Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Facebook heeft de start-up Friend.ly overgenomen. Via Friend.ly kunnen Facebook-gebruikers vragenlijsten voorleggen aan anderen. De dienst blijft onder eigen naam opereren. Hoeveel Facebook voor de dienst heeft betaald, is onbekend.

Friendly De overname van de start-up is op de weblog van Friend.ly openbaar gemaakt. Ook Facebook heeft de acquisitie bevestigd aan TechCrunch. Hoeveel Facebook voor de overname van het twee jaar oude bedrijf heeft betaald, is onbekend.

Friend.ly wist in relatief korte tijd een miljoenenpubliek te bereiken op Facebook door aan de gebruikers van de sociale-netwerksite eenvoudig te gebruiken vragenlijsten aan te bieden. Het tienkoppige team achter Friend.ly laat weten dat het binnen Facebook aan de slag gaat met het ontwikkelen van nieuwe diensten. Welke projecten dat zijn, is nog niet duidelijk. De Friend.ly-dienst binnen Facebook blijft wel beschikbaar. Ook de naam wordt niet gewijzigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Ik haat de facebook friendlist en ook de domme gameapp requests. Of de twintigtal verschillende 'Mijn kalanderapps' in iedere domme taal. Ik heb dus gewoon iets van 7 'my kalander' aanvragen liggen maar niet alleen van 'mijn kalander' maar ook 'My Calander' enzo. Waardeloze rotzooi.

Die lijstjes zijn nog erger dan die kalanderrotzooi met uitzondering dat ze geen waarshcuwing spammen dat iemand je ervoor uitnodigt om..

Ik negeer die rommel maar gewoon. Ik weet, ik hoef geen Facebook te gebruiken maar ik wil gelijktijdig wel opd e hoogte blijven van het rijlen en zeilen van mijn vrienden en bekenden. Facebook is daarvoor het makkelijkst. Maar die junk met een hoog 'het is zo leuk en schattig' gehalte of 'Ik ben zo'n geweldige sociale vriend' hype kan van mij direct de digitale kliko in worden gedonderd. Die rotzooi is nog vele malen erger dan het feit dat Facebook en co als een vampier zich in leven houd door het zuigen aan de ader met persoonlijke gegevens die ik ze voer. Dat laatste kan ik controleren, het eerste is een ware plaag.

Wat betreft de overname. Veel start-ups hopen dat hun concept goud behaalt bij het publiek om te worden overgenomen door een 'grote jongen'. De bedenker van Friend.ly heeft de hele toko waarschijnlijk in vijf jaar tijd bedacht en opgezet en zal iig voor de komende tijd niet meer hoeven te werken. Dat gezegt hebbende denk ik dat die lijstjes over een jaar niet meer gebruikt worden. (of misschien hoop ik het wel naief)

@Psychnosiz; Walgelijk! Mijn vrienden zijn belangrijk dan die kleine ergernissen. Dat jij het omgekeerde inziet mag ik hopelijk verkeerd opvatten.

En kritiek op spelling is nono; bericht >> spelling. (ik ken het woord kalender wel maar ik geef geen reet om de correcte spelling online omdat mensen toch wel weten wat ik bedoel. Zie het als typmatische dyslexie)

[Reactie gewijzigd door Auredium op 11 oktober 2011 11:34]

zo is dat, de massa beweegt niet zo snel naar google+ zoals ik het ook zou willen, een probleem lijkt hier dat je niet snel je facebook contacten kan exporteren om dan in google+ te importeren, anyway ik deel je mening dat facebook de laatste maanden echt wel een ramp aan het worden is, niet enkel het volspammen van groepen waar je niks mee bent om nog maar te zwijgen over de privacy instellingen en ook niet vergeten het onoverzichtelijk worden van alle instellingen/toeters/bellen die ze de laatste tijd introduceren bv de timeline die nog moet komen.

google+ wat is dat is !?? nog steeds een onbekende voor de meeste mensen, nochtans zit het beter in elkaar dan facebook en meer aangenaam om met te werken naar mijn persoonlijke mening.


edit: hierboven betterfacebook, http://betterfacebook.net/ zie er gelikt uit

[Reactie gewijzigd door Rigs op 11 oktober 2011 10:55]

Facebook of Google+, voor mij is het een pot nat. Beide sites streven ernaar zo veel mogelijk informatie over hun gebruikers te harvesten en die informatie te gelde te maken door middel van reclame of informatie-selling.

Hoewel FB de laatste jaren heeft laten zien dat ze minder met privacy van doen hebben dan google, blijft de achtergrond: collect, harvest, categorize. Google doet het alleen iets minder opvallend.

U bent geen klant van google of facebook, u bent de varken in de stal van de boer. Je bent geen klant, je bent een Inkomsten Genererende Unit.

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 11 oktober 2011 11:12]

Als klant voel ik me dan graag ook klant en niet een clown die in een speeltuin zit met allemaal nieuw speelgoed waar ik geen behoefte aan heb maar toch blijven ze maar gooien, das beetje de facebook ervaring van mij de laatste maanden.

