Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: WhatsappHack

Qualcomm heeft zijn eerste Snapdragon 64bit-soc aangekondigd. De quadcore Snapdragon 410 beschikt onder andere over een Adreno 306-gpu en ondersteuning voor 4g. De fabrikant richt zich op gebruik in smartphones van rond 150 euro en goedkoper.

Snapdragon 410De eerste samples van de Snapdragon 410 met 64bit-ondersteuning moeten begin 2014 van de lopende band rollen, maar in de tweede helft van 2014 zullen ze pas in smartphones te vinden zijn. Het is de eerste soc die is aangekondigd die gebruik maakt van ARM's Cortex A53-core.

Dankzij Cortex A53 halen processors volgens ARM dezelfde prestaties als huidige socs met Cortex A9-cores met een kwart van het stroomverbruik. De Snapdragon 410 heeft vier Cortex A53-processorkernen op een nog onbekende kloksnelheid, maar vermoedelijk is dat rond 1,4GHz. Qualcomm gebruikt vaak zijn eigen Krait-cores voor socs, maar incidenteel maakt het bedrijf ook gebruik van ARM's Cortex-serie, zoals in de Snapdragon 400-variant die in de Motorola Moto G te vinden is.

De socs maken voor de graphics gebruik van de Adreno 306, waarvan de details nog niet bekend zijn maar die in ieder geval weergave van 1080p-video ondersteunen. Ook kunnen de socs overweg met camera's die een maximale resolutie van 13 megapixel bieden. Fabrikanten kunnen de chipset gebruiken voor smartphones met ruimte voor twee of drie simkaarten, zogenaamde dualsim- en triplesim-toestellen.

Verder kan de Snapdragon 410 standaard overweg met alle gangbare functionaliteiten zoals wifi, bluetooth, nfc, fm en ook met gps, glonass en het nieuwe Chinese navigatieysteem BeiDou. Tenslotte belooft Qualcomm dat de soc de mobiele besturingssystemen Android, Windows Phone en Firefox OS ondersteunt bij release.

Apple was de eerste met een soc voor mobieltjes die 64bit ondersteunt en de verwachting is dat onder andere Samsung begin 2014 volgt met een Exynos-soc met 64bit-ondersteuning. De chips bevatten het Qualcomm RF360-platform, waarmee ze lte- en 3g-connectiviteit voor alle frequentiebanden die wereldwijd gebruikt worden door aanbieders ondersteunen, belooft de fabrikant. Bovendien wordt dual-carrier hspa ondersteund, dat sneller 3g mogelijk maakt in onder meer Nederland. Wanneer Qualcomm socs voor high-end smartphones met die ondersteuning introduceert is niet bekend, maar traditioneel pakt het Amerikaanse bedrijf groot uit tijdens elektronicabeurs CES, een beurs die volgende maand weer in Las Vegas wordt gehouden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Aangezien ik een GSM heb om mee te bellen en weinig tot geen apps heb draaien, komt dit artikel op me over (net als sommige andere SOC-artikelen) als pure hype.

64-bit is in de consumer markt al amper gemeengoed. Ja, een CPU en OS kan je al jaren in 64-bit uitvoeringen kopen maar grofweg 98% van alle apps voor (bijvoorbeeld) Windows is 32-bit en er zijn bijna geen leveranciers die proaktief de stap maken om hun applicatie te herschrijven naar een 64-bit versie.

Ik heb een beetje het gevoel dat dit voor GSM's ook geldt, tot op heden. Volgens mij was de nieuwe iPhone 5s ook met veel tamtam aangekondigd als 64-bit hardware. Maar iOS is niet aangepast en draait ook zonder problemen op een iPhone 4. Ergo, het OS zal weinig tot geen winst kunnen putten uit de mogelijkheden van 64-bit hardware.

Of mis ik nu iets?
64 bit ARM architectuur kan enorm veel uitmaken, niet zozeer vanwege de 4GB geheugen limiet maar meer dankzij allerlei andere verbeteringen m.b.t. het aantal en de breedte van de FP/NEON registers (van 64 naar 128 bits) onder andere.

AnandTech heeft een erg uitgebreide review van de SoC in de iPhone 5s. Ook als je niet in de markt bent voor een iPhone 5s is het nog steeds interessant om te lezen, sla gewoon het stuk over de telefoon over en lees het verhaal over de SoC, diezelfde ontwikkelingen komen binnenkort naar andere telefoons.

In het kort, de iPhone 5s komt zonder 32bits apps, alles is 64bits, van iOS tot Safari tot de calendar applicatie. Aangezien de laatste versies van Xcode automatisch 32bits én 64bits apps produceren zul je binnen een jaar waarschijnlijk vrijwel geen apps meer tegenkomen die alleen 32bits zijn. De snelheidswinst van de stap van A32 naar A64 is voor sommige toepassingen gigantisch. AES performance is bijvoorbeeld 825% sneller op A64 dan A32.

Verder is het natuurlijk ook gewoon toekomstplanning, tegen de tijd dat Apple wel tegen de 4GB limiet aanloopt (waarschijnlijk ergens in 2015) bestaan er al geen 32bit apps meer.
De AES performance winst komt neem ik aan omdat Apple een hardware AES-unit aan de A7 heeft toegevoegd, niet vanwege de ISA zelf, toch? Dat hadden ze ook bij een 32-bit chip kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 december 2013 13:42]

Nee, die hardware AES unit zit er al sinds de iPhone 3G in. Het verschil is dat ARMv8-A nieuwe instructies voor AES en SHA heeft die het werken met die hardware unit aanzienlijk sneller maken. Zonder de stap naar een nieuwe architectuur hadden ze die winst dus niet gehad.
Wat je mist is dat 64-bit architectuur in principe een stuk efficienter is in het uitvoeren van lichte taken. En 90% van wat je met je telefoon doet zijn relatief lichte taken. Het zal dus een positief effect hebben op je accu-verbruik, iets wat bij een telefoon gewoon belangrijk is.

En verder is het natuurlijk altijd kip-ei. De software zal pas aangepast worden als de hardware er is, niemand gaat op voorhand al 64-bit versies van zijn OS schrijven als er geen toestellen zijn om het op te draaien. Komende versies van iOS en Android zullen echt wel gebruik maken van de 64-bit mogelijkheden.
En waarom is een 64 bit architectuur efficienter? Leg mij dat eens uit...

64 Bit zal alleen voordeel opleveren bij zwaardere rekentaken die met 64 bits instructies in minder instructies afgehandeld kunnen worden als in 32 bit instructies.

Zolang je echter nog in 32 bit blijft werken op je 64 bit processor (wat in het begin zeker zo zal zijn) is je 64 bit processor juist minder efficient omdat deze continu 64 bit registers in stand moet houden.

Dus totdat zowel de hardware als het OS en het gros van de Apps over zijn naar 64 bit zal je dus nog geen voordeel gaan merken wat betreft accu-duur.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 10 december 2013 13:42]

iOS is wel degelijk aangepast voor 64-bit hardware. De kernel, libraries en de drivers zijn allemaal bijgewerkt of omgebouwd om de 64-bit hardware te kunnen ondersteunen.

Bron: http://www.engadget.com/2013/09/10/ios-7-64-bit/

Nu ligt de bal bij de ontwikkelaars, hun moeten hun apps om gaan bouwen om optimaal gebruik te kunnen maken van de 64-bit hardware. We zullen pas over een jaar echt het verschil gaan merken tussen 32-bit apps.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 10 december 2013 09:02]

Alleen de APPS niet, die zijn nog op 32-bit geschreven en zullen waarschijnlijk ook op 32 bit geschreven blijven worden. Je hebt enkele ''games'' die gebruik maken van de 64-bit architectuur maar die zijn er nog schaars.

Verder moet er natuurlijk altijd 1 zijn om de eerste te zijn, Apple gebruikt deze nja ''innovatie'' als eerste, puur als marketing stunt (denk ik) om die 5S aan noobs te verkopen, net zoals veel videokaart fabrikanten een outdated videokaart voltrappen met wat extra Vram en daarmee hun verkopen lichtelijk zien stijgen omdat mensen denken dat Vram de volledige snelheid bepaald van een videokaart (mensen die zich er verder niet echt in verdiepen)

De a7 chipset van Apple is heerlijk! :)
Hoezo 32-bits "geschreven"? Met Xcode ben je er zo uit. Zie daarvoor bijvoorbeeld: https://developer.apple.c...oc/uid/TP40013501-CH3-SW1

Daarnaast gebruikt Apple dit om toekomstbestendig te zijn en over pakweg 3 drie jaar niet met een groot aantal legacy devices te zitten. Door nu al een apparaat op de markt te zetten dat 64-bits compatible is, Xcode alvast aan te passen heb je al een gigantische markt. De 5s zal waarschijnlijk nog een aantal jaar verkocht worden. De A7 in ieder geval, die zit nu ook al in de iPad Air en de Mini. Als de komende twee jaar de opvolgers van de 5s uitkomen en de 32-bits apparaten uitgefaseerd zijn, is Apple al compleet over naar 64-bits met bijkomende voordelen. Dat het tegelijkertijd uitgebreid in de marketing wordt gebruikt, is natuurlijk niets mis mee.

[Reactie gewijzigd door me_mrtn op 10 december 2013 09:58]

Aangezien ik een GSM heb om mee te bellen en weinig tot geen apps heb draaien, komt dit artikel op me over (net als sommige andere SOC-artikelen) als pure hype.

64-bit is in de consumer markt al amper gemeengoed. Ja, een CPU en OS kan je al jaren in 64-bit uitvoeringen kopen maar grofweg 98% van alle apps voor (bijvoorbeeld) Windows is 32-bit en er zijn bijna geen leveranciers die proaktief de stap maken om hun applicatie te herschrijven naar een 64-bit versie.

Ik heb een beetje het gevoel dat dit voor GSM's ook geldt, tot op heden. Volgens mij was de nieuwe iPhone 5s ook met veel tamtam aangekondigd als 64-bit hardware. Maar iOS is niet aangepast en draait ook zonder problemen op een iPhone 4. Ergo, het OS zal weinig tot geen winst kunnen putten uit de mogelijkheden van 64-bit hardware.

Of mis ik nu iets?
Ja, je mist duidelijk iets: Jij bent niet de doelgroep voor een smartphone.
En ook dat windows zowel op een x64 CPU als op een x86 CPU draait, jouw redenering van iOS volgende zou Windows dus ook weinig winst kunnen halen uit die 64bit hardware...toch? 8)7

Ooit weleens stilgestaan bij het idee dat de 5s wellicht een andere build krijgt dan de overige ihpones(net zoals win 7 x64 een andere build is dan win 7 x86)? Besides de app zelf niet de vruchten te plukken, onder een 64 bits OS kun je meer geheugen aansturen, ook al heb je 32bits apps, je zou er meerdere kunnen draaien die ieder 4gig geheugen vreten zonder problemen(aannemende dat 't hele systeem genoeg geheugen heeft ofc), terwijl op een 32 bits systeem, you'd be swapping your ass of tot het punt dat je systeem nauwelijks wat doet.....
Ja je mist iets. Voor OSX zijn veel apps 64 bits en het OS is al jaren 64 bits (sinds Snow Leopard 10.6).
Maar 64 bits op smartphones zie ik vooralsnog geen echt nut van.
We zitten zins dit jaar tegen de grens aan van 32bit, 64bit is hard nodig volgens jaar. Als volgens jaar Videokaarten komen die 1GB of 2GB opslokken, zoals kepler van Nvidia in de tegra5. Dan hou je nog minder dan 2GB aan ruimte over voor alle andere geheugen, zoals werkgeheugen.

En al is het niet direct begin volgens jaar dan zal loop van jaar of jaar erop wel meer nodig hebben dan die 4GB. En ja A15 kan ook al meer aanspreken met zijn 40bit adressering, maar dat was meer als noodoplossing, twee stage adressering wat de 40bit is kan problemen geven voor de programmeur en snelheid.
Maar 64 bits op smartphones zie ik vooralsnog geen echt nut van.
"Common CodeBase" voor desktop / laptop en smartfoon lijkt me voor Apple en ontwikkelaars het belangrijkste. Zo kunnen ze makkelijker ook Intel onder druk zetten en wat korting afdingen, of zelf een 64-bit ARM desktopchip in elkaar knutselen.

[Reactie gewijzigd door kidde op 10 december 2013 11:36]

Dit is meer een stap naar de desktop markt.
De ARM processoren zitten nu veelal in GSM en tablets.
Maar komen nu ook in mediaspelers, laptops (chromebook), NAS.
Hiermee komt de dekstop en/of server markt een stap dichterbij. Intel en AMD zien die dreiging ook en zijn ook met zulke processoren bezig.
Je mist iets, nieuwe PC's hebben veelal meer dan 4 GB werkgeheugen, dit is mogelijk doordat de stap naar 64 bit gemaakt is.
(Ja ik weet dat er zoiets bestaat als PAE maar dat is een lapmiddel)
Dit was al te verwachten natuurlijk.
Als de ene schaap over de dam is, volgen de andere ook.

Nu nog apps voor dit ding maken :) echter heb je er anders geen echte nuttige gebruik van.
Want de huidige socs zijn ook snel genoeg alles verloopt soepel op de 600 en 800 serie qua gebruikersgemak...
ARM heeft eigenlijk met 64bit, ook een hele nieuwe ISA geintroduceert.

Dat is eigenlijk belangrijker dan 64bit, maar zelfs tweakers.net legt dat niet uit, dus aan jan met de pet kan je alleen maar wijsmaken "64bit is sneller", wat kort door bocht, maar niet gelogen
Aangezien de releases zo kort op elkaar volgen lijkt het me dat ook Qualcomm al lang is bezig geweest met de ontwikkeling van deze soc.

I.p.v. een schaap over de dam denk ik dat de techniek er simpelweg klaar voor is.
Het heeft op het moment niet veel zin voor nVidia, Samsung en Qualcomm om met 64-bit chips te komen, aangezien 64-bit Android nog niet klaar is. Op het moment zijn alleen Windows en iOS geschikt voor 64-bit chips (als in, final). De grote push naar 64-bit in Android-land komt op het moment van Intel, die hebben met Bay Trail nu al een 64-bit chip op de markt en willen die ook in Android tablets stoppen. Ze zijn al maanden hard bezig om de 64-bit Android versie volwassen te maken - het is alleen nog niet af. De fabrikanten van ARM chips zijn ook nog druk bezig met hun aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 december 2013 11:56]

Sometime in the first quarter of 2014, Intel plans to release a 64-bit version of Bay Trail SoC.
hij is er dus nog niet

http://phandroid.com/2013...t-android-bay-trail-chip/neemt niet weg dat Intel inderdaad de grote pusher is voor 64 android
Is BayTrail niet 32 bit? Ik dacht dat dat de reden was waarom alle Baytrail tablets met 2 en niet 4gb uitgerust werden?
32 bit kan perfect 4GB aan hoor, dat heeft er niets mee te maken.
Nu nog apps voor dit ding maken
Hoeft niet. De meeste mobieltjes draaien een runtime (Dalvik bij Android) waarin JIT- of AOT-compilatie gebruikmaakt van de CPU die erin zit. De apps zelf zijn gecompileerd naar een bytecode-achtige structuur, dus CPU-onafhankelijk.

Het grote nut (of gebrek daaraan) van een 64-bits CPU in een mobieltje is denk ik meer dat geen enkele mobiel op dit moment meer dan 4GB geheugen heeft.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 10 december 2013 12:46]

Het doel is dan ook niet om één app op alle cores te laten draaien, maar meer vanuit het oogpunt multitasking.
Sailfish en Android zijn op een gemeenschappelijke basis (Linux) gebaseerd en hebben in principe dezelfde multitasking. Als taken uitgeschakeld worden in de achtergrond, is dit geen gebrek, maar een bewuste keuze om de batterij te sparen.
Een linux kernel is geen garantie voor goede multitasking. Een goed geheel is daarvoor nodig. Android is in de verste verte dan ook geen Linux. Ja, het heeft de kernel, maar that's it.
Dus dan krijgen we straks een 805 chip voor het topsegment die wel 4k materiaal afspeelt maar geen 64bit-ondersteuning heeft en een lowend chip die 64bit-ondersteuning heeft maar voor de rest niet zo bijzonder is. Is dit een diss richting apple, of wat is hier de logica achter?

[Reactie gewijzigd door Tomvd5 op 10 december 2013 08:34]

Rustig aan, het duurt nog een jaar. Best kans dat er straks in eens een 810 of iets verschijnt. Wellicht gekoppeld aan een release van een high-end smartphone bijv.
Ik denk dat de 810 (die naar mijn verwachting over 2 maanden uitkomt) wel 64bit-ondersteuning krijgt. Daarom denk ik dat ze hem ook de 805 genoemd hebben en niet de 810, omdat het maar een kleine update is van de 800 naar de 805 en de 810 weer de volgende stap moet zijn, wat logischerwijs 64bit zou zijn. Ik denk dat de reden dat ze de opvolger van de 805 later uitbrengen simpelweg is omdat het langer duurt om te ontwikkelen.
Maar wordt de 805 wel een smartphone soc? Ik heb ook ergens gelezen dat het een high-end tablet SoC wordt.

Ik vind deze SoC erg interessant, efficient en vrij snel. Ik denk dat we het komende jaar veel mid-end toestellen kunnen verwachten die vrij efficient zijn en toch ook snappy en 4G bevatten.
Mooie ontwikkelingen.
De 410 is een low-end chip, voor de low-end chips maakt Qualcomm gebruik van de standaardontwerpen van ARM. Dus als ARM het A53 ontwerp helemaal af heeft, waarom zou je dan wachten om je chip te updaten als je hier mogelijk meer sales mee kan halen?

Voor de mid-range en high-end maakt Qualcomm echter gebruik van z'n eigen processor ontwerp, dus die chips zullen wel uitkomen wanneer dat ontwerp klaar is.

Daarnaast is de 805 is met z'n Krait 450 cores alsnog velen malen sneller als de Snapdragon 410.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 10 december 2013 13:33]

Met 4g, maar toch redelijk mid-end. Ik denk dat we deze processor in een boel Chinese toestellen gaan terugzien.
Is de titel niet onjuist? Jullie geven dat zelf ook al aan:
"Apple was de eerste met een soc voor mobieltjes die 64bits ondersteunt"
Mobieltjes van Apple = iPhone = smartphone. De titel "Qualcomm kondigt eerste 64bit-soc voor smartphones aan", klopt dan toch niet? Ze zijn dan toch gewoon tweede?

(edit: verduidelijking en typo's)

[Reactie gewijzigd door Dezorian op 10 december 2013 10:43]

Neem aan het artikel bedoelt dat het *hun* eerste 64-bit chip is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 december 2013 10:47]

Ah, zo kan je het ook lezen ja. Dan vind ik het nogal een suggestieve titel!
Ze vinden Apple producten geen smartphone.

Just kidding natuurlijk, ik vind het wel meevallen qua suggestieve titel, Qualcomm kondigt inderdaad de eerste Qualcoom 64-bit soc voor smartphones aan.
Mmh ben benieuwd wat ze met Krait gaan doen. Gaan ze die door ontwikkelen en uitbouwen naar 64bit? pakken ze een off the shelve design van ARM net als bij deze Snapdragon 410? Of beginnen ze opnieuw vanaf een ARM design en maken ze er toch weer iets aparts van (zoals ook met de voorgaande chips zoals met de Scorpion en Krait cores)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 10 december 2013 09:21]

Het 64-bit maken van Krait is niet extreem moeilijk, voor high-end chips zullen ze dat wel doen, maar dat kost ze logischerwijs iets meer tijd dan een al bestaand Cortex A53 design bij ARM van de plank trekken. Voor najaar 2014 (en daar gaat het om, de kerstperiode) kan je er denk ik wel van uitgaan dat Qualcomm een 64-bit Krait chip zal hebben.

De interessante ontwikkeling nu is dat de verkoopcijfers verschuiven, er meer aandacht komt voor mid/low end chips, en minder op de de overpowered vlaggeschepen. Het is tekenend dat dit 64-bit design eerst in een midrange chip komt: Qualcomm ziet dit duidelijk als een zeer belangrijke markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 december 2013 11:39]

Hmm... Wel BeiDou, geen Galileo. Beetje vreemd sinds Galileo op dit moment net wat verder gevorderd is dan BeiDou (verwacht volledig operationeel in 2019 vs 2020). Maarja, het is niet dat 1 van de 2 daadwerkelijk voor consumenten nuttig gaat zijn, ze zijn beiden waarschijnlijk nog niet operationeel voordat alle smartphones met deze soc al uitgefaseerd zijn.
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een quad core en een bits ? Ik ben hier totaal niet in mee qua werking of hoe ik het me moet inbeelden

On topic: is dit een zuinigere processor dan wat we nu kennen van de quad cores dus zwaardere taken zullen misschien wat minder energie vreten, is natuurlijk nog af te wachten.
Apple was de eerste met een soc voor mobieltjes die 64bit ondersteunt en de verwachting is dat onder andere Samsung begin 2014 volgt met een Exynos-soc met 64bit-ondersteuning.
Intel presenteerde afgelopen Juni ook al hun 64-bit Merrifield SoC, voor begin 2014.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 december 2013 10:43]

Nu maar afwavhten of het ook zuiniger word dat is immer waar het om gaat.
Ze zijn immers al meer als snel zat.

In theorie zijn ze sneller en zouden daardoor minder lang op hoge mhz. moeten draaien.
Dit is echter alleen theorie we weten namelijk allemaal hoe dat met de eerste 64 bit pc cpus ging die waren noga eens trager dan de 32 bit varient waardoor dit meer stroom zou vreten.
Dus die 75% zuiniger zal vast niet zo goed uitpakken als gewenst.
En daar komt nog bij dat android en zijn apps helemaal niet goed zijn in cpu load scaling waardoor de cores alsnog wel eens op max mhz blijven draaien.

Ach ja we gaan het zien ik hoop in ieder geval dat ze zuiniger worden (vooral de gpu die vreet immers meer dan 8 cpu cores samen)