Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 184 reacties
Submitter: Blokker_1999

Het examencomitť van de Arteveldehogeschool in Gent heeft een algemeen verbod op het dragen van horloges tijdens examens ingesteld. De school vreest dat studenten gemakkelijker kunnen spieken dankzij de opkomst van smartwatches.

Ondanks dat smartwatches nog geen gemeengoed zijn, stelt de Arteveldehogeschool dat studenten als early adopters gezien kunnen worden en wil het met een algeheel horlogeverbod tijdens examens 'op zeker' spelen. Studenten dienen daarom hun horloge, inclusief 'ouderwetse' modellen met een wijzerplaat, in een locker of tas te plaatsen als er een examen wordt afgenomen, zo schrijft Datanews. Dit moet op de school al langer met smartphones en laptops gebeuren.

Via smartwatches kan informatie met een smartphone worden uitgewisseld. Terwijl de Galaxy Gear van Samsung uitsluitend notificaties kan tonen, is het met de Sony Smartwatch onder andere mogelijk om e-mails te lezen. Hierdoor kan een student informatie spieken tijdens een examen. Verder is er ook de vrees dat de camera in bijvoorbeeld de Galaxy Gear gebruikt zou kunnen worden om te spieken bij andere studenten.Sony SmartWatch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (184)

Het valt me op dat niemand de situatie nog heeft omgedraaid:

Wat heeft het nut van feiten stampen op de hogeschool als deze feiten op je horloge in handbereik liggen? Zeker met het oog op de toekomst, met google-glass achtige augmented reality in praktisch handbereik, en de verdere toekomst waar de hardware waarschijnlijk met het lichaam geÔntegreerd wordt. De antispiekmaatregelen zullen de mogelijkheden tot spieken niet bij kunnen benen, en dat betekent dat "spieken" simpelweg een efficiŽnte manier van on-demand kennis vergaren wordt. Je kan hier iets principieels tegen hebben, maar daarmee maak je jezelf niet meer dan een veredelde luddiet.

De angst dat mensen hierdoor langzaamaan dom worden is alleen valide als je een heel enge definitie van "dom" hanteert. De inzet van de bio-organische rekenkracht (onze hersenen) verplaatst zich gewoon naar velden waar een computer nog niet zo goed in is. Alle "onderzoeken" die probeeren aan te tonen dat het gebruik van technologische hulpmiddelen in leerprocessen de mens cognitief/rationeel lui maakt, zijn op zijn minst dubieus en geladen. Mensen onthouden echt wel wat voor hun eigen situatie/vakgebied/referentiekader belangrijk is, en laten data die niet direct relevant is naast zich liggen, om deze later op elk gewenst tijdstip raad te plegen. Natuurlijk, mensen die echt geen lust, wil of inzet tonen om zelf kennis op te doen zullen er ook zijn, net zoals je die nu ook genoeg hebt.

Natuurlijk is het onderwijs al langer bezig met een zeer graduele verschuiving qua methodes met betrekking tot het curriculum (bijvoorbeeld het vak geschiedenis, waar het zelf redeneren en leggen van verbanden veel belangrijker is geworden ten opzichte van het stampen van jaartallen), maar die evolutie gaat niet zo rap als de wet van Moore.
Ok dus je wilt niet de reacties horen van waarom het zo slecht is...

Wat ga je doen als de internet down/accu leeg is? Je hebt een minima aan kennis nodig om efficiŽnt te kunnen werken in een bepaald branche. Volgens jouw beredenatie kan een hart-chirurg net zo goed niet de hele hart(vaatstelsel/kamers/weefsels/etc) uit z'n hoofd leren, omdat hij dat toch via Google glass kan vinden.

Vindt jij dit dan verantwoord? Zou jij naar een dokter durven te gaan als je weet dat hij niet meer kennis heeft dan jij? Waarom zou je Łberhaupt nog naar 'specialisten' gaan als alles al op het internet staat? Nog even afgezien dat je heel veel moet gaan doorlezen en dan ook nog allemaal moet kunnen behappen.

Wij zijn geen machines, zelfs machines hebben tijd nodig om data over te zetten van de ene medium naar een andere medium. Wat ik dus probeer te vertellen is dat kennis tijd nodig heeft. Je kan niet verwachten dat je alles in een keer kunt snappen.

Als we naar de huidige curriculum vergelijken met die van 20 jaar geleden, dan zien we toch wel dat er een heleboel zijn weggeschrapt omdat er geen geld en geen tijd ervoor beschikbaar was. Vroeger ging je zeker op een TU van 's ochtends tot 's avonds laat naar school en kreeg je nog huiswerk. Dat is nu nog steeds hetzelfde alleen vindt de staat dat je niet langer mag studeren dan 5 jaar terwijl het vroeger 7 jaar gemiddeld duurde en nu duurt het 6,5 tot 6,7 jaar gemiddeld en nog steeds vind de staat het niet genoeg.

Sommige vakken die we op de TU krijgen kregen ze vroeger gewoon op de vwo(dan doel ik op Laplace en andere wiskunde), maar nu krijgen we die pas op de hbo/TU.

Ik heb van vele professoren hetzelfde verhaal gehoort en zelfs eentje die weg is gegaan naar het bedrijfsleven, omdat er niks meer te vertellen viel en hij totaal tegen was met het verminderen van zijn vakgebied.
Wat ga je doen als de internet down/accu leeg is?
Dat is inderdaad een probleem vandaag de dag. Dit is echter een veel breder en groter probleem. We bouwen technologische infrastructuren op infrastructuren, en zodra een pilaar wegvalt, hebben we een probleem. Zoals hierboven ook al gezegd, als vandaag het gas/water/licht uit zou vallen hebben we al een extreem probleem. Ik denk dat de evolutie van de technologie uiteindelijk noodzakelijk zorgt voor een soort van redundancy, waar systemen minder afhankelijk van elkaar worden, omdat de potentiele gevolgen bij uitval van een systeem alleen maar rampzaliger worden.
Je hebt een minima aan kennis nodig om efficiŽnt te kunnen werken in een bepaald branche. Volgens jouw beredenatie kan een hart-chirurg net zo goed niet de hele hart(vaatstelsel/kamers/weefsels/etc) uit z'n hoofd leren, omdat hij dat toch via Google glass kan vinden.

Vindt jij dit dan verantwoord? Zou jij naar een dokter durven te gaan als je weet dat hij niet meer kennis heeft dan jij?
Zoals ik al zei: Je gaat alleen leren wat voor jou relevant is (en dat doe je nu eigenlijk ook al). Als de dokter niet meer kennis heeft dan ik, dan is het geen kwestie van "durven" gaan, maar dan HOEF je niet te gaan, omdat je medisch probleem X (al dan niet met hulpmiddelen) zelf kan oplossen! Dat is het hele punt nou juist! Echter, zolang een menselijke dokter mij beter kan helpen blijf ik daarheen gaan. En zolang het vaststaat dat je je medische problemen niet zonder dokters kan oplossen, zullen mensen zich dus ook blijven inzetten voor het vak arts.
Wij zijn geen machines, zelfs machines hebben tijd nodig om data over te zetten van de ene medium naar een andere medium. Wat ik dus probeer te vertellen is dat kennis tijd nodig heeft. Je kan niet verwachten dat je alles in een keer kunt snappen.
Het is maar de vraag of we geen machines zijn, natuurlijk. Niet iedereen is het daarover met elkaar eens, maar het antwoord ligt relatief niet ver uit zicht. Als we wel machines blijken te zijn, dan bekijk je de zaak dus op te korte termijn, want uiteindelijk vervaagt de grens tussen externe en interne kennis.
Omdat dan iedereen maximaal dom wordt! Is je bril kapot, weet je niet meer hoe je moet poepen!
Nee, het uit je hoofd leren van feiten en die dan op een gezet moment herhalen maakt je dom. Ik ben bijna alle feiten waar ik maanden aan verspeeld heb terwijl het mooi weer was buiten vergeten. Alleen de dingen waar ik interesse in had heb ik onthouden, het is dus zonde om mensen te vermoeien met dingen die ze niet boeien, ene oor in andere oor uit. Misschien even onthouden tot de examens.
aandrang is volgens mij op een instinct niveau geregeld :P soort ingebakken I/O zeg maar
Dit dus. Het is niet de bedoeling dat we afhankelijk gaan worden van technologie. Dan kan je net zo goed examens afschaffen want alles is toch te vinden op internet.
Ik wacht nog op reacties van mensen die wťl mijn reactie volledig hebben gelezen, want op het "dom worden van mensen" ben ik al ingegaan.
Behalve dat je je mening als een feit presenteert:
De angst dat mensen hierdoor langzaamaan dom worden is alleen valide als je een heel enge definitie van "dom" hanteert.
Hoe eng is volgens jou eng? Zelfs dit "feit" slaat kant nog wal want het is niet te meten, dus kun je het moeilijk staven op waarheid.
De inzet van de bio-organische rekenkracht (onze hersenen) verplaatst zich gewoon naar velden waar een computer nog niet zo goed in is.
Oh, ok...
Alle "onderzoeken" die probeeren aan te tonen dat het gebruik van technologische hulpmiddelen in leerprocessen de mens cognitief/rationeel lui maakt, zijn op zijn minst dubieus en geladen.
Link eens welke onderzoeken je hier aanhaalt? Enne, zŪjn ze dubieus en geladen, of vŪndt je dat? Meningen als feiten presenteren, jeweets oldi.
Mensen onthouden echt wel
heus niet!
wat voor hun eigen situatie/vakgebied/referentiekader belangrijk is, en laten data die niet direct relevant is naast zich liggen, om deze later op elk gewenst tijdstip raad te plegen.
Oh, ok...
Natuurlijk, mensen die echt geen lust, wil of inzet tonen om zelf kennis op te doen zullen er ook zijn, net zoals je die nu ook genoeg hebt.
Kortom, je hele stuk is lariekoek. 8)7

[Reactie gewijzigd door _eXistenZ_ op 27 november 2013 22:37]

Natuurlijk is mijn stuk voornamelijk opinie. Ik weet niet waaruit je opmaakt dat ik mijn mening als feit presenteer, maar dat was zeker niet de bedoeling. Omdat ik het vooral heb over hypothetische toekomstsituaties kunnen er geen "feiten" bijgegrepen worden. Als het alleen maar om "feiten" ging, dan was er geen discussie nodig, toch? Want dan spreken de feiten voor zich.

Verder weet ik niet echt wat ik moet zeggen, je gaat verder weinig inhoudelijk op de materie in.

Ik ga geen onderzoeken linken omdat ik zelf te lui ben om te zoeken, maar het debat over de iPadscholen is bijvoorbeeld flink aangewakkerd de laatste tijd, wat mensen als een kans grijpen om te zeggen dat de nieuwe generatie niet meer in staat is om te leren, wat mijns inziens (deze keer expliciet erbij) onzin is. Zoals ik al eerder zei, het leren verplaatst zich pragmatisch naar een ander gebied.
Afhankelijk van de techniek zijn we nu toch al.

Of kun jij nog wat als je water stroom en gas uitvalt? Houd dat 3 maanden vol en 3/4e van nederland heeft het koud en hongerig.

Of die talloze overheidsdiensten die steeds meer richting internet gaan, je bank waarmee je hoofdzakelijk zaken mee doet via internet.

Tevens tellen dingen zoals het wiel ook als technologie, ( wel simpel maargoed) dus het hek is al van de dam :)
Klopt, en open boek examens heb je ook al.

Maar probleem met dit soort tech is dat men niet de bron opensteld maar ook mogelijkheid om de antwoorden door te sturen (dus zonder dat de student zelf zoekt en tot dat antwoord komt)
Jij geeft in principe mooi aan wat er fout is met shit niet meer uit je hoofd leren en je beperken tot je basisskills (want de rest is op te zoeken), want je tekst staat bol van de taalfouten.
Dat mijn text bol staat van taalfouten geloof ik graag.. ik woon al 13 jaar niet meer in NL en dan sluipt er snel een foutje in...

Maar om inhoudelijk op je opmerking in te gaan. Je leert basis skills, zoek skills en hoe systematisch dingen toe te passen. Dat is namelijk precies zoals dat in de praktijk gedaan word. Ik zit in de ERP branche en de complexiteit van dat soort applicaties is zo groot dat het simpelweg onmogelijk is het helemaal uit je hoofd te kennen. Dus met goed kunnen zoeken en logisch nadenken en genoeg basiskennis kunnen 99% van de problemen opgelost worden..
Ik ben het op zich met je eens, het grootste probleem voor scholen is denk ik dat zij de manier van toetsen aan moeten passen als zij dit soort middelen toestaan, iets wat onvermijdelijk is door de snelle ontwikkeling van de techniek.

Ik ben ook iemand die de daadwerkelijke informatie niet goed kan onthouden maar wat ik wel erg goed in ben is onthouden waar ik het antwoord kan vinden of het opzoeken van nieuwe informatie en uiteraard het onderscheiden van de nutteloze of foute informatie van het gene wat ik zoek, iets waar ik in mijn nog korte periode dat ik niet meer studeer en gewoon werk heb al veel aan heb gehad en zelfs oud werkgevers heb gehad die mij een half jaar later nog bellen met vragen over oplossingen voor problemen en hoe ik die heb kunnen vinden omdat zij dit niet konten vinden.
Ik studeer aan het Erasmus MC, en bij ons is dit ook al sinds 2 maanden ingevoerd. Dus zo nieuw is het niet. In Nederland zijn ze er ook al mee bezig.
Klopt, ze zijn er inderdaad vroeg bij. Heel veel van de scholieren hier hadden nog niet eens gehoord van een smartwatch, ze waren behoorlijk verbaast toen ze het hoorden aangezien er vaak maar 1 klok hangt in een zaal waar 400 man in kan.
Haha! Goeie ouwe tyd, je casio horloge helemaal vol spammen.
Maar meestal wist je de volgende dag alles omdat je een halve middag bezig was dat ding te programmeren :P
Later had je die rekenmachines met geheugen/agenda e. d. ik moet zeggen dat heeft vrij lang geduurd voordat ze dat in de gaten hadden...
Ik vind het begrijpelijk dat smartwatches verboden zijn tijdens tentamens, maar ouderwetse analoge horloges? Het lijkt me niet erg handig als je niet weet hoeveel tijd je nog over hebt tijdens een tentamen.
Het stomme is, ik kan dit al 15 jaar met mijn horloges. Ik heb een wat duurdere Casio, daar kun je telefoonnummers (met namen) in zetten. Intoetsen van tekst duurt wat lang, maar je kunt er rustig 40 woordjes Nederlands -> Frans o.i.d. inzetten.

Het is dus wel een beetje hypocriet.
idd volgens mij had ik 20 jaar geleden al zo'n Casio…
Was wel een elende om dat te programeren..
Nee, smarthwatches zullen waarschijnlijk mainstream worden en ze nemen nu al gewoon maatregelen om problemen te voorkomen. Heeft niets met hypocrisie te maken.

Weet je wat hypocriet is? Dat je geen pet op mag in de klas, maar dat een hoofddoek geen enkel probleem is, maar dit is erg offtopic dus laten we hier vooral niet op verder gaan.
Dat is waarschijnlijk omdat er ook smart horloges zijn die er wat schappelijker uitzien dan de Gear of de Smartwatch, de horloges van Cookoo bijvoorbeeld. Hoewel deze volgens mij ook nog niet gebruikt kunnen worden om te spieken is dat in de toekomst misschien wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Mikero op 27 november 2013 17:45]

Ik denk dat het vooral is om te voorkomen dat je elk horloge individueel moet gaan controleren. Op deze manier kan je veel sneller oordelen en zijn er ook geen discussies mogelijk.
Er is altijd wel een klok in het klas lokaal en anders regelen ze dit maar met deze nieuwe regel, non argument dus.
Dat ze dan maar zorgen dat die klok 100% correct loopt. Iets zegt me dat dit 99,9% van de tijd niet het geval zal zijn.

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 28 november 2013 06:19]

Ofwel werkt de klok en dan staat ze 100% van de tijd verkeerd of 100% van de tijd juist.
Ofwel staat de klok stil en is ze twee keer per dag juist. En als we dan tijd afronden tot op de minuut, staat de klok 2 op 1440 minuten juist per dag :)
Of maw ze staat slechts 99.86% van de tijd verkeerd, en dus niet 99.9% :p

Sorry, had even wat tijd teveel :)
Wel, bij mij in de gymzaal hing gewoon een grote klok aan de muur. Lijkt me wel dat ze een klok gaan ophangen als ze horloges verbieden :+
Dus vanaf nu kan je niet meer kijken hoe lang je tijd hebt voor je tentamen, wanneer er geen klok hangt in de klas? Handig...
Volgens Telegraaf gaan ze in elk ruimte een klok hagen waar een examen afgenomen word.
http://www.telegraaf.nl/d...horloge_bij_examen__.html
Ja, heel irritant, ben wel eens zonder horloge naar school gegaan, je weet dan niet tijdens een tentamen hoeveel tijd je nog hebt, maar je mist ook continu je horloge omdat je 'm niet voelt. Eigenlijk moet je een vervangingshorloge kunnen krijgen voor tijdens een tentamen, dan maar ook gelijk zoiets voor grafische rekenmachines.
Tja, soms hangt er weleens zo'n ding aan de muur met wijzers... hadden ze beter daar een klok kunnen hangen :+

Meestal is er wel een klok aanwezig, en zo niet, dan is het niet een heel spannende eis om voortaan een klok in het zicht te hebben hangen.
De meeste mensen hebben geen horloge, daarom is nu al bijna in alle tentamenruimten een klok te vinden aan de muur of op het digiboard.
Oh ja, want dit gebeurde nog niet met de iPod Shuffle.
Of wat te denken van de TI-83. Was een verplicht toestel toen ik naar de MTS ging en reken maar dat er naast spelletjes ook heel veel formules ingestopt konden worden.
Of wat te denken van de TI-83. Was een verplicht toestel toen ik naar de MTS ging en reken maar dat er naast spelletjes ook heel veel formules ingestopt konden worden.
En met een IR ontvanger/zender kon je dus ook files overzetten met daarin je antwoorden, ook daar geldt: dat kon dik 15 jaar terug ook al :+
Bedoel je met een IR ontvanger/zender in je rekenmachine? Zo ja, hoe werkt dit precies want ik heb veel rare dingen gehoord maar deze nog nooit:)
Precies, de TI-84+ werkt daar ook nu nog erg goed voor. Genoeg leraren die daar geen kaas van gegeten hebben.
Oh ja, want dit gebeurde nog niet met de iPod Shuffle.
Muziekspelers waren tijdens tentamens en examens ook verboden bij mij opschool....en dan hebben we 't over halvewege de 90's, toen mp3 spelers 't formaat van een baksteen hadden...
Hier bij mij op school zijn ze in 2013 nog niet verboden. Ik zou niet de eerste meer zijn als ik met een iPod Shuffle als horloge ging spieken.
Duurt wel lang dan, dat spieken, aangezien de Shuffle geen scherm heeft en je dus alles moet laten uitspreken
Ik heb een Ipod nano met een lunatik bandje en het lijkt redelijk op een echte digitale horloge behalve dat het scherm dan zwart staat. In principe kan ik hier gewoon heel veel in kwijt, zoals een hoop tekst te verwerken in de lyrics oid. Tijdens examens op de Hogechool Rotterdam nog nooit een opmerking gehad en check er toch regelmatig de tijd op. Natuurlijk druk ik nooit op de touchscreen waarbij de tijd verdwijnt en de player tevoorschijn komt maar hier wordt nog niet op gecontroleerd.
Echter heb ik me nog nooit bezig gehouden met spieken omdat ik mijn opleiding wel interessant vind en het informatie is dat later nog eens toegepast moet worden (moge dat duidelijk zijn).
Klopt, je kan het ook beter niet doen als je het mij vraagt. Maar ja, daar denkt niet iedereen hetzelfde over en dan krijg je mensen die een diploma krijgen voor dingen die ze niet kunnen. Slechte zaak dus.
Alleen zal het steeds moeilijker worden om technologisch spieken tegen te gaan, denk maar aan brillen met ingebouwd scherm, geen reden waarom dit in de toekomst niet in het glas kan verwerkt zitten, men is ook al bezig met contactlenzen met ingebouwd display.

We zullen steeds meer moeten vertrouwen op de eerlijkheid van de studenten.
(half) Of-topic: Postte al eerder dat dit zou gebeuren :+

Om terug te komen op jouw reactie, zou er geen ding zijn om ze onbruikbaar te maken? Tegen de tijd dat ze door meer consumenten gekocht worden zullen scholen wel met zoiets (moeten) komen lijkt mij.
Examen in een kooi van Faraday.
EMP bom aan het begin van het examen..
Je zal afhankelijk zijn van een insuline pomp....
En zo slecht is dat helemaal niet. Mensen die niet te vertrouwen zijn halen het toch niet. Worden ze er niet uitgegooid op school, dan wel in de maatschappij.
Als je vroeger spiekte ben je dus je hele leven een persoon die niet te vertrouwen is?

Er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die vroeger hebben gespiekt en nu een top functie hebben.. wat jij nu ook roept slaat echt nergens op imo
Je begrijpt me compleet verkeerd. Ik heb het niet specifiek over spieken. Het zal me worst wezen als je dat een keer doet. Echter, als je als gevolg van het feit dat je niet te vertrouwen bent spiekt, dan kan je er zeker van zijn dat je een keer uitgekotst word door de maatschappij. Niet omdat je gespiekt hebt, maar omdat je niet te vertrouwen bent. Het spieken is dus geen oorzaak maar een gevolg.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 27 november 2013 18:35]

Niet zelden wordt een hoge functie bekleed door iemand die niet te vertrouwen is. Het bedrijfsleven is niet zo heilig.
Dat weet ik. En op de lange termijn word zo'n persoon dan ook ontslagen. Op de korte termijn echter kunnen zijn mooie verhalen en overtuigingskracht mensen overhalen om hem zijn gang te laten gaan. Maar het probleem lost zichzelf uiteindelijk op. Dat betekent overigens zeker niet dat ik het goedkeur.

Het bedrijfsleven is zeker niet heilig, maar het levert wel welvaart op. En jij zou ook niet klagen als jij door een trucje uit te halen met een maas in de wet een paar miljoen verdiende. Uiteindelijk willen we allemaal veel geld en de meeste mensen zijn niet consequent genoeg om wanneer zij de kans krijgen om over de rug van anderen geld te verdienen nee te zeggen. Dus zeggen dat het erg is is leuk, er niet aan meedoen is veel leuker en veel moeilijker.
Ze zullen gerust te vertrouwen zijn, het probleem is alleen dat ze zelf niet met oplossingen kunnen komen e.d. Daardoor zullen ze "falen" in het bedrijfsleven en dus in de maatschappij.
Als ik in het bedrijfsleven iets niet weet, dan zeg ik dat gewoon. Daarbij kan ik dan een collega vragen die de betreffende informatie wel heeft, of de vraagsteller doorverwijzen naar een ander.

Op school wordt je vaak verplicht om te gaan gokken, dat is veel gevaarlijker dan erkennen iets niet te weten.

Wat dat betreft kunnen ze wat mij betreft beter een beperkte internet toegang toestaan dan alles maar hard proberen te blokkeren.

Stem de tentamens af op de aanwezige informatie bronnen, zo gaat het in de praktijk toch ook. Een klant verwacht echt niet dat ik hem overal direct antwoord op kan geven. De uitspraak "daar kom ik later op terug" of "ik zal het voor je uitzoeken" valt echt regelmatig.
Zeker bedrijfskunde gestudeerd?
Want ik kan niet even spieken of het ontwerp van dat frame sterk genoeg is.
En als ik het aan iemand anders moet vragen zou dat een klasgenoot zijn die wel heeft opgelet ;)
"En als ik het aan iemand anders moet vragen zou dat een klasgenoot zijn die wel heeft opgelet "

En waarom zou dat een probleem moeten zijn? In het bedrijfsleven overleg je ook met je collega's. Het resultaat dat je dan haalt is de winst (of het verlies) van jullie beiden.

Maak "spieken" legaal, en noem het overleg. Zo haal je met z'n allen de opleiding, en weet je ook hoe je moet overleggen. Desnoods de beperking om tijdens tentamens met beperkte groepen te overleggen (2/3) om chaos te voorkomen.

We worden in deze maatschappij als individu beoordeeld, en moeten ons allemaal maar aan het gemiddelde houden anders wijk je af. Als persoon A nou goed is in wiskunde, en persoon B in talen, laat ze elkaar dan helpen zodat ze er samen komen.

Ik heb liever een collega die de opleiding heeft gehaald door goed overleg en informeren bij anderen, dan iemand die echt heeft zitten blokken, maar geen enkel overleg kan voeren.

Je kent het docent type vast wel. Veel vakinhoudelijke kennis, maar totaal geen didactisch vermogen. Men noemt ze vaak de "specialisten", ik noem ze gevaarlijk omdat ze niet aan kennisdeling doen.
Omdat als niemand heeft opgelet niemand het meer weet....
En dan komt het dus weer terug in je cijfer. Geen enkel probleem dus.
Ben het grotendeels met je eens, erkennen dat je iets niet weet is ook een punt wat maatschappelijk veel geaccepteerder zou moeten zijn. Echter gaat zijn toetsingen als dit geen risico situaties.
Daarnaast zie je een belangrijk onderdeel van toetsing over het hoofd, de berekening van het cijfer. De manier waarop cijfers berekend worden gaat er vanuit dat leerlingen/studenten geen 100% score halen. Anders zouden er maar twee opties zijn: gehaald, niet gehaald.
Er wordt rekening gehouden met een foutmarge, vaak per opgave(mp uitgesloten).
Ben ik niet met je eens. In de ICT komt het omdat er steeds meer mogelijk is. Alles weten is onmogelijk. Een klant heeft liever een eerlijk, goed doordacht antwoord op zijn vraag, dan dat je maar wat roept en later blijkt dat het veel meer tijd/geld kost.

Waarop baseer je dat we "simpelweg gewoon steeds minder weten"? En heb je bewijs van je stelling dat het percentage geslaagden omlaag is gegaan en de kwaliteit/niveau van het onderwijs daardoor maar omlaag is gebracht?
mwa, een oplossing van iemand stelen is ook een oplossing, zo werkt het in het bedrijfsleven ook gewoon hoor ;)
In het bedrijfsleven wordt niet op een schoolse manier overhoord. Bovendien wordt op zo'n school een breed pakket aan vakken gegeven, waarvan sommige een student niet kunnen liggen. En een baan ga je niet zoeken op een gebied dat je niet ligt lijkt mij.
En daarom dat er net zoveel gespiekt wordt in het bedrijfsleven en met succes. Wie er geen graten in ziet te spieken zal dat later ook gewoon doen. En de maatschappij zal ze niet veroordelen of eruit kieperen eerder bejubelen.
Hee, had ik met jou niet een mooie discussie over iPads? :P

Maar ontopic, vertel wat je net zij maar even tegen iemand als Dirk Scheringa of een van de andere legio voorbeelden van gevallen CEO's of andere hoge piefjes. Wie bejubelt wat zij gedaan hebben? Noem eens een voorbeeld? Ik doe het in ieder geval niet en ik ken niemand die het doet.

Daarbij is er een verschil tussen spieken en stelen. Ik kan best iemand om hulp vragen, maar zodra ik simpelweg zijn idee of werk jat ben ik verkeerd bezig. Daar zit ergens een grens en die ligt voor iedereen ergens anders.
Kijk naar de Samsung fanboys die het spiekgedrag van Samsung bejubelen bvb.
Wacht wat? Haal hier alsjeblieft niet een Samsung vs. Apple gevecht bij, dat is dus werkelijk het meest nutteloze, domme en onzinnige wat je kan doen. Dat mogen fanboys voor me doen. ( En even mijn ongezouten mening: een telefoon heeft een scherm, wat knoppen en een speaker. Samsung heeft Apple niet gekopieerd, Samsung heeft een telefoon gebouwd. Niets verkeerds aan.)

Koop lekker waar je zin in hebt en val anderen daar niet mee lastig. En dit is nogal offtopic btw. Wat heeft een telefoon met CEO's te maken? Leg me dat eens uit.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 27 november 2013 19:18]

Leuk dat je mijn voorbeeld ondersteund met een mooie demonstratie er van ;)
Waarom bevestig je olapola's bericht waar je fel tegen reageert met:

( En even mijn ongezouten mening: een telefoon heeft een scherm, wat knoppen en een speaker. Samsung heeft Apple niet gekopieerd, Samsung heeft een telefoon gebouwd. Niets verkeerds aan.)

Als je dit stuk nou had weggelaten, had je geen -1 verdient.
Ik bevestig hem niet. Laat ik het even anders uitleggen: wanneer Toyota een auto maakt met vier wielen en een stuur, dan roepen we toch ook niet dat ze Ford gekopieerd hebben? Dat doen we niet omdat we allemaal weten dat een auto vier wielen en een stuur heeft.

Ik bevestig hem dus niet maar weerleg hem juist. Dat doe ik omdat ik het nogal een domme reactie van hem vond.
Je bevestigt het nu weer precies.

Apple fanboys zeggen dat Samsung alle Apple producten kopieert.

Samsung fanboys zeggen dat Samsung Apple nooit heeft gekopieerd.

Wat zeg jij? Jij haalt een voorbeeld over een auto met vier wielen, en concludeert dat Samsung apple niet heeft geconcludeerd. Precies wat alle Samsung fanboys zeggen, en dezelfde vergelijking die ik al 100 keer heb gelezen. (Nee, je kan een auto niet zomaar met een telefoon vergelijken)
Ja, en waarom heb je hem al 100 keer gelezen? Omdat hij klopt. Over meningen kan je discussieren, over feiten niet.
Nee, omdat de vergelijking niet klopt.

- Een auto heeft vier wielen om te rijden. Het rijden is de fundamentele functie van een auto.
- Een telefoon kan bellen, bellen is de fundamentele functie van een telefoon.

- Een auto heeft een stuur om bij het rijden naar links en rechts uit te wijken.
- Zo heeft een telefoon een speaker en microfoon om geluid in twee richtingen te hebben.

Je vergelijking is dus onzin.
Tja... je snapt het gewoon duidelijk niet. Maar als je hier een discussie over wil houden ga je maar naar het topic daarvoor. Veel plezier.
Haha. Eerst heb ik ongelijk, maar zodra jouw argument ontkracht wordt dan is het "je snapt het gewoon duidelijk niet".

Nee, een discussie voeren met een Android-fanboy die niets anders dan "Apple-fanboy" kan schreeuwen is een tijdverspilling...

Of in jouw woorden: "(...) dat is dus werkelijk het meest nutteloze, domme en onzinnige wat je kan doen"
En je hebt zojuist bewezen dat je het nog steeds niet begrijpt :) Maar zoals ik al zei, deze discussie is over. En voor de volledigheid, ik type dit vanaf een iPad, ik bel met een SGS2 en mijn PC draait Windows en Ubuntu. Weinig fanboys aan dacht ik zo.
En voor de volledigheid, ik type dit vanaf een iPad, ik bel met een SGS2 en mijn PC draait Windows en Ubuntu.
Typische reactie van een fanboy: eerst de andere partij aanvallen, en dan zeggen dat je zelf geen pc, laptop, tablet, smartphone hebt van de tegenpartij.

Ik heb de Macbook Pro 15" 2013 (mijn oude 2012 versie staat op marktplaats). Verder heb ik een iMac, ook 2013. Op mijn aanbeveling heeft iedereen in mijn familie een iPhone, mijn vriendin de nieuwe Macbook Air, en voor thuis en in de trein hebben we natuurlijk de iPad Air.

Is dit ongeveer het beeld dat je van mij had geschept? :9
Heb je nou echt niet gelezen? Ik zeg dat ik dat type vanaf een iPad. Dat is in dit geval toch van "de andere partij?" En daarbij, ik viel niemand aan, ik reageerde op wat er gezegd werd. Ik heb overigens ook een iPhone gehad- totdat hij kapot ging.

Lezen is een kunst, zo blijkt maar weer. En dat is inderdaad het beeld wat ik van je had. Maar als je alles van Apple hebt dan werkt dat inderdaad ook goed samen, dus in dat opzicht is het helemaal niet zo raar dat je dat hebt.
De top en dan met name de politiek zit vol met mensen die liegen dat het gedrukt staat, dus niet te vertrouwen zijn. Of was je dat nog niet opgevallen?
Het is wel een beetje populistisch om dat te roepen, maar voor een deel heb je gelijk. Er zijn echter ook zat politici die met goede bedoelingen hun werk doen, maar daar kan je niet over klagen dus daar word niets over gezegd. Het werkt wel twee kanten op he.

Maar laten we er even vanuit gaan dat "de top" ( welke top precies?) echt zo evil is als jij zegt. Waarom is het dan nog steeds de top? Als zoals jij zegt een hoop onbetrouwbare mensen de wereld regeren, dan doen we met zijn allen toch wat fout, of niet?

En waarom hebben wij als onze top zo verrot is nog steeds een levensstandaard die twintig keer hoger is dan die van de rest van de wereld? Dan gaat er nog steeds iets heel goed blijkbaar. Of is dit allemaal over de rug van anderen en zijn wij met zijn allen helemaal verrot dan?

Een beetje leuzen gillen kan ik ook wel. Onderbouw ze anders even.
Misschien omdat de top de macht heeft en ervoor zal zorgen dat er geen mensen macht kunnen verwerven die hun aan het wankelen gaan brengen, kortom alleen eensgezinde mensen.
Alle kleren uit en examen doen.
Hmm dan heb alsnog van die display tattoos en wat ethische problemen, leerlingen die zich hierdoor zacht gezegd niet kunnen concentreren :+
Vroeger kon je ook al heel klein schrijven en een spiekbriefje op een onzichtbare plek verbergen om deze te gebruiken natuurlijk zijn de mogelijkheden beperkter maar het kan wel. Een grafische rekenmachine kan ook vol gegooid worden met data en veel scholen kijken die niet na dus spieken kan altijd wel. Het probleem bij spieken is dat de leerling vaak verdacht gedrag vertoont tijdens het spieken en of je nu een smartwatch of een briefje gebruikt dit valt nog steeds op.
Vroeger kon je ook al heel klein schrijven en een spiekbriefje op een onzichtbare plek verbergen om deze te gebruiken natuurlijk zijn de mogelijkheden beperkter maar het kan wel.
Wanneer je in die tijd een spiekbriefje maakte was je zo geconcentreerd bezig om zoveel mogelijk informatie op een zo klein mogelijk oppervlak te schrijven dat je het spiekbriefje niet meer nodig had, dan zat het namelijk ook al in je hoofd. In de praktijk was het dus niet meer nodig. In mijn studietijd had ik een docent die, om deze reden, aanraadde een spiekbriefje te maken, en die vervolgens niet te gebruiken, natuurlijk!

Met moderne digitale middelen is het waarschijnlijk niet meer dan cop/paste, daar leer je niks van. Met andere woorden, je hebt er niks aan, alleen om daadwerkelijk mee te spieken en wanneer je dat doet kom je jezelf vroeg of laat wel tegen...
Op de HTS moest het grafische rekenmachine worden gewist voor aanvang van de tentames.
Ja je kon dat ook faken, maar er werd wel gesurveilleerd.
Maar een aantekening: "heeft gefraudeerd" staat minder fijn op je diploma.

Het verbod is helaas nodig, maar ik zou niet gelukkig zijn. Draag 24 uur per dag 7 dagen per week een horloge.
EMP door de zaal knallen net voor het examen ^^
Dan moet het examen niet digitaal afgenomen worden. ;-)
En de schadevergoeding achteraf betalen,

Dingen slopen is hier dus ook niet echt de oplossing.
het was dan ook een grapje..
Het is van den zotte hoe het gaat. Men vertrouwt de mens bij voorbaat niet en dus legt men maar allemaal verboden voor jan-en-alleman op, Je wordt bij voorbaat als een onbetrouwbaar figuur geacht. Het ligt natuurlijk wel weer mooi in de lijn met de ziekelijke bemoeizucht van de overheid welke zich met alles denkt te moeten bemoeien, dingen te moeten verbieden onder het debiele kader van: 'het welzijn voor de mens'. Bij voorbaat wordt het individu weer op 1 hoop gegooit als incompetent, niet in staat om over diens eigen leven te beslissen Het is een diep-triest ras. :r

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 28 november 2013 06:16]

Tja, en later brillen :)
Binnenkort de pruiken bedoel je. Daar zijn ze nu mee bezig.

Edit: http://www.bbc.co.uk/news/technology-25099262
Sony has filed a patent application for "SmartWig", as firms jostle for the lead in the wearable technology sector.
It says the SmartWig can be worn "in addition to natural hair", and will be able to process data and communicate wirelessly with other external devices.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 27 november 2013 17:09]

Of lenzen, dat zal pas echt de plagiaat age worden zeg, gewoon je eigen oogkleur op en cheaten maar :P
Jajaja...en jij kan kaas maken van een wetboek of een Perl script schrijven omdat je er een kunt opzoeken... Ik ben benieuwd.

Ik snap je punt, maar opzoeken is geen kennis. Er is ook nog zoiets als interpretatie. Ik zie het vooral hier op Twiekers vaak erg mis gaan. Er wordt maar te pas en te onpas gestrooid met geleende kennis, zonder de betekenis en de implicaties ervan te kennen. Bovendien is een beetje algemene ontwikkeling een basisbehoefte om een gesprek op gang te houden dat niet alleen maar over de laatste plaat van Gaga of GTST gaat.
Iemand die zich verdiept in zaken kan tegenwoordig makkelijker iets opzoeken, maar je moet nog altijd de kennis tot je nemen en het snappen. Als je nooit natuurkunde hebt gehad, zul je ook niet snappen waarom er een raket nodig is om naar de maan te kunnen. Of waarom ie zo groot moet zijn. Concepten als ontnappingssnelheid moet je toch geleerd worden. Je kunt ze opzoeken, maar je moet de basis die erachter zit ook nog doorhebben. Anders wordt het een straf avondje doorklikken als je alleen maar wil weten hoe dat zat met de maanlanding. Uiteindelijk kom je er wel uit, maar een beetje onderwijs volgen is toch makkelijker.
Ben dan ook zeer voor openboek tentamens.

Tentamen van hoog niveau waar je vaardigheden met de kennis worden getoetst in plaats van alleen de kennis zelf. De tijdsdruk zorgt er vervolgens voor dat als je van toeten nog blazen weet je het nooit opgezocht en uitgewerkt krijgt in de beschikbare tijd. Helaas een zeldzaamheid ...
Het probleem zit 'm waarschijnlijk in het vermoeiende maken van een tentamen van hoog nivo. Feitjes vragen is veel makkelijker.
En ook veel makkelijker nakijken ;)
Je hebt volkomen gelijk.
Het aspect van het trainen van je hersenen en uitbreiden van de vocabulaire is ook niet onbelangrijk. Op basisscholen moet ook je motoriek ontwikkelen, en daarmee je brein. Schrijven is onontbeerlijk.
Dat gaat je echt niet lukken met een interface in je hoofd, in tegendeel.
Onzin.

- Geen onderwijs en scholing => geen nieuwe ontwikkelingen, enkel oplepelen van bestaande kennis
- Iemand zal al die data op het net moeten zetten en beheren. Daarnaast is wetenschap altijd afhankelijk van nieuwe inzichten en interpretaties.
ik denk dat jij iets teveel van het groene spul hebt gerookt vriend :p

OT ben het wel met de stelling eens denk dat ze over jaartje of 5 ook gewoon metaal detectors invoeren en dat je alleen een pen bij je mag hebben verder niks geen electronica horloges kettingen portomonee's en derg.

wat je bijv. ook al wel ziet met je rijbewijs theorie behalen alles wordt gescannt en gecheckt voor je de zaal Łberhaupt in mag :)
Waarom jij een brute -1 krijgt is mij niet helemaal duidelijk.

Het lijkt misschien wat vergezocht en vandaag de dag is het zeker een ver-van-onze-bedden-show maar vergis je niet in de ontwikkelingen.

Onderwijs, om kennis en vaardigheiden op te doen, zal essentieel blijven. Tot het moment dat de wetenschappers er eindelijk achter zijn gekomen hoe de hersenen data precies opslaan en verwerken en hoe ze dit kunnen "herprogrammeren.

Er wordt ontzettend veel onderzoek naar gedaan naar de werking van de hersenen dus het is niet zo vreemd om te denken dat er dan ook wel iets mee gedaan zal worden. En dan niet alleen maar om medische (zowel fysieke als mentale) problemen op te lossen waarvan de oorzaak in de hersenen liggen.

Er worden steeds meer gadgets ontwikkelt die ons (kunnen) helpen om onze biologische beperkingen te te overstijgen en om productiever te zijn.
Je hoeft alleen maar te denken aan het apparaat waar je nu tnet op zit te lezen.
Software erbij om dingen makkelijker te maken, de mens als fout te elimineren en sneller tot oplossingen te komen.
Denk aan Google glass. De info voor je neus waar je ook bent. En de info voor Google van voor jouw neus waar je ook bent, vergeet dat niet.

De enige twee punten die (helaas) steeds belangrijker worden zijn productiviteit en consumeren. Het consumeren wordt door al die gerichte reclames steeds meer in de hand gewerkt. En hoe is dat mogelijk? Door al die gadgets.
Nu de productiviteit nog wat meer. En daar gaan ook steeds nieuwere gadgets voor gebruikt worden.

Er lopen nu al ontzettend veel mensen permanent rond met headsets en mobiele apparaten. De vogende stap is om dat te kunnen doen en je handen vrij te houden. Een logische stap zou dan kunnen zijn door iets te gaan doen met implantaten.
Nog niet zo lang geleden stond er hier op tnet een bericht over een malloot die vrijwillig een rfid chip in zijn lichaam had laten implanteren.
Dat was nog vrijwillig maar als je diverse andere zaken er eens bij betrekt die er zachtjes aan doorheengedrukt gaan worden ... Elektronisch patientendossier (wat nu weer onder een andere naam schuilgaat). In BelgiŽ is een pipo die wil dat van iedere nieuwgeboren kind het DNA wordt afgenomen en opgeslagen. Vingerafdrukken in je paspoort en later uiteraard nog meer biometrische gegevens.

De stap die hierop gaat volgen in de toekomst is dat mensen bij hun geboorte al een chip krijgen met alle gegevens erop.

Zo gaat dat soort dingen, stapje voor stapje, steeds verder. Eerst is er een hoop weerstand maar als het er dan uiteindelijk toch doorheen gedrukt wordt raakt men er heel snel aan gewend en hoor je er nooit meer iemand over.

Er zijn ook al impantaten die direct de hersenen stimuleren. Denk aan gehoor- en optische implantaten. Er zijn zelfs al prototypes van protheses die door de hersenen aangestuurd worden.

Onderzoekers zijn al zover dat ze in zekere mate de ene rat de ander zijn lichaam kan laten besturen.

Het is dus niet zo gek om te verzinnen dat wanneer al die technieken samenkomen er wel degelijk iets kan gebeuren zoals jij beschrijft.

In eerste instantie zullen er ongetwijfeld recreatieve toepassingen zijn voor dat soort zaken. Als dat eenmaal normaal is gaan de geldwolven uiteraard proberen om daar ook gebruik van te maken in de arbeidssfeer.

Het zal echt niet in de komende 20 jaar gebeuren maar op de zeer lange termijn acht ik het helemaal niet onwaarschijnlijk.

We are the Borg. Resistance is futile!
Nu nog even niet maar over een paar honderd jaar ... wie weet.
Dat kan al in Mission Impossible: Ghost Protocol.
Plagiaat is niet het zelfde als spieken, maar ik snap je punt. Het is leuke technologie, maar het gaat een beetje de verkeerde kant uit.

Oh en `cheaten` is vals spelen in het ABN ;)
Juist ja en ABN bestaat ook al niet meer.
Dat is al lang geleden BN geworden.

Sorry dat dit off topic is maar het is dan ook bij wij ze van uitleg hť ;-).
Offtopic: tegenwoordig spreken we 'Standaardnederlands'.
Nog verder off-topic: in BelgiŽ spreken we van "Algemeen Nederlands", of "AN".
maar ook de brillen. als ze een google glass gaan dragen met glazen op sterkte is het een gewone bril met spiek functie :D
zou niet weten hoe de toets kan doen zonder mijn bril :D
Dan neem je maar een keer een ouderwetse bril mee, als je google-glasses-op-sterkte niet meer mogen.
oh nee...
volgens mij gaan ze ook contact lenzen verbieden, want dan moet je even aan Torchwood afleveringen "Miracle Day" denken :')
https://www.youtube.com/watch?v=jPi6AO7Igz4

heel erg handige gadget :P

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 27 november 2013 17:37]

Brillen als de Google Glass? Reken er maar op.

Kan zelf niet wachten tot ik lenzen kan kopen die me alles doorgeeft op mijn netvlies.

[Reactie gewijzigd door segascope op 27 november 2013 17:28]

Nou ik wel. Ik zou er knetterbek van worden. De hele dag door data binnenkrijgen van zooi die je niet wilt zien, want ja filteren is lastig met een lens wanneer je er niet rechtstreeks naar kunt communiceren...
Ja want je gaat een lens in doen die ongevraagde data toont, dat doet je computer (normaliter) toch ook niet.
In een wereld waar zelfs een bekende naam als Google geen zoekbedrijf is maar een advertentieverkoper en de gebruiker niet de klant maar de handelswaar, ben je meer tijd kwijt dan je denkt aan het filteren van data die je binnenkrijgt. Dan heb ik het nog niet over alle andere commerciŽle en niet commerciŽle partijen.

Ik zie dit ook al voor me, heb je een bril is de bovenste helft van het beeld gevuld met een balk:
Deze site gebruikt koekjes. Klik Ja of afsluiten om accoord te gaan.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 27 november 2013 19:11]

Nou, ik zie voor reclamemakers anders ongekende mogelijkheden met een scherm op je oog. Reken maar dat jij ads gaat zien: dat is booming business.
Nee, want ik installeer een adblocker. Ik ben reclamehater. En als dat niet kan, koop ik zulke dingen niet.

Ik ben daarom ook sceptisch over de zogenaamde smart-fridge. Die zou dan laten zien wat je moet kopen (omdat het bijna op is). Maar ik wed dat AH zich daarin mengt en alleen de aanbiedingen laat zien. Zo bepaald Appie wat ik eet. Nou, ik dacht het niet... ;)
Uiteraard, dat heb ik zelf natuurlijk ook gedaan. Maar ze vinden wel andere manieren, wees niet bang.
Maar je kunt er op wachten dat er een aanbieder van "gratis" lenzen komt...
offtopic:
tja dat word erg fijn voor mensen zoals ik, met een bril. vooral omdat ik zo goed boeken kan lezen zonder...


ontopic:
Verder wel een geheel logische keuze aangezien je er veel mee kan en het erop kijken nou eenmaal logisch is aangezien je graag wilt zien hoeveel tijd je nog hebt om het examen te maken.
Beter voorkomen dan dat straks alle toetsen opnieuw moeten worden gemaakt.
Ik vind het ook een logisch besluit.

Maar ik hoop wel dat scholen goed de ontwikkelingen in de gaten houden, en meegaan met de ontwikkelingen in plaats van deze tegen te houden. Wellicht dat het uiteindelijk loont om de zoek en analyse kwaliteiten van de studenten te trainen, om zo de reikwijdte van de kennis door middel van het gebruik van technologie te vergroten.

De combinatie van mens met technologie is wellicht de volgende stap voor de mens, en kan wellicht zelfs een evolutie worden genoemd. Het is onzinnig om deze ontwikkeling tegen te blijven werken.
Net zoals in de film "the Matrix"; wil je iets leren, dan uploaden ze de know-how direct naar je. binnen een paar seconden ben je "from zero to hero".
Tja, en later brillen :)
Brillen?
Geef 't 20-30 jaar en je hebt gwn een implantaat die 't direct naar je visuele cortex streamed.

Tegen die tijd zul je ook wle niet meerh oeven te leren gok ik (a)

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 27 november 2013 19:00]

Leren misschien niet, maar je hebt ook nog iets als intelligentie nodig.
hahah Dan zal ik nog maar weinig kunnen doen met m'n tentamen :P
Hou op zeg, zomenteen moet iedereen naakt naar school :+
nog even en ze zitten in hun onderbroek.. :+
En dan geen witte want ook daar kan je een spiekbriefje op schrijven :+
Ik denk dat de mannelijke kandidaten vervolgens zeer laag scoren en de vrouwen opvallend snel het examen afronden om maar weg te kunnen :D
Net als dat smartphones verboden zijn is het alleen maar logisch dat smartwatches ook worden verboden tijdens examens. Erg begrijpelijk.

Daarnaast, het is toch nog steeds mogelijk is om text files en scripties op je Texas Instruments rekenmachine te zetten :Y)
Die kregen bij ons op school een forced reset voordat het examen begon, kwam leraar gewoon langs, in menu optie 7, reset to factory settings.

Maar je hebt kans dat een leraar dat tegenwoordig niet meer weet :+

Maar ik vraag me af hoe ze dit gaan oplossen als er veel fabrikanten met een bril gaan komen, aangezien ze hier ook analoge horloges gaan weren, dus dan gaan ze iedereen verplichten geen bril te dragen? Lekker als je zonder bril bijna niks kan zien... |:(

Gewoon stoorzender voor wifi en 3g/4g zeker in het lokaal zetten dat niemand verbinding krijgt met internet, en goed opletten als leraar en niet lui een krantje gaan lezen, maar actief rondlopen dan zie je heus wel als iemand veel op zijn horloge is aan het kijken.
Die kregen bij ons op school een forced reset voordat het examen begon, kwam leraar gewoon langs, in menu optie 7, reset to factory settings.
Dat kon je gemakkelijk omzeilen door je teksten in een archive te steken ;)
Jij hebt tijdens je Nederlands examen gespiekt, of niet?
Moet nog wennen aan het nieuwe google keyboard op android
Ps neen zeker niet bij nederlands dat was een van mijn goede vakken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True