Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Het Britse hostingbedrijf Peer 1 Hosting heeft naar eigen zeggen het eerste gpu cloud computing-platform opgebouwd. De Nvidia Tesla gpu's in de rekenclusters kunnen onder andere worden ingezet voor renderklussen.

Peer 1 Hosting levert twee smaken voor zijn 'gpu-cloud': een aantal Dell PowerEdge-servers met elk vier Nvidia Tesla S1070-kaarten en enkele servers van Super Micro met Tesla M2050-gpu's. Dit laatste Tesla-model wordt passief gekoeld en heeft de serverfans nodig om koel te blijven. De M2050-kaart beschikt over 448 cuda-cores en maximaal 6GB gddr5-geheugen, en haalt 1,03 teraflops bij single-precision-berekeningen.

Via de gpu-cloud kunnen grafisch ontwerpers met behulp van het rendering- en animatiepakket Realityserver van Mental Images via de browser het Tesla-cluster van Peer 1 Hosting aan het werk zetten, onder andere voor het maken van 'fotorealistische' renders. Klanten kunnen ook applicaties aanroepen die gebruikmaken van Nvidia's cuda-platform.

Peer 1 Hosting beschikt momenteel over twee serverclusters voor zijn gpu-cloud, verdeeld over datacenters in Toronto en Londen. Het hostingbedrijf verhuurt de servers per gpu per maand en de firma verwacht dat de vraag naar gpu-computing via clouddiensten snel zal groeien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Als het prijstechnisch goed zit, kan dit natuurlijk een prima vervanging zijn van renderclusters binnen bedrijven. Waarom alles zelf aanschaffen als je de investering door een ander kan laten doen....
Toch zijn er al veel van dat soort bedrijven.. denk aan Render-It in het VK, ResPower in de VS... zo zijn er nog talloze meer (al dan niet dedicated). En hoewel die zeker orders krijgen zullen veel bedrijven het toch liever in-house doen.

Het 'nieuwe' aan de oplossing in het artikel is het GPU gedeelte - gecombineerd met een bestaande render oplossing.
Amazon EC2 biedt eigenlijk ook al zoiets aan (mental cloud).
alleen snap ik dan 1 dingetje niet, - waarom verhuur je in Odin's naam 1 GPU voor een periode van 1 maand, in plaats van een n aantal gpu's per uur. als ik zoiets op zou zetten dan werdt het een cloud / supercomputer waarbij je credits kunt kopen voor een n- aantal cores per x- tijd. vervolgens gaat het systeem aan het werk, en krijg je een linkje in je mail met de download. (of de uitkomst) -

welk bedrijf heeft er nu nut bij 1 gpu voor een maan, als je zo'n ding een hele maan nodig hebt, (of regelmatig een maan nodig hebt) -- dan koop je zo'n ding toch gewoon...

iets als dit lijkt me eerder nuttig, (hosted) als je per job kunt betalen...
1 gpu per maan, dat spreekt toch voor zich, 1 maanscyclus..
helaas is dit het laatste waar ik naar uit kijk, ben een beetje bang dat in de toekomst je helemaal geen bevoegdheden meer hebt als ze cloud op deze manier door pushen.
zitten we allemaal over 20 jaar achter je beeldscherm waar simple cputje in zit, ingelogd op onze cloud OS waar je moet gaan aanvragen of je iets geïnstalleerd wilt hebben.

zal wel aan mij liggen maar hoop dat het zo ver niet komt, leuk voor mensen die niet zo heel veel geld hebben en toch iets spannends willen doen maar ik wil liever me games ter plekken offline hebben waar ik de controle heb hem lekker in task manager te killen : >
Maar deze hosting service er niet opdat jij mooie games zou kunnen spelen. Wel om het renderen van (bijvoorbeeld) een productvisualisatie. (Zoals Amazons EC2, hierbij kun je de ongebruikte kracht van de Amazon servers gebruiken om je eigen rekentaken te verwerken, voor een klein bedrag per uur.)

Daarnaast zie ik in het algemeen wel een toekomst voor cloud computing. Voorbeeld: Ik denk dat velen mensen het niet er zouden vinden als hun fotomanagementsoftware ergens anders draait (zoals Facebook dat nu ook een beetje doet.).

Maar anderszijds heb je volledig gelijk hoor. We verliezen een groot dele van de controle.
Ik ben benieuwd hoeveel het gaat kosten. Want het zou wel verdomd handig zijn in sommige situaties, vooral dan bij renders die je normaliter een dag computertijd zouden kosten :) .

Alleen jammer dat je een specifiek programma nodig hebt om van de service gebruik te kunnen maken. (Oké, met converteren van je bronbestanden lukt dat ook wel, maar da's toch ook weer een extra hindernis.)
Peer1 is een Canadees/Amerikaans hostingbedrijf, niet Brits. Hun Britse tak is vrij recent gestart.

De hardware is niet een Dell PowerEdge server maar een Dell PowerEdge-C (belangrijk verschil) server met een extern pci-e enclosure waar je 20 Tesla kaarten in kan zetten. Deze kaarten communiceren door middel van een soort externe pci-e extender met het moederbord van de Dell PowerEdge-C server. Het OS ziet dit als een moederbord met 24 PCI-E aansluitingen (en tot maximaal even zoveel kaarten).

[Reactie gewijzigd door Stewie! op 27 juli 2010 18:28]

Dit kan best interessant zijn voor kleine bedrijven!
Als je een keer een groot project krijgt en niet genoeg reken capaciteit hebt: hop ff wat huren :)
Of natuurlijk als je niet al te vaak nieuwe hardware wilt kopen.

[edit: typo]

[Reactie gewijzigd door wootah op 28 juli 2010 00:39]

Zijn Ati kaarten minder geschikt voor rendering ofzo? De huidige Ati kaarten zijn toch goedkoper en minder brandgevaarlijk :)
Cuda schijnt makkelijker te programmeren te zijn dan ATI StReam. Kijk maar eens op de cudapagina van Nvidia

Edit:
Even tikfout bij ATI aanpassen

[Reactie gewijzigd door Black Piet op 27 juli 2010 19:59]

'ATI Steam'?

Uiteindelijk is het meer een verhaal van heel veel resources die beschikbaar zijn voor CUDA, en in mindere mate voor OpenCL (welke zowel nVidia als ATi aan kan spreken, o.a. - bij CUDA zit je 'vast' aan nVidia).

Qua renderen is er weer een ander verhaal - dit is een oplossing die is opgezet door nVidia die - hoe raad je het - mental images een tijd geleden heeft ingelijfd. Daarmee heb je dus een pakket-oplossing.

Maar op zich is er geen enkel probleem om soortgelijks op te zetten met aléén maar ATi kaarten en er dan een OpenCL-gebaseerde, of compleet eigen, oplossing tegenaan te gooien.
ati stream loopt eenbeetje achter op cuda en opencl loopt ook een beetje achter op cuda

neem bv de volgende supercluster, dit twee na snelste op aarde:
http://top500.org/system/10484

Computer Dawning TC3600 Blade, Intel X5650, NVidia Tesla C2050 GPU
Zie de oplossing van ATI

Morrowyn heeft wel gelijk dat Cuda al veel meer volwassen is. OpenCL is weer voor een deel gebasseerd op OpenCL en zou geschikt zijn voor beide merken.
Ook daar zijn ze ver, maar ik zie daar toch nog steeds veel meer CUDA mogelijkheden dan ATI Stream of OpenCL mogelijkheden.
Maar de tijd zal het leren wat definief de standaard gaan zijn voor onderzoeken...
OpenCL is gewoon een de facto standaard in wording, hetzelfde als bv OpenGL. De Khronos groep heeft opencl als opengl onder zijn hoede.

Sterker nog veel aanbeveling in de OpenCL api komen van uit de Cuda api. Aangezien nvidia deelnemer is aan het opencl project.

Het is gewoon hetzelfde met OpenGL en Directx. Ga je zitten wachten op de standaard, OpenGL, totdat een bepaalde feature erin zit, aangezien er x aantal vendors aan meedoen en iedereen zijn zegje mag doen, of neem je een single vendor, directx, oplossing die wel die ene feature heeft , maar weer niet de standaard is.

Ontwikkeling van directx gaan gewoon vele malen sneller dan de ontwikkelingen van opengl (zie artikel over opengl 4.1 bv.)
En toch zitten sommige features eerder in de OpenGL-drivers van fabrikanten dan in de DirectX-drivers, om de simpele reden dat OpenGL fabrikant-specifieke uitbreidingen toelaat (die, indien het correct gebeurt, later geen problemen veroorzaken met uitbreidingen van OpenGL zelf).
Ja wij van WCeend adviseren WCeend. OpenCL is nog niet zo oud als CUDA dus is er nog minder voor ontwikkeld. juist OpenCL zou makkelijker programmeerbaar moeten zijn dan CUDA. Of het zo is kan ik niet zeggen want ik ben geen coder.
mooi initiatief

@edit:

probleem is alleen je internet verbinding met deze cloud, 3d renders kunnen nogal groot van aard worden als je een paar minuten animatie hebt

[Reactie gewijzigd door morrowyn op 27 juli 2010 19:39]

Hmm inderdaad, dan heb je een animatie in 5 minuten gerenderd en ben je vervolgens een uur bezig om hem te downloaden 8)7
Een uurtje downloaden is nog steeds beter als en 'eeuwigheid' renderen.
Das waae en de kosten om 5gb te downloaden zijn verwaasloosbaar om een eigen renderfarm draaiende te houden.
Dit klinkt natuurlijk top! Straks kunnen we misschien wel gamen zonder zelf een zware kaart nodig te hebben :)
Daar bestaan al oplossingen voor, maar dat heeft niks met dit topic te maken. Misschien moet je het topic ook lezen ipv alleen de titel ? :?
je kunt ook een budgetkaart kopen en dan kun je hetzelfde bereiken ;) (+dat je fatsoenlijk input devices kunt gebruiken, al kan dat al met onlive indien dat fatsoenlijk zou werken)
Mensen met hun spelling. waarvoor is taal bedoeld in eerste instantie ? om te communiceren, en hoe je dat doet maakt niet veel uit als de andere partij het maar snapt. Als iemand die doventolk is zijn handje een milimeter te scheef heeft gaat de dove toch ook niet zitten zeiken.
Als iemand die doventolk is zijn handje een milimeter te scheef heeft gaat de dove toch ook niet zitten zeiken.
Nee, dan lispelt-ie ;).
Beetje denegrerend hoe 'fotorealistisch' tussen aanhalingstekens staat - een beetje pro render van een gebouw of interieur is écht niet te onderscheiden van een echte foto :)
Dat klopt, ik heb jarenlange ervaring met fotografie, en wat gebouwen en landschappen betreft: een beetje HDR ziet er uit als een render :)
Andersom kan het dus ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True