Apple start verkoop Mac OS X 10.7 Lion

Apple heeft woensdag Mac OS X Lion uitgebracht. De fabrikant heeft onder andere de onderdelen Launchpad, Mission Control en AirDrop toegevoegd. Het besturingssysteem wordt voor 23,99 euro via de Mac App Store uitgebracht.

Mac OS X Lion draagt versienummer 10.7 en is daarmee de opvolger van Snow Leopard. Die laatste versie is nodig om te kunnen upgraden; gebruikers van Mac OS 10.5 Leopard moeten dus eerst upgraden naar 10.6.6. Lion ondersteunt alleen nog 64bit-systemen en er is minimaal 2GB geheugen nodig om het te kunnen draaien.

"Mac OS X meets the iPad", zei Apple-topman Steve Jobs bij de aankondiging van Lion, vorig jaar. Een van de resultaten van deze insteek is het onderdeel Launchpad, dat de applicaties van het OS weergeeft op een manier die sterk lijkt op de app-interface van de iPad. Ook heeft Apple de multitouch-mogelijkheden uitgebreid.

Mac Os X 10.7 Lion Mac Os X 10.7 Lion Mac Os X 10.7 Lion Mac Os X 10.7 Lion Mac Os X 10.7 Lion Mac Os X 10.7 Lion Mac Os X 10.7 Lion

Een andere toevoeging, Mission Control, toont alle openstaande vensters, Spaces en het Dashboard. Dit moet gebruikers een snel en eenvoudig overzicht geven van alles wat op zijn systeem draait. Uitgebreidere Autosave-mogelijkheden moeten voorkomen dat gebruikers werk verliezen, terwijl ze makkelijk oudere versies moeten kunnen openen.

Apple heeft het delen van bestanden tussen Mac-systemen eenvoudiger gemaakt met AirDrop. Met deze applicatie kunnen gebruikers bestanden vanuit de Finder via een wifi-verbinding naar andere Macs sturen. Overige wijzigingen en verbeteringen betreffen onder meer de Mail-client, versleutelingsmogelijkheden, Screensharing en QuickTime. Server is nu een standaardonderdeel van Mac OS X, maar gebruikers moeten wel 49,95 dollar betalen om het te ontsluiten. Een uitgebreide opsomming van de nieuwe features staat in de review 'Mac OS X 10.7 Lion: voor de leeuwen' op Tweakers.net.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-07-2011 • 14:35

263

Lees meer

Reacties (263)

263
237
100
11
0
34
Wijzig sortering
voor als mensen in aanmerking komen voor de gratis update

http://www.apple.com/nl/macosx/uptodate/
Er zijn twee manieren om er gratis aan te komen:

1. Redeem from the Apple Online Store. Je hebt een Apple store account nodig met credit card.
2. If you cannot submit an order through the Apple Online Store, follow this link to participate in the programme. Hiermee kun je 'm aanvragen zonder Apple store account en credit card. Ze vragen wat NAWgegevens, serial van het Apple product en een scan of foto van je factuur (jpg max 1mb).

Ik heb geen credit card dus ik heb punt 2 doorlopen. Wat me wel opviel bij punt 2 is dat er twee links staan. Één voor kopers juni - 20 juli en één voor kopers na 21 juli. Ik heb m'n iMac in juni gekocht en hij gaf bij het controleren van het serialnummer aan dat het niet correct was. Nu heb ik even gezocht via google en ik kwam iemand tegen die hetzelfde probleem had maar die had het opgelost door de ingang voor kopers na 21 juli te gebruiken. Ik heb het geprobeerd en het werkt inderdaad. M'n serialnummer was OK en ik kon verder met de aanvraag.

Als je niet weet hoe je je serial kan achterhalen. Klik hier.

[Reactie gewijzigd door CrusaderNoR op 26 juli 2024 22:40]

Een interessant detail: de nieuwe Macs hebben firmware aan boord, waarlangs je OS X Lion kunt downloaden of systeemherstel kunt doen.

Als je OS X beschadigd is, kun je booten van een herstel-partitie. Maar zelfs als je een compleet lege harddisk in je machine zet, kun je via de firmware netjes opstarten, contact maken met Apple, en langs die weg het besturingssysteem downloaden en installeren!

Zie http://www.apple.com/macosx/recovery/ .

[Reactie gewijzigd door mddd op 26 juli 2024 22:40]

Wow, briljant inderdaad. Ben benieuwd of die firmware upgrade ook voor voorgaande macs uit gaan komen. :)
Die herstelpartitie wordt gewoon aangemaakt bij de upgrade, begrijp ik. Mooi! :)
Dat klopt, maar de herstelpartitie is nog niet helemaal hetzelfde als de firmware
Met de firmware kun je zelfs zonder harddisk (of met een compleet lege disk, bijvoorbeeld als de vorige totaal is gecrasht) nog je Mac starten, webbrowsen, Lion downloaden en installeren. Dat lukt je natuurlijk niet via de recovery partitie want als je harddisk stuk is dan is ook die partitie stuk.
Ik denk het niet. Is in principe ook niet echt nodig want bij oudere Macs beschik je over de dvd (of usb-stick, voor Macbook Air) die je bij de machine kreeg. Die kun je dus altijd gebruiken om de Mac weer te installeren.

Het zou natuurlijk wel mooi zijn als ze het deden, maar ik denk het niet. Ookal omdat je bij die oudere machines niet per definitie recht hebt op Lion. Dus wat zou er dan moeten gebeuren, als je een Macbook hebt zonder Lion, die via deze firmware opstart? Lion downloaden? Lijkt me niet, tenminste niet als je er niet voor hebt betaald. Bij de nieuwe Macs speelt dit niet, immers iedere Mac met deze firmware heeft recht op Lion en kan het dus downloaden.
Als je via de App Store de firmware hebt geinstalleerd, dan is toch duidelijk dat je Lion hebt gekocht? :)
Anoniem: 132566 @mddd20 juli 2011 15:26
Kijk, dat is weer Apple! Innovatief, zoals het hoort...een mooie functie imo! :)
Kijk, dat is weer Apple! Innovatief, zoals het hoort...een mooie functie imo! :)
En eindelijk het gebruik van EFI op een echt nuttige manier :)
Leuk, en innovatief, zoals johnchees002 zegt, maar werkt dat ook als er een router tussen hangt? Vast wel, maar zonder netwerk/internet dus niet. Ligt de Apple server of je provider er uit, kun je niet installeren.

Ja, inderdaad, ik vind altijd de nadelen en ook al zijn ze in de praktijk geen probleem, ik val er over.
Hij is inmiddels inderdaad te vinden via de zoekfunctie. Voor de mensen die graag een bootable DVD willen maken, staat hier een handleiding: http://www.macrumors.com/...e-an-os-x-lion-boot-disc/. De officiele methode is nogal omslachtig, Apple adviseert om eerst de DVD van Snow Leopard te installeren, en vervolgens Lion daarover heen te installeren, nogal wat werk dus.
Hoe omslachtig is het nou echt, een .dmg selecteren en branden?
De dmg branden is niet de officiële methode. ;)
Een usb stick werkt overigens ook gewoon. Opstarten met option ingedrukt en USB-stick selecteren :). Nog sneller dan een DVD branden..
De officiele methode is nogal omslachtig, Apple adviseert om eerst de DVD van Snow Leopard te installeren, en vervolgens Lion daarover heen te installeren, nogal wat werk dus.
Dan moet je dus wel een DVD van Snow-leopard hebben.

En met een nieuwe Mac, zit daar wel een bootable-Lion-DVD bij?
Behalve Lion heeft Apple net ook:

- De macbook uit het assortiment gehaald (kennelijk, staat niet meer op de site)
- Macbook Air update gegeven
- Mac mini update gegeven

De mac mini en macbook air hebben nu beide een i5 processor aan boord, mini verkrijgbaar met dedicated videokaart. De air heeft een verlicht toetsenbord gekregen en de prijzen zijn gezakt :)
Anoniem: 132566 @Pixeltje20 juli 2011 15:00
Idd ja, de mini heeft ook een upgrade gekregen (was hij ook niet 699 euro?) en nu verlaagd in prijs. Valt op dat de superdrive geheel verdwenen is. Vraag ik mij gelijk af, of je nu nog wel 2 ssd's kunt plaatsen, ipv één.
Ook een Thunderbolt-poort erop, erg nice. :)

Edit: en een server-versie staat eronder voor 999 euro :S
Dan gaat het wel om een core i7 en twee 7200rpm drives, maar nog steeds 'maar' 4GB ram.
Beetje krenterig imo, als je ziet dat de prijzen van so-dimm giga gedaald zijn.
Dat beantwoordt gelijk de vraag hierboven; je kunt dus twee ssd's in de nieuwe mini plaatsen.
De versie met de discrete Radeon graphics (naast de Intel HD3000 igp) kost je wel gelijk 200 euro meer (en 2GB ram erbij.)

http://store.apple.com/nl...ni/select?mco=MjMzOTU4NDI

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 132566 op 26 juli 2024 22:40]

Ars Technica heeft inmiddels een review van 19 pagina's. Een must-read voor iedereen die alles wil weten over Mac OS X Lion.
Bullshit ... dat doet die wel :z
Het was toch zo dat wanneer je een mac na een bepaalde datum had aangeschaft je gratis mocht upgraden naar Lion?
Ik heb me laptop nu twee weken, dus ik denk dat ik onder die regeling val.
Echter in de app store kan ik hem alleen kopen voor het standaard bedrag.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Dat soort dingen is meestal niet een automatisme, je zult even contact met Apple moeten opnemen daarover.
Ik heb geen ervaring met Lion via deze regeling, maar ik weet nog wel toen ik mijn MBP kocht, ik binnen dertig dagen voor 8,99 euro Snow Leopard kon aanschaffen. Ik zou even contact opnemen met de Apple helpdesk.
Bel ff naar de winkel die kunnen je meer vertellen
Ik draai nu Lion GM, maar persoonlijk vind ik het een service pack, zoals we van MS kennen.
Nogmaals, het is een persoonlijke mening.
Aanvullende functionaliteit is minimaal nuttig ik kom eigenlijk meer problemen tegen dan (nuttige) oplossingen.
Ongewenste Samba / AFP verandering zodat bestandsuitwisseling met mijn QNAS 209 pro II server bijna ondoenlijk is (nu alleen nog maar toegankelijk via FTP)
Connectie maken met mijn netgear 3700 (DDWRT) met mijn N-signaal stuit op een time-out.
Positief: via de rechtermuisknop iets verzenden via de e-mail...
Binnenkort maar eens een schone installatie doen met daarover heen deze officiele 'update'.
Anoniem: 135995 @q2no20 juli 2011 15:35
Ongewenste Samba / AFP verandering zodat bestandsuitwisseling met mijn QNAS 209 pro II server bijna ondoenlijk is (nu alleen nog maar toegankelijk via FTP)
Ja, ik had aanvankelijk ook connectie-problemen met de NAS, maar vond op internet deze tip: http://www.appletips.nl/os-x-lion-verbindingsproblemen-met-een-nas/. Probleem opgelost.
Anoniem: 342185 @q2no20 juli 2011 14:57
Een service pack, meestal merk ik echt totaal niks anders als ik een service pack van MS krijg, kan aan mij liggen
Muv XP sp2 heb je 100% gelijk.
Ik draai nu Lion GM, maar persoonlijk vind ik het een service pack, zoals we van MS kennen.
Waarschijnlijk bedoel je dat je dit meer ervaart als een service pack als je geen van de nieuwe functionaliteit nog niet gebruikt waarschijnlijk. Een Service Pack is een verzameling bug/security fixes, dit niet.
Ik dacht dat ik hem gratis zou krijgen omdat mijn Mac na 15juni gekocht is, iemand enig idee hoe dit dan werkt?
De app store zegt gewoon 24 euro??
Ik zie het werkelijk overal terugkomen dezelfde vraag, maar goed ....
http://www.apple.com/nl/macosx/uptodate/ lees dit even door
Was natuurlijk ook even handig geweest als ze dit gewoon vermeld hadden op de frontpage van OS X aankondiging....
En dan bedoel ik natuurlijk de frontpage van Apple niet van tweakers :)

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 26 juli 2024 22:40]

Zelfde probleem hier iemand enig idee?
Van dergelijke prijzen kan Microsoft nog leren imo.
Ik denk dat er dan stuk meer legale versies zouden komen..
Probleem is alleen dat Apple het verkoopmodel om de hardware heeft zitten, MS moet het alleen van de software hebben.

Gaat dus nooit gebeuren :)
Misschien niet, er zijn veel gekraakte versies van de verschillende Windows smaken in omloop, een aantal daarvan hebben 'bestaansrecht' vanwege de hoge prijs van Windows. (of dat terecht is of niet een andere discussie)
Bij een lagere prijs is het goed mogelijk dat de -voorheen niet betalende 'gebruikers'- over de streep worden getrokken om toch te betalen voor Windows. Dit is een niet ondenkbaar
scenario.

Laatst heeft Balmer ook een uitspraak gedaan over de opbrengsten uit betaalde licenties
vs het gebruik van gekraakte versies. Nederland en China werden vergeleken. De opbrengsten uit Nederland -gegenereerd uit betaalde licenties- waren hoger dan de opbrengsten uit China. In China worden veel meer gekraakte versies van Windows gebruikt en zijn er relatief weinig legale versies in omloop.

Op korte termijn zal er geen verandering komen in de beprijzings--strategie van Microsoft, maar het is goed mogelijk dat dit gaat veranderen. Software wordt steeds meer een 'commodity' en zelfs geavanceerde pakketten (zoals een OS, Adobe CS suite) ontkomen hier ook niet aan. De 'digitale distributie' die Apple nu op grote schaal heeft geïntroduceerd met de Appstore voor de mac elimineert bv een aantal standaard kosten die software ontwikkelaars voorheen moesten maken. Digitale distributie, en het veilig en eenvoudig kunnen downloaden van betrouwbare software is wat de consument uiteindelijk zal verwachten en is onontkoombaar voor Microsoft, en daarbij hoort een passende prijs strategie.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 26 juli 2024 22:40]

De prijzen van MS licenties liggen, deels om die reden, in Azië al een stuk lager maar blijkbaar nog niet laag genoeg? Hoe goedkoop moet 't worden?
Hoe moeten we die post nou modden? Hij is zowel off-topic als informatief.

