Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Microsoft heeft maandag op de E3-gamesbeurs Halo 4 aangekondigd. Ook is er een remake van Halo: Combat Evolved in het vooruitzicht gesteld, dat op de tiende verjaardag van de first person shooter-franchise zou moeten verschijnen.

Halo Combat EvolvedMet Halo 4 neemt de Microsoft-studio 343 Industries het stokje van Bungie officieel over. Volgens de uitgever zal het vierde deel de start zijn van een nieuwe trilogie en eind 2012 uitkomen. In een kort teaserfilmpje was te zien hoe de Master Chief ontwaakt uit zijn cryonische slaap, waar Halo 3 mee afsloot. De Chief baant een weg door het zwaar beschadigde schip en ziet in de verte een vorm van een planeet. Het verhaal lijkt daarmee aan te sluiten op het einde dat gamers alleen te zien krijgen als ze Halo 3 op Legendary-moeilijkheidsgraad uitspelen.

Halo: Combat Evolved Anniversary is een remake van het spel dat de originele Xbox op de kaart wist te zetten. De game zal op 15 november 2011, de tiende verjaardag van het schietspel, uitkomen met een moderner grafisch jasje en online co-op. Het is nog niet bekend wat de Halo-remake gaat kosten.

De laatste Halo-titel die door Bungie werd ontwikkeld was Reach, dat in september 2010 verscheen. De wegen van Microsoft en Bungie scheidden in 2007, toen de ontwikkelaar weer zelfstandig werd. Sindsdien heeft Bungie een tienjarig contract bij uitgever Activision.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ik dacht anders dat Microsoft een punt had gezet achter de Halo-franchise ? Wat mij betreft mogen ze het achterwegen laten. Halo Reach was al zwaar ruk en Halo 1 en 2 waren enkel leuk in co-op. Ach ja ... gewoon lekker copy-pasten en nog verder uitmelken. Ben eens benieuwd wat "Yahtzee" op Zero Punctuation er tegen die tijd over te zeggen heeft.
Nee, dat was Bungie (zoals in het bericht al staat). 343 Industries is daarna opgericht om verder te gaan met de Halo-franchise. MS zou wel gek zijn om hun kip met gouden eieren te slachten :)
Nee, dat was Bungie (zoals in het bericht al staat). 343 Industries is daarna opgericht om verder te gaan met de Halo-franchise. MS zou wel gek zijn om hun kip met gouden eieren te slachten :)
In het artikel staat echter ook:
De wegen van Microsoft en Bungie scheidde in 2007, toen de ontwikkelaar weer zelfstandig werd. Sindsdien heeft Bungie een tienjarig contract bij uitgever Activision.
Bungie heeft dus sinds september 2010 (na de release van Reach) niets meer met Halo te maken, maar Microsoft al sinds 2007 niet meer! Dus Microsoft kan geen punt achter de serie zetten zelfs al zouden ze dat graag willen. Wat ze trouwens niet zullen willen, want Microsoft verdient natuurlijk wel geld aan iedereen die (speciaal voor de Halo games?) voor een XBOX of XBOX360 kiest/koos, en vooral in de U.S.A. zijn er dat nogal wat!

Dus het is wel een beetje de kip met de gouden eieren, het is alleen niet de kip van Microsoft. ;)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 juni 2011 21:03]

De uitgever is over het algemeen de eigenaar van het spelconcept en de naam, en Halo is zeker weten nog van MS :) Bungie werd in 2007 weer zelfstandig en kort daarna is 343 opgericht om zich bezig te houden met de Halo-franchise. Frank O'Connor is van Bungie naar 343 overgestapt. Bungie heeft daarna samengewerkt met Microsoft Game Studios voor Reach, dat was wellicht onderdeel van de overeenkomst om Bungie weer zelfstandig te laten worden.

Het uitgever/ontwikkelaar-verhaal is ook de reden waarom Crytek van de naam en setting van Far Cry af moest toen ze breekten met Ubisoft. Daarna hebben ze Crysis gemaakt dat door EA werd uitgegeven, en heeft Ubi een andere ontwikkelaar aangetrokken om Far Cry 2 te maken.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 6 juni 2011 23:12]

Elke, maar dan ook elke Halo game tot nu stond garant voor kwaliteit. Ik snap dan ook niet waarom mensen zoals jij het plezier en de ervaring van Halo willen ontnemen van miljoenen gamers wereldwijd. Ja dus nog een Halo? Ik zie het probleem niet als de serie gemiddeld boven de 9/10 scoort. Idem voor een Uncharted. We zitten in 2011 en er komt al een deeltje 3, en de eerste kwam in 2007 uit. Dat is gewoon gewoon om de twee jaar een Uncharted. Gezien de kwaliteit van de serie kan alleen een fandwaas hopen dat de serie eindigt. Guess what, Halo 5 en 6 komen ook, gezien het een nieuwe trilogy moet worden.

Wat een waardeloze reactie van jou.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 6 juni 2011 20:41]

Elke, maar dan ook elke Halo game tot nu stond garant voor kwaliteit. Ik snap dan ook niet waarom mensen zoals jij het plezier en de ervaring van Halo willen ontnemen van miljoenen gamers wereldwijd.
Van mij mogen ze nog meer Halo games maken, en ik zou dan ook wel graag willen dat ze een keer voor PS3 of in elk geval voor de PC uit zouden komen.

Maar héél eerlijk gezegd vind ik dat zeker de eerste 2 games (*) wel een klein beetje overschat worden. Het speelde heerlijk en de muziek was inderdaad briljant, maar qua level design van met name deel 1 viel nog wel het een en ander op aan te merken. Op een gegeven moment was het wel erg veel copy & paste, ik heb een aantal keren gehad dat ik stérke deja vu's kreeg van eerdere levels. En dan heb ik het nog niet over dat je af en toe door een gigantische hal of gebouw heen moest werken, om vervolgens voor het einde van het level weer precies dezelfde weg terug af te moeten leggen. Waar dan dus geen monster meer leefde, dus gewoon saai meters maken om het einde te bereiken. Dat is dus een tweede puntje van kritiek: de vaak indrukwekkend en mooi ontworpen gebouwen/werelden waren vaak wel wat aan de "lege" kant als je begrijpt wat ik bedoel. Erg veel (kilo)meters, en (vooral op de terugweg) in verhouding erg weinig actie of andere dingen die je moet doen.

* De games daarna ken ik niet en kan ik dus niet helemaal over oordelen, maar wat ik ervan gezien heb is het, op verbeterde graphics na, wel vooral meer van hetzelfde.

En het zelfde geldt eigenlijk voor de monsters in die 2 games, en volgens mij wat ik er van gezien heb ook in de games daarna: ook hier weer *erg* veel van hetzelfde; erg weinig variatie en 90% van de tijd kom je 2 of 3 typen monstertjes tegen.

Dus ja het zijn leuke games, maar om nou te zeggen dat ze garant staan voor pure kwaliteit op elk punt... dat gaat ook wel weer ver.

Dat de games allemaal hele hoge cijfers hebben dat klopt. Maar dat heeft denk ik deels ook met 2 dingen te maken. Ten eerste zijn de games volgens mij vooral erg populair vanwege de multiplayer waar half Amerika aan verslaafd is (een paar minpunten in de single player campaign worden dus blijkbaar makkelijker over het hoofd gezien).
En ten tweede, de meeste grote review sites voor games (Gamespot, IGN, noem ze maar op) zijn Amerikaans, en ja, zoals ik net al zei, Amerika heeft blijkbaar nogal een zwak voor de Halo serie... In Europa zijn ze in vergelijking een stuk minder populair; althans bij lange na niet zo populair als in Amerika. Hier spelen mensen (ook multiplayer) veel meer andere shooters zoals de COD-serie en de Battlefield serie. Blijkbaar zien die Amerikanen dingen in de Halo serie die láng niet elke Europeaan er in ziet.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 juni 2011 21:22]

nou
de Playstation is gemaakt door sony
en de Xbox is gemaakt door Microsoft

en voor het geval dat je het niet weet Microsoft en Sony zijn elkaar grootste vijanden
en halo is gemaakt door bungie EN microsoft tot/tot en met 2007

daarom komt er geen halo uit voor de Playstation
sommige halo's zijn echter wel voor de pc


Call of duty is voor bijna alle consoles omdat het niet gemaakt is door sony of microsoft
maar call of duty is zover IK weet door Treyarch en Activison.
Dan kan ik blijkbaar kwaliteit ook niet waarderen als ik het voor me zie. Ik heb alle HALO's behalve nummertje 2 gespeeld tot nu toe, en hoewel de aandacht voor balance, level design en pacing eraf spatten vond ik alleen de allereerste HALO zijn spotlight waardig. Nou is hetvermeldenswaardig dat deel 1 ook meteen de enige multiplayer heeft die ik langer dan een uur uithield, en dat ik eerst en vooral een singleplayer-gamer ben, maar ik kon me niet aan het gevoel ontrekken dat het verhaal na deel 1 gewoonweg prut werd, en iedere twist en encounter zag je al mijlenver van tevoren aankomen. En dan heb ik het nog niet eens over dat overgedramatiseerde stuk prut dat Halo Reach heet, hebben ze daar überhaupt een schrijver bijgehaald?
Ik mag hopen dat de boel een beetje verbetert nu ze 343 Industries erachter hebben zitten, maar ik ben nou niet bepaald psyched bij het vooruitzicht dat deze koe nog verder uitgemolken wordt.
Ik denk dat Halo 4 voor de volgende xbox is in 2012..
Ik wil ook wel weten waar je dat op baseert (al begint je zin met 'Ik denk')

