Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Linus Torvalds heeft het groene licht gegeven voor Linux-kernel 2.6.38. In de kersverse kernel zijn aanpassingen in de process scheduler doorgevoerd, eerder bekend als de 'wonder patch'. Inmiddels wordt al gewerkt aan kernel 2.6.39.

Aan kernelversie 2.6.38 is 69 dagen gewerkt, een relatief korte periode. In de kernel is de 'wonder patch' opgenomen. Door aanpassingen in de process scheduler zou de latency van Linux-systemen flink zijn afgenomen, waardoor een Linux-systeem soepeler draait. De verse kernel bevat ook wijzigingen aan het virtual file system, wat extra snelheidswinst bij bestandsoperaties zou opleveren.

De nieuwe kernel biedt ondersteuning voor de grafische kern in de nieuwe Bobcat-processors uit AMD's Fusion-serie, terwijl ook de Radeon HD 6950 en HD 6970 door de kernel aanspreekbaar zijn. Intel Sandy Bridge-cpu's zouden in kernelversie 2.6.38 energiezuiniger draaien, terwijl de opensource-Nvidia-driver Nouveau nu met Fermi-gpu's overweg kan.

Het SquashFS-bestandssysteem, dat vooral gebruikt wordt voor Live-versies van diverse Linux-distro's, kan voortaan overweg met het sterk comprimerende xz-formaat. Hierdoor zouden distro's meer applicaties op de beperkte ruimte van cd- en dvd-images kwijt kunnen. De kernel bevat verbeterde wifi-drivers voor Atheros-, Broadcom-, Intel-, Ralink- en Realtek-chipsets.

De nieuwe Linux-kernel zal opduiken in onder andere Fedora 15 en Ubuntu 11.04. Ondertussen is de Linux-gemeenschap begonnen aan de ontwikkeling van kernel 2.6.39. Volgens Phoronix wordt in de komende kernelversie een aanzienlijk aantal verbeteringen op grafisch vlak doorgevoerd.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

De kernelnewbies "human readable changelog" :

http://kernelnewbies.org/LinuxChanges
Wat ik nog steeds niet helemaal snap is dat er altijd ondersteuning voor specifieke videokaarten aan de kernel wordt toegevoegd. Waarom is de aansturing van een videokaart afhankelijk van de kernel bij Linux? Dat lijkt me toch niet echt een goede design keuze. Iemand wat meer informatie hierover?
Linux is een monolitische kernel, dat betekent dat low-level drivers (video, filesystem, etc) onderdeel zijn van de kernel. Bij microkernels en hybride kernels als Windows en Mach (OS X) zijn dit losse libraries buiten de kernel (de welbekende .dll's en .kext's).
DLL (.dll) files zijn dynamische libraries, de tegenhanger van de Shared Object (.so) files van linux. Dit zijn applicatielibraries, en hebben dus niets met monolithische kernels te maken.

De video drivers zijn nooit onderdeel geweest van de kernel, die hebben altijd in user space gedraaid. Er was een DRI layer in de kernel (Direct Rendering Infrastructure) om 3D accelleratie te ondersteunen. Sinds 2.6.28 wordt ook Kernel Mode Setting ondersteund, wat een stabielere en snellere grafische omgeving moet gaan bieden. Helaas gaat de KMS implementatie stukjes bij beetjes, omdat de grote grafische boeren niet zo hard meewerken aan open source implementaties. Dit heeft deels met bescherming van innovaties te maken, en deels met 3rd party copyrights in drivers en hardware.
Om dezelfde reden dat de fabrikanten hun drivers ook per kaart optimaliseren.
Volgens mij bedoel je de kernel-modules waarbij je veelal de keuze hebt om de code mee te compileren, compleet weg te laten of het als module te laten compileren. Het mee compileren geeft je de mogelijkheid om specifiek voor jouw hardware een kernel te bakken. Dit zorgt er dan voor dat er na het laden van de kernel niets hoeft te worden nageladen en maakt het extreem snel. Je kunt natuurlijk ook alles mee-compileren alleen wordt het laden van de kernel dan weer traag.
feitelijk zijn het ook gewoon modules, het enige verschil is dat ze in deze door het zelfde team beheerd worden, en dat je ze dus ook in dezelfde source tree gaat tegen komen.

de linux kernel is natuurlijk ander dan windows omdat de windows kernel in binaire distributie zit, waardoor je dus maar 2 keuzes hebt. of je drivers inbakken, of losse modules aanbieden.

bij linux kan dat anders, je verspreid gewoon de hele source tree als download en laat iedereen vervolgens zelf z'n kernel compilen. (meestal gebeurd dit door de distributies zoals het team van ubuntu) die drivers zijn echter nog steeds modulair. ookal bieden de meeste modules ook de mogelijkheid om ze 'wel' binair in te bakken

[Reactie gewijzigd door i-chat op 15 maart 2011 16:32]

Ik vind al die ophef over die zogenaamde 'wonder patch' zwaar overtrokken.

Ten eerste verbetert hij de totale performance niet, hij zorgt er alleen maar voor dat de cpu power wat eerlijker en gelijkmatiger verdeeld wordt.
En ten tweede merk je dit alleen maar als je een proces in de terminal draait.
Nope, het verbeterd juist bijzonder zichtbaar de prestaties van een desktopsysteem. Denk aan browsen, door vensters scrollen, etc.
Left heeft gelijk. Je hebt alleen iets aan deze patch als je systeem eigenlijk overbelast is. Dan voorkomt deze patch dat je grafische desktop verdrongen wordt door een heel stel processen die min-of-meer toevallig in dezelfde terminal draaien.

Als je systeem niet overbelast is heb je er niks aan.
Als je geen zware multi-threaded terminal-applicaties draait heb je er niks aan.

Voor developers is dit een hele leuke patch. Wie niet de hele dag door loopt te compilen heeft er weinig aan.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15 maart 2011 17:40]

Bedankt Left en Capslock.
Dit verklaart voor mij de discussie die ik las tussen Linus en Redhat over Kernel vs User Space. Als je een server draait wil je natuurlijk niet dat je GUI voorrrang heeft.

Overigens claimden zij de patch daar in 4 regels te kunnen ipv 200, dus ik ben benieuwd of Redhat deze patch ook meeneemt.


http://blog.internetnews.com/skerner/2010/11/forget-200-lines-red-hat-speed.html
Ook als je een server draait wil je in de meeste gevallen dat je GUI voorrang krijgt: Als het een login server is zijn de GUI's juist erg belangrijk, als het geen login server is staat je GUI uit zijn neus te eten tot het moment dat je inlogt om systeembeheer taken te doen. Niets irritanter dan een server waarvan je een dolgedraaide app niet kan afschieten omdat je GUI geen rekentijd krijgt.

En voor de lui die roepen dat je dan naar console kan schakelen: Ctrl-Alt-F1 doet niets zolang X niet aan de beurt komt in de scheduler. Zelfs met de in-kernel video drivers is dit probleem nog steeds niet helemaal opgelost, al wordt het wel beter.
Zal mij benieuwen dan als ik in Vbox Gentoo compile,
en ik kijk tegelijk 720P video vanaf m'n server op dezelfde laptop, en hij is bezig met data overzetten naar m.n server.
Soms schokt de video dan, als het goed word dat nu minder.

Maar ik wacht wel even, draai Fedora en zal wel even duren voor die er is, en ik zou deze patch dus ook op Debian (de server) moeten zetten.
Als je systeem niet overbelast is heb je er niks aan.
Als je geen zware multi-threaded terminal-applicaties draait heb je er niks aan.
Low-end machines en dan vooral daaronder de ouwetjes draaien al heel snel overbelast. Het is niet voor niets dat er de laatste tijd zoveel lightweight distributies opduiken, zoals U-lite, Masonux, WattOS, Lubuntu, VectorLinux (en VectorLinux Light), Arch Linux, Puppy Linux, Antix, ZevenOS, TinyMe, DamnSmallLinux, Crunchbang Linux, Slitaz, Tiny Core Linux, Unity LInux, Wolvix, Kanotix, DreamLinux, Dyne:bolic, enzovoorts.

