Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties
Submitter: Arko1

Netflix heeft de maximale bandbreedte waarmee video's worden getoond, voor alle gebruikers verhoogd. Voorheen was de hogere bandbreedte, door Netflix 'super hd' genoemd, alleen beschikbaar voor abonnees van providers die rechtstreeks met Netflix peeren.

Netflix logoDe wijziging betekent in de praktijk dat ook abonnees van providers die niet rechtstreeks met Netflix peeren nu toegang krijgen tot de maximale bandbreedte van 7Mbit/s. De minimale bandbreedte voor 'super hd' is volgens Netflix 5Mbit/s. Super hd-content is te herkennen aan het gelijknamige logo.

In Nederland peeren KPN en Ziggo rechtstreeks met Netflix; met UPC worden nog gesprekken gevoerd, zo zei Neil Hunt, de chief product officer van Netflix, in een interview met Tweakers. Het rechtstreeks peeren is voor Netflix goedkoper.

Hoeveel beter de 'super hd'-weergave precies is, wordt door Netflix achtergehouden. Bovendien tekent Netflix aan dat niet alle titels in 'super hd' beschikbaar zijn en dat de internetverbinding van de gebruiker snel genoeg moet zijn om de hogere bandbreedte te ondersteunen. Of nu ook de 3d-weergave voor alle gebruikers beschikbaar is, is onbekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Hier nog een vergelijking tussen superHD en gewoon HD. beide keren 1080P.
•Netflix "Super HD" is at the same 1080p maximum resolution, but delivers a clearer picture by using more bandwidth (think high quality jpeg vs low quality jpeg that are the same resolution, but the one with better quality is a larger file).
SuperHD 1080P

Regular 1080P

Bron

[Reactie gewijzigd door Rexcore op 27 september 2013 09:47]

Dat klopt, alleen is er meer informatie om de frame te bouwen.
Eigenlijk is het gewoon compressie, door die 1080P frame te versturen in minder bandbreedte word die gecomprimeerd en gaat er informatie verloren door het aggressieve algoritme.

Bij het uncrompressen komen er dus nog steeds even veel pixels uit, alleen zijn er pixels die de kleur van de buurman aan nemen omdat de originele niet is meegenomen.

Het beeld word dus minder scherp en er is een kans op artefacts omdat een groep pixels bij elkaar allemaal niet weten wat voor kleur ze hadden.
Ik heb Netflix voor een maand gebruikt. Aanbod is groot, maar toch niet groot genoeg. Het is wel lekker snel met streamen uiteraard. Weet er iemand hier hoe vaak het aanbod word bijgewerkt? Een groter aanbod maakt het wel weer interessant om een vast abo te nemen :) Ik ben ook tevreden over de HD kwaliteit en geluid.

[Reactie gewijzigd door HaruHaru op 27 september 2013 09:36]

Er komt zeer veel bij, een paar voorbeelden (sommigen zijn er al begreep ik van mijn moeder, zelf kijk ik momenteel netflix usa en nog niet getest). De lijst hieronder heb ik van het netflix topic en is vast niet volledig, maar het is wat lastig nieuw materiaal te spotten:


Netflix gaat deze en komende week het aanbod van films en series in Nederland gigantisch uitbreiden, zo te zien een verdubbeling van het aanbod!

Ik heb een stuk van het overzich te pakken kunnen krijgen, bij deze (dus nog lang niet volledig):

Da Vinci Code
Angels & Demons
Salt
Inside Man
The Mummy
Van Helsing
Hellboy
3:10 to Yuma
2012
Prince of Persia: The Sands of Time
Resident Evil: Apocalypse
The Haunting in Connecticut
Dawn of the Dead
Grindhouse: Death Proof
Let Me In
The Talented Mr. Ripley
The Number 23
The Interpreter
The Tourist
The Constant Gardener
The 40-year-old-virgin
Zombieland
Spongebob the movie
Firefly
Downtown abey
Weeds
Heroes
Masterpiece Classic: Pride and Prejudice
Battlestar Galactica
Breaking Bad (zowiezo seizoen 1 t/m 5.8)
Mad Men (seizoen 1 t/m 5)
Avengers
Parker
The Expandables 2
Conan
Battlestar Galactica
Toch wel de 2003 versie hoop ik?
Firefly
Echt een aanrader voor wie niet bekend met met die serie!

