Synology brengt bèta DiskStation Manager 5 uit

Synology heeft een publieke bètaversie van DiskStation Manager 5.0 voor een groot aantal van zijn nas-modellen online gezet. De software biedt een opgepoetste interface, cloudsyncing wordt gemakkelijker en de installatieprocedure is verder vereenvoudigd.

De interface van DSM 5.0 is flink opgepoetst. Zo hebben de iconen een nieuwe vormgeving gekregen, kunnen de statuswidgets op de desktop gekozen worden en moet de interface beter te bedienen zijn op Retina- en 4k-schermen. Ook het configuratiescherm is verbeterd en heeft grotere iconen gekregen.

Het softwarebeheer in Package Center is ook op de schop gegaan. Zo kan de gebruiker bepaalde pakketten automatisch laten updaten, terwijl in DSM 4.3 en lager dit nog handmatig gedaan moet worden. Ook is een zoekoptie ingebouwd die de gebruiker sneller naar een bepaalde instelling moet sturen en kan een package meer visuele feedback geven binnen het Package Center.

QuickConnect is een feature die het verbinden met de nas via internet moet vergemakkelijken, bijvoorbeeld via de diverse mobiele apps die Synology op iOS en Android in de aanbieding heeft. Verder is het in DSM 5.0 mogelijk om mediabestanden te streamen naar Chromecast-dongles en Samsung Smart TV's. Er is ondersteuning voor syncing met Google Drive, SkyDrive en Dropbox, terwijl vanuit PhotoStation direct foto's naar YouTube gestuurd kunnen worden.

De VideoStation-app kan metadata voor films van internet halen. Voor zakelijke gebruikers belooft Synology onder andere betere remote-managementmogelijkheden, het syncen van data tussen verschillende Synology nas-systemen en het beveiligen van data door middel van een snapshot-manager.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

23-01-2014 • 13:13

148 Linkedin

Submitter: vanengelandt

Lees meer

Synology komt met single-bay DS115j-nas Nieuws van 4 september 2014

Reacties (148)

148
146
70
4
0
60
Wijzig sortering
Demo van DM 5.0 is ook online: http://www.synology.com/nl-nl/products/dsm_livedemo

Ik moet wel wennen aan de nieuwe interface. De nieuwe icoontjes vindt ik minder zakelijk ogen. Wat vinden jullie?
wel wennen inderdaad maar goed verbeterd zeg! Tis misschien niet een goedkoop merk maar de software en de update's zijn prima!
Zou je misschien willen benadrukken wat je er goed aan verbeterd vind?
Zelf hou ik niet zo van veranderingen als ze geen verbeteringen toevoegen.

van wat ik nu uit de demo haal.
-Ik vind de manier hoe je widgets toe kan voegen aan je scherm wel handig
-Ik vind het jammer dat het hoofdmenu (knop linksboven) over je hele scherm opent ipv in een window. (vinden iOS gebruikers vast wel weer fijn)

Verder vind ik het algemeene thema niet aantrekkelijk.
Inderdaad oogt de nieuwe interface qua iconen wat kinderachtig.

Dat had niet gehoeven wat mij betreft. Of het moet instelbaar zijn/worden, maar daar hbe ik zo snel niet iets over gevonden.

Demo mikt me er elke keer uit. Iets met rechten. Dus het is nog erg buggy. of erg druk :)
Wordt er ook iedere keer uitgegooid. "You're not authorized"

Ziet er allemaal wel wat kleuterachtig plastic uit allemaal. Nou ja, als het maar werkt straks.
Ik hou ook niet meer zo van die gekleurde icoontjes. Vreemde keuze om dit te doen nu de huidige UI trend echt minimalistisch en abstract is. Opvallend is wel dat ze wel voor de minimalistische icoontjes gekozen hebben in die "Package center". En in het configuratiescherm zijn ze ook vrij minimalistisch maar dan weer gekleurd... Beetje stijlbreuk.
Hierboven ook al even vermeld maar:

Ik zelf heb NZBGet, Sickbeard, Couchpotato, Spotweb, HTPC Manager, Transmission, Autosub draaien.

Zoals verwacht, alle packages blijven netjes werken hier :) Na de installatie en reboot kwam DSM netjes met de melding dat mono en phpmyadmin bijgewerkt moesten worden.

