Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

AMD is op zoek naar Android-programmeurs om het Linux Base Graphics-team van de fabrikant te versterken. Het bedrijf zou zijn Brazos-platform en komende Fusion-producten naar tablets met verschillende OS-en willen brengen.

AMD zoekt diverse ontwikkelaars om aan drivers voor het Android-OS te werken. Ervaring met acceleratie bij het decoderen van video binnen de browser of videospeler van Android is een voordeel volgens de fabrikant. Er zijn al twee fabrikanten die tablets met de Brazos-apu in hun assortiment hebben.

Zo heeft Acer zijn Iconia Tab met C-50-apu, die door AMD van overbodige componenten is ontdaan om het verbruik te verlagen. Ook MSI komt met een Brazos-tablet en volgens Digitimes introduceert deze fabrikant uit Taiwan dit model op de Computex, die in juni in Taiwan plaatsvindt. Beide tablets draaien echter Windows 7, maar de Android-vacatures wijzen erop dat AMD ook ondersteuning voor het mobiele besturingssysteem van Google wil bieden.

AMD heeft het ook over nieuwe platforms. Hiermee is het mogelijk dat de opvolgers van de Zacate- en Ontario-apu's van Brazos direct over Android-ondersteuning gaan beschikken. Die opvolgers zijn de Wichita- en Krishna-apu's, die net als de Brazos-modellen Bobcat-cores krijgen, maar op 28nm in plaats van 40nm worden geproduceerd en daardoor waarschijnlijk een aanzienlijk lager verbruik krijgen. Hierdoor zijn de Wichita- en Krishna-apu's, die in 2012 moeten verschijnen, waarschijnlijk beter geschikt voor tablets. Naar eigen zeggen heeft AMD Brazos ook niet direct voor tablets ontwikkeld.

AMD is ook lid van het MeeGo-platform, zodat het op den duur ondersteuning voor verschillende besturingssystemen kan bieden. Het bedrijf is daarmee bezig met een inhaalslag ten opzichte van concurrent Intel, dat dinsdag zijn Oak Trail-Atom voor tablets introduceerde en daarmee al verschillende OS-en ondersteunt. Beide fabrikanten moeten volgens marktanalist Gartner genoegen nemen met een klein aandeel op de tabletmarkt; Gartner voorspelt op basis van onderzoek dat Apple in ieder geval nog tot 2015 blijft domineren met zijn iPad.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Mis ik iets?
Android = ARM
Fusion = x86
Ik weet niet of er geen X86 kernel voor android is. Maar volgens mij heeft google gewoon linux als basis gepakt. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Android

[Reactie gewijzigd door Astennu op 12 april 2011 13:45]

Inderdaad, behalve custom hardware drivers en software modificaties om energie-zuiniger te werken is het een Linux kernel. Alle kernel modificaties zijn ook opensource en dus prima te compileren voor x86 processors. Blijft custom hardware ondersteuning voor het Brazos platform over. Wat betreft de software die op de kernel draait... een groot deel daarvan is ook opensource (behalve de nieuwste versie waarvan Google nog niet de broncode uitgegeven heeft). En aangezien veel aan android Java based is (via Dalvik) is het zelfs goed mogelijk dat alle apps niet eens aangepast hoeven te worden om op een x86 based Android tablet te draaien...
Laten nou net de Linux x86 graphics drivers van ATi/AMD bijzonder slecht zijn voor video acceleratie (zie oa alle XBMC Live threads hierover, ook op t.net). Dus als AMD Fusion naar (Android) tablets wil brengen moeten de drivers beter:
a) dan is er nog een aardige weg af te leggen
b) da's goed nieuws voor alle AMD/ATi Linux gebruikers!