Microsoft zei zelf dat de levensduur van de X360 dankzij Kinect verlengt is, en er zijn geen rumors over MS die aan een Next Gen Xbox zou werken, dus ik denk dat 2012 het in ieder geval niet gaat worden.
Halo 4 zal waarschijnlijk gewoon een nieuw paradepaartje zijn om (mogenlijk) de Kinect-sales een boost te geven.
Wat ík denk: Halo 4 komt uit in 2012, voor de XBOX 360.
Natuurlijk zegt Microsoft dat, anders stort de verkoop van de kinect en de X360 direct in elkaar. Nintendo kondigt zijn opvolger deze E3 al aan, en ze willen volgend jaar lanceren. Als je dan een console zou moeten kopen en de Nintendo is dan superieur aan de X360, verkoopt die dan nog? Denk het niet echt, ik denk ook dat ze Halo 4 aan het ontwikkelen zijn voor de opvolger van de X360. En er stond onlangs al een gerucht op tweakers dat de devkits al bij EA staan van de opvolger. Nou lijkt me dat wel erg vroeg, maar er zijn toch zeker geruchten.

Vergeet niet dat eind 2012 de X360 alweer 7 jaar oud is. Maar het blijft gissen ja, niemand kan het met zekerheid zeggen.
Project cafe is ongeveer hetzelfde als wat Sony en Microsoft nu bieden qua hardware. Nintendo hobbelt qua hardware altijd achter Sony en MS aan, bij Nintendo is het de gimmick (wii met zijn motion sensor controller) en first party games die het tot een succes maken.
Altijd vindt ik wat kort door de bocht. NES en SNES konden prima meekomen. N64 was mooier dan de psx en de GameCube hing tussen de ps2 en Xbox in. De Wii is hun eerste console die grafisch achterblijft en waar ze zich vooral richten op een ander unique selling point.
met als kanttekening dat de ps2 toch wel wat ouders was dan de gc.
Door kinect is de levenduur van de 360 verlengt voor de huisvrouwtjes met kleine kinderen. De hardcore gamers stellen ze er niet tevreden mee, dus lijkt het ook mij logisch dat een nieuwe xbox niet heel lang meer op zich laat wachten.

Iedereen weet dat het nergens op is gebaseerd, mogen onderbuik gevoelens niet meer geuit worden?
...pc markt is in de afgelopen 5 jaar compleet om zeep geholpen door verouderde consoles!
Dus, hiermee bedoel jij dat er altijd een zekere vooruitgang in de graphics in jouw games moeten zitten? Consoles blijven zo'n 5 jaar hangen, en in die tijd is er geen grafische vooruitgang (voor de consoles, en vaak ook voor de pc vanwege de engines die ze hiervoor gebruiken), en geen grafsche vooruitgang = achteruitgang ('om zeep geholpen') volgens jou.
Ik hoef niet te zeggen hoe kortzichtig dat is, of wel soms?
Een goed spel kan alleen goed zijn als het de meest up-to-date graphics heeft om een GTX 5** graka voor 100% te belasten?

Ja, jammer - voor jouw - dat de pricewatch zo'n filter niet heeft.

[Reactie gewijzigd door Huismus op 6 juni 2011 21:05]

Om te stellen dat consoles geen grafische vooruitgang hebben is vrij kortzichtig. Vergelijk de eerste games op de SNES of PS2 maar eens met de laatste. Bij deze generatie is het wat moeilijker te merken omdat spellen er steeds harder uitgeknald moeten worden door de dikke CEOs van het moederbedrijf. En dat is ook de reden dat de ontwikkeling in graphics ook niet erg hard is gegaan de laatste jaren.
Dit zou plausibel als Don Mattrick niet gezegd had '.... bring the next Halo trilogy to the Xbox 360
Dat zou dus betekenen dat deel 4, 5 en 6 naar de Xbox 360 komen, dat lijkt me erg onwaarschijnlijk!
Waar baseer je dat op?
het feit dat Halo 4 voor Holiday 2012 is, dat is nog 1,5 jaar. Precies de periode wanneer we de volgende Xbox kunnen verwachten. Het zou een geweldige release-game zijn om de verkoop te boosten!

Marketingmarketing... It all makes sense
Zag er anders niet bepaald next-gen uit. Je laat ook geen launch titel zien voordat je de console aankondigt. Dit word gewoon een Xbox 360 titel, en Microsoft blijft nog veel te lang met die oude 360 bezig.
Je kan moeilijk verwachten dat een game die over anderhalf jaar uitkomt voor hardware die er nog niet eens is er al next-gen uitziet... Wat is jouw definitie van next-gen eigenlijk? Nu de consolewereld al jaren stilstaat is die hele term een beetje verwaterd.

