Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 197 reacties

Mac OS X Lion kan vanaf juli worden aangeschaft en zal 30 dollar kosten. De nieuwe OS X-versie komt niet op een fysiek schijfje, maar kan alleen via de Mac App Store worden aangeschaft. Developers kunnen er al langer mee aan de gang.

Lion is de eerste Mac OS X-versie die niet op een fysiek schijfje beschikbaar is: de update, met een grootte van circa 4GB, kan enkel via de Mac App Store worden aangeschaft. De update is vanaf juli voor 29,99 dollar te koop. Hoeveel Lion in euro's zal kosten, is vooralsnog onduidelijk. Lion draait alleen op nieuwere Macs met cpu's uit de Core- en Xeon-series van Intel.

Volgens Apple bevat OS X Lion circa 250 nieuwe features, waarvan Apple er tijdens de keynote op zijn Worldwide Developers Conference een tiental uitlichtte. Een aantal van de nieuwe Lion-features werd vorig jaar oktober al onthuld. Zo was al bekend dat Lion betere ondersteuning voor multitouch-gestures heeft, waardoor gebruikers bijvoorbeeld op dezelfde manier als op de iPhone en iPad kunnen inzoomen of met één veeg hun bookmark-toolbar te voorschijn kunnen halen.

Gestures kunnen ook worden gebruikt om te wisselen tussen applicaties, ook als die in fullscreen-modus draaien. Ontwikkelaars kunnen voor Lion bovendien eenvoudiger fullscreen-applicaties ontwikkelen. Apple heeft ook een aantal van zijn eigen applicaties voor fullscreen geschikt gemaakt, waaronder Safari, Mail, iCal en iTunes. De interface van de Mail-app heeft daarnaast een update gekregen; de applicatie doet nu sterk denken aan de iOS-mailclient en heeft een betere zoekfunctie.

Mac OS X Lion -- iPhotoMac OS X Lion -- MailMac OS X Lion -- AutosaveMac OS X Lion -- LaunchpadMac OS X Lion -- Mission ControlMac OS X Lion -- Resume

Niet helemaal nieuw is Mission Control, waarmee een overzicht van alle draaiende applicaties kan worden opgeroepen. Dit is in feite een verbeterde versie van Exposé, waarmee hetzelfde kon; het grootste verschil is dat de vensters kunnen worden gegroepeerd. Gebruikers kunnen de vensters per applicatie groeperen of een eigen 'space' aanmaken, waar ze hun vensters in kwijt kunnen.

Een toevoeging die aan iOS doet denken, is de 'Launchpad'-feature, die gebruikers een overzicht van al hun applicaties geeft en die erg doet denken aan het iOS-startscherm. Bovendien wordt de staat van applicaties bewaard wanneer gebruikers deze sluiten: als ze hem opnieuw openen, start de applicatie weer precies zoals hij is achtergelaten.

De inhoud van documenten wordt eveneens automatisch opgeslagen, tenzij gebruikers een document locken. Daarbij worden oudere versies van documenten eveneens bewaard en kunnen die met behulp van een interface die aan Time Machine doet denken weer worden teruggehaald. Het is onduidelijk hoe ontwikkelaars deze functionaliteit in hun applicaties kunnen bouwen. De Mac App Store, waar gebruikers software kunnen kopen, krijgt tot slot ondersteuning voor pushnotifications, het draaien van software in sandboxes en het doen van in-app-betalingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (197)

Perfecte prijs niet? :) zat de keynote ookal op de voet te volgen :)
Mooie prijs inderdaad.

Ik vind het wel jammer dat ik geen schijfje kan kopen.. maar goed, zodra de release er is ga ik mijn MBP wel upgraden. Ik ben benieuwd, vooral of een aantal issues zijn opgelost (trage access naar Windows shares bijvoorbeeld, ik heb gelezen dat de SMB stack is vervangen).
De update is vanaf juli voor 29.99 dollar te koop; developers kunnen vandaag al met de nieuwe OS X-versie aan de slag.

Daarnaast hoef je maar 1 keer te betalen voor AL je Mac's! Dat vind ik nou een goede prijs voor een OS!

Ter vergelijking: Windows 7 Home Premium kost 179 Euro per PC!

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 6 juni 2011 19:45]

Die vergelijking gaat niet helemaal op, het OS van Mac is sellingpoint voor de hardware en deze software mag niet ge´nstalleerd worden op hardware die niet de naam mac draagt. Het OS is een soort van service. Waar ze een deel van de winsten op de hardware binnenhengelen.

Bij Windows daarentegen is het OS het product zelf, waar de kosten ook uitgehaald moeten worden. Deze mag wel op zelf gekozen hardware worden ge´nstalleerd en de ondersteuning van hardware is veel breder.

Al is Windows I.M.O nog te duur. Kan zeker wel wat naar beneden in prijs.

