Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Google en Intel zijn volgens geruchten van plan om Chromebooks in de toekomst niet langer uit te rusten met een Atom N570, maar met een Core i-processor. Behalve snelheidswinst moet dit voordelen voor de beveiliging opleveren.

Aangezien de hardwarespecificaties gelijk zijn aan die van een netbook, terwijl Chromebooks wel duurder zijn, zou de markt twijfelen aan de prijs-prestatieverhouding. Google zou fabrikanten daarom een upgrade van het referentieplatform in het vooruitzicht stellen, waarbij de Atom N570 is vervangen door een mainstream-Core i-model van Intel. De chipfabrikant zou fabrikanten een korting van 10 tot 20 procent in het vooruitzicht stellen, beweert Digitimes.

Dit zou niet alleen voor een prestatieboost moeten zorgen, sommige Core i's bevatten ook uitgebreidere beveiligingsmogelijkheden, zoals antidiefstaltechnologie en mogelijkheden voor encryptie. Mogelijk mikt Google hiermee op de zakelijke markt.

Naast de huidige partners Samsung en Acer zou onder andere ook Asus overwegen om eind dit jaar een Chromebook uit te brengen. Veel fabrikanten zouden er echter aan twijfelen of Chrome OS in staat is om daadwerkelijk met Windows te concurreren, vanwege de stevige marktpositie van Microsofts besturingssysteem.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

ik blijf het als een flop zien, een flop omdat 90% van de mensen hun gegevens NIET op een server in amerika wilt hebben staan.
ik blijf het als een flop zien, een flop omdat 90% van de mensen hun gegevens NIET op een server in amerika wilt hebben staan.
Ik durf te stellen dat 90% vd mensen dat niet eens weet, en laat staan dat het feit dat je data in de USA gestald staat hen ook maar iets interesseert. Het probleem met de Chromebook is imho dat je vrijwel altijd een internetverbinding nodig hebt om er ook maar iets mee te kunnen doen. Daarnaast is de prijs simpelweg te hoog.

Er zijn voldoende laptops in de prijscategorie vd Chromebook met W7 waarmee je wl vrijwel alles kan doen.

En het feit dat je zo afhankelijk bent van de cloud is ook een grote beperking. Vooral als je in het buitenland bent, hetzij zakelijk, hetzij op vakantie, heb je gewoon niet altijd internetverbinding en heb je praktisch niets aan je Chromebook.

quote toegevoegd + typo

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 20 juli 2011 18:52]

90% weet het wel, aangzien 90% van de wereld geen snel internet heeft }:O
daarom is het ook een flop, want je hebt zoveel data verkeer nodig dat je er als google nooit de kosten uit zult halen (vooral niet in opkomende landen aka 80% van de wereld)

of denk je dat dataverkeer gratis is? 8)7

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 juli 2011 15:23]

Alleen hebben die allemaal dat irritante Windows systeem. Dat is net de kracht van de Chromebook. Aanzetten, geen zeik, gewoon beginnen.

Ik heb hem twee weken en wil niet anders meer. Eindelijk!

En ik werk nu eenmaal veel in Nederland. Zonder internet kun je met een gewone laptop in de praktijk ook niet veel meer dan een potje solitaire tegenwoordig.
is leuk als je in een westers land woont, ergens anders op aarde heb je er geen bal aan.
Gelukkig hier wel. Wat is je punt eigenlijk? Er is hier een markt, niet daar. Nog niet.
Toch zien blijkbaar 400 miljoen mensen geen probleem om hun mail via Gmail te laten lopen, en de hele boel bij Google te achiveren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juli 2011 14:49]

mail is een ander verhaal, het gaat hier over normale bestanden.
en nog iets welke gek gaat 1GB bestanden op google zetten met 1mbps upload :+

want ja de fantasie wereld waar sommige mensen in leven is de werkelijkheid niet.
Ik ben dan een van die fantasierijke mensen, maar ik geniet met volle teugen van mijn Chromebook in de dagelijkse werkzaamheden.

En opslaan kan heus wel op een USB stikje. Verder is die 90% onzin, ik ben Google Apps reseller en meer en meer bedrijven willen in Google's cloud gaan werken.

Overigens is het verhaal van server in Amerika behoorlijk achterhaald. De overeenkomsten van NL met de US zorgen ervoor dat jouw data, al stond hij op Nederlandse bodem, wanneer hij in beheer is van een Amerikaans bedrijf, net zo goed toegankelijk is.

Als tweede is dit voor 95% van de bedrijven (als we toch al percentages uit onze duim zuigen) totaal niet relevant. Het zal het ontwerpbureau om de hoek met 15 man personeel een zorg zijn waar die data staat en of Obama mee kan lezen. Als zij maar makkelijk, device- en locatieonafhankelijk kunnen werken voor weinig geld. Net zo weinig als AHOLD met 50.000 accounts op Google zit, en tevens KLM.

Enfin, genoeg, Chromebooks voorzien in een behoefte. In elk geval voor die van mij.
Ik heb mijn gegevens liever op een server in de VS staan dan op een server in de EU. De kans dat de overheid van de VS in mij geintresseerd is is een heel stuk kleiner dan dat de Nederlandse overheid in mij eintresseerd is.
SirBlade,
patriot act niet bekend mee? gaat wel iets verder dan de overheid.

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 juli 2011 15:25]

Haha, de EU beschermt je juist veel meer dan de USA. Daar mag de overheid zonder veel moeite alles bekijken.

Zoek maar eens op Patriot Act.
Belangrijkste nadeel blijft het concept dat je altijd netwerk nodig hebt. Kun je met snellere implementatie niet oplossen.
Belangrijk nadeel is ook dat je geen software kan installeren bijvoorbeeld geen iTunes voor koppeling met je iPnone/iPad en geen software voor je camera.

en kun je er al een torrentclient op zetten?
Aangezien het een Linux based platform is had iTunes sowieso al niet echt (Wine hacks daargelaten) gewerkt.

Maar buiten dat zou de Kernel wel verschillende applicaties moeten kunnen draaien (in theorie). Mits dit natuurlijk niet dicht gegooid is door Google, maar dat lijkt me sterk.

Je zou er eventueel een torrent client als Transmission of uTorrent (en velen anderen) op kunnen draaien maar de vraag is of dit veel zin heeft. Veel beter zet je gewoon thuis een torrent-client aan het werk die je via een web-interface kunt aansturen zoals die van Transmission of uTorrent. Torrents downloaden op een device die haast altijd wireless verbinding maakt en tevens geringe oplslag heeft is niet erg praktisch.

Andere toepassingen daarentegen zouden wel handig zijn voor lokaal gebruik maar daar heb je gewoon andere Linux distro's voor die zich daar specifiek op richten. Wil je een Chromebook dan stem je gewoon in met online-always gebruikerservaring. Wil je dit niet kun je net zo goed een distro als Ubuntu pakken en daar Chrome browser op draaien, heb je hetzelfde effect (maar dan met lagere boot-snelheden).

[Reactie gewijzigd door NASUM op 21 juli 2011 10:12]

Kun je niet. Je kunt wel gewoon linux op je chromebook installeren, maar dan gooi je dus de voordelen van het o zo heerlijk simpele ChromeOS de deur uit.

Over je laatste alinea: so true.
Kun je niet. Je kunt wel gewoon linux op je chromebook installeren, maar dan gooi je dus de voordelen van het o zo heerlijk simpele ChromeOS de deur uit.

Over je laatste alinea: so true.
Je kan dual booten :)
Dat bedoel ik eigenlijk :)
idd na de tweede keer lezen O-) foutje bedankt

[Reactie gewijzigd door demilord op 21 juli 2011 07:32]

Ze hebben toch iets als offline modus? Het is niet alsof je helemaal niets meer kan doen als je geen netwerk hebt.

// Lees volgende link maar eens door, gaat er juist over:

http://www.pcworld.com/ar...sions_of_google_apps.html

[Reactie gewijzigd door drib83 op 20 juli 2011 15:35]

Google Apps, maar ik kan me voorstellen dat je vaak ff wat meer wil doen dan alleen google apps gebruiken.
Met de opkomst van HTML5 zullen er meer en meer Offline apps komen. Angrybirds kan al offline :)
Waarom heb je 'altijd' netwerk nodig?

Omdat het een Chromebook is en alles is vanuit de browser....

[Reactie gewijzigd door robkamp op 20 juli 2011 14:22]

''Veel fabrikanten zouden er echter aan twijfelen of Chrome OS in staat is om daadwerkelijk met Windows te concurreren, vanwege de stevige marktpositie van Microsofts besturingssysteem.''



Lijkt me inderdaad sterk, Chrome OS mist veel opties en mogelijkheden vergeleken met windows.
Ook is windows een begrip in de volksmond geworden, bijna iedere consument heeft windows, en is er ook tamelijk tevreden mee. :)
ik zie al die mensen nog niet zo gauw overstappen op een onbekend OS.
Mensen zijn ook massaal overgestapt op Android, iOS en Blackberry OS, waar vijf jaar geleden nog niemand van gehoord had.
Mensen zijn ook massaal overgestapt op Android, iOS en Blackberry OS, waar vijf jaar geleden nog niemand van gehoord had.
Overstappen vanaf wat dan? Juist ja ze hadden hiervoor geen smartphono, netbook, tablet, etc, het was geen overstap maar gewoon een nieuw begin. Stel Android word de nummer 1 en 95% van alle toestellen zijn vanaf nu Androiddan moet je eens kijken of ze over 20 jaar nog steeds zo gemakkelijk overstappen naar nieuw OS voor dat soort toestellen.

Meerderheid van de mensen leren niet graag als het niet nodig is, al die uren vloeken omdat het nog niet allemaal (wat op het oude OS blindelings ging) wilt lukken op het nieuwe OS zien ze meestal niet als iets positief. Handje vol ziet het als uitdaging en gebruiken graag iets nieuws, maar meerderheid echt niet, zolang er geen noodzakelijke rede is om over te stappen doen ze dat dan ook niet.
Overstappen vanaf wat dan?
Ze komen van S40, Symbian, Palm of Windows Mobile of 1 van de andere telefoon OSsen. Echt, overstappen naar een nieuw OS is in de praktijk nauwelijks een drempel. Zie ook de enorme opkomst van OS X. Als het echt zo moeilijk is om een nieuw OS te leren, waarom hebben miljoenen Apple noobs daar nauwelijks problemen mee? Het nieuwe OS moet natuurlijk wel een verbetering voor ze zijn, qua gebruiksgemak/overzichtelijkheid/apps/etc - maar als dat duidelijk is stappen mensen zo over.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juli 2011 14:43]

Zie ook de enorme opkomst van OS X.
Welke enorme opkomst? Het marktaandeel van OS X groeit niet of nauwelijks.
Het gaat inderdaad beroerd met Apple. Ze verkopen bijna geen computers meer...
Het gaat inderdaad beroerd met Apple. Ze verkopen bijna geen computers meer...
shhhh het zijn geen computers het zijn MACS en btw je hebt gelijk.. ze doen het leuk met IPads en IPhones maar op de macs verliezen ze
Jah maar dat zijn allemaal op telefoons en niet op een desktop ;) . Die gebruik je dan ook voor totaal andere zaken.

Jah dat het nu anders is, komt omdat die nu kunnen groeien tot meer dan waar ze voor bedoelt zijn. Maar dat maakt ze nog steeds niet volwaadige vervangers enkel op bepaalde gebieden.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 20 juli 2011 14:26]

M.i. niet echt.. |e zijn overgestapt op het nieuwe Samsung toestel, die iPhone die iedereen heeft of een blackberry voor het gratis pingen.
Beetje zonder voor een veredelde browser maar dan kan je wel eindelijk filmpjes op 720P en 1080P kijken op Youtube, op die Atoms loopt dat meestal voor geen meter.
Met de N-serie Atoms gaat dat idd moeilijk (de GMA3150 heeft geen hardware decoding voor H.264 aan boord), maar daarvoor heeft Intel de Z-serie Atoms, met wel hardware accelerated video.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juli 2011 14:33]

Daarom gaat WebM wel als een trein op de Chromebook! Ook op 1080p!
Ze hebben nu hardware decoding speciaal voor WebM op de ChromeBook?
Raar, want er zit een standaard Intel GMA igp in.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 21 juli 2011 11:44]

Met de N-serie Atoms gaat dat idd moeilijk (de GMA3150 heeft geen hardware decoding voor H.264 aan boord), maar daarvoor heeft Intel de Z-serie Atoms, met wel hardware accelerated video.
NVIDIA ION kun je prima HD content bekijken
ION is al een tijdje van de markt verdwenen.
ION is al een tijdje van de markt verdwenen.
Maar die kon wel HD content aan :+
Het lijkt me nogal overkill voor een ChromeOS toestel, de meeste toestellen die nu verkocht worden zijn voorzien van een Core i3 of de oudere P6x00 of T4x00 reeks processors, naast AMD dan natuurlijk.

Het lijkt me dat de gemiddelde internet gebruiker meer haalt uit een snel (en compact) SSD'tje van een 30GB dan van een snellere CPU voor web browsing.
Als je kijkt naar de specificaties van een chromebook in de Pricewatch :
http://tweakers.net/price...xe500c21%29.html#tab:info

Dan zie je dat er al gebruik wordt gemaakt van een (16GB) SSD. De grote van die SSD maakt bijna niets uit omdat toch alles in de google-cloud wordt opgeslagen.

Zolang het de browserervaring stimuleert mogen ze er van mij instoppen wat ze willen zonder afbreuk te doen aan het batterijleven of de warmteontwikkeling.
Klopt niet!

Alle Google APps worden lokaal opgeslagen. En alle games en vele apps uit de Chrome Web Store worden op de ChromeBook geinstalleerd zodat je alles kan gebruiken zonder netwerk.
Ik heb een chromebook en ik kan je vertellen dat je die N570 toch vrij snel op de knieen krijgt. Een Youtubefilmpje idlen op tabblaadjes vraagt al veel, en ook veel webapps zijn relatief zwaar. Het gaat allemaal wel als je twee, drie dingen tegelijk doet, maar het houdt niet over.


Alles is zo fijn aan deze chromebook maar ik wens wel wat meer processorpower.
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat over een aantal jaar het concept van de Chromebook flink wat marktaandeel van Windows kan gaan snoepen.

Op dit moment zijn er nog teveel zaken die roet in het eten gooien ,zoals de beschikbaarheid van (mobiel) internet, geen fallback en de voor bedrijven belangrijke mogelijkheid om 'op-premise' te kunnen draaien.

Op het moment dat deze problemen opgelost worden, kan het concept nog wel eens aanslaan.
De beschikbaarheid van Internet in de praktijk is best goed, waar ik met dit ding werk is overal WiFi en in de trein tether ik.
Het is helaas nog niet overal zo. 3G is al wel goed te doen, maar ik vrees dat het straks tijdelijk flink prijzig zal worden, waardoor het economisch minder haalbaar is, hoewel dat natuurlijk voor de zakelijke gebruiker een minder groter probleem zal zijn dan de particulier.

Wat ik jammer blijf vinden, is dat de Google Apps nog altijd niet on-premise zijn te draaien. Dit is het punt wat bijvoorbeeld ons als bedrijf tegenhoudt om over te stappen naar Chromebooks, en met ons denk ik nog wel een legio grotere bedrijven.
Dat zal ook nooit gebeuren. Ze zullen binnenkort wel lokaal op de chromebook te draaien zijjn.
Heb zelf sinds 3 weken een Chromebook en moet zeggen dat het goed spul is hoor.

Tekstbewerker, excel, powerpoint, rekenmachine en alles wertk gewoon via internet.
En als je gewoon 3G hebt is het eigelijk wel een goede laptop voor dagelijks gebruik.
Maar dat vind ik.
Eeens. Wij Chromebookusers staan mooi aan deze kant van de lijn te wachten tot die hierboven over springen :)

Het is gewoon een goed product. Niet vergelijken met Windowsbakken, dat is het niet. Gewoon aanzetten en internetten. Je moet ook niks anders willen, dan moet je m niet kopen. Maar wil je alleen internetten? Blinde keus.

[Reactie gewijzigd door RielN op 20 juli 2011 17:21]

Ik vind van de Chromebook eht fijnst dat hij binnen 5 seconden is opgestart in plaats van 1 minuut of 2 voor windows.
Voordeel is vooral dat alles online opgeslagen wordt en je nooit wat KWIJTRAAKT aan bijv huiswerk of weet ik veel.

En accuduur is nu emt zn atom ook niet verkeerd, en internet is erg snel vind ik.
Youtube gaat ook redelijk en ja de snelheid die hij doet bij opslaan online das ook gewoon sneller dan wanneer je office iets op moet slaan
Daar kan dan mooi die Celeron 787 in.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juli 2011 14:19]

Juist, een celeron die alle functies mist waar ze het hier net over hebben...
Daar kan dan mooi die Celeron 787 in.
Is dat serieus?
Is een nieuwe chip van AMD hier niet gunstiger. Met die nieuwe IGP's..
Die hebben die security/encryption functies (AES-NI, VPro) niet, die Google blijkbaar graag ziet.