Google+ is meer overzichtelijk als klant gezien toch ?
Hij bedoelt dit, je bent geen klant van Facebook of Google+
cv :)

[Reactie gewijzigd door Rigs op 11 oktober 2011 12:58]

In het kort gezegd: je ergert je aan je vrienden. Waarom voeg je die 'sociale' mensen dan toe? Waarom wil je dingen weten die je toch maar storend vind. Je kan perfect mensen hun feed (en apps) uit je feed houden. Eigenlijk doet FB dat zelf al, tenzij je zelf de hele tijd op die mensen hun profiel zit. En bedoel je "kalender"?
Die vragenlijsten zijn zo irritant, ik word er helemaal mee vol gespamt... en dan niet alleen naar mij toe maar eerder dat ik het van andere mensen zie :/
Mja, facebook is voor mij sowieso een beetje verpest sinds de recente veranderingen die even doorgedrukt werden... :X
Je kunt ze ook blokkeren. Of je pakt betterfacebook en schakelt zowat alles uit en filtert alles naar eigen tabs.. Mijn FB paginas zien er strakker uit dan Tweakers zou ik bijna zeggen.
Force the news feed to be chronological
Bedankt voor die tip, wat een verbetering :D
Dit was eigenlijk een van de meest irritante veranderingen imho

[Reactie gewijzigd door wootah op 11 oktober 2011 10:51]

google+ wat is dat is !?? nog steeds een onbekende voor de meeste mensen, nochtans zit het beter in elkaar dan facebook en meer aangenaam om met te werken naar mijn persoonlijke mening.
Geheel mee eens.
Facebook heeft sinds de bekendmaking dat google aan een nieuw platform zou werken een team opgezet om elk mogelijk gaatje te dichten wat google+ wellicht beter zou kunnen doen...
Na mijn mening zijn ze bij Facebook helemaal het pad kwijt geraakt. Less is more zeggen ze, bij Facebook is dat niet het geval.

Je kan ook lid worden van vk: http://vk.com/ de Russische Facebook :P

Eigenlijk hebben ze de strijd met Google+ al lang verloren, al voordat het uit de beta was, maar ik vraag me af of mensen zin hebben te wisselen. Eerst hyves, nu facebook en daarna google+...
Ik denk dat veel mensen er genoeg van gaan hebben, en dat Facebook in de toekomst weer een klein internet bubbeltje word dat gaat barsten 8)7

edit: sorry, dit moest een reply zijn op "Rigs" zijn post.
is dit te fixen mods? :)

[Reactie gewijzigd door wootah op 11 oktober 2011 11:02]

G+ spreekt niet-techneuten totaal niet aan. Misschien dat de company en brand pages verbetering brengen maar ik zie op dit moment vrijwel niemand van het reguliere publiek overstappen. Of zelfs nog maar een testprofiel aanmaken.
Die vragenlijsten gaan ze natuurlijk scannen op keywords en daarmee "relevante" ads tevoorschijn toveren. Kan me er wel wat bij voorstellen dat ze in ieder geval meer rechten hebben over de vragenlijsten als ze het zelf eigenen. Misschien zelfs af en toe een vraagje ertussen stoppen? "What would you buy next?"

Ik ben benieuwd wat "de mensen" van Friend.ly er aan over gehouden hebben.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 11 oktober 2011 10:38]

hhmm 10 koppig team blijkt niet geheel te kloppen.
blijkt dat er al een aantal zijn vertrokken na de verkoop van Friend.ly

*inside information*.

- edit-
aanvulling op de laatste stukje

"Het tienkoppige team achter Friend.ly laat weten dat het binnen Facebook aan de slag gaat met het ontwikkelen van nieuwe diensten."

hier klopt echt geen zak van.
Heb vorig jaar de leden van friend.ly ontmoet in Mountain View CA.
d'r zijn zelfs nog mensen bijgekomen wat het aantal op 13 bracht.
van de 13 zijn er maar 5 overgenomen door FB

om precies te zijn:
de 3 founders en 2 engineers.

de resterende is allang vertrokken of niet overgenomen door FB.

[Reactie gewijzigd door PhunkOne op 12 oktober 2011 00:39]

Wel ik kan een dingen wel zeggen, de employee zijn niet rijk van geworden!

Triest genoeg, degen die de site gemaakt hebben voor de 2+ jaar waren niet
gewild bij FB.... zij wilde alleen de engineers van voorstaande universiteiten en
de 3 founders, dus de rest kunnen fluiten...

Maar das het leven in Social Media/games bedrijven... de meeste worden overgenomen
om de engineers en de business mensen en niet de product.. net een varken boerderij ;)
Ik zal je stukje tekst even tekstueel verbeteren daar leer je misschien nog wat van.

Welaan ik kan hierover zeggen dat de werknemers hier niet rijk van geworden zijn!

Het is triest genoeg dat degenen die de site de afgelopen 2 jaar gebouwd hebben niet gewild waren door FB, want die wilden alleen de ingenieurs van vooraanstaande universiteiten en de 3 oprichters. Dus de rest houdt niks van deze overname over.

Maar zo is het bestaan nu eenmaal in de socialmedia en gaming industrie, de meeste bedrijven worden overgenomen voor de ingenieurs en de zaken mensen en niet voor de producten. Het is net een varkensboederij!


Oké, ik heb je stukje tekst aangepast aan de Nederlandse schrijftaal, ik hoop dat je er iets van leert. Ik mag overigens wel zeer hopen dat je van buitenlandse origine bent en dat het Nederlands niet je eerste taal is, anders is het zeer droef gesteld met jouw Nederlands.