Nu nog Star Trek (DS9 en Enterprise)

Doordat ze steeds zaten te schuiven met de uitzendtijden heb ik daarvan een groot aantal afleveringen gemist.

Stargate SG-1 zou ook zeer welkom zijn :)

In ieder geval een goede zaak dat er meer SciFi TV-series beschikbaar komen.
ik meen inderdaad de 2003 serie, maar vanaf het werk kan ik het niet inzien.
stargate en star trek inderdaad, snel graag! Kijk ze nu op netflix usa, dikke aanraders en heerlijk om af en toe een episode te zien. Ook graag stargate atlantis.
Dat klinkt geweldig!

Maar mogen we vragen hoe je aan deze info komt?
op de usa / uk netflix is het aanbod groter. Series die in Nederland komen worden al vertaald (omschrijving van series en films), als je netflix op nederlandse taal instelt (via de webbrowser) , dan zie je al die omschrijvingen voordat het daadwerkelijk beschikbaar is in Nederland.

Was idem zo een maand of wat voordat Netflix in Nederland begon.
Dat zou een goede indicatie zijn idd!
Zit veel bij waar moeders de vrouw erg blij van wordt (en ondergetekende ook)
ik had de lijst van de week al aan mijn moeder gemaild en die kon al wat dingen zien vertelde ze vanochtend en die kwamen volgens haar uit mijn mailtje.

zelf ga ik vanavond eens zien of ik al wat nieuws kan vinden van die lijst. Vooral mad men moet ik nog zien, heerlijk.
offtopic: Mad Men vind ik een erg goede show. Heb inmiddels alle afleveringen gezien, maar in afwachting tot het laatste seizoen kan er natuurlijk altijd weer van voor af aan begonnen worden.
Credits to Dikkiedik, je kan het zelf ook zien door naar netflix.com te gaan en naar personaliseren gaan, zie je onder andere Heroes/Weeds/Avengers.
Netflix is er nog niet eens een maand :)
ja, klopt, beetje te ver afgerond.. sorry! :)
Geeft niet, iedereen overdrijft wel eens haha.
'Super HD'? En welke resolutie is dat dan? Ziet dat er ook HD uit op mn non-HD scherm ofzo?
Nou, eigenlijk ziet high res footage dat geschaald is naar een lagere resolutie er scherper uit dan footage die gewoon SD is.
ook dat hangt van de bitrate af ;) een 1080P stream van 1 Mbit geeft ook gedownscaled veelal een minder scherm beeld dan aan 720P stream op 5Mbit.
Resolutie maakt haast niks uit, het is allemaal bitrate, die bepaalt de kwaliteit.

Dus 480p (tot aan een kwaliteits-verzadiging) van 5Mbit ziet er beter uit dan
een 1080p van 4Mbit.
1080p = 1080p
Het gaat hier om de bitrate is gebruikt is. In het persbericht staat iets meer informatie:
5Mbit is nu standaard voor 1080p
7Mbit is de 'nieuwe' super HD; ook 1080p maar dus minder artifacts
12Mbit is de nieuwe bitrate voor 3D content (helaas voorlopig alleen in de VS nog)

Weet iemand of ze al geavanceerdere codecs zoals VP9 of h.265 gebruiken?
Heb netflix al 2 jaar via eigen usa proxy, server bij softlayer, dallas en denk dat die all direct peeren met netflix. Mijn sony tv geeft als bitrate al tijden 7 mbps aan en soms zelfs iets hoger.

De codec past zich ook aan de snelheid aan. Had 1 maand andere proxy die s'avonds nogal traaf werd soms tot 1 mbps en je zag het beeld slechter worden, De coded past zich dus mooi aan, aan jou internet snelheid.
Je kunt toch ook gewoon een DNS server gebruiken? Lijkt me iets goedkoper en sneller dan zo'n proxy.
"Een" DNS server zal (zoals Datafeest zegt) niets uitmaken. Een DNS server vertaald simpelweg www.hostnaam.nl naar een ip adres.

Waar jij waarschijnlijk op doelt, zijn een aantal services die een DNS server aanbieden om de US Netflix te kunnen bekijken, echter werken deze door het ip adres van niet Netflix te resolven maar van een eigen reverse proxy.

TL;DR: "een" DNS server gaat niet werken, je hebt een specifieke DNS server nodig
Ja klopt sorry, ik doelde met DNS inderdaad op diensten als unotelly of tunlr :)
Nee, een DNS zal niets uitmaken.
Als dit alleen in de VS is, waarom staat het dan wel op de Nederlandse site als aanbevolen provider snelheid? https://support.netflix.com/nl/node/11137

En als ze multicasten zou het voor hun toch niet zo'n probleem moeten zijn.

Lijkt me nogal klantmisleiding als je klanten pretendeerd 3D te hebben, ze vervolgens adviseer boveon op je Netflix een duurder proider abbonnement te nemen, en dan zeggen ' ja sorry, je zit in de verkeerde regio"
Klik op de URL van 3D; Helaas staat het er zelfs in het Nederlands:
"Netflix biedt nu 3D-streaming van bepaalde titels in de Verenigde Staten op de volgende apparaten"
https://support.netflix.com/nl/node/11426
Ah, bedankt.
Maar toch, dan zit je dus minstens 3 links in de FAQ voordat je er pas achter kan komen dat 3D hier niet aangeboden wordt - (en ook niet voor Samsng TV's) - en dan staat de techinische reden over de snelheid er nog steeds niet - in tegendeel, op jouw link spreken ze over een minimum snelheid van 6mb/s voor 3D.

Overigens doen Youtube 3D filmpjes op 1082p het wel, met 11.3 MB/s, dus technisch het kan wel in Nederland. (Mogelijk hebben die een ander contract?)
'Super HD'? En welke resolutie is dat dan?
Gewoon 1080p, het enige verschil is dat SuperHD een hogere bitrate gebruikt.
'Ziet dat er ook HD uit op mn non-HD scherm ofzo?
Wat denk je zelf?
Ik vind dit een goede ontwikkeling, aangezien (bijna) iedereen tegenwoordig een breedband verbinding heeft moet dit goed te doen zijn. En mooier beeld is altijd welkom.
Jup, maar zonde als het niet voor iedereen nodig is: die bandbreedte zorgt er voor dat netflix 1/3 van de bandbreedte in de VS gebruikt! (bron: http://articles.washingto...mption-sandvine-bandwidth). Verder heb ik begrepen (geen bron voor) dat netflix in Nederland al aan de 10% zit van al de bandbreedte die in nederland gebruikt wordt.
Binnen 2 weken 10% van de Nederlandse bandbreedte lijkt me sterk en dat zonder bron. als dat zo is hebben ze binnen 2 maanden heel veel nieuwe gebruikers gekregen.
Zo heel gek vind ik die gedachte niet eens. Ze maken actief reklame op de tv, en het is de eerste maand gratis. Een hoop mensen dus die juist nu zo vaak mogelijk en zoveel mogelijk op Netflix aan het kijken (/testen) zijn.

Ik wil best wel geloven dat dit de maand is dat er een stuk minder media via alternatieve wegen worden gedownload, en juist even wat meer via Netflix. Of dat na de eerste gratis maand ook nog aanhoud is natuurlijk maar weer de vraag.
Zonder bron blijft het gissen. De enige goede bron zou de AMX-IX zien waar het verkeer door gaat.
Waarom is dit zonde? Die verbindingen op de AMS-IX gaan per poort, niet per megabit. Of je op een 10G poort nou 1G of 8G gebruikt, het maakt voor de kosten niets uit.

