'Ook Dell en HP komen met ultrabooks'

HP en Dell brengen eind dit jaar of begin 2012 laptops op basis van Intels ultrabook-concept uit, beweren onderdelenleveranciers uit Taiwan. Dells model zou een 14"-beelddiagonaal krijgen en op de CES in januari geïntroduceerd worden.

Asus, Acer, Toshiba, LG en Lenovo hebben inmiddels ultrabooks aangekondigd, dunne stevige notebooks met zuinige Intel Sandy Bridge-processors, die snel starten. De grote notebookfabrikanten Dell en HP ontbraken echter nog in het rijtje ultrabookfabrikanten. Volgens Taiwanese bronnen van Digitimes begint HP eind december met de productie van een ultrabook bij fabrikant Quanta en volgt Dell begin 2012 met een 14"-model.

Verdere specificaties zijn nog niet bekend. Dell komt wel met een dunne XPS met 14"-scherm, maar dat model beschikt niet over een zuinige processor, biedt geen ssd-achtige prestaties en heeft ook een te hoog gewicht om als ultrabook te worden aangemerkt. Een andere afwezige in de lijst officiële ultrabookfabrikanten is Samsung, maar dat bedrijf had met de Series 9-ultraportable een ultrabook avant la lettre.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-10-2011 • 10:02

31 Linkedin

Reacties (31)

31
30
21
1
0
2
Wijzig sortering
HP ging toch stoppen met het verkopen van computers?
Nee, dit is alleen de PC afdeling binnen PSG. Zie ook: nieuws: HP: pc-divisie waarschijnlijk binnen jaar verkocht

Bovendien gaan ze niet stoppen, maar wordt de divisie meer op de achtergrond geplaatst, zodat ze zich meer kunnen gaan richting op producten die wél positieve verkoopcijfers hebben (zoals notebooks).

On topic: lijkt me een mooi plan van HP, ben benieuwd of ze dan ook de Beats Audio technologie erin gaan verwerken en of dit puur en alleen op consumers gericht zal zijn. Puur om het feit dat HP's zakelijke notebooks USP's hebben als Drivelock, Face Recognition, Driveguard en andere eigenschappen die door HP als 'robuust' worden aangemerkt. Robuust lijkt me nou niet echt het juiste woord voor een Ultrabook.


edit:typo

[Reactie gewijzigd door volkano op 5 oktober 2011 12:16]

Denk toch echt dat dit de toekomst word, zeker voor degene die de laptop vaak mee naar werk of op reis meenemen. Lekker licht en toch snel.
Anoniem: 108992
@koendenb5 oktober 2011 10:09
Inderdaad, ik ben wel een fan van het ultrabook concept, (al sinds the MacBook Air 2nd gen.)

Alleen word lastig een keuze maken.

smartphone
tablet
ultrabook
laptop 13.3"-17"
Desktop

Veel professionals hebben een combinatie daarvan nodig, want alles doen op een ultrabook lijkt me lastig. En dan moet je je bestanden ook nog eens allemaal in sync houden.

Ik zit te twijfelen tussen de combi, smartphone+ultrabook+desktop of tablet+laptop+desktop.
Een deugdelijke notebook kan de functie van ultrabook, laptop en Desktop 1 één vervullen voor de meeste mensen.

Kijk naar een MacBook Pro 13 inch: Is relatief licht, met een SSD en zeg 8 GB RAM is 'ie snel, accu gaat lang mee etc.
En als je er een display aan hangt is het een prima desktop.

Zelfde geldt overigens voor een gelijkwaardige PC laptop.

Zit je alleen nog met de tablet en de smartphone
Dat klopt, maar het gaat hier over ultrabooks. Ik denk zelf dat de ultrabook juist de functie van een notebook, laptop, tablet en desktop kan vervullen. Het ligt er maar net aan waarvoor je hem wilt gebruiken. Games en videobewerking zal niet makkelijk gaan maar voor gewone office applicaties en internet is het prima te doen.

Zelfs de 13 inch macbook air heeft al een I7 als optie, en is toch super compact.

[Reactie gewijzigd door bones op 5 oktober 2011 10:27]

ik denk alleen dat je bij puur het bekijken van documenten onderweg, nieuws snel tjecken, e-books/pdf's doornemen toch een tablet of een smartphone nodig hebt (het handigst is, i.v.m. de handzaamheid) Voor de rest kan een ultrabook voor de meeste mensen een volwaardige vervanger zijn zoals bones aangaf
Desktop zul je altijd nog hebben voor de kracht die ze in diezelfde tijd niet in een ultrabook / laptop kunnen stoppen in verband met TDP enzo...

Smartphones moet je nog makkelijk mee kunnen nemen en online kunnen zijn. Voor een tablet is dat hetzelfde verhaal maar daar ben je wel redelijk gebonden aan het meenemen van een tas onderweg.

De echte laptop wordt wel meer een vervanger voor een desktop voor de meeste mensen maar biedt qua mobiliteit gewoon minder dan een ultrabook. Ik zie zelf veel professionals dan ook gewoon werken met deze combinatie:

- Smartphone
- Tablet
- Ultrabook
- Desktop

Nou kun je een ultrabook qua mobiliteit ook tegenover een leuke tablet zetten maar dan mis je in het laatste geval een fysiek toetsenbord, iets wat zeker bijdraagt aan het gebruikersgemak.
Ik zou gaan voor Smarphone(bellen,facebook,whatsapp),Laptop(om te werken op locatie, desktop(video bewerken en downloaden).
En dan heb je als forens ook nog de voordelen dat een SSD zorgt ervoor dat je op de CPU koeler na geen bewegende delen hebt, waardoor je met een gerust hart kunt forensen zonder dat je je druk hoeft te maken over slijtage van je harde schijf.

En een ander voordeel is dat bij een ultrabook een toetsenbord lekker laag ligt, zodat het ook nog eens veel beter en meer ergonomisch tikt dan een standaard laptop.
En een ander voordeel is dat bij een ultrabook een toetsenbord lekker laag ligt, zodat het ook nog eens veel beter en meer ergonomisch tikt dan een standaard laptop.
Dit is vooral voor mij het fijnste van ultrabooks. Ik kon er nooit aan wennen dat mijn polsen zo raar op dat ding lagen. Dat is toch een stuk praktischer als de ultrabook dezelfde hoogte heeft als je keyboard.

Overigens is een ander deel waar ik last van krijg het feit dat je nek in zo een rare stand omlaag staat. Dat doet pijn!

Maar goed, zoals alles.. persoonlijk.
Ik gebruik mijn laptop al jaren met een standaard en een externe muis en toetsenbord. De laptopstandaard die ik gebruik is net zo groot als een A4, alleen iets dikker. Dat lijkt me met zo'n ultrabook ook geen enkel probleem.

ik heb in ieder gevall geen nek-, schouder- en polsklachten meer. :)
Ik weet niet als het de toekomst is, het is zeker een oplossing die door velen zal worden gedragen. Aan de andere kant heb je toch gebruikers die een volwaardige laptop willen hebben.

Ik zie het een beetje als hoe het met de Tab's is gegaan..... Iedereen was hier super enthousiast over, maar nu de Tab's een poos leverbaar zijn zakt de verkoop inclusief die van de iPad2 behoorlijk in. De markt is dus relatief snel verzadigt geraakt.

