Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Respawn Entertainment heeft een bètaversie van Titanfalls skill-based matchmakingsysteem vrijgegeven. Spelers kunnen deze kiezen via de 'improved matchmaking-knop. Het systeem moet leiden tot meer balans in matches waardoor spelers langer blijven spelen.

De ontwikkelaars stellen al langer de vaardigheden van spelers bij te houden en op basis daarvan spelers en teams aan elkaar te koppelen, maar de functionaliteit is nu uitgebreid. Naast te kijken naar de skill levels van spelers bij aanvang van een multiplayergame, wordt nu tussendoor ook ingegrepen.

Skill-grafiek Titanfall-spelers

De verdeling van vaardigheidsniveau's onder Titanfall-spelers - ongetwijfeld moet er bij de X-as 'skill level' staan
 

In plaats van constant tegen hetzelfde team te spelen in een sessie van Titanfall, stelt de ontwikkelaar dat wanneer 'improved matchmaking' gebruikt wordt, teams ook kunnen wisselen van tegenstanders als dat nodig is. Wanneer één team het andere domineert, zal een wissel plaatsvinden: het winnende en het verliezende team krijgen nieuwe tegenstanders die beter passen bij hun niveau. Spelers krijgen hier geen melding van, dus zo weet een vervangend vijandig team niet dat hun nieuwe tegenstanders in de vorige ronde een grote nederlaag hebben geleden.

Spelers kunnen in Classic MP vanaf nu zowel de gewone als de verbeterde vorm van matchmaking proberen. Respawn belooft een oogje in het zeil te houden wat de balans betreft en verfijningen door te voeren waar nodig. Skill-based matchmaking is ook een functie in onder andere de Halo- en Call of Duty-games. Naast verbeteringen op dit gebied, heeft Respawn ook aangekondigd valsspelers in Titanfall naar het 'Wimbledon van de aimbot-wedstrijden' te sturen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

http://www.titanfall.com/news/titanfall-matchmaking-update

Handig als je het originele bericht er bij zet, de vertaling geeft wat vraagtekens.
2. Rather than playing against the same opponents over and over, the game will periodically split the teams apart and search for new opponents for each team. This means if one team is dominating, we will update the skill for all of the players and then find each team a better suited match for the next round
Dus er komen pas nieuwe spelers na afloop van de ronde (match), wanneer je dus je punten etc krijgt, tijdens die 70 sec wacht tijd. Dat is meestal het moment dat er veel weggaan, dus ik vraag me af of dit nu echt veel nut heeft.

Wel een klein nadeel als je dus een nieuwe pot wil starten, dit kan wat langer gaan duren:
1. Searching for teammates and opponents will now sometimes take more time to look for players that are a good skill level match, rather than purely prioritizing speed over quality. This will give us more time to build better teams and create closer games that are worth staying in for a longer period of time.
Verder, teams zelfs worden dus niet uit elkaar gehaald, het is dus team als geheel dat een nieuw team als tegenstander krijgt (van twitter):
@JimHallock groups / parties will not get split up.
Ik heb deze (beta) feature gister uitgeprobeerd. Na enkele matches die nog duidelijk 'imbalanced' waren heb ik vervolgens de rest van de avond leuke games kunnen spelen waarin beide teams van ongeveer gelijk niveau waren. Dit speelt veel fijner dan alle matches achterelkaar winnen of verliezen, wat best veel gebeurt met de 'normale' matchmaking.

[Reactie gewijzigd door ghangster op 28 maart 2014 13:15]

Hoe zit het als je samen met een vriend in 1 team wilt spelen? kan je zo opeens zonder je vrienden komen te spelen?

in BF3 vond ik het altijd zo irritant wanneer je lekker met 2/3 vrienden aan het spelen ben, één opeens naar het andere team word gezet en niet meer terug kan
Je kan vantevoren een party aanmaken, je blijft bij degenen in je party zitten, dus je word niet van je vrienden vandaan gehaald.
Als ik het bericht goed lees blijven de teams sowieso intact. Als blijkt dat een team sterker is, dan wordt het hele team overgezet en krijgen beide teams een volledig nieuwe tegenstander, van een gelijker niveau.
Met je vrienden spelen is dus geen enkel probleem, dat wordt het pas als je per se tégen je vrienden wilt spelen.

Klinkt als een prima idee. Niets vervelender dan ongelijke teams (of je nou aan de winnende of verliezende kant zit) en de huidige oplossingen van team-switches is verre van ideaal.
Ze mogen die techniek wel verkopen onder een licentie aan andere game-makers, zoals de makers van de CoD-serie.

Mooie ontwikkeling!
Ze hebben toch wel goede ideeën met Titanfall. Niets is vervelender in een shooter dan als de teams niet gewaagd zijn aan elkaar. Een team walst over de ander heen, de rest zit gevangen in de spawn en je hebt nonstop baserape tot het eindelijk over is. En tegelijkertijd gaan een hoop mensen op het verliezende team rage quitten. Het verpest de ervaring aardig, zeker als de onbalans blijft bestaan.

Ook het idee om cheaters bij elkaar te gooien is creatief.

Veel shooters kunnen nog een voorbeeld nemen aan deze ideeën.
het idee om mensen van hetzelfde niveau tegen elkaar te laten spelen is niet nieuw. Het bekendste systeem is het elo systeem wat zijn oorsprong vind bij schaak. Het principe hiervan is dat je een score hebt die een indicatie geeft hoe goed je bent op basis van de mensen die je hebt verslagen en door wie je bent verslagen. Als je wint van iemand die een hogere score heeft zal zijn score dalen en die van jouw stijgen, waarbij het aantal punten wordt bepaald door het verschil in punten. Hoe groter het verschil hoe meer punten er te verliezen/verdienen zijn.

Dit systeem is vervolgens in veel verschillende sporten en games geimplementeerd. Bij sommige met groot succes, bij andere met wisselend succes. Zo is LoL van de elo rating af gestapt. Onder water gebruiken ze een aangepaste variant er van, terwijl voor de gebruiker een rank (bronze, silver, gold, platinum, diamond) en league (1 tm 5, waarbij hoger beter is) toegewezen krijgen.

Sommige shooters proberen dit systeem al te implementeren. Zo heeft battlefield 3 (en volgens mij ook 4) een skill variabel die op een zelfde wijze wordt bepaald als elo en die gebruikt zou worden om teams te balanceren.

Als het goed werkt dan is het waarschijnlijk de eerste shooter die zo'n systeem goed implementeerd, maar het is zeker niet de eerste keer dat zoiets als dit wordt geimplementeerd.
Elo is verouderd. Tegenwoordig worden er andere systemen gebruikt zoals Glicko.

Titanfall gebruikt anders gewoon Trueskill, een door microsoft ontwikkeld algoritme dat ook door Halo gebruikt wordt.
CoD en Halo hebben een soortgelijk systeem, maar werkt op basis van de scores uit de laatste match en aan de hand daarvan worden de teams. Het systeem van Titanfall lijkt me een stuk fijner, omdat je team bij elkaar blijft. Heb vaak genoeg in Halo gehad dat iemand waarmee ik chatte en samenwerkte uiteindelijk in het andere team belande.
De oplossing is om af te spreken samen in een party te gaan... maar inderdaad dit systeem is beter hopelijk implementeren ze het in de toekomstige games als halo etc. levert altijd een beetje meer gebruikersgemak.
Ja klopt, dan moet je helaas wel weer naar de lobby toe, de andere persoon uitnodigen en dan weer wachten tot je in een volle lobby terecht komt.
Had Halo 3 niet de ''party up'' functie? Je kon tussen de matchmaking door op 'party up' klikken waardoor, als andere team mates dat ook deden (die oorspronkelijk niet in je eigen lobby zaten) je weer bij elkaar in het team kwam.

Vreemd dat ze dit niet doorgevoerd hebben..
@Jo-W : heb precies hetzelfde gevoel. Ondanks dat het met best een leuke game lijkt heb ik het gevoel of er een nieuwe GTA versie uitgekomen is.
Wat is probleem dan precies? Dat er teveel items over één titel verschijnen, of specifiek artikelen over Titanfall?

Ik zie veel van die artikelen namelijk wel als 'nieuws'. Over matchmaking wordt al jaren geklaagd en dit is wellicht een goed alternatief. Ook cheaters tegen elkaar laten spelen in plaats van een of andere vorm van een ban was voor mij ook een aardig nieuw concept.
Ik word niet beter in het spel spel door continue tegen noobs te spelen. Ik vind het niet erg dat ik zo af en toe hard word ingemaakt om erachter te komen dat ik mijn speelstijl of strategie moet verbeteren.

Gaat deze nieuwe manier van teams koppelen niet ten koste van je 'learning curve' in het spel?
Denk dat de learning curve juist omhoog gaat.
Als de teams aan mekaar gewaagd zijn heb je dus steeds voldoende uitdaging.
Word je beter, krijg je een sterkere tegenstander.
Stapje voor stapje word je dus steeds beter, iets wat veel effectiever is dan in het diepe gegooid te worden om vervolgens constant onder de voet te worden gelopen.
Serieuze vraag, waarom zijn er zo ontzettend veel nieuws en reviews over dit spel? Tweakers heeft er al 27 items aan besteed.
Als ik dit spel bekijk lijkt het mij niet zo heel erg bijzonder?
Spel zal echt wel goed zijn en daarom een groot publiek trekken. Dus "niet heel bijzonder" is dus persoonlijk. In het verleden is er ook wel een aangehaald door mensen dat Tweakers erg naar MS hangt. Heb geen idee of dit de reden is.
Echt wel goed zijn klinkt ook verdacht persoonlijk. Maar eens in de zoveel tijd komt er weer een game, meestal een shooter van de PC langs hier welke buitensporig veel nieuws krijgt. Ik ben allang blij dat het geen konsole meuk is tbh. Maar bv een juweeltje als CK2:Rajah's of India welke dinsdag uitgekomen is krijgt nul aandacht. Media exposure is een lock-in: meer verkoop, meer artikeltjes.
Het heeft anders best wel voornamelijk console features. Of een gebrek aan pc features, te zien hoe je het wil bekijken.

@ Jo-W
Dat jij het niet "zo heel erg bijzonder" vindt is jouw zaak. Anders is het wel een van de weinige verfrissende FPS van de laatste tijd (geen wannabe militaire simulatie bv).
Dat het veel aandacht krijgt is wel waar, het is dan ook door velen gehyped geweest.
Op dit moment is het simpelweg de beste "next-gen" shooter op de markt die ook nog eens origineel is.
Er is weinig "next gen" aan als er ook een Xbox360 versie komt.
Als een hardcore competitive CS player kan ik wel zeggen dat Titanfall echt een leuke game is. De core is goed en de gameplay voelt goed aan. Zelf nog weinig of geen echte problemen ondervonden. En ze zijn actief bezig met dingen te patchen zoals game balans, matchmaking systeem en hopelijk nog meer key features wat een multiplayer game goed maakt.

De tutorial is geniaal en simpel en het spel zelf is install en dan stampen.
Dat heeft er denk ik voornamelijk mee te maken dat Titanfall wel eens "the next big thing" kan zijn, een titel waar mensen telkens weer smachtend naar het volgende deel uitkijken. Tot dusver heeft het die belofte aardig ingelost, natuurlijk is er ruimte voor verbetering maar het spel doet wat het moet doen erg goed. Het hele idee van "vertical gameplay", zoals dat wel eens wordt gebruikt door de ontwikkelaars van BF4 en COD komt hier echt tot zijn recht. Hierboven noemt iemand baserape, dat komt gewoon niet voor in Titanfall door de combinatie van mapomvang en de mogelijkheid van wallrunnen en double jump met een jetpack.

Dus misschien ziet het er visueel gezien niet spectaculair uit, al vind ik het zelf mooi zat, het nodigt wel uit om toch weer even het spel aan te slingeren.
Was ook sceptisch en toch maar gekocht, na een uur of 7 spelen nog steeds het zelfde gevoel maar helaas is dat veranderd. Het spel zit erg goed in elkaar en ben inmiddels hooked. De gameplay is super en je wilt steeds meer leren. Teveel om even op te noemen wat er allemaal leuk aan is maar snap de ophef wel.
Ik heb het spel aangeschaft. Maar het valt mij behoorlijk tegen. Had verwacht dat het een soort Call of Duty zou zijn. Nu heeft het wel de fijne gameplay elementen van Call of Duty zoals het snel kunnen bewegen, de prettige besturing, snelle gameplay en het aimen op poppetjes i.p.v. er voor. In Call of Duty vond ik de balans tussen realisme en prettige gameplay perfect. Maar toch ontbreekt er iets voor mij. De lol is er snel vanaf. Als ze op deze manier een echte nieuwe Call of Duty neerzetten dan zou het pas echt vet zijn. Er zijn op dit moment te weinig nieuwe competetieve shooters.
Ik heb het spel niet, maar vind de switch dan plaats tijdens 'half time' ?
Dan nog als je naar statistieken tijdens een pot kijkt zie je dat verschil toch direct of begin je na half time weer op nul
Een potje Titanfall duurt 5 tot 10 minuten. Dus ze wisselen pas na een potje van tegenstander.
Ik mis wat duidelijkheid in dit verhaal. Worden spelers tijdens potjes gewisseld (als ze dood gaan bijv.)?

Dit kan er ook best voor zorgen dat mensen sneller stoppen, als 'goede speler' ben je dan regelmatig de klos en word je naar het zwakke team gezet. Dat is best frustrerend!

Ik vind het cheaters vs cheaters ding wel leuk, dat zouden meer spellen moeten doen haha...
Ik heb deze modus gister uitgeprobeerd. Ik heb gemerkt dat er tijdens de matches niet wordt gewisseld van teams, maar als de teamverdeling duidelijk is in een match kom je bij het volgende potje tegen andere tegenstanders. Als de teamverdeling wel eerlijk lijkt te zijn blijven de teams hetzelfde.
Hier zou World of Tanks een voorbeeld aan moeten nemen!
Zo'n optie (of gebrek aan) kan een spel echt maken of breken imho.
werd tijd en vaag dat dit er niet standaard al in zit, net als vele andere dingen. Team balance is zwaar ruk in deze game.
Fact of life: elke teambased competitieve game heeft spelers die klagen over matchmaking.

League of Legends: OMG ALTIJD NOOBS OP MIJN TEAM BLA BLA IK GING 11-6-0 EN VERLOOR
Dota 2: OMG 50% MATCHMAKING BLA BLA RUSSISCHE PREMADE BLA BLA
Het grote probleem bij CS:GO matchmaking is niet dat de skilllevels slecht gekozen zijn, in het algemeen klopt dat wel redelijk, maar de taal barriere is gewoon erg irritant, vaak zat dat ik met een stel oosterlingen speel die absoluut geen woord engels willen of kunnen spreken.

Is dit ook een probleem in Titanfall of word er ook gepoogd om teams die aangeven zelfde talen te spreken samen te gooien? Zou iig voor de ervaring erg prettig zijn.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Dondorp op 28 maart 2014 14:22]

Valve vertikt het gewoon; zie Dota 2 waar iedereen klaagt over Russen maar het kan Valve niet schelen.

In League of Legends heb je wel gescheiden regionale servers.

Titanfall... wel, voice uit en knallen zou ik zeggen, 't is geen erg tactisch spel.
Voor CS:GO word er in de competitive scene toch wel altpug, leetway of esea gespeelt in plaats van matchmaking. Daarom lijkt het dat er veel russen zijn.
Wat heeft taal er nu mee te maken? Enige communicatie die ik tot nu toe gezien heb is gewoon wat lullen in de chat. VOIP wordt niet gebruikt of ze roepen ook maar wat en ik mute ze meteen omdat het irritant is (uiteindelijk maar volledig afgezet).

Of heb je het over de Xbox versie? Op pc heb ik nog geen enkel spel gespeeld waar er effectief (ingame) voice communicatie gebeurt (en eigenlijk hoeft dat ook helemaal niet, het andere team doet het ook niet en dan blijft dat ook gebalanceerd). De slechte kwalititeit van de ingame VOIP of de mics van zowat iedereen die wat staat te roepen door de ingame VOIP is zo slecht dat je het niet eens WIL gebruiken.

Dus. Wat maakt het uit op pc? En wordt het wel nuttig gebruikt op Xbox?

(ftr: ik zit regelmatig met een vriend op teamspeak met z'n tweeën en meestal is het ook gewoon een hoop lachen en weinig tactisch)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True