Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 240 reacties

Klanten van Vodafone kunnen van 2 tot en met 5 mei bellen en sms'en zonder hiervoor te hoeven betalen. De provider wil hiermee klanten compenseren voor een grote netwerkstoring. Een brand zorgde er voor dat het netwerk er een tijd uit lag.

Vodafone-logoDe provider heeft laten weten dat het aanbod voor alle klanten geldt, ook voor degenen die geen last hebben gehad van de recente netwerkstoring. Klanten van Vodafone-dochters Sizz en Blyk kunnen eveneens vier dagen gratis bellen en sms'en. Het aanbod geldt zowel voor prepaidklanten als voor abonnees.

De telco maakte verder bekend dat gebruikers met een data-abonnement voor tablets 10 procent korting krijgen op de factuur voor de maand mei. Voor datagebruik van mobiele telefoons wordt geen korting aangeboden.

Vorige week brak er brand uit in een bedrijfspand van Vodafone aan de Rotterdamse Caïrostraat, waarna een groot deel van de Randstad geen verbinding via het Vodafone-netwerk meer kon krijgen. De telco maakte bekend dat er in totaal 700 zendmasten zijn uitgevallen. Pas op woensdag was de netwerkstoring zo goed als voorbij, aldus Vodafone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (240)

1 2 3 ... 11
In Kennemerland heeft telefonie de hele periode gewerkt, alleen werden gesprekken na een paar minuten verbroken. 3G heeft vrijwel de gehele periode _niet_ gewerkt, GPRS wel.

Wat ik met dat gratis bellen en SMS-en moet weet ik niet: ik heb een ruim bemeten abonnement. Dit "gebaar" is meer iets voor de prepaid gebruiker terwijl ik meende dat Vodafone zich juist op de abonnementen zou richten.

Ik zou liever 7 of 14 dagen internet-op-reis-dagbundel krijgen, te besteden binnen 12 maanden of zoiets. Of bied me een korting van bv. 5% op mijn huidige kontrakt.

Anyway, mijn loyaliteit naar Vodafone heeft een flinke deuk opgelopen. Maar ja, ook T-Mobile en KPN hebben in het verleden al flink wat minpuntjes bij me gescoord. Anyway, dit is een mooie aanleiding om te gebruiken bij de onderhandelingen over verlenging - bij T-Mobile lukte het dan vaak ook om een flinke extra korting in de wacht te slepen.
Vanuit bedrijf met een probleem geredeneerd: nooit restitueren, maar geef klanten iets wat wel als waarde wordt gepercipieerd, maar je niets kost. Voilà. Stel 1/52e (zeg 2%) van een omzet van 1.9 mrd zou pakweg 38 mn EUR derving betekenen nog afgezien van extra kosten voor netwerk herstel. Dat vind elke CEO te gortig. Dan liever 5-10% mondige klanten die eenmalig piepen, maar de munten blijven in de zak. Mainstream media tikt klakkeloos je ogenschijnlijke sympathieke persbericht over en in mei heeft niemand er meer over. Dikke vinger voor de klant. Doei!
Tja, voor zo'n compensatie was ik al "bang".

Dit kost werkelijk niks voor Vodafone:
- Begin v/d maand, anders had iedereen toch al een gevulde bundel gehad en dus toch verder weinig winst gegenereerd.
- Vakantie, zakelijk rustiger en privé al helemaal doordat er mensen op vakantie zijn.
- De meeste mensen (zoals mij) hebben er überhaupt al niks aan (ik gooi elke maand rustig ¤ 30,- belbundel weg).

Zet dat eens weg tegen de ongemakken:
- Ik had meerdere dagen totaal "Geen service" (en bijbehorende indirecte ongemakken zoals het niet ontvangen van TAN-codes e.d.).
- De dagen dat ik service had (geloof dag 3 o.i.d.) werkte dit belabberd (slecht/geen uitgaande gesprekken).
- Meerdere dagen erna geen 3G of zelfs helemaal geen internet (iets wat ik dagelijks gebruik), waardoor WhatsApp niet aankomt e.d., en de bijkomende irriterende zaken zoals de hele autorit tijdens navigatie "mobiel datanetwerk activeren niet mogelijk" in het scherm moeten wegklikken.

Eigenlijk vind ik dit een lachertje van 0,00 waarde. Een andere bijzaak die ik ook nog wel zie gebeuren is opnieuw filevorming. De vorige keer dat ze x jaar bestonden en gratis bellen gaven, was het netwerk overbelast. Als dit opnieuw gebeurd word ik toch wel iets minder vrolijk zeg maar.

Tevens vind ik de voorwaarden redelijk "gedekt" opgesteld, wat niet helemaal in de smaak valt bij mij. Het komt op mij over als: dit is je compensatie, en nu je smoel houden (en zorg ervoor dat er genoeg geld op je rekening staat over enkele dagen).

Wat zou ik wel waarderen?
Iets wat mij in andere (soortgelijke) gevallen (bij andere providers) kan helpen. Schakel bijv. Tethering gewoon kosteloos bij mij in. Mocht UPC er een keer uit vliegen, dan kan ik toch gewoon internetten. Kost hun helemaal noppes, als ik over mijn databundel ga, zie ik dat vanzelf terug op mijn rekening.

Begin december verloopt mijn contract, we zullen zien wie de komende 2 jaar maandelijks mag afschrijven. Dit incident (en de afhandeling ervan) neem ik gewoon mee in die overweging.

Ook vind ik het erg makkelijk wegkomen zo. De tarieven gaan al maanden omhoog, buitenbundel-tarieven overstijgen soms zelfs prepaid-tarieven, en ondertussen verwachten dat wij begrip hebben voor een outage.

[Reactie gewijzigd door BDHowner op 13 april 2012 11:31]

Ik vind dat ze zichzelf hiermee er maar wat makkelijk vanaf maken. Ik gebruik de belfunctionaliteit van mijn smartphone het minste van alle functies die het ding heeft, dus wat heb ik eraan? Daarnaast geldt het ook nog eens alleen maar voor het binnenland.

Iets als een maand tot een kwartaal geen abonnementskosten zou iedereen evenveel compenseren denk ik, ongeacht hoe de smartphones gebruikt worden.

edit:
@Darkforce: mijn abonnement is iets van ¤12,-/maand inclusief internet, dus je rekensom gaat niet echt op voor mij. Ook heb ik nooit gezegd dat ik niet bel, alleen vrij weinig. Ironisch genoeg bleek dat ik juist gedurende de periode dat Vodafone eruit lag de belfunctionaliteit hard nodig had, dus het is niet alsof ik niet ben getroffen hierdoor. Alleen heb ik dus absoluut niets aan deze "compensatie". Maandkosten vergoeden is simpelweg een stuk eerlijker omdat het iedereen evenveel compenseert, zelfs als ik daar dan iets voor terugkrijg waarvan het zomaar zou kunnen dat het minder waard is dan wat ze nu aan vergoeding doen, al helemaal onder jouw berekening.

Ook wil ik nog even kwijt dat terwijl je gelijk hebt dat er een verschil is tussen zakelijke en particuliere contracten, Vodafone hier echt de fout in is gegaan. De brand was overmacht, daar wil ik nog wel in meegaan. De fout die ze hebben gemaakt is dan ook dat ze hun netwerk zo kwetsbaar hebben opgesteld door een single point of failure te introduceren, terwijl het netwerk overduidelijk voor kritieke communicatie gebruikt wordt.

Aan de andere kant, misschien zijn de klanten van Vodafone gewoon de fout ingegaan door het netwerk van Vodafone voor kritieke communicatie te gebruiken. Misschien hadden ze gewoon alternatieven voor een telco moeten gebruiken, want als ik kijk naar de problemen in de afgelopen maanden zijn T-mobile en KPN niet veel beter.
Maar welke alternatieven voor telco's zijn er dan?

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 13 april 2012 06:47]

Stel jij hebt een abonnement van ¤ 50,00 / 30 dagen = ¤ 1,66 per dag ... * (zeg maar) 7 dagen = ¤ 11,67. En dan wil jij een abonnement van een maand tot een kwartaal gratis?

