Beelden van Acers eerste Ultrabook lekken uit

Een Vietnamese website heeft foto's gepubliceerd van de eerste Ultrabook van Acer. Het scherm van de Aspire 3951 heeft een diagonaal van 13,3". De Ultrabook beschikt over een Sandy Bridge-processor en moet in oktober verschijnen.

De nieuwste Acer is slechts 13 millimeter dik en weegt ongeveer 1,4 kilogram. De nieuwe generatie ultraportables, door Intel gedoopt tot Ultrabooks, worden dan ook vergeleken met Apples MacBook Air. De Aspire 3951 kan die vergelijking aan op grond van de specificaties; de laptop krijgt een Sandy Bridge-processor aan boord en heeft een beeldschermdiagonaal van 13,3 inch. Ook wat uiterlijk betreft kan de Aspire de vergelijking doorstaan; de ultrabook heeft een aluminium behuizing en is strak vormgegeven.

De overige specificaties omvatten een solid state drive of harde schijf met maximaal 500GB opslagruimte. De laptop heeft onder meer hdmi- en usb-poorten aan boord en zou uitgerust zijn met een bluetooth 4.0-radio. De accu moet tijdens gebruik ongeveer zes uur meegaan, terwijl de standby-tijd dertig dagen zou bedragen. Het zou 1,7 seconden duren om uit de slaapstand te ontwaken door het scherm open te klappen.

Volgens de foto's op de Vietnamese site VNExpress krijgt de laptop een chiclet-style-toetsenbord en is hij van een redelijk fors touchpad voorzien. De powerbutton is, zoals op de foto's te zien is, in het scharnier verwerkt. De prijs moet ongeveer 16 tot 20 miljoen Vietnamese Dong, omgerekend 550 tot 690 euro, bedragen.

Door Willem de Moor

Redacteur

09-08-2011 • 15:53

132 Linkedin

Reacties (132)

132
124
53
4
0
22
Wijzig sortering
Dat ze hem vergelijken met een Macbook Air kan ik me goed voorstellen ja. Ik zie praktisch geen verschil op de locatie van de powerbutton na. Groot track pad, een wig-vorm en de locaties van de aansluitingen.
Nou die wig vorm komt niet van de Macbook air ofzo. Een wig vorm is gewoon vereist vanwege de ergonomie, die vorm zal elke (moderne) laptop dus hebben. De tijd van vierkante body's is wel even voorbij.
Die wigvorm krijgt men door de hardware te centraliseren aan de scharnierkant. Heb je het logic board van een MacBook Air wel eens bestudeerd? Voorin valt niks te vinden (behalve accucellen), alles zit lekker compact achterin. Zo is dat bij deze machine waarschijnlijk net zo.

Afbeelding Logic board MacBook Air: http://www.theregister.co.../22/macbook_air_teardown/
Nou die wig vorm komt niet van de Macbook air ofzo. Een wig vorm is gewoon vereist vanwege de ergonomie, die vorm zal elke (moderne) laptop dus hebben. De tijd van vierkante body's is wel even voorbij.
Er is geen ergonomische reden waarom de onderzijde van de MacBook Air van de achterkant naar de voorkant hoger oploopt. Het vlak waarin het toetsenbord zich bevindt ligt juist bijna waterpas. De sterke wigvorm van de MacBook Air is afwezig bij de meeste andere laptops, die en profil (bijna) rechthoekig zijn. Apple zal voor de wigvorm hebben gekozen om de MacBook Air dunner te doen lijken. Het is dus een keuze die is gemaakt om esthetische redenen en niet om de ergonomie te bevorderen of het apparaat bepaalde functionaliteit te geven.

Ik kan me wel voorstellen dat Apple aan de achterkant was beperkt tot een minimale hoogte om het moederbord te kunnen monteren en deze hoogte aan de voorkant niet nodig had om accucapaciteit te kunnen realiseren voor vijf tot zeven uur werktijd (13 inch MBA). Dit zal de ontwerpers de vrijheid gegeven hebben om voor een slanker ogende wigvorm te kiezen.

