Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Sony heeft een nieuwe serie, kleine Alpha-camera's aangekondigd. De Alpha A55 en A33 zijn uitgerust met een nieuw, gepatenteerd af-systeem en hebben allebei een nieuwe beeldsensor. Ook introduceert Sony de Alpha A580-dslr.

Het nieuwe af-systeem, door Sony gepatenteerd en Translucent Mirror-technologie gedoopt, is de meest onderscheidende feature van de nieuwe Alpha A55 en A33. Hierbij is een vaste spiegel geplaatst die het grootste deel van het licht onveranderd op de beeldsensor laat vallen en een klein gedeelte weerkaatst naar een schuin naar boven geplaatste af-sensor.

Het voordeel is onder meer dat fasedetectie-af mogelijk is bij live view en video-opnames, zodat snel continu kan worden scherpgesteld. Conventionele dslr's maken hiervoor gebruik van tragere contrastdetectie-af. Ook hoeft de spiegel niet meer op- en neer te klappen voor het nemen van een foto, waardoor de camera sneller en kleiner kan zijn. Zo kan de A55 zonder tussentijds scherpstellen maximaal tien foto's per seconde nemen, tegenover zeven voor de A33.

Sony heeft de A55 en A33 voorzien van nieuwe Exmor APS HD CMOS-beeldsensors. De A55 heeft 16,2 megapixels, terwijl de sensor in de A33 14,2 megapixels heeft. Het iso-bereik van deze beeldsensors loopt van iso 100 tot en met iso 12.800. Door middel van multi-frame-ruisreductie is dit bereik uit te breiden naar iso 25.600. Ook hebben de twee camera's een 3d-panorama- en een Auto HDR-functie ingebouwd, en is 1080i-video op te nemen.

De twee dlsr's hebben daarnaast een 3"-vga-display, dat net als bij de Nikon D5000 naar beneden kan openklappen en draaibaar is, terwijl net als bij de Lumix G-serie en de NX10 van Samsung gebruik wordt gemaakt van een evf. Deze Tru-Finder-zoeker heeft bij de A55 en de A33 een resolutie van 1,15 miljoen subpixels. De A55 is als extra voorzien van gps voor het geografisch vastleggen van fotolocaties.

De A33 heeft een adviesprijs van 650 euro voor alleen de body en is vanaf september leverbaar. De A55 is eveneens vanaf september verkrijgbaar voor een adviesprijs van 750 euro. De twee camera's worden onder meer ook als kit in combinatie met de 18-55mm-lens verkocht.

Sony Alpha A55

De Alpha A580 wordt boven de huidige A550 gepositioneerd. Nieuw zijn de beeldsensor met 16,2 megapixels, die ook bij de Alpha A55 is terug te vinden, de toevoeging van een filmknop en het naar voren verplaatsen van de iso- en de drive-modusknop voor een betere bereikbaarheid met de wijsvinger. Die bereikbaarheid was een punt van kritiek op de huidige Alpha A550, A500 en de door Tweakers.net geteste A450.

Net als bij de overige Sony-dslr's worden ongewenste trillingen gecompenseerd door contrabewegingen van de sensor, door Sony SteadyShot Inside genaamd, en net als bij de A55 en A33, en de NEX-camera's van Sony is in 1080i video op te nemen. De Alpha A580 is vanaf september te koop voor een adviesprijs van 800 euro.

[update]: Sony kondigde bij het persevent in EuroDisney, waarbij Tweakers.net aanwezig was, ook de A560 aan. Deze is behalve de beeldsensor met 14,2 megapixels identiek aan de A580 en heeft een adviesprijs van 650 euro. Hoewel de A560 wel is aangekondigd, is de nieuwe camera pas vanaf maart 2011 (!) leverbaar.

Sony Alpha A560

SpecificatiesA55A33A580
Beeldsensor Exmor APS HD CMOS
Resolutie
(in megapixels)
16,2 14,2 16,2
Iso-bereik iso 100-12.800 (uitbreidbaar naar iso 25.600)
Lensbevesting Alpha-mount
Zoeker 
elektronisch
optisch, pentamirror
Zoekerinfo 1,15 miljoen subpixels 0,95%-dekking, 0,8x-vergroting
Af-systeem 15 af-punten
15 af-punten (11 af-punten bij gebruik optische zoeker)
Snelheid(maximaal) tot 10fps
tot 7fps
tot 7fps
 
Video avchd: 1920x1080i
(59,94i opname, 29,97p sensoruitvoer, 17Mbps-bitrate)
mp4: 1440x1080
(29,97fps, 12Mbps-bitrate), 640x480 (29,97fps, 3Mbps)
Lcd 
3", 921.000 subpixels, kantel- en draaibaar
3", 921.000 subpixels, kantelbaar   
Afmetingen 124,4x92,84,7mm 137x104x84mm
Gewicht
(excl. accu en geheugenkaart)
441g 433g
599g

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Ik kan me goed voorstellen dat focussen een stuk slechter gaat als je maar een klein deel van het licht op de sensoren laat vallen. Er moet een situatie zijn waarin een klap spiegel systeem nog wel kan focussen en deze jongen niet meer (als de sensoren vergelijkbaar zijn) ik benieuwd naar die situatie.

Maw: Hoeveel % van het licht laat deze spiegel door naar de sensor?

Edit: dppreview:
According to Sony, it allows 70% of the light that strikes it straight through to the 16.2MP CMOS imaging sensor. The remaining 30% is reflected upwards to a large 15-point phase detection AF array.
Dat betekend dat ja altijd 1/3 stop minder licht doorlaat, dit kan je natuurlijk alleen vergelijken met dezelfde camera met een klap spiegel maar je doet wel concessies in termen van belichtingstijd. Daarbij moet je focus systeem het met 1/3e van het licht doen wat betekend dat vergeleken met een klapspiegel deze camera een stuk sneller focus problemen krijgt (een klap spieel systeem kan nog functioneren met 3 keer minder licht).
Let wel op dat je dit niet zomaar met andere camera's kan vergelijken, het kan zijn dat Sony enorm goede af-sensoren heeft ontwikkeld.

Je betaald dus met een 30% langere belichtingstijd en daarvoor krijg je livepreview met snelle focus, filmen met autofocus en een hele hoge burst snelheid. Geen hele slechte deal imo.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 24 augustus 2010 10:04]

dat is natuurlijk niet waar,

als je goed naar je gewone (d)slr kijkt, dan zie je dat ook daar het licht dat je gebruikt om te focussen door de grote spiegel heen gaat (die is in een klein rechthoekje in het midden dus doorschijnend), en via een tweede spiegeltje omlaag gaat naar de autofocussensoren.

dus bij een gewone (d)slr gebruik je maar een heel klein deel van het licht om te focussen. Wellicht kan dat bij de sony's nog meer zijn, omdat je de hele spiegel kan gebruiken in plaats van maar een klein deel ervan (de viewfinder gebruikt gok ik gewoon het licht dat door de spiegel heen op de sensor valt).

dus ja, minder licht voor de sensor, en nee, niet minder licht voor het autofocussysteem.
"Je betaald dus met een 30% langere belichtingstijd"

Je hebt maar 2/3 van het licht op de sensor i.p.v. 3/3 en dus een 50% langere belichtingstijd nodig om weer op hetzeldfe licht uit te komen.
Je betaald dus met een 30% langere belichtingstijd en daarvoor krijg je livepreview met snelle focus, filmen met autofocus en een hele hoge burst snelheid. Geen hele slechte deal imo.
Even kijken.

- Liveview met snelle AF - verandert niets aan de kwaliteit van je foto's
- Filmen met autofocus - verandert niets aan de kwaliteit van je foto's
- Hele hoge burst snelheid - zou je in uitzonderlijke situaties juist die ene foto kunnen opleveren en verbetert dus indirect in sommige gevallen de kwaliteit van je foto's
- 30% lichtverlies - verandert nogal wat aan de kwaliteit van je foto's
- elektronische zoeker - zorgt ervoor dat je minder goed compositie kan bepalen, dus zorgt indirect voor mindere kwaliteit foto's

Nah... Leuk geprobeerd van Sony, goed van ze om te innoveren, maar hier krijgen we dus vooral minder goede foto's van. De camera is voor mij het gereedschap dat mij moet helpen zo goed mogelijk foto's te maken. Deze camera kan dat zo te zien minder goed. Dus: fail.
Klopt niet. Overdag kan het wel eens zijn dat je teveel licht hebt, dat je niet met scherptediepte kunt spelen omdat je te ver moet diafragmeren om overbelichting te voorkomen. Pro's gebruiken in zo'n geval een neutraal grijsfilter. 30% minder licht heeft dan geen enkel negatief effect op de kwaliteit.

Jammer van deze al te kort door de bocht conclusie...
Waar jij het over hebt is een héél specifiek geval, waarbij je én echt een heel zonnige dag moet hebben én juist zo moet staan dat je niet met je rug naar de zon kan gaan staat én heel weinig scherptediepte nodig hebt.

Liever zelf te bepalen wanneer ik minder licht wil hebben, dan permanent 30% minder.
Er zijn duizenden mensen, D-SLR kopers, die bewust kiezen voor 80% minder licht op de sensor. Die kopen een 18-270 mm megazoom.

Is dat een probleem? Ja en nee. Ja, een camera heeft licht nodig. Nee, sensoren worden beter, stabilisatie is standaard tegenwoordig, en gemak mag wat kosten.

Koop een goede, lichtsterke, lens, en je merkt niet dat je 30% lichtverlies hebt.
Ik zie het niet echt als een vooruitgang.

De spiegel hoeft niet te bewegen, dus je zou verwachten dat ie dunner is. Nee dus, de spiegel kan nog altijd naar bovenklappen voor sensor cleaning: mirrorupdown.gif (nog vreemder, want het heeft toch al een anti-dust system).

In de plaats krijg je minder licht en geen optische viewfinder.

Voor de snelheid moet je het ook niet doen, want je moet je sluitertijd deels compenseren door 30% minder licht.
Zelfs al zou de spiegel niet wegklappen, je zit met de A-mount en de minimum afstand die nodig om deze lenzen passend te houden. M.a.w. de enige echte winst is dan nog te boeken achter de sensor en daar zit sowieso niet zoveel ruimte.

Even wat voordelen die je over het hoofd ziet:
- behoud van fase detectie autofocus voor live view (van de hoofdsensor) en video
- makkelijker hogere fps te behalen (minder bewegende delen)
- geen korte onderbreking van AF zoals bij een DSLR op het moment dat de spiegel klapt
- geen mirror klap die beweging in foto's kan veroorzaken
- stiller
- minder delen onderhevig aan slijtage


Overigens hoef je niets te compenseren voor de 30% verlies van licht, dat doet de camera ongemerkt (zij het uiteraard met ruiswaarden vergelijkbaar met ongeveer een halve stop hogere ISO).

Uiteraard heeft een EVF nadelen t.o.v. een OVF (refresh snelheid, lag, regenboog effect in het geval van de Sony versie). Daar staan ook voordelen tegenover. Onnoemelijk veel info direct voorhanden, inclusief overlays, on the fly beoordelen en aanpassen witbalans zonder weg te hoeven kijken van de zoeker, groot, 100% dekking van het hele frame, inzoomen voor scherpstellen op pixelniveau van de sensor, t.o.v. de overige DSLR's met stabilisatie in de body het voordeel van een gestabiliseerde weergave in zoeker (en LCD), etc etc.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 24 augustus 2010 14:46]

Het zou dus bv ook mogelijk zijn om ipv de rule of thirds, de diagonaal methode-verdeling op je EVF te laten zien?
Yep, komt zelfs voorbij in deze videopresentatie:
http://www.youtube.com/watch?v=eKwLICLPUoY
Ik denk dan ook dat het qua vooruitgang een keer ophoud: je kunt niet meer licht "maken".

Er zijn zoveel mensen die roepen "bah werk jij nog met zo'n spiegeltje?" en denken dat het ouderwets is.
Technisch en natuurkundig gezien zit je aan een limiet, je kunt niet met hetzelfde licht nog sneller focussen en een helder optisch oculair houden.
Niets is perfect, maar we zijn damn close.

Er valt juist vooruitgang te boeken bij o.a. de sensor: minder ruis, meer megapixels (mits je beter bijpassend glaswerk gebruikt), nieuwe lensontwerpen (voor andere kleur-rendering of bokeh werking), stevigere shutter, direct HDR shooting, etc.
Ja, op korte termijn lever je iets in. Op de langere termijn is het een vooruitgang. Omdat de beeldchips steeds beter worden (minder ruis) kan het signaal versterkt worden zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Daarmee maak je die 30% goed. Daarna houd je de voordelen van het niet hoeven opklappen over. Vergelijk het met opschakelen in een auto: even geen gas geven, korte terugval van het aantal toeren, maar daarna een betere uitgangspositie om hogere snelheid te bereiken.
@Jan-Pieter:
Ik zie het niet echt als een vooruitgang...
Dit is een nieuwe ontwikkeling, innovatie, en het is versie 1. Versie 2 zal beter worden versie 3 nog weer beter, enzovoort. Vooral de eerste verbeterstappen zullen grote stappen zijn.

Canon zit aan versie 100 van het klassieke D-SLR ontwerp. Versie 101, die binnenkort uitkomt, zal beter zijn, maar slechts marginaal. Hier valt geen winst meer te behalen.

Sony gooit het over een andere boeg. Door anders er tegenaan te kijken gaan sommige dingen meteen al beter, voor andere dingen (je "verliest" 30% van het licht) moet je tot versie 3 of 4 wachten totdat het verschil met de klassieke methode voor de professional verwaarloosbaar is. Sensoren zijn momenteel zo goed, dat mogelijke kwaliteitsverschillen voor de amateur nu al te verwaarlozen zijn.
...Voor de snelheid moet je het ook niet doen, want je moet je sluitertijd deels compenseren door 30% minder licht.
Dat slaat nergens op. Je haalt 'shutter lag' (ontspanvertraging) en belichtingstijd door elkaar. De shutter lag is minder, en die is meer bepalend voor de snelheid van de camera (met sport en seriefoto's) dan de belichtingstijd.
Dat slaat nergens op. Je haalt 'shutter lag' (ontspanvertraging) en belichtingstijd door elkaar. De shutter lag is minder, en die is meer bepalend voor de snelheid van de camera (met sport en seriefoto's) dan de belichtingstijd.
Ik bedoelde dat degene die snelle objecten fotograferen ook veel licht willen, aangezien je werkt met snelbewegende objecten die je wilt freezen met snelle sluitertijden.
Door het verwijderen van de spiegel gaat dus de shutter lag naar beneden, maar stijgt de belichtingstijd met 1/3 stop. (10 foto's snel achtereen, maar één voor één wazig is niet echt vooruitgang)
Gebruik een lichtstertke lens, de CMOS sensoren van nu zijn beter dan de CCD's uit het verleden, de nadelen vallen mee!
Bij dpreview.com zijn ze extra vroeg opgestaan, en trakteren ons op deze review van de A55.
Opzich wel een brute camera, maar... Sony heeft gezegd dat ze pas een DSLR met video zouden uitbrengen als ze camcorder functionaliteit kunnen bieden.

Ik moet zeggen dat ik in dat opzicht deze camcorder wel heel erg magertjes vind. Waarom geen 1080p? Waarom max 10 minuten filmen met SuperSteadyShot aan. Waarom mono audio? Etc. etc.

@JC Penhoat
Dat maakt het wat mij betreft niet goed. Als je kijkt naar bijvoorbeeld een compact camera als de HX5 die ik zelf heb, deze neemt iig nog stereo geluid op. En deze cam heeft niet de beperking dat je max 10 minuten kan filmen met steadyshot. Dan is deze 'top' hybride cam wel wat magertjes. Sony kennende zullen ze ook niet veel verbeteren aan deze cam met firmware updates vrees ik.

[Reactie gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 24 augustus 2010 10:16]

Overigens is het geen 1080i maar 1080p verpakt in een 1080i-wrapper. Reden is dat zowel deze als de Sony NEX (3/5 en VG-10) in 1080p 25fps opnemen (of 30 fps als je in de USA koopt) en dit klopt niet met de AVCHD standaard. Sony verpakt dit bestand dus alsof het een 1080 50i/60i bestand is zodat het weer klopt met de standaard. De werkelijke opname is echter in 25p/30p en programma's als Final Cut Pro zien dit netjes en zullen het ook als zo behandelen.

Sony doet dit blijkbaar om te zorgen dat je geen problemen krijgt met standaarden als je de files van de camera op een Blu-ray wilt zetten. Marketing technisch dan weer niet zo slim omdat 1080p (en dan het liefst natuurlijk ook in 24fps...) beter verkoopt.

Bron:
http://www.luminous-lands...as/sony-a55-preview.shtml
http://www.luminous-lands...ews/camcorders/vg10.shtml

[Reactie gewijzigd door Dipsausje op 24 augustus 2010 11:10]

De canon's hebben blijkbaar nog wel eens last van oververhitting bij langdurig filmen, misschien heeft dat er wat mee te maken (zou goed kunnen).
Dat hebben alle cmos sensoren en is niet specifiek een Canon probleem...
Ik heb al een hele tijd een 550D en ik heb er nog maar 1 keer echt last van gehad, toen het 30 graden was en ik in volle zon op 720p60 aan het filmen was. Sowieso hoor je alleen maar over het probleem wanneer er op 60 fps geschoten wordt en bijna nooit op de lagere fps. "Nog wel eens last" is dus zwaar overdreven in mijn ervaring. :)

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 24 augustus 2010 10:46]

Ik heb ook de 550D en de vele gigabytes film van vakantie hebben niet 1x zo'n melding veroorzaakt.
En ik film zowel 1080P als 720P.
De bitrate vind ik ook wel laag, AVCHD gaat geloof ik tot 24Mb/sec, met 17Mb/sec zal het wel ten koste zijn gegaan van de beeldkwaliteit... te hoge compressie.
Wel eens een AVCHD gezien die daadwerkelijk 17Mb/sec gebruikt? Dat beeld is dus echt bizar mooi. Mankeert niets aan die spec.
Heb zelf een Sony HDSR1 (17Mbit/s) beeld is mooi maar kan veel beter, AVCHD is zowieso altijd compressed beter om zo weinig mogelijk te compressen.
vergelijk het met een mp3tje van 96Kbit/s of eentje met een hogere bitrate, klinkt allebei OK maar die van 96Kbit/s klinkt toch niet optimaal.

Je kan op deze manier natuurlijk wel wat meer opslaan, misschien was dat wel de motivatie van Sony, ik vind het zonde.
Zelfs de videocamera's van sony filmen 1080i
Maar dit is dan ook geen DSLR maar een DSLT :P
Er zit een spiegel in, die reflecteert, dus toch een D-SLR.
...Waarom mono audio?...
Omdat er maar één microfoon in zit! Er is een aansluiting voor een externe stereo microfoon, waardoor je ook meteen verlost bent van mechanische focus & zoom geluiden.
Als ik zo zie wat er de laatste tijd allemaal in deze prijsklasse uitkomt vraag ik me af waar de consument nu voor gaat kiezen. Deze dslr's hebben redelijke specs, zijn snel, hebben een kantelbaar lcd scherm etc. Prijs vind ik persoonlijk voor Sony aan de hoge kant.
Prijs vind ik persoonlijk voor Sony aan de hoge kant.
Daarom stel je de vraag goed; waar gaat de klant voor kiezen ;)
Mijn eerste reactie was juist dat het een erg mooie prijs is? Sony levert erg goede kwaliteit, en als ik deze specs zie wordt er (veel) waar voo rhet geld geleverd.
Het zijn adviesprijzen, eens kijken wat de handelaren er onder gaan zitten.
Slechts 1 van deze camera's is een dslr, de A580.
Nee hoor, ook die andere worden DSLR genoemd in het artikel. Volgens mij is elke A??? camera van Sony een DSLR.
DSLR staat natuurlijk voor Digital Single-Lens Reflex, en er wordt niets teruggetrokken in de en A33 en A55. Los daarvan wordt de term 'Spegelreflex/DSLR' gebruikt voor camera's waarbij je in de zoeker een direct lichtpad door het objectief hebt; dat is bij deze 2 modellen ook niet het geval.
Is de camera digitaal? Ja!
Heeft de camera één lens? Ja!
Heeft de camera een spiegel? Ja!

Er staat nergens in de specificatie van D-SLR's dat er een pentaprisma (of een setje spiegels met dezelfde functie) in zou moeten zitten.

Je kijkt, net als bij andere D-SLR's, direct door de lens, in tegenstelling tot zoekercamera's en TLR's (Twin Lens Reflex, de "zoeker" maakt gebruik van een identieke lens als de hoofdlens; dit type camera wordt voor zover ik weet niet meer gemaakt).

Je ziet precies wat er op de foto komt, er is geen parallax-fout.

En, heel belangrijk voor SLR fotografen: er wordt gebruik gemaakt van het superieure fase detectie AF, zelfs tijdens het filmen! Dat kan geen enkele andere D-SLR!
@Doneltac:
...Prijs vind ik persoonlijk voor Sony aan de hoge kant.
Dit klinkt als:
"40.000 euro voor een Mercedes is OK, maar voor een Volkswagen te veel"
"1000 euro voor een Sony tv is OK, maar voor een Samsung tv te veel"
"2 euro voor een brood van de bakker is OK, maar voor supermarktbrood te veel"

De prijs zal in jouw ogen gerechtvaardigd zijn voor een Canikon camera, maar is te hoog voor een Sony camera.

Sony heeft het stokje van Minolta overgenomen, en heeft zich met de aantrekkelijk geprijsde A200, A300 en A700 een plaatsje veroverd in de D-SLR markt.

Daarnaast innoveert Sony weer eens, dit is een nieuw concept, goed uitgewerkt in iets wat eruit ziet als een mooi systeem voor de gemiddelde consument.

Ik heb het wel eerder verteld: Canon en Nikon kunnen goede lenzen en camera's maken, dat hebben ze (met hun topmodellen) tot in de perfectie onder controle, maar voor innovaties hoef je niet bij hun te zijn.

Innovaties komen van Sony en Olympus. De EVIL camera's, D-SLR's met een vaste spiegel, in het verleden de geavanceerde programma-automaat (Olympus) en de fase detectie AF (Minolta, dus Sony).
de auto HDR zou leuk zijn als je preview een HDR plaatje is maar de foto's los worden opgeslagen
Dan zou het wel achteraf ook met de sony software als een HDR gecombineerd moeten worden, anders is het resultaat te variabel om iets met die preview te doen :)
HDR kun je niet weergeven op een normaal scherm, dat moet je eerst terug omzetten naar LDR, en daar zijn een aantal mogelijkheden voor. Er is er niet één de beste en niet één universele die altijd goed werkt, dus dat gaat simpelweg niet.
HDR foto's kun je op een gewoon scherm tonen, en het kan op gewoon (foto)papier worden afgedrukt!
Price (with 18-55 mm kit lens)
• US: $749
• EU: €850

beetje jammer weer voor de EU consument
Zelfs met toevoeging van de importheffing en de BTW is dat nog steeds een aanzienlijk prijsverschil.
Vraag me af hoe lang dat voordeel voor de VS blijft bestaan na introductie. Toen ik mijn A500 kocht, was de prijs hier stukken goedkoper dan in de VS en ook nu zit Amazon bijv. nog boven de goedkoopste aanbieder in NL.
Een lichtdoorlatende spiegel is op zich niks nieuws, Canon had dit al in de Eos 1RS ergens in de jaren 80. Alleen was dit toen om het aantal fps en de reactietijd voor sportfotografen te verhogen. Het kostte toen wel 1 stop in de belichting.

Wel leuk om dit "oude" idee weer terug te zien.
Is dat een beetje aangeslagen? Lijkt me eigenlijk niet aangezien een sportfotograaf over het algemeen zo veel mogelijk licht wil hebben en ik eigenlijk het systeem nooit meer in een Canon camera heb gezien.
Let op donderdag... Aankondiging Canon 60D.
Zou weleens voor een verrassing kunnen zorgen.
Let op donderdag... Aankondiging Canon 60D.
Zou weleens voor een verrassing kunnen zorgen.
Vergeet dat maar. Er is geen enkele aanwijzing dat dit aan gaat slaan, dus zeer onwaarschijnlijk dat Canon dit weer in zou voeren.
Canon doet geen verrassingen. Elk model krijgt meer megapixels (met de 550D zijn ze doorgeslagen), de filmopties worden vast beter (1080/24p), iets meer ISO bereik, misschien een iets betere kitlens, het verder perfectioneren gaat gewoon door.

Begin volgend jaar komt Canikon met een EVIL camera, en, als de Sony A33/A55 aanslaan, komen ze in 2012 ook met een D-SLR met vaste spiegel.
Die met vaste spiegel legt dus meer de 'focus' op filmen. :)
Nou dan hoop ik dat ze ook aan pixel-binning doen om het aliasing-effect tegen te gaan.
Of m.a.w. woorden, alle pixels van de sensor gebruiken voor video, en niet een deel ervan.
Ik denk dat een vaste spiegel de camera ook robuuster en lichter kan maken.
Vaste spiegel betekent:
- geen duur en zwaar pentaprisma (topmodellen) voor de zoeker;
- geen kwaliteitsverlagend setje spiegels (pentamirror; goedkopere modellen) voor de zoeker;
- zoekerhuis kan compacter;
- zoeker wordt elektronisch, de acceptatiegraad hangt af van de kwaliteit van deze zoeker;
- geen tijd verliezen door het op- en neerklappen van de spiegel;
- scherp kunnen blijven stellen tijdens serie-foto's en film;
- 30% minder lichtopbrengst;
- ...
Altijd achter de feiten aanlopen kunnen ze bij Sony als de beste. Denk nou toch eens na en overtref je concurrent!!! 1080p! optie 25fps! Stereo geluid!
Over deze features beschikken de camera's, is je boodschap nu dat je niet kunt lezen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True