Ik vindt het wel een nette prijs voor een upgrade. Je ziet dat ze het bedrijfsmodel aangepast hebben op het app-koopgedrag van de consumenten. Kleine bedragen, zodat mensen snel overstag gaan, want die 30 euro zal voor de mac bezitters geen drempel zijn, maar eerder een formaliteit.
mwa, 83 euro OEM. En dan nog, je betaald bij de mac al DIK extra voor je hardware.
Klopt niet echt. Bij mac heb je al betaald voor de OSX versie die bij je mac komt. Het staat wel niet op de factuur, maar je kan jaan mac kopen zonder OSX, toch niet voor minder geld. Eigenlijk is die 30 euro peanuts, tenzij je je mac net gekocht hebt en ook nog eens opgezadeld wordt met updates.
Als je net een Mac hebt gekocht, krijg je Lion voor de kostprijs. Op DVD was dat voorheen 10 euro, maar met een download zal dat wel minder zijn, enkel administratiekosten of zelfs gratis.
Wanneer is pas gekocht? Ik heb net twee maanden mijn Air 4GB en 2,13Ghz, daar zou ik Lion wel op willen proberen. Waar staan de voorwaarden?
Probeer de Apple site eens als Lion erop staat...
Home Premium Upgrade kost net iets meer dan €100. OS X upgrades tot en met 10.5 zaten trouwens ook boven de €100
Ter vergelijking: Windows Phone 7 hoef je niet voor te betalen!
Zoals boven mij al is aangegeven, als het OS bij de hardware hoort is het nogal vanzelfsprekend dat het OS goedkoop/gratis is.
iOS ook niet, dit lijkt mij meer een vergelijk met WP7.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat OSX goedkoper hoort te zijn omdat je al ruim voor de hardware betaald. Toch vindt ik 29,- een zeer aantrekkelijke prijs.
Je kan altijd nog de zogenaamde Master CD's / DVD's kopen bij Apple.

Hiermee kun je ieder Apple systeem vanaf een schijf een Clean install geven.

En Windows is natuurlijk altijd duurder, omdat het draait op hardware van andere fabrikanten.

Mac Os X draait in theorie alleen maar op de systemen van hun zelf, en die zijn niet echt goedkoop.
En Windows is natuurlijk altijd duurder, omdat het draait op hardware van andere fabrikanten.
Ik vind dat maar een zwak argument. Er worden veel meer Windows-pc's verkocht dan Macs. De ontwikkelingskosten van Windows kunnen dus over een groter aantal systemen verdeeld worden. De prijs van een Windows-systeem verschilt niet veel met een Mac als je er vergelijkbare hardware in stopt (en dan bedoel ik niet alleen een vergelijkbare processor en gpu maar bijvoorbeeld ook een behuizing met een vergelijkbaar formaat en materiaalgebruik).

Microsoft heeft jaren kunnen profiteren van een bijna monopoliepositie in de markt voor desktopbesturingssystemen en hoge prijzen kunnen vragen voor upgrades. Dankzij de groei van het Mac-platform sinds de overstap op Intel-hardware ondervindt Microsoft eindelijk weer serieuze concurrentie voor Windows. Apple zet met OS X Lion een nieuwe standaard voor de prijs van de upgrade van een besturingssysteem. Reken maar dat Steve B. hier aardig zuur over zal zijn.
En Windows is natuurlijk altijd duurder, omdat het draait op hardware van andere fabrikanten.
Ook niet helemaal waar. Natuurlijk bied men 10.6 vandaag en 10.7 voor zeer lage prijzen aan, maar de prijs van 10.1 tem 10.5 was toch een stukje hoger. Zo staat 10.5 nog altijd op Amazon voor $199.

Het is natuurlijk wel moeilijk te vergelijken. Zo mag je de upgrade van OS X op meerdere computers installeren terwijl een upgrade licentie bij MS slechts bedoeld is voor 1 PC en ik geloof dat deze dan zelfs nog niet werkt om een OEM te upgraden.

Maar wanneer je 1 of 2 PCs tegenover eenzelfde aantal Macs plaatst dan zal je merken dat OS X toch niet goedkoper is in het upgradetraject.
Het is natuurlijk wel moeilijk te vergelijken. Zo mag je de upgrade van OS X op meerdere computers installeren terwijl een upgrade licentie bij MS slechts bedoeld is voor 1 PC en ik geloof dat deze dan zelfs nog niet werkt om een OEM te upgraden
De upgrades van Windows zijn wel bedoeld voor 1 PC, maar de software zal net zo gemakkelijjk op de volgende PC installeren. Service packs voor Windows zijn nog minder kieskeurig en kunnen gewoon op alle pc's geinstalleerd worden.
De vergelijking is inderdaad lastig. Eigenlijk is het niet goed te vergelijken, aangezien de OS'sen nogal wat van structuur verschillen. Bij een Windows upgrade is het toch vaak wel wat meer dan een toevoeging op je OS. Je oude OS wordt echt vervangen met een nieuwere OS versie. En bij Windows moet er natuurlijk wel veel meer rekening gehouden worden met compatible hardware en backwards compatible software.
OSX updates, iig (snow)Leopard, kun je ook gewoon overal als full install installeren, niet eens een key nodig.
Dat het kan wil niet zeggen dat het legaal is natuurlijk, maar dat geld net zo goed voor Windows.
ben benieuwd hoe een clean install gaat werken. Zelf maak ik bij een nieuwe OSX versie altijd een schone instalatie.

Voelt toch altijd net ietsje lekkerder
ik ben ook ge´nteresseerd in de clean install-mogelijkheid.
Heb een nieuwe iMac sinds 3 weken en na een paar apps (6 kleine apps, MS Office en 5 games) start mijn iMac ipv in 28 seconden nu pas in 48 seconden op! (niet meer sneller dan Windows :()

Dat is de grootste teleurstelling tot nu toe aan mijn eerste Apple computer, en een clean install zou daar korte metten mee maken.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 6 juni 2011 20:22]

Kijk een in systeemvoorkeuren->gebruikersaccounts->jouw account->inloggen verwijder de Microsoft database rommel van outlook etc. Opnieuw installeren lost je probleem wel op maar zodra je je MS Office dvd er weer in drukt is het uit met de pret. Ik kan je trouwens Pages aanraden.. Start sneller, loopt sneller en stabieler en je kan er bijna even veel mee, dan wel meer..

Dat database programma wat vanzelf start gaat zo nu en dan de boel ook nog eens indexeren, bij mij een constante CPU belasting van 12 - 20%.. Dag batterij! ;(

OT: ik ben heel benieuwd naar de interface 'tweaks' ik hoop dat de iOS features ook werkelijk iets toevoegen.. Prijs is overigens zeer netjes! 30 euro scheelt helemaal niet zoveel met 30 dollar nadat de belasting in de US overheen gerekend is! Geen vergelijking mogelijk met de buurman Microsoft.. Maar goed als we dat dan toch even doen kostte mijn Windows 7 upgrade (naar een versie zonder alle features) mij ruim 200 euro, voor 1 pc!

Overigens iets wat veel belangrijker is dan de UI feature is de motor onder de kap. Lion zou een volwaardig server systeem bevatten (ook voor 30 euro dus!).

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 6 juni 2011 21:02]

Bij 'inloggen' staat bij mij enkel iTunesHelper, BootChamp en Air Video Server.
Deze zijn de oorzaak niet, iTunesHelper was standaard, BootChamp is gewoon een knopje om Bootcamp te starten en Air Video Server kwam nadat mijn Mac er al 48 seconden over deed. Helaas dus geen oplossing.

Maar over die Office heb je gelijk! Toen is het ongeveer vertraagd, als ik zie wat een hoop rommel erbij komt (in de Office-map)... iWork zal het dan worden :)
Ik vind het echter spijtig dat we geen iWork11 gezien hebben vandaag :'( daar had ik echt op zitten wachten.
Daarom is er de uberslaapstand.
Het verbaast mij nogal dat er mensen zijn die een iMac vaak helemaal opstarten. Voor die 2 a 3 euro per jaar wat het mij meer kost laat ik de mac in slaapstand staan ipv uit. Duurt het maar een paar seconden voor die weer 'operationeel' is; altijd de mac bij de hand zeg maar. Enige keren dat mijn mac volledig opstart is na een update waarbij een reset nodig is.
Apple zal echt wel zorgen dat een clean install mogelijkheid bestaat.
Bij mij liep het systeem veel beter nadat ik een clean install van snow leopard had gedaan na in eerste instantie gewoon een update gedaan te hebben. Die update was echt kansloos qua snelheid en stabiliteit bij mij.
Tjsa, mijn probleem is dat mijn iMac spontaan aanspringt midden in de nacht als ik hem gewoon laat slapen. Zorg ik dat die echt uit gaat en de data op de harddisk opslaat "hibernate" hij wel maar loopt hij in 30% van de gevallen vast bij het opstarten. Echt perfect is het allemaal dus helaas niet. Uit is gewoon uit ;)
@Chris5488: een echte Mac gebruiker zet zijn computer nooit uit, die laat 'm sluimeren... Binnen 2 seconden up & running, met een werkende wifi verbinding! Doeber snapt dat ook, dat is dus een echte Mac gebruiker!
Je krijgt een dmg bestand welke je volgens de keynote op alle computers kunt installeren die je hebt. Ik maak daaruit op dat je die dmg dus ook kunt branden of op een 'USB stokje' kunt zetten.
Als het klopt wat je zegt zou dat voor de wat ervarener gebruikers in ieder geval een hele hoop gedoe schelen als je je mac clean wilt installeren.

Vraag me alleen af of ze er dan vanuit gaan dat een doorsnee gebruiker niet de mogelijkheid wil hebben om het OS vanaf een schijfje/stickie te installeren
Dus het wordt standaard een familiy pack?
Ja, je kan hem onbeperkt installeren met het gelinkte Apple ID
nieuwe osx versie is leuk maar al je applicaties en bestanden over nemen is vaak lastig vooral met versie verschillen in ILIFE is het vaak een groot drama.
maar waar om zou je upgraden? is nou niet echt veel bijzonders wat je ect ect nieuw mag noemen.
Daarom wacht je eerst 2-3 maanden voor je de update daadwerkelijk installeert. Geef je de ontwikkelaars genoeg tijd om bugs uit te werken en ook de tijd om goeie conversie mogelijkheden te maken.

Weet zelf hoe groot een ramp het was van 10.0 helemaal naar 10.6 voor Logic Pro de eerste dag na de launch :S
Van 10.0 naar 10.6? Ik weet niet, maar je hebt 5 major versies overgeslagen.
Zo bedoelde ik het niet.. maar bij ieder versie-opstap had Logic Pro problemen de eerste 1-2 maanden tot all bugs van de conversie uitgewerkt waren. Was echt een hel ieder keer.

Heb ervan geleerd.. altijd minstens 1 maand wachten voor het aankopen/upgraden van OS versies!
Dat lijkt me meer een probleem van de software ontwikkelaar want developers krijgen altijd ruim voor de final release een boel developer previews waarmee ze hun software kunnen testen?
wow. Dat is wel stoer. Hopen dat die 30 dollar geen 30 EU wordt ...
Volgens de apple site staat de update op €23.99

bron: http://www.apple.com/nl/macosx/

offtopic: kan niet wachten tot ik de leeuw kan uitproberen :D
30 dollar 30 euro wat maakt het uit? vergelijk het eens met windows dan valt het verschil in het niets
Voor zover ik weet hoef je bij Windows niets te betalen voor Service Packs ;) Dit van OSX is immers geen compleet nieuw besturingssysteem zoals Vista of 7, maar eerder een update, zoals de service packs.
Veel nieuwe features + veel nieuwe updates voor de out of the box programma's. Bij windows mis ik dat aardig. Veel nieuwe OS features zijn er wel, maar de programma's out of the box.... echt waardeloos.

Zo vind ik het dus echt ongelovelijk dat de cmd progje nog steeds hetzelfde is als Xp... Je kan em heel moeilijk fullscreen krijgen(je moet naar opties gaan en dan de aantal pixels geven) Ook kan ie maar weinig lijnen history aan. Geen kleurtjes.... Klinkt misschien raar, maar zo'n makkelijk programmaatje gebruik ik dagelijks. En mac's Terminal is echt geweldig.

Verder notepad nog steeds in Windows 7? What the fuck? Vernieuw dat ding eens. Crappy mail programma? Geen kalender? Paint? Windows media player? Foto's goed bekijken? een ssh servertje opzetten? Goede backup programma? Pdf's maken? Adressen goed beheren? Een goed programma voor je webcam? Een digitale kleuren meter? Een virusscanner van te voren geinstalleerd? (ook niet op osx maar heb je duidelijk minder nodig)

Als je een windows systeem hebt moet je eerst overal (gratis/betaalde) programma's downloaden voordat je er iets mee kan doen. Mijn moeder lukt dat dus niet echt.

Mijn conclusie: Ik vind zulke upgrades dus wel geld waard. Zeker voor een kleine 30 euro. En het is heel wat anders dan een normale service pack naar mijn mening. Als je bijvoorbeeld Xp bekijk. Van kale installatie naar SP 3 waren er vrijwel alleen bugs fixes en echt maar minor nieuwe features
Bij windows krijg je dat via windows update. Gratiez.

Je hebt een betere versie van cmd, het heet 'start menu'.
En wat is er mis aan notepad? Het werkt. En trouwens, er is ook een verbeterde notepad, namelijk: wordpad. En zo veel weegt notepad niet dus dat maakt weinig uit.
Mail en calendar is via windows live, via windows update. Geen bloatware, maar keuze!
Paint is koning.
WMP wint het nog steeds van anderen. Voor video's gebruik je toch andere dingen.
Je hebt 2 manieren om foto's te kijken.
SSH server, serieus? Dat moet in clean install zitten?
Backup - check.
Pdfs maken, waarom?
Wat wil jij hebben in een cam programma? Dat zit toch in je chat-progje?
Een kleurenmeter? Again, wat moet je daarmee?
Virusscanner: wederom via windows update. (je hebt ook viri voor OSX hoor...)

Wat wil jou moeder doen wat ze niet kan met de standaard progs? Ze kan tikken, mailen, chatten, surfen, muziek luisteren en foto's printen.

Prima, jou mening. Vind de rest ook van de OSX updates.
backup check? Is het een goed programma? Zoals bijv Time Server. Pdfs maken waarom? Nou dit is wel een hele basic feature en moet er gewoon standaard in zitten naar mijn mening. Misschien om een document naar pdf te zetten? Je cv misschien? Een cam programma? Misschien om een foto te maken of een filmpje? Je hoeft toch niet te chatten met een webcam? Dat is gewoon iets wat je er ook mee kan doen. SSH server serieus? Ja serieus :-)

een betere versie van cmd, 'start menu' Echt serieus? :D Cmd is echt te droevig voor woorden en aub vergelijk het niet met start menu. Een start menu is om snel koppelingen/ programma's/files te benaderen. cmd heeft daar niks mee te maken.
Sorry heren, maar wat jullie nu doen is appels met peren vergelijken..

Ik draai zowel windows als OSX en ieder besturingssysteem heeft zijn voor en nadelen. Het is ook heel persoonsafhankelijk hoe een besturingssysteem ervaren wordt...
Dus zeggen: Dit is beter, dat is slecht is een persoonlijk gebeuren..

Ik heb ook zo mijn voorkeuren en meningen, en persoonlijk ben ik heel blij dat ik over gegaan ben naar Mac...

Het lijkt wel een mac/windows bash contest aan het worden... Linux heeft ook weer geweldige eigenschappen die zowel windows als OSX niet hebben...

I rest my case :)

(Maar inderdaad, cmd vergelijken met het uitvoeren in het Start menu is ietwat krom...)
True dit. Wilde alleen even mn mening uiten waarom dit wel 30 euro/dollar waard is en waarom ik het geen service pack vind.
Command line vergelijken met Start menu :')
Helaas ga je aan het belangrijkste feit in je argumentatie/deze discussie voorbij. Vergeet niet dat tegen Microsoft al een paar rechtszaken gevoerd zijn, onder andere over het bundelen van Internet Explorer en Windows Media Player (beiden zijn met respectievelijk v9 en v12 redelijk volwaardig te noemen).

Naar ik meen hebben ze onder dreiging van nieuwe zaken Moviemaker en Outlook maar alvast uit de standaard Windows gehaald (en vergeet Windows N-editie niet).

Microsoft Security Essentials en het Windows live pakket (met een chat, mail (inclusief kalender), foto, video en o.a. blogger) zijn tegenwoordig toch standaard zichtbaar bij de additionele updates in Windows 7.

Paint.net is al weer voor enige tijd van Microsoft; een zeer complete Paint, de vele tools handige van Sysinternals zijn ondertussen ook van Microsoft en de back-up tool Synctoy (Microsoft) is eenvoudig, maar werkt goed. Wordpad is inderdaad niet al te fantastisch maar ze zouden wel gek zijn als ze dat feature rijk zouden maken, vergeet niet dat er veel geld verdiend word met de verkoop van Office (waar Word een belangrijke rol speelt).

Nee als vooral de EU niet zo achter Microsoft en haar dominante positie aanjaagt, had ze waarschijnlijk tot ergernis van veel tweakers nog veel meer programma's standaard met haar Windows gebundeld. Een zeer compleet aanbod met wellicht zelfs een uitgebreide notepad voor jou; en wel de gratis Office 2010 (de reclame versie).