Ik voorspel dat dit met de Ultrabooks ook zo zou gaan, de mensen die er iets in zien zullen er dan ook zeker een aanschaffen. Maar het gros van de mensen zal toch tot de bestaande technieken bekeerd blijven.
Ik zie het een beetje als hoe het met de Tab's is gegaan..... Iedereen was hier super enthousiast over, maar nu de Tab's een poos leverbaar zijn zakt de verkoop inclusief die van de iPad2 behoorlijk in. De markt is dus relatief snel verzadigt geraakt.
Waar haal je die onzin vandaan? De tablet markt is nog lang niet verzadigd omdat voor veel mensen de prijzen nog te hoog zijn. De concurrenten hebben Apple nog niet kunnen verslaan met betere apparaten en/of lagere prijzen, en zodra de tablets in het 150 tot 200 euro segment goed genoeg worden zullen meer mensen er eentje kopen.

En dat verkopen nu en dan inzakken heeft niks met een trend te maken: alle markten zijn onderhevig aan seizoenen, feestperiodes en (aanstaande) introducties van nieuwe modellen. Je claimt dat de tabletmarkt inzakt slaat compleet nergens op, want vooralsnog gaan de iPad2's als warme broodjes weg. Wat vooral tegenvalt zijn de verkoopcijfers van Android tablets die er niet in slagen om voor redelijke prijzen concurrentie te vormen voor Apple.
[...]De concurrenten hebben Apple nog niet kunnen verslaan met betere apparaten en/of lagere prijzen,[...]
Apple maakt het vrij makkelijk om te concurreren doordat ze bepaalde features weglaten zoals usb massstorage en vrijheid.
pricewatch: Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB (Zwart)
pricewatch: Sony Tablet S
pricewatch: Asus Eee Pad Transformer 16GB
Anoniem: 407532
@koendenb5 oktober 2011 10:17
Precies, om de powerusers/gamers die paardenkrachten nodig hebben even buiten beschouwing te laten, maar laptops hebben zichzelf de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. De echte nood voor een full tower is een beetje aan het verdwijnen omdat de consument zowat alles kan doen met deze ultrabookies (laptops in het algemeen), van teksten schrijven en Youtube kijken tot melden op Facebook dat de het koud hebben.
Anoniem: 298674
@koendenb5 oktober 2011 15:34
Gezien het feit dat we over de piek van olieproductie zijn en dat mensen het steeds drukker hebben met werk/studie, zal de toekomst eerder liggen in thuiswerken wat voordeliger en productiever is. Decentraal vergaderen en dat soort dingen vereist niet een ultradunne laptop, eerder een die goed kan multitasken voor webcamvergaderingen etc.
Reizen zal straks steeds kostbaarder qua tijd en geld worden namelijk.

Maar verder heb je gelijk, de komende jaren zal dit eerst de trend worden.
Gezien ik hier typ vanaf een ultrabook ( HP DM3, al bestond de titel ultrabook toen nog niet ) Kan ik niets anders dan positief zijn over dit nieuws. Ik zoek al langer een waardige vervanger maar HP bleef een beetje uit. Een Apple MBP is zeker wel goed, alleen jammer dat die dan weer zo duur is.
Als alternatief heb je natuurlijk ook Samsung, Acer, Asus en Toshiba voorhanden... waarom toch een HP?

Ik verwacht ook trouwens dat HP de laptop niet zelf maakt maar dat door Quanta or Compal laat doen... en misschien zelfs gewoon re-brand en doorverkoopt
De vraag is of HP die wel echt zal maken. Nu ze definitief bevestigd hebben de pc-afdeling af te stoten...
Ik zie niks in het artikel staan over Sony, dat lijkt me toch ook wel een partij die een aandeel kan behalen in de ultrabooks.
Zover ik weet maakt Sony al tijden ultrabook-achtige producten, denk bijvoorbeeld aan de Vaio S serie of de Z serie (die laatste is erg prijzig).

Ze deden dit al een tijdje voor de komst van "ultrabooks", en ik denk dat ze daarom niet er groot mee zijn aan 't adverteren. Ook levert Sony deze dingen net iets dikker en met DVD drive en grafische kaart, wat ik een erg goede keuze vind, maar mogelijk zijn het daarom officieel geen ultrabooks.