Een vierkante MacBook Air met dezelfde hoogte aan de voorkant als de achterkant zou veel meer ruimte voor accu's hebben gehad maar ook zwaarder zijn geweest en het ontwerp zou minder indruk hebben gemaakt, waardoor het onderscheid met de MacBook Pro kleiner zou zijn geweest. Veel kopers vallen voor een MBA vanwege de wow-factor van de super slanke behuizing.

[Reactie gewijzigd door Femme op 9 augustus 2011 21:09]

Inderdaad. De vorm volgt gewoon de functie.

Als er al iemand reden tot klagen zou hebben dan zou het degene moeten zijn die de laptop als zodanig heeft bedacht. Dus de clamshell waarbij je het beeldscherm op kunt klappen van toetsenbord. Daar was echt sprake van innovatie. De laptops daarna borduren toch voornamelijk door op dat thema waarbij de verbeterde techniek natuurlijk een enorme stroomlijning van het model mogelijk maakt.

Volgens wikipedia is niet helemaal duidelijk wie er nu echt de eerste was (http://en.wikipedia.org/wiki/Laptop), maar het zou wel eens het volgende prachtig voorgegeven modelletje kunnen zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Dulmont_Magnum
Krijg zelf eerder het idee dat de wig-vorm wordt toegepast om de body nog dunner te laten lijken, in plaats van de nihile ontlasting van de polsen als je de dikte van de laptop in beschouwing neemt. Ook zit alleen een gek uren achter zijn laptop...
Ook zit alleen een gek uren achter zijn laptop...
Dank je voor die genuanceerde kwalificatie.
Op het werk slechts 8 uur per dag (plus de pauze achter het scherm nieuws (tweakers.net) lezen) en daarbuiten een paar uur surfen (vakanties uitzoeken,wikipedia lezen, tweakers.net, e.v.a.), youtube, belastingzaken (reserveringsruimte), enzovoorts.
Het is natuurlijk makkelijker te volgen dan te leiden met een nieuw design. Met iets nieuws komen das dan eng want wie weet is net niet succesvol. Maar ja over smaak valt te twisten he... Zo levert het geld in het laatje on the cheap. Niet echt wat je ondernemen noemt, want dat is iets beter dan wel goedkoper uitvoeren. Positief bijverschijnsel is dat Apple eens uitgedaagd wordt een serieuze hardware/look upgrade op de macbook air te doen.

Er mag wel eens een keer een mooi alternatief komen voor de mac, en dan liever geen copycat die dat alternatief is. Niet van onder de indruk. Ik mag hopen dat acer het in ieder geval het ook echt voor een prikkie verkocht gaat worden.. en dat het lekker wil draaien op linux.. of wie weet wel een mooie back als een hackint0sh
Ik word een beetje moedeloos van "het lijkt". Het is een platte doos van aluminium en guess what, iedere leverancier die met aluminium werkt ziet er zo uit. Stel je de laptop zwart voor dan is het opeens een Lenovo.
Verrassend genoeg zitten de connectoren aan de zijkant is ook zo uiterst generiek, ik ken maar weinig laptops die dit niet hebben.
Jammer dat veel mensen over generieke ontwerpen vallen. Een tijdje terug had ik een laptop nodig en verrassend genoeg als je alle lichte laptops op een rijtje zet zijn ze qua specs allemaal zo'n beetje hetzelfde en qua prijs. Enige verschillen zitten dan in materialisering, beeldscherm en de GPU.
Van mij mag deze laptop dan ook graag uitkomen als het een 13 inch beesie wordt met SDD van aluminium voor de 650 euro die ze claimen kost deze laptop nog maar de helft van een Apple. Dat is nog eens een verschil.
Je doet net of die aluminium unibodies echt gemeengoed zijn als standaard zwarte behuizingen, iemand die een beetje intellectuele eerlijkheid bezit weet dat dit niet klopt.
Neemt niet weg dat dit gewoon een hele standaard laptop is. De MBA is gewoon een simpele dunne notebook, als je een simpele dunne notebook wil maken kom je al gauw uit op iets dat op een macbook air lijkt. Er zijn trouwens aardig wat merken met aluminium (uni)bodies: Lenovo (u260) HP (envy) Sony (Vaio) Dell (Alienware en Ademo).

Apple maakt gewoon de meest simplistische laptops waar vrijwel alle aluminium laptops op lijken, waardoor het net lijkt alsof ze Apple nadoen.
Gek genoeg zijn bijna alle andere Aluminium/Magnesium/Titanium/etc laptops pas uitgekomen nadat de apple powerbooks daarmee begonnen.

Puur kijkend naar wie er het eerste komt wordt er dus inderdaad nagemaakt.

Net zo goed als dat *voor* de iPhone Android moest draaien op een blackberry portrait qwerty formfactor, en erna -- die kennen we.
Welke cpu en ssd zitten er in de versie van 650euro dan? En welke resolutie? En welk os?
Dit doet me meteen denken aan de volgende recente xkcd: http://xkcd.com/934/

Niet zo gek dat ze nu ook uiterlijk op elkaar gaan lijken :)

Ik vind het in ieder geval een prachtig design. Snap alleen niet zo goed waarom dit een ultrabook zou moeten zijn. Heeft iemand zijn marketingboekje weer eens aandachtig doorgelezen? Het is wat mij betreft gewoon een dunne laptop. Zo dun dat je, als je de boel een beetje bijslijpt, er gewoon een brood mee kunt snijden.
en diezelfde powerbutton zit dan ook meteen op een belabberde plek.
Da's persoonlijk natuurlijk, een voordeel ervan is dat je er ook bij kan als 'ie is dichtgeklapt, ideaal voor het werken met extern toetsenbord/muis/scherm dus.
Ziet er zeer strak uit en zal denkelijk als het product goed blijft werken goed bevallen. mocht het onverhoopt defect raken dan begint de Acer support ellende.
Als je vanop afstand iemand met zoiets ziet werken dan zou je zweren dat het een Macbook Air is.

Versta me niet verkeerd, het Ultrabook-concept zoals de Air heeft veel potentieel dat de laptopmarkt van morgen een totaal nieuw uiterlijk kan geven. De Air letterlijk kopiëren in zoveel opzichten vind ik er daarentegen weer over.

Want sinds wanneer...
1. maakt Acer het scharnier uit 1 stuk?
2. maakt Acer de behuizing volledig uit aluminium?
3. bespaart men op uitbreidingspoorten (te zien op afbeelding)?
4. is het touchpad zo groot geworden?
5. ziet het design er zo uit?

-> één antwoord: Omdat Apple dat heeft/doet.
(Ja ik begrijp ook wel dat al deze punten hierboven 'an sich' kant nog wal raken omdat je het gewoon 'de toekomst' kan noemen, maar ik wil gewoon maar benadrukken dat Apple dit allemaal heeft voorgedaan en dat dit gewoon zielloos kopiëren is)

Als Apple's designs er totaal anders uitzagen dan zagen deze Ultrabooks er nu ook zo niet uit. Er wordt bij deze fabrikanten duidelijk bespaard waarbij ze liefst zoveel mogelijk gewoon nadoen, in plaats van zelf te innoveren! Kijk maar eens wat Asus gedaan heeft met hun Transformers; dat kan ik alleen maar toejuichen! ZO moesten alle fabrikanten innoveren! Niet gewoon de andere nadoen en altijd de kat uit de boom kijken...
Als Apple's designs er totaal anders uitzagen ...

Doe mij graag een voorstel wat radicaal anders is en bruikbaar. Alles wat je omschrijft scharnier, zij het 1 of 20, behuizingen uit aluminium, beperkt aantal poorte enz. is allemaal zo generiek. Iedere laptop die ultraportable is ziet er zo uit. Imo geef je Apple toch wel een beetje erg veel credits voor design. Ja ze zijn strak, ja een X1 van Sony of een X200 van Lenovo is ook strak. Innoveren is makkelijk gezegd maar zeker wanneer less is more een uiterst moeilijke opgave. Wie herinnert zich nog de Dell Ademo, behoorlijk anders naar mijn inziens helemaal niet zo verkeerd maar blijkbaar zo'n succes dat het design niet meer terugkomt.

Ik blijf er bij, veel mensen vallen over design en halen Apple aan, ten eerste is Apple vaak niet de eerste verder zijn veel objecten simpelweg te generiek voor woorden. Platte doos met scherm, laptop, telefoon met grootscherm, smartphone, buis die dicht is aan een zijde, een glas.
Het wordt tijd om een lans te breken voor Jonathan Ive en alle andere industrieel ontwerpers op deze wereld wiens werk wordt onderschat of ondergewaardeerd. Een product zoals de MacBook Air komt niet tot stand door toevalligheden. Over alle details is tot in de puntjes nagedacht. Als een minimalistische ontwerpstijl vanzelfsprekend was geweest zou de gemiddelde laptop niet zo rijkelijk gedetailleerd zijn.

Apple heeft een ontwerpstijl die wordt gekenmerkt door minimalisme. De ontwerpen zijn functioneel en 'zelfverklarend'. Dat laatste is iets dat ik persoonlijk bijzonder waardeer aan de ontwerpen van Apple. De vormgeving van de producten is zo voor de hand liggend dat je je in vaak amper kunt voorstellen dat er ook andere oplossingen mogelijk waren geweest. De oplossingen die Apple kiest lijken als het ware onvermijdelijk. Dat andere mensen hetzelfde gevoel hebben blijkt ook wel uit bepaalde reacties in dit artikel. Toch is het ontwerp van een product zoals de MacBook Air volledig te danken aan de keuzes die de ontwerpers hebben gemaakt. Dat die keuzes niet vanzelfsprekend zijn blijkt uit de nogal afwijkende ontwerpen van de concurrentie.

Veel fabrikanten en ontwerpers hebben moeite met het reduceren van vormgeving en features. Voor veel pc-fabrikanten geldt nog steeds het credo meer = beter. Omgekeerd denken, bijvoorbeeld usb-poorten en een ethernetpoort schrappen om het product kleiner te kunnen maken, is een stap die niet veel fabrikanten aandurven. Als je zo redeneert introduceer je niet snel zelf een revolutionaire form factor.

Voor de vormgeving van producten geldt hetzelfde. Vaak worden producten voorzien van decoraties en elementen die geen functie hebben en waarvan onduidelijk is waarom ze zijn toegevoegd aan het ontwerp van het product. Usb-poorten worden bijvoorbeeld aangebracht op een uitstekende puist terwijl ze ook verdekt in de flanken van de behuizing ondergebracht hadden kunnen worden. Op die manier krijg je een ander ontwerp dan wanneer je ernaar streeft om een ontwerp tot de essentie te beperken.

Als je nou eens goed kijkt naar de wijze waarop scharnieren, aansluitingen, koelroosters en andere noodzakelijke elementen op een laptop zijn uitgevoerd zul je zien dat er grote verschillen zijn tussen de keuzes die Apple heeft gemaakt bij de MacBook Air en de keuzes die andere fabrikanten maken. De MacBook en MBA hebben bijvoorbeeld een enkel scharnier over bijna de hele breedte van het scherm dat liggend in een U-vormige inkeping in de body is ondergebracht. Achter dit scharnier zit het koelrooster verstopt, dat daardoor niet zichtbaar is. De meeste laptops hebben zichtbare koelroosters en dubbele uitstekende scharnieren. Dat zijn allemaal oplossingen waar een ontwerper over heeft nagedacht.

Het is overigens niet eenvoudig om minimalisme te combineren met een premiumuitstraling. Om te voorkomen dat het product er armoedig uitziet zal het vervaardigd moeten zijn uit hoogwaardige materialen met een nauwkeurige afwerking. Een onderscheidend product ontwerpen gaat regelmatig gepaard met het toepassen van bijzondere materialen en vernieuwende productie- of assemblagetechnieken. Zonder unibody zou het minimalistische ontwerp van de MBA niet mogelijk zijn geweest. Als hij van plastic was gemaakt zou hij bovendien goedkoop hebben aangevoeld.

Er zijn niet veel pc-fabrikanten die op het gebied van materiaalgebruik en productietechnieken vernieuwend bezig zijn. De oorzaak daarvan is ook simpelweg het feit dat maar weinig consumenten bereid zijn om te betalen voor een kwalitatief hoogstaand ontwerp en hoogwaardig materiaalgebruik of de meerwaarde te gering vinden. Fabrikanten van Windows-systemen kunnen zich moeilijker onderscheiden van de concurrentie. Een groot deel van de gebruikerservaring ligt al vast doordat er Windows op draait. Apple heeft niet alleen OS X als onderscheidend kenmerk maar ook betere mogelijkheden om hard- en software te integreren. Die zie je nu bijvoorbeeld bij de touchpads en multi-touch gestures in OS X, die voor mensen reden zijn om een MacBook te verkiezen boven een Windows-laptop.

In andere markten zoals de automobielindustrie zie je dat er door consumenten veel meer belang wordt gehecht aan design. Producten kunnen zich daar beter onderscheiden en spelen meer in op de emotie van gebruiker. In de pc-markt krijgt alleen Apple dat bij een groot publiek voor elkaar.

Google voor de gein eens op de tien principes van goed design door Dieter Rams (de ontwerper van vele designklassiekers van Braun) en toets die principes aan een willekeurig stuk consumentenelektronica. Waarschijnlijk is er op de nodige punten wat aan te merken op het ontwerp van het product.

Ik zou zelf graag zien dat er eens wat meer waardering is voor producten waar goed over is nagedacht, die ergonomisch, mooi, functioneel, innovatief en duurzaam zijn en die daardoor een goede gebruikerservaring bieden. Veel tweakers geven bakken met geld uit aan hardware en gadgets. Waarom kiezen voor middelmatigheid als awesome de standaard kan zijn. Apple-gebruikers worden vaak dwaas en irritant gevonden maar hun enthousiasme wordt voor een belangrijk deel gedreven door het feit dat ze erg tevreden zijn met hun Apple-producten. Hopelijk zorgt Intels Ultrabook Fund ervoor dat de lat voor Windows-laptops ook wat hoger gelegd gaat worden.
Nou volgens mij is de unibody toch redelijk staaltje design en waar vele fabrikanten van toegeven dat het niet zomaar even en goedkoper na te maken is.
Design is denk ik juist wel iets waar Apple het van moet hebben, tezamen met usability.
Vele kleine notebooks missen juist die laatste touch (of in het geheel) en blinken uit in concessies.
Dit ziet er in ieder geval ook goed uit. Zou de touchpad ook een beetje vergelijkbaar zijn aan de MB? Zo'n ding neem je mee zonder ook maar iets anders mee te willen sjouwen, echter vaak zijn de touchpad van zo' n bedroevende kwaliteit dat je toch bijna een muis moet meenemen.
Ach, altijd weer die marketing-namen voor een nieuwe categorie. Een "ultrabook" is dus blijkbaar een kleine notebook die wél krachtig is?
"krachtig" is fictief. Wat nu krachtig is, lachen ze over 3 jaar om. Ultrabook vind ik daarom ook niet passen bij een laptop als dit. Neem dan een tijdloze benaming. Iets als: "Slimliner" ofzo... (jemig wat heb ik een fantasie...)
Fictief? Je bedoelt relatief in de tijd.
Het lig te er natuurlijk helemaal aan wat voor software/OS veranderingen er in de tussentijd hebben plaatsgevonden. Dat zal uitmaken of je een pc/laptop trager aanvoelt of niet, niet de absolute kracht van de processor nu of over drie jaar.
JA, relatief bedoel ik, dacht ik ook aan om dat er neer te zetten. Maar vond het op de een of andere manier toch niet passen bij dit stukje :) Maar fictief klinkt nog meer peop ja...

@zero0 (hieronder)
Je hebt m'n werkdag afgesloten met een grote smile;) Thanks!
Anoniem: 287854
@NeFoRcE9 augustus 2011 16:36
over 3 jaar lachen ze erom maar kwijlen we weer bij de zetabook. Vindt je het gek dat die marketdroids het maar blijven proberen, we tuinen er weer iedere keer in ;)
"Slimliner" ... is dat een bus onderweg naar een dieet-kuur?
Dun gaat het vooral om (niet per se klein) en inderdaad een sandy bridge cpu, dus genoeg kracht.
Klein niet zo zeer, wel dun (maximaal 2 cm). Daarnaast krachtig (Sandy Bridge of Ivy Bridge met snelle GPU), zuinig, met SSD en een prijs van maximaal 1000 euro, om maar een paar dingen te noemen. Zoals overigens ook bij het gerelateerde nieuws was te vinden... hier bijvoorbeeld: nieuws: Computex: Intel onthult ultrabooks
Nee, niet met een snelle GPU. Als er ueberhaupt een GPU inzat anders dan de HD300 zou a) de prijs b) de maat en c) de accuduur niet gehaald worden, en d) zouden ze die noemen.
Ultrabook is een Intel verzinsel voor een combinatie van Intel-hardware in dit ultra-portable formaat.

Feiteljk gewoon gebaseerd op de MacBook Air en daar maakt Intel ook geen geheim van.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 9 augustus 2011 21:37]

Ultrabook is de morele opvolger van Centrino, in feite.

Want Centrino heeft het zo briljant gedaan.
IPS-scherm?
Lithium-polymeer accu?
Bouwkwaliteit?

Ik denk niet dat ze voor 500-600 euro een gelijkwaardige notebook kunnen bouwen als de macbook air

http://sohoa.vnexpress.ne.../laptop/2011/08/3b9b488f/
De marges van apple zijn redelijk hoog. Het is dus goed mogelijk om onder die prijs te duiken. Probleem is echter dat apple grote hoeveelheden van een beperkte set producten afzet dat geeft hen een hogere korting dus als je onder hun prijs wil duiken en een kleine productie run doet hou je weinig over. 500 is te laag 1000 is mogelijk wel haalbaar.
nee vandaar dat hij ook 500-600 euro is en niet 1300
en je kan er meer mee.
Waar kun je meer mee? Met de MacBook Air of met deze Acer? Volgens mij hangt het nog altijd van de software en je eigen (on)kunde af wat je er mee kunt doen. De stelling die je hier de wereld in slingert is dus nergens op gebaseerd.
Anoniem: 227572
@Benne10 augustus 2011 15:10
Natuurlijk. Een MBA draait moeiteloos 3 OS'en. Doet deze jongen niet (tenzij je natuurlijk een hackintosh maakt wat illegaal is). Ik weet zeker dat een MB(A) meer kan dan een Windows PC.
Een Windows laptop kan doorgaans hetzelfde als een Apple laptop. Het ligt aan de gebruiker wat je ermee doet!

Waar een verschil in zit, is hoe je het doet. OS X bevalt me beter dan Windows, en Apple hardware is zorgvuldig bij elkaar gezocht, het is perfect op elkaar afgestemd, en bij een Windows laptop is het vaak een ondoordacht bij elkaar geraapt zootje. Sony en Samsung zijn hierop vaak de positieve uitzonderingen.