Dat jij de bel functionaliteit nauwelijks gebruikt is niet het probleem van Vodafone... je had natuurlijk ook gewoon een data abonnement kunnen nemen.

Nu gebruikte ik maar even een eenvoudig rekensommetje, maar Vodafone zal wellicht zelfs lager uitkomen dan die ¤ 11,67 uitgaande van een abonnementje van 5 tientjes per maand.
Ik denk niet dat het alleen een kwestie is van een simpel rekensommetje met een x aantal dagen. Je vergeet dat mensen hier hinder en zelfs schade van kunnen ondervinden. Ik werk als interim en zat net op een nieuwe klus bij een nieuwe organisatie. Voor mij heeft het veel problemen met zich meegebracht.
Ik denk niet dat het alleen een kwestie is van een simpel rekensommetje met een x aantal dagen.
In geval van consumenten wordt een dergelijke rekensom zeer zeker gehanteerd. Net als met einde contract, dat je x-euro terugkrijgt als je teveel betaald hebt.
Je vergeet dat mensen hier hinder en zelfs schade van kunnen ondervinden.
Hinder kan ik mij op zich best voorstellen, alleen zullen die mensen 'nooit' tevreden zijn aangezien zelfs een rechter geen bedrag kan hangen aan 'hinder' wat voor jou 'hinder' is kan voor mij als 'ergenis' gezien worden of gewoon als 'geen probleem'. Hoe gaat een rechter of een Vodafone bepalen wat hinder is, en wat niet?

Qua schade ... een consumentencontract kent geen schade, dat is gewoon netjes verwerkt in de Algemene Voorwaarden aangezien een telco geen garanties kan bieden. Bedrijven die gebruik maken van consumenten (particuliere) diensten, doen dit puur om te bezuinigen en hebben dus gewoonweg 'PECH' en daarin geef ik een telco ook zeer zeker geen ongelijk er moet tenslotte ergens onderscheid gemaakt worden in contracten en voorwaarden en bedrijven hebben soms net even wat betere voorwaarden.

Mocht je dus in het bezit zijn van een zakelijke contract, is het zeer zeker de moeite waard om een claim neer te leggen.
Ik heb geen tijd om het allemaal uit te gaan zoeken, maar als ik snel naar sim only abonnementen kijk dan ben je goedkoper af met een abonnement met mobiele telefoon (met meestal in 'aanbiedingvorm' een relatief dik internet abonnement) dan een sim only data kaartje.

Ik heb bij ben.nl voor 2 jaar, 12 euro de maand een uur beltegoed en 1gb 'onbeperkt' datalimiet (na 1gb wordt het vertraagd).

Als ik een beetje data abonnement neem ben ik ruim 20 euro kwijt per maand voor minimaal de zelfde bundel/snelheid en dan kan ik niet eens bellen én ik heb er geen toestel bij. Sim-only (data) gebruikers zijn een dief van hun eigen portomonee.

edit:
Helaas t-mobile, maar om maar online te kunnen zijn op je 3g tablet; Klik.

En als je nog geen navigatie hebt in de auto gebruik je de telefoon daar voor, of verpats je weer zodat het abonnement onder aan de streep maar een 10-tje per maand kost en je kunt er nog mee bellen/gebeld worden ook. Veel goedkoper dat dit kun je het echt niet vinden.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 12 april 2012 19:29]

een kwartaal gratis voor die paar dagen? jij hebt duidelijk geen enkel idee hoe de wereld in elkaar zit.
Jij bent al gauw blij met een dooie mus heb ik het vermoede :+
Maargoed, zo extreem als een kwartaal hoeft het niet.

Persoonlijk zit ik er niet om te springen om uren te praten met iemand die ik anders ook nooit spreek. Tevens zit ik niet te wachten tot het begin van de maand zodat ik weer iemand kan bellen binnen me bundel.

En gratis bellen is 1 ding, maar dit geld natuurlijk niet voor over de grens. Daarbij bel je ook niet iemand van "Oh, prettige 5 mei en een gezond 2012" ofzo, de periode slaat gewoon nergens op.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 12 april 2012 19:33]

Ik vind het goed wat Vodafone doet. Als je zelf een beetje reeël bent en kijkt wat de oorzaak is, is dit de oorzaak van brand. Iets wat overmacht is.

Vodafone wil daarintegen zijn klanten tegemoet komen, er zijn genoeg mensen die over hun bundel bellen. Wanneer ze tussen 2 en 5 mei bellen of smsen zal dit niet van hun bundel afgaan waardoor ze op de eindafrekening geld overhouden.

Ik zou niet weten wat een betere oplossing hiervoor zou moeten zijn.

Dus ik zeg top geregeld van Vodafone!
Ik blijf het belachelijk vinden, één knooppunt wat wegvalt en het hele land heeft er last van... dat is geen overmacht meer, dat is je zaakjes niet helemaal op orde hebben... ze hebben het gewoon altijd bewust met het minimale gedaan om kosten te besparen... waar je als provider toch ook een maatschappelijke functie hebt die voor de winst gaan... het netwerk moet gewoon werken en zou tegen een stootje moeten kunnen... dat van Vodafone heeft toch wel bewezen heel erg kwetsbaar te zijn. Natuurlijk is dit wel een extreem geval, maar niet ondenkbaar en een situatie waar men op voorbereid had moeten zijn. Het is gewoon een groot falen van Vodafone en zijn blijkbaar veel loyaler aan de korte termijn winst en kostenbesparingen ipv investeren in een 'veilig' netwerk... en dan bedoel ik dus veilig op meerdere manieren.

Jij denkt volgens mij vooral vanuit je persoonlijke situatie, maar geloof mij maar dat is het laatste waar Vodafone zich zorgen over maakt. Bedrijven en instanties die bijna compleet plat hebben gelegen vanwege deze storing.
Het is ondertussen al vaak genoeg gezegd. Geef alle klanten op hun eerstvolgende factuur een korting van 23% (7 van de 30 dagen geen of slechte service)

Op die manier compenseer je nl. alle klanten ipv alleen diegene die veel bellen/sms'en.
Ik snap best dat Vodafone niets hoefde te doen. Maar hoeveel mensen zijn er werkelijk die nu opeens over hun bundel heen gaan bellen? Ieder normaal persoon heeft toch gewoon de bundel die hij nodig heeft? En wanneer je opeens een paar dagen gratis kan bellen/sms-en, dan ga je niet opeens extra gebruiken lijkt me, of wel?

Dat ze deze actie niet op data van toepassing laten zijn, zzegt al genoeg. Hoewel daarvoor hetzelfde geldt, kan ik me voorstellen dat klanten met een limiet van een paar honderd MB dan iets meer ruimte merken.

Derhalve is dit een gebaar van niets. Ik zou dan liever een financieel gebaar zien, desnoods een verpakt incentive. Denk aan een maand een gratis/verlaagd geprijsde blox naar keus.
We kunnen wel zien dat we in nederland wonen he gaat het alleen maar om geld of wat


toen kpn en storing had met de 112 lijn vond ik dit en veel ernstigere probleem Mensen leven boven geld toch ? nu overkomt helaas vodafone dit en dan meteen blehhhh ik wil geld geld geld

stelletje geld wolven

Just my 2 cents
Nou, als je bedrijf klanten misloopt omdat je telefonisch niet bereikbaar bent, ja, dan gaat dat wel om geld-geld-geld.

Vodafone biedt bijvoorbeeld de Vast-op-Mobiel dienst aan onder het mom van "dan kun je weg bij de KPN met hun dure lijnen en toch je vaste nummer behouden", met o.a. deze teksten:
•Ontvang telefoontjes naar uw vaste nummer op uw mobiel
Altijd bereikbaar voor klanten
Behoud uw bestaande vaste nummer of kies voor een nieuw vast nummer bij Vodafone.
Zo mist u nooit meer een klant.
Mooi dat dat ook niet werkte hoor door de problemen in R'dam, terwijl de indruk in de promo-praat werd gewekt dat wat er ook gebeurt, het altijd zou werken...
Valse verwachtingen wekken en beloftes niet nakomen heet dat.
Overdrijf niet zo, dat gekanker altijd. Vodafone heeft hier niets aan kunnen doen en ze zijn tot geen enkele compensatie verplicht beetje respect voor de mensen die dagen van 16 uur hebben gewerkt om de zendmasten weer werkend te krijgen.
Ik snap de kritiek wel. Telecommaatschappijen zijn niet bepaald klantvriendelijk.
- Jarenlang (te) hoge prijzen voor SMS vragen. Nu men ineens massaal overstapt op Whatsapp gaan alle telco's de abonnementen (flink!) verhogen. Ik snap dat het uit de lengte of uit de breedte komt, maar prijzen voor SMSen stond jarenlang niet in verhouding met de kosten. Internet kost vaak 10,- p/mnd voor honderden MB's terwijl een SMS maar 140 byte is.
- Ik internet meer dan ik bel, maar om een datalimiet te hebben dat bij mijn gebruik past ben ik gedwongen een hoger abonnement te nemen waardoor ik elke maand minuten overhoud. Echter vervallen die minuten na x maand doodleuk terwijl ik ze wel betaald heb.
- Gesprekken afronden van seconden naar minuten.
- Dekking van 3G is nog altijd niet zoals het hoort te zijn.
Kortom: ik 'koop' al teveel minuten elke maand, die ook nog een vervallen, en dan krijg je een paar dagen gratis bellen en SMSen. Voor een dagenlange storing (zorgen dat je mobiel bereikbaar bent is hun core business, daar zouden ze goed in moeten zijn) vind ik het een mager gebaar.
om vervolgens tot een overbelast netwerk te komen ... KPN doet het met nieuwjaar; netwerk stress test. mooi excuus om dat onder deze noemer te doen
Ik vind het zeker een mooi gebaar van Vodafone. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen om deze reden buitensporig meer gaan bellen. Jij hebt zeker geen Vodafone?
Sorry maar waarom is dit een mooi gebaar? Ik ken heel veel mensen die nauwelijks bellen en sms-en. Die hebben hier helemaal niets aan ook al waren ze slecht bereikbaar. Ook de mensen die gewoon een abbonement hebben en hun belminuten toch niet opkrijgen hebben hier helemaal niets aan. Een mooi gebaar is een flikse korting op de rekening(10% voor tablets is ook heel erg mager voor 4 dagen = 13-14% uitval). Het was weliswaar overmacht maar ik had toch iets meer van hun backupsysteem verwacht...
Ik ben het met dat laatste eens, maar in het begin spreek je jezelf wel een beetje tegen. Als ik nauwlijks bel of sms, dan had ik toch ook vrij weinig last van het onbereikbaar zijn? :+
Als je nauwlijks zelf belt, wil dat niet zeggen dat je niet vaker gebeld of gesmst wordt. Dus dan is onbereikbaar zijn nog steeds lastig.
Tuurlijk is dat even lastig, maar we moeten het ook allemaal niet overdrijven hoor.. zo belangrijk zijn we met z'n allen ook weer niet en het is pure onmacht van Vodafone uit, dus wees blij dat ze uberhaubt om hun klanten geven.

Dit is een beetje datzelfde gezeur als met de treinen steeds als het sneeuwt/vriest. Heel Nederland valt dan over de NS/Prorail heen omdat ze het een keer niet bij kunnen benen. Maar als we er zelf te laat door op het werk komen mag de baas die ene keer dat het voorkomt niet zeuren.. want je bent toch altijd op tijd?

Ik maak fouten, hun maken fouten.. de wereld is niet perfect dus leer er gewoon mee leven in plaats van ons met z'n allen steeds zo op te winden..
De crux is alleen dat ze al enorme winsten maken en de consument in feite elk jaar verder opgeknoopt wordt met verslechterde voorwaarden, waartegen eigenlijk niets te doen is. Wisselen gaat niet, er is al sprake van (on)gecoordineerd opvolgend gedrag tussen de 3 marktpartijen.

Wel een winstmakend bedrijf zijn met alle lusten, maar de lasten dus gewoon uitsmeren over de maatschappij. Mobiele communicatie is een gemeenschappelijk goed en dermate belangrijk dat dit eigenlijk niet in de markt thuis hoort.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 12 april 2012 19:25]

Het NS/Prorail voorbeeld is een slechte, namelijk is dat een probleem vooral door een tekort aan wissels. Dit is iets wat zij zeker wel kunnen oplossen, ze steken het alleen liever in hun zak, in andere landen lukt ze het namelijk wel om de treinen goed te laten reiden terwijl het daar kouder is.

Natuurlijk was dit onmacht van Vodafone maar het is schandalig dat ze willen dat ik betaal voor hun service, terwijl ze geen service leveren. Dit kan gewoon niet zo zijn. Natuurlijk is een connectie nooit 100% maar met 5 dagen uitval moet 1 deze 5 dagen van je rekening af worden gehaald en 2 moeten ze het verlies compenseren, bijvoorbeeld zeggen dat je een korting van een derde op je rekening moet krijgen.

Simpele feit is dat Vodafone de kosten hiervan gewoon ergens anders kunnen halen, hier zijn verzekeringen voor.
Daarnaast maakt Vodafone miljarden winst. Ze kunnen niet zeggen wij leveren een service, maar alle risico's zijn voor de klant.

Dit is simpelweg onacceptabel en ik geloof er niets van dat zij hiermee weg kunnen komen.
Vodafone wereldwijd heeft in 2011 8miljard euro verlies geleden, dat is inderdaad miljarden winst maar dan in de min. Vodafone Nederland maakte in 2011 573miljoen winst. 240miljoen ging hiervan direct weer terug in het netwerk. Het redundant uitvoeren van alle 5 knooppunten in Nederland zou ze net geen 2miljard euro kosten (dat is exclusief onderhoud). Ik kan mij voorstellen dat ze dit niet zomaar doen want zelfs voor zo'n groot bedrijf is dit een enorme smak geld.
Dat ze zo'n keuze daarom bewust maken betekend voor mij ook dat ze daarvoor dan ook een goed plan moeten maken, of gewoon een excuses-potje moeten opbouwen. Ik weet niet of de getroffen klanten nu wel gewoon hun rekening moeten betalen, want daar zou ik het als klant nooit mee eens zijn. Als je niet kon bellen, en niet gebeld hebt, moet je ook niet hoeven betalen.
Het argument dat Vodafone dus liever geld in eigen zak steekt bent ik het niet (helemaal) mee eens. Maar ik vind inderdaad dat je als Vodafone dan ook de consequenties hiervan moet aanvaarden en het liefst al bewust hebt afgedekt.
Daarnaast vind ik het gratis aanbieden van bellen wel een aardig gebaar, want er zijn genoeg vergelijkbare situaties geweest waarin klanten helemaal niets kregen. In zo'n geval denk ik dan maar dat iets beter is dan niets..
2 miljard? Hoe kom je aan dat getal?
Weet je wel niet hoe waanzinnig veel geld dat is?
Mijn inziens, compleet nergens op gebaseerd en daar ben ik heel eerlijk in, kan je veel meer met 2 miljard euro dan alleen (wat) redundancy inbouwen op 5 plekken.
2 miljard is echt bizar veel geld.
Zover ik had begrepen is dat de huidige schade van die verwoeste netwerkapparatuur * 5, en dat is inderdaad schandalig veel geld. Die apparatuur zal wel van diamanten en goud gemaakt zijn...
Dit geeft mijn mening goed weer. Ik snap ook best dat er uit onmacht iets een tijd niet werkt... Maar het is onlogisch om er wel voor te moeten betalen. Met die logica kunnen we er een jaar uitliggen en een jaar lang ervoor moeten betalen.

