Vodafone kampt met regionale netwerkproblemen na brand - update

Een bedrijfspand van Vodafone aan de Rotterdamse Caïrostraat is getroffen door een grote brand. De brandweer is met groot materieel uitgerukt. Sinds de brand klagen gebruikers in de regio's Rotterdam en Den Haag over gebrekkige ontvangst.

Vodafone-logoDat meldt het bedrijf op zowel zijn Twitter-account als zijn webpagina. Op foto's op de website van MediaTV is te zien dat de brand gepaard ging met grote uitslaande vlammen. Ook is te zien dat een muur van het pand door de brand bezweken is. Volgens MediaTV huisvest het pand twee technische ruimtes waarvan de koeling is uitgevallen. Dat is echter nog niet door Vodafone bevestigd.

De brand is in de ochtend door nog onbekende oorzaak uitgebroken. Vrijwel direct na aankomst heeft de brandweer opgeschaald naar 'zeer grote brand', waarna iets later is opgeschaald naar een grip1-situatie.

Vodafone zegt nog niet te weten of de brand impact zal hebben op het functioneren van het mobiele netwerk. Wel bevestigt het bedrijf dat netwerkapparatuur in het pand staat die door de hoge temperaturen beschadigd kan raken.

Er staat vlak naast het pand een antennemast die misschien ten prooi is gevallen aan de vlammen. Op Twitter komen meldingen binnen van Vodafone-gebruikers die verbindingsproblemen ondervinden. Vooral in de regio's Rotterdam en Den Haag zou geen telefoonverkeer mogelijk zijn. Ook de regio Gouda zou getroffen zijn en bovendien zouden veel zakelijke bellers vanaf hun mobiel geen verkorte interne nummers meer kunnen bellen.

Brand bij Vodafone-pand

Update 8:10, Bericht bijgewerkt naar aanleiding van nieuw statement Vodafone.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

04-04-2012 • 08:01

196

Submitter: hellbringer

Reacties (196)

196
189
105
16
1
28
Wijzig sortering
Website Vodafone:
"In het gebouw staat netwerkapparatuur dat getroffen kan worden door de oplopende temperatuur of door instorting van het pand. Vodafone zet alle noodmaatregelen in werking om de temperatuur in het gebouw te beheersen en mogelijke impact op Vodafone diensten op te vangen."

Lijkt me een bevestiging.

[Reactie gewijzigd door Revaes op 25 juli 2024 07:26]

Website Vodafone:
"In het gebouw staat netwerkapparatuur dat getroffen kan worden door de oplopende temperatuur of door instorting van het pand. Vodafone zet alle noodmaatregelen in werking om de temperatuur in het gebouw te beheersen en mogelijke impact op Vodafone diensten op te vangen."

Lijkt me een bevestiging.
Het belangrijkste is dat eerst mensenlevens veilig gesteld worden. Daarna is het van belang het contingency plan voor de infrastructuur te volgen. Als de storingen in Den Haag als oorzaak deze brand hebben, dan heeft Vodafone of een verkeerde risicoanalyse gedaan, of ze hebben de huidige situatie acceptabel bevonden. Het lijkt in die situatie erop dat ze geen fysiek (genoeg) gescheiden systemen hebben om voldoende (vanuit het perspectief van de klant) beschikbaarheid te kunnen leveren voor hun diensten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 07:26]

Je mag toch hopen dat het netwerk van Vodafone niet een SPF(Single Point of Failure) heeft en dat ze het 1 en het ander redundant hebben uitgevoerd?? Zou raar zijn dat door het uitvallen van 1 locatie problemen oplevert.
Je mag toch hopen dat het netwerk van Vodafone niet een SPF(Single Point of Failure) heeft en dat ze het 1 en het ander redundant hebben uitgevoerd?? Zou raar zijn dat door het uitvallen van 1 locatie problemen oplevert.
het landelijke netwerk heeft niet een SPOF, aangezien het buiten die regio nog wel lijkt te werken. (ik heb in Noord-Holland nog gewoon een vodafone netwerk).

Het voorkomen van SPOF's in een regio is echter een stuk moeilijker, dan zou je letterlijk alles redundant moeten gaan uitvoeren, en dat wordt te duur. (lees: dan zouden we nog meer gaan klagen over de kosten van onze abo's)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 25 juli 2024 07:26]

Het kan ook best zo zijn dat het wel redundant uitgevoerd is, maar dat bijvoorbeeld door de snelle groei de laatste jaren de 2e locatie de boel niet helemaal aan kan. "tjah, het was de bedoeling de boel te upgraden, maar ja, crisis he?"