Daarnaast levert Apple met de MBA een fantastisch product voor 950 euro, een kloon van 600 euro kan nooit hetzelfde met dezelfde kwaliteit leveren. Kijk maar naar Sony's compacte Vaio Z modellen, die zijn duurder dan de MBA!
Ooit aan de mogelijkheid gedacht dat Apple gewoon heel veel winst maakt? Ze vangen ook 66% van alle winst die er op smartphones wordt gemaakt, maar ik zou toch zweren dat mijn telefoon van 400 euro beter in elkaar zit dan een iPhone 4 van 600 euro.
Ik had bijna een air gekocht vanwege het strakke en compacte design. Maar met de komst van de ultrabooks wacht ik nog wel even. Ben zelf erg benieuwd naar de sony ultrabook. Hoop een strak design en verlicht toetsenbord.
Sony maakt al heel lang strakke computers toch? Alleen zijn die niet echt goedkoper dan die van Apple. En ik verwacht dat er maar heel weinig "ultrabooks" zullen zijn die aanmerkelijk goedkoper zijn dan een Macbook Air. Het zijn immers redelijk krachtige dingen (voor zo'n kleine laptop) en ze moeten ook nog eens heel plat zijn. Als je dan óók nog een beetje een mooi materiaal en design wilt hebben dan wordt het al snel een machine die Jan-modaal "reteduur" noemt want die vergelijkt hem met wat hij bij de Mediamarkt ziet liggen aan plastic spul.
Het gaat mij niet om het geld, ik wil gewoon een windows os. Ik heb nu ook een sony maar wil gewoon wat strakker, lichter en dunners. En het liefst ook nog een verlicht toetsenbord. De mac air heeft dat allemaal, maar helaas geen windows.
Werkt nooit zoals het 100% zou moeten.
Daarnaast, Apple lijkt wel bijna 'een ziekte'(op tweakers), in elke topic van tweakers.net gaat het erom dat er dingen van Apple gestolen is, net alsof de IT draait om Apple. Apple heeft wat strakkere designs gehad, maar mogen andere 'providers' geen strakke designs gebruiken? Apple zou echt wel meer verkopen als ze niet 200 euro extra vragen voor het feit dat het een apple product is + het feit dat ze het in zo een grote oplage fabriceren dat ze daar ook nog 'winst' op maken. Hoop dat dit product gauw op de Nederlandse markt komt.
Sony Vaio Z gemist?
Macbook ?

dit lijkt er wel heel erg op o.0
Mooi toch! En waarschijnlijk voor onder de 700 euro wat goed te doen is.
Dat is wel een verschil met de Macbook!

Donders mooi gedaan. Hopen dat de voeding-plug ook afgekeken is van Apple, want die ronde plugjes zijn maar kut.
Onder de 700 euro?

Er is al bekend dat de Ultrabooks niet op prijs kunnen concurreren met de Air's. Deze 13" gaat waarschijnlijk op z'n minst 1000 euro kosten hier.

Daarnaast is de vraag wat er standaard in dit model zit. Als het een i3 is met 2GB en een gewone HD ipv SSD voor dat geld dan heb je er nog niet zoveel aan.

Meer hier:
http://www.digitimes.com/news/a20110803PD214.html

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 9 augustus 2011 21:31]

Volgens mij heeft apple patent op die magnetische voedingaansluitingen, dus dat krijg je niet op je Acer.
Alsof andere fabrikanten zich daar iets van aantrekken. Het regent momenteel rechtszaken omtrent patenten; zowel op hardware als software vlak.

Maar inderdaad. Apple heeft daar een zeer mooie oplossing ervoor bedacht die andere, in min of meer gelijkende wijze, zouden moeten/kunnen implementeren.
Nee maar er zijn andere aansluitingen te bedenken die de constructie ontlasten als er kracht op wordt uitgevoerd. Klitteband? :D
prachtig dit is een perfecte laptop voor onderweg

wat ik me nu afvraag komt er nu een ssd in of een normale hdd?
dat maakt namelijk wel een heel groot verschil maar ik kan me niet voorstellen dat ze er voor deze prijs een ssd van een paar honderd GB in zetten maar als hij zo snel moet zijn dan kan het haast niet anders lijkt mij

[Reactie gewijzigd door Getto op 9 augustus 2011 16:02]

De overige specificaties omvatten een solid state drive of harde schijf met maximaal 500GB opslagruimte.
Staat er toch gewoon letterlijk. Ben wel benieuwd hoe ze zo'n ding in dit formaat krijgen eerlijk gezegd. Ergens moeten ze dan toch iets opofferen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 9 augustus 2011 21:31]

500 GB 2.5" 5400 rpm is er in 7 mm dik, die zal er in zitten. En daar kan dan uiteraard ook een SSD in, in die ruimte.
Beter lezen?

De overige specificaties omvatten een solid state drive of harde schijf met maximaal 500GB opslagruimte.
Ik heb goed gelezen want als je kijkt staat er of dus is er niet zeker of er een ssd of gewone hdd in komt

Daarom vraag ik me dus af of er een ssd in komt of niet
Nou, het staat er heel erg duidelijk. Je kan kiezen welke je wil.

Dus de onderkant van de genoemde prijsrange is zonder.
''De nieuwste Acer is slechts 13 millimeter dik... ''

Denk dat je er wel van uit mag gaan dat er een SSD in komt
Laten we aan de andere kant ook reëel zijn: er zijn niet zo heel veel manieren waarop je een dergelijk compacte computer kunt vormgeven. Een wigvorm ligt nogal snel voor de hand, evenals het gebruik van aluminium. Groter uitgevallen trackpads en chiclet-keyboards zijn al langere tijd een trend, zo ook de afgeronde hoeken.

Ja, het heeft veel weg van Apple's MacBook Air. Ja, waarschijnlijk is daar met een schuin oog naar gekeken. Er zijn echter niet bijster veel alternatieven, al heeft o.a. Samsung ook een aantal modellen dat duidelijk een ander karakter heeft. Het is maar net waar je van houdt.
Mwa, je geeft het zelf al aan, Samsung kan het wel, dus het is best mogelijk om je eigen merkimago in je laptop te brengen, alternatieven zijn er echt wel. Wat dat betreft hadden ze beter hun best kunnen doen, maar acht waarom zouden ze ook, het is Acer. Het is maar net welke strategie je er als bedrijf op na houdt. Blijkbaar kijkt Acer liever eerst naar de concurrentie ipv van met een heel eigenzinnig ontwerp te komen, en deze strategie kan net zo goed ontzettend winstgevend en succesvol zijn.
Tell you what, geef eens drie voorbeelden van een laptop in een extreme wigvorm (zo een waar je taart mee kan snijden) die uitgekomen zijn voor de eerste MBA.
Ik vrees dat wij zulk moois niet voor €550 in de winkel te zien gaan krijgen.
In België kost een standaard laptop met i3-2310 al snel €600, laat staan als je daar zo'n strak toestel van maakt.
Prijzen uit Vietnam kan je ook niet vergelijken met prijzen van hier :)
Ik vrees wel voor de aansluitingen als ik de afbeelding zo zie. Ze zouden toch geen usb/hdmi poorten op de achterkant hebben gezet? Aan de zijkanten kan ik alleen iets van power en een cardreader identificeren.

edit:

Hmm, toch wel op de achterkant: http://sohoa.vnexpress.ne...F/Hummingbird-mood-03.jpg
Daar ben ik zelf echt geen fan van

[Reactie gewijzigd door boontje88 op 9 augustus 2011 16:16]

Als je op de link van de foto's had geklikt had je deze kunnen bekijken en kunnen zien dat dat dus wél zo is. Mij lijkt dat niet zo'n probleem eigenlijk...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee