Generator in batterijformaat zet beweging om in stroom

Brother Industries heeft generators ter grootte van een aa- en een aaa-batterij ontwikkeld die een naburige oplaadbare batterij kunnen opladen door middel van beweging. Het duo zou nuttig zijn voor zuinige apparaten zoals remotes.

Het duo is bedoeld voor door batterijen gevoede apparaten met een gering stroomverbruik gedurende korte tijd; de praktische grens zou circa 100mW bedragen. De generator kan samen met een rechargeable in bijvoorbeeld een afstandsbediening worden geplaatst. Door te schudden wekt de generator elektriciteit op. In de aa-uitvoering levert het maximaal 180mW en 3,2V via een stroomdraadje aan de oplaadbare batterij. De aaa-versie behaalt 2,7V, zo schrijft de Japanse technologiesite TechOn.

Volgens de fabrikant is het oplaadsysteem door zijn formaat toe te passen in bestaande apparaten met een laag verbruik, zoals afstandsbedieningen en led-zaklampen. Brother Industries demonstreert de prototypes deze week op een technologiebeurs in Japan. Er is nog niets bekend over een eventuele marktintroductie.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

19-07-2010 • 09:54

68 Linkedin

Reacties (68)

68
64
42
1
0
8
Wijzig sortering
dit is een van de uitvindingen waarvan je denkt: waarom is dat er niet al lang... de kinetic watches bestaan al tijden en dit is gewoon de zelfde techniek.

misschien zijn muis bewegingen heftig genoeg om een draadloos muisje op gang te houden....


mits niet te duur zou ik het (5 maal) aanschaffen.
Je idee met die muis is zo slecht nog niet, maar misschien wekt het niet genoeg stroom op.
Ik heb een experiment op school gedaan met een spoel en een aantal magneten in de muis. De bedrading en spoel heb ik niet zelf in elkaar gezet, ik snap tot op heden nog weinig van elektronica.
We laadden met de spoel en de magneten in de muis een laptop-accu op.
Die normaal 18 uur meeging ongeveer in idle modus (oude accu van een Toshiba Satellite geloof ik).
Doordat de muis nu extra stroom in de accu stopte terwijl hij bewogen werd gebeurde er twee dingen:
1. De accu-duur werd met ~3 uur verlengd
2. De totale energie die er weer in kon nadat ie leeg is gemaakt, werd met een half uur verkort.

Het kon liggen aan de bedrading die door mijn medestudent was gelegd, maar ik denk dat het continu opladen en opbruiken, zelfs op kleine schaal, de batterijen kan vergallen.
Dit is niet precies dezelfde techniek als de kinetic watches, die zijn immers al sinds jaar en dag volledig mechanisch, waar dit apparaatje mechanische energie omzet in elektriciteit.
van Seiko:
It was at the 1986 Basel Fair that SEIKO unveiled its first Kinetic prototype. Introduced under the trial name of 'AGM', it was the first watch in the world to convert kinetic movement into electrical energy.
Als je verder leest in de types die er zijn wordt er steeds gesproken dat de kinetische energie wordt omgezet in electriciteit waarmee een soort accu (waarschijnlijk een condensator vermoed ik?) op spanning te houden.

In principe zijn het digitale horloges met een kwarts-kristal.
Nee hoor, Seiko Kinetic is een systeem dat mechanische energie omzet in elektriciteit (al sinds 1986). Zie ook Seiko Kinetic
Mijn Seiko Kinetic laad anders ook een interne batterij op,
Het kan dus wel.
Je hebt beide systemen, mijn seiko is volledig mechanisch, en laadt zichzelf op dmv een veer. Alleen heten deze horloges geen kinetic.
De slogan van Seiko Kinetic was ook "electrically charged every time you move your body"
Voor zaklantaarns is dit er ook al lang, zeker handig omdat meestal wanneer je de lantaarn nodig hebt de batterijen inmiddels leeg zijn...
Ja en iedereen schud toch altijd de zaklamp als hij zwakker gaat branden of uitgaat, dat is gewoon instinct :Y)
Ja toch?: "Ga toch werken rot ding! (schud heftig)" :P
Voor zaklantaarns is dit er ook al lang, zeker handig omdat meestal wanneer je de lantaarn nodig hebt de batterijen inmiddels leeg zijn...
Ik heb die ook, maar je hebt er vrij weinig aan. Je staat minuten lang jezelf een ongeluk te schudden (echt) om een paar minuten een pisstraaltje licht te hebben.

Als je hem aanlaat tijdens het schudden komt er wel een redelijke hoeveelheid licht uit, maar dan heb je er ook weer niks aan omdat de lichtbundel ook op en neer gaat..

Ik heb ook een handcrank zaklantaarn. Dat werkt al een stuk beter: minder vermoeiend, geen pijn en geeft meer licht. Nadeel is dat er een Lithium-ion batterij inzit waardoor je het risico hebt dat hij een keer diep ontladen kan zijn, dan zou hij stuk zijn.

Voor noodgevallen heb ik een aantal White Flashlight Keychain lampjes rondslingeren voor noodgevallen (in de meterkast b.v.). Trage zelfontlading door de lithium batterijen, helaas niet oplaadbaar. Daarnaast heb ik Eneloop rechargeables (trage zelfontlading) in mijn LED-zaklamp zitten en vrijwel altijd nog wel wat geladen batterijen hier-of-daar, dus ik heb normaal wel licht.

Ik heb al jaren zitten denken aan een product zoals in deze nieuwspost, met een generator in de batterij zelf. Waar ik benieuwd naar ben is of het in een realitische situatie voldoende energie op kan wekken om de afstandsbediening te gebruiken zonder bewust er iedere dag mee te moeten schudden. De afstandsbediening gebruikt natuurlijk niet veel energie, maar de generator zal ook niet veel opwekken.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 19 juli 2010 17:04]

Ja, al heel lang. Het heeteen knijpkat geloof ik :-)
Ik denk omdat het produceren van een paar gewone AA's vele malen minder energie kost dan deze generator.

Vaak gaan batterijen in de afstandsbediening vele jaren mee, ook in de apparaten die ik dagelijks gebruik.

De generator + accu is best een forse milieubelasting.
Een oplaadbare batterij kost veel meer energie om te maken en bevat meer zware metalen en andere milieu-onvriendelijke componenten dan een niet-oplaadbare. De generator is ook niet van zetmeel gemaakt, en zal best wat kosten om te maken.

Een ander leuk idee was piezo-elementen onder de knopjes. Het indrukken levert dan de energie voor de IR-zender. Met veel knopjes werd dit nogal een kostbaar ding.

Gebruikers van een universele AB zouden misschien nog wel baat bij zoiets hebben, en die zijn soms al uitgerust met een accu, omdat ze bijvoorbeeld ook nog een energievretend kleurenscherm moeten voeden.
Aan de andere kant, een klein zaklampje zoals in het artikel aangegeven of een draadloze muis zoals hierboven genoemd zouden wel baat hebben van deze techniek.

Als ik denk aan de dingen bij mij thuis die of regelmatig door de accus heen gaan (draadloze muis & keyboard, fototoestellen) of die heel af en toe gebruikt worden maar dan bijna altijd "leeg" blijken te zijn (zaklampjes, klein radiootje) dan lijkt deze uitvinding briljant!