En ik ben hier niet aan het betogen dat de programma's van Microsoft geweldig zijn maar het is gewoon onvolledig om te doen alsof ze niet bestaan en dat wat bestaat zonder reden niet gebundeld wordt.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 7 juni 2011 03:42]

Dat windows rechtszaken heeft verloren is echt niet mijn probleem. Misschien een reden dat windows out of the box niet zo veel is te bieden heeft maar de eindgebruiker heeft niks met de redenen te maken dat er niet zoveel programma's opzitten. Het gaat er mij gewoon om dat deze versie echt wel een upgrade is en geen service pack.
Die rechtzaken: ze mogen het best meeleveren, maar dan moet het wel makkelijk te verwijderen zijn, en niet elke keer weer tevoorschijn komen als je daar geen behoefte aan hebt. (IE was daar erg goed in, om de haverklap zat je weer met dat gedrocht voor je neus).
OS X is eerder een os waar updates constant in kleine pakketjes doorgaan. Onder OS X heb je wel van die zogenaamde Service Packs op windows, maar dit zijn relatief kleine updates (ze zijn wel nog steeds belangrijker dan de doorgaande veranderingen).

En dit verhaal kan je doortrekken naar major releases zelf. Daar heeft apple ook regelmatigere updates, zo is er ongeveer eentje rond de 2 jaar te vinden. Maar die zijn dan tegelijkertijd ook kleiner. Het is gewoon een totaal ander model.
Bull.. de update naar 10.6.7 was ook een dikke 300 MB. De combi update van 10.6.0 naar 10.6.7 is ook dik 1 gig.. dus wat dat aangaat doet Apple niet onder voor Redmond.

De insteek van Redmond mbt de releases zou ook 2 tot 3 jaar moeten zijn, maar dat heeft men met het vista debacle niet gehaald. Over het algemeen kun je wel redelijk zeker in je agenda zetten dat in Q1 2012 weer een nieuw SP voor Win7 uitkomt, bv.

Zeer vergelijkbaar dus
Als dit een Service pack is is Windows 7 zeker ook een Service pack voor Vista.. maakt niet uit hoor, want Service packs zijn op OSX ook gewoon gratis.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 6 juni 2011 23:41]

7 is toch ook eigenlijk een servicepack voor Vista... :P
OS X 10.7 Lion is een compleet nieuw OS, het is totaal anders dan OS X 10.6 Snow Leopard.

OS X 10.6 Snow Leopard is vooral een onderhuidse upgrade van OS X 10.5 Leopard, qua uiterlijk en functionaliteit veranderde er niet zoveel.
Want een OS is pas compleet nieuw als er een nieuwe GUI omheen zit, ofzo? Van Vista naar 7 is er voornamelijk op gebruikersniveau iets veranderd, onderliggende code is helemaal niet zo anders. Of is 7 slechts een servicepack voor Vista (en Vista eentje voor XP?). Lion is gewoon een nieuwe revisie van OSX, zoals 7 dat op basis van de NT-kernel is (net als 2000, XP en Vista).

De verandering van Mac OS 9 naar Mac OSX is te vergelijken met de verandering van 98se/ME naar 2000/XP. Niemand durft volgens mij te claimen dat dat de laatste OS upgrades zijn bij Microsoft en Apple.
Appellen met peren vergelijken.
inderdaad. Tel eens alle bedragen bij elkaar op van alle updates, releases etc. En kijk eens wat een Home versie van Windows kost. €90 euro in de pricewatch? En daar doe je dan ook weer een aantal jaar mee, met gratis updates.

En ja:
Ik heb zelf een Mac met uiteraard legaal mac OsX. En een pc met legaal Windows 7.
osx heeft ook gewoon gratis updates, dit is een nieuwe versie zie het als vista>windows 7. Als ik het goed begrijp zit in lion ook alle server functionaliteit, hoeft daar ook geen aparte licentie meer voor worden aangeschaft.
Specifieke functies moeten naar verluidt met een code ontsleuteld worden, iets met aantal connecties. weet er het fijne niet van. Wel makkelijk doordat het 1 dezelfde installatie is

ah, de apple site is al geŘpdatet: http://www.apple.com/macosx/server/

[Reactie gewijzigd door n8n op 7 juni 2011 02:09]

de server functionaliteit is een app die je los koopt bovenop de Lion upgrade in de MAS voor een extra $49,95 (ws dus €49,95) zie ookhttp://www.apple.com/macosx/server/
Ik denk dat het beter met een Service Pack te vergelijken is. Windows Vista naar Windows 7 is toch echt een grotere stap dan dit.

Daarbij ben je voor een Windows PC met superieure hardware en W7 nog altijd minder kwijt dan een top end iMac.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 6 juni 2011 23:41]

Right, want met een service pack op Vista kreeg je allemaal features die het al op Windows 7 gingen laten lijken. Kijk als je geen ervaring met het OS hebt mag je dat ook gewoon zeggen hoor.
Volgens Apple bevat OS X Lion circa 250 nieuwe features, waarvan Apple er tijdens de keynote op zijn Worldwide Developers Conference een tiental uitlichtte.
Jij noemt dit aantal een Service Pack? Ik citeer...
Een Service pack (ook wel SP) is een algemene term die bij software wordt gebruikt voor een grote hoeveelheid updates van software die tegelijk worden uitgebracht als ÚÚn installatiepakket.
:)
Ik denk dat het beter met een Service Pack te vergelijken is. Windows Vista naar Windows 7 is toch echt een grotere stap dan dit.
Dacht t niet. Windows 7 is gewoon een betaalde service pack van Vista en heeft zelfs niet eens versie 7.
Vista is 6.0 en 'seven' is 6.1 Je wordt derhalve nog een oor aangenaaid ook.