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 april 2011 17:09]

Er bestaan nu toch al dual-boot netbooks? Dus ik zie helemaal geen probleem.
Android draait op Dalvik, een virtual machine. Deze VM ondersteunt waarschijnlijk meerdere processorarchitecturen (net als de Java virtual machine), en anders kan de compatibiliteit daarmee alsnog gemaakt worden.
Andersom eigenlijk, de Dalvik VM draait bovenop de Linux kernel en de andere low-level libraries van Android. Maar het voordeel is idd dat het een Android programma dat in Dalvik draait het niet boeit wat de onderliggende architectuur is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 april 2011 17:35]

Je hebt android-x86 project, en als ik de website lees dan krijgen ze support van sommige tablet makers, en is het project vrij levend. Wie weet op die manier?
Android kan alles aan omdat het eigenlijk open is waardoor je de build ook voor x86 zou kunnen maken. Volgens mij draaien apps in een sandbox op een Java VM waardoor je niet veel problemen hier mee gaat krijgen.
Lijkt me een heel goed plan! Dan kun je gewoon 1080p video's op je tablet kijken. Windows 7 zou ik ook al prima vinden. Maar ik heb liever die nieuwe Ontario apu's dan ATOM. GFX is een heel stuk krachtiger. Qua CPU performance maakt het (in het geval van de 40nm) niet veel uit. Wellicht dat de clocks nog iets omhoog gaan bij de 28nm versie.
Mee eens, dit is nou het terrein waar een relatief krachtige integrated GPU tot zijn recht komt. Op de desktopmarkt is dat al gauw ondergeschoven kindje omdat je voor 30 euro al een fatsoenlijke discrete GPU in je systeem zet...

Jammer dat 28nm zo lang op zich laat wachten, de concurrentie zal tenslotte ook niet stilzitten en waar AMD voor het moment nog vrij indrukwekkende prestaties belooft weet je natuurlijk niet wat Nvidia en Qualcomm in 2012 uit de oven kunnen trekken.
Maar ik heb liever die nieuwe Ontario apu's dan ATOM. GFX is een heel stuk krachtiger.
Dat zal zeker krachtiger zijn. Maar dan moeten anderen zich ook wel zorgen gaan maken, want de tablet-Atoms (Z-serie) hebben dezelfde PowerVR SGX gpu core als bv de Samsung Hummingbird, TI OMAP4 en de Apple A4 (die van de iPad).
op een tablet kun je geen 1080p kijken enerzijds omdat het scherm het niet ondersteund.
En omdat een 10 inch tablet dan 8 pixels per mm moet weergeven die je niet goed kunt onderscheiden met je ogen.

edit:
ff voor de duidelijkheid probeer eens dit plaatje te bekijken op een 10 inch scherm.
http://www.plaatjesupload.../04/12/1302595642-490.jpg (in het vierkantje staan pixels)

Hoeveel pixels kun jij zien?
En op hoeveel afstand zit je op dat moment voor het scherm?
Is dit een fijne manier om een film te bekijken?
Kun je dus 1080p zien op een tablet?

Grappig dat ik weg gemodereerd wordt, geeft maar weer eens aan dat niet iedereen op Tweakers het verschil weet tussen wat technisch mogelijk is en wat lichamelijk mogelijk is

[Reactie gewijzigd door serfbaws op 12 april 2011 15:01]

1080p video afspelen op een tablet bedoelt hij (en dat kan prima), je kan video ook nog via hdmi/aansluiting op een FullHD scherm kijken :)

8 pixels per mm is wel erg overdreven. Maar een scherm wat precies 720p weergeeft heeft me voorkeur en dan nog op een 7 a 8 inch tablet ook :) (en AMOLED, mocht Samsung meelezen) 1080p op een 10 inch lijkt me helemaal niet zo slecht.

Bij mij gaat toch altijd op hoe hogere resolutie hoe beter, maar dat ben ik :D!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 april 2011 13:52]

Dat gaat uiteraard niet alleen om het kijken op de tablet zelf, het zou bijvoorbeeld erg fijn zijn als een tablet wel vloeiend 1080p kan uitsturen richting de tv. Nu doen tablets dat niet omdat het verbruik met de huidige chips dan redelijk veel zal toenemen. Als een apu nou veel meer rekenkracht kan leveren tegen hetzelfde vebruik, dan kan het ook geen kwaad om extra rekenkracht in te schakelen voor gebruik met externe displays e.d.
Je kunt op (huidige) tablets geen 1080p zien, wel kijken... Of via HDMI uitsturen of omdat je je collectie niet wil converteren en je wel genoegen neemt met de lagere schermresolutie...

Helaas kunnen de tablets van vandaag 1080 alleen in mindere mate afspelen, geen high profile e.d.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 12 april 2011 14:24]

Als je de indviduele pixels niet meer kunt zien is dat alleen maar goed. Dan heb je er geen last van als een app toevallig niet in de natural resolution draait omdat de onscherpte die dat veroorzaakt te gering wordt om te zien met het blote oog. Het enige dat er tegen is, is dat het scherm meer energie verbruikt en meer eisen stelt aan de prestaties van de gpu.
1080p video afspelen kan nu al met sommige ARM SoC's (vb. TI OMAP4), en dat met een heel laag verbruik en nauwelijk CPU-belasting...
Gartner voorspelt op basis van onderzoek dat Apple in ieder geval nog tot 2015 blijft domineren met zijn iPad.
Jammer.
Gartner heeft gesproken. Dan zal het wel waar zijn. :+

Eerlijk gezegd betwijfel ik het heel erg. En gezien de reputatie van Gartner denk ik dat de kans erg groot dat ze er naast zitten.

Dit zijn een paar "leuke" Gartner voorspellingen:
nieuws: Gartner: 'Vista is laatste versie Windows'
nieuws: "Fusie HP en Compaq onwaarschijnlijk"
*Off topic* Haha hij probeerd vast een streak te halen voor de chopper gunner :P

*On topic* Dit soor voorspellingen zijn niet te doen in zo'n nieuwe markt. Volgens mij hebben veel tweakers nog geen tablet tegenwoordig (heel veel ook wel) misschien wordt er door de mensen die nog geen hebben wel gewacht tot er een goed alternatief is op de ipad, Gartner zal goed op zijn voorste gaan wanneer opeens een heel stel mensen zich storten op de eerste 3.0 tablets van android.

Zelf bezit ik geen tablet maar mijn moeder heeft een ipad waar ik geregeld mee speel. wat mij vooral opvalt is dat er weinig goede gratis apps zijn en veel daarvan hebben in app payment opties om het echt te kunnen gebruiken :S Dat was voor mij de reden om de ipad 2 te laten gaan.
Heb zelf ook geen tablet. Wacht nog even af op een tablet met echte vernieuwende toepassingen. Beetje zoals de HTC flyer waarmee je met een pennetje kan werken , en aantekeningen maken en bewaren .
Offtopic:

Verder weet Gartner al dat in 2010 een slordige zestig procent van de mobiele bellers via zogeheten 'follow-me internet'-technologie in de gaten gehouden kan worden. Privacy zal daarbij in toenemende mate ondergeschikt worden aan veiligheid. Het is echter niet alleen Big Brother die daar de hand in heeft: ook marketingacties zouden mensen er massaal toe brengen om hun privacy op te geven.

die is nog best wel waar :P


OT:

Opzich een leuk idee van AMD. Echter vraag ik me af hoe het met de stroom consumptie gaat in verhouding tot bijvoorbeeld een tegra 2. Hoewel de AMD wel krachtiger zal zijn, is stroom natuurlijk zeer belangrijk in een tablet.

Dat de ipad tot 2015 aan de top blijft, kan je nooit zeggen, misschien in 2014, maar niet nu :)
Gartner voorspelt op basis van onderzoek dat Apple in ieder geval nog tot 2015 blijft domineren met zijn iPad.
Die durven! Vier jaar vooruit voorspellen op iets wat zó snel aan het veranderen is.
Naja al is het 3 jaar ;) Het duurt zeker nog wel een tijdje, de iPad heeft nou eenmaal naam opgebouwd, die moet langzaam weer afbouwen...

Maar waarschijnlijk gaat het net als met telefoons, Apple gaat echt niet minder verkopen, maar groeit gewoon niet zo hard als de markt wel doet.. Dat verschil in groei dat is het marktaandeel voor Android (en andere OSen maar die komen neit echt) ;)
Inderdaad. Zodra men wat innovatievers weten te verzinnen dan een scherm op n a4tje (inspiron duo, of asus eee tablet bv) kan de iPad zo voorbij gestreeft worden.

Want nog steeds, ook al is het een grote hype, is een tablet een oversized telefoon. Dus hopelijk brengt AMD wat interessant voer voor dev's.
Zeker getuige de totaal verkeerde voorspellingen op smartphone-gebied, is het inderdaad niet echt waardevol als je het mij vraagt. Nokia die switched naar WP7 konden mensen een jaar geleden misschien al niet zien aankomen. En wat gaat Honeycomb doen, wat is nog maar de vraag. Als dat net zo goed gaat als op de smartphone markt, vrees ik dat de iPad niet nóg 4 jaar dominant blijft. Naast Android zal het zeker een grote speler blijven, maar domineren..
Ik denk dat de race om de marktleider positie ongeveer eind 2012 al gaande zal zijn. Android heeft de potentie om heel snel te groeien, ze kunnen sneller innoveren tot aan het level van de ipad omdat er nou een maal een voorbeeld is. De naam van android is onder tweakers en al steeds meer andere consumenten bekend als "the next best" en voor velen ook een gelijkwaardige maar open OS waar je voor veel minder geld toch de zelfde(en soms betere) functionaliteit kan krijgen.

Verder heeft blackberry een product dat veel ipad gebruikers zal aanspreken omdat het toch een "design" product is van een grote bekende producent en alle android apps zullen er op gaan draaien dus app support is er ook.

Ik denk dat het een beetje staat of valt met het aanbod van goede tablet apps voor de nieuwe OSen. Weet een platform dit snel te krijgen dan gaat de ipad het moeilijk krijgen om 2015 als markt leider in te gaan.
Dat zou mooi zijn! En betere prestaties en het verbruik dat een stuk omlaag gaat.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 12 april 2011 13:51]

Misschien dat dit tot gevolg heeft dat er dan toch nog een echte Flash tablet komt,
contrary to popular belief bestaat er nog geen enkele android tablet (of telefoon) die bijvoorbeeld een filmpje van youtube in flash hoger dan 640*480 vloeiend kan tonen. Zie de eerlijke Engadget flash 10.2 test op de Xoom.
http://www.engadget.com/2...es-for-viewable-720p-pla/

Nu gaan er geruchten dat dit komt door de brakke ARM versie die Adobe de afgelopen jaren heeft gebouwd. Voor X86 is er echter wel een vloeiende flash-player beschikbaar. Dus als ze die makkelijk kunnen omzetten dan zou dit betekenen dat vloeiend flash op een mobiel apparaat alsnog mogelijk is :)

edit: @Dreamvoid goede tip! De Playbook heeft inderdaad minder moeite met flash (understatement :)) , dit is te zien in de reeds vele hands-on videos met die tablet.

[Reactie gewijzigd door Faust op 12 april 2011 17:21]

Misschien dat dit tot gevolg heeft dat er dan toch nog een echte Flash tablet komt,
Als je dat wilt dan kan je beter op de RIM Playbook wachten, dat heeft een op QNX+Adobe Air gebaseerd OS - dat zal ongetwijfeld minder moeite hebben met (Adobe's) Flash.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 april 2011 17:05]

Hopelijk word dan ook gelijk de gewone linux gebruikers eens blij, want makkelijk is het niet om met een ati kaart video acceleratie werkend tekrijgen onder linux.
Gartner, dat zijn toch die gasten die wc-eend onderzoeken doen?
Zo heeft Acer zijn Iconia Tab met C-50-apu, die door AMD van overbodige componenten is ontdaan om het verbruik te verlagen.
De C-50 is een gewone Zacate/Brazos CPU die nergens van ontdaan is.

Ik vraag me af hoe geschikt de huidige Brazos CPU's echt geschikt zijn voor tablets, als de Iconia enige indicatie is dan houdt de batterij het niet extreem lang uit (+/- 3 uur).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 12 april 2011 20:21]

genoeg ictérs wegegedoken op een kamertje levend op de pizza courier toch. O-)