Maar goed, ik denk dat ik wel ga updaten, misschien volgende maand of zo. Het werkt op het moment prima, dus om nou te riskeren dat het niet meer goed werkt...

Veel nieuwe features zien er top uit, hopelijk zijn de OpenGL prestaties ook weer wat opgeschroefd (Valve blijft Apple de schuld geven).
Andersom is het niet ondenkbaar dat een groot aandeel van de wanbetalers elk redelijk bedrag te hoog vinden en het dan alsnog downloaden. Je hebt weinig zekerheid dat men significant meer koopt, het risico wordt daardoor minder snel genomen lijkt me.
Microsoft kan de stap toch wagen met bijvoorbeeld de starter versies nog minder uitgebreid maken en dan voor 20 tientjes ofzo verkopen? bij wijze van test. met een upgrade mogelijkheid zodat je uiteindelijk met korting verder kan upgraden richting ultimate als je dat wilt.
Microsoft kan de stap toch wagen met bijvoorbeeld de starter versies nog minder uitgebreid maken en dan voor 20 tientjes ofzo verkopen?
Dus : een starter versie, die al weinig opties bevat, uitkleden van de laatst overgebleven pluspunten en er vervolgens 200,- euro (= 20x10) voor vragen?
Nou, bedankt, maar nee bedankt! Dan werp ik me maar weer eens op gnome of zoiets.

Ik hoop dat je "2 tientjes" / "20 euro" bedoelde, want ja, dan ben ik het helemaal met je eens.

Zo'n Windows zou ik zo kopen. En waarom het hele 'app' framework opbouwen voor Windows 8, maar niet gebruiken voor het OS zelf?

Windows Starter a 20,- euro en dan uitbreidbaar met features in de appstore: workgroup/domain mogelijkheden uitbreiding voor 10,- of HW-accelerated media voor een HTPC a 10,-.
Apple doet een soortgelijk iets met de Server functionaliteit in Lion, dus ik denk dat dit ook voor MS wel een goed idee zou kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door flabber op 26 juli 2024 22:40]

Zoek functie heb ik bijna nooit gebruikt, omdat ik meestal weet waar alles staat. Maar zou kunnen dat deze niet optimaal is.
Maar dat je in de verkenner de schijven onderaan ziet staan vind ik wel vreemd , want dat heb ik toch echt nergens gezien op eender welke windows 7 installatie.

Een spellingchecker is ook iets wat in windows 7 ontbreekt. :)
Denk dat hij het de schijven aan de linkerkant in de lijst bedoeld, niet als je direct naar 'deze computer' gaat. Vooral bij lage resolutie (of kleine vensters) zullen deze vrij ver naar onder staan.

Inderdaad vrij onlogisch dat je daar niks mag aanpassen, vind het zelf ook vrij iritant dat er in die sidebar van explorer bijna niks is aan te passen, die libaries link wil ik helemaal niet, plak die wel onder 'favorite' als het mocht.. scheelt ruimte.


Maar goed dit is een Artikel over OS X Lion.
Vooral die autosave functie lijkt me wel het geld waard, zal wel even duren voordat alle developers dezelfde functionaliteit aan hun applicaties toevoegen maar dat is toch echt wel een feature die soms 'priceless' is. De overige features vind ik zelf allemaal niet zo geweldig.

Is me trouwens wel positief opgevallen dat de Europese prijs hiervoor vrijwel 1 op 1 is doorgerekend.. netjes, beter dan bij de hardware waar de US en Euro prijzen hetzelfde zijn, enkel € die ervoor staat i.p.v. een $.
In de USA heb je verschillen in belasting he... wat Apple op z'n site zet telt meestal in 1 staat.
Windows heeft ook geen beste spellingscontrole. Ik zou er als ik jou was ook niets voor geven.
Haha, want hij kan een spellingscontrolle best gebruiken zie ik zo.

Maar met alle respect, waarom moet spellingscontrolle in een OS zitten? (zodat elke applicatie dezelfde woordenboeken gebruikt? Dat zou de enige reden zijn, imho)
En wat heeft het feit of MS Windows wel of geen spellingscontrolle on board heeft te maken met het feit dat Apple een nieuw OS heeft uitgebracht? :p

Ik vind het overigens wel fraai van dat Launchpad. Uniformiteit is toch een groot goed :)
Hoe zit het met de desktop versies van OSX? Hebben die ook Grand-Central?
Misschien een spelfout in je zoekopdracht? O-)
Ja want ca € 85,- is natuurlijk echt heel schandalig!!! Hoe durfen ze!
http://tweakers.net/price...emium-(nl-oem-64bit).html
Alle gekheid op een stokje natuurlijk, maar dit vind ik een zeer acceptabel bedrag.
Anoniem: 108992 @Chills20 juli 2011 15:11
Je moet het eigenlijk vergelijken met een 5 pack van Windows 7 Enterprise 64bit, dat is namelijk het equivalent.
Mee eens, het is toch zelfs 80€? En vergeet niet, dat Ms met 7 omlaag is gegaan ivm Xp, Pro was 145, die hebje met 7 voor 120, Xp Home was ook meer dan 90 dacht ik .
Ik vind 80 euro voor een OS waarmee je rustig 8 jaar kan doen (wie zegt dat je Win8 moet nemen?), waarvoor je echt wel 2 Sp's mag verwachten, waarop ook na 8 jaar de laatste Chrome/Firefox prima draait, niet te duur. Een kooppie is het nog altijd niet, daarvoor moeten ze naar 60€ (ok dat is subjectief), maar dan nog denk ik dat veel mensen bij de illegale blijven, omdat betalen voor software "lachwekkend" is... :r

[Reactie gewijzigd door Sjah op 26 juli 2024 22:40]

Wel de adviesprijzen aanhouden he, is anders geen eerlijke vergelijking (dan kan ik ook zeggen dat een MacBook €20 is omdat je ze daarvoor kapot op Marktplaats kan kopen).
Appels met peren vergelijken....

Microsoft verdient niet aan de verkoop van hardware, Apple wel (en flink). Dus kan Apple het OS wel iets goedkoper maken.
Bij elke release kun je hier hetzelfde zinloze gezeur lezen over service-pack vs upgrade. OS X is niet Windows en andersom. Een ander bedrijf, ander systeem, ander prijsbeleid.
Anoniem: 40104 @Bender20 juli 2011 16:39
Van dergelijke prijzen kan Microsoft nog leren imo.
Ik denk dat er dan stuk meer legale versies zouden komen..
De grap is dat Apple ondanks de prijs nog steeds verdient aan de release van Lion. Het is tegenwoordig een kwestie van volume. Veel omzet maar met lage winstmarges zorgen nog steeds voor een dikke stroom inkomsten. Vervolgens verdienen ze leuk aan de Hardware en aan de third-party apps die anderen in de AppStore plaatsen.