Terwijl OSX 10.7 echt revolutionair anders is dan 10.6. Ik snap ook niet dat Lion niet 11.0 is.
de X in osx staat oorspronkelijk voor 10, als ze lion os 11 zouden noemen dan word het ineens osXI, kortom ze rekken de 10 :)
Omdat het OSX is waar de X voor 10 staat. Ook zijn ze sinds toen (2000?) overgestapt op een uniX core, dat zou er ook wel mee te maken kunnen hebben.
Ja, Windows Service Packs en updates zijn gratis... volgens mij valt het verschil in het iets hoor.
Wat is 30 euro nou voor zo iets geavaceerds als een besturingssysteem. Je schaft geen smartphone app aan.....
Alleen als upgrade, en alleen in de Mac App Store. Niet als CD los in de winkel dus.
Je kunt 'm inderdaad alleen downloaden. Alleen verwacht ik wel dat je een bootable DVD of USB stick kunt maken voor noodgevallen of een helemaal schone installatie.
Uiteraard kan dat, maar dan wel eerst installeren en dan kun je er een usb stick voor maken of als je wilt een dvd of zelfs een hdd.
heb op dit moment de developer preview draaien, nadat je de install start krijg je een recovery partitie,

de exacte grote hiervan weet ik niet want hij is verborgen voor disk utility, in de recovery krijg je de opties:

time machine backup terugzetten
zoek informatie op via internet (safari)
(re)-install osx lion
disk utility

als je op reinstall lino klikt vraagt de mac om met internet te verbinden waarna hij aan de hand van je serial vd mac bepaalt of je osx mag downloaden en dan start de net-install.

geen cd meer nodig dus.

natuurlijk kan je ook gewoon de dmg in snow leopard openen en updaten, maar clean install is dus mogelijk door:
1. start dmg
2. cancel install
3. start recovery
3. install final

dit werkt echter op dit moment nog niet bij mij aangezien mn serial nog niet bij apple registered is :P
En hoe gaat dat als je een lege HDD hebt, bv na een HDD-transplantatie (crash of groter) of als je opnieuw gepartitioneerd hebt (bv omdat je er een ander OS naast hebt gehad (Windows, Linux, Haiku))

Dan doet in ieder geval de Mac App Store het ook niet. Of zit de optie reinstall lino ingebouwd in de efi. Maar ja, als je het serienummer niet bij Apple registreerd (gaat gewone gebruiker zowiezo niet doen, is extra handeling en hij doet het ook zonder) dan is het dus hier einde oefening.

Tenzij je kunt instaleren van een (elders gemaakte) dvd of usb-stick betekend het gewoon dat een lege apple per definitie gebrickt is.
Mijn vorige versie was ook maar 30 euro... gewoon op dvd. (cd past niet).
Geen idee waarom Apple 4GB niet op een dvd kan plaatsen.
Apple kan dat wel, maar Apple doet dat liever niet.

Volgens Apple zijn optische media inferieure media. Dat klopt natuurlijk ook wel, met een DVD heb je een grotere kans op leesfouten dan met een USB stick. Daarnaast is een USB aansluiting kleiner, simpeler, goedkoper en minder storingsgevoelig dan een DVD drive.

Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen breedband internet. Ook met een relatief langzame internet verbinding, kunnen de meeste mensen 4GB sneller binnenhalen dan dat ze een DVD in de winkel moeten gaan halen.
In Nederland heeft 90% misschien breedband onternet, inde rest vande wereld ligt dat percentage toch een stuk lager. Ik denk ook dat er uiteindelijk nog wel een versie op optische media komt, misschien slechts voor bepaalde regio's of te betsellen via post.
Ik ben benieuwd hoe de breedband/smalband is onder de macgebruikers: Ik heb zo het vermoeden dat die relatief vaker beschikken over breedband internet. Simpelweg omdat (nieuwe) macs vrij prijzig zijn: als je bereid bent te investeren in bovengemiddeld dure hardware dan ben je ook wel bereid om te investeren in een breedbandverbinding tot zover je geografische locatie dat toestaat.
als je bereid bent te investeren in bovengemiddeld dure hardware dan ben je ook wel bereid om te investeren in een breedbandverbinding tot zover je geografische locatie dat toestaat.
En juist dat laatste zal in veel regio's het probleem zijn. Ik kom op plaatsen waar de weg onverhard is (of steenslag met kuilen, zoiets als http://farm6.static.flick...5594472512_22d1e4c1af.jpg of slechter) geen vaste telefoonlijn is en dus helemaal geen internet. Meestal is er wel elektriciteit (bovengronds, via palen) maar dus geen waterleiding, of riool tenzij de inwoners die zelf hebben aangelegd.

Iedereen heeft gewoon een mobieltje, en voor een internetcafe rijst men ¾uur naar een stadje (150.000 inwoners) waar wel dit soort zaken zijn.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 17 juni 2011 12:25]

Volgens Apple zijn optische media inferieure media.
Daarom bouwen ze nog steeds een superdive in bij al hun mac's (ex MBA) ;-) Dat ding hadden ze wat mij betreft de afgelopen twee jaar wel uit iedere computer kunnen laten.

on topic: ik ben het wel met je eens. Ik vind een download veel makkelijker en als ik achteraf een installatie DVD kan maken, of de data kan wegschrijven op een usb stick vind ik het allemaal prima en veel makkelijker dan naar de winkel gaan en een schijfje halen.

Trouwens, ik neem aan dat je de download opnieuw kunt binnenhalen van de app store wanneer je al hebt betaald met de account? Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me wel logisch..
De mannen van iatkos maken er wel een install disc van ;)
De mensen van achter iatkos zijn er na 10.5.7 mee opgehouden.
Maar uiteraard zijn er wel andere zoals netkas rominator en nog vele anderen die wel een 132 boot oplosing maken.
Uhhmm.. Dat ben ik niet helemaal met je eens. De mensen achter iAtkos (de Uphuck community) hebben ook nog een snow-versie uitgebracht: iAtkos S3. Daar zijn ze nu wel mee gestopt. De versie is er wel, maar erg uitgebreid is die niet.
Het heeft niet zoveel zin meer, nu je tegenwoordig gewoon van de normale OS X DVD kan installeren op je Hackintosh.
Principe kwestie.
Met de huidige koers staat 30 dollar gelijk aan 18,95 euro. Dan is het toch niet eerlijk om 11 euro meer te vragen?
[antwoord-op-prijszeikers-modus]

30 dollar in de US is zonder belasting. Daar komt nog wat nationale belasting en nog wat lokale belasting overheen. Dus ga maar uit van 35 of meer (lokale belastingen verschillen per staat) dollar in de US, wat neerkomt op ruim 22 euro volgens de koers van Heedless.