Verder werken alle bovengenoemde naar behoren :)
op dit bericht wachtte ik!
waar staat hoe ik die .pat file installeer?
Weet niet waar 'dat staat' maar onder DSM Update kan je hem uploaden als manual update.
In je synology menu, control panel -> DSM Update -> Manual DSM update -> je .pat file selecteren en updaten.
Ik kan ook bevestigen dat NZBGet, Sickbeard, Couchpotato en Autosub (bootstrap Bill) allemaal blijven draaien op DSM 5.0 (DS213J). :)
Denk het wel, zal vast wel weer een .pat uitkomen.

Ik heb hem net ge-update van 4.3-update 4 naar 5.0 bèta.
Getest:
- Cronjob editor doet het nog, maar niet vertaald
- Spotweb doet het
- NZBGet doet het
- Darkstat niet meer
- De rest van de standaard apps zijn iets mooier maar verbeteringen heb ik zo snel nog niet gezien
- SSH doet het

Alles voor mij werkt op zich prima zoals ik het ff zo snel zie
Werken Plex, Sickbeard en Couchpotato nog in deze versie?

Want het is wel verleidelijk om te updaten om te testen :P
Maar niet als Plex, SB en CP niet meer werken ...
SABnzbd+ werkt, Auto-Sub werkt.
Voor de rest nog niets getest.
Weinig te klagen tot zover in ieder geval :)
Zou je CP en SB ook kunnen testen?
Mijn verwachting is dat ze wel blijven werken, maar ik zal het wel even voor je testen. Deze packages hebben voornamelijk compatibiliteit met python. En mijn verwachting is dat python wel blijft draaien :) Maar ik neem de gok wel even.

Ik zelf heb NZBGet, Sickbeard, Couchpotato, Spotweb, HTPC Manager, Transmission, Autosub draaien.

Zoals verwacht, alle packages blijven netjes werken hier :) Na de installatie en reboot kwam DSM netjes met de melding dat mono en phpmyadmin bijgewerkt moesten worden.

Verder werken alle bovengenoemde naar behoren :)

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 23 januari 2014 14:23]

Perfect! Ik hoor het graag! Dankje :)
Als ik het goed begrijp uit de bovenstaande posts moeten de packages geüpdatet worden naar DSM5, dus zullen ze waarschijnlijk niet out of the box werken als je ze als package geïnstalleerd hebt. Als je ze handmatig geïnstalleerd hebt daarentegen zal het waarschijnlijk wel gewoon nog werken, aangezien het Python applicaties zijn.
Het zal dus waarschijnlijk even wachten zijn op de DSM5 versie van de packages voor deze tools. Ikzelf ga iig nog maar even wachten met upgraden totdat deze packages bevestigd beschikbaar zijn en werken onder DSM5 :)
Dat is juist mijn punt.

Ik wil best upgraden, maar pas als bevestigd is dat deze packages blijven werken, maar dat kan ik dus pas testen als ik heb geupgrade :P

Wellicht kan ik de Synology van iemand anders upgraden en zo testen }>

Maar mocht iemand het kunnen bevestigen of ze blijven werken of niet zou dat erg prettig zijn.
Plex werk niet!! De rest werkt wel.

Er is net een update van Plex (ik kreeg 0.9.9.0.x) die werkt prima met DSM 5.0 beta

[Reactie gewijzigd door VicSmurf op 23 januari 2014 16:07]

Heb je plex handmatig geinstalleerd of was deze nieuwe versie al als update aangeboden?
ik heb 0.9.7.28.33 draaien als betaande package van de synocommunity maar op dcm 4.3 heb ik geen update?
thanks
Ik heb Plex met de hand opnieuw geïnstalleerd.package gedownload via plexapp.com
Inderdaad! Ik wil ook graag weten of SB, CP en NZBget nog werken. Op welke NAS draai jij Plex?
Plex weet ik niet, maar zowel spotweb, couchpotato, sickbeard, autosub, transmission en sabnzb werken allemaal bij mij op m'n ds213+ met deze beta.

Enige wat stuk is is mijn reverse-proxy configuratie.

Edit: ik heb nog geen tijd gehad om er diep naar te kijken, maar het lijkt er op dat DSM5 geen Apache gebruikt als webserver. Edit2: kennelijk heet ie nu HTTPD :) kennelijk toch wel apache.

