Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

De Nexus One, de Android-telefoon die Google dit jaar op de markt wil brengen, draait op een 1GHz Snapdragon-processor, is uitgerust met een 3,7"-display en beschikt over 512MB werkgeheugen, zo blijkt uit een eerste handson van Engadget.

De 'Google Phone', die dunner is dan de iPhone 3GS, is voorzien van versie 2.1 van Android en wordt aangedreven door een 1GHz Snapdragon ARM-processor van Qualcomm, zo meldt de weblog. Het 3,7"-display telt 480x800 pixels. Verder beschikt de Nexus One over 512MB flashrom en 512MB werkgeheugen. Via microsd-kaartjes kan de opslagcapaciteit worden vergroot tot maximaal 32GB. Verder is in het door HTC geproduceerde toestel voorzien van een lichtsensor, een accelerometer en een proximity sensor.

Volgens Engadget zou de ingebouwde 5 megapixel-camera met led-flits kwalitatief zeer redelijke foto's maken en bovendien zou de camerasoftware soepeler werken dan op de Motorola Droid, die draait op Android 2.0. Ook de Android 2.1-gui zou sneller werken en Google blijkt kleine aanpassingen aan de interface te hebben doorgevoerd, zoals aanraakgevoelige en geanimeerde wallpapers en de introductie van een home-button om sneller naar het hoofdmenu terug te kunnen keren. Verder zou de invoer van tekst via het virtuele toetsenbord nauwkeuriger zijn. Ondanks dat multitouch in Android 2.0 en hoger technisch al mogelijk is gemaakt, ondersteunt de Nexus One dit nog niet.

Inmiddels is een eerste benchmark online verschenen, waarin de 3d-graphics via Qualcomms Neocore-tool worden getest. Daarnaast zijn er berichten opgedoken dat hackers al root-toegang tot het toestel zouden hebben gekregen, maar het is de vraag of deze hacks nog mogelijk zijn als het toestel eenmaal op de markt is verschenen. Ondertussen is het wachten op de officiële introductie van de smartphone: Google heeft voor aanstaande dinsdag een persconferentie belegd in zijn Mountain View-hoofdkwartier.

Nexus One
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Ik ben benieuwd wat de huidige trend wordt. Aangezien de iPhone, de HD2 en de Nexus allemaal een zelfde soort styling hebben, een zelfde soort processorkracht en ook verder redelijk gelijkwaardig zijn.
Met deze telefoons denk ik dat men voor het eerst werkelijk kan vergelijken tussen windows mobile (liefst natuurlijk 7), android 2/2.1 en iPhoneOS.
Ik vermoed dat de iPhoneOS (MacOSX?) door de opzet van Apple het meest beperkend zal blijken en daardoor een nadelige positie heeft ten opzichte van de concurrentie. Een voordeel wat Apple natuurlijk wel hun 'hippe' image en goede PR.
Google heeft met Android 2(+) ook wel een interessant OS tot zijn beschikking, maar heeft naar mijn idee niet echt een duidelijke koers. Het is half open half gesloten, in de zin dat Google claimt dat het java en dergelijke gebruikt, hebben ze toch hun eigen twist er aan gegeven, waardoor het toch beperkend is. Verder geld bij Google net als Apple dat een app in de appstore/marketplace goed gekeurd moet worden voordat je het normaal kunt installeren (toch?) Dit kan een beperking zijn, maar wat voor Google spreekt is dat er beduidend minder strikte eisen zijn dan bij Apple.
Windows Mobile 6.5 wordt betiteld als traag en vingeronvriendelijk. Traag ben ik het niet geheel mee eens, aangezien veelal de processor gewoon niet snel is. Tenminste dat is mijn conclusie na wat gespeeld te hebben met eeen HTC Hero en een HTC touch pro. Fabriek af is het wel iets trager, maar niet substantieel trager dan de Hero fabriek-af. Waar de (oudere) WM toestellen vooral onder te lijden hebben is het relatief slechte touchscreen, in vergelijking met Android en OSX want WM ondersteund pas sinds kort capacitieve touchscreens. Daar is echter weer het probleem mee dat WM niet voor vingers ontwikkeld is. Ik verwacht dat WM7 dit goed gaat maken en dan is WM een van de openste platformen voor telefoons, waardoor het interessant wordt hoe de markt daarop reageert.
Zeker met 3 van deze nette toestellen.
Traag ben ik het niet geheel mee eens, aangezien veelal de processor gewoon niet snel is.
de snapdragon is 1 van de snelste - zo niet de snelste - smartphone chipset die op dit ogenblik beschikbaar is, dus dat is ook verholpen.
Ik verwacht dat WM7 dit goed gaat maken en dan is WM een van de openste platformen voor telefoons
WM7 is closed source, en dan is:
Het is half open half gesloten
nog altijd veeeel opener.

tevens gaat het argument van gesloten market niet echt op, aangezien je op android volgens mij ook op andere manieren apps kunt zetten.
De grap is alleen dat voor WM iedereen apps kan ontwikkelen die ook altijd root hebben/kunnen krijgen zonder dat is eerst allerlei wazige truckjes hoeft uit te voeren voordat dit kan. Dat bedoelde ik met open/gesloten. De software zelf is inderdaad gesloten, maar normaal gesproken (wanneer het goed werkt) zou je daar ook niets mee hoeven te doen als applicatie/gebruiker, behalve API's aan te spreken.

Ik lees net inderdaad dat het inderdaad mogelijk is ook op andere manieren applicaties te installeren, maar het is mij niet duidelijk of je daarvoor je telefoon moet rooten of niet.

En inderdaad, ik denk dat met de snapdragon windows mobile telefoons inderdaad wel gewoon snappy reageren, zonder ze te hoeven tweaken. Mat de Qualcomm op 524Mhz is dat een ander verhaal en dat is juist een processor die veel gebruikt is.

Wat ik vooral bedoel met mijn post is dat ik verwacht dat WM7, Android, OSX en zoals hieronder genoemt wordt Maemo er een interessante OS strijd plaats gaat vinden, aangezien de telefoons qua uiterlijk en dergelijke weinig verschillen. Hierdoor moet de software haast wel het kenmerk worden van de telefoon, of het merk.
Verder geld bij Google net als Apple dat een app in de appstore/marketplace goed gekeurd moet worden voordat je het normaal kunt installeren (toch?) Dit kan een beperking zijn, maar wat voor Google spreekt is dat er beduidend minder strikte eisen zijn dan bij Apple.
Het grote verschil is dat je ook software buiten de Android Market om kunt installeren op Android-toestellen. Dat kan met de iPhone niet.
De android markt is wat diverser, er komen zeker nog meer phones aan, ook meer betaalbare.

Het lijkt mij vooral interessant worden als WM7 en Maemo eraan komen. Beide zullen waarschijnlijk opener zijn dan android en iphone, maemo sowieso. Ze hebben natuurlijk wel alvast een gigantische achterstand wat betreft applicaties, maar ook enorme bedrijven achter zich. Bovendien zie je dat met open ontwikkelmodellen er zeer snel een grote hoeveelheid software gemaakt kan worden.
Tegenwoordig zijn die mobieltjes sneller dan mijn oude PIII Computer!

Ot:
Mooi toestel, beetje jammer dat hij geen multitouch ondersteund.
Ik hou het verlopig nog bij mijn iPhone 3G
Het kan zijn dat hij in Europa wel multitouch gaat ondersteunen, net zoals de Motorola Milestone/Droid. Apple heeft een patent op multitouch in de USA, maar niet in Europa (geloof ik).
Klopt, in Europa kan je namelijk geen patenten krijgen op software, dat kan alleen in de VS.

http://nl.wikipedia.org/w...software#Verenigde_Staten
In de Verenigde Staten is het, in tegenstelling tot de rest van de wereld, mogelijk om octrooi te krijgen op niet-technische uitvindingen. Derhalve kunnen octrooien worden verleend op een breed scala aan software-toepassingen, van het minder technische principe om een cursor over een beeldscherm te bewegen tot de techniek om efficiënt informatie te comprimeren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi_op_software#Europa
Het EOV, een verdrag waarbij ook niet-EU-landen zijn aangesloten en dat de regels bevat waaraan het Europees Octrooibureau zich moet houden bij het verlenen van octrooien, bevat een artikel waarin wordt geregeld wat voor soort uitvindingen voor octrooi in aanmerking kunnen komen. In dit artikel staan computerprogramma's expliciet genoemd in een lijst van onderwerpen die uitgesloten zijn van octrooibescherming. Op het eerste gezicht is een octrooi op software dus niet mogelijk. Iets verderop staat echter dat die uitsluiting alleen geldt voor computerprogramma's als zodanig.

[Reactie gewijzigd door Vihaio op 3 januari 2010 15:52]

Op het eerste gezicht is een octrooi op software dus niet mogelijk. Iets verderop staat echter dat die uitsluiting alleen geldt voor computerprogramma's als zodanig.
Dus niet op 'exacte' software, maar wel op onderliggend beschreven technieken waar de software gebruik van maakt... het is dus een beetje relatief. MS zou dus Word niet kunnen patenteren, maar wel de 'onderhuidse' werking ervan.
Volgens Engadget klopt er van dit fabeltje alleen niet zo heel veel,
lees dit maar eens.

Kort in een paar zinnen: Apple heeft wel veel patenten op dat gebied, maar niet allemaal. Daarnaast heeft Palm wel multitouch evenals Windows 7, wat ook gewoon in Amerika op de markt is.
Deze telefoon lijkt verdacht veel op de HTC Bravo

Dit zou het nieuwe performance vlaggeschip van HTC worden, dus als het niet dezelfde telefoon is, is het vreemd dat HTC zichzelf hiermee in de vingers gaat snijden...

De Nexus One heeft namelijk alleen meer werkgeheugen dan de HTC Bravo, weet iemand beter hoe dit zit?
Wat is precies multitouch?
Is dat als je met 2 vingers iets doet uitvergroten ofzo?
Voila, je weet het ;)
multi-touch is:

multi --> meerdere
touch --> aanraken

Kortom: multi-touch is 'meerdere aanrakingen' wat doorgaans inhoudt dat je met meerdere vingers op hetzelfde oppervlak iets aanraakt en/of beweegt ;)
Elke keer dezelfde zin bij reactie één

echt zo super onbelangrijk dat multitouch IMHO...
Dit zou nog wel eens de échte iPhone killer kunnen worden? Hij heeft in ieder geval de specificaties mee.

Helaas nog geen ervaring met Android, maar van horen zeggen, werkt dit super.
Bij Engadget denken zij daar anders over.
quote: Engadget
Now, of course everyone seems to have one question about the device -- is this the be-all-end-all Android phone / iPhone eviscerator? In two words: not really.

The thing that's struck us most (so far) about the Nexus One thus far is the fact that it's really not very different than the Droid in any substantial way. Yes, we'd say the design and feel of the phone is better (much better, in fact), and it's definitely noticeably faster than Motorola's offering, but it's not so much faster that we felt like the doors were being blown off.
Nu is het natuurlijk nog maar een korte review, maar zoals het gezegde luidt: "you never get a second chance, to make the first impression"

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 3 januari 2010 14:58]

Apart dat je iets wilt zeggen over de Nexus One als iPhone-killer en vervolgens alleen een vergelijking maakt met de Motorola Droid...

Ik snap wel dat ze bedoelen dat als de Motorola de iPhone niet om zeep hielp, deze Nexus dat misschien ook niet zal doen... Maar alleen kijken naar de specs is volgens mij is een veel te simpele vergelijking.

Specs zijn niet alles, het merk doet er ook toe. Wat dat betreft heeft Google een reputatie die veel verder rijkt dan Motorola. Meer mensen zullen Google kennen dan Motorola en ik denk dat veel mensen positieve associaties hebben bij de naam Google. Dat kan dus aanzienlijk schelen.

Daarnaast zijn er vele andere redenen om voor Google te gaan dan alleen op basis van specs. Bijvoorbeeld het meer open karakter van Android en de naadloze integratie met andere Google-diensten (mail, calendar, etc).

Het grote verkooppunt van de iPhone is (volgens mij) nog steeds het gebruiksgemak. Maar ik moet zeggen dat ik met mijn Hero op dat punt ook al heel tevreden ben, Android steeds beter wordt en een hechtere samenwerking tussen Google en HTC ook nog flink kan helpen op dat punt.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 3 januari 2010 15:20]

iPhone heeft een hele grote voorsprong door de appstore. Die haalt Google niet zomaar in.
Wat meer onderbouwing zou op zijn plaats zijn. Ook Android heeft een 'appstore', namelijk Google Market. En Market is 'vrijer' dan de AppStore van Apple; dus meer keuze voor de eindgebruiker. Sowieso zit je als gebruiker van Android niet per se vast aan de Market, maar kun je applicaties ook elders vandaan halen. Android biedt dus wat mij betreft het beste van twee werelden; gemakkelijk apps installeren via de Market a la iPhone en vrijheid om apps te installeren a la Windows Mobile. Vrijheid is iets wat door veel klanten erg positief wordt gewaardeerd, dus onderschat dat niet...

Daarnaast vind ik Market redelijk goed werken, dus ik zie niet in waarom Market per se onder zou doen voor AppStore. Rond de AppStore van Apple zijn al meerdere malen relletjes geweest over gewijgerde apps. Dat is zeer slecht voor het imago van Apple en het schrikt mensen af als ze weten dat Apple bepaalt wat ze wel en niet mogen zonder daarbij altijd goede redenen te geven.

Het enige voordeel van de AppStore van Apple is voor ontwikkelaars; die kunnen meer geld kunnen vragen voor hun apps, omdat gebruikers ze niet elders vandaan kunnen halen. Of die situatie erg houdbaar is, is nog maar de vraag; kraken blijkt altijd weer mogelijk te zijn. Daarnaast zijn er ook betere verdienmodellen te verzinnen, zoals reclame in apps. En als de userbase van Android blijft groeien, kan de prijs van apps omlaag omdat ze in grotere volume's verkocht zullen worden. Daarmee wordt piraterij vanzelf minder interessant en wordt de Market dus interessanter voor ontwikkelaars...

[Reactie gewijzigd door Morrar op 3 januari 2010 18:05]

Wat meer onderbouwing zou op zijn plaats zijn. Ook Android heeft een 'appstore', namelijk Google Market. En Market is 'vrijer' dan de AppStore van Apple; dus meer keuze voor de eindgebruiker.
De consument merkt er niks van dat de Market 'vrijer' is, omdat de consument geen applicaties uitbrengt en dus niet te maken krijgt met de restricties van Apple. Hoe kom je er overigens bij dat de Market meer keuze biedt aan de eindgebruiker dan de App Store? Volgens mij heeft de App Store met z'n bijna 200.000 apps nog altijd meer keuze dan de Market.
Sowieso zit je als gebruiker van Android niet per se vast aan de Market, maar kun je applicaties ook elders vandaan halen. Android biedt dus wat mij betreft het beste van twee werelden; gemakkelijk apps installeren via de Market a la iPhone en vrijheid om apps te installeren a la Windows Mobile. Vrijheid is iets wat door veel klanten erg positief wordt gewaardeerd, dus onderschat dat niet...
Juist het feit dat je op de iPhone in beginsel alléén uit de App Store kan downloaden is een voordeel; immers, alle software voor het platform is de vinden op dezelfde plek. Zo houd je het voor de consument simpel, en aan de developer biedt je een aantrekkelijk distributieplatform.
Daarnaast vind ik Market redelijk goed werken, dus ik zie niet in waarom Market per se onder zou doen voor AppStore. Rond de AppStore van Apple zijn al meerdere malen relletjes geweest over gewijgerde apps. Dat is zeer slecht voor het imago van Apple en het schrikt mensen af als ze weten dat Apple bepaalt wat ze wel en niet mogen zonder daarbij altijd goede redenen te geven.
Het schrikt tweakers misschien af, maar de normale consument is daar echt niet mee bezig hoor.
Het enige voordeel van de AppStore van Apple is voor ontwikkelaars; die kunnen meer geld kunnen vragen voor hun apps, omdat gebruikers ze niet elders vandaan kunnen halen.
In de App Store is gewoon sprake van marktwerking hoor. Dat het de enige plaats is waar mensen hun apps kunnen downloaden, zorgt niet opeens voor een kunstmatige prijsstelling. Sterker nog, als je eens een kijkje zou nemen in de App Store zou je zien dat de populairste apps niet duurder zijn dan €0,80.
Of die situatie erg houdbaar is, is nog maar de vraag; kraken blijkt altijd weer mogelijk te zijn.
Normale consumenten houden zich hier ook niet mee bezig, die willen gewoon hun apps downloaden op de simpelste manier mogelijk. En terecht, als je het mij vraagt.
Daarnaast zijn er ook betere verdienmodellen te verzinnen, zoals reclame in apps.
Of dat 'beter' is, is nogal subjectief denk ik. Persoonlijk heb ik liever een paar euro over voor een goede app als ik dan niet meer gestoord word door hinderlijke reclame.
En als de userbase van Android blijft groeien, kan de prijs van apps omlaag omdat ze in grotere volume's verkocht zullen worden. Daarmee wordt piraterij vanzelf minder interessant en wordt de Market dus interessanter voor ontwikkelaars...
Hoe lager de prijs die ontwikkelaars kunnen vragen, hoe mínder interessant het wordt om te ontwikkelen.
[...]