Met een koersmarge erin zal Lion tussen de 25 en 30 euro gaan kosten in Nederland. En al is dat veel ten opzichte van de Amerikaans koers, het is een koopje voor zo'n goed OS!

[/antwoord-op-prijszeikers-modus]
Jij gaat uit van een gemiddelde van 5/30 = 16% sales tax. Dat is nogal veel. In bijvoorbeeld Delaware is de sales tax 0. (ja NUL). In andere staten is het grofweg 7 a 8%. Dus met belasting zul je ergens op 32.50 uitkomen.

We praten over 1 product wat enkel via electronische distributie beschikbaar komt dus de distributie kosten zijn wereldwijd hetzelfde. De wisselkoers is 1 Euro is 0,69 US$. In Europa zou het dus 21 ex belasting moeten zijn. Een prijs van 25 Euro is dus redelijk. Een prijs van 30 Euro is gewoon te hoog. In het verleden zaten er grote prijsverschillen tussen producten in de VS en in Europa en betaalde je in Europa vaak 10 tot 20% meer voor hetzelfde product als in de VS. Op dit moment lijkt Apple haar prijzen wereldwijd meer gelijk te hebben getrokken, maar als dat hier niet het geval blijkt koop ik het wel in Delaware.

Dat kun je prijzen zeiken noemen. Ik vind echter dat Apple mij eenzelfde aanbieding moet doen als haar Amerikaanse klanten. En niet eventjes 20% meer omzet (en al snel 100% meer winst) maken aan mijn verkoop.
Maar hoe moet het dan met bijvoorbeeld het Nederlands support personeel ? Die willen toch liefst gewoon een Hollands salaris. Er is dus wel degelijk een kostprijs verschil met de VS.

Sommige mensen menen altijd precies te weten hoeveel ergens aan verdiend wordt, en zou mogen worden.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 7 juni 2011 07:27]

@humbug:
In Amerika bestaat BTW uit 2 of 3 onderdelen: federal tax (wordt door de Amerikaanse overheid ge´nd, dat geldt voor alle staten), state tax (wordt door de betreffende staat ge´nd, en die kan inderdaad 0% zijn), en soms ook city tax / local tax.

Er zijn verschillende sites waar de percentages poer staat te vinden zijn, oa hier.

Zo ligt de BTW in Amerika tussen de 10 tot over de 20%.
Dat kun je prijzen zeiken noemen.
Ja. Dat noem ik ook zo! Vooral omdat dit gezeik begon door iemand die niet eens wist wat Apple er in Nederland voor ging vragen, en alvast begon te zeuren dat 30 euro echt teveel zou zijn.
Ik vind echter dat Apple mij eenzelfde aanbieding moet doen als haar Amerikaanse klanten.
Apple moet niks. Er zijn vele factoren die de consumentenprijs bepalen. Voor 20.000 dollar heb je een nieuwe VW Golf. Reken dat eens om in euro's. Voor dat geld koop je bij je lokale VW dealer geen nieuwe Golf!
En niet eventjes 20% meer omzet (en al snel 100% meer winst) maken aan mijn verkoop.
Speculaties, speculaties, speculaties...

Als je even wat meer moeite had gedaan, had je kunnen zien dat Apple er in Nederland 24 euro voor vraagt! Zelfs minder dan de 25 euro die jij redelijk vindt!
federal tax
Hoe kom je daar bij, er is helemaal geen federale BTW in de VS. In Canada wel. hier een overzichtje
Jij gaat uit van een gemiddelde van 5/30 = 16% sales tax. Dat is nogal veel. In bijvoorbeeld Delaware is de sales tax 0. (ja NUL). In andere staten is het grofweg 7 a 8%. Dus met belasting zul je ergens op 32.50 uitkomen.
Klopt. Salestax is max 8.25% in California, de duurste staat vwb de belasting. In diverse staten betaal je niets. De goedkoopste staat waar je salestax betaald is Colorado met 2.9%
http://www.usa-sales-use-...com/table_sales_rates.asp
Als je kijkt naar acties die Apple bij andere producten heeft uitgeveord is het vrijwel zeker dat het ook gewoon 30 euro wordt. Maar valt er over die paar euro nou nog echt te zeiken? het scheelt nu wel echt 100 euro vergeleken met het verleden.

Als Apple dit nou ook nog met hun hardware gaat doen dan blijven ze zeker goed bezig... maar met de software zo bezig zijn is ook wel fijn..
En nogmaals, die $30,- is zonder belasting...
Ik neem aan van wel, de oude versie is dat nu ook en die wordt waarschijnlijk uitgefaseerd.

Ik had toch maar beter even kunnen wachten met het bouwen van mn hackintosh :(
Hoezo? ik draai toch ook Developer Preview 3 op mijn Hackintosh?
Er worden hoe dan ook manieren uitgevonden om je PC om te bouwen tot Hackintosh.
Op Apple.nl kun je al zien dat het in EU €23,99 gaat kosten.
Zou me niet verbazen als dit het geval is. Niemand een idee hoeveel euro de vorige update was?
het wordt gelukkig 24 euro dus dat vat nog wel mee. hoop wel dat er ook een CD versie komt voor 30 ofzo.
Klopt, appstore prijzen liggen in NL consequent 20% lager in euro's dan de oorspronkelijke prijs in dollars: Apps van $0,99 worden hier €0,79, van $9,99 worden hier €7,99 en een 'app' van $29,99 zal hier dus €23,99 worden. Als we dan de BTW meerekenen verdient Apple er toch niet zo heel gek veel meer aan.
Als OSX niet meer beschikbaar is op een schijf, hoe moet dat dan met een gecrashte OSX installatie? Even de appstore open gooien zit er dan niet in... Of wordt er bij gekochte Mac's een USB stick met OSX bijgeleverd?
ik kan begrijpen dat de netwerk beheerders hier minder blij mee zijn: 4GB x miljoenen downloads. Apple verdient geld over de rug van de netwerkproviders. Tussenhandel uitgeschakeld.
GB x miljoenen downloads. Apple verdient geld over de rug van de netwerkproviders.
Ideaal voor de netwerk providers. Legale downloads die ze kunnen cachen, dat hebben ze echt liever dan je bittorrents.
Het is echt een kul-argument dat ISP's benadeeld worden door bedrijven als Google en Apple, omdat die zoveel verkeer genereren. Net als ISP's, moeten Google en Apple gigantische hoeveelheden verkeer verwerken. Dit doen ze door transit en peer afspraken te maken met andere netwerkleveranciers. Beide soorten bedrijven moeten een degelijk netwerk hebben (en daarvoor betalen) om hun verkeer te kunnen verzetten, beide soorten bedrijven financieren dat door hun klanten dat te laten betalen (letterlijk via een factuurtje of door andere verdienmodellen (advertenties)).

Het bedrijf waar ik voor werk heeft overigens een peeringafspaak met microsoft. Ze peeren direct met elkaar op de AMS IX, waardoor update verkeer (van microsoft naar alle windows servertjes) een stuk goedkoper is. ISP's kunnen (en doen) hetzelfde met andere grote spelers.
Lion wordt op een aparte recovery / install partitie op je disk gezet. Moet ik zeggen dat ik in 10 jaar tijd nog nooit OSX opnieuw heb moeten installeren, omdat het gecrashed is.
Nee, maar wel al twee gecrashte harddisks (ja de orginele van Apple die in het systeem zat) Dan is het toch wel handig als je gewoon een nieuw diskje kan halen bij de lokale hardwareboer, dvdtje er in en syncen met time machine. -->30 minuten verder en je kan weer los gaan.
USB stick met OSX bijgeleverd? dat gebeurd nu al bij de air
Wie weet komt er binnenkort wel een firmware/EFI-upgrade waarin je met de option/alt-key niet alleen kunt kiezen uit usb en wifi, maar ook je wired netwerk en vervolgens de appstore met het Lion-OS wellicht.
Bij aanschaf van je nieuwe Mac gelijk naar de appstore en Lion binnenharken denk ik...
Juistem, en anders via het DMG bestandje wat op je USB stick staat.
Je hebt zobiezo de schijf/stick die je bij aankoop van je Mac kreeg. Persoonlijk vind ik dat echter omslachtig.
Van de Apple site http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html:
Internet Restore and Utilities

Built into Lion
OS X Lion includes a built-in restore partition, allowing you to repair or reinstall OS X without the need for discs.

Browse the web with Safari
Recovery mode now includes the Safari web browser, so you can check your email or browse the Apple Support site.

Reinstall OS X
OS X can be reinstalled on your Mac from recovery mode.

Restore from a Time Machine backup
Use recovery mode to restore your Mac from a Time Machine backup.
Er wordt dus een restore partition gemaakt waar je gewoon van kunt booten door option ingedrukt te houden tijdens het booten. Vanaf daar kun je dan een clean install doen of een time machine backup :)

[Reactie gewijzigd door Arcanedevil op 7 juni 2011 10:55]

Ik vind dat het teveel iOS invloeden begint te krijgen, ik wil binnenkort niet via een app bvb naar Facebook gaan ipv naar de site..
Dat klinkt wat krom om eerlijk te zijn. Er is toch niemand op iOS die je verplicht om de apps te gebruiken? Je kan toch altijd de browser tevoorschijn toveren. Daarnaast, als de app nou een betere gebruikerservaring biedt, dit geldt immers voor veel apps op iOS t.o.v. de betreffende site, waarom zou je dan geen app willen gebruiken?
En de Leopard-users dan? 10.5 heeft geen appstore.
Die hebben al voor €29,95 een upgrade kunnen aanschaffen voor Snow Leopard, waar dus wel de App Store in zit. Dus ja. upgraden naar 10.7 kost je dan in totaal €60, tenzij je iemand z'n USB stokje ritselt waar de DMG van 10.7 op staat.
Ik ben benieuwd of de server functionaliteit gelijk of beter is aan OS X 10.6 server. Zo ja dan kan ik beter nog even wachten met de aanschaf van de Mac Mini server, scheelt toch weer een paar honderd euro, met een beetje geluk krijgen we ook nog een SB refresh erbij :P
Zelfs op 10.6 normal edition stond standaard Apache, kon je PHP zo aanzetten via terminal en MySQL was ook zo ge´nstalleerd.
Zou zelf geen server op een grafisch systeem draaien, maar gebruikersvriendelijk is het zeker wel.
Zou zelf geen server op een grafisch systeem draaien
In de netware tijd kon je de grafische interface van Windows 2000 AS zien als verspilde resources, maar nu de hardware zoveel krachtiger geworden is en de grafische bediening en configuratie zoveel gemakkelijker grafisch kan is wegen de resources al lang niet meer op tegen de tijdswinst en kleinere foutgevoeligheid die grafisch beheer oplevert.
Maar kun je die dmg op een stickje zetten, van daaruit installeren en dan uitlenen aan iemand anders of zit er een beveiliging op zodat je het zelf MOET kopen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True