Ik verheug me wel op die Combat Evolved Anniversary! Ik heb de originele Halo zowel op de Xbox als PC compleet grijs gespeeld, en als de refresh bij een nieuw grafisch jasje blijft met behoudt van de oorspronkelijke (geweldige) gameplay ben ik verkocht :)
Het filmpje dat je ziet is voor de Anniversary Edition van de allereerste Halo, niet van Halo 4. Tenzij jij op de beurs bent geweest en beelden hebt gezien van Halo 4, dan neem ik mijn woorden terug.
Hmm ben erg benieuwd hoe awesome de remake van Halo 1 ( Combat Evolved ) wordt. Back to basic of..
Zeker, dat spel heb ik zo vaak uitgespeeld dat ik zo'n beetje elke zin uit m'n hoofd ken. Het zou misschien leuk zijn als ze de verbeteringen uit halo 2 en 3 ook doorvoeren naar deel 1 (bijv. de extra's in voertuigen en betere wapens). Ik krijg hier spontaan zin om een maraton te doen op legendary :P
Het is natuurlijk leuk indien die remake ook op de pc zou komen. Want daar hebben we al niets meer van gehoord sinds Halo 2.

Maar ik begrijp hen natuurlijk wel, Halo als een exclusieve titel voor hun Xbox. Ik moet zeggen dat ik spijt heb dat ik geen Reach kan spelen :) (PS3)
nu deze franchise weer door MS gemaakt wordt is die kans natuurlijk wel een stuk groter.
Ik vond het erg jammer dat Halo 4 de enige non-Kinect exclusive was die onthuld werd. Persoonlijk kan mij de Halo-franchise weinig boeien, en had dan ook gehoopt dat er een nieuwe IP aangekondigd zou worden. Helaas...
Gears of War 3? Forza Motorsport 4?

geen nieuwe IP's, maar wel meer dan 1 non-Kinect game...
Niet dat er helemaal geen Kinect element inzit, maar het is gewoon te spelen zonder Kinect dus...
Komt de remake dan ook weer uit voor de PC? (En niet slecht geport...) Dan wordt het weer namelijk weer tot diep in de nacht gamen voor een keer :D
Zou leuk zijn, maar ik denk van niet. Aangezien na Halo 2 er geen Halos meer voor de PC zijn gemaakt.
Ik vond Halo niks aan, tot ik een keer in een gekke bui was en eens ging zitten voor Halo Reach. Binnen een uur was ik verkocht. De campaign in een paar dagen uitgespeeld en daarna nog maandenlang de multiplayer grijs gespeeld.
Ohhh dit wordt smullen voor mij als Halo-fan. Iedereen die wat te mekkeren heeft over na Halo 1 blah blah blah, de Halo-Fans weten dat de games wel degelijk kwaliteit leveren en dat het verhaal wél degelijk spannend is!

Lees er de boeken eens naast, dan zul je het verhaal bij de game ook beter begrijpen!


Nice one! :)
Inderdaad!

Zelf ben ik ook erg blij met dit nieuws. Ik speel HALO singleplayer eigenlijk puur voor de canon. Wel allemaal legendary want dan blijft het tenminste uitdagend. Ik heb alle boeken gelezen, inclusief het eerste boek uit de forerunner trilogie. Ik vind het prachtig om nieuwe details in het grote geheel te ontdekken. Want het is allemaal veel, veel dieper dan het deel dat in Halo 1,2 en 3 te zien is.

Dit is trouwens ook de reden waarom ik de SP van Reach erg vond tegenvallen. Als je de boeken leest verwacht je gewoon iets heel anders. En nu blijkt zelfs dat ze de boeken moeten herschrijven. Maar Halo 4 belooft spannend te worden door de enorme cliffhanger die 3 heeft achtergelaten.

Wat betreft de remake van Halo CE. Een impact zoals het origineel gemaakt heeft zal het nooit geven en is ook waarschijnlijk niet de bedoeling. Maar ik vind het prima. Lijkt me heerlijk om het originele verhaal nog eens te spelen met een grafisch wat mooiere verpakking. En voor mensen die nieuwsgierig zijn geworden naar HALO (maar wegens de gedateerde graphics misschien geen zin hadden zich in Halo CE te verdiepen) misschien een mooie gelegenheid om Halo CE in een mooi jasje alsnog te beleven.
Ik kan niet wachten. Het is de beste spel die ik ooit heb gespeeld met plezier. Tot in 2012 Halo 4.
Net gezien, mooi snel aangeleverd Tweakers!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True