Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Een Google-medewerker heeft aangegeven dat de zoekgigant geen software-update voor de Nexus One gaat uitbrengen die de 3g-problemen moet verhelpen. Wel geeft de medewerker aan dat zijn bedrijf de situatie in de gaten blijft houden.

Google Nexus One US GrijsDe Google-medewerker postte het bericht op de support-forums van Google, nadat er speculatie ontstond over een mogelijke ota-update voor de Nexus One. Volgens de medewerker zal Google hier niet meer aan werken. Een reden voor het niet oplossen van de 3g-problemen wordt niet gegeven.

Op het forum geeft de Google-medewerker het advies om de oriëntatie van de telefoon te veranderen als er problemen met de 3g-verbinding zijn. Dit zou kunnen helpen in gebieden waar de 3g-dekking slecht is. Als alternatief raadt de medewerker aan om naar een andere locatie te gaan als de verbinding slecht is.

Kort na de introductie van de Nexus One ontstonden klachten over de 3g-verbinding. De smartphone zou niet goed in staat zijn om een 3g-verbinding vast te houden en schakelt regelmatig terug naar een langzamere verbinding. Google gaf eerder aan te werken aan een fix voor de problemen, maar de software-update die de zoekgigant uitbracht, bleek niet te helpen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Nou lekker dan :P Er is er net 1 onderweg ;) Naja niet dat ik me druk maak om het bereik van de telefoon, eerder over het bereik van t-mobile wat me telefoon in veel gebieden nu ook al niet bereikt (niet in de vorm van 3G iig, wel in de vorm van GPRS) :P

Maargoed ik had ook niet veel verwacht, is gewoon een hardware probleem lijkt me, kan je misschien een beetje tunen maar meer ook niet.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2010 16:52]

Ik denk ook niet dat het probleem echt speelt in Nederland gezien de 3G dekking hier top is. In de US zijn zat gebieden waar je geen 3G hebt en als de Nexus dan iets slechter ontvangt dan een ander toestel is het natuurlijk vrij snel een probleem.
3G dekking top? Dan ben je vast geen T-Mobile klant.
Vodafone en KPN doen het behoorlijk goed met de 3G dekking, maar vooral T-Mobile kan hier nog heel wat aan verbeteren. (Ja, ik weet dat er best gebieden zijn waar het bereik wel goed is.)
Een Nexus One icm T-Mobile zou hier dus best last van een wegvallende 3G verbinding kunnen hebben.

[Reactie gewijzigd door J0HAN op 22 april 2010 17:08]

"Een Nexus One icm T-Mobile zou hier dus best last van een wegvallende 3G verbinding kunnen hebben."
Hoi, zullen we dat soort uitspraken even overlaten aan mensen die wel ervaring met de situatie hebben? Ik heb een Nexus One n T-mobile (iPhone abo) en de dekking is prima. In de stad haal ik de beloofde 2Mbps makkelijk. In de trein van Delft naar Leiden valt het signaal soms heel even weg in de polder, maar dat is dan ook niemandsland. Dat is tot nu toe de enige plek geweest waar ik geen 3G signaal heb gehad. Op de universiteit, in de duinen, tijdens wielrennen in NH (duingebied, polder) -> overal gewoon 3G. Dus zeik niet alles af als je er geen verstand van hebt. T-mobile heeft geen probleem en de Nexus One heeft (iig in Nederland) ook geen probleem. Zwaar overdreven allemaal.
@hieronder
Er zijn genoeg mensen met dat ding in Nederland, zie ook het N1 topic op GoT. Niemand die er last van heeft in NL. Ik verdiep me al sinds de aankondiging van de Google phone in de N1, dus ik heb er inmiddels aardig wat verstand van ja. (en met afzeiken bedoel ik meer alle mensen in de comments die gaan lopen zeuren dat T-mobile 'om te janken' is. Loze uitspraken...)
*edit*
Wie mod dit nou weer 'offtopic'? Meer ontopic kan het niet zijn lijkt me :?

[Reactie gewijzigd door Flying Bobman op 22 april 2010 21:21]

Check T-Mobile 3G coverage map. Vergeleken met Vodafone en al helemaal KPN is dit zeer zeker de minste van de drie.
Vodavone heeft hier volgens de kaart in het halve land geeneens GSM bereik? Wat dat betreft lijkt dat nog minder dan Tmobile, KPN is veruit de beste.
Volgens mij klopt er geen hol van dat plaatje. Ik zit regelmatig in gebieden buiten de betreffende kaart aangeeft dat ik 3G zou moeten hebben, met toch echt een 3G verbinding. En als je op de kaart van KPN kijkt zou het praktisch nooit mogen wegvallen, en ook daar klopt meer niet van dan wel.
Trein maar eens van Amsterdam naar Utrecht. Dan spreek ik je graag nader over die top 3G dekking van T-Mobile.
Wie wil er dan ook in de randstad aanwezig zijn? :9
Ik denk dat het probleem daar ook ligt. Gelderland, Overijssel en Groningen heb ik gewoon 3g dekking met t-mobile en mn G1/Xperia X10 ook als ik in de trein/auto van Grun naar Zwolle zit.
Leeuwarden, in huis zelden 3G, beneden zo goed al nooit. Een dorp +-15 km van leeuwarden af, met 2000? inwoners. Geen bereik binnen. Moet daar echt naar buiten stappen voor bereik met Tmobile.

Zelfs in Dokkum had ik thuis niet altijd bereik, en nergens 3G. Tmobile is echt brak qua netwerk bereik, ze hebben mooie abonnementen, maar het bereik nee, dat is niet om over naar huis te schrijven.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 april 2010 11:48]

Je hebt wel gelijk. In de randstad is de verbinding gewoon bar en bar slecht, terwijl daar juist het meest te verdienen valt, veel mensen per km2

In zo'n beetje heel Utrecht geeft mijn G1 wel aan 3G ontvangst te hebben, maar internetten, is er vaker niet bij dan wel. Bij veel plekken in Amsterdam hetzelfde verhaal.

De afgelopen 2 jaar is het bereik wel beter geworden, maar betrouwbaarheid is ver te zoeken. Het T-mobile forum stroomt ook vol met klachten, waarop t-mobile dan antwoord, dat er een aantal masten in storing zijn...
Zet ze dan uit ofzo, dan schakelt mn telefoon tenminste over naar een andere mast :X
En rijd dan ook eens verder door van Utrecht naar Den Bosch...
heb hier in nijmegen ook lang niet overal 3g. binnenshuis geheel niet,
richting centrum wel, buitenwijken (lindenholt) niet.
Dus hier ook een ervarings "deskundige" en mijn ervaring is dat 3g van tmobile niet super is. Mn vodafone abbo heeft op veel meer plekken 3g (ja, 2 abbos)

En als google al erkent dat er problemen mee zijn, dan zijn ze er echt wel.
ik kwam vrij vaak in nijmegen en eerlijk gezegd vanaf dat ik in de buurt van Heyendaal kwam was 3g daar top. Overal dekking waar ik kwam in Nijmegen (op een T-mobile G1).

Ervaringen met T-mobile zijn nogal dubbel blijkbaar :/
"In de trein van Delft naar Leiden valt het signaal soms heel even weg in de polder, maar dat is dan ook niemandsland"

Ik kan mij een campagne van T-Mobile nog goed herinneren waarin ze beweren dat je zelfs op de meest rare plekken in Nederland bereik hebt. Een simpel ritje van Utrecht naar Hilversum met de trein en je hebt al een goede 5 min geen bereik, terwijl dat vrijwel naast de snelweg gaat.
Misschien moet je je beeld bij "afzeiken" eens bijstellen? Een zin als "zou best last kunnen hebben" valt naar mijn weten niet onder afzeiken, en als je dan op basis van puur je persoonlijke ervaring zegt dat de ander geen verstand heeft... tja.

@boven: Dan nog, je citeert iemand, en zo lijkt het alsof je je specifiek op 1 persoon richt.

[Reactie gewijzigd door Lapixx op 22 april 2010 20:59]

en uit mijn ervaringen weet ik dat je in zuidwest drenthe op sommige plekken GEEN bereik hebt met t-mobile.
my thoughts exactly, met andere providers is de 3g dekking in NL wel goed (vodafone en hi tenminste wel), maar met T-mobile is het om te janken als je niet ergens in een stad/centrum van groot dorp zit....

[Reactie gewijzigd door Bastard op 22 april 2010 19:16]

ook KPN heeft gigantische gaten in de dekking (delft, den haag, nootdorp) en ook binnenshuis (bedrijf of betonnen woning) is er vaak niet beter dan GPRS te ontvangen met verschillende soorten en merken telefoons
Mee eens, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het vroegere Orange een veel beter bereik had. Sinds het overgenomen is door T-Mobile vind ik het er niet beter op geworden.
Mijn collega's zijn juist overgestapt van Vodafona naar T-mobile omdat de 3g dekking @ Zwolle zuid zwaar onder maat is ! Getest met nexus one en htc desire's..
Ik geef juist aan dat ik nu al vaak geen betere verbinding heb als 3G ;) (omgeving Heerhugowaard)

In me huis heb ik dan weer voortreffelijk bereik dus als dat een bar minder wordt is ook niet erg (en ik heb wifi) :D
Ik denk ook niet dat het probleem echt speelt in Nederland gezien de 3G dekking hier top is.
Op Rotterdam CS is er anders behoorlijk slechte dekking.
mwah, nee het is meer gewoon dat daar veel mensen het gebruiken. Dat is vooral te merken op een laptop: Zodra je net buiten de stad komt in b.v. de trein, dan zie je spontaan dezelfde verbinding een stuk minder ping hebben en sneller worden.

Het signaal is er wel, de capaciteit soms niet.
Inderdaad, op R'dam CS kan ik met T-mobile *nooit* internetten, er is dan wel dekking, maar kennelijk geen capaciteit omdat iedereen zit te bellen. 3G internet deel je met bellers (Wimax niet meer). En eenmaal in de trein naar Utrecht heb ik af en toe even 3G dekking (Gouda, Woerden). Komt er op neer dat ik onderweg nauwelijks kan internetten.

Andere kant op naar Arnhem, zelfde verhaal.

Met Telfort/KPN eerder nooit problemen, kon altijd internetten.

Als mijn abo bij t-mobile afloopt weer weg, want dit is echt vervelend.

[Reactie gewijzigd door reynard80 op 22 april 2010 18:15]

Als ik op R'dam CS ben zet ik altijd G3 uit. Dan kan je tenminste nog op internet.
Nou wat ook kan is dat Google zoiets heeft van "nou we komen er toch aan met Froyo (Android 2.2) dus waarom 2 aparte patches? De Nexus One krijgt de update als eerste dus dan kunnen we 2 updates reduceren naar 1"; Dat kan ik een stuk beter begrijpen, maar dan is de broninfo natuurlijk onvolledig op dit moment.
Je zal daar echt geen problemen van ondervinden. Apple had hetzelfde probleem met de lancering van de iPhone 3G in de VS . Bleek het probleem bij AT&T te liggen toch was het Apple die de PR moest verzorgen en de schuld moest dragen. Hier in Belgie was totaal niets van de 3G problemen te merken omdat het 3G netwerk van proximus al jaren was uitgerold.