Met uitzondering van gebruik van flits op de fototoestel zou de eerste groep dan nooit meer opgeladen moeten worden (yay!), en van de tweede groep zou ik geen last meer hebben van accus die langzaam leeglopen voor dat ze gebruikt kunnen worden (nogmaals yay!). (Eigenlijk zou de tweede group toch leeglopen, maar bij gebruik van die dingen zouden ze vanzelf weer opgeladen worden - schudden voor gebruik...)
dit is een van de uitvindingen waarvan je denkt: waarom is dat er niet al lang...
+1. Hoeveel gebruiken gewone afstandsbedieningen, en waarom zit daar niet een kinetisch systeem in? Knijpzapper, :+.
Enige nadeel is dat oplaabare batterijen slechts 1,2 volt leveren en de meeste afstandsbedieningen minimaal 2x1,5 volt nodig hebben.
Dus je zal veel moeten schudden.
Wel eindelijk een manier waarbij schudden ook echt nut heeft!
Dan zouden de toekomstige remotes dus plek moeten hebben voor 4 batterijen, 2 plekken ingenomen voor generatoren. De andere 2 voor de oplaadbare batterijen
Daarom levert het ding ook 3,2V ;) In plaats van meer vermogen is hier gekozen voor een hoger voltage in combinatie met minder vermogen. Het vermogen is immers "onbeperkt" door de generator.
"Het vermogen is immers "onbeperkt" door de generator."

Bedoel je niet de capaciteit? Het vermogen is beperkt tot 180mW
Anoniem: 295700
@BRAINLESS0119 juli 2010 16:02
Nee, hogere spanning en minder stroom. Het vermogen (de hoeveelheid afgegeven energie) blijft hetzelfde.
"In de aa-uitvoering levert het maximaal 180mW en 3,2V via een stroomdraadje aan de oplaadbare batterij. De aaa-versie behaalt 2,7V, zo schrijft de Japanse technologiesite TechOn."

De enkele batterij levert ongeveer het dubbele van een normale batterij.
Een oplaadbare doet maar 1,2 volt, dus lijkt mij dat je altijd genoeg capaciteit hebt wat voltage betreft.
Dus je zal veel moeten schudden.
In veel gezinnen met kinderen geen probleem, één goed gevecht om de afstandbediening en de batterij is weer vol.
of een goed gevecht en hij is stuk en kun je naar de tv lopen om te zappen - is het probleem ook opgelost :+
Anders kun je ook nog een Shake Weight aanschaffen om te trainen voor de batterij-onderhoud van je afstandbediening of gewoon een eigen trainingsschema opstellen.
Best geniale uitvinding eigenlijk.
Gecombineerd met een kleine condensator of een oplaadbare batterij hoef je voor de afstandsbediening echt niet veel te schudden, die dingen gebruiken echt niets.
Die hebben inderdaad 2x1.5V nodig, al werken de meeste AB's wel op 1.2V oplaadbatterijen.

Opzich niet zulk heel bijzonder nieuws, er zijn genoeg horloges die werken op beweging (draaiend gewicht in de behuizing). Waarschijnlijk zit hier ook een rijtje met gewichtjes die om een asje kunnen draaien en zo een kleine dynamo in beweging kunnen zetten. Toch handig dat het nu in de behuizing van de batterij standaarden is gestopt.

Edit: hm, iemand hieronder was me al voor met het horloge verhaal

[Reactie gewijzigd door jordy2811 op 19 juli 2010 15:15]

Ik moet eerlijk zeggen dat wij hier eigenlijk alles vullen met oplaadbare batterijen (GP 2700) en ik heb nog bij geen enkel apparaat problemen ondervonden.

Hoewel ik me natuurlijk wel kan voorstellen dat 1x1.2 + generator een heel ander verhaal wordt.

Maar als het aan de japanners ligt zal hier heus snel een oplossing voor komen.
Dus je zal veel moeten schudden.
Ik ga dan wel twijfelen of ik een afstandbediening vast wil houden van mensen waarvan de batterijen altijd vol zitten... :+
Dat is een gave ontwikkeling, vooral omdat de generator het formaat van een penlite heeft.
Over het algemeen wordt een afstandbediening net zoveel bewogen als gebruikt, dus moet de batterij bij een efficiente generator nooit meer leeg raken!
ps. horloges draaien al tientallen jaren op beweging...
ik vermoed dat het niet om 'bewegen' gaat zoals jij eens in het half uur de afstandsbediening van tafel pakt, zapt en weer terug legt. Er zullen wel wat G'tjes aan te pas komen voor langere tijd: flink schudden dus.
Tsjah, hoeveel energie heb je nodig om 1 ir ledje te enige seconden te laten flikkeren.
en wat is het rendement van die generator...
lekker, schudden&zappen, de nieuwe trend.

Ik zelf vind dit een prima ontwikkeling :) Als ze het vermogen weten op te hogen, kun je dan de mogelijkheden al bedenken?

Je zou langer op 1 lading kunnen doen emt je mobieltje. GEWELDIG :D
Je zou langer op 1 lading kunnen doen emt je mobieltje. GEWELDIG :D
Ik denk dat dat alleen zou werken bij de onderkant van de markt, die dingen die eigenlijk niks verbruiken (was laatst een artikel over eentje die een maand standbytijd had). Smartphones die binnen een dag leeglopen zullen hier niet zoveel aan hebben - ook aangezien je batterijruimte zou moeten opofferen.
Perfect voor de Wii-Remote, altijd opgeladen ;) hopelijk blijven ze dit doorontwikkelen
my thought exacty! alleen jammer dat ze pas aankomende week worden gedemonstreerd want de mate van schudden is denk ik bepalend voor het succes van deze mini stroomfabriekjes
Grappige ontwikkeling dit.
De principes zijn natuurlijk al langer bekend, maar ik vind dit wel een leuke toepassing.

Komen we van de knijpkat nu bij de schudkat.
/offtopic: En ik m'n kind maar proberen te leren dat je katten niet mag knijpen of schudden
Komen we van de knijpkat nu bij de schudkat.
Die is er al lang, :+. Zie hier. Werkt met een soort van gewicht of magneet dat heen en weer door een spoel loopt. Oké, het levert niet zoveel stroom op (net genoeg voor één ledje), maar toch.
Zou het een optische muis kunnen voeden? Dat zou ideaal zijn want die is vaak in beweging.
Voor een optiesche muis zal dit idd een perfecte oplossing zijn maar ook voor gamepads en andere mobiele apparaten. Denk maar eens aan een foto camera hoe vaak ben je wel niet tegen het feit aangelopen dat hij net leeg is wanneer je deze wil gebruiken?
Ik ben bang dat het goedkoper is om nieuwe batterijen in je afstandsbediening te stopen.
Voor een beetje afstandsbediening gaan de batterijen een jaar of 2 mee. De kosten voor deze techniek in combinatie met een oplaadbare nimh batterij zijn veel hoger dan 2 batterijen.
Het lijkt me wel een goede oplossing voor mijn draadloze muis ;)
Als je die all-in-one afstandbedieningen hebt van bijvoorbeeld Logitech, is het nog wel een uitkomst. Nu moet ik die van ons om de 2 a 3 weken een nachtje op de oplader leggen. Ik bestuur er enkel een LCD-tv, decoder, en surround set mee, sommige mensen nog wel 3 apparaten meer dacht ik. Wij hebben de variant met NiCd accu en oplaadstation, maar er zijn ook nagenoeg dezelfde, maar dan op AA-batterijen, die moet je ook redelijk snel vervangen.

Voor die categorie lijkt me dit wel een goede uitvinding, die zijn ook al wat duurder dan de normale bijgeleverde afstandbediningen, en met wat slim marketing praat, is de meerprijs wel te vermarkten denk ik.

[Reactie gewijzigd door uncle_sjohie op 19 juli 2010 12:57]

Handig voor in je Wii-mote's....
Onwillekeurig schud ik sowieso al met de afstandsbediening, terwijl ik weet dat de batterij bijna leeg is.
Dit kan dus erg intuïtief werken.
Inderdaad, wie niet!
En als er nu deze batterijen inzitten heeft het ook nog eens nut.
Inderdaad, wie niet!
Ik, :+. Ik doe er gewoon nieuwe batterijen in.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee