Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 249 reacties

Microsoft zou Samsung een miljard dollar steun hebben geboden als het Koreaanse bedrijf weer Windows Phones zou gaan uitbrengen. Het is meer dan een jaar geleden dat de marktleider voor het laatst een toestel met Windows Phone voor de internationale markt heeft gepresenteerd.

Samsung Ativ SOf die steun bestaat uit een betaling of uit het op zich nemen van kosten voor marketing van het toestel is onduidelijk. Het gerucht is afkomstig van de Russische telecominsider Eldar Murtazin, die al jaren bekendstaat om zijn goede contacten binnen Samsung en in mindere mate Microsoft.

Als het gerucht klopt, is Microsoft er veel aan gelegen om na de overname van Nokia, die begin volgend jaar voltooid moet zijn, ook andere fabrikanten aan boord te houden bij Windows Phone. Het is onduidelijk of HTC een soortgelijk aanbod heeft gehad: HTC presenteerde eveneens meer dan een jaar geleden voor het laatst een nieuw model met Windows Phone voor de internationale markt. Er kwamen nog wel varianten uit specifiek voor Amerikaanse providers. Huawei was de enige naast Nokia die dit jaar Windows Phone-modellen voor de internationale markt heeft uitgebracht.

Vorige week ging al het gerucht dat Samsung weer werkt aan een model met Windows Phone. Het toestel zou een 5"-scherm met full-hd-resolutie hebben en in 2014 moeten uitkomen. Microsoft heeft het marktaandeel van Windows Phone afgelopen jaar flink zien stijgen en in veel Europese landen is inmiddels een op de tien verkochte smartphones voorzien van Microsofts mobiele besturingssysteem. Nederlanders lijken echter veel minder warm te lopen voor Windows Phone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (249)

Ik krijg steeds meer het idee dat Microsoft gigantisch wanhopig begint te worden. Bijvoorbeeld dit, en de Scroogled campagne.
Verder verwacht ik niet dat Windows Phone ooit een groot marktaandeel zal hebben, gezien de concurrentie.
De cijfers spreken dat anders toch al tegen. Ze halen ondertussen in sommige landen al meer dan 20% marktaandeel. Echter niet in Nederland.
Daarnaast is Samsung bezig met Tizen, wat mogelijk op termijn Android zou vervangen. 2014 wordt nog een interessant jaar en misschien wel weer een kantelpunt.
wel afhankelijk hoe je de smartphone markt indeelt... Windows haalt vooral zn groei in de onderkant van die markt, dankzij de goedkope Lumia 5-serie, met een gemiddelde prijs van tegen de 125-140¤.. De Lumia 520 haalt ongeveer 25% aandeel bij metingen van windows phone-gebruik.

Dat is an sich een positieve ontwikkeling voor MS, maar het baart ook zorgen dat die prille groei nogal hangt aan een specifiek model en een beperkte doelgroep met ook een behoorlijk lage winstmarge..

MS moet nu dat momentum aangrijpen om die groei structureel te maken en ook uit te breidden naar een groei via meerdere modellen, in verschillende delen van de smratphone-markt en bij een bredere doelgroep...
Hierbij zullen ze vermoedelijk zeker het nodig hebben dat ze niet afhankelijk zijn va één hardware-producent en het zal voor MS eigenlijk best belangrijk worden om een grotere andere producent naast Nokia te vinden.. Als dat MS niet lukt, wordt windows Phone utieindelijk gewoon het 'huismerk' van Nokia, zoals Symbian voorheen was en ook kwetsbaar als het bij de innovatie en productontwikkeling van Nokia weer een beetje misgaat
Het probleem is dat de onderkant van de markt leuk is voor marktaandeelcijfers, meer niet. Je hebt liever 10% marktaandeel aan de bovenkant, waar het geld verdiend wordt, dan aan de onderkant.

Mensen die een goedkope telefoon kopen, dragen niet veel bij aan het ecosysteem. Ze kopen immers geen apps, ze gebruiken de telefoon minder.

Als voorbeeld heeft iOS een veel kleiner marktaandeel dan Android, maar toch is het ecosysteem groter qua marktkapitaal dan Android. Developers verdienen meer, advertenties zijn meer waard. Zelfs Google verdient aan de iPhone meer dan aan de totale Android markt.

Het probleem voor MS met hun marktaandeel aan de onderkant is, is dat het geen drol oplevert en waarschijnlijk zelfs geld kost. Ze hopen enkel dat de onderkant als een springplank kan dienen naar boven toe. En dat kan nog wel eens flink tegenvallen. Zelfs Samsung begint moeite te krijgen om met goede marges te blijven verkopen.

@ -1 modders: Ga lekker weg of kom met iets inhoudelijks.

[Reactie gewijzigd door aToMac op 12 december 2013 13:24]

Zelfs Google verdient aan de iPhone meer dan aan de totale Android markt.
Heeft u daar bronnen bij? Ik geloof er niks van. In 2012 misschien alleen gekeken naar de maps-deal en naar de inkomsten van de app / playstore, daar zijn wat berichtjes over te vinden.

Echter, Androids aandeel is nu 4x zo groot als dat van iOS, en Google verdient vooral geld met reclames. Zijn er recente bronnen waaruit blijkt dat Google meer verdient aan iOS reclames dan aan Android-reclames?

Maw: Google heeft wel graag 90% aan de onderkant van de markt, vooral omdat daar groei zit en aan de bovenkant van de markt niet. iPhone gebruikers gaan echt niet veel meer reclames bekijken dan ze nu al doen, Android-gebruikers wel, vooral omdat er meer bijkomen.
A study of more than 200 billion ads on Facebook says that mobile ads on iPhone generate 1,790 percent more return on investment than ads on Android. Even worse, advertising on Android actually costs more than it returns.
http://venturebeat.com/20...e-on-iphone-than-android/

Een iOS gebruiker is simpelweg meer waard dan een Android gebruiker, zo concludeert het onderzoek.
Ik weet het, het is een flamebait, maar ik kan het niet laten: Een iOS gebruiker is meer waard dan een Android gebruiker omdat een iOS gebruiker volgzamer is en gelooft dat reclame ook waar is. ;)

Nu on-topic.
De onderkant van de markt is juist heel aantrekkelijk voor adverteerders. Je kunt er weinig dure en luxe goederen slijten, maar wat ik hierboven gekscherend over Apple gebruikers zeg is voor een groot deel wel waar voor de typische smartphone gebruiker aan de onderkant van de markt. Ze zijn over het algemeen sneller geneigd om op flitsende reclamebalken te klikken en ze zijn makkelijker door reclame te beïnvloeden. Wat dat zegt over het verschil in reclame-inkomsten tussen iPhone en Android weet ik niet.
Kijk ik naar mezelf. Xbox 360 gekocht, daarom een HTC 8X gekocht, daarom ook een Surface 2 met Type cover gekocht en binnenkort koop ik de Arc Touch Mousse Surface Edition.

Eerder kocht ik dingen die aansloten bij mijn iPhone.

Ik heb graag alles van hetzelfde (eco) systeem en dat begint wellicht voor meer mensen bij een low-budget telefoon zoals de goedkoopste Lumia's. .
Android heeft ook zijn marktaandeel grotendeels te danken aan goedkope telefoontjes. En volgens mij is Android net zo afhankelijk van Samsung als Windows Phone van Nokia.
Dat is niet helemaal waar. Bekijk dit plaatje eens.

Alhoewel Android-fabrikanten in het goedkope segment goed vertegenwoordigd zijn, zijn het lang niet alleen maar 'goedkope telefoontjes' waarmee het geld verdiend wordt. De gemiddelde verkoopprijs is iig een stuk hoger dan Nokia-toestellen. :)
wel afhankelijk hoe je de smartphone markt indeelt... Windows haalt vooral zn groei in de onderkant van die markt, dankzij de goedkope Lumia 5-serie, met een gemiddelde prijs van tegen de 125-140¤.. De Lumia 520 haalt ongeveer 25% aandeel bij metingen van windows phone-gebruik.
Inderdaad. Maar daar zit de groei op dit moment. Er zijn nog miljoenen dumb phones te vervangen door smart phones. De high end telefoons krijgen de aandacht maar de goedkope modellen zijn de toekomst. Er zijn meer arme dan rijke mensen tenslotte.
Hierbij zullen ze vermoedelijk zeker het nodig hebben dat ze niet afhankelijk zijn va één hardware-producent en het zal voor MS eigenlijk best belangrijk worden om een grotere andere producent naast Nokia te vinden
Nokia = Microsoft. Oftewel, ze willen niet afhankelijk zijn van zichzelf.
Probleem is dat ze met andere fabrikanten concurreren. Google doet dat natuurlijk ook een beetje met Motorola, maar echt in zeer beperkte mate.

Waarom zou ik als Samsung of HTC Windows Phones gaan maken, als Nokia (=Microsoft zelf) er tientallen modellen per jaar produceert, en dus met mij zit te concurreren? Weet je hoe blij HTC / Samsung zijn dat Nokia na al die jaren wereldmacht gereduceerd is tot een speler in de marge? Dat heeft zeker invloed gehad op hun succes.

Het probleem met Microsoft is gewoon dat ze niet durven / kunnen kiezen. OF je volgt het Apple model waarbij je alles zelf in handen hebt. OF je volgt een Android model waarbij je alles doet voor je fabrikanten. Ergens daar tussenin hangen, wat ze nu doen, gaat gewoon niet werken. Zie ook de Surface, werkt ook niet.

En die domme Scroogled campagnes doen hun imago ook geen goed. Mensen zijn fan van Google, niet van Microsoft na jaren blauwe schermen, metro en andere crap. Dat soort slechte PR streken sijpelen ook door naar je telefoon OS en dus Nokia.

WP is echt wel een mooi OS met enorm veel potentie. Dus ik begrijp echt gewoon niet hoe strategisch slecht Microsoft bezig is. Een bedrijf dat totaal in crisis verkeerd en zoals het er naar uit ziet steeds meer gereduceerd wordt tot de marge.
Mijn Tesla met google loopt ook om de haverklap vast. Had liever Windows gezien. Daar zit tenminste zo veel in doorontwikkeld dat we deze fase achter ons kunnen houden :)
Dus is gewoon bussiness as usual... Google betaalt ook om toestellen te promoten.
Daar heb ik nog nooit van gehoord + op Google search kan ik niks vinden? Heb je hier bronnen voor, anders is het onzin.

Om aan te nemen dat Google precies hetzelfde doet als Microsoft is ook een verkeerde aanname. Google heeft dat helemaal niet nodig gehad met Android, ze waren precies op tijd, toen de consument net over ging op echte smartphones waren er maar 2 echte opties. Apple met iOS, maar dat mag niemand in licentie nemen en Android, dat iedereen mag gebruiken. Daar hebben ze mijn heugenis nooit stimulerings-betalingen voor hoeven doen.

Kijk onder andere naar de onderhandelingen met Nokia destijds, die wouden ook privileges maar kregen ze niet.

[Reactie gewijzigd door Gaming247 op 12 december 2013 08:47]

De Nexus toestellen worden hevig door Google gesponsord, algemeen bekend.
Maar die worden door Google zelf uit gegeven, dat is hetzelfde als MS met Nokia doet, niet wat hier gemeld wordt.

Verkopen cijfers waren voor Samsung en HTC niet echt boeiend, dus kan me voorstellen dat ze er niet om zitten te springen om te investeren in een nieuw model.
hoe is dat anders? sponsoren van toestellen is misschien wat goedkoper... maar is precies hetzelfde.
google werkt samen met fabrikanten om naar Google's ideeën nexus apparaten te maken.

Microsoft vraagt alleen aan Samsung dat ze af en toe een wp telefoon naar Samsung's ideeën.

google doet in dit geval aan samenwerking, bij Microsoft zit het dichter bij omkoping.
hoe weet je dat microsoft niet helpt in het maken van de apparaten?
Nexus én Motorola ! Dan zie ik die laatse meer als Microsoft en Nokia. Nexus is toch echt meer als een sponsoring van Google.
De Nexus wordt door zowel Google als andere partijen ontwikkeld, das wat anders dan sponsoring. Dat Google wellicht geld toelegt op het apparaat zou best kunnen, das niet heel vreemd in bepaalde delen van hardware land (denk consoles).
Nokia had ook privileges gekregen: ze hadden toestemming om zelfs de interface te wijzigen, maar daar zag Nokia vanaf omdat dat juist het sterke punt van WP was. Daarbij, waarom denk je dat Samsung, etc. Android van Google nemen (met alle services erop en eraan met reclame) ipv het vanilla Android, denk je dat daar niks achter zit?
Ze proberen meer ondersteuning te krijgen voor het platform, denk om niet hetzelfde lot te ondergaan als Blackberry (die zie ik ook alleen maar krimpen). Ze hebben niet de status als een Apple waarin mensen voor een nieuwe Windows Phone massaal voor de deuren liggen van de winkel. Dus proberen ze meer leveranciers warm te laten lopen voor hun O.S.

Het is in feite een strategie die voor hun voor de computermarkt goed werkt. Ze zijn niet afhankelijk van 1 leverancier, maar Windows (desktop/server) varianten draaien op heel veel soorten en merken hardware.

Ik ben zelf Windows Phone gebruiker en ik hoop dat ze het voor mekaar krijgen om een beetje voet aan de grond de houden.
denk om niet hetzelfde lot te ondergaan als Blackberry (die zie ik ook alleen maar krimpen).
je doet hier wel een beetje het vermoeden dat Windows Phone, net als BlackBerry, aan het krimpen is, maar het tegendeel is juist. Windows Phone groeit...
1 op de 10 toestellen wereldwijd en WP blijft groeien. Ik denk dat ze zeker een (redelijk) groot marktaandeel gaan krijgen, zeker als Samsung weer WP toestellen gaat maken...
Wereldwijd marktaandeel slechts 2 procent, 1 op de 10 sommige landen.
4% wereldwijd is het, geen 2%. Europa is 10%, m.a.w. 1 op de 10.
Ja want europa = wereldwijd.. |:(

Daarbij heeft WP alleen in GB,FR en IT meer dan 10% marktaandeel.
http://computertotaal.nl/...-voorbij-te-streven-62081

[Reactie gewijzigd door Rexel op 12 december 2013 09:12]

Nee, maar Europa is wel de grootste markt. Denk dat Microsoft wel kans maakt. Maar verwacht zelf ook niet dat ze veel meer dan 20% zullen pakken.
Europa is ook groter dan enkel de Westerse markten. Het is denk ik belangrijk voor MS om snel een groot aandeel te pakken in opkomende markten om zo klanten te inden aan hun ecosysteem. In Europa heb je het dan over de grote Oost-Europese markten als Rusland en Oekraine. Daar doet WP het erg goed. Dubbele cijfers. Kan Nokia zelfs nog weg komen met dit soort reclame filmpjes ;-)

Ik denk dat ze met Samsung niet alleen WP willen pushen. Samsung produceerd itt tot Nokia ook tablets, laptops en pc's. Zo verkrijgt MS een hardware prducent aan hun kant die de markt op vrijwel alle vlakken bediend.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 12 december 2013 09:59]

Ook nokia produceert tablets en heeft ook hele mooie tablets in de etalage liggen :)
Laatst nog een reclamecampagne op facebook geweest van Nokia zelf waar je zo'n tablet kon winnen (Lumia 2520)
En Samsung maakt ook gewoon erg sterke telefoons. Als ze Samsung kunnen strikken om de S5 op zowel android alsook WP te gaan lanceren verwacht ik dat dit WP geen windeieren zal leggen.
Dat dachten we een jaar of 4-5 geleden ook van Android...
Het kan raar lopen in korte tijd.
Het kan inderdaad raar lopen. Maar Android is een veel opener platform wat gewoon veel voordelen heeft, meer aanpaspaar en veel meer mods en community erachter. WP heeft ook nog aanzienlijk minder apps enz. WP ziet er verder wel strak uit, dus vandaar dat ik ook wel verwacht dat ze aan aandeel toenemen. Maar inderdaad, we zullen moeten zien wat de toekomst brengt, wellicht komt Microsoft met wat ingenieuze aanpassingen waardoor de populariteit ineens sneller toeneemt.
Maar Android is een veel opener platform wat gewoon veel voordelen heeft, meer aanpaspaar en veel meer mods en community erachter.
Leuk voor de tweakers die <1% van de doelgroep uitmaken. Daar zal Mien die op de bank een beetje wil internetten en spelletjes spelen niet om malen.
Leuk voor de tweakers die <1% van de doelgroep uitmaken.
Daar gaat het natuurlijk niet om, omdat het zo open is kunnen fabrikanten er veel mee doen, zoals hun eigen look en feel aan geven

Dat is voor fabrikanten denk ik een grote reden om Android te gebruiken
Veel van de normale mensen weten nog steeds niet wat android is, voor hun is een smartphone een iphone of een samsung, of zien ze dat jouw android toestel os het zelfde er uit ziet als op hun galaxy. Veel mensen denken dus gewoon aan een merk, en dat het een smartphone is. Wat dat betreft is er in het goedkopere segment weinig anders dan android, of dumbphones. Dus ik denk dat ze zeker wel markt aandeel kunnen krijgen.
China is de grootste markt voor smartphones -en daar krijgt WP geen voet aan de grond.
Denk toch echt dat europa groter is. China heeft meer inwoner ja, maar groot deel daarvan is nog steeds straat arm. High-end waar de winst-marges liggen is de markt daar nog lang niet zo groot als in de westerse wereld.
China is sinds eind 2011 / begin 2012 de grootste markt voor smartphones (zie onder 4b):
http://mobithinking.com/m...-stats/a#topmobilemarkets

Deze cijfers gaan exclusief over smartphones. Uiteraard zitten daar veel smartphones uit de lagere regionen bij, wordt ook in het artikel genoemd.

Daarnaast is er ook voor duurdere smartphones een aardige markt in China; Apple is er de nummer drie:
http://www.cnbc.com/id/101266797

[Reactie gewijzigd door antidote op 12 december 2013 19:31]

Ze kunnen die miljard beter investeren in de ontwikkeling van WP, want het OS loopt gewoon nog steeds zwaar achter op de rest. WP is gewoon niet goed genoeg, vond ik tenminste en daardoor ben ik ook weer naar Android teruggegaan.
Ik heb juist de tegenovergestelde weg bewandeld. Vond Android op de Xperia Z te rommelig geworden.
Vind wel dat het update tempo wat hoger mag. Verder mis ik de optie om apps op de sd card te installeren. Rest is prima wat mij betreft, ben zeer tevreden met de Nokia 820.
Ook komend van Android, kan je ervaring geheel onderschrijven, vind WP8 prettiger werken dan Android.

Beide hebben hun voor en nadelen, maar moet zeggen dat voor mij WP beter bij me past qua werking, en mensen die zeggen dat WP achter loopt hebben WP nooit echt in hun handen gehad, en zeker niet de laatste update.
Nope, het is een beetje een kip en ei verhaal: wat moet je eerst hebben? een volledig product of een goeie afzetmarkt die verdere ontwikkeling van je product financiert? Eerlijk is gemeen, maar als er 1 ding is wat Microsoft de laatste paar jaar heeft bewezen is, dat het kei en keihard aand z'n mobiele platform heeft gewerkt. Zo hard zelfs, dat andere platformen eronder moetem lijden. Het is dus een logische stap dat ze ook flink investeren in een grotere afzetmarkt dan wat Nokia te bieden heeft. En deze stap is niets nieuws voor ze. Het verbaast me eigenlijk dat dit niet eerder is gebeurd. Wat Microsoft in mijn ogen de grootste speler op de PC markt heeft gemaakt destijds is dat ze als beste voor een afzetmarkt hebben gezorgd: goeie deals sluiten met developers en hardwareboeren. Die insteek leken ze uit het oog te zijn verloren... Als er 1 ding is wat Microsoft heeft bewezen is, dat je niet de beste hoeft te zijn om de beste te zijn.
@ zoethoutstokje: Nee Microsoft heeft bewezen dat je niet de beste hoeft te zijn om het meeste te verkopen. Voorzover je bewijs voor die stelling nodig hebt. Wat kwalijker is, is dat ze ook bewezen hebben dat hun eigen winst en niet de klant op de eerste plek komt. De innovatie heeft jarenlang stil gelegen toen Microsoft het monopolie had. Van 98 naar 2000 naar XP en VIsta werd je PC alleen maar trager en hij kon niet echt veel meer behalve dat ie wat betere looks had. Dat mede dankzij de afspraken met de hardwareboeren. Pas toen ze werden ingehaald door andere besturingssystemen en vooral toen mobiel belangrijk werd (energieverbruik) zijn ze wakker geworden. Windows 7 en 8 en WP zijn prima besturingssystemen maar WP hoeft voor mij niet meer. Ik heb lang genoeg locked-in gezeten.

[Reactie gewijzigd door Cerulean op 12 december 2013 13:57]

Ik heb lang genoeg locked-in gezeten.
En met Google's G+ heb je geen last van locked-in?

Vergeleken met mijn oude Android voelt WP een heel stuk minder locked-in wat dat betreft, daarnaast heeft WP ook een heel stuk minder last van malware, hoewel dat natuurlijk kan veranderen als WP groeit, maar ook iOS heeft een stuk minder last van malware, dus denk ik dat het deels aan het platform zelf ligt.

En vergelijkingen met een desktop OS gaan hoer natuurlijk ook niet helemaal op, daar een mobieltje een heel ander platform is dan de desktop.

Zal niet zeggen dat Android een slechte keuze is, verre van dat, vooral in het goedkopere segment zou ik er eerder voor kiezen, hoewel bv de goedkope Huawei Ascend W1 zeker geen slechte keuze is voor 150 euro.

Beide OSen bieden hun voor en nadelen, maar denk persoonlijk dat voor veel meer mensen WP een goed of zelfs beter alternatief is dan iOS of Android, daar het beduidend makkelijker en meer gebruiksvriendelijk werkt, maar wat ook soms wat beperkingen geeft, maar in zijn totaal onder de streep toch een plus is, want gesloten heeft ook zo zijn voordelen, kijk maar naar iOS, en persoonlijk denk ik dat WP daar tussen een betere balans heeft dan Android en iOS.

[Reactie gewijzigd door player-x op 12 december 2013 16:55]

Microsoft heeft bewezen dat je niet de beste hoeft te zijn om het meeste te verkopen.
Dat ehhhhh... is ook wat ik bedoelde. Wat je verder te melden hebt is ook helemaal mijn insteek, op het wakker worden na. Dat is imho nogsteeds niet helemaal gebeurd. Ze beseffen zich ter dege, dat er aan een bel getrokken moet worden, alleen niet welke bel (wat Windows 8 verklaart).
WP is een volwassen OS. Het probleem zit hem in de matig gevulde app store. Het OS zelf is met alle respect, tien keer beter dan die rommel van Google. Microsoft heeft van zijn fouten geleerd. Het nieuwste OS van Microsoft is georiënteerd rond de gebruikers wensen, wat erin resulteerd dat gebruikers niet worden geconfronteerd met configuratie ellende en geavanceerde menu's en keuzes. Het is simplistisch, precies zoals een gebruiker dat wil hebben.

Dat je als tweaker meer van je telefoon verwacht is logisch en begrijpelijk, maar dan ben je ook niet de doorsnee geruiker van een smartphone.

Microsoft probeert nu het laatste opstakel te nemen. Hun OS plaatsen op een gewilde smartphone.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 12 december 2013 12:09]

Ik heb al lange tijd WP8 en mis werkelijk geen enkele app. Instagram was nog een van de missende apps maar die is er nu ook (niet dat ik die gebruik overigens...)
Dat komt omdat je WP8 gebruikt. Pas wanneer je Android en IOS gebruikt en op de hoogte bent van de apps die beschikbaar zijn, weet je wat je mist.

Voor mij belangrijke apps die ontreken/ontbraken in WP8:
Navigon navigatie met abbonement
flitsservice om boetes te voorkomen, jaja ik rijdt te hard
Horizon tv om mijn tv te bedienen.
XBMC om media te starten en bedienen door het hele huis
Symbaloo voor al mijn websites
Staatslotterij app
Bewakings Camera app om te kijken wie voor de deur staat
Barcode scanner bij boodschappen doen
tijdschriften kiosk voor al mijn tijdschrift abbo's
SAB, spotweb, couchpotato en sickbeard app downloaden
autotask werkregistratie
sonicwall app vpn met werk
Bria softphone voor werk
HP ILO app om servers bij klanten te herstarten als last resort.
PayPal voor mn betalingen
marktplaats
Steam om te zien wanneer iemand speelt en wat in de aanbieding is.
McMyadmin om mn Minecraft servers te managen
Bidgety en Youless voor energie monitoring
Plex om mijn media buiten huis te kunnen bekijken.
Klik aan klik uit om alles in huis uit en aan te kunnen zetten.

En dat zijn de apps die ik dagelijks gebruik. Dan heb ik het nog niet over de apps die ik sporadisch gebruik. Dat is goed voor zo'n 80% van het gebruik van mijn smartphone. Als ik dat moet missen, heb ik meer een soort dumbphone.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 12 december 2013 11:31]

Hmm, nou,. ...marktplaatsapp zou ik misschien gebruiken. De rest zou ik het menu van een telefoon niet mee willen 'vervuilen'.

Tevens gebruik jij misschien apps die in alternatieve vorm voor WP8 te verkrijgen zijn.
Je weet dat een flink aantal apps, die jij bestempeld als niet beschikbaar, gewoon beschikbaar is?
Barcode scanner bij boodschappen doen
Die zit gewoon in bing search (het oogje onderin). Persoonlijk vind ik het ook makkelijker om deze te benaderen dan op mijn oude HTC Desire.
Ook ik gebruik al meer dan een jaar WP8 en het bevalt veel beter dan Android. Weet dat het subjectief is, maar dit is mijn ervaring. Ook ik kom van Android af en vind de gebruikerservaring veel beter bij WP*. Snelheid van het systeem, geen fouten (ik kom ze niet tegen) en alles wijst zich vanzelf. De logica is zeer goed. En ja de apps...het altijd terugkerende punt...ik mis geen apps. Zeker na vandaag nu ook flitsmeister er is. De volgende telefoon wordt weer een WP8 toestel en ik ben ook aan het kijken om mijn android tablet in te wisselen voor een windows tablet. Die van Nokia wellicht.
Van WP naar bugdroid, o my god en dat durf je zonder te blozen te zeggen?

Ik heb diverse andoid toestellen gehad en ook binnen mijn bedrijf zijn er die android hebben maar de ene vloekt nog harder dan de andere collega.
Volgende aankoopgolf gaat het allemaal WP worden, veel stabieler, zakelijk gezien sluit het veel beter aan op het MS platform, bij android is het niks anders dan geknutsel en oh, oeps, mijn camera-app loopt vast, even mijn phone resetten etc etc
Hoe kan je met zulke prul tevreden zijn? Ow, 8 miljard app in de appstore, wow, en ik gebruik er maar lieft 6, duhhhh
Nu heb ik wel vaker ongefundeerde uitspraken gezien, maar jij krijgt wel een plaatsje in de top 5.
Bugdroid? Als je mij eens één OS kan aanwijzen waar geen bugs inzitten, dan krijg je van een krat bier. In ieder systeem wat er bestaat zitten wel bugs, klein of groot. Net zoals in WP8 ook bugs zitten, om er maar eens een paar te noemen: random reboots, screen freezing, auto-brightness, battery drain, synchronizatie die niet werkt etc.

Net zoals al je andere termen die nergens op gebaseerd zijn:
Niks anders dan geknutsel? Tenzij je doelt op customizen, heb ik geen idee wat je bedoelt.
Camera-app loopt vast: na 4 jaar android en 4 verschillende telefoons, heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn camera app is vastgelopen.
Telefoon resetten? Afgezien van wanneer ik in recovery mode zit, heb ik nog nooit mijn telefoon hoeven resetten.

Mijn ervaring met Android is toch een stuk beter dan met WP. Nu is het voor een deel ook persoonlijke smaak, bijvoorbeeld de look en feel. Zelf vind ik de look van WP gewoon lelijk. Maar qua functionaliteit vind ik WP ook veel te beperkt en zijn er te weinig mogelijkheden.
Ik geloof niet dat je de insteek van mijn bericht helemaal goed hebt begrepen. Waar ik naar toe wilde is dat het vreemd is om een systeem "Bugdroid" te noemen terwijl je overstapt naar een systeem want zelfs nog meer bugs heeft.

Daarnaast is niet ieder probleem wat jij benoemt persé een bug.
Copy/paste en snooze alarm zijn dingen die jij niet fijn vindt werken, maar dat maakt het nog geen bug.
Bugdroid" te noemen terwijl je overstapt naar een systeem want zelfs nog meer bugs heeft.
Waar baseer jij deze vreemde stelling op?
@ SED
Waar baseer jij deze vreemde stelling op?
Zie mijn eerdere comment waar ik de bugs opnoem die algemeen bekend en erkend zijn in WP8 (dus niet persoonlijke problemen zoals Dark_Man opnoemt).

Dat iemand een copy/paste functionaliteit niet fijn vindt werken, maakt het nog geen bug. Dat je telefoon om de 5 seconden vast hangt na het typen van een paar woorden, ligt echt niet aan Android of Samsung. Ik krijg steeds meer en meer het idee dat het gewoon aan jezelf ligt.

Als ik in mijn auto in de 1e versnelling tot 100 probeer op te trekken en vervolgens mijn motor opblaas, kan ik ook wel zeggen dat het een bug in de motor is. Maar je moet de oorzaak dan toch bij jezelf gaan zoeken.
De copy/paste functionaliteit werkt zo slecht dat je er niet eens meer over kan twisten of het fijn werkt of niet.

Het werkt gewoon niet goed punt, dat is nog erger dan een bug aangezien de fabrikant de slechte werking dus niet erkent.

Als ik in mijn 5e versnelling niet eens 100 kan rijden dan ligt het echt niet aan mij maar aan de auto, als de garage vervolgens zegt dat er niks mis is met de auto en de fabrikant het probleem niet erkent is het gewoon een kut auto.

Het is heel simpel, we hoeven er echt geen ingewikkelde discussie van te maken.

De problemen die ik opnoem heb ik al meegemaakt sinds Android 2.3.

En het ligt weldegelijk aan Android want bij een schone installatie is er ineens niets aan de hand.
De copy/paste functionaliteit werkt zo slecht dat je er niet eens meer over kan twisten of het fijn werkt of niet.
Ik gebruik het regelmatig, zonder problemen. Het enige dat soms lastig kan zijn is het selecteren van het juiste tekstgedeelte, maar dat ligt aan de beperkingen van het gebruik van een touchscreen en niet aan de functionaliteit zelf.
Dat bedoel ik ook, het is dermate moeilijk om tekst te selecteren dat het gewoon belachelijk is dat ze dat niet trachten te verbeteren.

En het ligt echt niet aan de touchscreen techniek an sich.

Want bij de iPhone gaat het selecteren van tekst vele malen makkelijker.
je noemt helemaal geen bugs. je hebt niks met de metro interface en verder babbel je wat algemeenheden maar je noemt nergens een bug.
Ik blijf dus benieuwd naar je verhaal daarachter. Copy/paste mag ook hier hoor, als het werkt ;)
Nee klopt, een random reboot zou bij iOS en Android een bug zijn, maar zodra het Windows treft heet het een "hidden functionality".
Ook de batterij die zo snel leeggaat bij WP8 is gewoon zo geïmplementeerd in het OS.

Daarnaast heb ik een jaar lang met een Windows Phone gelopen, vanwege bovengenoemde [s][bugs/s] functionaliteiten, zijn er bij ons op het werk een hele lading telefoons teruggestuurd naar de winkel.

Maar goed, jij mag ondanks alle bovengenoemde feiten (als je bronnen nodig hebt, hoor ik het wel) natuurlijk stug blijven volhouden dat het geen bugs zijn.
batterijduur van windows phone bij Huawei en samsung die ik zelf heb is prima. Meerdere dagen bij normaal gebruik en twee dagen bij fiks gebruik. Standbytijd ca een week.
Dat er apps zijn geweest die batterijen vraten zul je me nie thoren ontkennen, maar niet het OS. Dat is gewoonweg zuiniger dan Android en IOS.
Natuurlijk noemt niemand een random reboot een feature. waar om verzin je dat?
Ik mis wel een aantal zinvolle zaken in WP, zoals gewoon zoeken in je agenda ( gelukkig app voor) etc.. maar bugs.. nope!

De twee androids die hier rondspoken hebben inderdaad precies die problemen.. snel leeg ( minder dan een werkdag van 8 uur!) en regelmatig een vastloper. Ben je dus niet gewoon in de war?
Plank voor de kop.
oke, goed dat je dat zelf aangeeft dan zal ik er rekening mee proberen te houden ;)
Ik had een LG Optimus 3D en nu een Note 2 en ik kom nog steeds bugs tegen die ik bij Android 2.3 ook had.

En Copy/paste werkt gewoon niet goed, heeft niks met mijn mening te maken.

Je moest eens weten hoeveel moeite het me kost om deze reactie te typen, om de paar woorden die ik typ loopt de telefoon vast en moet ik 5 seconden wachten tot ik weer verder kan typen.

Veel Android gebruikers lijken dit soort problemen op de koop toe te nemen omdat ze niet willen overstappen op Apple of Windows Phone.
Lijkt me eerder een probleem met je telefoon dan met het os als die om de paar seconden hangt. |:(
Als we dan toch anekdotisch gaan extrapoleren: ik heb nog nooit problemen gehad met men android tel, conclusie => android telefoons kunnen geen problemen hebben
Ja je hebt natuurlijk gelijk.

Echter als je op internet leest hoeveel mensen hetzelfde probleem tegenkomen, je dagelijks nieuwe bugs tegenkomt.

De simpelste functionaliteit niet goed werkt.

En als iedereen erkent en weet dat het ligt aan het openheid van Android waar dus zoveel verschillende configuraties ondersteund moeten worden dan vind ik het eerder vreemd dat jij het probeert te ontkennen.
Ik gebruik al jaren Android smartphones en ik heb geen idee over welke problemen je het hebt.

Maar ik heb dan ook altijd Sony(Ericsson) toestellen gehad, misschien dat het daar aan ligt. Misschien moet je eens een echt kwaliteitsmerk proberen. ;)
Ja want een Samsung Note 2 is geen kwaliteits merk?

Je hoeft het niet te brengen als feit hoor dat er niks mankeert aan Android.

Een OS wat op meerdere configuraties draait kan per definitie niet bugrvij zijn.

En iedereen heeft sowieso andere soorten problemen.

Misschien zet jij regelmatig je telefoon terug naar fabrieksinstellingen en dat dat je problemen oplost maar dat kan ik niet doen.

Momenteel heb ik een probleem dat het scherm aan blijft staan en niet uit gaat na een aantal seconden terwijl het wel zo ingesteld staat.

En ik kan je nog een hele zooi bugs opnoemen, waarschijnlijk boeit het Samsung en Google het ook niet en blijven ze zo vrolijk doorgaan met nieuwe updates want het verkoopt toch.
Dat met dat kwaliteitsmerk bedoelde ik met een hele vette knipoog.

Ik heb nog nooit een toestel teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Nog nooit nodig geweest. Het enige probleem dat ik met mijn huidige toestel (een Sony Xperia T van ruim een jaar oud) ooit heb gehad was dat een paar weken terug regelmatig de verbinding wegviel. Dat heb ik opgelost door de SIM te verwijderen en weer terug te plaatsen. (De SIM was waarschijnlijk iets verschoven door een val van mijn toestel.) Een vorig toestel heb ik wel eens gereset (uit en weer aan gezet) omdat het toestel trager werd.

Dat sommige exemplaren van welk type toestel dan ook allemaal problemen kunnen hebben klopt, maar wanneer andere toestellen van hetzelfde type die problemen niet hebben moet het aan een productiefout van het individuele toestel liggen. En wanneer bij een bepaald type toestel problemen voorkomen die niet bij andere types voorkomen, dan moet het aan de implementatie van het OS door de fabrikant komen en niet door het OS. Wanneer een bepaalde fout ingebakken zit in het OS, dan moet elk exemplaar van elk type toestel daar last van hebben. Een probleem waar jij wel last van hebt maar ik niet kan per definitie niet aan Android liggen. Het kan wel aan een brakke driver van Samsung liggen, maar dat kan dan ook bij een WP toestel voorkomen.
Zo simpel is het helaas niet.

Jij kan het zelf blijkbaar ook niet geloven maar hetzelfde softwareversie met exact dezelfde hardware kan bij de een wel en bij de andere toestel geen problemen veroorzaken.

Men is blijkbaar het windows tijdperk vergeten waarin het gewoon werd geaccepteerd dat je PC problemen gaf.

Hardware of software is niet gemaakt door een goddelijke macht zodat het altijd op dezelfee manier hoort te functioneren.

Er zit zoveel fouten in hardware en software dat je problemen soms niet eens kan reproduceren.
Wanneer je hier nu zegt dat er in elk stuk soft- en hardware fouten zitten waardoor het ene toestel wel vreemde fouten kan vertonen en het andere van hetzelfde type niet, dan ben ik het volledig met je eens.
Maar dan moet je toegeven dat het een algemeen probleem is van alle OS-en en alle hardware en niet een inherent probleem dat alleen Android heeft. Het kan niet zo zijn dat een bug in Android op alle toestellen problemen oplevert behalve toevallig op één toestel met een specifieke productiefout in de soc.
Je hoeft het niet te brengen als feit hoor dat er niks mankeert aan Android.
Maar jij mag het wel als een feit brengen dat Android al die problemen die jij noemt heeft?

Al die problemen die jij noemt komen me totaal niet bekend voor en heb al jaren Android

Betekend uiteraard niet dat die problemen er niet zijn, maar om dan te gaan zeggen
Veel Android gebruikers lijken dit soort problemen op de koop toe te nemen omdat ze niet willen overstappen op Apple of Windows Phone.
Echt wat een onzin zeg

[Reactie gewijzigd door Sinester op 12 december 2013 17:00]

Het is toch een feit dat er veel meer bugs in Android zitten dan in gesloten OS'en?

Moet ik dat hier nog gaan uitleggen?

En jij doet nu hetzelfde als waar je mij van beschuldigt.

Omdat jij jaren Android gebruikt en die problemen niet bent tegengekomen zijn er ze er niet?

Ik weet niet of jij op andere tech websites zoals Engadget komt maar er heerst gewoon een wereldwijd sentiment tegenover Apple.

Misschien moet je eens lezen wat men zegt in plaats van te roepen dat het onzin is, er is zoveel haat tegen Apple dat men liever bij Android blijft of voor Android kiest puur omdat ze Apple haten om wat voor reden dan ook.

Dat is de wereldwijde sentiment en of dat terecht is of niet doet er niet toe, wat dat betreft mag Google in zijn handjes knijpen met al die makkelijke klanten.
Het is toch een feit dat er veel meer bugs in Android zitten dan in gesloten OS'en?
Neen. Dat is geen feit.
Ze worden bij gesloten OS'es beter verstopt, hierdoor zijn er ook vaker 0-day exploits voor dit soort operating systems te krijgen.

Android is in mijn ervaring enorm snel en stabiel en ik heb absoluut geen last van wat voor bug dan ook.
Misschien dat HTC gewoon enorm goed is in Android software maken, heb nog nooit een vastloper, crash of wat voor bug dan ook gehad.

Alles werkt zoals het moet.
Dat kan ik, in mijn ervaring, niet zeggen van iOS en Windows Phone.
De enige operating systems die ik echt als stabiel en bug vrij ervaar zijn Android, Symbian en BB OS. Symbian is echter enorm dood en blackberry is helemaaaaaaal niets voor mij, dus dan hou ik Android over: en dat werkt perfect! Geen enkele bug te vinden.

Trouwens, op het internet zul je altijd wel mensen vinden die klagen. Mensen komen namelijk op het internet om te klagen, niet om te bedanken. Dat handjevol gebruikers die klagen worden vaak geholpen en dan is het een hardware probleem.
Kan gebeuren. Er zijn veel meer tevreden gebruikers van Android dan ontevreden gebruikers.

Android een buggy OS noemen slaat nergens op, en laat enkel zien dat je het of nooit gebruikt, of gewoon totaal geen idee hebt van hoe Android werkelijk in elkaar steekt.
Heb zelf een nexus 7 (2013) en wat je noemt over vastlopen heb ik nog geen enkele keer meegemaakt. Camera gebruik ik in wat mindere mate maar scherm rotatie ontzettend veel. Klinkt meer als hardware dan een software probleem. Verder heb ik geen probleem met welke website dat ook.
Het is algemeen bekend dat welke Android apparaat dan ook boordevol bugs zit.
Behalve dan bij de tevreden bezitters van die Android apparaten.
Dat jij geen problemen ondervind wilt niet zeggen dat de honderden miljoenen overige gebruikers geen problemen hebben.
Wanneer al die honderden miljoenen Android gebruikers zoveel problemen hebben als jij denkt (hoopt?) dat ze hebben, zou het snel afgelopen zijn met Android. Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom bezitters van een Android smartphone zo fanatiek trouw zouden blijven aan Android wanneer ze daar echt zoveel problemen mee hebben, dat ze niet overstappen op een iPhone of Windows Phone. Dat soort onvoorwaardelijke trouw is meer iets voor Apple fans.
Je moest eens weten hoeveel mensen geen Android zouden kopen maar kopen omdat ze perse geen Apple willen.

Men probeert krampachtig tevreden te zijn met Android toestellen terwijl het gewoon veel meer bugs heeft waar veel mensen last van hebben.

En er is niet veel keus he?

Men zou echt wel overstappen als er een soort 2e Android zou zijn maar die zou dan last hebben van hetzelfde probleem.

En het is ook allemaal niet erg, ik begrijp alleen niet hoe je niet kunt erkennen dat een open OS als Android die talloze configuraties moet ondersteunen niet meer bugs kan hebben dan iOS.

Dat is gewoon een feit.

Het kan niet anders dan dat er veel meer bugs inzitten, dat is inherent aan hoe Android is opgebouwd.

Je kan toch niet zeggen dat Android EN functionaliteit heeft EN gebruiksvriendelijkheid EN vloeiend draait EN probleemloos werkt?

Ergens is er iets wat nadelig zal werken en dat is dus dat de gebruiksvriendelijkheid en probleemloze werking aangetast zal worden door de openheid en functionaliteit van het OS.
ik begrijp alleen niet hoe je niet kunt erkennen dat een open OS als Android die talloze configuraties moet ondersteunen niet meer bugs kan hebben dan iOS.
Ik heb nooit gezegd dat Android minder bugs heeft dan iOS. Ik zeg alleen dat Android niet zo brak is als jij zegt. Dat zeg ik omdat ik die problemen zelf niet heb. En ik heb het echt wel door wanneer de camera app vastloopt, de schermvergrendeling niet werkt of wanneer ik andere problemen heb die jij beschrijft.
Een potentieel zwak punt van Android is inderdaad de talloze configuraties die het moet ondersteunen (maar dat is ook meteen een sterk punt omdat dat voor iedereen wat wils oplevert). De zwakte zit 'm in de drivers die iedere fabrikant afzonderlijk moet maken voor de te ondersteunen hardware en de ene fabrikant is daar beter in dan de andere. En de ene fabrikant geeft zich daarvoor misschien minder tijd omdat ze altijd de allernieuwste componenten willen gebruiken terwijl een andere fabrikant daar nog even mee wacht om zichzelf meer tijd voor een goede driver te gunnen.
Je kan toch niet zeggen dat Android EN functionaliteit heeft EN gebruiksvriendelijkheid EN vloeiend draait EN probleemloos werkt?
Ik kan niet anders dan meer dan zeer te vreden zijn over EN de functionaliteit EN de gebruiksvriendelijkheid EN de performance/ responsiveness EN de probleemloze werking van mijn toestel. Ik ben altijd een tevreden gebruiker geweest van SonyEricsson smartphones en dat is de enige reden waarom ik nu een Sony toestel met Android heb. Wanneer de combinatie Sony/ Android mij in de toekomst in de steek zou laten staan voor mij alle opties open, alle fabrikanten en alle OS-en. Wanneer Sony in de toekomst ooit een toestel met WP (of een ander smartphone OS zoals Ubuntu Touch) uit zou brengen zal ik daar ook serieus naar kijken.
'in sommige europese landen' =/= heel europa, dat betekend dat er landen zijn met 1/10 = wp, dat wil ook zeggen dat er veel landen hieronder liggen
Ik weet niet waarom je naar -1 gemod bent (eigenlijk weet ik dat wel. Het merendeel hier gebruikt het modden verkeerd, maar goed. Andere discussie).
Maar ik ben het grotendeels wel met je eens. Microsoft probeert gewoon erg agressief Windows Phone op de markt te drukken en laten we eerlijk wezen. Elk bedrijf met zo ongelooflijk veel geld zou hetzelfde doen. Gewoon fabrikanten grof betalen om hun eigen product op de markt te drukken.
Ik zelf denk dat het wel wat kan worden. Ik heb nu een aantal maal een Windows tablet in mijn handen gehad en ik moet zeggen dat ik het niet onplezierig vond werken. Vooral voor de zakelijke mensen zie ik enorm veel potentie. Het merendeel gebruikt Word op de zaak en op de tablet is dat gewoon vaak een gemis (is mijn persoonlijk ervaring). De integratie met Windows Phone is ook handig om snel even iets te reviewen in je Word of Excel document.
Ik denk dat het wel potentie heeft. Ze hebben momenteel gewoon even een deukje opgelopen met het Windows 8 debacle. Ik snapte de ophef m.b.t. niet meteen naar het bureaublad komen, maar het ontbreken van het startmenu heb ik nooit gemist. Ik gebruikte sinds Vista het start menu al niet meer. Gewoon op start drukken en typen wat je wilt starten (wat al jaren zo werkt) is veel sneller dan door dat vage menu heen klikken. En de vaak gebruikte programma's aan je taakbalk pinnen.
Maar goed ik dwaal weer af en stop nu met typen :)

(en nee, ik ben geen MS fanboy. Ik het een Nexus 4 privé, een iPad privé, een iPhone zakelijk en Windows 8 op de zakelijke laptop. Ik gebruik alles door elkaar en alles heeft zo zijn voor en nadelen. Maar in Windows 8 / Phone zie ik gewoon een eerste OS welke zowel op de tablet / laptop / PC en smartphone goed zou kunnen werken. Tis alleen nog een kwestie van marketing en gewenning bij mensen. De klagers zijn gewoon vaak de mensen die niet aan verandering kunnen wennen en nog steeds zo'n grijze Windows 95 startbalk onderaan hun scherm hebben omdat ze niet aan een ander kleurtje kunnen wennen)

edit:
typo's

[Reactie gewijzigd door Fabbie op 12 december 2013 08:50]

Ik kan me niet voorstellen dat Microsoft wanhopig wordt, verdienen miljarden per jaar aan licenties voor android smartphones, en dat krijgen ze zonder dat ze iets moeten doen of produceren. Van dat geld kunnen ze best een fabrikant of twee omhalen om WP8 telefoons te maken.
Als of google niet het zelfde deed met android in begin.
Dat hangt er allemaal een beetje vanaf, momenteel is er een duopolie op smartphone os vlak wereldwijd. Mensen die een alternatief zoeken ipv Android/IOS kunen enkel bij Windows Phone terecht. Is dit slecht? Volgens mij niet, maar als nadeel van wp moet ik vermelden dat het een gesloten systeem is. Dit kan een voordeel zijn voor een aantal gebruikers maar de meesten vinden dit vervelend. Er worden de komende maanden een aantal nieuwe systemen beschikbaar bv Ubuntu Touch en Sailfish. Afhankelijk van hun succes zal Windows Phone verder groeien of stagneren op een bepaalde markt aandeel. (persoonlijk mening, kan er langs zitten)
Maar gezien de grote marketing campagnes en alle inzet om Windows Phone aan de man te brengen, vind ik de huidige resultaat niet echt een succes.
Ik verwacht dan weer dan de pers steeds wanhopiger begint te worden omdat de mobile variant van windows gestaag verder groeit. Uiteindelijk krijgen steeds meer mensen in de gaten dat google schaamteloos zit te dataminen via haar Android. Apple moet goed uitkijken met haar dichtspijkerpolicy. Nu al weerklinken er geluiden van mensen die gewoon baas over hun eigen apparaat willen zijn. Het is nog slechts een kwestie van gedegen applicatiegroei en ondersteuning van kwalitatief hogere schermen en processors op het WP platform. Zoals altijd met Microsoft komt er vanzelf aan.
:)
Ik krijg steeds meer het idee dat Microsoft gigantisch wanhopig begint te worden.
Ik weet niet of 'wanhopig' het juiste woord is, maar het lijkt er inderdaad op dat Microsoft Windows Phone serieus hard wil pushen om het toch maar een succes te laten worden.
Verder verwacht ik niet dat Windows Phone ooit een groot marktaandeel zal hebben, gezien de concurrentie.
Ik denk dat Windows Phone een goede kans maakt, zodra het wat bekender wordt (meer telefoons met WP erop zou daarbij kunnen helpen). Toen ik voor het eerst een Lumia met WP8 probeerde, was ik aangenaam verrast over hoe soepel alles draaide op de eenvoudige hardware, vergeleken met m'n eigen Android-telefoon.
Technisch was ik zeer onder de indruk, het was alleen jammer dat er niet zo veel apps voor zijn, en dat er nog wat kinderziektes in de apps en het OS zitten. Maar dat zal wel goed komen.
Wat jij wanhopig noemt zou ik als een volgende stap na de overname van Nokia kunnen zien :-)
Ik kan mij voorstellen dat bedrijven van dit formaat hun strategie vooraf plannen en gefaseerd in werking zetten. Wij zien achteraf steeds een deel van de strategie, maar meestal hebben wij nooit een totaal overzicht van het gehele plan. (En dan nog: Of het een goed plan kan ik niet beoordelen want dat is nou eenmaal mijn kennis/vakgebied niet).
Ze blijven groeien, dit vertaald zich ook duidelijk naar de marketplace, steeds meer apps komen en steeds meer apps/games komen vrijwel tegelijkertijd uit op WP, dit is echt een signaal dat WP niet meer het platform is die ooit wel in de toekomst nog wel een halfgare app krijgt. Dit op zichzelf zorgt dan weer voor een sneeuwbal effect, apps komen sneller, dus mensen kopen WP eerder, zorgt weer voor marktaandeel waardoor het voor app makers aantrekkelijker is.

Verder wilt MS gewoon dat WP een succes is, dit moet je niet in termijn bekijken van een jaar, 3 jaar of 5 jaar, maar nog veel langer, en ze willen daarbij hun partners houden.

Verder bestaat de Scroogled campagne al lang en was gewoon een antwoord op Google's Don't be Evil. Ik vind beide dan ook zeer ongewenst gezien ze naar mijn idee beide 'evil' zijn die ons beide doen scroogelen. Ze maken elkaar namelijk verwijten die ze zelf ook doen.
Persoonlijk vind ik de windows phone fijner in gebruik en mooier dan android telefoons. Het nadeel is alleen de appstore. Hopelijk gaat die snel groeien met ook de xbox die het platform voor ontwikkelaars aantrekkelijker maakt.

Nu blijf ik nog ff bij iphone
Ik vind het ook wel een erg rare zet.
WP is trouwens wel aan het groeien op dit moment.
Ik heb zelf een Lumia 920 en moet wel zeggen dat ik nooit nog een Android Phone zou kopen.
WP is echt veel cleaner en smoother en men is nog druk bezig om extra features toe te voegen
Apple stuff is sowieso niet aan de orde voor mij...
Als mobile developer merk ik weinig van die WP groei desondanks dat men op tweakers.net (altijd al wat een MS hivemind geweest imo) al maanden zit te verklaren dat WP aan het groeien is.

Het is nog altijd Android en iOS die de klok slaat en het is niet dat het mij echt boeit dat marktaandeel gezien ik geen aandelen heb in die bedrijven, maar dat is gewoon de realiteit die IK merk.

Als WP echt zo het succesverhaal zou zijn dan moet Microsoft echt niet dergelijke ingrepen doen zoals het de laatste maanden heeft gedaan.
Nou smoother vind ik niet, laatst nog een 1020 en een s4 in de hand gehad. Daar was de s4 wel degelijk smoother dan de lumia.
Wp lijkt smooth vanwege de tiles, maar ik krijg bijna koppijn van de stotteringen, vooral in de menu's zoals de instellingen waar alles tekst is. Ik wil dat de tekst goed leesbaar is en niet Stottert wanneer ik slide, dat was ook de reden waarom ik de 8x vrij snel verkocht had. En in de lumia 1020 zag ik geen verschil helaas.

Wp vind ik qua vloeiende gedachten veel op de s2 van Samsung lijken. Het is het net niet qua gevoel.

Maar goed hopelijk gaat Samsung zich ermee bemoeien en komen er eindelijk eens Wp toestellen die wel lekker lopen, tot die tijd blijf ik zekerweten bij mijn 5s.
waarom vertellen mensen van dit soort aanoonbaar onzinnige verhalen?
stotteren? niet vloeiend? ehm... ik moet echt me best doen om iets te laten stotteren. gisteren nog een update binnen gehad van Windows Phone die de boel nòg smoother maakt.

maareuh... het instellingenscherm laten stotteren. ik zou zeggen: challenge accepted?
Stotteren van teksten? De Lumia is juist als boter in zijn interface, zo vloeiend! Vind zelfs bij Android vervelend het scrollen, niet dat het laggy is, maar geeft me een gevoel dat er een vertraging opzit, vergelijkend als een diesel die optrekt.
Nou ja, ik denk dat je gedownmod wordt omdat je jouw persoonlijke ervaring weg probeert te zetten als een feit. Dat jij iets op een bepaalde manier ervaart, maakt het niet direct voor de gehele wereld waar.
Een mening is geen feit. Zit een wezenlijk verschil tussen.

Mijn praktijk ervaring is dat ik op mijn Samsung Ativ S, een Windows phone 8 telefoon, NOOIT last heb van lag. Waar ik met mijn 2 vorige Android toestellen de GSM's bijna meermaals kapot heb willen gooien tegen een muur uit frustratie, vanwege het feit dat een user interface meermaals niet meer reageert of, nog ergelijker, zo vertraagd dat de enige oplossing is hem uit/aan te zetten, heb ik dit bij mijn Windows Phone nog nooit meegemaakt. Nu is mijn Samsung natuurlijk geen maatstaf voor alle andere toestellen, maar mij heeft het persoonlijk wel overtuigd van de potentie van het OS.

Welke GSM had je welke wel traagheid had binnen Windows Phone? Ben nu wel benieuwd nml.

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 12 december 2013 13:56]

hij beweerde da the t de nokia 1020 was. Een van de moderne high end toestellen.
Ben zelf geintresseerd wegens detop camera daarin en heb dus wat met het apparaat gespeeld. Vloeiend, snel, soepel en meer van dat soort superlatieven zijn op zijn plaats. lag? Dat moet een defect toestel geweest zijn, een andere verklaring is er niet. Behalve dan een reviewer die erg gekleurde info verschaft.
Zelf de 8x gehad en met de 920 en 1020 gespeeld, had ik op het moment van spelen met de Lumia een htc one in bezit.

Nee mensen die zeggen dat het smooth loopt vind ik een persoonlijke ervaring ook al word dat als een feit neer gezet. Het loopt smooth vergeleken oude android telefoons of de iPhone 3GS. Vergeleken de huidige telefoons van android en iOS loopt Wp helemaal niet zo smooth als dat iedereen zegt.

Zodra het over een Wp toestel gaat word gezegd dat het zo smooth loopt.. Uhum
Nou ja, dat sluit dan niet aan bij mijn persoonlijke ervaringen. Granted, ik heb een Samsung Ativ S, en m'n vriendin heeft een Nokia Lumia 800 (WP 7.8) en bij beide is de user interface sneller dan dat ik op welk Android toestel heb mee mogen maken. Heb daarbij ervaring met een Samsung galaxy (sII) met oudere Android versie, een HTC one v (android 4x). Misschien zijn het de launchers o.i.d. die o.a. Samsung en HTC gebruiken of zo, maar een zo'n hakkelende UI op als bij de Android telefoons heb ik binnen WP nog niet meegemaakt. Heel sporadisch heb ik wel eens wat haperingen in apps (vooral bij starten), maar ook lang niet zo vaak zoals bij bij Android - en eigenlijk al helemaal nooit dat bijvoorbeeld een app in het geheel crashte of echt hangt - zoals bij Android wel regelmatig het geval was.

Ben overigens ook geen fanboy, heb ook gewoon een Ipad 2 met voorheen IOS 6, nu IOS 7, dus hands on ervaringen met alle 3 de mobiele OS'en. Moet zeggen dat qua UI feel IOS en WP elkaar niet ontlopen naar mijn mening, en Android toch echt pas als derde eindigt. Maar goed, zoals gezegd, dat is hoe het bij mij overkomt.. Een mening, en vrij subjectief dus. ;)
Dus kom je ook met oude en/of goedkope telefoons aanzetten.
Ja, want als ik een 200+ euro telefoon vergelijk met eentje van 200+ euro, dan is het geen eerlijke vergelijking uiteraard. ;)

En ja, de Lumia 800 komt uit 2011, de one v uit 2012.. Dus je hebt idd gelijk.. De beter presterende WIndows phone telefoon.. is idd OUDER.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nokia_Lumia_800
http://en.wikipedia.org/wiki/HTC_One_V
Tja, ik heb een Nexus 4, Note 3, Lum ia 900 en een 920 (gehad). Maar in mijn ervaring was de 920 sneller en stabieler dan de Note 3. Ik wilde alleen weer een groter scherm en een stylus (vind tekenen leuk als ik me verveel) waardoor ik voor de Note 3 heb gekozen. Anders had ik sowieso weer een Windows Phone gehaald. Microsoft is in dat opzicht echt ernstig ondergewaardeerd.

Ik wordt ook kotsmisselijk van al die domme android skins! Touchwiz is afgrijselijk! Zodra er een degelijke customrom met stylus ondersteuning ga ik al die zooi er af knallen want Samsung kan gewoon echt geen stabiele software maken. Het is echt ZOOI! Windows Phone daarentegen kent die rommelskins niet en daarvan weet je dus exact wat je kunt verwachten, net zoals bij iOS, alleen toch net meer customisable dan iOS.

Hopelijk vloeien Windows Phone en RT snel samen en komter een Note-achtige smartphone op de markt dan ben ik direct weer om!
Ze hebben gewoon een punt met hun Scroogled-campagne. Alleen mist het zijn doel een beetje
Mocht het waar zijn, dan vind ik het maar raar.
Samsung is bezig met een eigen platform, waarom dan WP8 nog promoten? Als MS zo graag wilt dat andere fabrikanten ook WP toestellen gaan uitbrengen, waarom dan Nokia overnemen? Ze konden dan veel beter Nokia geld geven om ze nog eens te verplichten om voor een x aantal jaar WP only toestellen te leveren.
Samsung is een allesvreter. Het ''boeit'' Samsung niet wat ze op de markt brengen. Als ze het kunnen verkopen dan doen ze dat. (zouden ook gek zijn als ze het niet doen) In de afgelopen jaren is de naam en daarmee faam zo hoog geworden (door enorme marketing campagnes onder andere) Dat het nu lijkt (misschien ook zo is) dat ze alles verkopen wat los en vast zit. Het maakt dan ook niet uit of er vergelijkbare toestellen of devices zijn die meer bieden voor hetzelfde geldt. De massa kiest dan voor de naam; Samsung dus.

Als Microsoft een hoger marktaandeel wil, moet je natuurlijk bij een gigant aankloppen. Het heeft geen zin om WP software op LG te zetten. Daar loopt bijna niemand mee rond. Hetzelfde geldt voor HTC. De afzetmarkt van deze merken is gewoon te klein. WP op Samsung zal denk ik ook maar tijdelijk zijn. Totdat WP een stuk meer marktaandeel heeft , zodat de massa weet dat WP goed werkt. Dan maakt het minder uit van welk merk de hardware is.

edit @hierboven: Vanaf Januari wordt Nokia overgenomen door Microsoft. Hun geld toestoppen heeft praktisch geen nut.

[Reactie gewijzigd door Chrosser op 12 december 2013 09:53]

Nog zo'n gerucht: http://news.cnet.com/8301...y-says-analyst-wait-what/ -> Microsoft & Apple "moeten" een front vormen tegen Android.

Gelukkig worden geruchten pas bevestigd/ontkracht als de tijd voortschrijdt dus wat dat betreft even een paar korrels zout over het internet strooien :)
Een gerucht van een bron met inside info is heel wat anders dan een mening van een analyst ;)
Side-stepping: analysten heb je in alle vormen en maten. Net zoals dat er wat duurbetaalde economen bij een niet-overheidsinstantie werken en "zomaar" de AAA-rating van een land kunnen afwaarderen op basis van financiele analyse zodat de rest van de financiele wereld (die wel gebonden is aan regels) dus hogere rente-percentages aan dat land kan gaan berekenen?

Ben het met je eens; niet elke analyst is een bron maar er zijn voldoende bronnen met een argumenthoudende analyse.
Want we hebben nog nooit insiders gehad die zelf hun mening geven wat dan als feit wordt genomen?
Dat heb ik nergens beweerd, maar de mening van een analyst weet je sowieso al van dat dit niet van binnenuit een bedrijf komt (wat ook weer niet betekent dat bedrijven hier niet mee bezig zijn/ooit zullen zijn). Dat je nog altijd je gezond verstand moet gebruiken en ook een klein beetje achterdocht kan gebruiken bij 'insider' geruchten staat daar helemaal los van.
Zoals Google bezig is met Android kan WP niet anders dan een succes worden.
Volgens mij hebben ze enkel meer tijd en meer toestellen nodig.
Denk dan ook dat dit gerucht niet enkel een gerucht zal blijken te zijn.
Ik vraag me dan toch af hoe Google bezig is met Android?
Het OS vind ik nog steeds erg fijn en het werkt prettig. Wat wil je nog meer?
De troep die geïnstalleerd wordt, zoals Google+, Hangouts, etc.... hoef je niet te gebruiken.
Maar het zit wel op je toestel. Talloze apps, die je niet gebruikt en nooit zal gaan gebruiken. En Google is hard bezig om op verschillende platforms van alles door je strot te duwen.

En betreffende Android: ik vind het maar chaos. Elk toestel is weer anders en je zoekt je verloren, als je een Android-toestel in handen hebt wat je niet gewend ben. Ik heb zelf een BB Z10, en daar heb ik in de basis drie schermen: apps, openstaande apps, en berichten.

Op Android is alles mogelijk en dat is meteen het grote manco van Android.
Maar die troep staat er wel op, ik had op mijn Android smartphone een nieuwe launcher geïnstalleerd, simpelweg om die iconen tenminste niet meer te moeten zien. Android zit gewoon vol rommel, terwijl je bij Windows Phone gewoon alles kunt weghalen, op de basisfunctionaliteiten na.
Als Samsung ook <300 euro Windows Phones gaat maken, kan dat best een succes worden denk ik. En ook wel een logische stap van Microsoft als dit waar is; met een groter marktaandeel zijn ontwikkelaars sneller geneigd ook voor dat systeem apps (en updates daarvan) te maken. Dat is weer goed voor de verkoop en zo weer rond.

Het lijkt me een slechte ontwikkeling als er alleen nog maar Android en een klein stukje ios overblijft; liever ook nog één of twee andere partijen die ook daadwerkelijk meetellen.
JUIST Samsung deed dit.
Ik heb een half jaar geleden een Samsung Ativ S aangeschaft.
(ben geen fan van de Lumia vormgeving helaas)
Toestel kostte nog geen 250,- euro maar is verder wel gelijkwaardig aan Galaxy S3
En omdat er Windows Phone op draait ipv Android, voelt hij ook nog eens VEEL sneller aan ;)
Had de ATIV S niet een veel hogere introductieprijs?
Ja, volgens mij zat hij bij introductie rond de 500,-
Ik snap die lage prijs ook niet, maar vond het ook niet erg ;)
Dat zou dom zijn van MS, Samsung is al een hele grote speler.
Hoe wilt MS dan ook een grote speler worden, ja ze nemen een gedeeelte van Nokia over maar dat betekent niet dat ze opeens aan de top staan.
Ik zou zeggen niet doen!
Omdat er niks zo wispelturig is als marktaandeel in de mobiele markt? Wie weet praten we over 2 jaar niet eens meer over Android, smartphones worden om de 2 jaar vervangen, kan dus best mogelijk zijn. Daarbij, Samsung is een grote speler, dat is een beetje het punt hier.
Wellicht dat HTC ook zijn pijlen volledig zou moeten richten op WP? Kijk eens uit wat voor diep gat Nokia (overgenomen inmiddels door MS) is gekropen en hoe de zaken weer een vlucht beginnen te nemen..

Los van dat, het is in mijn persoonlijke beleving zo'n bere goede ervaring die ik met WP op een HTC Titan én nu op de Samsung Ativ-S heb, dat ik niet meer terug wil naar Android. Een ervaring die veel mensen om mij heen hebben die overgestapt zijn.

[Reactie gewijzigd door BAMMER op 12 december 2013 09:43]

(overgenomen inmiddels doos MS)
Nokia IS nog niet overgenomen, maar gaat overgenomen worden!
Ik ben begonnen ooit met een Samsung Galaxy S, vervolgens overgestapt op ene LG Optimus 2x, en daarna kennis gemaakt met WP7.5 op Lumia 800, uiteindelijk ben ik nu in bezit van een Note II en een HTC One.

Dus als het gaat om vergelijkingen tussen de twee Os'en, dan kan ik daar wel aardig over mee praten.
Beide besturingssystemen hebben zijn voor- en nadelen,

Android vond ik in het begin fijn werken, het was nog niet zo rommelig en ik heb met me Galaxy S echt veel plezier er aan gehad, zeker nadat ik hem geroot had en er een custom rom had opgezet liep het toestel erg fijn, en was ik er dik over te spreken. Vervolgens besloot ik hem op te volgen door de Optimus 2x. Wat een zeer grote mislukking is geweest, zonder custom rom of rooten werkte het toestel heel erg traag. Ik besloot om wat nieuws te gaan kiezen, namelijk WP7.5, ik vond het vanaf het eerste moment er al mooi uit, maar ik wou wachten totdat Whatsapp uit kwam met de WP7.5, ik heb er een jaar toch wel wat gezeur mee gehad als het ging om het app aanbod of beperkte instellingen. Die ik wel bij Android had die ik nu dagelijks miste. Maar het was fijn te bediening en ik was gecharmeerd van hoe het besturingssysteem in elkaar zat, dat jaar dat ik me toestel had ging dan ook vrij snel voorbij, in het heden heeft mijn vriendin me Lumia 800 in gebruik, zij is een echte sloper! Maar het toestel leeft nog en functioneert nog, echter wordt hij nu pas trager. Uiteindelijk besloot ik om verder te gaan met een Note II, een top ding en was er dik tevreden over, echter kon ik het ook hier niet laten om hem te rooten na 4-5 maanden tijd, weinig tot geen problemen mee gehad, maar het viel me zo ontzettend op hoe vaak wel niet een app onverwachts sloot of nauwelijks reageerde. Een terugkerend probleem die de Galaxy S en de Optimus 2x ook hadden, daarnaast vind ik de synchronisatie op WP toch wat fijner werken. Ook het dagelijkse gebruik vond ik de WP een stuk vriendelijker. Maar er waren ook beperkingen, één daarvan die ik ontzettend miste was om muziek in te stellen als ringtone, of een fatsoenlijke wekker. Ondertussen heb ik een HTC One, en ik mis gewoon iets aan het toestel, de software is oké maar ik vind de kleuren van het OS van Android eigenlijk niet zo heel mooi, het voelt somber aan.

Kortom beide besturingssystemen hebben kwaaltjes, iedereen zegt die WP slecht is, heeft er geen jaar mee gewerkt of oordeelt alleen op het uiterlijk, als Microsoft er voor zorgt dat het OS je wat vrijer laat in keuzes maken, om het toestel iets meer naar eigen hand te brengen, dan ben ik om en stap ik zo over naar WP.

Het viel me op dat ik met Android ook terug val op maar een aantal beperkte apps, denk dat het maar een handjevol is die ik echt dagelijks gebruikt, maar die overigens ook nu ondertussen op WP te vinden zijn.

Na android ga ik ruiken aan iOS, en hopelijk kan ik dan een goed oordeel geven over welk OS het fijnst is, maar het zal nooit voor iedereen hetzelfde zijn, men heeft altijd een eigen voorkeur, zo mis ik ondertussen na een jaar toch wel een beetje mijn Lumia 800 qua gebruik.

Dat Microsoft overigens Samsung wilt betrekken, is natuurlijk niet gek. Stel je voor je brengt een Samsung Galaxy toestel uit met WP, dan weet ik dat het als een toerelier zal verkopen, natuurlijk zal Galaxy alleen voor Android zijn, maar mensen kijken opvallend weinig naar het OS is mij opgevallen, een merk staat hoger in de pikorde, zeker bij beginnende smartphone gebruikers raad ik gewoon een OS als WP of iOS aan, het is zoveel gebruiksvriendelijker. Als telecomwinkel wordt je echt dood gebombardeerd met simpele android vragen, waar ik altijd een flinke zucht moet bij laten. Het OS is gewoon prima voor gebruik, maar hoop toch dat ze een paar keuzes maken qua vrijheid zodat het echt kan concurreren met de android.

[Reactie gewijzigd door Dhr.Maassen op 12 december 2013 12:06]

Maar er waren ook beperkingen, één daarvan die ik ontzettend miste was om muziek in te stellen als ringtone, of een fatsoenlijke wekker.
Ik heb zelf de Lumia 920 en daarop kan je de Nokia Ringtone maker installeren en zelf bepalen welke deel van een lied je als ringtone wilt gebruiken. Wekker zat er bij mij standaard in vanaf de eerste versie van WP8. Misschien dat dat een beperking is/was van WP7.5.
In het begin miste ik nog weleens wat apps, maar daar zit veel verbetering in. Het gaat de goede kant op en is het alleen maar goed nieuws dat de marktaandeel daarvan groter is, ook al komt het door de goedkopere Lumia 5 serie. Het wordt iig interessanter voor ontwikkelaars.
Daarnaast heeft Nokia naatuurlijk de degelijkheid die ongeevenaard is. Je hebt geen coverse.d. nodig om je toestel mooi te houden, ik heb hem zelfs al een paar keer laten vallen (waarvan een keer op straat vanb 1,5 m) maar je ziet het er niet aan. Dan heb ik het nog niets over de Maps(HERE) apps gehad.
@Amito ik bedoelde dat ik de wekker té beperkt vond! Een lekker ontspannend muziekje was geen verkeerd.

Nokia Ringtone is een functie die na mijn ervaring kwam, en mijn reactie was op basis van WP 7.5 ;)
Dat is wel een hele goede functie moet ik zeggen en echt een verbetering.

Betreft het argument missende apps ben ik het mee eens, het is echt flink verbeterd! en WP8 is natuurlijk een flinke voorsprong.
Samsung heeft al eens een "Galaxy-toestel" gemaakt met WP erop: de Ativ S. Hij lijkt in alle opzichten op een SIII (zelfde processor als de Amerikaanse SIII, 1 GB intern geheugen, SD-kaart opslag, 4,8" 720P scherm, ontwerp wijkt ietsjes af).

Helaas verkoopt dat ding totaal niet als je naar de prijs van het toestel kijkt: al een half jaar wordt dit product voor rond ¤200 verkocht. Dat is toch wel een verschil als je kijkt naar de SIII waar je nu nog steeds ¤300 voor neerlegt. Waarom de Ativ S zo slecht verkoopt is me een raadsel want de prijs/kwaliteit verhouding is belachelijk goed. Samsung heeft totaal geen marketing voor de Ativ S gedaan, wat mogelijk een reden zou kunnen zijn voor de slechte verkopen. Het lijkt er daarom op dat Samsung een deal met Microsoft had gesloten waardoor ze verplicht waren een WP8 toestel uit te brengen. Maar verder heeft Samsung totaal geen moeite gedaan om het product te verkopen. Een nieuw Samsung toestel met WP gaat misschien weer een flop worden, als ze weer dezelfde verkoop "strategie" toepassen.
mooi geschreven en verwoord.
Ook ik heb mijn verleden, zowel met windows mobile, droid en nu wp8
mijn wp8 heeft nu inmiddels drie updates doorlopen en dat voor een toestel van net een paar maand oud.
En zie bij iedere stap of update een duidelijke verbetering in het os.
Doch idd ook ik ben van mening dat je als gebruiker toch wel bepaalde vrijheden mag hebben.

Zeker voor wat het sideloaden betreft, immers als je zelf je eigen app ontwikkeld hebt voor privegebruik.
Dan moet je eerst een developersaccount aanmaken om je eigen app op je eigen toestel te mogen zetten.
En dan ook nog eens voor een beperkt aantal.
Persoonlijk vindt ik dat nog wel een grote ergenis.
Het marktaandeel van WP bestaat momenteel alleen uit merendeels Nokia en hun grootste succes zijn de budget phones in de 500 en 600 series. Ik denk dat ze bij MS Samsung zover willen laten krijgen ook high end modellen uit te brengen (Samsung heeft daar op dit moment een betere naam voor) en zodoende ook aansluiting te krijgen. Persoonlijk denk ik dat beide bedrijven goed zouden kunnen profiteren, mits Samsung ook heel wat WP telefoons uit zou brengen, net zoals Nokia doet.
Mocht alleen Nokia en Huawei nog WP telefoons maken terwijl het marktaandeel stijgt, dan zou dat betekenen dat MS zijn mobiele markt zowat geheel onder eigen controle heeft en zodoende (net als Apple) heel goed zou kunnen optimaliseren.
Dus, ik denk dat beide richtingen zo hun voordelen hebben op de lange termijn. Jammer dat LG geen WP telefoons maakt.
Zoals gezegd, Samsung komt met flexibele schermen. Buigzaam dus. Het is gewoon een leverancier van hardware. Android speelt daarin geen rol.
Ik snap je comment niet precies. Het artikel gaat in op het gerucht dat Samsung mogelijk geld zou krijgen van Microsoft om Windows Phones te maken. Mijn commentaar daarop is dat het voordelig voor beide bedrijven kan zijn en dat, wanneer Samsung het aanbod afketst, er ook voordelen kunnen zijn (in de vorm van optimalisaties). Jouw commentaar gaat over flexibele schermem, die staan helemaal los van de discussie of Samsung WP telefoons gaat maken. Daarnaast is Samsung niet "gewoon" een hardware leverancier, maar net zo goed een software boer. Kijk maar naar hun grafische schil over Android (touchwiz), hun Tizen (samen met Intel) en de Note software. Ik durf zelfs te stellen dat Samsung geen WP telefoons maakt omdat ze juist niet het hele OS kunnen aanpassen aan hun smaak. Ze kunnen zich niet genoeg onderscheiden van de andere fabrikanten, alleen door hardware en enkele apps. Nokia heeft al laten zien dat het op hardware zeker kan concurreren door verschillende "high end" features ook bij de budget toestellen te implementeren, denk aan het scherm dat met handschoenen nog bediend kan worden. Samsung kan zich onderscheiden met hun design, schermen, Note apps ondersteuning bieden en zodoende een rijkere ervaring geven aan WP telefoons. Ik zie namelijk een Note met WP erop wel zitten. De note apps zouden een goede aanvulling op WP zijn en het OS verrijken. Samsung dus gewoon afdoen als hardware boer is een te grove generalisatie, los van de flexibele schermen.
Oké, dan leg ik het, hoop ik, iets duidelijker uit.

Samsung maakt telefoons, voornamelijk Android. Samsung maakt ook zeeschepen. Samsung gaat telefoons maken met flexibele beeldschermen en die beeldschermen wil Microsoft ook hebben dus willen ze Samsung telefoons met flexibele beeldschermen waar Windows Phone op staat. Dan doet dat hele Android verhaal er niet toe. Het is gewoon: Microsoft wil de hardware kopen bij Samsung en dan is het een kwestie van Ja of Nee. En niet, waarschijnlijk doet Samsung dat niet omdat en dan 100 redenen bedenken waarom Samsung dat niet zou doen.

Samenwerking tussen Microsoft en Samsung bestaat al jaren.
Leuk verhaal maar het heeft echt totaal niks te maken met dit nieuwsbericht.
Nee, en het is maar een gerucht - dus helemaal geen nieuws(bericht) - maar jij weet er alles van. +1 voor jou.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 13 december 2013 05:00]

Nokia's highend toestellen zijn anders ook niet mis, zeker de meer recentere, en het is nu gewoon afwachten tot de x30 serie begint met WP8.1. :)
Mochten Samsung en HTC (samen met Huawei en Nokia) windows phone toestellen gaan maken is er nog heel wat moois mogelijk voor het marktaandeel.

Ik heb een tijdje WIndows Phone gehad en het beviel prima, maar het was er voor mij nog net niet. (Op dat moment nog geen support for fullhd schermen, etc).

Windows Phone groeit maar heeft het moeilijk, mensen denken 'klein marktaandeel, zal wel niks zijn...' of 'die en die specifieke apps komen pas later (if at all) op windows phone dus laat maar' terwijl die dingen pas veranderen als windows phone een groter marktaandeel hebben.

Anyway, ondertussen windows phone maar eens goed in de gaten houden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True