Overigens vallen de kosten best mee. Een 100G poort doet meer dan 14.000 van die 7Mbit streams tegelijkertijd en kost 5000/maand. Dat zou neerkomen op zo'n 35 cent per gebruiker. In de praktijk waarschijnlijk nog veel minder omdat niet iedereen die volledige 7Mbit altijd gebruikt.

Als ik de AMS-IX website goed begrijp is Netflix momenteel aangesloten met 2 van die 100G verbindingen.

[Reactie gewijzigd door xnpu op 27 september 2013 14:40]

@Topic: Helemaal mee eens, hoewel de doelgroep die 3D weergave gebruikt waarschijnlijk klein is.

Wat ik overigens wel mis, is dat voor een groot aantal toestellen de APP niet beschikbaar is. Ik heb een Samsung model uit 2011, waar de app niet aanwezig is in de APP store. Zodra ik de regio van mijn APP store wijzig naar USA, is hij echter wel beschikbaar.
@regenbui, als je de app store wijzigd naar USA en de app download krijg je alleen helaas wel zwart beeld want die apps zijn per regio aan bepaalde modellen gekoppeld, dus je kunt wel downloaden maar niet gebruiken.

Of werkt het bij jou wel? (Hier C650 serie)
Hij werkt inderdaad niet :( Maar wat ik hiermee probeer te zeggen, dat het technisch mogelijk is om de app voor Model X uit te brengen. Waar samsung/netflix op dit moment met adverteert is dat modellen verschillen per regio, wat dus niet het geval blijkt te zijn.

So, finger crossed :)
Ik heb een 8/1 VDSL verbinding (het modem traint in op 52/5) en daarop draait het erg soepel, terwijl de kwaliteit gewoon goed is. Je hebt dus niet eens breedband nodig.
Alle VDSL/ADSL/Kabel IS BREEDBAND!
Hoeft niet, zolang het boven de 128kbit/sec is dat het wel.
Ik heb nu ook al een aantal weken netflix en ben er zeer tevreden over. Ben nu bezig met de serie LOST en Dexter, erg veel plezier :) Maar als ze niet met nieuwere content komen ben ik als film- en seriefan snel klaar met netflix ben ik bang :( Ook vind ik het jammer dat je (in ieder geval op de playstation) geen volledige lijst hebt met ALLE films en series, en alleen de "Wazige" blokken..
Op deze eenvoudige manier (gratis nu het nog in beta is) kun je Netflix USA kijken, wat veel meer content biedt:

https://unlocator.com/

Je kunt het op de DNS van je router instellen, zodat je op alle apparaten in je huis, dus ook bv. met een Chromecast, naar Netflix USA kunt kijken.
Alleen mis je dan, neem ik aan, wel de NL-subs?
Alleen mis je dan, neem ik aan, wel de NL-subs?
Tja, als je naar Netflix USA kijkt heb je uiteraard geen NL-subs. Maar vaak zijn er wel Engelse subs beschikbaar.
Unlocator heeft ook een goede support-lijn. Zojuist een vertaalfout ontdekt en gerapporteerd. Na een kleine vijf minuten kreeg ik het volgende antwoord:
Hi xxx,
Nice catch – I have changed it right away. Thank you for reporting it.
Best Regards Tom
Dat zijn nog 's korte lijnen :)
Chromecast gebruikt de DNS'sen van google, deze zul je via een ip routing tabel moeten omleggen (als dat lukt in je router) naar die van unlocater. Ik heb het bij mijn fritz nog niet aan de gang gekregen.
De Wii doet het wel, de chromecast helaas niet
Mooi systeem, maar dat betekend wel dat je permanent met andere DNS servers aan het werken bent dan die van de eigen internet provider.

Ik mag toch aannemen dat de DNS van Ziggo (in mijn geval dan) sneller reageert op verzoeken dan een DNS in (ik vermoed) de VS?

Update: Even een ping testje gedaan op de eerste DNS server (-n50, vanaf KPN glasvezel), gemiddelde response ongeveer 180 ms. Leuk voor Netflix en andere diensten regioloos, anderzijds niet mijn voorkeur.

Ik houd het maar bij de browser plugin voor Chrome en de HDMI naar de TV...

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 27 september 2013 13:53]

Ik begrijp die gedachtengang zeker.

Als je de Nederlandstalige ondertiteling niet persé nodig hebt, dan raad ik je aan oms eens op "amerikaanse netflix in nederland" te Googlen. Met het Amerikaanse assortiment kun je waarschijnlijk wel je hele leven met tv vullen.
"Alle gebruikers" vind ik misleidend. Om Super HD te kunnen streamen moet je hardware dit ook ondersteunen. Bijvoorbeeld een Windows 7 HTPC met Chrome streamt geen Super HD waarbij een Windows 8 machine met Netflix app dit wel ondersteunt.

https://support.netflix.com/en/node/8731

voor alle platformen waar Netflix Super HD ondersteunt.
Ben wel benieuwd of de HD stream van de xbox360 client ook Super HD is.
Vind dat beeld in ieder geval beter dan wat mijn laptop met superhd op het scherm tovert.
Het frapante is juist dat mijn Win8 Netflix app helemaal niet overschakelt naar 1080p, terwijl ik in de browser wel gewoon kan genieten van 1080p titels. Geen idee waar dit aan ligt (heb het 150Mbits abonnementje van Ziggo, dus aan mijn bandbreedte kan het niet liggen)

Van SuperHD heb ik nog niet kunnen genieten, heb de afgelopen dagen geen Netflix meer gekeken.
Daarom doelen ze ook op ''alle gebruikers met de bijbehorende hardware'' Wel ben ik het eens dat het is verpakt als marketing verhaaltje, maar come on.. mensen met een beeldbuis van 10 jaar geleden mogen niet verwachten dat ze super HD kunnen kijken.. Of sla ik nu de plank mis :)
Waarbij hardware = software...
Aan deze lijst heb je meer, Daar staat per dag wat er bijgekomen is.

http://netflixnetherlandscompletelist.blogspot.nl/
Op moreflicks.com kan je per titel zoeken of ie op Netflix beschikbaar is en in welke landen.
Nederland zit daar nog niet bij helaas.
Allemaal voten dus, de feature request staat al bovenaan: moreflicks.userecho.com
Waarom moet dat via een externe partij ?
Ik snap niet dat Netflix de gebruiksvriendelijkheid zo hoog inschaalt, maar geen degelijke lijst produceren kan, met nieuwe of bestaande show's

Als ik op een webwinkel kijk, wil ik het hele assortiment zien, voor ik een besluit maak, of ik er iets van wil hebben.
Niet bestellen "doe maar een ruitenwisser ... en dan afwachten of mijn model/maat erbij zit "
Ik heb het idee dat deze site sinds afgelopen maandag niet meer update, van geen enkel land is er sinds maandag een update verschenen (wat mij doet vermoeden dat ze een storing o.i.d. hebben). Dus ik zou deze site voor nu even niet als leidraad gebruiken voor nieuwe releases op Netflix.
HD, super HD.. noem het gewoon 720p of 1080p enz, dan weet iedereen wat het is. Super HD heeft geen betekenis :S
De minimale bandbreedte voor 'super hd' is volgens Netflix 5Mbit/s.
met 5 mbit kan je net aan 720p streamen.
HD, super HD.. noem het gewoon 720p of 1080p enz, dan weet iedereen wat het is. Super HD heeft geen betekenis :S


[...]


met 5 mbit kan je net aan 720p streamen.
Als je het goed comprimeerd dan kun je 720p streamen in 512kbit/s, maar als ik zo lees dat ze voor Super HD (wat dan gewoon 1080P zal zijn) al 7Mbit nodig hebben heb ik niet het idee dat NetFlix echt een geweldig efficiente compressie gebruikt.
@TERW_DAN

Onzin, in 512kbit/s krijg jij geen fatsoenlijk beeld op 720p. Sterker nog, uit ervaring kan ik je vertellen dat je zelfs uit 1 Mb/s geen fatsoenlijk beeld krijgt. KPN gebruikt zelfs 8 Mb/s om een redelijke 720p stream te kunnen bieden.
Geen onzin, VOD kun je mits goed geencodeerd prima doen in een half Mbit voor 720P.
Met 1Mb/s kan je zelfs prima 1080P encoden als je dat wilt.

Dat KPN dat niet doet wil niet zeggen dat het niet kan. KPN gebruikt gewoon geen fatsoenlijke compressie als het daarop aankomt. Nu moet ik toegeven dat KPN natuurlijk niet alleen VOD kan doen, maar ook live dingen doet voor digitenne etc, dan gaat de bitrate wel wat omhoog, maar dan nog heb je genoeg een 1Mbit voor 720P live, en zo'n 2Mbit voor 1080P.

Voor als je me niet gelooft:
http://videos.bwintech.co...s/new/Jackass_3D_1080.mov
origineel videootje.
en een encode op 720P/512
http://videos.bwintech.co...w/Jackass_3D_720p-512.mp4

En dan hebben we het over een SSIM van 96 of meer met een PSNR van ruim 43,5
720P is bijna een miljoen pixels. Op een framerate van 60Hz dan betekend dat je zonder compressie met 32bit kleur al op een doorvoer van1,5 Gb/s zit.

Wil je met compressie een factor 3000 winnen, dan ga je veel informatie verliezen. Bij het decoderen merk je dat verlies behoorlijk.

Ik heb net je 720p512 voorbeeld geprobeerd op een full HD scherm. Op het punt dat de boot over de heg vliegt (30sec) hebt ik hem stil gezet en wat zie ik? De plantjes in de tuin zijn een groene vlakken. Daarnaast een bruine vlakken, geen enkele maar dan ook werkelijk geen enkele detaillering te zien. De boot bestaat uit twee kleuren, paars en rood. Het standbeeld is egaal wit, geen schaduw meer te zien. Kortom, een bar slechte kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 28 september 2013 11:17]

Verklaar efficient? Je kan een enorme compressie inzetten, maar dan hebben je apparaten wel voldoende rekenkracht nodig om de stream realtime af te kunnen spelen.
De naam mag dan wel nergens op slaan, maar jouw koppeling van resolutie aan bandbreedte/bitrate slaat ook nergens op.

De resolutie is 1080p. Een dergelijke resolutie kun je met elke gewenste bitrate streamen, als je maar genoeg comprimeert. Netflix gebruikt de naam "Super HD" voor 1080p streams met een bitrate tussen de 5 en 7 Mbit.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27 september 2013 10:32]

Misschien bedoelt hij dat hij voor 720p het liefst een minimale bitrate van 5Mb/s heeft.
Ikzelf vind 7Mb/s te laag voor 1080p. Ik zou voor 1080p liever 10-15 Mb/s zien.
Ik snap ook nooit waarom iedereen maar blind die YIFY torrents download. Zo'n belachelijk lage bitrate. Veel te veel artifacts en blurry. Dan is Youtube nog zelfs beter aan te zien in 1080p.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 27 september 2013 10:20]

of ik nu YIFY zie, of ik kijk in 1080p BR,
heb toch evenveel film gezien als jij.
Mogelijke verklaring;

1: Niet Iedereen heeft onbeperkte bandbreedte of snelle lijnen. 1GB is nu 1 maal sneller binnen van 4.5GB voor zelfde film.
2. Heel veel mensen kijken films tussen door op een mobile device (ipad/tablet), gewoon niet de moeite van grote bestanden, (niet krachtig genoeg/niet genoeg ruimte/scherm resolutie te laag).
3.90% van de crap dat uitkomt, is het gewoon niet waard om er veel tijd/moeite/plek voor vrij te maken. De weinig goede stuff die uitkomt, koop ik dan wel op BR en bekijk ik niet op een streampje (ook al is die 1080p).

Jij hebt dus duidelijk de oude dagen van het internet niet meegemaakt :) Toen waren we al tevreden met tmd/smr releases van 150mb :D
Klopt dat je evenveel film gezien hebt als ik. Maar je kan het ook met games vergelijken. Jij hebt exact hetzelfde spel qua gameplay en levels gespeeld als ik. Alleen jij dan op de Unreal 3 Engine en ik de Unreal 4 Engine :9.
Ik heb inderdaad niet te klagen over mijn computer setup (5.1 geluid, PLS scherm) en internet snelheid (150Mb/s). Dus of ik nu een film van 1 GB of 15GB download is een kwestie van een paar minuten of 30-60 minuten. Daar heb ik het geduld wel voor.
Iedereen is tegenwoordig Youtube gewend, maar ik stoor me echt aan bijvoorbeeld trailers die met een Youtube bitrate (+-5Mb/s) op Youtube verschijnen. Er zijn gelukkig wel alternatieven, maar vaak is een trailer met een bitrate van 15Mb/s toch niet te vinden. Ik kijk dan waarschijnlijk liever 720p met 5Mb/s dan 1080p met 5Mb/s.
Ik hoop echt snel dat de nieuwe codecs komen die een halvering van bestandsgrootte voor dezelfde bitrate beloven. En dat dan sites als Youtube dan hun video's niet met een halvering van bestandgrootte uploaden, maar met dezelfde grootte en dus een verdubbeling van de bitrate. Youtube filmpjes in 1080p met 10Mb/s, ik hoop het...
Geen probleem, ik kan 1080p heel makkelijk comprimeren tot 1bps. Of jij er dan nog naar wilt kijken, is een ander verhaal :)

Er is geen directe koppeling tussen de resolutie en de benodigde bandbreedte/bitrate. Daar zit namelijk in elk geval nog een compressie-algoritme/encoding tussen.
Resolutie is een van de parameters voor beeldkwaliteit, en nog een van de belangrijkere ook.

Zonder de overige variabelen weet je inderdaad niet alles, maar het zegt hoe dan ook meer dan een willekeurige term als 'superhd' zoals verzonnen door willekeurig marketingsteam.

En while we're at it: Artikel (vooral titel) focust te veel op bandbreedte. Het doel is hopelijk vooral betere beeldkwaliteit, en als bandbreedte daarvoor toeneemt is dat enkel een gevolg.
Resolutie is een van de parameters voor beeldkwaliteit, en nog een van de belangrijkere ook.
Resolutie is slechts één aspect en zeker niet het belangrijkste. Het gaat er om wat je ermee doet. Meer megapixels in een camera levert ook niet perse betere foto's op.
Zonder de overige variabelen weet je inderdaad niet alles, maar het zegt hoe dan ook meer dan een willekeurige term als 'superhd' zoals verzonnen door willekeurig marketingsteam.
Een ongecomprimeerde 720p stream zal een veel betere beeldkwaliteit opleveren dan een zwaar gecomprimeerde 1080p stream. Dus 720p of 1080p of welke resolutieaanduiding dan ook zegt helemaal niks over beeldkwaliteit.
En while we're at it: Artikel (vooral titel) focust te veel op bandbreedte. Het doel is hopelijk vooral betere beeldkwaliteit, en als bandbreedte daarvoor toeneemt is dat enkel een gevolg.
Mee eens, dat is wat Netflix doet: bandbreedte verhogen en de resolutie gelijk houden. Dat kan betere beeldkwaliteit opleveren, omdat er in de encoding minder compressie hoeft te worden toegepast (mits het bronmateriaal genoeg informatie bevat, uiteraard).

Maar ik reageerde niet op het artikel. Ik reageerde op iemand die zei dat ze het beter "720p" of "1080p" konden noemen dan "Super HD". En dat is onzin.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27 september 2013 12:02]

Piet Mondriaan is anders best wel groot geworden door zo'n zware compressietechniek.
idd, bij Super HD denk ik aan 4K-ready ofzo
Kan me indenken dat de naamgeving voor sommige mensen behoorlijk verwarrend gaat werken wanneer je iets 'super-hd' gaat noemen. Dan kan je het beter slow/medium/fast noemen om maar iets te noemen. Maar dat klinkt natuurlijk weer net aanlokkelijk voor klanten. Want nu kan je HD zeggen en Super-HD i.p.v. medium en fast om mijn voorbeeld even aan te houden.
Maar ja, Super-HD is niet sneller dan gewoon HD.
Het verbruikt meer data dan reguliere HD, dus een frame reguliere HD komt sneller aan dan een frame Super-HD. Omdat Netflix eerst een kleine buffer aanlegt bij het starten van een video, kun je dus verwachten dat elke video iets meer tijd in beslag neemt om te starten, of dat ze de eerste ... seconden in reguliere HD serveren als je verdinging niet supersnel is.
Om het nog wat verwarrender te maken:
FHD = 1080p = HD
4k SHD =2160p
8h UHD = 4320p = uhdtv = Ultra UH TV = Super Hi-Vision (SHV).
Daarnaast hebben we nu dus ook nog een s Super HD, wat 'gewoon' HD is, maar dan met een hoger bitrate...
Leuk hoor, standaarden..
Ik heb Netflix sinds 3 weken maar moet zeggen dat het aanbod tegen valt. Had zelf meer van verwacht.
Maar misschien komt het nog omdat ze niet zolang bezig zijn in NL.
Volgens mij is dit een bewuste keuze, over de komende tijd gaan ze verder upscalen meen ik ergens te hebben gehoord. (dont ask me where).

Eerst even de voetjes en handjes nat, dan de borstkast en pas daarna plons in het water.
Ook hier spreek ik de hoop uit dat ze het duidelijk communiceren en bij voorbeeld per kwartaal weer een hele bups aan series, films etc toevoegen. Dan verzuip je tenminste niet in het aanbod. (een ander kan hier natuurlijk anders in zitten).

Wat ik zelf wel mooi zou vinden is dat ze de "oude" contents ongemoeid laten. BBCiplayer heeft helaas besloten om hun content te rouleren. Dus halen ze series die er al een tijdje op staan er weer af.
Persoonlijk vind ik dat echt heeeel jammer. En ... eigenlijk ook onnodig. Hoeveel ruimte neemt zoiets nou in? Als je dan toch digitaal gaat maak het dan ook compleet en domineer door volledigheid! (beetje offtopic rant).

Die schijven kosten tegenwoordig geen drol meer, dus zou moeten kunnen. Maar goed, meer te doen vandaag. Gegroet!

:)
in ieder geval bij de amerikaanse netflix worden regelmatig series en films verwijderd en mogelijk later weer toegevoegd dus er zal lijkt mij ook hier heus wel gerouleerd worden.
Sterker nog. Er is na een dag content teruggetrokken.
The Spiral Seizoen 2&3...wilde juist S03 oppikken
Docu The untold history of the US van Oliver Stone ook foetsie....de ondertiteling was er gewoon hoor.
Zit niet zo met die 8 euro....meer het idee dat ik gevoerd wordt en steeds maar blij moet zijn als de bibliotheek weer eens wordt uitgebreid zit me vanaf dit voorval dwars.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True