De consument merkt er niks van dat de Market 'vrijer' is, omdat de consument geen applicaties uitbrengt en dus niet te maken krijgt met de restricties van Apple. Hoe kom je er overigens bij dat de Market meer keuze biedt aan de eindgebruiker dan de App Store? Volgens mij heeft de App Store met z'n bijna 200.000 apps nog altijd meer keuze dan de Market.
Een vrijere markt bied theoretisch een veel ruimere keus, zodra android een even grote userbase heeft als iphone zou je redelijkerwijze kunnen verwachten dat de google market meer gevuld raakt dan de iphone store
[...]

Juist het feit dat je op de iPhone in beginsel alléén uit de App Store kan downloaden is een voordeel; immers, alle software voor het platform is de vinden op dezelfde plek. Zo houd je het voor de consument simpel, en aan de developer biedt je een aantrekkelijk distributieplatform.
Centralisatie is absoluut een voordeel, voor zowel consument als developer. Het brengt echter ook het nadeel dat Apple dus alle touwtjes in handen heeft en consumenten/developers kan beperken. Juist het hebben van de keuze tussen het gebruik van een centrale plek of direct zelf halen bij de developer biedt de voordelen van een centrale market zonder de nadelen.
[...]

Hoe lager de prijs die ontwikkelaars kunnen vragen, hoe mínder interessant het wordt om te ontwikkelen.
Dit is natuurlijk onzin, en als je zijn zin iets beter had gelezen had je dit ook niet geschreven.
Wat hij zegt is zodra je meer verkoopt je je stuksprijs omlaag kan gooien. Het mooiste van software verkoop is dat zodra je eenmaal een goed stuk software hebt (en al helemaal bij die 1 euro apps) je de meeste kosten (ontwikkeling/testing) al achter de rug hebt, of een programma nou 100 keer voor 1 euro wordt verkocht of 10 keer voor 10, het resultaat (indien je de market kosten weglaat) is hetzelfde.
De consument merkt er niks van dat de Market 'vrijer' is, omdat de consument geen applicaties uitbrengt en dus niet te maken krijgt met de restricties van Apple. Hoe kom je er overigens bij dat de Market meer keuze biedt aan de eindgebruiker dan de App Store? Volgens mij heeft de App Store met z'n bijna 200.000 apps nog altijd meer keuze dan de Market.
Natuurlijk gaat de consument dat op termijn wel merken; geen restricties op het soort applicaties betekent concurrentie op meerdere vlakken. In de AppStore mogen geen applicaties staan die concurreren met apps van Apple zelf. Verbetering van dat soort applicaties wordt dus niet gedreven door marktwerking. Dat er (momenteel) meer apps in de AppStore staan zegt natuurlijk niks over de kwaliteit ervan. Leuk zo'n biearglas of bel op je iPhone, maar wat moet je er mee? Qua functionaliteit blijven veel apps dus heel beperkt.
Juist het feit dat je op de iPhone in beginsel alléén uit de App Store kan downloaden is een voordeel; immers, alle software voor het platform is de vinden op dezelfde plek. Zo houd je het voor de consument simpel, en aan de developer biedt je een aantrekkelijk distributieplatform.
Daar is de Market dus voor bij Android; nog steeds (bijna) alle software te vinden op een plek en dus hetzelfde gemak. Alleen je *kan* om de Market heen als je dat *wilt*. Dus de 'domme' consument kan lekker simpel bij de Market blijven, de tweaker kan ook elders terecht. Beste van twee werelden wat mij betreft.
In de App Store is gewoon sprake van marktwerking hoor. Dat het de enige plaats is waar mensen hun apps kunnen downloaden, zorgt niet opeens voor een kunstmatige prijsstelling. Sterker nog, als je eens een kijkje zou nemen in de App Store zou je zien dat de populairste apps niet duurder zijn dan €0,80.
Maar dus niet op alle vlakken, alleen op die vlakken waar Apple dat toestaat...
Normale consumenten houden zich hier ook niet mee bezig, die willen gewoon hun apps downloaden op de simpelste manier mogelijk. En terecht, als je het mij vraagt.
Nogmaals, dat kunnen ze ook gewoon via Market. Maar ik denk dat je het aantal mensen dat de iPhone jailbreaked onderschat. Kijk maar hoe hard die worm laatst liep over opengebroken iPhones :)
Of dat 'beter' is, is nogal subjectief denk ik. Persoonlijk heb ik liever een paar euro over voor een goede app als ik dan niet meer gestoord word door hinderlijke reclame.
En dus zie je in de Market veel 'Lite'-versies die gratis zijn met reclame en volledige versies die een paar euro kosten en geen reclame bevatten (+ extra features). Wederom: er is dus meer keuze.
Hoe lager de prijs die ontwikkelaars kunnen vragen, hoe mínder interessant het wordt om te ontwikkelen.
Natuurlijk niet, dat hangt af van het volume dat je kunt verkopen. Bij digitale goederen zijn er (vrijwel) geen kosten verbonden aan het reproduceren van het goed. Alleen het ontwikkelen kost geld. M.a.w. als je 10.000 keer een applicatie verkoopt voor 1 euro ben je beter af dan wanneer je 1.000 keer dezelfde applicatie verkoopt voor 3 euro. Kortom, volume is veel belangrijker bij digitale goederen dan prijs per product. En zeker op dat punt is Android denk ik heel veel belovend.

Edit: dat laatste punt wordt hierboven dus ook al keurig gemaakt

[Reactie gewijzigd door Morrar op 4 januari 2010 11:52]

De apps in de AppStore zijn meer gericht op de doorsnee consument, waar het meer media gerelateerde apps zijn. Dan moet je denken aan dingen zoals Uitzending Gemist, Podcasts en games. Apple heeft al een heel breed aanbod aan goede 3D games, en dit zie ik nog niet erg veel terugkomen in de Google Market.

Android is interessant voor ontwikkelaars en tweakers, waar het vooral breed is aan developertools en manieren om je OS uit te breiden. Apple aan de andere kant doet niet aan plugins en manieren om je OS te personaliseren. Die geeft je een speelplaatsje om Apps uit te kunnen proberen, maar daar houdt het ook op. Enkel om de zoveel tijd geven ze een OS update uit, en daar moeten gebruikers maar naar uitkijken.

Zoals de browser: hoelang blijft Apple nou nog ontkennen dat Flash een groot onderdeel is van de online ervaring? Ja, ze hebben wel een offline App geïntroduceerd, maar hoe wil je SWF bestanden openen als je niet kunt downloaden met de browser? Ik snap wel dat ze Flash niet willen toelaten omdat die plugin mogelijk de besturing kan overnemen van de browser, en dat kan afbraak doen aan de gebruiksvriendelijkheid van de iPhone. Maar dit kunnen ze simpel oplossen door een kruisje te plaatsen bij de plugin wanneer je weer de besturing wil overgeven aan de OS. Maar er waren ook licentieproblemen geloof ik?...

Voor zover ik het zie heeft Apple een ontzettend sterk OS opgezet, maar het surft niet op de golf van de ontwikkeling, waar Android dat wel doet. Als Android de grotere markt leert aan te spreken door meer met media Apps te komen, halen ze wat mij betreft de iPhone zó in!

Verder ontzettend mooie telefoon... ik smolt alleen bij de specs van de Droid, maar deze heeft ook de looks! Ik vraag me alleen af hoe lang de accu het volhoudt, want bij zo'n slank toestel kan dat niet veel voorstellen... niet dat de iPhone daar records breekt, want die is met 1 dag ook leeg. Al bij al; ik zie dit zeker wel mijn nieuwe telefoon worden! Mits deze multitouch gaat ondersteunen in de EU.

[Reactie gewijzigd door gizmostudios op 3 januari 2010 19:50]

Ik ben helemaal geen fan van Flash of plugins in het algemeen, maar zolang websites het gebruiken (en soms ook nog als primair onderdeel hebben van de site) zou Apple het idd eigenlijk moeten ondersteunen.
Maar Google heeft al wel een grote userbase, omdat meer dan één (of drie dan) mobieltjes gebruik kunnen maken van Android. Uiteindelijk zal die groep groter groeien, en zullen er meer ontwikkelaars komen voor Android dan voor Apple.
De belangrijkste strop voor Android is het gebrek aan quality control in de apps. Waar veel mensen schelden op Apple vanwege de restricties op de app store, weet je bij Apple 1 ding zeker: als het in de app store staat, is het geen totale bagger. Het werkt acceptabel en het voldoet aan een aantal kwaliteitsnormen.

Ik heb nu al een aantal maanden een Android toestel en het grootste nadeel vind ik toch wel dat er zoveel bagger is, en zo weinig echt goede apps. Ondanks dat de HTC Magic voor mij 300 euro (netto) goedkoper was dan een iPhone 3GS, stoor ik me aan het 'net-niet gehalte' van het Android platform
Daar heb je de ratings en comments bij iedere app voor. Hoewel ik niet iemand ben die meteen de hele telefoon vol pleurt met allerlei apps, heb ik toch al redelijk wat gezien en kwalitatief veel het allerminst tegen.
Bij Google blijft alles toch jaren in Beta. ;)
Integendeel, hoe meer (verschillende) mobieltjes er komen waarvoor men moet ontwikkelen, hoe lastiger en dus onaantrekkelijker het ontwikkelproces wordt.

En los daarvan, het aantal verschillende mobieltjes staat los van het totale aantal mobieltjes. Als er uiteindelijk 50 verschillende Android phones zijn betekent dat niet dat er in absolute zin meer Android phones komen dan iPhones.
Vergeet niet dat google meer te bieden heeft dan alleen mobieltjes, met alle onlinediensten die google aanbied en door iedereen al wel als standaard worden beschoud heeft google ook een belangrijke voorsprong. Naadloos en vertrouwd werken met gmail en calendar en in de toekomst google wave!
ik denk dat je je nogal vergist in de beperkingen die zouden kunnen onstaan doordat er teveel verschillende hardware op de markt komt, als je voor android programeert programmeer je voor een os dat draait in een java omgeving, je komt dus niet dicht bij de hardware.
De enige dingen waar je mee te maken krijgt zijn de resolutie en later bij oudere telefoons eventueel te kleine geheugen capaciteit of cpu/gpu kracht
Engadget staat bekend als een ongelofelijke pro-iphone fanboy blog. Engadget zal never nooit toegeven dat iets beter is dan een iphone. ZOals iemand daar al opmerkte, de reviewer kan je niet bepaald objectief noemen.

Als ik de filmpjes bekijk van Engadget, dan is het toch duidelijk dat het een enorm snel ding is dat misschien zelfs sneller is dan de iphone zelf.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 3 januari 2010 15:30]

Ik vind het erg vreemd dat Engadget opmerkt dat het schakelen tussen de homescreens lagt maar dat dit totaal niet blijkt uit de filmpjes. Het is geen iPhone-killer, maar waarom dan niet? Dat leggen ze niet uit. Beetje zwak.
tja, ik vind het qua apps, looks, mediagebruik (mp3 en films) gewoon minder dan de iphone. Heb er best een tijdje over nagedacht om android te halen, maar telkens als ik mijn vriendin weer zie met haar iphone wordt ik toch zekerder om toch te gaan voor de iphone.

De snelheid zal ongeveer gelijk zijn, alhoewel het met wel wat tegenvalt dat je met een 1ghz cpu toch nog wat haperingen hebt bij het wisselen van homescreens, op internet kan ik dat nog wel begrijpen (veel plaatjes etc).
Wat een onzin, ik lees dagelijks Engadget en zie (zag, gelukkig) inderdaad vaak zulk soort comments tegenkomen... Slaat, in mijn ogen, nergens op. Ze waren vooral iPhone-fanboys omdat ze vaak meerdere artikelen over Apple plaatsen in korte tijd. Maar de laatste weken hebben ze ook tientalle artikelen al over de Nexus One geschreven... Dus nu moeten ze opeens Google-fanboy zijn? Ze schrijven gewoon wat veel in het nieuws is.. Tja, als Apple ene groot congress houd en daar verschillende aankondingen doet, met daaraan afgaande vele speculaties, zie je automatisch meer Apple nieuw... heel gek?! :S

PS. ben zelf meer een iPhone-hater dan fanboy.
Geen multitouch? Apart, niet dat de ondersteuning al breed gedragen wordt maar 't lijkt wel een stap achteruit.
Het nauwkeurige typen is wel een serieuze verbetering, aangezien 't op mijn Hero vaak mis gaat.
Dat heeft ook te maken met het grotere scherm ;) .
Het is best mogelijk dat de Europese versie wel multitouch heeft. De Motorola Droid (VS) heeft ook geen multitouch maar de Motorola Milestone (Droid, maar dan EU) wel. Patentenkwestie met Apple geloof ik.
Het mist enkel nog het logo van Google.
zal vast en zeker op de achterkant staan.

http://androidcommunity.c...009/12/GoogleNexusOne.jpg
op het vlaggetje misschien?

[Reactie gewijzigd door Unixor op 3 januari 2010 15:02]

Nee. Daar staat een barcode QR code.

http://www.blogcdn.com/ww...10/01/eng_nexus_one21.jpg

edit: typo

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 3 januari 2010 15:10]

Op dat vlaggetje staat een QR Code, die naar een Memory spelletje linkt. (klik)
op het vlagetje staat een QR-code
Foto van vlaggetje
Wiki

zal wel als functie hebben dat je met mekaar's toestellen elkaars vlaggetjes kun uitlezen (met de camera) en zo de telefoons aan mekaar koppelen voor delen van bestanden en sociale functies.

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 3 januari 2010 15:17]

Op de QR code van de foto staat een link naar http://www.android.com/holidays
De camerasoftware op de "droid" is al gefixt met de 2.0.1 update. De Milestone heeft deze update overigens nog niet ontvangen, maar die zal er eerder zijn dan de Nexus.

De Milestone doet overigens wel multitouch, maar het nut daarvan ontgaat me een beetje. Erg gebruiksonvriendelijk om de positie van je handen te wijzigen om te zoomen. Zou wel graag iets als het "spiral zoom" van Maemo zien.
Erg gebruiksonvriendelijk om de positie van je handen te wijzigen om te zoomen.
Oh? Ik ervaar het 'pinchen' op het scherm van m'n iPhone anders als behoorlijk gebruikvriendelijk / intuitief doorgaans. Het is een 'logische' beweging in context. Het moet wel goed geimplementeerd zijn, maar ik acht google en htc prima in staat dat te doen met android. (op de HTC HD2 voelt 't een beetje 'raar' aan)
Bij het pinchen moet je hoe dan ook je positie van je handen wijzigen en dat is een extra handeling. Kan als storend ervaren worden.
Bij het pinchen moet je hoe dan ook je positie van je handen wijzigen en dat is een extra handeling. Kan als storend ervaren worden.
Ik zie wat je bedoeld, maar met een touchscreen moet je om 'iets' te doen per definitie de positie van je vingers/hand veranderen. D'r zitten niet of nauwelijks hardware knoppen op immers.
Normaal heb ik een telefoon gewoon beet met heel mijn hand, en gebruik ik enkel de duim voor bediening. De overige vingers zijn allemaal aan de onderkant van de telefoon te vinden. Dat ik de positie van mijn duim moet veranderen verandert hier niks aan. Voor multitouch heb ik echter 2 vingers nodig, waardoor ik de positie van mijn hand moet wijzigen, en in de praktijk waarschijnlijk de telefoon met de andere hand moet vasthouden om dit te doen. Dat is dus een flinke handeling. Multitouch zelf zal dus best heel goed werken, om echter tot die bewegingen te komen is een heel ander verhaal ;).
Je hebt er twee handen voor nodig :P.

Ben nog altijd tevreden met de spiral zoom op mijn touch diamond. (zowel op scherm als rond te middelste knop).
Dit toestel is echt veel en veels te duur. Google haalt nu alleen nog maar meer markt door op de prijs uitzonderlijk goedkoop te zijn terwijl het aangeboden product meer biedt.
Dat valt toch wel mee, ik las schattingen van E 500,- losse verkoop in diverse media. Ik neem aan dat een iPhone goedkoper is, maar daar krijg je ook minder voor: resolutie, vendor lock-in, snelheid.
iPhone kost 600 in landen zonder koppelverkoop, 999 in Nederland.
Nee hoor... een iphone heb je al vanaf 520 euro... een 3GS voor 650 ofzo. Alleen als je hem bij T-mobile koopt kost hij 999.
Jammer, dit soort toestellen zouden eigenlijk ook een QWERTY slider variant moeten krijgen.

Dat is denk ik de enige reden waarom ik deze niet zou aanschaffen.
Ik zou juist deze willen omdat i geen apart keyboard heeft. Zo heeft iedereen zijn wensen en worden er gelukkig veel verschillende telefoons gemaakt.

Hoewel dit toestel op papier aardig aan mijn wensen zal voldoen ben ik geheid niet tevreden over de accuduur.

Het is ook niet dat er geen keuze is in "keyboard" varianten zijn dit is nl bijvoorbeeld de Milestone zal aardig in de buurt komen van je wensen. en ja er blijven altijd wat verschillen
De Milestone is binnenkort ook verkrijgbaar als tablet (candybar) variant. Wat ik een goede zaak vind, want iemand als ik die veel te typen heeft vinden meestal een toegewijde toetsenbord fijner.
Ik denk dat 3,7 inch ook groot zat is. Zeker gezien de resolutie van dit ding. Mijn Samsung I8910HD is ook 3,7, maar heeft een resolutie van 640x360. Iets meer scrollen, maar goed... :)

Ben benieuwd sowieso naar deze phone. Ik ga hem in de gaten houden.
Komt deze dan ook meteen naar Europa, of krijgt Amerika weer als eerste de release?

Net als Google Voice en de Microsoft Zune! :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True