Het concurreert ook goed met illegale downloads. Voor net iets meer dan 2 tientjes gaat niemand moeilijk doen over een toch wel kritiek onderdeel van je systeem. Het gemak van het digitaal binnenhalen en met 3 klikken installeren en geen moeilijke activatie zaken zoals met Windows maakt de upgrade erg aantrekkelijk naast de prijs.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 40104 op 26 juli 2024 22:40]

Er zijn wel enkele verschillen. Zo gaat het hier enkel om digitale distributie en volgen OS X versies elkaar sneller op dan Windows versies; Tot en met 10.5 was de prijs trouwens een stuk hoger. Bij 10.6 werd de prijs verlaagd. Normaalgezien ging de verlaging enkel voor 10.6 zijn maar blijkbaar houd men nu toch vast aan de nieuwe prijs.
Huh? Ze zitten nu bij versie 7 van OS X en de eerste versie is uitgekomen in 2001. Ik denk dat je dan een beetje scheef zit met de gedachte dat Mac OS X vaker major updates krijgt (ja, service packs van windows vallen ook onder major updates).

OS X 10.6 stamt van augustus 2009, wat bijna 2 jaar geleden is.
service packs vallen helemaal niet onder major versies. Er zijn voldoende SPs die gewoon een bundeling vormen van security updates zonder dat ze noemenswaardige functionaliteit toevoegen. XP SP2 en SP3 vormden hierop een uitzondering, maat Vista en 7 SP1 hebben geen noemenswaardige verandering om van een major update te kunnen spreken.
(ja, service packs van windows vallen ook onder major updates).
Maar voor een servicepack hoef je bij MS niet te betalen, en dit is de zoveelste 'servicepack' waar je bij apple weer geld voor neer mag leggen.
Service packs zijn geen updates zoals OSX x. De laatste zijn nieuwe OS'en met nieuwe mogelijkheden etc.

Service packs van windows zijn de security fixen van een heel jaar met wat support voor wat nieuwe hardware in 1 download. Zie Vista/7 Service Packs.

[Reactie gewijzigd door Kura op 26 juli 2024 22:40]

Maar voor een servicepack hoef je bij MS niet te betalen, en dit is de zoveelste 'servicepack' waar je bij apple weer geld voor neer mag leggen.
Idd, in preciepe is elke OS of een applicatie een Service Pack op de vorige versie.
Alleen ja je moet toch af en toe geld naar binnen schuiven omdat ja het je core business is ;-)

Anywayz.. Apple heeft een andere stratagie dan MS. Apple wilt klanten binden aan zijn apparatuur. Je koopt een Mac hier zit Mac OS X op geïnstalleerd. Wil je gebruikers blijven binden. ook voor toekomstige apparaten nou dan zo goedkoop mogelijk een nieuw OS verkopen. en voilà. Mensen lopen veel sneller met het nieuwe OS. minder iligaal draaien omdat OS betaalbaar is en niet te vergeten door goedkoop het OS uitte brengen een grotere klant tevredenheid onder Apple gebruikers.

MS is geen hardware boer. die verkoopt software met als grootste pakketen Windows, office en Exchange pakketen. Deze verdienen aan deze onderdelen. Dus zullen ze altijd meer vragen voor een OS update omdat ze anders niets of onvoldoende verdienen. Hellaas vinden onze buren 150 Euro voor een nieuwe Windows versie te duur. Ze doen dan vaak 1 van de twee dingen. Downloaden een nieuwe versie. Of de mensen die geen verstand hebben van computers gaan naar een winkel en kopen een nieuwe computer. Want ja een HP van 300Euro inc nieuwe Windows is beter dan het upgraden van je 3 jaar oude PC met windows XP. Ik geef maar een voorbeeld.

Mooie van Lion is nu trouwens ook dat je LEGAAL ;-) Lion op Max 5 machines mag draaien Kortom 24 euro voor 5 systemen is al bijna gratis. Ik heb hier 2 Machines staan ;-) scheelt de helft. Nadeel als je 6 of meer systemen hebt staan en maar 1 apple ID dan moet je helaas een extra apple ID aanmaken om die 6 Licentie te kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 26 juli 2024 22:40]

Apple kan deze prijzen hanteren omdat ze je voor de hoofdprijs ook de hardware verkocht hebben, zo simpel is het. En Apple software wordt ook op grote schaal illegaal gekopieerd, ik zal je maar even gelijk uit je droom helpen.
Onzin. Apple Software (vooral het OS), wordt veel minder gekopieerd dan Windows software. Wellicht voor het draaien van een osx86 installatie, maar op Macs zelf zie ik mac gebruikers (incl mezelf) de laatste releases gewoon kopen. Helemaal Snow Leopard die ook voor nog geen 30 euro in de schappen lag.

Vergelijk dat met Windows 7 waarvan ik er maar weinigen ken die het legaal draaien.
+90% van de kantoren in de EU en USA (nuja, windows).
Om nog maar te zwijgen dat het ook nog eens bij een PC word meeverkocht.

Apple is meer gericht op particulieren en wat dat betreft ken ik persoonlijk ook maar weinig die €30 afdokken voor OS X.
Fout, het is nog maar iets van 80%, en ook dat is niet eens up-to-date. Stel dat er 2 miljoen computers op Windows 95 draaien, telt dat dan ook?
http://www.w3counter.com/globalstats.php
http://marketshare.hitsli...market-share.aspx?qprid=8
http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201101-201106-bar

Die cijfertjes bevestigen toch mijn beweringen eerder en dat zijn dan nog globale cijfers.
In het bedrijfsleven zal het veel hoger liggen, al was het maar omdat OS X niet echt geschikt is voor een enterprise omgeving en Apple nog maar recent begonnen is met raamcontracten in America.
in Amerika kom je veel meer Mac's tegen.
Het is zelfs nu zo dat in Amerika in het bedrijfsleven met 30% is gestegen en dat vaak de werknemer mag kiezen tussen een Windows desktop of een Mac .... wat zouden ze gaan kiezen? :9
Ik weet niet in wat voor kringen jij je bevind, maar ik zie practisch niemand die 't illegaal heeft.

OT: Ik ga binnenkort voor het eerst echt aan de OSX, en ben erg benieuwd wat dit gaat brengen. Ik heb wel het een en ander ervaring met OSX en tot op heden bevalt me dat prima.

Usability en prijzen kan MS inderdaad nog het een en ander van leren. Maar apple brengt wel vaker een update uit, imho beter dan 1x in de 3 à 4 jaar) en onder de streep zal 't toch niet zo heel veel uit maken qua prijs.

Ik heb het idee dat ze er wel goed aan doen door de interface van de iPhone / iPad weer terug te brengen naar OSX. Ben benieuwd hoe dit werkt, en of het practisch is tov. op de iPad.
Ja, voor €23 ga je geen spyware en andere narigheden riskeren. Apple heeft geloof ik ook helemaal geen beveiliging ingebouwd want dat is niet nodig. Voor die €100 tot €400 die Microsoft vraagt...
Ja, er is ook een starter edition van €30 maar dan mag je maar 2 programma's tegelijk draaien dus dat is niet bepaald een optie.
Apple heeft wel beveiliging ingebouwd, en het is ook wel nodig, maar dat zegt niks.
Gewoon 100% volledige, functionerende licenties.
Nee hoor. Officieel alleen bruikbaar bij aanschaf nieuwe PC en je mag 'm niet upgraden en je kan 'm alleen met een upgrade of volledige versie upgraden (iets wat trouwens ruk werkt bij Windows dus kiezen de meeste mensen voor een verse install (triest he voor een OS dat al 20 jaar bestaat)).

Win 7 Pro kost 248 euro voor de retail, 230 euro voor een upgrade. Die 100-400 euro klopt wel redelijk. Vergeet ook niet dat Win 7 na een verse installatie vrijwel niks kan en je dus officieel een paar honderd euro verder bent voor o.a. een degelijke email client, tekstverwerking etc.

Dan zit je dus al makkelijk aan 500 euro en dan heb je een OS wat amper tot niet normaal te upgraden valt en zeker in vergelijking tot OS X Lion zeer beperkt is. Features als de Time Machine, Versions, partition en online recovery restore is iets waar Microsoft voorlopig alleen maar van kan dromen.

[Reactie gewijzigd door mstam op 26 juli 2024 22:40]

Anoniem: 119722 @mstam21 juli 2011 09:06
Win 7 Pro kost 248 euro voor de retail, 230 euro voor een upgrade. Die 100-400 euro klopt wel redelijk. Vergeet ook niet dat Win 7 na een verse installatie vrijwel niks kan en je dus officieel een paar honderd euro verder bent voor o.a. een degelijke email client, tekstverwerking etc.
offtopic:
Thunderbird, Firefox, Chrome en Opera zijn gratis. Open, en LibreOffice ook.
Dan zit je dus al makkelijk aan 500 euro
offtopic:
Als je MSOffice enzo koopt.Maar waarom zou je? Bovenstaande pakketten zij prima te gebruiken.
Daarbij meen ik mij te herinneren dat je een keuze kunt maken (tijdens installatie) welke browse/e-mail client je wilt gaan installeren cq gaat gebruiken.
Features als de Time Machine, Versions, partition en online recovery restore is iets waar Microsoft voorlopig alleen maar van kan dromen.
Da's helemaal waar. "Archive and Install" is ook een een prachtige (backup)optie bij (her)install.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119722 op 26 juli 2024 22:40]

[...]
Nee hoor. Officieel alleen bruikbaar bij aanschaf nieuwe PC en je mag 'm niet upgraden.
Je mag em zeker weten wel upgraden mits je een volledige of upgrade versie koopt.
Versions
Een soortgelijke functionaliteit zit er toch al in in de vorm van Shadow Volume Copy. Granted niet helemaal zoals Versions maar ze zouden het er zo in kunnen bouwen (het achterliggende werk is al gedaan).
Time Machine
Als je het goed insteld kan hier Backup and Restore hetzelfde doen. Granted, ze hebben er niet echt een geweldige GUI voor :P
Als je het goed insteld kan hier Backup and Restore hetzelfde doen. Granted, ze hebben er niet echt een geweldige GUI voor :P
Windows heeft idd alternatieven maar het is het allemaal net niet en dat heeft alles te maken met de gefragmenteerde structuur van het OS. Dat is wat ik aan wilde geven.
Anoniem: 118226 @musje8321 juli 2011 08:20
bij beveiliging werd hier copieer beveiliging bedoeld en niet virus beveiliging.
Anoniem: 101094 @RoccoS20 juli 2011 15:08
Natuurlijk wordt er ook illegaal gedownload, maar met dit soort prijzen ga je ook niet direct moeilijk lopen doen met het zoeken van een torrent of iets dergelijks.
Apple vraagt voor een update pakket 29 Euro, microsoft update zijn OS gratis. Bij Apple kan je elk jaar 29 euro neerleggen, bij MS koop je 1x per 3-4 jaar een volledig nieuw os. Als je het met je pc samen koopt zijn de kosten bij MS lager, ook als je de OEM disk koopt is dit duidelijk goedkoper dan apple's OSX.

Niemand gaat naar de winkel om een retail windows 7 te kopen.
Wat klets je nou man?

Snow Leopard is bijv. op 28 augustus 2009 in de verkoop gegaan.

Tussentijds zijn er 7 grote updates geweest en deze gaan gewoon door. Dat stopt niet bij Lion.
Je hoeft ook helemaal niet te upgraden. Snow Leopard is meer dan goed genoeg.

Als je niet weet waarover je praat, zeg dan niets.

[Reactie gewijzigd door MichaelB74 op 26 juli 2024 22:40]

Waarom ga je niet iets nuttigs doen ipv onzin verkopen?
Voor Windows XP naar Windows Vista/7 heb je ook geld moeten neerleggen (veel meer geld). En die service packs jij het over hebt zijn slecht een verzameling bugfixes die al in de normale updates uitkwamen. :z
met een winstmarge die vele malen boven die van apple ligt kan ms nog best wat naar beneden :P
Microsoft zou zulke prijzen kunnen hanteren omdat op 90% van de computers Windows draait.
Microsoft kan dat niet, omdat zij niets verdienen aan die hardware waar het op draait, tenzij er per ongeluk een microsoft toetsenbord of muis bij zit...

En daarnaast, zoveel kost het ook weer niet als je de afschrijving over 4 jaar rekent
(sterker nog, den mensen met XP mogen helemaal niet klagen....)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 26 juli 2024 22:40]

Lion is ECHT GEEN service pack. Zelfde zou zijn als je W7 een sevice pack noemt.
joh rustig.
lood om oud ijzer, of je nu
elke paar jaar een major revision en tussendoor wat minor waarbij je enkel +++ geld vraag voor de majors
of
enkel medium en major revisions waarbij je + vraagt voor alles
de eindgebruiker is gewoon evenveel kwijt als ie alles wil.
Anoniem: 157093 @Silent722 juli 2011 00:17
Mac gebruikers hebben de afgelopen 3 jaar al 2 major revisions gehad voor in totaal nog geen 50 euro, dus je praat echt lulkoek.
Anoniem: 193848 @chrisO20 juli 2011 18:01
Apple heeft nog meer en zou Lion dus gratis kunnen weg geven. Te meer omdat Apple hardware een must is om OSX te kunnen draaien en daar zit al een exceptionele winst marge op. Daarnaast kost een OEM Windows 7 ook niet meer dan 40 euro als je het icm merk hardware koopt, zoals Dell of HP.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 193848 op 26 juli 2024 22:40]

OEM Windows 7 is niet hetzelfde als Retail Windows 7, andere WAT zit er in enz. Maar dan nog, er zijn diverse regels en wetten in Amerika waardoor sommige dingen gewoon niet gratis weg te geven zijn. Zo was dat bijv. toen 802.11n gestandaardiseerd was, met een simpele firmware upgrade werden sommige 802.11g broadcom kaartjes 802.11n, maar dat mocht niet van de FTC, om dat je in nieuwe producten voor 802.11n zou betalen en dan mochten de oude producten dat niet met terugwerkende kracht gratis krijgen.
andere WAT zit erin? Je mag gewoon microsoft niet bellen als je problemen hebt, als je een OEM licentie koopt. Daar komt het zo ongeveer op neer.

