Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Submitter: Mr. P

Het United States Patent and Trademark Office heeft de registratie van de merknaam Nexus One door Google afgewezen. Er is in de telecombranche al een product van fabrikant Integra Telecom, dat eveneens de naam Nexus draagt.

Integra Telecom is een Amerikaanse provider die diensten levert waarmee het mogelijk is om spraak en data te versturen en ontvangen. De Nexus One van Google is ook in staat om spraak en data te versturen en te ontvangen, en volgens het US Patent and Trademark Office kan er dus verwarring tussen beide merken ontstaan. Ondanks de afwijzing heeft de Android-maker nog de mogelijkheid om tegen de beslissing van het merknamenbureau in beroep te gaan.

Apple had met zijn smartphone soortgelijke problemen: de merknaam iPhone was eigendom van Cisco. Beide partijen kwamen echter tot een overeenkomst waardoor Apple de merknaam alsnog kon gebruiken.

Het aantal verkochte exemplaren van de Nexus One blijft ondertussen achter bij populaire smartphones als de iPhone en de Motorola Droid, zo schat onderzoeksbureau Flurry, dat zijn cijfers op het gebruik van applicaties baseert. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar de Nexus One zou sinds de lancering 135.000 maal verkocht zijn, terwijl zowel van de Motorola Droid als van de iPhone 2G al meer dan een miljoen stuks verkocht zouden zijn.

Wat Google niet lukt met de Nexus One-merknaam, heeft Samsung in Zuid-Korea wel voor elkaar gekregen: dat bedrijf heeft de merknaam Android vastgelegd voor gebruik voor hardwareproducten. Zuid-Korea registreert merknamen voor hardware en software afzonderlijk van elkaar, zodat Samsung de naam Android voor zijn hardware kan gebruiken. Dat betekent ook dat deze fabrikant het uitbrengen door andere fabrikanten van hardware met het Android-label, zoals telefoons en tablets,  kan tegenhouden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Denk dat Google wel tot een overeenkomst kan komen met Integra Telecom, als ze er wat geld voor overhebben.
[OT: weet iemand of Apple er voor heeft betaald, zo ja hoeveel? of een andere overeenkomst?]

@Verkoopcijfers:
Ik heb zelf nu de iPhone 3G, mijn abonnement verloopt begin augustus, en ik ben zoiemand die niet weer een iPhone koopt -> artikel van gister en bovenin mijn lijstje staat de Nexus One, die waarschijnlijk ingehaald gaat worden door de HTC Scorpion maar daar is nog bar weinig over bekend.
99% zeker dat er gewoon is betaald voor de merknaam, iets wat Google nu dus ook zal moeten doen. Als het een winstgevend bedrijf is dat ook nog eens dingen kan of andere patenten heeft, is de kans groot dat Google het bedrijf opslokt.
Nou, hoeft niet hoor. Google had ook geen zin in (het bedrijf achter) Gmail.de ;)
Ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 17 maart 2010 10:20]

Ik kan je de HTC Desire aanraden, vergelijkbaar geprijst met de Nexus one en mogelijk icm met abo ipv de nexus one ;) En met een nexus moet je maar geluk hebben om hem voor 430 euro in huis te hebben (dat is de prijs van de desire).

Ben ook wel benieuwd hoe graag Google de merknaam wil, dnek wel dat ze er een berg geld tegenaan smijten :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2010 08:39]

Door Lewt, woensdag 17 maart 2010 08:34

@Verkoopcijfers:
Ik heb zelf nu de iPhone 3G, mijn abonnement verloopt begin augustus, en ik ben zoiemand die niet weer een iPhone koopt -> artikel van gister en bovenin mijn lijstje staat de Nexus One, die waarschijnlijk ingehaald gaat worden door de HTC Scorpion maar daar is nog bar weinig over bekend.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waar basseer jij dat de HTC scorpion de Nexus one gaat voorbij streven als er niks bekend is?

Gr

Een tevreden eigenaar van een Blackberry Bold en Nokia E72

[Reactie gewijzigd door ninoxps op 17 maart 2010 18:51]

Wat Google niet lukt met de Nexus One-merknaam, heeft Samsung in Zuid-Korea wel voor elkaar gekregen: dat bedrijf heeft de merknaam Android vastgelegd voor gebruik voor hardwareproducten. Zuid-Korea registreert merknamen voor hardware en software afzonderlijk van elkaar, zodat Samsung de naam Android voor zijn hardware kan gebruiken. Dat betekent ook dat deze fabrikant het uitbrengen door andere fabrikanten van hardware met het Android-label, zoals telefoons en tablets, kan tegenhouden.

dus samsung heeft de naam android vastgelegd. beetje vreemd. naar mijn weten is android de naam van de besturingsysteem van google. wat heeft samsung met deze naam? niks. wat is de toegevoegde waarde van samsung?
volgens mij alleen maar geld....
DUH tuurlijk gaat het om geld, waar werk je voor? Geld... Wat wil je baas? Geld :D

Het punt is dat je daar merknamen voor zowel hardware als software kan registeren die hetzelfde zijn... Dus ja ookal is dat raar dat het kan waarom zou je er als bedrijf geen gebruik van maken! het gaat tenslotte allemaal om geld :D En of Samsung wat met android te maken heeft maakt niet uit, dat mag daar dus zal het gebeuren als dat soort dignen gewoon mogen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2010 09:14]

natuurlijk werkt iedereen voor geld. maar om je concurrenten en collega's wat dat zijn ze gewoon zo erg dwars te gaan liggen vind ik gewoon te ver gaan.

als er geruchten gaan van bv google gaat een nieuwe mobile uitgeven en de naam wordt genoemd. dat snel een concurrent die naam vast legd. vind ik gewoon niet kunnen.
maar dat zal wel aan mij liggen. vind het eenbeetje kinderachtig maar goed.
Dat doen meerdere bedrijven. Zo leggen autofabrikanten alle mogelijke namen vast voor later. Daar is nog geen lijn voor op papier gezet. Een soort domain squatting, zeg maar.
In Europa geldt wel, dat je er binnen 5 jaar iets mee moet doen, anders vervalt het recht.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 17 maart 2010 10:13]

2e oplossing voor Google is natuurlijk om met Integra Telecom om tafel te gaan zitten, om te kijken of beide partijen eruit kunnen komen. Net zoals Apple gedaan heeft met Cisco voor de iPhone. Lijkt me niet al te moeilijk voor Google als ze het heel graag willen ;)
En wat de verkoop cijfers betreft zou ik zeggen eigen schuld.. ze verkopen dat ding alleen via een site, en alleen in USA.. en achteraf slechte support leveren..
Google geeft gewoon een zak geld aan Integra en klaar is Google.

en anders filteren ze wel de website van Integra eruit :+


dat gezegd hebbende, vindt ik het ook een beetje kul dat alles maar geregistreerd moet worden, omdat maybe, in de verre verre toekomst, iemand die naam kan eigenen. het is gewoon een woord waar ze een zak met centen voor op tafel werpen.


offtopic:
nog even en onze overheid gaat ook bepaalde woorden claimen - bijv voor het minder vloeken ofzo..
Waarom zou je minder vloeken als die woorden van de overheid zijn? Ik mag nu toch ook zo vaak als ik wil 'google' zeggen :P En dat is ook gewoon een merknaam XD
Ik neem aan dat Nexus er ook niet blij mee is. Bijvoorbeeld de Nexus version one case;
http://www.nexustek.nl/NXS-nexusversion1silentsystem.htm
Met gratis reclame? Denk het wel. Ze zullen er in ieder geval niet 1 kast minder om verkopen.
Als Google echt die merknaam wilt hebben maken ze een deal met Integra Telecom en zeurt niemand meer ergens over. Als ze geen geld willen uitgeven noemen ze de Amerikaanse versie toch anders? Dat gebeurt wel met meer telefoons.
En CIsco met de Nexus dan?
Dat is een compleet ander type produkt (routers/switches), waar het bij Nexus en Nexus One om hetzelfde produkt gaat, namelijk een telefoon.

Dat is dus niet met elkaar te vergelijken.
Nexus is geen telefoon, maar een dienst van Integra. Dus het zijn alsnog verschillende producten.
Maar met beide producten kan je bellen. Het kan dus zijn dat mensen denken 'Nexus One', dat zal wel een toestel van Integra zijn.
Even een non-post, maar ik vind de hele merknaam nexus one eigenlijk waardeloos:

google -> kleurig/vriendelijk logo -> klinkt vrolijk
android -> groenig vriendelijk logo -> klinkt ook vrolijk
nexus one -> klinkt niet vriendelijk, klinkt weinig creatief, klinkt grijs. associeer ik niet direct met google om maar zo te zeggen.

beetje jammer.

(ps. googlefanboy ;) )
nonsens, Android klinkt helemaal niet vrolijk.

We zijn zo geconditioneerd door het logo en ook door producties als Wall-E :)
idd "android" geeft mij nog steeds het idee van de androids in DragonBall Z :+
Zo denk ik dan weer aan die kille robots uit I, Robot.
Of die kille menselijke robots uit de Alien reeks.
Nexus One kon zo een basis van de Borg zijn.

En de Borg zijn groenig en vriendelijk, als je ze goed leert kennen :D.
Nexus One kon zo een basis van de Borg zijn.

En de Borg zijn groenig en vriendelijk, als je ze goed leert kennen :D.
Nee, de Borgs klinkt niet zweeds, maar de Borgs zijn niet groenig en vriendelijk, want ze hebben dat naam al geassimileerd :P
Best wel jammer voor Google ;)

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 17 maart 2010 09:49]

Nexus-volgnr is imho voor het eerst gebruik in de film "Bladerunner" (goede film overigens)

Edit dus eigenlijk voor het eerst in het boek "Do androids dream of electric sheep" van Philip K. Dick.

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 17 maart 2010 12:41]

inderdaad,
nexus klinkt als nexuiz
waarin tevens ook het playermodel nexus inzit
en de nexus one doet mij er dus altijd aan denken
Nee, de naam iPhone is zo lekker origineel... Maar alles beter dan een typenummer, toch?
Even een non-post, maar ik vind de hele merknaam nexus one eigenlijk waardeloos:

google -> kleurig/vriendelijk logo -> klinkt vrolijk
android -> groenig vriendelijk logo -> klinkt ook vrolijk
nexus one -> klinkt niet vriendelijk, klinkt weinig creatief, klinkt grijs. associeer ik niet direct met google om maar zo te zeggen.

beetje jammer.

(ps. googlefanboy ;) )
Ik vind nexus one ook een weinig aansprekende naam.
Voor engelstaligen klinkt het misschien anders
Ik kan wel raden waarom ze deze naam gekozen hebben

Het is een contaminatie van Lexus en Next

De Toyota Lexus is een heel prestigeus en in VS erg succesvol automerk, het soort van kwaliteitsimago waar Google op mee wil liften. Ook is de Lexus gelanceerd als een succesvole contender voor de marktleider.
En Google wilde met de nexus one de volgende (next) stap in Smatphones zetten.

Droid vond ik echt een hele goed gekozen naam en Motorola heeft daar ook heftig mee gescoord. Misschien hadden ze beter zelf de naam Android kunnen vastleggen en hem "Android One" genoemd. Dat breng je meteen de boodschap over: "This is the original" ook de Gphone had ik een beste naam gevonden gezien de populariteit die Google heeft. Het is misschien weinig origineel maar wel een statement.

Google wilde volgens mij heel bewust het hogere segment bereiken. Nexus klinkt redelijk ambitieus, maar het woordje "one" doet er eigenlijk weer afbreuk aan.
Nexus one, dat klinkt als: De volgende stap, nummer 1
Dat Is een tegenstrijdigheid

Dat "one" is niet erg slim. Je wil aankondigen dat er nog meer volgen, maar dat snapt iedereen ook zo wel. Eigenlijk declasseer je het product er meteen mee, omdat je denkt misschien kan ik beter op Nexus two wachten, aangezien de Apples tweede Iphone ook een stuk beter was. Dat wil je natuurlijk niet, je wil de aandacht volledig bij dat geweldige product houden.

Google heeft de distributie in eigen hand genomen, ook dat is opmerkelijk en waarschijnlijk bedoeld om de exclusiviteit te bevorderen. Maar Ik denk dat ze inderdaad beter hadden kunnen aansluiten bij het leuke speelse Android logo en gekleurde Google logo dan het erg statige "Nexus One". In combinatie met leuke attributen zou dat denk ik meer enthousiasme hebben losgemaakt bij hun fanbase.

Het blijft natuurlijk altijd moeilijk om zoiets in te schatten. Google heeft op dit soort markten ook hoegenaamd geen ervaring.

[Reactie gewijzigd door degener op 18 maart 2010 00:21]

Leuke theorie over Lexus en Next, maar vergezocht, en niet juist.
Hint: http://en.wiktionary.org/wiki/nexus#Latin

Nexus betekent zoveel als "centraal". Dat is dus de positie die de smartphone inneemt, hij staat centraal in alle communicatie.
Ik vind het anders best dat er zo niet al teveel Nexus One telefoons verkocht worden.Heb je tenminste een redelijk uniek en exclusieve look . Zeker in Europa 8-)
Haha nou de eerste persoon buiten me zelf met een milestone moet ik ook nog tegen komen anders ;) En als ik straks de HTC Desire heb verwacht ik ook niet dat half NL er mee rond loopt! Hero ben ik wel 3x tegen gekomen toen ik hem had, de G1 heb ik ook nog nooit iemand anders mee gezien :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2010 09:13]

Hier op het werk 2 milestones, een nexus en heul veul hero's (ook als dev phone)