En als je behoefte hebt aan een laag-cpu-belastend systeem, er draaien immers altijd wel meerdere applicaties, dan heb je er al snel wel wat aan.
Hier is een stukje uit WikiPedia over de Completely Fair Scheduler in 2.6.38:
The primary issues solved by this are for multi-core as well as multi-cpu (SMP) systems experiencing increased interactive response times while performing other tasks that use many threads in those tasks. A simple explanation is that one will be able to still watch a video, read email and perform other typical desktop activities without glitches or choppiness while compiling the Linux kernel or a similar process such as encoding video.
Het verbetert dus de response times als je met meerdere taken tegelijk bezig bent op een multi core machine.
De totale prestaties van je systeem worden niet beter, eerder slechter omdat de scheduler nu vaker kleine stukjes cpu tijd geeft aan alle taken, en dat brengt wat overhead met zich mee.

En volgens mij was het ook nog een vereiste dat het cpu-zware process (zoals compiling the Linux kernel) in een terminal draaide, alleen kan ik dat zo snel niet terugvinden.

[Reactie gewijzigd door Left op 15 maart 2011 16:30]

Ik heb me niet exact in de specifieke kwestie verdiept, maar het beter vedelen van de cpu power impliceert volgens mij minder context switches, die volgens mij relatief duur zijn. In die zin is de impact van de cpu power "wat eerlijker en gelijkmatiger verdelen" dus wel degelijk groter. Daarnaast is parallel machine scheduling (iets wat met multi-core cpu's natuurlijk een steeds groter punt wordt) gewoon echt wel moeilijk en verbaast het me niks dat daar nog de nodige extra efficiëntie uit te persen valt.

[Reactie gewijzigd door sirdupre op 15 maart 2011 15:20]

De wonder patch doet helemaal niets bijzonders, en zorgt ook helemaal niet voor minder context switches.

Wat de patch doet is de GUI onder alle omstandigheden een relatief grote slice van de cpu kracht geven, en de rest van het systeem dan in de overige tijd laten werken.
Het systeem als geheel wordt langzamer, maar het blijft meer responsive, omdat zware achtergrond taken minder vertragende invloed hebben op voorgrond taken.
Bijna juist. Wat de patch doet is de taken groeperen. In de oude linux kernel krijgt iedere taak evenveel aandacht in de scheduler. Als je naar de video kijkt zie je daar een make -j 64 draaien. Dat betekent dat er -simpel gezegd- 64 compilers draaien. Als je daarnaast 1 video speler hebt draaien, heb je dus 65 taken waar de cpu uit moet kiezen. Het moge duidelijk zijn dat de video speler dan een groot probleem heeft. Met de patch ziet de kernel alle compiler taken als een "groep van taken", en elke keer dat de scheduler een nieuwe taak kiest, kiest hij OF de video speler, OF een van de taken van de compiler. Hierdoor is de kans dat de video speler aan de beurt komt veel groter. (In dit simpele voorbeeld 1 op 2 in plaats van 1 op 65).

Nee, dit betekent niet dat de compiler per definitie veel langzamer wordt, want als de video speler niks te doen heeft weet de scheduler dat, en kiest hij altijd een taak van de compiler.

--edit-- Typo

[Reactie gewijzigd door Foske76 op 16 maart 2011 07:41]

Iets wat Microsoft volgens mij al jaren doet bij Desktop Windows OSen vs Server Windows OSen. Op zich niets mis mee maar "wonder patch" insinueert een mirakel wat dit dus niet is, gewoon een beetje tunen.
Het doet zeker wel wat, de clue is alleen dat je het met een paar regels code nu ook al zelf kan regelen. Bij normaal gebruik, lees de CPU heeft het akelig rustig, zul je er idd weinig van merken. Verschil bij mij is bv dat een RAID1 resync het systeem niet langer +/- 30 min bijna volledig plat legt, maar dat ik gewoon kan doorwerken.

Dus 'wonder patch' is zeker zwaar overtrokken.
hoe krijg ik die wonderpatch/kernel 't snelste op mijn ubuntu bak?
Je kan je kernel zonder problemen patchen door het .deb package te downloaden op http://packages.ubuntu.co...38-6-generic-pae/download en deze vervolgens te installeren.

Wanneer je nog aanvullende kernel modules gebruikt is het verstandig ook de headers te installeren: http://packages.ubuntu.co...ders-2.6.38-6-generic-pae

[Reactie gewijzigd door ArondeParon op 15 maart 2011 15:44]

En als je wilt patchen zoals ArondeParon beschrijft dan is het van belang dat je een bepaalde volgorde aanhoudt omdat je anders "fail" meldingen kan krijgen.

Je installeert eerst: linux-headers-2.6.38-6_2.6.38-6.34_all.deb, daarna linux-headers-2.6.38-6-generic_2.6.38-6.34_amd64.deb en tenslotte linux-image-2.6.38-6-generic_2.6.38-6.34_amd64.deb.

N.B.: Ik heb dus 64-bits architectuur. Heb je dat niet dan neem je de i386 versie natuurlijk.

En inderdaad ik adviseer om altijd de headers te installeren. Heb je ze nodig en doe je dat niet dan kan je problemen krijgen. Heb je ze niet nodig en installeer je ze wel, dan kan dat geen kwaad. Gewoon altijd de headers installeren dus.
straks dist-upgrade naar 11.04 anders in 10.04 even afwachten of er een kernel update komt ofdat je deze uit de kernel ppa moet halen.
Ik draai me 10.04 bakkie ook gewoon op de kernel van 10.10, denk dat ze die 2.6.38 ook wel gaan backporten. Wat je natuurlijk ook kan doen is je eigen kernel gaan compilen.
Er is ook een userspace patch beschikbaar. Ik kan nu geen link geven maar google het even evt ivm de naam lennart poetering en je vindt snel een tutorial.
FF de Alpha 3 versie installeren en je hebt hem...
Jammer dat er nog steeds niet ondersteuning is voor hybride graphics. Ik moest middels een omweg een van de 2 GPU's uitschakelen met een custom kernel van iemand. Maar als ik een versie in GRUB kies later dan waar ik de aanpassing in heb gedaan dan draaien beide GPU's weer :/ Halveert bijna m'n accutijd...

Steeds meer laptops hebben hybride graphics, meerdere laptops van Asus, Sony, Dell, MSI, Toshiba en nog wel meer. Lijkt mij dat als je concurrerend dan wilt blijven op de OS markt voor laptops dat dit toch echt erin moet zitten.

[Reactie gewijzigd door JT op 15 maart 2011 15:11]

Heb je de illusie dat Linux op dit moment überhaupt concurrerend is als laptop-OS? Dat zijn ze niet, en dat is volgens mij ook helemaal niet hun intentie. Bovendien weet de gemiddelde consument helemaal niet wat het nut is van hybride graphics, en zullen ze zich daar ook geen zorgen over maken. Nu is Linux natuurlijk niet het domein van de gemiddelde consument, maar ook niet van de grafische toepassingen. ;) Is dus sowieso een non-issue.
Bijvoorbeeld Ubuntu werkt júist uitstekend op laptops. De meeste mensen gebruiken hun laptop voor email, internet en af en toe een filmpje kijken. Dit is juist waar Linux in uitblinkt. Als het om gamen en videobewerking gaat, wat doorgaans op desktops gedaan wordt, dan laat Linux het een beetje afweten.
Dat ben ik absoluut niet met je eens
Bijvoorbeeld Ubuntu werkt júist uitstekend op laptops. De meeste mensen gebruiken hun laptop voor email, internet en af en toe een filmpje kijken. Dit is juist waar Linux in uitblinkt. Als het om gamen en videobewerking gaat, wat doorgaans op desktops gedaan wordt, dan laat Linux het een beetje afweten.
Wel eens Nexuiz of Sauerbraten gespeeld? Erg leuk als je van shooters houdt.
Punt is dat de game industrie niet ontwikkeld voor Linux, anders waren er veeeeel meer Linux gebruikers dan vandaag het geval is. Dat mainstream gamen is nu net wat veel mensen ervan weerhoud Linux te gebruiken.
Via wine kun je eventueel wel Adobe programmas draaien maar native werkt altijd beter.
Moet je eens kijken naar bijvoorbeeld Openshot e.a. er is vraag naar videobewerking op Linux als bijv een Magix of Pinnacle het op z'n heupen krijgt om ook Linux versies uit te brengen gaat het m.i. zeer snel met Linux op de desktop.
Gamen en videobewerken is het enige wat nog wat achterloopt, fotobewerking, office etc is al volwaardig en zelfs gratis, hoewel ook zeer goede commerciële software is te krijgen onder Linux (BibblePro, Lightzone op foto gebied en zo zijn er meer)

[Reactie gewijzigd door digifan op 16 maart 2011 08:02]

van jou weten we waar je sentimenten liggen, en een goed onderbouwd statement verwachten is ongeveer even naief als verwachten dat er morgen geen oorlog en honger meer zal zijn.

maar goed op mijn laptop (turion mk?? - single core 2.3ghz - met 2gb ram draaid ubuntu een stuk beter (inclusief betere gratische prestaties) dan onder windows vista sp1.
dus met die bar slechte laptop prestaties zal het nog wel meevallen.
Uh, niet bedoeld als laptop OS? Waarom zijn er dan aparte note/netbook images van verschillende distributies? Talloze tooltjes en how-to's om hotkeys e.d. aan de praat te krijgen? Maar iemand die Linux als één OS met één doelgroep ziet kun je toch niet echt serieus nemen.

En het feit dat linux nu nog niet veel wordt gebruikt, betekent niet dat dat in de toekomst zo blijft. Betere support voor graphics -> lagere drempel voor ontwikkelaars -> ??? -> Profit!

OT: Benieuwd of het een waarneembaar verschil oplevert (als de portage-kaboutertjes een keer wakker worden en .6.38 online gooien...)
Heb je de illusie dat Linux op dit moment überhaupt concurrerend is als laptop-OS?

In het verre oosten juist weer wel. Daar brengen ze goedkope(re) laptops uit met een opensource OS om de kosten te drukken. En als het aanslaat in een land als China b.v., welke fabriekant gaat zich dan druk maken om de kleine afzetmarkt hier in NL? Overigens zijn ze helemaal fan van Linux in China kijk maar: http://www.google.nl/#hl=...=&oq=&fp=23977e29473c63c9
Laat Asus, Sony, Dell, MSI en Toshiba dan gewoon eventjes met wat documentatie komen of zelf met linux ondersteuning voor hybride graphics komen. Geen van de merknamen doet bij mij een Linux vriendelijk belletje rinkelen. Roepen dat iets concurrerend moet blijven is wel makkelijk in dit geval: alle fabrikanten produceren Windows drivers. Microsoft hoeft dus 0,0 niets nada te doen. Linux ontwikkelaars kunnen deze code dan reverse-engineeren om te kijken hoe deze werkt om vervolgens zelf drivers te schrijven voor de kernel. Je wilt idd concurrerend blijven, maar zo is het bij voorbaat al een oneerlijke strijd.

on-topic: Ik zelf zat al een tijdje uit te kijken naar deze patch, ondanks dat deze alleen iets brengt voor terminals. Ik draai vaak builds op de achtergrond en dan is het irritant als youtube filmpjes beginnen te haperen.
Waarom? Jij wilt met Linux werken...voor hun is daar gewoon te weinig geld aan te verdienen. Dat kan je zelf toch ook wel bedenken? Het klinkt best hard als je Linux-fan bent, maar het is wel de waarheid.
Ik weet dat een aantal jaar geleden Linux-gebruikers standaard voor nVidia-kaarten kozen omdat deze een veel betere driver hadden dan ATI. Linux mag dan geen groot marktaandeel hebben, maar met even een betere driver schrijven had ATI heel wat extra GPU's kunnen verkopen.
Heel juist
Ik weet dat een aantal jaar geleden Linux-gebruikers standaard voor nVidia-kaarten kozen omdat deze een veel betere driver hadden dan ATI. Linux mag dan geen groot marktaandeel hebben, maar met even een betere driver schrijven had ATI heel wat extra GPU's kunnen verkopen.
't is een beetje kortzichtig om te zeggen dat het ontwikkelen van drivers voor linux veel werk kost. Als dit gelijk mee wordt genomen tijdens de planning en maken van de hardware net zoals bij windows drivers kost het weinig extra moeite.
De valkuil ligt in het wel of niet aanbieden van "open" drivers.
Het linux aandeel groeit meer en meer, mede door oa telefoons, waardoor fabrikanten niet langer aan de zijlijn kunnen blijven staan als ze echt mee willen doen. Broadcom heeft dat ingezien. Hun communicatie chips willen ze blijven verkopen natuurlijk, de concurrentie ligt altijd op de loer. Android, Meego etc toestellen draaien op linux en de drivers hiervoor benodigd zullen niet veel afwijken van de drivers voor de desktop architectuur.
Dat is nou juist de hele filosofie van Linux: dat de community bouwt aan het OS, onafhankelijk van de grote jongens. Je kan niet van twee walletjes eten en eerst een heel IP onvriendelijk OS opzetten en vervolgens klagen dat fabrikanten je OS niet willen ondersteunen.
Dat is meer de draai die je er zelf aan geeft, fabrikanten hebben primair de taak hun eigen hardware te ondersteunen, dat doen ze niet allemaal en omdat die markt niet helemaal gezond is is de keuze uit fabrikanten die dat wel doen beperkt.

Dat linux zulke extreem goede generieke hardware support heeft is inderdaad het gevolg van de openheid maar dat is geen excuus voor mensen die iets tegen de vrije markt hebben om dan maar te gaan roepen dat linux gebruikers en developers zelf maar ondersteuning voor hun pauper gedocumenteerde hardware moeten verzorgen.

Gelukkig zien steeds meer (grote) bedrijven in dat het onwenselijk is om slechte support te geven of alleen in de keuzescrale windows wereld actief te zijn.
Fabrikanten hebben de taak hun hardware te ondersteunen in combinatie met OSen die zij willen ondersteunen. Kiezen zij ervoor om Linux niet te ondersteunen heb je pech. Tenzij de community het dus zelf doet.

Veel hardware fabrikanten zitten mbt Linux met IP issues. Daar is omheen te werken (zoals nVidia aantoont) maar vereist een hoop mankracht. En dan komen de kosten/baten berekeningen om de hoek kijken.
Is dat echt een taak van de kernel eigenlijk? Ik had ooit iets gelezen dat Wayland dit bijvoorbeeld wel op de planning staat (toekomstige opvolger van X)

EDIT:
De linux kernel ondersteunt gewoon hybride graphics, alleen X doet dat niet. Je kan van graphische kaart switchen zonder opnieuw op te starten, maar dan moet je wel eerste X afsluiten en opnieuw in/uit loggen.

[Reactie gewijzigd door A Noniem op 15 maart 2011 19:43]

Mocht je een nvidia kaart hebben kun je evt. acpi_call methode gebruiken,
http://linux-hybrid-graphics.blogspot.com/

Ik gebruik dit met archlinux op een asus 1215n en het werkt prima. Ik moest alleen de acpi_call module opnieuw installeren na een kernel upgrade naar een nieuwe versie.
Nog even een vraagje van een potentiële toekomstige ex-windows gebruiker:
Hoe installeer ik deze update? Ga ik dan gewoon naar 'automatische updates'? Of gaat dit vanzelf?
En hoe doe ik dat op het werk?
dat hangt heel erg af van je gekozen distributie, voor ubuntu (aanrader voor beginners). zou je eens kunnen googlen naar ubuntu + kernel 2.6.38 + howto = http://ubuntuguide.net/in...-in-ubuntu-10-04-from-ppa
Gewoon wachten todat je distro uitgebracht wordt met de nieuwe kernel versie, scheelt weer een hoop gerommel ;)
Hoe installeer ik deze update?
Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je denkt dat de update noodzakelijk is? Dat is namelijk niet zo.
Stel dat je inderdaad Ubuntu draait, dan krijg je gewoon kernel updates. Binnen één versie van de distro (bijvoorbeeld Ubuntu 10.04) blijft de kernelversie meestal hetzelfde. Er worden meestal alleen veiligheidsupdates doorgevoerd. Bij een point release kan het wel zo zijn dat er nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd aan de kernel, bijvoorbeeld ondersteuning voor nieuwe hardware.

Dus alleen als je features uit de nieuwe kernel nodig hebt zou ik upgraden, als alles zo goed werkt zou ik het vooral zo laten (tenzij je wilt experimenteren natuurlijk :) )
- even gezien vanuit een window minded user is elke feature patch nieuwe kernel etc een update.. dat deze updates niet altijd uitkomen als update - waardoor jouw distro ineens niet doet wat je graag zou willen, doet daar niets aan af.

vandaar ook de link en de mogelijkheid om via een PPA deze alsnog te installeren.
dat werkt net zo veilig als een standaard update (tenminste wel voor de kernel ppa), en bied je alsnog deze mogelijkheid... je kunt natuurlijk ook wachten op 11.04 - maar als het kan bied ik normaal mensen liever de tip om bij een LTS te blijven.

dus als je inderdaad ubuntu gebruikt en je wilt deze feature 'update' dan is dat prima mogelijk.
Zoals eerder al door mpve gezegd:

De nieuwste Ubuntu 11.04 Alpha 3 installeren.

En wat bedoel je met "op het werk"?

[Reactie gewijzigd door riffey#4 op 15 maart 2011 17:02]

Zoals eerder al door mpve gezegd:

De nieuwste Ubuntu 11.04 Alpha 3 installeren.

En wat bedoel je met "op het werk"?
Het installeren van een Alpha is altijd ten zeerste af te raden als je je machine ook serieus gebruikt.
Een Alpha versie is voor test doeleinden.
Een doorgewinterde Linux user weet wel waar de schoen wringt dus die zal het niet zo uitmaken.
Als je iemand (a.s. linux gebruiker) een goede Linux ervaring wil aanbieden is dat in ieder geval niet middels de Alpha versies.
De 10.04 LTS of 10.10 stabiele versies zijn beter geschikt. Bovendien zou ik de Live CD versies aanraden om eens te kijken. Je kunt via de Live CD en een 8Gb (snelle) USB-stick ook een Live versie maken met een "persistent" partitie welke je instellingen onthoud.
Als dan alles bevalt kunnen ze altijd Linux nog eens echt installeren
Voor een beginner zou ik niet aanraden om met een onstabiele versie te gaan werken. Er word vanzelf een keer geüpdate.
De wonder patch is meerdere malen gepresenteerd in video's. Het effect was duidelijk te zien. Goede ontwikkelingen weer. Keep up the good work :Y)
Heb je een link naar die video's? Ik zou het ook wel eens willen zien.
2.6.38 wordt nog als 'mainline' aangegeven. De laatste stable is 2.6.37.4.

Zelf draai ik overigens al een paar weken 2.6.38-5, maar ik merk bar weinig van de 'Wonder Patch', of misschien is dit in deze versie nog niet (geheel) doorgevoerd.
Zelf draai ik overigens al een paar weken 2.6.38-5, maar ik merk bar weinig van de 'Wonder Patch', of misschien is dit in deze versie nog niet (geheel) doorgevoerd.
volgens mij merk je die latency vooral als je X11 op je Linux bak draait icm OpenGL / Hardware 3D.
En belangrijker nog: veel dingen tegelijk.
mainline = de huidige stable. Lijkt op het woord "mainstream"...
Als linux fan vind ik dit erg mooi om te lezen. Ook erg fijn dat er verbeterde wifi drivers zijn toegevoegd. Hoop dat mijn ralink crapding met de nieuwe kernel WEL met wpa enterprise netwerken overweg kan.

Anyhow, ben benieuwd naar de snelheidswinst die ik ga merken op mijn PC. Heb tijdje terug al herinstallatie gedaan en ipv KDE draai ik nu E17 als window manager. Dit scheelde al een hoop. Mijn PC wordt dus nog 'sneller' zonder dat ik mijn hardware heb hoeven upgraden :*)
ik heb van e17 altijd gevonden dat het maar erg beperkt was, daarom gebruikte ik tot nu toe altijd gnome - minder mooi maar vaak iets minder zwaar dan kde. maar nu xfce zich is gaan gedragen als een soort gnome-lite begint dit ook steeds meer een waardig alternatief voor de desktop te worden, zeker sinds 4.8 (als het goed is straks ook te vinden in xubuntu 11.04 ) beloofd dit een grote sprong voorwaarts,