Ik betaal de bakker ook voor de dienst die hij mij levert in de vorm van een product: van meel een brood maken. Als dat brood morgen mislukt is, ga ik niet voor zijn inspanningen betalen. Ook al ligt dat aan de buurman die snachts stiekum het gas wat harder heeft gezet in de oven.

Dan verhalen ze de schade maar op de buurman of zijn verzekering. Nja, ik doe morgen wel alsof ik opzeg per einde contract. Daar zijn ze altijd een stuk schappelijker :)
tja, zou vodafone ook zo genereus zijn als je je je baan verliest en je telefoonrekening ff niet kunt betalen?
Nee natuurlijk niet, zijn 2 compleet andere dingen. Telefoon kan wel roodgloeiend staan elke dag terwijl je zelf niet belt. Zie o.a. voorbeeld sleutelservice in het journaal.
Wat is er mooi aan dat gebaar dan? Iedereen belt toch al gratis van 2 tot en met 4 mei? Dan is er een nieuwe maand en dus ook de bundels van alle abonnees zijn dan weer gevuld. Het kost ze onderaan de streep dan vrijwel niets.
Klinkt als een sigaar uit eigen doos.

Edit: Ja, het is maar een gebaar, maar wie heeft er wat aan? Dat ze een probleem hebben gehad, heb ik alle begrip voor. Zoals ik in dat betreffende topic al zei was het een worst case scenario. Van mij hoeven ze dan ook niets te doen verder.

Maar wanneer ze wel iets doen, laat het dan iets zijn waarbij de klant ook echt iets van voordeel heeft en niet zo'n sigaar uit eigen doos als dit is.

[Reactie gewijzigd door Mathijs op 12 april 2012 19:16]

Wat volgens mij een aantal mensen vergeten is dat het een "gebaar" is, geen vergoeding of wat dan ook.
Het is een soort van excuses, en ze geven dit aan iedereen die klant is. Dus van een vergoeding is geen sprake.
Dus aan de mensen die hier zo zitten te miepen: Stel je niet aan, of begin een zaak.
Voor hun is het ook gewoon onmacht geweest, en ik weet niet precies wat in je contract staat maar ik gok dat je recht hebt op welgeteld: niets. Dit staat nog even los van bedrijven..
Voor hun is het ook gewoon onmacht geweest
Dit is onzin. Zoals ik al eerder aangaf heeft Vodafone of een verkeerde risicoanalyse gedaan in het verleden, of de gevolgen geaccepteerd.

Het is wel mogelijk om een zodanig niveau van beschikbaarheid aan te bieden dat bestand is tegen het uitvallen van een enkel punt (in dit geval brand in een bedrijfspand). Dat dit niet gedaan is en een single point of failure voor de regio randstad is geaccepteerd maakt het niet dat het onmacht was. Hooguit laksheid (bij geen risicoanalyse) of onwetendheid (bij een verkeerde risicoanalyse).

Het is pas onmacht als het om iets gaat dat niet in redelijkheid te voorkomen is. De brand was misschien niet te voorkomen, maar dat het netwerk niet voldoende capaciteit heeft of niet voldoende redundant is uitgevoerd wanneer een een enkel punt faalt was wel te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 april 2012 19:16]

Nogmaals niet op feiten gebaseerd.
Andere tweakers hier zeggen weer dat het vrijwel niet mogelijk is om zo'n punt fatsoenlijk redundant te maken.
Waarom ik zeg dat het onmacht is? Omdat het niet zomaar een technisch foutje is geweest, maar een brand.
Maar waar ik uiteindelijk naar toe ga is het feit dat mensen hier zo zitten te miepen omdat hun telefoon het niet deed. Ja, natuurlijk is het ontzettend rot geweest en verwacht je ook beter, maar toch wilt iedereen het goedkoopste abonnement zonder poes pas.
Verdiep je dan eens in je contract met je provider, en wat er wettelijk is vast gesteld. Denk je dat je dan nog steeds in het gelijk bent dat je een fatsoenlijke vergoeding moet krijgen? Maak er een zaak van, in plaats van 2 zinnen hier op tweakers te zetten over hoe hard je wel niet met je voetjes zit te stampen.
Ik mag hopen dat jij niet verantwoordelijk bent voor zaken die van levensbelang zijn.

Even 2 puntjes..

1. Vodafone zegt dat de lijnen naar het gebouw de reden zijn dat er geen redundantie mogelijk was, zou kunnen.. De brand brak uit bij de buurman, heel vervelend. Onze diensten draaien daarom niet vanuit een kantoortje met buren maar vanuit een datacenter zonder aangrenzende buren en met een halon blusinstanllatie. Volgens mij is het punt wel gemaakt..

2. Zonder dat veel mensen er misschien erg in hebben zijn we met z'n allen heel erg afhankelijk van de werking van deze netwerken. Als je tijdens de storing in het weekend vast had gezeten in een lift waarvan de ingebouwde telefoon aan een Vodafone sim zat had je dit geweten (die telefoons maken vaak verbinding via gsm). Een deel van het openbaar vervoer is deels afhankelijk voor informatievoorziening en kan zonder niet werken.. Sluizen en keringen worden vaak bedient dmv GPRS, waterschappen kunnen dus in de problemen komen. Als je 112 had moeten bellen was dat soms niet mogelijk omdat de telefoon vaak niet beter weet dan "ik heb verbinding" en dus zal deze niet roamen op het netwerk van de concurrent. Verder zijn er alarmcentrales die gsm gebruiken voor doormelding en zijn er mensen die door een apparaat met een simkaart zoals een hartslagmeter niet in het ziekenhuis hoeven te verblijven.. Enz enz enz

IMHO heeftVodafone een verantwoordelijkheid waar ze niet zomaar onderuit kunnen.. Een paar dagen uit een eigen bundel bellen gaat dat niet compenseren, dat is misschien ook niet het doel van de actie maar ik vind het meer een belediging.. Het leed van niet kunnen bellen is natuurlijk veel groter dan een paar dagen "gratis" bellen..
Natuurlijk kan Vodafone een volledig redundant netwerk aanleggen. Zijn klanten echter bereid te betalen voor een redundant netwerk? Google en Amazon hebben een volledig redundant systeem. Klanten krijgen daar de keuze om diensten redundant geleverd te krijgen. Veel van die klanten besluiten echter toch te kiezen voor de goedkopere optie en nemen dus bewust risico.

Als mobiele telefonie voor de punten die jij noemt "van levensbelang" zijn dan moet niet alleen van de provider worden verwacht dat die een redundante oplossing heeft, maar moeten zij zelf ook zorgen voor redundantie. Ik heb een aantal maal vastgezeten in een lift en één keer daarvan deed de interne telefoon het niet, terwijl er geen provider storing had.

Hetzelfde gaat op voor alle andere zaken die je noemt. Als ze echt van levensbelang zijn moet in het eigen segment ook redundantie worden ingebouwd én worden getest. Want nu zijn er datacenters die geen aangrenzende buren hebben en alles redundant hebben uitgevoerd, maar waarbij in geval van calamiteiten blijkt dat er toch een probleem is waar ze geen rekening mee hebben gehouden.

Iedereen die mobiele telefonie zo belangrijk vindt dat hij of zij er niet buiten kan moet minimaal twee opgeladen toestellen met simkaarten voor minimaal twee providers op zak hebben. Als ze dat niet hebben dan achten ze blijkbaar de kans op storing heel klein, is de noodzaak toch niet zo hoog of leggen ze de verantwoordelijkheid alleen aan de kant van de provider neer.
En waarom is zo'n punt dan niet fatsoenlijk redundant te maken?
Vodafone, een bedrijf met een marktwaarde van meer dan 70 miljard Euro (volgens wikipedia) wat opereert in 42 landen kan niet zoals at&t bijvoorbeeld een complete centrale mobiel houden?

Al hebben ze er 500 vrachtwagens voor nodig, het lijkt me erg sterk dat ze dat niet gaat lukken. Zelfs al parkeren ze die dingen elders in Europa dan nog kunnen ze in een dag tot 1½ dag hier in Nederland zijn.

Uiteraard kan een storing zoals hier nu is geweest ook in andere landen voorkomen, dus waarom bezuinigen op zoiets belangrijks. Die mobiele centrale kan dan ook overal worden neergezet. (want mobiel)

Ik heb sterk het vermoeden dat Vodafone op de verkeerde zaken bezuinigd.
"Maak er een zaak van"

Ik denk dat een aantal mensen dat wel gaan doen ja. Ik herinner me nog een aflevering van Kassa waarin een advocaat een rechtszaak aanspande tegen een telecomprovider die al een week de aansluiting kapot liet zijn. Het was een advocatenkantoor maar ze hadden gewoon een priveaansluiting, De provider moest -ook al stond er in hun kleine lettertjes dat ze niet aansprakelijk waren voor gederfte inkomsten- elke dag 2000 euro betalen, ook voor de dagen die nog gingen komen. Daarna was het opeens een komen en gaan van monteurs tot het een dag later gefixt was. En dat met een telefoonabo van 50 euro per maand, 5 dagen geen bereik, 10000 euro schadevergoeding.

De rest van de mensen bij Kassa die niets deden zaten soms al een half jaar zonder en daarop werd ook geen actie ondernomen. Als je niets doet, lopen ze dus in ieder geval over je heen.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 12 april 2012 23:03]

afhankelijk van de voorwaarden die de afnemer getekend hebt kan er wel degelijk een restitutie of andere vorm van tegemoetkoming aangeboden worden aan de afnemer. Dit omdat beide partijen verplichtingen hebben; ene betaald andere levert een dienst af.

Wanneer een van beide in gebreken is, is er sprake van contract breuk of niet naleven van de door beide partijen geaccepteerde voorwaarden. Afhankelijk van de gemaakte afspraken kan er wel degelijk een vergoeding worden uitgekeerd.

Enkele jaren geleden heeft kpn ook een grote storing gehad. Een van onze relaties runt een beveilingsbedrijf. Gezien de branche en noodzaak tot bereikbaarheid heeft die een financiele compensatie gekregen. Dat hoef ook niet direct noodzakelijk te zijn. Vaak bieden netwerken de mogelijkheid tot roaming bij de concurrent. In dit geval is dat niet aangeboden.

in dit geval zal de gemiddelde consument weinig recht tot claimen hebben gezien dit overmacht betreft. Echter is dat afhankelijk van de getekende voorwaarden. Zo zijn er ook opties via vodafone welke de gsmnet gebruikt voor uitbellen van alarm systemen. En ook gold-members zullen bepaalde voordelen hebben.
Overmacht kun je 1 of 2 dagen volhouden. Duurt het lang dan was het gewoon mismanagement om niet voorbereid te zijn. Een brand is geen tsunami maar een alledaags risico.

Roaming was zinloos geweest zeggen KPN en tmobile zelf ook, dan waren zij ook uit de lucht geklapt.
Het lijkt me sterk dat KPN en T-Mobile "eruit zouden zijn geklapt". De mensen die wel verbinding hadden met Vodafone zouden automatisch op Vodafone terecht komen en de rest zou verspreid over beide netwerken zitten.
Het zou druk zijn geweest, maar dat is het ook als in August een miljoen Duitsers en Belgen op vakantie naar Nederland komen.
Daarnaast zouden KPN en T-Mobile ook hieraan hebben verdiend als ze de klanten van Vodafone afhandelen, dus het is ook in de voordeel van deze partijen om nationaal roaming bij zulke incidenten toe te laten.
Tmobile loopt in die regio sowieso al op zijn tanden en ook KPN kan echt geen duizenden extra telefoons aan.
In die regio? Het was het hele land. In Groningen heb ik ook 3 dagen geen 3G bereik gehad; 2G werkte mondjesmaat maar belletjes kwamen vaak niet door en SMS'jes kwamen dagen later aan. Dus het was zeer zeker niet beperkt tot de Rotterdam regio.
Ik heb begrepen dat het iets te maken heeft met... (en nu is het vast iets met de klok en de klepel). Dat je aan een bepaald eindstation ofzo bent gekoppeld en jij die dan net op die hebt gezeten. Ik was er namelijk zelf erg benieuwd naar hoe dat nou zat, want thuis in Arnhem deed mijn werk telefoon het niet. (kantoor staat in Barendrecht) terwijl mijn privé telefoon het hier wel deed. Zelfde begin deze week in Barendrecht had het hele kantoor nog beroerd 2g signaal, terwijl ik op mijn privé telefoon volle 3G had.

Toen was ik zelf alle logica kwijt.
Nah, ik kan het niet eens zijn dat het onmacht is. Het had nooit zo ver moeten komen als de situatie nu al is. Gewoon een back-up draaiend hebben net als T-Mobile.
als T-Mobile het kan dan is het geen wereld kunnen waarom Vodafone dat niet zou kunnen.

ik zeg dat het nalatigheid is van Vodafone kant en dat ze met dit 'gebaar' hun imago willen behouden en niet klanten verliezen vanwege hun blunder.

laat niet staan dat het aardig van ze en ik spoor iedereen aan ook in die paar dagen uitbundig veel te bellen wan het kost ze toch geen stuiver, feit blijft dat ze incompetent zijn.
Zie je de brief al binnenkomen?

Beste aandeelhouder.

Naar aanleiding van recente storingen heeft Vodafon besloten zijn volledige netwerk redundant uit te voeren. Dit plan zal gespreid worden over 10 jaar. Dit zal evenwel een kleine investering vergen van ### euro. Het is dan ook onze verwachting dat in deze 10 jaar wij geen winst gaan maken. Het zal dan ook niet mogelijk zijn om in deze periode een dividend uit te keren en de verwachting is dat de waarde van uw aandelen zal kelderen. Maar in het geval van problemen kunnen we daarna wel blijven doorwerken in plaats van snel snel een oplossing te moeten zoeken.

Hopende op Uw blijvende steun,
Beste aandeelhouder,

Na de zoveelste storing hebben we nogmaals besloten om het netwerk niet redundant uit te voeren zodat we u nu wat dividend kunnen uitkeren.
Dit zal echter wel tot gevolg hebben dat klanten naar een andere maatschappij overstappen en we over 10 jaar niet meer bestaan.

Er op vertrouwende dat u tegen die tijd uw aandelen wel verkocht zult hebben,
Dat dacht ik toch niet.

Deze compensatie is geheel onacceptabel. Ik heb 5 dagen lang geen ontvangst gehad. Dit kunnen zij niet compenseren met gratis bellen en smsen omdat ik hier totaal geen interesse in heb. Ik bel weinig en ik sms nooit. Mijn verlies zit hem in het feit dat ik niet bereikbaar was en geen internet connectie had.
Niet alleen moeten ze mij hier niet voor laten betalen (ze kunnen niet eisen dat je betaald voor een service die langdurig niet beschikbaar was), maar ze moeten mij zien te compenseren in iets waar ik wel interesse in hebt.

De onmacht is niet relevant, de kosten van dit alles doen zij immers gewoon declareren bij de schuldige of bij de verzekering.
Verder verdienen ze miljarden, ze kunnen niet flinke winst maken en de risico's op de klant afschuiven.

Dit is geheel onacceptabel en vodafone gaat maar een andere manier vinden om mij te compenseren want anders ben ik toch echt klaar met ze.
Waar slaat dit nou weer op? Je slaat wel gelijk door.

Het gaat hier om een redelijke compensatie. Nu moet ik betalen voor een service die ik niet heb gehad en krijg ik geen enkele compensatie waar ik ook maar iets aan heb.

Op deze manier kunnen ze wel de rest van mijn abo de service plat gooien, ze hoeven mij toch niet te compenseren op een manier dat ik er wat aan heb.

Vergis je trouwens niet dat 5 dagen zonder telefoon ongelooflijk lastig is, ik heb geen vaste lijn en voor mijn werk was ik ook niet bereikbaar.
Hier hetzelfde, ik heb dan weliswaar een vaste lijn, maar dat nummer weet bijna niemand.