@ bones, daarom zeg ik ook ultrabook-achtig, met een paar minieme aanpassingen is een S serie notebook een ultrabook, maarja, om dan de DVD drive eruit te slopen voor de naam en het gewicht vind ik zonde

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 5 oktober 2011 10:57]

Dat zijn inderdaad ultrabook achtige produkten, maar niet geheel volgens het ultrabook concept. Het ultrabook concept :

Thin – less than 20 mm (0.8 inch) thickness[6]
Lightweight – less than 1.4 kg (3.1 pounds)[7]
Long battery life – 5 to 8+ hours[8]
Mainstream pricing – under $1,000 USD (for base model)[9]
No optical drive
Use flash-based SSDs[10]
Use CULV (17 W TDP) Intel Sandy Bridge mobile processors
Core i5-2467M (1.6 GHz)
Core i5-2557M (1.7 GHz)
Core i7-2637M (1.7 GHz)
Core i7-2677M (1.8 GHz)
Use Intel's graphics sub-system HD 3000 (12 EUs)

Zie ook :

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook
Ultrabook is dan ook niks meer dan een marketing term, net als bijvoorbeeld het Centrino platform. Een AMD Ultrabook zou volgens deze eisen dan ook niet kunnen bestaan.
Het feitelijke concept waar de Ultrabook eisen op gebaseerd zijn is de Ultraportable/Subnotebook, en die worden al jaren gemaakt.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Subnotebook
Ik weet het niet hoor, maar lichte, portable en snelle notebooks bestaan toch al jaren? Nu doet iedereen alsnog de ultraboot en de macbook air een revolutie zijn, maar volgens mij valt dat erg mee. Ik denk aan Sony en IBM en zie gelijk platte, 12 inch notebooks die nog snel zijn ook. Enige nadeel is het prijskaartje, omdat het vooral gericht is op zakelijk gebruik. Maar goed, een macbook air komt ook al aardig in die prijs klasse, dus ik blijf erbij dat het vooral een marketing hype is en niet zo heel revolutionair.
Ik moet nog zien of de ultrabook een succes wordt. Voor 800-1000 euro kun je ook een netbook + tablet kopen. Wel opvallend dat HP ook met een ultrabook komt, ze zouden toch juist hun PC divisie afstoten?
Het is absoluut opvallend, maar HP zou in ieder geval nog wel de zakelijke tak, mogelijk inclusief zakelijke notebook tak, houden.

Bovendien was dat beleid zeer omstreden, en is de CEO die het heeft bedacht al weg. Er is, zover ik weet, ook nog geen bedrijf dat interesse heeft in het overnemen van deze HP takken. En zonder overname zullen ze waarschijnlijk gewoon doorgaan, totdat het overgenomen is (anders verliest de tak snel marktwaarde).
Ultrabook, wat een hoop lucht, als designer wat creatiever zouden zijn (zoals apple) dan was dit platform er al heel lang. Nu is het zo dat Intel bepaalde chipset en cpu niet toelaat op bepaalde sizes om dan een nieuw platform te maken...

OEM steken lage cpu in grote laptop 15*-17"en lage cpu in netbook, het 13-14"concept is gewoon verdwenen en was 6-8j geleden de markt..... en nu komt die terug, wel in een smaller en luchter paketje dankzij nieuwe technologie.

dit concept kon al veel langer bestaan, de naam en content is gewoon een hoopje marketing.

[Reactie gewijzigd door d3x op 5 oktober 2011 11:40]

dan was dit platform er al heel lang
Het is er ook al lang, maar dan onder de noemer ultraportable/subnotebook
De eerste ultrabooks zouden al in oktober uitkomen. Het is nu bijna november en nog steeds geen animo.

Ik denk dat ik voor de tosiba of asus ga kiezen. hopelijk komt dan windows 8 ook uit,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee