Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

LG heeft vier monitoren aangekondigd die van een ips-paneel en led-backlight zijn voorzien. Drie ervan zijn bedoeld voor de consumentenmarkt, terwijl de IPS231P een professionele monitor is. Prijzen en releasedata zijn nog niet bekend.

LG had al langer monitoren met ips-panelen in zijn productgamma, maar dit zijn de eerste die daarnaast ook led-backlight hebben in plaats van ccfl-technologie. Gezien de geringe dikte van de monitoren, 19,5mm, lijkt het erop dat LG edge-lit led-backlight gebruikt, maar het bedrijf heeft dit niet gespecificeerd. Ips-panelen hebben een grotere kijkhoek dan de tn-panelen die normaal gesproken in monitoren worden gebruikt.

Het kleinste model, de IPS206T-monitor, heeft een 20"-scherm met een resolutie van 1600 bij 900 pixels en heeft aansluitingen voor vga en dvi-d. De IPS226V en IPS236V hebben een lcd met een beelddiagonaal van respectievelijk 21,5" en 23". Beide hebben full hd-resolutie en als extra een hdmi-aansluiting. Ook het professionele model heeft een 23"-lcd met 1920 bij 1080 pixels, maar dat model heeft uitgebreide instelmogelijkheden voor een optimale kijkhoek en heeft als extra een audio-ingang en twee 1W-speakers. Vreemd genoeg ontbreekt de hdmi-aansluiting bij de IPS231P.

De vier ips-monitoren hebben volgens de fabrikant een g2g-responstijd van 6ms, een contrastratio van 5.000.000:1 en een helderheid van 250cd/m2. Het is nog niet bekend wanneer de schermen leverbaar zijn en wat de adviesprijzen zullen zijn.

EigenschapIPS206TIPS226VIPS236VIPS231P
Beelddiagonaal 20" 21,5" 23" 23"
Resolutie 1600x900 1920x1080 1920x1080 1920x1080
Responstijd (g2g) 6ms
Contrastratio 5.000.000:1
Helderheid 250cd/m2
Kijkhoek 178°/178°
Aansluitingen  vga, dvi-d
 vga, dvi-d, hdmi
 vga, dvi-d, hdmi
 vga, dvi-d, audio
Verstelbaarheid  n.v.t.  n.v.t.  n.v.t. hoogte, kantelen, draaien, roteren naar portretstand
 Speakers  n.v.t.  n.v.t.  n.v.t.  2x1W

LG IPS-monitoren led-backlight IFA

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Allemaal 16:9 resoluties, dat is jammer. 16:10 is voor PCmonitoren gewoon zoveel lekkerder, je hebt breedte genoeg, alleen hoogte is wat weinig.

Verder wel leuke monitoren, de prijzen zullen wel niet echt laag liggen met een IPSpaneel erin, maar zoals mensen met een IPSmonitor weten is dit zeker wel de moeite waard.
Ja dit is precies wat ik dacht... Damn, we zijn zover gekomen dat we TERUG gaan in resolutie (van 1920*1200 naar 1080p) omdat de industrie vindt dat blijkbaar alles tegenwoordig breedbeeld is? Wat een onzin!

Zucht, ik zoek al een tijd naar een 16:10 scherm, en had hoop dat er in de toekomst nog high end modellen zullen komen met die resolutie verhouding. Maar nee, nu eindelijk betaalbare IPS panelen met LED verlichting op de markt komen, moeten we het doen met een lagere pixel dichtheid. *grmbl* :(
Zo gaat het continue. Aantal jaren geleden was alles 4:3 en had je plenty 1600x1200 beeldschermen in het duurdere segment. Nu is dat 1600x900 geworden dat is toch ff 300 pixels minder in de hoogte...
Je vergeet de ideale tussenstap, die ook een tijd leverbaar was maar nu dus helaas minder: 1920*1200. Ik gebruik nu 1600*1200 en wil er zeker niet op achteruit gaan. Die tussenstap was dus ideaal geweest ware het niet dat ik het nog een tijdje met 1600*1200 ga doen. Dat kan dus nog leuk worden als daar een vervanger voor moet komen |:(
De industrie kijkt naar de goedkoopste oplossing en dat is dus 16:9
zelf heb ik de pricewatch: HP ZR24w welke wel 16:10 is. Deze bevat ook alle mogelijkheden om te verstellen etc. 24" welliswaar, maar hij is maar net 2cm hoger dan mijn 5:4 19" (ter vergelijking)

6ms g2g merk je echt niets van bij IPS panelen. heb zelf 4ms en 2ms bij TN panelen ter vergelijking, maar speel mn spellen en kijk mn films liever op de 6ms IPS paneel, zonder enkele twijfel.

en TN panelen zijn zoals hierboven genoemd geoptimaliseerd voor de positie waarin ze verkocht worden. Bij een laptop scherm merk je dat snel als je het scherm te ver open klapt en je dus vanaf de onderkant er tegen aan kijkt.

Ik vind deze schermen van LG erg mooi, ook ik ben benieuwd naar de prijs :)
Het grote nadeel is het energieverbruik, 85 watt voor de HP, terwijl een even grote LED-monitor rond de 30 zit.
Precies om die reden werk ik op dit moment op een Samsung SyncMaster 910T (PVA, pivot en 1280x1024). In gedraaide stand dus verhouding 4:5, met prima kleuren/kijkhoek, detail en daardoor probleemloos 8 uur per dag te gebruiken zonder last te krijgen van hoofdpijn/zere ogen/etc. Perfect voor zakelijk gebruik.
Ik vind het ergens wel vreemd dat het professionele model een FullHD resolutie heeft en niet zoals een professional volgens mij graag ziet: 1900x1200.
Helemaal mee eens. (het is trouwens 1920x1200)

Een van de weinige mooie en betaalbare monitor in dit kader is de HP ZR24w.
Ja die heb ik ook, het grote voordeel van deze is dat hij met 5 tl balken 400 cd/m haalt, en dat heb je echt wel nodig in een normaal verlichte omgeving.
Het nadeel van deze led schermen is dat ze niet zo hoog komen.
Met 400 cd/m moet je ofwel de brightness serieus terugschroeven, ofwel een zonnebril opzetten. Er is een reden waarom na al die jaren aan ontwikkelingen met LCD-panelen er geen (spectaculaire) stijging in cd-waarden is...
Dat is jouw mening, mijn ervaring is toch anders, overdag gebruik ik hem gewoon 100% zonder zonnebril., en 's avonds 0%.
Dus ik heb ik ieder geval de keuze.
En straks met 3d schermen heb je het al helemaal nodig.
En zelfs dan is het nog te weinig als de zon in mijn kamer schijnt, dan kan je de zwartwaardes minder goed onderscheiden.
En overdag met de gordijnen dicht is ook niet leuk hoor.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 10 september 2010 14:55]

Als je echt zo serieus bezig bent op je scherm dat je overdag de zwartwaardes nog goed moet kunnen onderscheiden zie je toch hopelijk ook wel in dat je dan misschien wat maatregelen moet treffen om je monitor in een goede positie neer te zetten. Bijvoorbeeld in een spaarzaam verlichte kamer of met een 'hoes' om je scherm.

In de volle zon of met teveel licht kun je nog zo'n fel scherm hebben, het zal altijd lastig zijn om de kleuren 'optimaal' te bekijken lijkt me
ik heb ook een zr24w, en je hebt gelijk, imho. de brightness staat bij mij altijd op 0, en
dan is-ie soms nog te licht. het is ook een vaker gehoorde klacht over deze monitor. verder prima ding, en ips ftw.
Je kan natuurlijk de brightness ook softwarematig lager zetten, of (kost geld) de monitor calibreren, zoals in de review op tftcentral.

Wel een nadeel van die monitor is dat ie geen hdmi aansluiting heeft, een vreemde beslissing van HP. Op vga zit volgens mij niemand meer te wachten, dus ze hadden beter in plaats daar van een hdmi connector kunnen zetten.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 11 september 2010 21:40]

Ik mag hopen dat er geen 5 complete TL-balken inzitten, maar alleen maar 5 TL (eigenlijk CCFL) -buisjes.
Het zijn dan ook 16X9 en geen 16X10 verhoudingen voor deze modellen he.
En dat is nou precies wat Tiguan en mij ook verbaast. Voor consumentenspul kan ik me voorstellen dat ze gewoon TV-panelen gebruiken, maar een professioneel apparaat mag best iets meer kosten en dus ook iets meer kunnen (tonen).
Roteren naar portretstand is een mooie functie, ik mis dat af en toe op mijn 24 inch flatron. Verder is 1080p op een 21.5 inch display ook wel nice.
Het probleem is dat letters erg onscherp worden bij het roteren. Ik kan mijn PVA-scherm roteren maar gebruik het om die reden nooit.
Ik denk dat dat voor een deel op te lossen is door (in Windows) ClearType uit te schakelen. ClearType gaat er namelijk vanuit dat je rood-groen-blauw subpixels op een bepaalde manier ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn, wat bij een verticale oriŽntatie ineens anders is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ClearType

Zelf vind ik de portretstand van mijn Samsung 2443BW irritant omdat ik het gevoel heb dat de kijkhoek geoptimaliseerd is voor horizontaal gebruik. Als ik precies voor de monitor zit heb ik er geen problemen mee, maar als ik mijn hoofd iets verplaats zien de kleuren er ineens heel anders uit.
Zelf vind ik de portretstand van mijn Samsung 2443BW irritant omdat ik het gevoel heb dat de kijkhoek geoptimaliseerd is voor horizontaal gebruik. Als ik precies voor de monitor zit heb ik er geen problemen mee, maar als ik mijn hoofd iets verplaats zien de kleuren er ineens heel anders uit.
Maar die Samsung heeft ook een TNpaneel, en daar gaat dat inderdaad vrij brak mee. Als je die roteert heb je gelijk verstoorde kleuren. IPSpanelen hebben dat probleem niet. Ik heb er zelf eentje aan een wallmount gehad, die ik gewoon in iedere hoek kon draaien, zelfs ondersteboven kon hangen, zonder dat het ook maar enig effect op de kleuren had. Sindsdien wil ik alleen nog maar IPS eigenlijk, en zeker als je wil pivotten is een monitor met flinke kijkhoek verstandig.
Dat is dan ook precies de reden waarom TN panelen ongeschikt zijn voor pivot functies. Dat gaat alleen deftig met IPS of PVA schermen.
Wat dat betreft heeft LG het begrepen als ik het tabelletje hierboven eens bekijk. ;)

edit: typos

[Reactie gewijzigd door Munters op 10 september 2010 14:59]

gaat ook prima op mijn LG 24" MVA scherm met cleartype aan
Zit hier al wel een tijdje op te wachten! Tegenwoordig worden bijna alle monitoren met TN-panelen gemaakt. Eindelijk een echt beeldscherm voor fotobewerking!
Zal uiteraard wel aan de prijs zijn. Ze zijn nog niet bekend maar ik schat dat er toch wel rond de 500 euro voor moet worden neergelegd voor de 23" versie.
Waarom denkt iedereen dat ze zo duur zijn? Adviesprijs max 350 euro, straatprijs max 300. Kijk maar in de pricewatch.
Als je echt plezier wilt neem je gewoon een 30 inch, vergeet niet een monitor gaat wel een paar jaar mee.
Als je dat teveel vind ga dan niet voor deze maar een 24 inch 1920x1200 dat is nog net niet te klein.
LOL.. ben je blind ofzo? maargoed ik ga ook liever voor groot, maar dan wel voor 2 schermen, en 2x30" is toch echt overkill, het neemt wel erg veel ruimte op je desk in.. En nee 1 groot en 1 klein scherm vindt ik persoonlijk echt niet fijn..
hee, maar voor ieders wat wil zullen we maar zeggen..
Heb je dan 2 IPS schermen nodig?
Je kunt ook een el cheapo TN dingetje naast je 23" zetten.
Het probleem daarmee is dat je het ' TN dingetje' dan recht voor je neus moet hebben en het VA- of IPS-paneel schuin voor je. Dat is natuurlijk zonde.
Tegenwoordig worden bijna alle monitoren met TN-panelen gemaakt.
"Tegenwoordig" zie je juist steeds meer IPS. De technologie om het te maken is goedkoper geworden en apparaten als de iPad helpen ook mee om IPS meer in de picture bij het grote publiek te brengen.

En duur? Valt wel mee. Zoals ik al zei, het wordt steeds goedkoper. Een blik in de pricewatch laat zien dat de goedkoopste ips 1920x1200 monitor rond de 350 euro ligt. De meeste hiervan zijn 24 inch modellen. Kijk je naar full HD, dan kun je zelfs nog 100 euro lager gaan, al zijn dat meestal wel 23 inch modellen.

Een handige reviewsite is tftcentral.
Ben benieuwd naar de prijzen. Heb nu al jaren een IPS scherm en wil nooit meer anders. De Kleurechteheid en kijkhoeken zijn zooveel beter dan van een TN scherm....helaas wel duur.

Ook nette response tijden ... volgens mij heeft mijn Dell 2005FPW (volgens de opgave) 12ms. Nooit last van lag gehad.
Off-topic:
Heb hetzelfde scherm, gebruik het al jaren intensief (zelfs voor games af en toe)
Nergens last van, werkt goed, fantastisch!
Prijs is inderdaad een nadeel maar zover gaat deze al goed lang mee.

On-topic:
Jammer dat er geen verbruik bij staat van de schermen.
Kan alleen dit vinden voor de geÔnteresseerde.

The LED backlight helps LG reduce the depth to just 19.5 mm and the energy consumption has been decreased by 27 %
Die resoluties op de laatste 23inch vindt ik echt dramatisch. 1920x1200 is toch wel het minimale voor de zakelijke markt. 1920x1080 verhouding is gewoon niet prettig werken, voor films is het leuk maar exel sheets, foto bewerking, cad werk kom je gewoon wat pixels tekort.
Aan die afwijkende TV resoluties voor pc beeldschermen irriteer ik me het laatste jaar ook al heel erg... Een nieuw 23" of 24" scherm met gewoon 1920x1200 resolutie is steeds moeilijker te vinden.

Het zal wel met marketing en productiekosten te maken hebben. Op deze manier kunnen ze in hetzelfde fabricageproces zowel TV schermen als PC schermen produceren... Plus dat de marketing jongens weer stickertjes met FULL HD of 1080p gold kunnen plakken op een product die daar grotendeels niet voor bedoeld is.

Al helemaal als je praat over een IPS paneel, deze zijn juist bedoeld voor mensen die foto's aan het bewerken zijn, drukwerk moeten voorbereiden etc... waarom dan deze resolutie? die mensen schreeuwen al jaren om meer pixels... ik snap het niet...

Ik vind het design ook wel een beetje van samsung gejat, dat glazen voetje en die doorzichtige rand... Ach ja, beter goed gejat dan slecht bedacht...

[Reactie gewijzigd door p3pz0r op 10 september 2010 13:59]

Aargh... Komt er een betrekkelijk goedkoop merk met dergelijke panels + backlight, zijn de verhoudingen wťťr 16:9...

Snappen ze daar nou niet dat professionals liever 16:10 willen, en daar graag extra voor willen betalen? :(
Je hoeft ze niet te kopen, genoeg alternatieven hoor, zoals 30 inch.
Leuk als je niet in iemands portomee in hoeft te kijken. Het verschil in prijs tussen 24 en 30 inch is wel heel groot als in bijna 3x.

Ten tweede mis je het algemene punt wat iedereen aan kaart en dat is dat ze voor 24" amper meer 1920x1200 panelen uitbrengen terwijl ze wel voor pva/ips panelen gaan. Het vreemdste van dit allemaal is dat iedereen die juist de pva/ips panelen prefereerd juist liever een 16:10 scherm heeft dan een 16:9 scherm.

Ik vind persoonlijk 24" genoeg ik hoef geen 30" ik heb liever 24" dual monitor.
Nee ik wil ook echt een 30 inch monitor op mijn bureau. Krijg ik er dan direct een extra zorgverzekering erbij voor mijn nekklachten die ik dan oploop :P.
Waarom zou je nekklachten oplopen met een 30"? Als je het ding gewoon op de juiste afstand zet dan heb je daar echt geen last van hoor. Ik werk nu al ruim 2 jaar met zo'n ding en heb nog nooit het idee gehad dat het ding te groot was.
wat heeft 30" voor zin als je deze op een grotere afstand moet neerzetten waardoor je dan net zo goed weer 24" kunt gebruiken.. Vergeet niet dat in veel kantoren gewoonweg niet de ruimte is om zulke grote schermen neer te zetten (ivm afstand tot zitplaats)..
Je hebt meer ruimte op je scherm.
En ik zit net zo ver van m'n 24" af als van m'n 30", dus het is geen grotere afstand, ik zie gewoon meer scherm.
Nee ik wil ook echt een 30 inch monitor op mijn bureau. Krijg ik er dan direct een extra zorgverzekering erbij voor mijn nekklachten die ik dan oploop :P.
Duidelijk nooit zelf een 30 inch geprobeerd. Nekklachten is echt totale onzin.
wat heeft 30" voor zin als je nog steeds dezelfde resolutie hebt...
Niks zelfde resolutie, gewoon lekker 2560x1600!
Dat is juist geen alternatief. Jij doet nu net UPC na.
Dell heeft ook onlangs budget (niet echt) IPS monitoren uitgebracht maar deze had geen LED backlight en had last van bleeding.

Verschil zie je direct tussen IPS en TN je moet maar een keer in Mediamarkt gaan vergelijken tss. iMac's en gewone pc's.

Ik hoop dat de prijs toch een beetje redelijk is deze van dell zijn 300 a 350 €.
Op zich mooie schermen maar ze zullen niet al te goedkoop zijn en ik mis eigenlijk een DisplayPort aansluiting
wat een frut resoluties weer, waar is de tijd gebleven dat 15" 1600x1200 waren, nu red een 23" dat niet eens meer verticaal...
1600x1200 @ 15" ? Ik denk niet dat dat LCD was, maar eerder CRT...
Het was een lcd scherm in een dell laptop (bouwjaar 2001 of 2002). De techniek is er dus al heel lang om scherpere schermen te maken, maar blijkbaar verkoopt de term full HD beter, dan hogere 'echte' specificaties.

Toegegeven, dit zal voor de gewone gebruiker minder uitmaken, maar voor een tweaker/developer zijn die paar extra pixels in de hoogte zeer welkom in bijvoorbeeld visual studio of andere IDE's
Sony brengt nog steeds Vaio Z-laptops uit met 1080p op 13,1". De techniek is er gewoon dus. Ik vind het ook jammer dat we qua resolutie zijn blijven steken op 1920*1080, al is het beter dan de overvloed van 1680*1050 monitoren die we eerst hadden.
Hopelijk komt er met de OLED schermen ook positieve verandering in de DPI.
CRT al helemaal niet. Sowieso is dat op 15" onhandig klein. Zelfs 1280*1024 is bij zo'n klein schermpje al redelijk overkill. Ik gebruik die 1600*1200 resolutie momenteel op een van de beste 21" CRT's die ooit gemaakt is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True