoenlijk" opgeleide netwerk engineers om leiding te geven. Zou ik gerust als bij baantje willen hebben haha.
Beveiliging van het complex, technische dienst en wat kantinedames? :9