9 op de 10 mensen zit daar dus ook niet op te wachten. Ik ken niemand in mijn directe omgeving die een retail Windows 7 koopt.
Hoezo? Microsoft vraagt geen geld voor service packs.

Ik weet dat mensen het als een enorme troll gaan opvatten, maar tel maar eens uit wat je kwijt was geweest als je vanaf de release van osx je machine up to date had willen houden in vergelijking met windows. (max 3x120 euro voor XP, Vista en 7)

[Reactie gewijzigd door Jesse op 26 juli 2024 22:40]

Dan reken je met de prijzen voor OEM licenties, maar als je je huidige installatie upgrade dan moet je de normale upgrade kopen.

En eeeeh.... was Windows 7 niet eigenlijk een service pack voor Windows Vista? Of nog sterker: was Windows 7 niet eigenlijk waarvoor je had betaald bij Windows Vista?
Anoniem: 175233 @dlmh20 juli 2011 14:55
Onzin. Je huidige installatie kun je ook gewoon upgraden met een OEM licentie.
Het gaat er bij OEM om dat jij de bouwer (en dus support medewerker) van de computer bent. En dat is niet veranderd.

Het is een misvatting dat het nodig zou zijn om hardware aan te schaffen.
Dat is geen misvatting. OEM versies zijn voor bij een nieuwe PC, deze moet in de laatste 3 maanden zijn aangekocht geloof ik. Heb ooit een blogpost gezien van een MS medewerker wat zij verstaan onder nieuwe PC, maw welke componenten nieuw dienen te worden aangekocht.
Dat is geen misvatting. OEM versies zijn voor bij een nieuwe PC, deze moet in de laatste 3 maanden zijn aangekocht geloof ik. Heb ooit een blogpost gezien van een MS medewerker wat zij verstaan onder nieuwe PC, maw welke componenten nieuw dienen te worden aangekocht.
MS heeft vriendelijk gevraagd aan de markt om de OEM versies niet meer los te verkopen, maar tegelijkertijd gezegd dat ze het nooit aan banden gaan leggen. nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden
Helaas, volgens Microsoft is de licentie van een OEM installatie enkel rechtsgeldig als de software bij een nieuw systeem aangeschaft is. Het werkt wel, maar mocht je ooit controle krijgen dan draai je tóch een illegale Windows. Daarbij mag je een OEM installatie niet upgraden.

Bron? BSA controle van januari dit jaar.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 96284 op 26 juli 2024 22:40]

Hoe vaak controleert de BSA nou bij particulieren? Juist ja alleen als ze heel zeker zijn dat je heel veel software films e.d. distribueert. Kortom Winkels verkopen gewoon aan jan en ale man vaak zonder problemen een OEM versie.

Grotere winkels die wel vaker controle krijgen passen vaak wel op met zomaar OEM verkopen. Daarnaast MS is ook niet gek ze zouden zich zelf in de vingers snijden als ze iedereen laten controleren op iligaal OEM draaien. Dan weet je zeker dat er dan 80% extra iligaale windows versie's worden gedraaid.
Ik zie geen feiten, alleen maar gepraat, bij iedereen die mij tegenspreekt.

pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL Upgrade)

Maar Apple heeft goed gezien dat het niet normaal zou zijn als ze meer dan 24 euro voor 10.7 zouden vragen.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 26 juli 2024 22:40]

Dat is een upgrade, en legaal kan je die volgens mij niet als kompleet systeem installeren. En dan nog is Lion, een volledige legale versie, een kwart van de prijs. En zelfs nog goedkoper als je meer dan 1 Mac thuis hebt staan.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 26 juli 2024 22:40]

Inderdaad, je mag met hetzelfde App-store account waarmee je de Lion upgrade hebt gekocht nog 4 andere Mac's voorzien van de Lion upgrade. (5 Totaal dus!)
Die 5 geldt alleen voor iTunes, NIET de MAS ;)
Als ik een OEM versie voorstel dan mag je daarmee niet upgraden, als ik een upgrade versie voorstel dan mag je daarmee geen nieuw systeem installeren.

Inderdaad, klopt. Maar waar is dus het probleem? 8)7

En volgens mij moet je de EULA van je Apple software nog eens goed nalezen. Voor 24 euro heb je (vziw) alleen maar 1 upgrade van SL naar Lion, en voor 29 euro 1 upgrade van Leopard naar SL.
Mocht ik ongelijk hebben dan hoor ik het graag. (met bron)

[Reactie gewijzigd door Jesse op 26 juli 2024 22:40]

Mocht ik ongelijk hebben dan hoor ik het graag. (met bron)
http://osxdaily.com/2011/...ion-installs-on-all-macs/

Alsjeblieft, met een doorlink in dat artikel naar de bron voor die info; de officiële Keynote. ;)
Et voila: http://www.apple.com/mac/app-store/ en dan rechts onderaan. Iedere app in de store moet voldoen aan zo'n regel.
@vDivxLover en vgroenewold: Cool, dat wist ik niet, bedankt voor de tip.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 26 juli 2024 22:40]

Anoniem: 120539 @vgroenewold21 juli 2011 13:41
Alle los aan te schaffen OS X versies zijn zoiezo upgrades, simpelweg omdat je het altijd installeert op een systeem dat standaard al (verplicht) voorzien was van OS X.
Het vergelijken van de prijs met deze upgrade versies van Windows is dus wel degelijk reëel.
Dat komt omdat Microsoft het voor elkaar heeft gebakken om XP maar liefst 10 jaar te voeren. Dat betekent dat XP bejaard is in software termen.
hoe oud denk je dat OS X is? http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_os_x#Versions

O.T.
deze update sla ik met plezier over, na het lezen van de review van T.net, als 'poweruser' hou ik 't lekker bij Snow Leopard.

[Reactie gewijzigd door Carino op 26 juli 2024 22:40]

Dat is onzinnig, ik ben ook "poweruser" en je kan nog steeds alles met Lion. De rest hoef je niet te gebruiken.
dus ga jij betalen voor zaken die je niet gaat gebruiken als Lion in essentie hetzelfde blijft als Snow Leopard?

Zo vind ik bijvoorbeeld AirDrop een zeer mooie functie die ik ook zou willen alleen voldoet mijn Mac voor die functie net niet aan de vereisten en ken ik weinig andere Mac-gebruikers. Niet echt een reden voor mij om €23,99 te betalen dus. Mission control en Launchpad zien er mooi uit maar brengt ook niet echt veel meer praktisch voordeel. De grootste vernieuwing mijn inziens is de vernieuwde opslag van gewijzigde bestanden in Versions...
Onder de motorkap is nog veel veranderd. Ik heb heb eens door de tech-specs zitten neuzen, en ik vind 't boeiend genoeg allemaal.
Nee, maar onder het geheel is nog meer verandert o.a. voor developers en laat ik er nu net 1 zijn. ;)
Dus jij vind een nieuwe kernel, nieuwe drivers, betere grafische performance en de software van derden die 10.7 als eis hebben niet de moeite om mee te gaan? Misschien moet je je computer maar weg doen, want je hebt immers pen, papier, een brievenbus en postzegels...
Hoezo? Microsoft vraagt geen geld voor service packs.
Dit is geen servicepack he? Ik neem 't je niet kwalijk, maar verkijk je niet op 't versie nummer, dat loopt bij OS X even iets anders. Bij de upgrade van versie 10.6 (Snow Leopard) naar 10.7 (Lion) moet je die 10. gewoon even wegdenken, het dus een upgrade van versie 6 naar versie 7, een major number upgrade.

Dit kun je 't beste zien als een upgrade van XP naar Vista of Vista naar Windows 7. (okay, die laatste is misschien een slecht voorbeeld)
aha, dus dat betekend volgens jouw redenatie dat er sinds het uitkomen van MacOSX al maar liefst 7!! versies zijn geweest (inclusief de eerste release) tegenover de 3 van MS (XP,Vista,7)..
Dus dan vindt ik het juist alleen maar negatiever...
aha, dus dat betekend volgens jouw redenatie dat er sinds het uitkomen van MacOSX al maar liefst 7!! versies zijn geweest (inclusief de eerste release) tegenover de 3 van MS (XP,Vista,7)..
Dus dan vindt ik het juist alleen maar negatiever...
Waarom is dat negatief? In OS land is Microsoft zo'n beetje de enige die echt lang met versies doet. Vista was zelfs een extreme uitschieter op dat vlak.

Ik vind het raar om een waarde oordeel te hangen aan hoe snel major number releases elkaar opvolgen.
Je zit dus liever 6 jaar vast met 1 versie van Windows met om de 1,5 jaar een grote download met een verzameling security fixes die ze een "Service Pack" noemen?
Microsoft heeft voor XP SP1 & SP2 geloof ik gewoon geld gevraagd.
Als je het in de winkel kocht als retails, ja. De servicepacks van XP zijn gewoon gratis te downloaden.
Je kon gewoon kiezen: SP cd kopen of gratis downloaden. Wat is nu je punt?
Downloaden was voor veel mensen destijds, vooral bij SP1. nog via de telefoonlijn, dus betaald met telefoon tikken, en dan wel duur. Een schijfje was gewoon de meest toegangkelijke variant.
Windows is stuk duurder dan 120 Euro ... XP kostte destijds al een stuk meer (dan nog eens guldens omrekenen naar euro's, schaamtevolle prijs).

3x120 = 560 Euro
3xOSX (Leopard, SL en Lion) = 129 + 30 + 30 = 190 Euro (dan heb ik naar boven afgerond). Maar Leopard had ik gratis dus 60 Euro :Y)
Hoezo? Microsoft vraagt geen geld voor service packs.

Ik weet dat mensen het als een enorme troll gaan opvatten, maar tel maar eens uit wat je kwijt was geweest als je vanaf de release van osx je machine up to date had willen houden in vergelijking met windows. (max 3x120 euro voor XP, Vista en 7)
Vanaf de release is een beetje overdreven maar stel dat je elke 4 jaar je computer vervangt, kost het je hooguit 60 euro.

En daarnaast verlangt OS X een fractie aan onderhoud t.o.v. Windows dat voor elke major updade opnieuw geinstalleerd moet worden, naast alledaagse ellende zoals het noodzakelijke gebruik van een leger aan crap en registry cleaners om het OS langer dan een jaar in leven te houden.
probleem is dat OOK OSX cluttered raakt na verloop van tijd maar de normale gebruiker weet niks te vinden, omdat eht allemaal verborgen zit in het OS.
Anoniem: 386034 @Sn0wblind20 juli 2011 14:59
Verschil is dat met Windows de boel trager wordt en bij OS X de gebruiker er geen last van heeft.
Verschil is dat met Windows de boel trager wordt en bij OS X de gebruiker er geen last van heeft.
Onzin. Mijn Mac start beduidend trager op dan 2 jaar geleden toen -ie nog brandschoon was. Komt omdat sommige programma's extra processen (helpers) draaien in de achtergrond. Ik heb ook een behoorlijke rits aan iconen in de titlebar staan.

Net na het opstarten merk ik ook gewoon dat programma's de eerste minuut trager werken. Waarschijnlijk omdat het systeem op de achtergrond al deze processen nog aan het starten is.

Sterker nog, ik kwam er laatst achter dat een helper process van Boxee van alles aan het uitspugen was in de console. Terwijl ik die software een half jaar geleden al van mijn machine had afgemikt!!!
Mac OS X is nog steeds even snel, het is je eigen troep waardoor het trager is.
Als je een Windows XP of Vista of 7 systeem neemt, en daar niks aan toevoegt en die een jaar alleen gebruikt met wat er op zit, is hij aan het eind van de rit op magische wijze trager dan eerst. (En ja, dat soort situaties bestaan – bijv. een desktop PC als printserver gebruiken en die dan elke dag opstarten en afsluiten, of bijv. als aansturing voor machines, die gaan ook aan en weer uit elke dag, en veranderde qua software configuratie ook niet)
Lariekoek, dat is een gegeven, noch een zeldzaamheid. Toegegeven, XP laat zich heel wat makkelijker in een hoekje drijven qua performance, maar give credit where credit is due; Windows 7 doet het domweg veel beter.
Zo ken ik ook iMac's en Mac Mini's die een heel stuk trager zijn dan bij hun aanschaf - terwijl ze toch echt alleen Safari en andere meegeleverde software draaien, dus nul 3rd party software. Mag ik op basis daarvan dan ook concluderen dat het OS X eigen is?
+ ontopic? uhh? inhoudelijk misschien ontopic in de thread maar onwaar, een goede install van XP draait gewoon lang. En heeft nauwelijks onderhoud nodig.
Vista heb ik overgeslagen en 7 is nog niet langgenoeg uit, maar al de windows is zo erg klachten hierboven vind ik na 98SE niet meer opgaan.
Tik dit met een oude XP install die zeker 5 jaar draait EN waarbij ik zonder herinstall een nieuw moederbord geswapt heb 2 jaar geleden met totaal andere chips, uptime zal nu een maand of wat zijn want vaak gaat ie niet uit.
[...]


Onzin. Mijn Mac start beduidend trager op dan 2 jaar geleden toen -ie nog brandschoon was.
Verwijder services van programma's die je niet meer gebruikt in /Library/StartupItems en je systeem is weer als nieuw.
@mstam: en hetzelfde geldt dus ook voor windows..
@mstam: en hetzelfde geldt dus ook voor windows..
Nee, want daar komt de vervuiling voor op verschillende locaties waaronder de registry die je niet zo makkelijk handmatig opschoont.
Gaan we weer het fabeltje "legertje aan cleaners" de wereld in sturen, Mstam? Je leert het ook nooit. En wat je hierboven aangeeft:
Verwijder services van programma's die je niet meer gebruikt in /Library/StartupItems en je systeem is weer als nieuw.
Neemt evenveel moeite in beslag als het downloaden van Ccleaner. Overigens heb ik op alle tientallen Win7 pc's die ik de afgelopen jaren heb gebouwd nog geen enkele keer onderhoud hoeven plegen. Alle machines draaien nog (bijna) even snel.
Jouw misvattingen stammen echt nog uit het XP-tijdperk en ik schat zelfs nog een aantal versies daar voor.
Anoniem: 101094 @Sn0wblind20 juli 2011 15:10
Nooit iets van gemerkt
Heb al 2 jaar lang een MacBook Pro en nog helemaal geen symptomen gehad van traagheid over rare foutmeldingen.

Bij Windows was ik nu al bij m'n 4e 'clean' installatie en moest ik constant ccleaner uitvoeren en defragmenteren om m'n PC op normale snelhoud te houden. Bij m'n MacBook is dit nog nooit nodig geweest.

Laat staan de ellende met de Registry...
Windows 7 (game PC) draait sinds begin 2010 stabiel geen enkel probleem. (en daar insta en deinstaleer ik het meeste op)

Imac 21.5 (htpc) enkele maanden later nieuw geinstaleerd en de laatste maanden was die heel onstabiel (dock dat verwijnt, regenboog wieltje bij opstarten dat eeuwig bleef draaien) oorzaak zou parallels geweest zijn maar na verwijderen bleef. Een volledig nieuwe install van Lion gedaan enkele dagen geleden en werkt terug veel vlotter moet ik zeggen.

Dus ja ik heb dat ook gemerkt moet ik zeggen.

ps: wat doe je dan met ccleaner en in de registry al jaren niet meer ingeweest, echter wel in de osx console moeten kloten om iets gedaan te krijgen)

[Reactie gewijzigd door k995 op 26 juli 2024 22:40]

Anoniem: 282252 @k99520 juli 2011 16:37
Een echte tweaker omarmt natuurlijk de console...

Kwa OSX heb ik ook weinig last van zaken, wel 10.6 'clean' geïnstalleerd omdat mijn HD vol zat (dan wordt ook ODX wat trager).

Deze iMac heb ik al weer een tijd, ruim 2.5 jaar dus dat is netjes kwa her-installatie.

Geen registery issues betekent voor mij ook een betere nachtrust :)

ik ga 10.7 nopg even niet installeren...

Trouwens, je kunt wel al je OSX computer upgraden naar 10.7 onder hetzelfde itunes account, je hoeft niet voor elke computer het bedrag neer te leggen!

Voor mij betekend dat dus 8 euro/computer... lijkt me een zeer nette prijs
Trouwens, je kunt wel al je OSX computer upgraden naar 10.7 onder hetzelfde itunes account, je hoeft niet voor elke computer het bedrag neer te leggen!
Waar ik een beetje mee zit is of je die digitale distributie ook op een kaal systeem kunt installeren. Stel je HDD is kapot en je zet er een andere in, of je koopt een tweedehands Mac en je wilt gewoon met een schone installatie beginnen.

Het eerste wat je in zo'm geval doet is partitoneren, zeker als je dus ook Windows en Linux er op wilt hebben (en dus niet van BootCamp afhankelijk wilt ziijn).
Voor mij betekend dat dus 8 euro/computer... lijkt me een zeer nette prijs
Dat is het zeker, alleen is het instappen in het Mac-systeem zo duur. Een fatsoenlijke Windows-laptop (en dan bedoel ik geen netbook) heb je al voor €350. Die kan niet tippen aan de goedkoopste Mac maar meer is voor de meeste mensen niet eens nodig, Dan is een Mac dus onnodig duur.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 26 juli 2024 22:40]

k995, het is vechten tegen de bierkaai. Zij die een Mac hebben die probleemloos werkt zweren bij hoog en laag dat Windows per definitie eindeloos veel onderhoud nodig heeft om te blijven werken - ondanks de vele positieve ervaringen van andere gebruikers (zij weten het beter, want het is Mac).
Tegenovergestelde ervaringen echter, zoals die van jou, die van mij en nog een tweetal Mac gebruikers die ik ken, die worden weggewuifd.

Ik blijf gewoon Windows, Mac en Linux gebruiken.
"naast alledaagse ellende zoals het noodzakelijke gebruik van een leger aan crap en registry cleaners om het OS langer dan een jaar in leven te houden."

Dat ligt dan toch aan jezelf, heb met Win 7 al jaren geen problemen gehad en heb helemaal geen tooltjes nodig gehad als registry cleaners. Als je natuurlijk niets leest en overal next next klikt , kan ik me inbeelden dat je een hoop crap krijgt. Maar alsnog ligt het aan jezelf.
....heb met Win 7 al jaren geen problemen gehad
Al jaren is ook een beetje sterk uitgedrukt natuurlijk, aangezien Windows7 pas op 22 oktober 2009 gereleased is, dus nog geeneens 2 jaar oud is. Overdrijven is ook een vak ;)

Als je nu had gezegd "dik anderhalf jaar", was je reëler geweest.
Apple heeft zo een beetje de neiging om hun besturingssystemen ook niet lang te ondersteunen. Waar Windows XP na 10 jaar nog steeds voorzien wordt van beveiligingsupdates kreeg je bij MacOS Tiger (dat uitgekomen is in april 2005) op 14 november 2007 de laatste update. Een periode van 2 jaar, dat is echt wel miserabel weinig.

Bekijk ook de tijdspanne waarin Apple een nieuw OS lanceert, dat is om de 2 jaar ofzo. Het zou maar erg zijn moesten ze telkens €100 voor hun updates vragen!

Met een Windows kan je eigenlijk langer mee. Het zijn gewoon mensen die vaak gewoon het nieuwste van het nieuwste willen hebben, maar geloof mij, die zijn in de minderheid (het gigantisch aantal XP gebruikers bewijst deze stelling).
Hoezo niet lang ondersteunen? de laatste update was niet in 2007 (dat was zelfs nog eerder tot 2009/2010). Heb er hier nog 1 staan ... dus snap niet hoe je erbij komt.
Het is de eerste update van Apple die geen 129 euro kost.
Vergeet niet dat Windows van de grond af wordt opgebouwd en Apple met Linux kan profiteren van de gratis kernels enzo, dat moeten zij alleen nog "maar" aanpassen.
Nieuwe macbook air is ook te koop.

http://www.apple.com/nl/macbookair/

[Reactie gewijzigd door mr.niceguy.89 op 26 juli 2024 22:40]

en nieuwe mini's lijkt er op

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.