Zelf helaas geen last. Mijn werkgever kon me vanmorgen nog wakker bellen :(
Je mag toch hopen dat het netwerk van Vodafone niet een SPF(Single Point of Failure) heeft en dat ze het 1 en het ander redundant hebben uitgevoerd?? Zou raar zijn dat door het uitvallen van 1 locatie problemen oplevert.
Hoe wil je dat voorkomen dan? Er is in dit geval sprake van een knooppunt dus dan kun je alles wel redundant uitvoeren, maar het knooppunt blijft altijd de zwakste schakel.
In het pand bevindt zich een belangrijk knooppunt voor het telefoonverkeer van de provider.
Anoniem: 19339 @beany4 april 2012 08:19
Omdat je een GSM-mast maar op 1 datacenter aan kan sluiten.

Dat gedeelte is dus niet redundant te maken, tenzij je bereid bent (als provide) om ook een tweede mast en alle bijkomende apparatuur aan te schaffen. Dat is wel de duurste optie die er is.

Het is natuurlijk ook een risico-analyse. Wat kost een redundante oplossing, en hoe groot is de kans dat een compleet datacenter uitfikt en je dit nodig hebt? Als de kosten extreem hoog en de kans extreem laag zijn, doe je het niet. Alleen brand je mogelijk wel een keer je vingers. Zoals nu, eventueel.
En dat is helemaal niet erg, want als ze het wel gekocht hadden, waren onze abbonnementen nog 10x zo duur :)

Met andere woorden: Jammer Vodafone, pech dit keer, volgende keer beter!
Wat een manier van denken.. dan zouden ze iets minder winst hebben! Er zit nog een flinke marge tussen.
... iets minder winst ...
Ik gok dat jij je vies verkijkt op de kosten van het plaatsen en operationeel houden van een volledig landelijk dekkend netwerk (dat is namelijk wat er benoemd word). Ik verwacht niet dat de marges dusdanig hoog zijn dat ze daarvan hun volledige infra dubbel zouden kunnen betalen.
Onzin, die masten zijn niet in bezit van de telco's. Die masten zijn in het bezit van een vastgoedbeheerder die die masten beheert. Vodafone, KPN en t-mobile maken dikwijls gebruik van dezelfde mast en leasen dit van de leverancier/beheerder. Vroeger was dat misschien zo, maar grond met een mast is geen core business voor de telco en bovendien deelbaar. Dus de telco's hebben tijd geleden alle masten + grond verkocht aan een 3 partij.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 25 juli 2024 07:26]

Onzin, die masten zijn niet in bezit van de telco's
Jij bent nu in de war met de Telecom Masten waar ook de FM zenders overheen gaan. Lopik bijvoorbeeld (Gerbrandytoren). Die is niet eigendom meer van KPN (wel de grond er om heen). Het beton is eigendom van 1 organisatie, de mast weer van een ander.

De GSM masten echter, zijn vaak wel eigendom van Telco's. Er staat hier een paar meter verderop zo'n ding, aan een mooi gebouwtje van KPN (wijkcentrale), en die doet ook Digitenne, aan de packages op de mast te zien.

Wat het vaak is met de mast op een gebouw, dat als je als gebouw 1 telco toelaat, je verplicht bent de andere telco's ook toe te laten onder dezelfde voorwaarden. Daar krijg je als eigenaar van het pand ook geld voor.
Je hebt echt geen idee van wat zo'n mast kost he?
Dat zegt hij ook niet. Hij zegt dat een mast op maar 1 datacenter kan worden aangesloten en dat een mast dus niet op 2 datacentra kan worden aangesloten. Dat betekent niet dat er niet meerdere masten op een datacenter kan worden aangesloten.
Het grootste deel van de tijd kun je ook gewoon bellen en sms'en.
Het is BS dat alles redundant uitgevoerd zou moeten worden. Dit is een worst case scenario, om je daartegen te beschermen is economisch onhaalbaar.
Erg slecht: single point of failure voor zo'n groot bedrijf en ook nog eens in je eigen kantoor gebouw.

Waarom maakt men het niet normaal om op minstens 1 lokatie realtime fallback te hebben staan.
polthemol Moderator General Chat @robinverl4 april 2012 08:17
omdat jij goedkoop wil bellen / internetten met je mobiel ...

Het netwerk van VF ligt er niet uit, het ligt er op enkele locaties uit.

Mensen zijn een beetje snel met het roepen van SPOF. SPOFS ga je altijd hebben op plaatsen als er een financieel plaatje aan vasthangt dat van belang is. Aangezien mensen niet zomaar 100 euro per maand willen neertikken voor hun mobiel, ga je spofs hebben.

erg slecht dus: zomaar roepen over spofs zonder dat je het netwerk / motivatie ervoor kent.

ontopic: dat is serieus crap. Ik hoop dat ze een fallback locatie hebben / kunnen vinden daar of iets kunnen regelen met collegaproviders.
In ieder geval lijkt het alleen maat materiele schade te zijn, daar valt nog mee te leven.
Volgensmij hebben providers van die mobiele zendmasten die ze kunnen in zetten. Die gebruiken ze ook bij grote/drukke evenementen. Een COW, Cell on Wheels.

Bron van de concurrent: http://www.t-mobile.nl/pe.../nieuwsberichten/cow.aspx
Het heeft niet echt zin om CoW uit te rollen als het datacentrum waar vast en mobiel aan elkaar grenzen half afbrandt he :P
En waarmee maken die verbindingen? Juist! datacenters en laat die nu net onderuit liggen door een brand. Je kunt dan 1000 hulpmasten plaatsen, maar als ze geen verbinding met het netwerk kunnen maken omdat het datacenter onbereikbaar is ....

Ik ben overigens wel benieuwd of Signaalplus (Femtocells) nu ook problemen ondervinden. d.w.z. maakt de Vodafone Femtocell verbinding met het datacenter in Rotterdam of gewoon met een andere locatie.

Ik heb het niet kunnen testen aangezien mijn Vodafone abonnement net een week beëindigd is :)
Dat zal hier waarschijnlijk ook gebeuren, alleen is het hier geen Cell on Wheels, maar een hele MSC on Wheels dat moet uitrukken... Dat kreng moet eerst eens ter plaatse komen, dan nog aangesloten worden op de fiber-link die het gebouw binnen gaat, en dat is gezien de brand en bijbehorend instortingsgevaar nog niet even vanzelfsprekend. Het zou zomaar kunnen dat die wagen helemaal ergens anders moet komen te staan omdat alle kabels van en naar het gebouw totaal gesmolten zijn...
Anoniem: 382732 @thof4 april 2012 09:04
Klopt, maar daar is uiteraard wel even tijd voor nodig om uit te rukken en te installeren.
polthemol Moderator General Chat @robinverl4 april 2012 16:12
te oordelen naar de brand die ze hebben gaat een gasblussysteem niet helpen. En waarom zou ik de zaken die je noemt niet in een kantoor kunnen laten plaatsen ?

Er zijn gewoon zaken die kunnen spelen waar je niet veel aan kunt doen tenzij je zoveel geld er tegenaan smijt dat het gewoon niet meer rendabel is.

Daarbij: heeft de zakelijke mark dan geen spof als ze blijkbaar alles via vodafone doen ? ;) Als ze daardoor onbereikbaar worden, moeten ze zichzelf niet gewoon indekken en dual sims met prepaid kopen ?

Ik vind dat je er gewoon te simpel maar vanuit gaat dat alles dubbel, volledig redundant wordt uitgevoerd. Spof is een beetje een modewoord waar met elke storing die speelt terecht en onterecht wordt gesmeten door mensen. Face it: als een hele toko uitbrandt, dan heb je gewoon kans dat er iets finaal eruit knikkert, zo werkt het. Ja alles is perfect redundant uit te voeren, helaas zit de wereld niet op die rekeningen te wachten.
Geen service melding netjes ontvangen vanmorgen.
Foto's van de pand in brand zijn hier te vinden.

http://www.telegraaf.nl/b...rand_Vodafone_R_am__.html
Oei:

Volgens de oud-medewerker wordt 40 procent van het netwerk van Vodafone op de locatie beheerd. “Het is een extreme ramp voor Vodafone als zulke locaties afbranden. Een noodvoorziening is niet of nauwelijks op te zetten voor zo’n locatie. Bellen naar en van de regio Zuid-Holland is nu al onmogelijk en zal de komende dagen, wellicht weken moeilijk zijn.”