Edit: Blijkbaar staat T-Mobile niet bekend voor een goed uitgerold netwerk. Succes alvast
Mooie support dus voor de Android telefoons...
Heeft weinig met android zelf te maken gezien er tig toestellen zijn inmiddels die geen 3g problemen hebben. Vind het wel slecht van google dat ze er niet alles aan doen om het te verbeteren. Juist een punt van google is snel op het internet zijn zonder 3g gaat dat moeilijk.
De simpelste en meest voor de hand liggen reden achter het niet oplossen door middel van een OTA update zal ongetwijfeld zijn dat het gewoon in het design van de hardware zit, zou knap zijn als ze dat met software op konden lossen :P

Tuurlijk je kan via software altijd een beetje fine-tunen maar dat is in principe al gebeurd voordat de telefoon de fabriek uit rolde mag ik hopen :)
Hardware behoort ook fatsoenlijk getest te worden voordat het verkocht wordt. En zeker in het geval van een google (aka internet) telefoon/smartphone mag je verwachten dat dat wel goed zit. Dus als het hardware problemen zijn zou ik zeggen terugroepen dan maar?

Google gooit zo wel zijn eigen ruiten in, eerste telefoon niet hier te krijgen (of via grijze import dus duurder) daarbij slechte ondersteuning. Mijn volgende smartphone zal geen Nexus 2 of hoe die ook gaat heten zijn.
Kijk Google niet aan, het is eerder HTC die hier schuldig is. Ik heb met mijn Nexus One prima 3G bereik in Nederland dus ik vind het allemaal zwaar overdreven, maar misschien is het in de VS wel anders. Wat zou kunnen is dat er minder zendmasten per gebied zijn, wat je kunt compenseren door het vermogen van de zendmasten te verhogen (wat niet mag volgens stralingsnormen in de EU?). Een telefoon kan dan alsnog het 3G signaal ontvangen maar is dan niet krachtig genoeg om een signaal terug te sturen, en dan faalt de connectie. Het kan zomaar zijn dat de N1 niet in de VS is getest en dan hoeven er dus ook geen problemen naar boven te komen tijdens de testfase.
Nee, ik kijk weldegelijk Google aan. Wie verkoopt dat ding? Wiens merk staat er op?

Als Google dat ding verkoopt, dan ga ik er als consument van uit dat Google ook achter het product staat. Dat ze het hebben laten ontwikkelen door HTC zal me als consument aan mijn achteruitgang oxideren. Dat is het probleem van Google, niet van mij.

Nu ik zie dat Google niet van plan is om haar producten behoorlijk te supporten, ben ik dus duidelijk niet van plan om hun producten te kopen.
Het kan zomaar zijn dat de N1 niet in de VS is getest
sorry hoor, maar waar verkochten ze dat ding ook weer? in de VS toch? Lijkt me dan dat ze het zo moeten maken dat het daar in elk geval goed werkt 8)7
Nouja, aangezien 99% van alle elektronica in China en omstreken geproduceerd wordt ;) ik weet niet waar ze testen, maar het lijkt me goedkoper om dat te doen waar je het product fabriceert.
Inderdaad, daar dacht ik ook aan.

Misschien dat Google in eerste instantie dacht dit met een software update te kunnen verhelpen, maar uiteindelijk achter is gekomen dat dit aan de hardware ligt.
Ze zullen wel gek zijn om toe te geven dat het aan de hardware ligt, al die claims en verlies van verkopen ;)
Een slechte zet van Google vind ik. Ze hebben best wel rechtstreekse concurrentie van de HTC Desire en dit zou twijfelaars wel eens naar de HTC kunnen trekken.

Verder is het natuurlijk jammer dat Google niet eens fatsoenlijke support geeft voor hun eigen toestel. Als dit bij het eerst toestel al zo is zullen er toch mensen zijn die gaan afhaken. Zonde, want ik vind Android wel een zeer mooi systeem.

[Reactie gewijzigd door WoBaDijk op 22 april 2010 17:24]

Concurrentie van de HTC Desire? De HTC Desire is voor 99% een Nexus One ;)

Volgens mij snappen veel mensen ook nog steeds niet dat Google niks heeft gefabriceerd en dat alle hardware support van de kant van HTC moet komen. Het valt me overigens sowieso wel vies tegen van HTC dat de twee meest aansprekende telefoons die men de afgelopen jaren onder andere naam heeft uigebracht, oftewel de Nexus One en de Sony Ericsson XPERIA X1 te kampen hebben met hardware gebreken.

Overigens heeft de Desire weer te kampen met een paarse gloed op het AMOLED scherm, dus ach, misschien is de kwaliteit van HTC sowieso niet helemaal geweldig meer de laatste tijd ;)

En @iedereen, vergeet niet dat het enige doel van Google met Android en de Nexus One is om meer mensen onderweg toegang te bieden tot het internet en met name de eigen diensten en reclame uitingen(AdSense/AdWords). Google zal er dan ook niet heel erg wakker van liggen dat iemand de HTC Desire of een Sony Ericsson XPERIA X10 koopt in plaats van de Nexus One ;)

Enige schade die ze oplopen is aan hun naam...

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 22 april 2010 17:36]

Het klopt dat de Nexus is gefabriceert door HTC maar de support komt van Google en het gaat hier om de Google support.
Bovendien is qua hardware de Disire idd 99% identiek t.o.v. de Nexus One maar qua software vind ik sense een HEEL groot verschil.
Ook komt HTC waarschijnlijk snel met een update voor het paarse gloed probleem.
Dat is dan hun "Vlaggenschip" wat een stomme actie.
Als je dan echt geen klanten wilt moet je dit soort dingen doen er zijn veel vergelijkbare telefoons zoals de HTC Disire en HTC heeft wel goeie support dus... Domme actie.
Dat is dan hun "Vlaggenschip" wat een stomme actie.
Als je dan echt geen klanten wilt moet je dit soort dingen doen er zijn veel vergelijkbare telefoons zoals de HTC Disire en HTC heeft wel goeie support dus... Domme actie.
Aangezien Google maar 1 telefoon op de markt heeft, is dit inderdaad automatisch hun vlaggenschip :P HTC produceert de telefoon dan wel, maar voor support moet je toch echt bij Google zelf aankloppen. Slordig dat ze er nu niets mee doen, maar wie weet of een software patch voor de Desire zijn weg terug vindt naar de Nexus One. Aangezien beiden niet zo veel verschillen wat betreft hardware, zal de software codebase ook grotendeels overeen komen.
Ik vond het ook maar een idioot ding van Google om ook nog zelf een phone uit te brengen, hou het dan bij een phone OS maarja ..

Nja en dat krijg je dus met bedrijven die te veel dingen doen en te veel verspreiden, slechte support.
Ik heb zelf een google nexus one en tot nu toe altijd een prima 3g verbinding (Oost Nederland ;)).
Ik heb zelf een google nexus one en tot nu toe altijd een prima 3g verbinding (Oost Nederland ;)).
Ik heb der een in mijn NY kantoor en gebruik hem naast de oude iPhone die ik altijd bij me heb. Het verschil is echt opvallend. Zelfs in hartje Manhattan hebben we met regelmaat problemen terwijl de iPhone gewoon werkt. Als je vanuit een auto werkt is het verschil vrijwel altijd merkbaar.
Persoonlijk denk ik dat Google het voordeel er niet in ziet om een update uit te brengen. De Nexus 1 verkoopt barslecht en waarschijnlijk zijn de kosten voor een update uit te brengen op dit moment niet voordelig. Misschien wachten ze gewoon totdat ze de Nexus 2 kunnen lanceren en dan zullen die problemen ook weer van de baan zijn.

'k Snap ook eigenlijk niet wat Google zoekt in de telefoon wereld, dat ze een OS maken voor mobiele aparaten ok, maar om er dan nog zelf een te gaan uitbrengen maar niet fatsoenlijke support ervoor voorzien, mja.. da's vragen om problemen.