Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Een nieuw opname-apparaat, dat bestaat uit 720 transistors verdeeld over 360 kanalen, moet de opname van signalen in de hersenen verbeteren. Hierdoor kunnen onder andere betere brein-computerinterfaces worden gemaakt.

De transistor-array is gemaakt van dunne nanomembranen en is buigbaar. Daardoor kunnen chirurgen het apparaat gemakkelijker implanteren dan conventionele elektroden-arrays. Het gevolg daarvan is dat er in meer hersengebieden signalen opgenomen kunnen worden dan voorheen mogelijk was. De transistors in de array maken gebruik van actieve multiplexing, waardoor er minder draden nodig zijn om signalen naar een externe computer te sturen. Conventionele passieve elektroden-arrays zijn verbonden met vele draadjes, wat implantatie in de hersenen eveneens bemoeilijkt.

Het opnemen van breinsignalen wordt onder andere gebruikt in brein-computerinterfaces. Daardoor kan bijvoorbeeld met gedachten apparatuur worden bestuurd. In het verleden werd daar al enig succes mee geboekt, onder andere door een man met zijn gedachten een robotarm te laten besturen.

In dieronderzoek is gebleken dat het nieuwe opname-apparaat in staat is om data te vergaren dat met eerdere elektroden-arrays niet mogelijk is. Zo werden onder andere breinpatronen opgenomen bij epilepsie. Door de hoge gevoeligheid kan ook onderscheid gemaakt worden tussen normale en abnormale signalen die door de hersenen worden doorgegeven.

Volgens de wetenschappers kunnen dergelijke opname-apparaten in de toekomst ook gebruikt worden om biologische mechanismen te ontrafelen die ten grondslag liggen aan een ziekte. Het is echter nog onduidelijk wanneer de eerste testen met mensen beginnen.

brein electrode

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Kijk, dit soort nieuws vind ik nou heel erg gaaf! Door zo'n Mind-Machine interface zal de toekomst van de mens steeds meer een samenspel tussen computertechniek en biologische componenten zijn. Door sommigen gezien als blasfemie, door anderen gezien als innovatie. We gebruiken immers overal technologie, maar in ons lichaam houden we alles nog zoals het is, protheses uitgezonderd.

Maar het analyseren of genezen van bepaalde ziektes of het verbeteren van geheugen, analytisch denkvermogen en andere eigenschappen is ook iets wat we in de 21e eeuw vaker zullen gaan zien. Eerst was het nog allemaal science fiction, maar deze wereld komt steeds dichtbij.

Wat mij betreft een goede ontwikkeling. Maar er zullen vast ook keerzijdes aan vastkleven. Denk aan een grotere kloof tussen arm en rijk omdat armen zich geen biotech kunnen veroorloven en dus minder slim zijn of minder mogelijkheden hebben dan de rijkeren. Maar de voordelen zijn adembenemend...
Ik denk dat met name deze elektrotechniek zeer interessant wordt. Een andere ontwikkeling die naar mijn idee hand-in-hand hiermee zou moeten gaan is de biotechnologie. Cellen gezonder maken, hersencellen repareren, verbindingen versterken. Naar mijn idee is hier, zeker in de westerse wereld, nog een aardige weerstand, uit religieuze hoek (niet rommelen met het 'leven'). Ik vind dat we natuurlijk zeer goed moeten oppassen niet te snel te willen gaan en alsmaar implementeren zonder gedegen onderzoek. Maar er voor kiezen om de weg van biotechnologie en elektrotechniek in het lichaam niet te bewandelen, zou ongunstig zijn. Als wij, de wetenschappelijke open wereld, hier niet in investeren, gaan regimes en engere figuren zich hiermee bezighouden en dan zijn de rapen gaar. Niet alleen bevestig je dan het beeld dat het voor foute doeleinden wordt gebruikt (laten we een agressieve oorlogsmens in elkaar zetten met machinegeweerhoofd ofzo :/) maar ontneem je ook de kans om veel goeds te doen met deze nieuwe techniek.
Vaak wordt ook iets dat nieuw is gezien als iets slechts, iets kwaads, terwijl dat beeld bijgesteld moet worden. Hier moet goed over gefilosofeerd worden wat voor goeds we er allemaal mee kunnen doen. Organen laten groeien uit eigen stamcellen; mensen gelukkig maken met het feit dat ze weer kunnen zien of horen; ziekts als kanker om veel betere wijze genezen via nanobots et cetera :)
Dit is niet zeer nabij..
We praten hier over (zeer) invasive-methods.

Dit is puur voor onderzoek, en enkele medische gevallen waarbij het een uitkomst kan biedebn.

Ja er is al veel mee mogelijk. We kunnen blinden mensen (vaag) laten zien, verlamde mensen hun been laten bewegen (indien nog genoeg intact is), etc..
Echter, hiervoor is wel hersenoperatie nodig, en dat doe je niet 1,2,3..

95% van het onderzoek wordt gedaan met non-invasice methods, zoals fMRI, EEG of FNIRs.

Maar goed, al met al weer een interessante ontwikkeling :D.

update: het implanteren van chips is niet nieuw, in de jaren 70 werd dit al gedaan.

[Reactie gewijzigd door dZinee op 14 november 2011 19:49]

Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat we een computer perfect kunnen besturen met alleen ons brein. Bijvoorbeeld nu met Siri kun je je iPhone 4S makkelijk besturen. Het weer vragen, een SMS versturen met je stem. Ik ben benieuwd wanneer dit soort dingen waargemaakt kunnen worden, dingen die we met onze gedachten kunnen besturen.

Een 3D FPS game waar je ECHT in zit, bijvoorbeeld. Waarbij alleen een helm nodig is, en misschien zelfs een wereld gecreerd wordt naar jouw gedachten.

[Reactie gewijzigd door mszwolle op 14 november 2011 19:10]

Iets met je brein besturen is toch echt wel compleet anders dan je brein zo manipuleren dat het denkt dat het in een compleet andere omgeving zit.
Nee hoor, in feite is het zenden/ontvangen van elektronische impulsen niet zo heel anders voor de techniek, en voor het brein ook niet heel erg. Of Neuron A nou een stroompje van Neuron B of van een elektrode ontvangt kan Neuron A niet veel schelen: er is geen firewall of OAuth-achtige authorisatie. Misschien is dat een van de dingen die een brein zo effectief maakt, geen constante "ack"-stroom.

Het komt er op neer dat er mede hierdoor erg succesvolle implantaten zijn voor dove mensen, en ook voor blinden zijn de eerste camera/brein interfaces reeds bij mensen in gebruik. Nu nog via de originele oogzenuw (maar zonder het originele oog), maar met deze transistortechniek, als die ook kan gaan zenden, kun je je voorstellen dat het ook straks zonder de zenuw (de kabel) kan; maar op het brein zelf. De zenuwen zijn in feite kabels, en daar kunnen we al "dingen manipuleren" waardoor een blinde kan zien en een dove kan horen met implantaten.
Visueel zou je nog duizelig of zelfs misselijk kunnen worden van iets dat inhaakt in je brein en je doet geloven dat je in een game zit. Terwijl je voor je geen bril hebt, en dus ook input krijgt te verwerken van de buitenwereld. Dan zou je een donkere bril op moeten of iets. Of toch een VR-bril.
Niet echt als het je visie gewoon overneemt heb je daar geen problemen mee, en als je dit aan je evenwichts gevoel kan koppelen is de illusie compleet. Daarnaast past een menselijk brein zich aan aan de input die het krijgt.
Dan vraag ik me af hoelang het duurt voordat de interface ook andersom werkt en de computer ons bedient.
Dat je bijvoorbeeld 's nachts nog uren op GoT rond lurkt en dan je computer besluit dat het met oog op je examen morgen beter is dat je wat slaap krijgt en jou dus eventjes afsluit.

Of dat een argument op GoT besloten word door dat een handige hackende Tweaker er voor zorgt dat je tijdelijk alleen maar in het chinees kan lullen en je account snel gebanned word omdat de modjes denken dat je aan het trollen bent. :+

De mogelijkheden zijn eindeloos zolang je maar geen Windows in je hoofd installeert voor duidelijk redenen ...

En }:O werkt voortaan met gedoneerde breingolven. :D

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 14 november 2011 19:21]

You are being served... http://store.neurosky.com/ (wel andersom dan)

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 14 november 2011 20:44]

Bah, knap dat het kan, maar in potentie de eerste stappen naar een minder prettig wereldbeeld.
Als ze dit eenmaal in je hoofd zetten heb je van een minder prettig wereldbeeld geen last meer. Dat is gewoon een kwestie van goed afregelen. Eindelijk tevreden mensen die 16/7 doorwerken.

Het prettige is dat je dat ook helemaal niet erg vindt. Tevreden productieve mensen, wat zouden we nog meer willen?

Ze zullen er ook een uitknop opzetten. Als je het ding uitzet, krijg je zo'n rotklap dat je niet weet hoe snel je hem weer aan moet zetten. Je vraagt je dan echt af: Hoe hebben mensen ooit zonder emotiecontroller kunnen leven. Het moet onmenselijk geweest zijn. Dat houdt een normaal mens geen dag meer vol.

Objectief gezien is het een vooruitgang waar je moeilijk bezwaren tegen in kan brengen.
Het recht om ongelukkig te zijn? Het recht om te lijden? Nou dan zet je de knop toch uit, aan jou de keus. Zolang je maar doorwerkt mag jij jezelf zijn.

Dan denk je al snel, ach wat zit ik toch aan te stellen, ik slinger toch ook niet meer van boom tot boom. Het gemak dient de mens. En mijn nieuwe ik is toch een stuk aangenamer dan mijn oude.

Waarom een eindeloos vermoeiend leerproces doen om te leren wat ik ook kan met de knop even omzetten? Tuurlijk er zullen altijd puristen zijn die geen enhancements willen. Die al dierlijke neigingen en kwaaltjes in stand willen houden.

En hoe moet je dan op vakantie? De fijnste, veiligste manier is toch de iDream en veel goedkoper dan reizen.

Je vrouw zal ook zeggen, je gaat toch geen rare dingen doen he, denk aan de kinderen. Ik wil wel op je kunnen rekenen.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 14 november 2011 20:48]

is dit sarcasme?

Pijn, lijden, leren, vallen opstaan en beter doen dan voorheen zijn toch wel dé eigenschappen die van de mens het superieure ras gemaakt hebben.

Als er één ding is dat je verkeerd hebt: hoe meer high tech er komt, hoe minder de mens moet werken. Dus waarom zouden we nog werken in de toekomst als we intelligente robots kunnen bouwen die het kunnen doen en gewoon snappen wat we vragen. Als in: rij met deze vrachtwagen naar ginder en los hem. Er is geen enkele reden om van mensen robots te maken als het omgekeerde mogelijk is.
Ik begon niet serieus maar als schrijvende begon ik zelf er in te geloven.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 14 november 2011 23:29]

Je doet alsof het menselijke ras "the pinnacle of evolution" is. Nee, eerder "it's the best of a bad situation". De mens zit vol met verafschuwende imperfecties. En als technologie daar -op welke manier dan ook- verandering in kan brengen dan ben ik in ieder geval daar persoonlijk een zéér groot voorstander van.

En er is geen enkele reden om van mensen robots te maken? Ga eens wat lessen geschiedenis volgen en word eens wat wijzer over wat de gewéldige keuzes van de mens de medemens & planeet aarde in zijn geheel hebben aangedaan. Robots of niet, zolang de mens in zijn huidige vorm blijft bestaan wil de mens macht behouden. Dat houdt in dat het de mens is die uiteindelijk de beslissingen blijft maken. En daarmee dus ook soms / vaak de totaal verkeerde beslissingen.

Ik zie eerder geen reden om een conservatieve houding aan te nemen tegenover het menselijk ras.
Dat geldt voor alle techniek. Al denk ik dat de "goede" toepassingen in deze stukken waarschijnlijker zijn dan de "foute" toepassingen.
CCTV met gezichtsherkenning draait al een tijdje. Privacy ten koste van veiligheid. Gelukkig inderdaad een goede toepassing, en ken er geen andere issues mee, maar wie zegt dat die ook uitkomen? Net als wie garandeert dat je breinsignalen niet misbruikt gaan worden.
@.MaT, het heeft inderdaad geen zin het te stoppen, maar wel even een moment van bezinning... what's the use en wat zijn de gevolgen voor de mens? Hadden ze ook bij de kernbom moeten doen.
Alle ontdekkingen en uitvindingen worden misbruikt voor een minder prettig wereldbeeld. Te beginnen met scherpe & puntige stenen, het wiel en vuur.
Het heeft geen zin om de vooruitgang stop te zetten vanwege die gedachte en als de goeden het niet uitvinden zullen de slechten het wel doen.

Omgekeerd kan trouwens ook: kijk naar wat WOI en WOII betekent hebben voor de automobielindustrie en luchtvaart.
Volgens mij kan je hierin stellen dat de hoeveelheid sensoren evenredig is aan de kwaliteit van het signaal. Ik hoop dat er nog een manier wordt gevonden om energie op een alternatieve wijze te leveren dan die dat nu wordt gebruikt; namelijk batterijen.

Misschien dat het eens mogelijk wordt om een aantal minuscule bloed raden te plaatsen zoals energie wordt opgewerkt als in een waterkracht centrale; het hart is immers een bijzonder sterke pomp. Op deze manier kunnen er een aantal geleidende nanodraden aangebracht worden in het lichaam om de energie te geleiden naar de sensoren; een soort bloed turbine op nanoschaal.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 14 november 2011 19:37]

Welkom in de zeer nabije toekomst...

SF veranderd steeds meer in SNF (Science Non-Fiction).

Ik kan me door dit soort berichten al een voorstelling maken van hoe mensen over 10 of 20 jaar reageren op SF films van nu:

"Ik heb laatst een hele ouwe film gezien, Independance Day, die was echt ruk joh. Daar zat een alien in die met zijn gedachten andere mensen over kon nemen. Nou poeh hee, dat kan mijn neefje van 4 ook vanuit de huiskamer met de Hasbro robot arm die op zijn slaapkamer staat."

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 14 november 2011 19:41]

Wat een reacties :+

Het gaat om 'implanteren' staat in de tekst, dus je plakt ze niet eventjes op om een game te gaan spelen met je hersenen :+

Daarnaast wordt er vanalles gezegd over brain control, maar in de tekst staat ook dat het om opname gaat, wat bijvoorbeeld heel interessant kan zijn bij onderzoek om meer te weten te komen van de hersenen en preciezere opnames te maken en zo de hersenen beter te begrijpen.

Bij sommige zeer ernstige gevallen van epilepsie wordt er ook gebruik gemaakt van elektroden ín de hersenen om te kijken welk gedeelte er betrokken is bij epilepsie-aanvallen en of dit gedeelte eventuele overlap heeft met andere functies. Dit deel van de hersenen kan dan worden verwijderd, maar het moge duidelijk zijn dat daarbij een grote precisie benodigd is omdat je geen belangrijke delen van je hersenen wilt missen.

Je hersenen gebruiken om een computer te bedienen is verder leuk en aardig, maar er zitten nogal wat nadelen aan "een open schedel", dus ik vermoed dat dit niet zomaar wordt gebruikt hiervoor.
Ik vraag me toch af hoe portable de interface hiervoor is en/of moet zijn. Ik zie de volgende zin in het artikel:
...of recording brain activity from the cortical surface without having to use penetrating electrodes.
Maar ik lees verder niet of dit gedaan wordt door speciale bevestiging op de huid of dat het gewoon opgezet kan worden als een hoofdtelefoon.

In het andere artikel staat:
Voor het uitlezen van de hersensignalen werd de chip op het oppervlak van de hersenen geplaatst. Dat is opmerkelijk omdat het vaak nodig is om elektroden diep in het brein te plaatsen. Het voordeel hiervan is dat er minder complexe operaties nodig zijn om de chip op het brein aan te sluiten, en er minder kans is op afstoting.
Gaat het hier om dezelfde techniek?

[Reactie gewijzigd door rickiii op 14 november 2011 19:30]

Ja, dat gaat over dezelfde techniek. De 'cortical surface' is de oppervlakte van je brein. Inderdaad, dus onder de huid, onder de schedel, direct op de hersenen.
Komt precies op het juiste moment. Heb net Deus Ex uitgespeeld en ben toe aan een nieuwe augmentation.
"Je kreeg spice girls niet uit je hoofd en hebt er vandaag 92 keer aan gedacht! Er wordt automatisch $12.62! in rekening gebracht! Have a nice day!"
Wat is "Brein" dan eigenlijk een goed gekozen naam :)