:| |:(
Waar heb je die info vandaan?
Een woordvoerder van Vodafone meldt:

Regio’s Rotterdam, Kennemerland en Den Haag zijn getroffen
Ongeveer 700 masten van Vodafone werken niet
Prepaidtelefoons ondervinden vooralsnog geen hinder
Brand is ontstaan in nabijgelegen pand
Over de oorzaak van de brand is niets bekend

De brand in het Vodafone-pand aan de Caïrostraat woedt sinds 05:00 uur. In het pand bevindt zich een belangrijk knooppunt voor het telefoonverkeer van de provider. Daardoor zijn Vodafone-klanten in de regio's Rotterdam, Den Haag en Kennemerland slecht of helemaal niet bereikbaar.
Geen sein brand meester

De storingsmonteurs mogen van de brandweer voorlopig het gebouw niet in, omdat het vuur mogelijk weer op kan laaien. Het probleem is dat de brand in het dak zit, en dat er sloopwerk nodig is om bij het vuur te komen. De brandweer meldde rond 10 uur dat het sein brand meester nog niet is gegeven.
112 bereikbaar

Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers. Omdat er veel rook vrij komt, verricht de brandweer in de omgeving metingen. De oorzaak van de brand is niet bekend. Het noodnummer 112 is voor klanten van Vodafone in de getroffen gebieden wel gewoon bereikbaar, omdat een noodoproep ook via het netwerk van andere providers kan gaan.
bron: http://www.rtl.nl/%28/act...rand-in-pand-vodafone.xml

Beste brand als er nog steeds geen "brand meester" is gegeven.

Wel apart dat de prepay klanten volgens het bericht nergens last van hebben. had liever gezien dat mensen met een Abbo voorrang hebben
Ik denk dat het niet een geval van voorrang is, maar gewoon geluk voor de mensen met een prepaid aansluiting. Blijkbaar worden die ergens anders of op een andere manier afgehandeld.
Anoniem: 453651 @Technomania4 april 2012 11:18
Beste brand? De reden waarom er geen brand meester is gegeven staat erbij. De brand woedt in het dak en kan weer oplaaien. Van buitenaf is er misschien geen rookwolk meer te zien, maar zolang men geen zekerheid heeft, is de brand simpelweg niet 'meester'
update
Storing treft ook Vodafone-bellers in rest van Nederland
De storing bij Vodafone die is ontstaan door een grote brand in Rotterdam, treft ook Vodafone-klanten buiten de direct getroffen gebieden Rotterdam, Den Haag en Kennemerland. Door de problemen in Rotterdam is de rest van het netwerk van de telefoonmaatschappij namelijk overbelast.

Vodafone maakt gebruik van vijf grote zendpunten. Een van die vijf zendpunten in Rotterdam, is volledig buiten werking. Daardoor worden de andere vier punten op dit moment volgens Vodafone "flink overbelast. We proberen een deel van het telefoonverkeer in Rotterdam om te leiden, maar hierdoor ontstaat dus een flinke file in de rest van het land."
bron: http://www.rtl.nl/%28/act...n-vodafone-overbelast.xml

Zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren op de piekmomenten. Zie het nog gebeuren dat de overige 4 zendpunten straks dusdanig overbelast raken dat ze er mee stoppen/crashen. Dan zijn de rapen pas écht gaar

edit: Bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Technomania op 25 juli 2024 07:26]

Nu hoop ik dat de facturatie van de afgelopen maand ook op een van de SPOCs stond :P
Ik overleef een dagje niet bellen wel, maar hoe staat het met 112?
Wordt dat nu overgenomen door de andere telco's?
Of 0900-TUIG voor de politie?
112 kan altijd gebeld worden, als eigen netwerk (Vodafone) niet is te gebruiken, schakelt je GSM naar een ander netwerk (KPN/T-mobile) om het noodnummer te bellen
Een telefoon belt niet daadwerkelijk 112, hij plaatst een zogenaamde "noodoproep" (als het goed is verschijnt dat ook in het display als je 112 belt). Zo'n noodoproep heeft een bijzondere status binnen mobiele netwerken (hoogste prioriteit). Je telefoon probeert als eerste het eigen netwerk, maar als die niet bereikbaar is dan wordt een ander, willekeurig netwerk geprobeerd en dat wordt conform het principe van de noodoproep altijd geaccepteerd door een ander netwerk. Vervolgens weet dit netwerk naar welk nummer je moet worden doorverbonden, dus als je in Japan bent dan kun je ook gerust 112 bellen, ook al heeft men daar een heel ander noodnummer, het netwerk zorgt ervoor dat je op de juiste plek terecht komt.
Ik heb hier in DH sinds vanochtend keurig netjes een 'no service' melding op mijn telefoon. Toeval of niet?
Zelfs in Den Helder problemen? dan zal het toeval zijn ;)
Dat hoeft niet.
Vodafone zegt tegen de pers dat het "netwerkapparatuur" betreft. Zeker omdat het een heel gebouw is, wekt dat de indruk dat het hier om een MSC lokatie gaat. Dat is een centraal punt in het mobiele netwerk wat de zenders in een hele (grote) regio onder het beheer heeft.
Het is tevens niet ondenkbaar dat er in datzelfde pand een HLR staat, dat is een centrale technische opslag van klantgegevens. Omdat webcare aangeeft dat er landelijk problemen kunnen onstaan is het niet ondenkbaar dat een HLR betrokken is bij deze brand. Vodafone heeft ongetwijfeld meerdere HLR's (ook vanwege redundantie) en elk nemen ze een deel van de klanten voor hun rekening. Welke klant op welke HLR zit dat weet je als klant niet, maar dat heeft niks met je woonplaats te maken. Als een HLR niet beschikbaar is merk je dat pas als je je toestel opnieuw uit/aanzet. Ook in Den Helder, eventueel. :)
Inderdaad, maar dat soort dingen is bij mensen soms moeilijk aan het verstand te brengen. 2 telefoons van dezelfde provider waar er 1 niet van werkt kan volgens veel mensen onmogelijk aan de provider liggen. Het zelfde geld als er 2 telefoons niet werken: dan ligt het juist weer altijd aan de provider, want het is wel érg toevallig dat er dan 2 niet werken..
Ik zit in arnhem, en geen bereik...
raar! Zometeen maar een tweet richting de helpdesk wat de reden hiervan is,
Ik ben overigens niet de enige
Ook Arnhem hier, maar gewoon bereik hoor. Het lijkt me ook enigzins sterk dat een brand in Rotterdam problemen in Arnhem veroorzaakt. Tenzij er een Datacenter geraakt zou zijn. Maar het is toch gewoon een kantoorpand?
Anoniem: 382732 @FireDrunk4 april 2012 09:02
Nee, het is een datacenter.
Volgens de NOS
In de Randstad hebben veel mensen geen verbinding met hun mobiele telefoon.

De centrale is een belangrijk knooppunt; zo'n 700 telefoonmasten zijn erop aangesloten. Door de storing hebben de meeste klanten van Vodafone in de regio Rotterdam-Rijnmond, Kennemerland en delen van Den Haag geen verbinding. Vooral abonnees hebben last van de storing.
Verbindingen zijn omgeleid. Maar monteurs moeten er wel bij kunnen om alles te kunnen omleiden. Dat kan nog niet.
http://nos.nl/artikel/358...-vodafone-door-brand.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 25 juli 2024 07:26]

Het onderstaande kreeg ik op mijn werk mee:

Na telefonisch contact met Vodafone blijkt dat niet alleen netwerkapparatuur door de brand is geraakt, maar ook een databaseserver die telefoonnummers verifieert.

Vodafone gaat deze database nu elders in het land vanaf backup weer herstellen, maar oplostijd daarbij is niet bekend.
Anoniem: 286077 @valpa4 april 2012 14:39
Duff dat ze dit moeten herstellen, nog nooit van drdb gehoord :) scheelt toch weer wat werk dan.

voor mensen die drdb niet kennen: http://www.drbd.org/
Een database op drbd ??? Sja, domme oplossingen zijn er ook. Nooit gehoord van master-master replicatie ?

En daarbij, wie zegt dat de database uberhaupt op een OS draait wat drbd ondersteund ?
Hier in Arnhem-Noord gewwoon bereik hoor, afgelopen uren geen probleem gehad.
Mijn TomTom Live deed het niet meer in regio Rotterdam.... ook een issue?
Ja zeker, TomTom Live werkt met Vodafone... Ik had ook geen ontvangst.
Ik zit in Tilburg, en had vanochtend wel bereik maar kon consequent geen gesprek openen. Voor het eerst ooit sinds ik bij vodafone zit. Rotterdam is nogal uit de richting, maar blijkbaar toch invloed in het hele land
Hier ook hetzelfde on - Nijmegen.
Den haag plat, net nu je een afspraak bij de dokter moet maken.....
Neem de goedkoopst mogelijke prepaid-telefoon, van een andere operator dan je huidige. Voilà: redundantie. Het is niet volmaakt (diensten die gekoppeld zijn aan het mobiele nummer, zoals DigID, hebben er niets aan) maar goedkoper dan een vaste lijn aanhouden. Prepaid moet je vaak met regelmaat opwaarderen of je belt of niet, maar zelfs dan is het meestal goedkoper.

Om dezelfde reden heb ik bij twee banken rekeningen. Het is heel makkelijk voor één bank om er een keer uit te liggen met pinnen/internetbankieren; tegelijk kost het mij bijna geen drol om een extra rekening te hebben waar een minimumbedrag op staat. Altijd nog makkelijker dan naar een kantoor moeten voor een opname.

Mensen mogen ook zelf wel nadenken over redundantie, in plaats van erop te rekenen dat hun éne dienstenaanbieder nooit uitval heeft en dan luid klagen dat ze het recht niet hebben om de voor jouw essentiële dienst niet aan te bieden. Helaas, maar niemand wil je 100% uptime garanderen...
Je had ook je vaste telefoon niet de deur uit kunnen doen...
Skype? Ik heb altijd wel wat euro's op skype staan. Met mijn mobiel via wifi of een PC kan ik dan nog steeds alles.
Kan gebeuren! Als na een brand het gehele netwerk plat ligt, is er wel een probleem, maar 'gebrekkige ontvangst' in een klein gebied kan nog een keer.

Als je zo naar de foto kijkt, lijkt het net een boerenschuur :+ Niet iets waar allerlei netwerk apparatuur in huist zou je zeggen.
Anoniem: 453651 @TheNephilim4 april 2012 09:36
Dat is het pand van de buren, blijkbaar is het overgeslagen
Het ís overgeslagen.
Vodafone zat op cairostraat 2, om 08h15 kwam er ook een GRIP1 op nr 4 binnen

bron: http://www.p2000-online.net/rotterdam-rijnmondf.html

brand lijkt nu onder controle (einde grip), bron zie hierboven
Anoniem: 453651 @Technomania4 april 2012 11:11
Je moet niet teveel op P2000 letten, het kan zijn dat het begonnen is bij nummer 4, maar dat de rookmelders bij de buren (Vodafone) zijn aangesproken, dat gebeurt heel vaak in dit soort bedrijfspanden. De brandweer denkt dan dat er brand is op nummer 2, maar het brandt bij de buren. Uiteindelijk kan het natuurlijk wel overslaan, maar voor de alarmeringen maakt dat niet uit. je wilt niet weten hoe vaak de adressen op P2000 niet kloppen en dat maakt geen kokosnoot uit, de brandweer komt toch wel ter plaatse.
Als je op google maps kijkt kan het bijna niet overgeslagen zijn...
Regio Gouda kan ook niet (zakelijk) bellen met/naar Vodafone: meteen tuut-tuut-tuut.

Wel typisch dat er geen offsite failover gebeurd is? Ik mag toch aannemen dat niet alle kritische apparatuur in dat ene pand stond, en niet redundant uitgevoerd is?

Dat zou dan wel een singe point of failure van jewelste zijn.
hier ook, Gouda, ik lig er kompleet uit, zelfs geen GSM meer.
vanmorgen alleen nog problemen met 3G.

Vreemd dat Vodafone geen backup heeft in de randstad.
Het pand ziet er ook helemaal niet profi uit, via maps is het gewoon een bedrijfspand zonder eenige reclame met een mast naast het gebouw.

http://g.co/maps/pj2j6

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 25 juli 2024 07:26]

Het pand ziet er ook helemaal niet profi uit, via maps is het gewoon een bedrijfspand zonder eenige reclame met een mast naast het gebouw.
Dat geldt voor vrijwel alle datacenters, het zijn van buitenaf gewoon kantoorpanden - gaat erom wat erin zit. Zie bijvoorbeeld ook RedBus, waar een aanzienlijk deel van de Nederlandse websites draaien: http://g.co/maps/ntj64
Zelfde hier voor Eindhoven: direct op 06 werkt, maar interne verkorte nummers niet.
Wel lekker rustig zo :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.