Ik snap de reactie van Miglow wel, je komt zelf ook aardig over alsof je doorslaat. Je kunt je schade totaal niet in geld uitdrukken en de schade die je daadwerkelijk hebt "geleden" zal nihil zijn, je geeft zelf al aan namelijk dat je niet of nauwelijks gebruik maakt van de diensten dus ik snap je hele probleem niet zo.

Doe rustig, geniet ervan. Ik vond het heerlijk die paar dagen geen herrie van mijn mobiel aan m'n hoofd. Ik heb me dood lopen ergeren aan de afgelopen 2 dagen, ik was ineens weer bereikbaar voor iedereen :( :P
als je het zo heerlijk rustig vind, zeg je abo dan op. Die reacties van "ik vond het wel lekker rustig" slaan in mijn ogen nergens op. Prima dat je het fijn vind als je telefoon niet overgaat maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen en kan je niet aandragen als argument om te accepteren dat Vodafone gefaald heeft. Als je voor iets betaalt horen daar ook bepaalde verwachtingen bij. Als de dienstverlener dit niet kan waarmaken verwacht ik dat ik die dagen niet hoef te betalen. Geen gebaar van 4 dagen gratis bellen en smsen want dat kan ik toch al binnen de bundel van mijn abbonement.
Voor prepaid klanten is dit een gebaar ja. Want die betalen sowieso niet voor de gratis belminuten. Abonnees houden nu belminuten over, die vrijwel nauwelijks mee te nemen zijn naar de volgende maand. Zoals de Braboneger zegt: Gewoon Betalen!
Onmacht? Dat is de grootste onzin die ik heb gehoord over deze storing. Vodafone had gewoon moeten zorgen dat ze een datacenter van deze omvang fatsoenlijk op orde hadden en als ik dan zie wat voor schade het opgelopen heeft in de tijd dat de brand woede kan ik je wel vertellen dat ze iets meer aandacht hadden mogen besteden aan brand overslag... Dit is echt van het kaliber hoe kan ik m'n gebouwen net aan de wettelijk eisen laten voldoen en kosten besparen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het ze uiteindelijk veel meer geld kost in het scenario wat zich heeft voor gedaan. Als ze gewoon een fatsoenlijke marge hadden aangehouden, wat vrij gebruikelijk is bij dit soort "belangrijke" gebouwen had Vodafone veel minder schade aan het gebouw gehad en dus ook aan de apparatuur. Helaas zijn het allemaal een stelltjes geld graaiers daar bij Vodafone en bedenken ze zich niet wat de gevolgen kunnen zijn bij dit soort scenario, want stel dat het hele gebouw ook nog tot de grond was afgebrand? Hoe hadden ze dan gedacht hun 4 miljoen klanten te bedienen? Helemaal gezien het feit het een datacenter in de randstad betreft. Ze hebben nu geluk gehad, maar ik hoop dat Vodafone hier een les uit trekt.
Inderdaad, want niemand heeft meer een abbonnement waarbij je eroverheen gaat. Je moet wel, daar je anders de jackpot betaald voor je minuten.

Vodafone geeft je dus alleen de mogelijkheid om de minuten van die vier dagen op te sparen voor een maand, die daarna komen te vervallen. Want zo zitten de abonnementen in elkaar qua contractvoorwaarden.

Het enige echte goedmakende gebaar zou een directe korting op de eerstvolgende rekening zijn van een X aantal euro's.

Trap er niet in mensen, heel die telecomindustrie hangt van arrogantie, graaiers en marketingbullshit aan elkaar.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 12 april 2012 18:07]

Voor zakelijke klanten ligt het anders:
In ons geval kopen we geen belminuten in, dus is het wel ineens heel handig/besparend.

Maar wat ik me afvraag - geldt dit ook voor bellen naar en in het buitenland?

edit: buitenland bellen reeds beantwoord hierinder door ICTiMod... Tnx!

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 12 april 2012 18:13]

Voor zakelijke klanten ligt het zeker anders. Die hebben vrijwel niks aan 4 dagen gratis bellen. Scheelt bij grote bedrijven hooguit een paar duizend euro. Laten we gek doen, 10.000 euro korting door 4 dagen gratis bellen. Dat weegt totaal niet op tegen 4 dagen onbereikbaar zijn en niet met de laptops op internet te kunnen. Telefoonkosten worden toch wel naar de klant doorberekend. Ons grote contract verloopt binnenkort en Voda moet echt met wat anders komen als compensatie. Sowieso de compensatie van de prepaid simkaarten en bijbehorende kosten van KPN voor al ons personeel bijvoorbeeld. Denk dat er zon 500 zijn uitgedeeld bij ons. Keer een euro of 25? Tel maar uit. Maargoed, wellicht komen ze naast "een mooi gebaar" ook nog met een schadeloosstelling.

En voor mijn privé aansluiting is het ook een nep-vergoeding aangezien ik nooit bel, en onbeperkt kan sms'en.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 april 2012 20:23]

En het trieste is nog wel dat ze het precies in de week doen dat er vakantie is zodat de mensen weg zijn en ze alsnog weer bakken met geld verdienen. Ben het echt 100% met je eens dat dit echt nutteloos is.

Je maakt je abbo al niet op, en nu al helemaal niet meer. Vind ik eerder zonde... (voor prepaid is het trouwens dan weer wel heel erg interresant...)

Geef mij maar gewoon 17% korting op die rekening. Dan is het gewoon goed en eerlijk. Zelfs dan is het nog niet eens 'echt' een compensatie, maar gewoon je geld terug voor een dienst die je niet kon gebruiken (5/30*100=16,66% van de maand niet kunnen bellen, en als ik hoor dat sommige mensen zelfs een week geen bereik hebben gehad zou het zelfs 24% moeten zijn). Geef gewoon 30% korting op de factuur: dan betalen de mensen niet voor wat ze niet krijgen (logisch) en dan krijgen ze ook nog een compensatie. Iedereen blij... ;)

[Reactie gewijzigd door JBee op 12 april 2012 22:31]

Ik ben het hier gewoon volledig mee eens. Voor een klant met abo is dit geen compensatie maar papierverspilling.
Wat een belachelijk actie.
De enige redelijke compensatie zou een korting op de abo kosten van april zijn. En dan heb ik het echt over minimaal 25% (ca de waarde van 7 dagen die het netwerk eruit lag) en eigenlijk gewoon nog met een extra vergoeding voor het toch niet kleine ongemak van onbereikbaar zijn.
Bovendien heb ik bvb smsjes naar het buitenland gestuurd in die tijd, waarvan er een aangekomen is en ik ongetwijfeld alle op mijn factuur terug zal zien. Ook dat vind ik niet kunnen...
Maar vodafone kan er zelf ook niets aan doen. de brand ontstond in het gebouw ernaast. en het is hoe dan ook goed dat ze iets regelen in plaats van helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door ricje20 op 13 april 2012 13:46]

sorry, maar dat vind ik de grootste onzin. Een brand bij de buren of niet, het is een risico dat bekend had moeten zijn en waar ze rekening mee hadden moeten houden. Als dat gebouw zo'n kritieke locatie is waardoor bij uitval het halve netwerk eruit ligt dan moeten ze daar gewoon een backup locatie voor hebben. Als ze dat niet hebben dan hebben ze in mijn ogen duidelijk gefaald.

Met deze nutteloze compensatie verliezen ze mij als klant. Ik ben blij dat mijn contract toch al afgelopen is en dat ik lekker op zoek kan naar een andere aanbieder.

Wat ik bovendien belachelijk vind is dat je dus je contract niet mag opzeggen na deze breuk van Vodafone's kant. Dit lijkt mij toch echt weldegelijk een reden om je contract te herzien mocht je er nog 2 jaar vastzitten. Vodafone komt haar afspraak toch gewoon niet na door een week, dus een kwart maand en niet vier luttele daagjes of 10% data :S, offline te zijn?
Dit is niet helemaal waar, als je deze maand storing hebt gehad heb je nu nog een heleboel belminuten over die je deze maand niet meer op krijgt, volgende maand krijg je extra.

Toch zou een maand minder betalen voor de gene die wel zijn getroffen meer op zijn plaats zijn. ( en nee ik heb geen last gehad en heb wel vodafone)
Helemaal mee eens. Ik heb een bundel gekozen waar ik elke maand ruim mee uitkom, nogal logisch want daar zijn ze voor. Wat hebben we hier dan aan??? We hebben deze maand 13%-25% minder kunnen bellen/smsen dus nu zitten we helemaal onder de bundel.

Die storing kan me (ook al vind ik het belachelijk dat er geen backupgebouw was) geen bal schelen, maar dit 'cadeau' is een grote belediging. Alleen om deze 'cadeau'actie stap ik alsnog meteen in juli over als mijn contract afloopt. Morgen maar alvast opzeggen dan is het die eikels misschien duidelijk.
[reply] Door Nollekeuh, donderdag 12 april 2012 18:05
...Vodafone geeft je dus alleen de mogelijkheid om de minuten van die vier dagen op te sparen voor een maand, die daarna komen te vervallen. Want zo zitten de abonnementen in elkaar qua contractvoorwaarden.
Huh? Tuurlijk niet, ik weet niet hoe het zit bij andere abonnementen maar als ik in een maand tegoed overheb aan het eind van de streep wordt dit meegenomen naar de volgende maand. Dus als je door deze actie tegoed overhoudt heb je toch gratis gebeld?

O.T.:
Voor prepaid klanten is dit natuurlijk een nette tegemoetkoming maar voor mensen met een abonnement kan je inderdaad beter xx% korting geven op de rekening van die maand.
Hoezo iedereen belt al gratis... Als je gewoon belt moet je normaal gewoon betalen hoor... Gaat gewoon van je bundel af alleen bij voda dus niet... Ik dat geva dus wel degelijk gratis....
En jij had natuurlijk een nieuwe telefoon of tablet als vergoeding gehad ofniet???
Goed aangepakt door Vodafone, mischien eens tevreden zijn met iets kleins in plaats van iets groots????
Een mooi gebaar? Laat ik het nog eens helder naast elkaar zetten;
Ik krijg vier dagen gratis bellen ter compensatie van een week niet bellen waar ik wel gewoon voor moet betalen.
Ik word daar niet echt heel erg blij van ;(
Ik wel, ik heb nog een prepaid kaartje liggen wat ik niet gebruik. (Want zit bij een andere aanbieder) Kan die dus mooi vanuit China gebruiken om wat lange gesprekken te voeren. :)

Maar je hebt gelijk. Het gebaar is mooi maar geen compensatie voor geleden schade. Dit "gebaar" zou bovenop die schadevergoeding moeten komen. Niet in plaats daarvan
Doe net als ik. Ga naar MyVodafone en zeg je contract op. Mijn contract loopt tot 11 februari 2013 maar ik heb het alvast opgezegd. Als reden dat ik ontevreden ben met Vodafone haar dienstverlening en service.

Ik zou zeggen, doe hetzelfde. Opzeggen doet meer pijn dan klagen op internet. Bij bedrijven stem je met je portemonnee. Niet met webformulieren of bellen met de klantenservice.

Gewoon keihard opzeggen en niet meer naar omkijken. Dit is echt een compensatie van niks. Vodafone stelt wederom teleur.
Dit is zeker mooi voor die gene. Maar zitten hier ook de 0900 nummers in? Oftewel betaaldiensten? bellen is bellen toch?

Vodafone is ook slachtoffer he mensen (buiten dat ze geen back-up servers hadden wat de boel kon overnemen) 1 ze verliezen ik weet niet hoeveel euro's aan materiaal,loon en etc en daarna geven ze hun klanten ook nog 4 dagen gratis bellen / smsen aan.

Bedrijven die puur door dit miljoenen zijn misgelopen (omdat ze 1 telefoontje op hun vodafone toestel hebben gemist) krijgen dat wel vergoed, daar hoeven wij ons als consument geen zorgen over te maken.

Petje af voor vodafone!

Jammer dat ik met mijn oud kpn/blackberry bundel maar liefst 4 STOMME apps gratis kreeg (wat op ios / android standaard gratis is :D ) omdat we er bijna een week uit lagen.
Verlies? Daar hebben ze verzekeringen voor. Zij hebben geen verlies hoor, alleen werk en gezeur. Tevens verdienen ze zat.

De regeling geldt verder alleen voor normale gesprekken en smsjes, dus geen betaalnummers, niet naar het buitenland enz.


Ik heb hierzelf niets aan maar ben wel 5 dagen onbereikbaar geweest, daar ga ik dus niet voor betalen.
Ik vind het te triest voor woorden. Een verstandig bedrijf heeft een BCP (Business Continuity Plan) waarin dit soort rampen staan beschreven, daarbij hoort ook een goed backup-scenario ingeval van een brand of terroristische aanslag. Het feit dat ze dit niet hadden laat alleen zien dat ze een weloverwogen calculatie hebben gemaakt om kostenvoordeel te halen. Immers dit soort plannen realiseren is duur. De marge van Vodafone gaat dus omhoog (ze maken meer winst) en bij problemen is het "overmacht" en kan de klant ervoor opdraaien.

Zul je zien dat ze over een paar weken komen met een BCP waardoor de abonnementsprijzen omhoog gaan. Zeker als dit wordt verplicht door de overheid.
lekker mooi gebaar, ik bel niet zo veel en wat ik bel past prima in mijn bundel en smsen doe ik helemaal zelden. Ik vind het een waardeloze vergoeding die totaal niet in verhouding staat tot de schade die ik heb geleden. Hier in Den Haag was ik grof weg 3 dagen helemaal niet bereikbaar. En zelf nu nog werkt telefonie niet vlekkeloos. Gesprekken die niet aankomen, geen geluid bij zowel mij en degene die mij belt. En data verbinding is pas sinds gister weer enigszins acceptabel. Kortom ik heb een week geen gebruik kunnen maken van een dienst waar ik voor betaal en dan denken ze er af te komen met zoon waardeloze vergoeding. En dan ook nog eens alleen bellen en smsen en op 4 specifieke dagen.
Het is een gebaar, maar een loos gebaar wat mij betreft. Als je al niet voldoende beltegoed had in je bundel, dan had je nu al al zeker het een en ander over omdat je vier, vijf dagen niet hebt kunnen bellen. Sigaar uit eigen doos dus.

Doe dan niets.
Ja,, heel mooi gebaar.. Toevallig loopt mijn abbo af op 24-4-2012 en stap ik over..
Ik zie liever 10% tot 15% korting op me factuur!
om vervolgens tot een overbelast netwerk te komen ... KPN doet het met nieuwjaar; netwerk stress test. mooi excuus om dat onder deze noemer te doen
Dus juist om het netwerk te testen.....

Maar wat heet gratis, de meeste abbo's zijn op basis van belminuten, ik zou dus eerder een korting op mijn abbo verwachten.
http://www.vodafone.nl/herstel/gebaar/


"Bedankt voor je bijzondere geduld en support
Los van kleine in- en afstellingen zijn de herstelwerkzaamheden voltooid. Nu het netwerk weer zo goed als hersteld is, willen we je graag bedanken voor je bijzondere geduld en support. Daarom kun je als klant van Vodafone 2 tot en met 5 mei gratis bellen en sms'en binnen Nederland."
Heb je een bron waarin bevestigd wordt wat je zegt: "de hele storing ijlde volgens mij tot gisteren"

Geen bron = ongeloofwaardig.

[Reactie gewijzigd door Hurm op 12 april 2012 17:55]

Nou bij ons in ieder geval een heel kantoor vol met half wel half niet werkende verbindingen. Zelfs vandaag werd er nog veel geklaagd over slechte internet verbindingen.
nieuws: Vodafone: netwerkstoring is 'zo goed als' voorbij

Je kunt zelf even op de frontpage van gisteren kijken voordat je dit post ;)
Grappig, precies in een vakantie week waar heel veel Nederlanders buiten NL vertoeven. Slimme marketeers bij Vodafone. Daarnaast met je maandelijkse prepaid/abbonement krijg je ook niets terug. Ofwel, die domme consumenten denken iets terug te krijgen voor alle ellende van de afgelopen week. NOT!

[Reactie gewijzigd door FHK op 12 april 2012 17:55]

Hmmm, 'heel veel Nederlanders' ???

Ik zie via een simpele zoekopdracht dat, dat "heel veel" juist ongelofelijk tegenvalt.
Ik kan niet voor heel Nederland spreken, maar bij mij op het werk gaan er toch aardig wat tussenuit. Vergelijkbaar met andere vakantieweken. Ben zelf ook op vakantie.

Daarnaast had ik er weinig aan gehad. Aangezien zonder ervoor te betalen, zeker inhoudt dat het niet van mijn 'tegoed' van het abonnement wordt afgetrokken? Leuk als je een paar dagen je suf wilt bellen en smsen, maar daar zullen vooral prepaid klanten van profiteren.

Alles bij elkaar opgeteld, en gezien het ongemak, vind ik het een belabberde compensatie.
Daarnaast had ik er weinig aan gehad. Aangezien zonder ervoor te betalen, zeker inhoudt dat het niet van mijn 'tegoed' van het abonnement wordt afgetrokken? Leuk als je een paar dagen je suf wilt bellen en smsen, maar daar zullen vooral prepaid klanten van profiteren.
Wat inhoud dat postpaid (abonnement houders) de maand erop dus extra tegoed overhebben. Gratis is gratis, ook bij Vodafone. Stuur je een smsje dan wordt het dus inderdaad niet van je tegoed afgehaald.
Alles bij elkaar opgeteld, en gezien het ongemak, vind ik het een belabberde compensatie.
En dan is het aan jou, om vodafone hierover te benaderen en aan te geven hoe je erover denkt. Hoe afhankelijk je wellicht bent van je mobiel, en je niets hebt aan de compensatie omdat je dan toevallig op vakantie bent.

Let wel; dit wat Vodafone in de media brengt zal wellicht door het merendeel van de mensen gewaardeerd worden - niet iedereen is zo verslaafd aan een mobiel als de ander of tilt zich er zwaar aan dat ze even niet bereikbaar waren. Ben je het niet eens, valt er genoeg te regelen.
een overbelast netwerk tijdens deze compensatie dagen... gaan ze die dan ook compenseren?

dat dit gaat gebeuren lijkt me heel goed mogelijk, aangezien er momenteel duidelijk een mindere capaciteit merkbaar is. haperende gesprekken spontaan verbreken...
hopen dus dat het netwerk begin mei dus weer op volle capaciteit draait.

overigens vraag ik me af wie er zit te wachten op 4 dagen gratis bellen, wie belt er nu nog? ik heb moeite om mijn normale belminuten op te maken omdat steeds meer communicatie via facebook/whatsapp/skype gaat. en de nummers die ik veel bel ziggo nummers zijn welke ik gratis vanaf mijn huistelefoon kan bereiken.
Als gebruiker die zelden gebruikmaakt van bellen en sms'en is dit natuurlijk een waardeloze compensatie, en ik zal vast en zeker niet de enige zijn...
sigaar uit eigen doos idd.
ze hadden ook gewoon 30% korting eerst volgende maand iets in die richting.
Dan heb je naar mijn mening een betere korting omdat je niet aangespoort wordt om extra nutteloos te bellen in die 3 dagen.

Nu moet je dus in 3 dagen heel veel bellenen/of smsen laat dat laaste wat azortje al noemt wegvallen voor een grootdeel die smartphones gebruiken.
als je zelden gebruik maakt heb je ook vast niet veel last gehad van de storing.
Wat dacht je van Whatsapp? Juist daar is geen compensatie voor.
Dan bel je 1200 en geef je de beste meneer of mevrouw aan, dat je eigenlijk geen gebruik maakt van bel/sms maar wel van je data en vraag je of ze hier iets mee kunnen compenseren.
Dat je weinig belt wil niet zeggen dat je weinig gebeld wordt...
Vette bullshit natuurlijk, ik bel zelden idem sms maar ik wil wel bereikbaar zijn en in onvoorziene gevallen moet ik kunnen bellen(112 bv).

Daarnaast gebruik ik de data verbinding wel veelvuldig en laat die nou de meeste overlast hebben gehad en LET WEL NOG STEEDS HEBBEN! Hier zie ik geen enkele compensatie voor, overmacht of niet, ik wens niet te betalen voor iets dat ik niet heb gehad, logisch toch?
Vind ik toch een mooi gebaar. Nu maar hopen dat het netwerk echt in orde is en deze actie het niet zal overbelasten.
Volgens mij heb jij niet door dat je door Vodafone enorm in de maling wordt genomen.
Haha geweldig, 1 dag geen internet bij t-mobile (en de rest deed het prima), en ik kreeg net als vele andere een maand of halve maand gratis...

Wat een crap-provider is vodafone :S
Euh, zo crap dat het bereik ook nu nog steeds vele malen beter is dan dat van T-Mobile. In delen van het land is dit nog steeds een keiharde feit, in plaatsen als Eijgelshoven, Kerkrade (Limburg) maar ook plaatsen als Westerbork, Coevorden (Drenthe) laat het T-Mobile netwerk nog steeds te wensen over.

Je betaald dus net zoveel als bij KPN en Vodafone, alleen het bereik is minder... dan mag de coulance bij een provider als T-Mobile dus ook wel wat hoger uitvallen.
Tja, het is algemeen bekend dat t-mobile niet al te sterk in het signaal zit. Maarja, men neemt t-mobile omdat ze krenterig zijn en vervolgens niet kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding.

Als het me 2 euro de maand zou schelen tussen een bekabeld televisie signaal of digitenne (goedkoper) maar vervolgens wel elke 5 minuten storing vanwege slecht bereik dan wist ik het wel. Dan betaal ik wel iets meer voor een goed en stabiel signaal.

Een brandje kan overal gebeuren.
Tja, het is algemeen bekend dat t-mobile niet al te sterk in het signaal zit. Maarja, men neemt t-mobile omdat ze krenterig zijn en vervolgens niet kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding.
Inderdaad ... op factuur is T-Mobile goedkoper (hoewel het ook niet veel meer scheelt vergeleken met andere partijen) als je het omrekent in bereikbaarheid (dekking) dan betaal je in sommige gevallen veel meer als je het vergelijkt met een Vodafone of KPN.
Als het me 2 euro de maand zou schelen tussen een bekabeld televisie signaal of digitenne (goedkoper) maar vervolgens wel elke 5 minuten storing vanwege slecht bereik dan wist ik het wel. Dan betaal ik wel iets meer voor een goed en stabiel signaal.
Helaas zijn er niet veel mensen die het op die wijze bekijken en gewoon grofweg een beslissing nemen op basis van 'goedkoop' en de meest trendy mobiele telefoon. Dit is trouwens steeds vaker het geval, nu gaat het natuurlijk niet overal in op .... ik geloof best dat de pindakaas van de Aldi of Lidl net zo lekker kan smaken als die van Calvé maar als we het puur bekijken op basis van dienstverlening ......... ADSL vs kabel, kabel vs glasvezel, T-Mobile vs KPN/Vodafone, Acer vs HP etc. etc. etc. en toch merk je pas achteraf dat het een domme beslissing is geweest als je plotseling aanspraak wilt gaan maken op service en ondersteuning.
Een brandje kan overal gebeuren.
Inderdaad ! En nu kan watercoolertje wel hoog van de toren blazen dat T-Mobile plots beter is... wellicht voor T-Mobile een idee eens te kijken 'in de praktijk' hoe groot de impact zou zijn als bij hen een dergelijke locatie offline gaat - ik ben bang, dat die impact en schadeherstel langer zal duren als nu bij Vodafone is gebleken.
Dat is zeker niet overal zo want hier (rijswij) heb ik beter ontvangst met t-mobile!
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True