[Reactie gewijzigd door Magic op 23 januari 2014 16:45]

De daadwerkelijke daemon van apache heet altijd al httpd..
zitten leuke opties in vooral de sync met Google Drive en Dropbox zijn een plus.
spaart een hoop handmatige acties om deze in sync te houden
Waarom zou je nog dropbox gebruiken? je kan je bestanden toch direct van je nas halen?
Om maar even een paar dingen te noemen:
  • Dropbox werkt een stuk sneller als je niet thuis bent en geen snelle internetverbinding hebt. Ik heb zelf 30 Mbit, maar mijn ouders kunnen niet sneller dan 15 Mbit krijgen.
  • Dropbox heeft apps voor o.a. Android, bijvoorbeeld om foto's direct te uploaden als backup. Daarnaast zijn er nog allerlei andere websites/applicaties die gegevens kunnen syncen met Dropbox.
  • Als externe backup, bijv. bij het defect raken van een harde schijf, brand, diefstal, etc.
Synology heeft cloudstation. Dat is een sync agent die exact hetzelfde werkt als de sync client van Dropbox. Die is er voor iOS & Android.
DS Photo+ kan automatisch foto's backuppen (ook voor iOS & Android).

Synology biedt verder ook genoeg betrouwbaarheidsmogelijkheden van RAID tot backup diensten.

Alleen is er bijna geen ondersteuning voor andere diensten...
Nee, die werkt niet hetzelfde. Met Dropbox/Google Drive kun je een stuk sneller synchroniseren als je niet thuis bent. Mijn internetverbinding is lang niet zo snel en betrouwbaar als de servers van Dropbox. De sync-client haalt bij lange na niet de functionaliteiten van Dropbox/Google Drive als je de koppelingen van andere diensten in ogenschouw neemt.

RAID beschermt niet tegen brand, diefstal of andere manieren van fysieke schade. En bedoel je backup diensten bijv. S3? Wat is dan het verschil met Dropbox/Google Drive? :)
Ben ik het niet mee eens. NAS is hier thuis aangesloten op een glasvezelverbinding met 100 Mbit/s up en down. CloudStation werkt perfect en dus ook snel als ik niet thuis ben. Tevens backupt de NAS automatisch elke nacht mijn CloudStation directory via rsync naar HiDrive, dus als mijn huis in de fik vliegt met mijn laptop, PC (waarmee mijn CloudStation synchroniseert) heb ik altijd nog een backup.

Qua functionaliteit mis ik misschien alleen het makkelijk delen van bestanden met andere mensen, daar gebruik ik nu meestal WeTransfer voor.

En nu zijn mijn bestanden ook niet toegankelijk voor die graaigrage Amerikanen.

[Reactie gewijzigd door mrwiggs op 23 januari 2014 19:02]

Lang niet iedereen heeft een 100 Mbit verbinding thuis. Daarbij kan je internetverbinding en/of NAS natuurlijk ook uitvallen, iets dat bij Dropbox/Google minder vaak zal gebeuren.

In plaats van HiDrive én WeTransfer kun je dus nu ook Google Drive of Dropbox gebruiken. Daarbij is WeTransfer natuurlijk geen vergelijking: het is heel ander type dienst.

Om maar de vraag te beantwoorden waar deze discussie mee begon: deze packages zijn dus een waardevolle toevoeging in het gebruik van een NAS.
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat Cloudstation echt niet lekker werkt voor een ton bestanden. Spul heeft zomaar paar 100k files van mij gedeleted omdat het niet goed kon bepalen welke versie het recentste was. Op zich belachelijk is want ik gebruikte maar 1 client. De recycle bin ervan is compleet niet bruikbaar omdat daar gewoon ALLES in blijft zitten en restoren daaruit is me nooit gelukt (is echt heel brak geïmplementeerd). Had ik geen backup gehad van alles was ik een hoop stuff kwijt geweest. Een NAS hebben is ook niet altijd perfect als zelfs de NAS software je bestanden probeert te verwijderen. Komt er niet meer in bij mij dus :)
Als je je NAS lekker wilt laten hibernaten (of je hebt geen zin om een paar extra seconden op de spinups van de schijven in je NAS te wachten) heb je de optie om je bestanden even snel ergens anders vandaan te halen.
Daarom draaien mijn schijven gewoon altijd ;)
Die spin-down en spin-ups zijn volgens mij slechter voor de schijf dan altijd laten draaien.
Daar zou ik wel 's een goede test over willen zien. Hoe slecht is zo'n spin-up/spin-down voor een schijf? Kan me toch voorstellen dat als je schijven bv. 's nachts "uit" staan ze langer mee zouden moeten gaan.
Nou, je hebt geluk met het nieuws van gisteren.

Het is natuurlijk niet helemaal conclusive maar ik quote:
These drives are designed to be energy-efficient, and spin down aggressively when not in use. In the Backblaze environment, they spin down frequently, and then spin right back up. We think that this causes a lot of wear on the drive.

Het hangt er natuurlijk van af hoe je de NAS gebruikt maar ik heb gekozen om om slaapstand uit te zetten. Iedere PC in huis heeft wel een koppeling naar deze NAS en cloud sync staat aan. Mijn camera kopieert regelmatig opnames naar de NAS en automatisch worden er downloads gestart (Sickbeard, Couchpatato).
Onze NAS serveert bijna uitsluitend het LAN. Naar internet staat alleen de SSH port open. Hoe meer je open zet, hoe kwetsbaarder ie is.

edit @Eewokney:
Dat scheelt inderdaad, maar dan nog is ie daarmee veeel kwetsbaarder. Je hebt daarmee een complete extra attack surface erbij.
En wat te denken van bestanden die je aan derden beschikbaar wilt stellen. Die derden kunnen, ook al zijn ze geauthoriseerd dat bestand te krijgen, een virus hebben o.i.d.. Of een ander kan de link die je hen stuurt onderscheppen op een of andere manier.

Bovendien, OpenSSH heb ik veel vertrouwen in gezien hun veiligheidsbug-geschiedenis.
Terwijl zulke Synology-specifieke dingen onvolwassener zijn qua veiligheid. Niet dat dat dan per definitie meteen ook vol bugs zit, want dat kan je niet weten totdat je ze ontdekt.. Maar, hoeveel mensen hebben de code van Synology bekeken en getest? En hoeveel die van OpenSSH?

Als je om wat voor reden dan ook, dat toch vertrouwt en gebruikt, prima, het blijft altijd een afweging. Maar je kan er dus ook voor kiezen te syncen met Dropbox en alleen OpenSSH (o.i.d.) open te zetten, dan hoef je die afweging niet eens te maken.
Nouja, hoe dan ook, voor elk wat wils bij Synology :)

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 23 januari 2014 15:01]

Synology heeft standaard een programma die brute force attempts blokkeerd.

(desondanks heeft mijn nas alsnog een access list die alleen mijn proxy server toelaat)
Mee eens!
Sinds ik Synology gebruik, heb ik dropbox op al mijn apparaten gedeinstalleerd!
Ik gebruik dropbox voornamelijk op men laptop om documentatie in weg te schrijven.
gaat dan toch een stuk makkelijker, daarnaast is het ophalen van grote bestanden on the road niet echt handig en met dropbox staan die gewoon al op je laptop.

maar idd veel kan ik direct van men nas afhalen.
al moet ik wel toe geven dat ik nog maar een weekje of 2 gebruik maak van een nas
Maakt niet zoveel meer uit, tenzij je het risico wil lopen dat je ooit brand krijgt thuis en je foto's en films zijn verschrompelt.
Waarom is dropbox geen backup oplossing?
Dat zou ik ook wel willen weten. Ik denk dat het een ideale oplossing is voor back-up. Zeker met de PhotoSync en foldersync. Ik heb van mijn telefoon altijd een directe back-up.

Ontopic. DSM 5.0 ziet er gelikt uit.
Voor Dropbox ondersteuning heb ik toevallig sinds een aantal weken Synobox (http://synobox.fr.nf/) draaien wat op zich ook goed werkt maar ik ben benieuwd hoe DSM 5 hier mee om gaat.
Ik ben vooral blij met de Chromecast ondersteuning! Nu dus media streamen naar elke dumb-tv en monitor met Chromecast stickie erin.
Hopelijk Dropbox/sky/gdrive -sync per (NAS-)user en niet 1 "common" ?
Het zit op accountniveau. Je kunt ook per nas-account meerdere dropbox/drive/baidu-accounts toevoegen. (zojuist getest ;) )

[Reactie gewijzigd door mar-10 op 23 januari 2014 14:24]

Ik zie dat de x10 modellen ook nog ondersteund worden. Qua ondersteuning van oudere hardware is Synology echt een voorbeeld voor andere bedrijven wat mij betreft
Wellicht als je non-premium Android smartphones gewend bent of el cheapo NASjes, maar je mag toch wel verachten dat je zeker de wat duurdere modellen (zoals bv. de DS1010+) iets langer mee gaan dan een jaartje of twee. Software support van 4-5 jaar is netjes voor hardware wat een afschrijftermijn van 5 jaar heeft...
Ondersteuning van bugfixing of security issues - zeker eens. Maar de DSM updates van Synology met alle nieuwe features is toch van een compleet andere orde. Alsof ik DSM 2.1 vergelijk (origineel shipped voor x10) met 4.3 nu of 5.0 straks met windows 3.11 en Windows7.
Doe daar nog een paar jaar bij voor Synology. Er zit serieus wat hardware bij dat al een pak ouder is en nog steeds ondersteund worden.

Op zich is het voor Synology ook niet zo moeilijk. Het meeste van de hardware trekt enorm op elkaar, en zeker de nieuwe (en duurdere modellen) draait op een gewone intel processor, het is dan enkel maar een kwestie om de juiste drivers in de image te steken en opnieuw te compileren. Voor de rest verandert er weinig zolang de cpu architectuur hetzelfde blijft.
Da's mooi maar ik ben toch wel benieuwd naar de performance die je hebt op de wat oudere apparaten. Ik heb zelf o.a. een 112j en dat is een ding met maar een heel kleine processor. Ik ben benieuwd of DSM 5 daar nog wel lekker op loopt.
Mijn 411J doet het op DSM 4.3 nog steeds zeer goed. Weinig problemen mee. Komt waarschijnlijk ook omdat ergens in de DSM4 updates alle onderdelen die niet gebruikt worden, ook niet geinstalleerd worden, waardoor er veel geheugen/cpu over blijft.
Ziet er mooi uit....

Ik hoop dat nadat ze nu Google Drive/Skydrive en Dropbox syncen heb ingebouwd er ook een optie komt een backup naar een ftp host weg te schrijven. Ik heb een host met onbeperkt ruimte en dataverkeer maar kan er nu eigenlijk geen gebruik van maken....
CloudSync zit er in en functioneert :*)
Momenteel m'n Dropbox aan het syncen, deed ik voorheen met SynoBox
Ik hoop dat er naast GD, SK en DB ook support komt voor MEGA. Die eerste drie zijn leuk, maar imho te prijzig voor de storage die je krijgt. De DB 500GB is 5x zo duur als Mega en voor €200/jaar krijg je bij MEGA 10x zoveel storage, GD is zo nog duurder.
Er is (nog?) geen ondersteuning voor SkyDrive. Alleen Google Drive, DropBox en Baidu cloud. Hoop dat SkyDrive toch zeker wel in de final versie komt want dat gebruik ik al een tijdje naar tevredenheid ...
iemand enig idee of de huidige pakketen compatible zijn met DSM4 ?
kan me voorstellen dat we anders functionaliteit in zouden leveren
Pakketten zijn ook geupdate voor DSM5:

All packages must be updated to be compatible with DSM 5.0.
The following packages are not available nor compatible for DSM 5.0 Beta: osCommerce, vTigerCRM, OpenERP 6.1, Zarafa, DVBLink, and Polkast.

[Reactie gewijzigd door Crusher77 op 23 januari 2014 13:25]

Mooie aanvullingen, hoopte alleen dat exiftool weer teruggekomen zou zijn. Helaas lijkt dat er niet op. Ik wacht tot de final en ga dan over van 4.2 naar deze. Scriptjes moet ik dan maar opnieuw installeren inclusief exiftool.
Let wel, je moet eerst updaten naar de laatste DSM 4.3 voordat je naar DSM 5 kunt updaten!
Ja, inderdaad. Maar dat komt op hetzelfde neer qua updaten van scripts. Eerst naar 4.3, en gelijk door naar 5.0. Daarna pas scripts updaten, cron aanpassen, exiftool installeren. Helaas weet ik geen andere manier om automagisch m'n fotos met SdCopy in jaar/maand-mappen te krijgen en automatisch te laten indexeren.
Is een beta van synology bij de final release gewoon te updaten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee