Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 158 reacties

Volgens een enquête van Crowd Science willen veel Blackberry-gebruikers overstappen naar een ander mobiel platform. De iPhone is daarbij het populairst, maar ook Android is gewild. Gebruikers van iPhone OS en Android zijn het loyaalst.

Crowd Science vroeg iPhone-, Android- en Blackberry-gebruikers welk mobiel besturingssysteem zij op hun volgende telefoon willen. Uit de resultaten blijkt dat ongeveer 40 procent van de ondervraagde Blackberry-eigenaren wil overstappen naar een iPhone en dat ongeveer een derde wel wat ziet in Android.

Gebruikers van een iPhone of Android-toestel zijn volgens het onderzoek van Crowd Science het loyaalst: 92 procent van de iPhone-gebruikers geeft aan trouw te blijven aan Apple, terwijl 87 procent van de  Android-gebruikers aangeeft bij Googles mobiele besturingssysteem te willen blijven. Bijna alle gebruikers van de iPhone zouden anderen aanraden om de smartphone van Apple te kopen en alle ondervraagde Android-gebruikers zouden Googles mobiele OS aan anderen aanraden.

Crowd Science onderzoek

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (158)

Ze hebben niet echt veel mensen gevraagd, op basis van 31 Android-gebruikers kun je toch geen goed beeld vormen? Ze hebben veel meer iPhone- en Blackberrygebruikers gevraagd.
Het kan beter maar met 31 mensen kan je al een aardig beeld krijgen. Ik verbaas me meer over het feit dat bij elke categorie de hoeveelheid "Definitely or probably would" op meer dan ~130% ligt, of interpreteer ik iets verkeerd... (of kan ik hier uit afleiden dat zo'n 30% van de ondervraagden meerdere mobieltjes wilt :P)
het aantal antwoorden telt immers op tot 400%, want 4 vragen om te beantwoorden...
oftewel, ja, mensen overwegen meerdere mobieltjes (heel gezond)
Heb in een Products Research afdeling gewerkt, en dit soort bevragingen bestellen bedrijven inderdaad bij marktonderzoeksbedrijfjes.
Statistisch gezien volstaan 200 consumenten per getest product om een significant verschil van 5% vast te stellen. Waargenomen verschillen die kleiner zijn dan die 5% zijn niet statistisch verschillend. (pin me niet vast op de exacte getallen)

Deze meting van Purchase Intent-score telt 100% van de "Definitely Would Buy" antwoorden + 50% van de "Probably Would Buy" antwoorden op. "May Or May Not Buy" wordt niet meegeteld.

Om de optelfouten >100% te verklaren:
Ze hebben dus over elk OS aan elke respondent deze vraag gesteld.
Elk OS krijgt dus een score tussen 0 en 100, maar deze vragen zijn onafhankelijk van elkaar (je kan in theorie bij meerdere OS'en kiezen voor Probably Would Buy).

Wanneer het verschil in Purchase Intent tussen OS A en OS B groter is dan 5 punten, is het statistisch relevant.
Dit verschil kan je in rekening brengen om bv een hogere prijs voor je product te vragen: de consument ervaart immers meer 'waarde'!

(Of, om bijvoorbeeld een deel van je voorsprong in te leveren als kostenbesparing)


Meting van de "Purchase Intent" stelt je instaat een voorspelling te doen van je effectief succes op de markt, en, als deze methodiek systematisch wordt bijgehouden, kan je er je afzetvolume mee voorspellen. En bijgevolg je voorraadbeheer plannen etc. Deze parameter is cruciaal in R&D van FMCG (waspoeders, shampoo, scheermesjes, schoonmaakproducten, wasverzachters) , en blijkbaar ook bij electronicaproducenten.

Het is erg belangrijk dat de steekproef die het marktonderzoekbedrijfje heeft genomen, relevant is: bijv niet alleen huisvrouwen, alle inkomens, leeftijden, etc.

Ook is het belangrijk om bij het stellen van een Purchase Intent vraag een prijspunt mee te geven, plus prijspunten van competitors.

[Reactie gewijzigd door Albi The Dragon op 16 maart 2010 16:26]

Als BlackBerry gebruiker kan ik me helemaal niet vinden in dit onderzoek. Geef mij maar gewoon een BlackBerry meer heb ik niet nodig :)

Wat ik ook mis in dit "onderzoek" is de mogelijkheid voor BlackBerry gebruikers aan te geven dat ze graag weer een BlackBerry willen.

[Reactie gewijzigd door Warlock op 16 maart 2010 15:31]

Het ontbreken van die optie maakt dan ook in een keer het hele onderzoek waardeloos.
Er is wel een keuze voor blackberry...

Mensen begrijpen het alleen niet dat wanneer je een blackberry hebt je niet kan overstappen naar blackberry.

Stel je vinkt bij alle andere OS'en aan Definitly or Probably would not dan kies je in mijn ogen om bij blackberry te blijven.

Dit onderzoek is dus niet waardeloos.
Nee er staat niet waar je heen wil over stappen, de vraag is als je morgen een mobiel koopt wat is het dan, dat is een vraag die los staat van wat je nu hebt en dus ook los staat of je blijft of niet, nog steeds kan een android gebruiker wel android kiezen als optie en een blackberry niet voor blackberry! Dat klopt toch niet ;)

En dan kan je overal wel invoeren dat je niks wilt kopen maar dat is het antwoord op de vraag niet, als je morgen een telefoon koopt WELKE is het dan ;) Niet ga je morgen een telefoon kopen, zoja welke?

Daarbij hoe kan 92% van de iphone users nou kiezen ik koop een zo goed als zeker een iphone en 24% kiest zo goed als zeker Android, en dan nog 12% die bijna zeker weet dat ze overstappen naar iets anders, en dan heb je nog is 8% die zeer zeker een non-smartphone koopt :) Tel dat bij elkaar op en je komt op het zeer onwaarschijnlijke aantal van 136% aan totaal, terwijl dat ten alle tijden 100% zou moeten zijn ;) Anders zou morgen 1/3de van de mensen 2 telefoons kopen en de rest 1 telefoon...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2010 16:47]

Over dat laatste kan het ook zijn dat de vragen afzonderlijk kunnen zijn

a.) Als je vandaag een nieuwe telefoon zou willen kopen zou het dan een iphone kunnen worden
b.) Als je vandaag een nieuwe telefoon zou willen kopen zou het dan een android kunnen worden
c.) Als je vandaag een nieuwe telefoon zou willen kopen zou het dan een andere smartphone kunnen worden
d.) Als je vandaag een nieuwe telefoon zou willen kopen zou het dan een gewone telefoon kunnen worden

Het blijft een vertekend beeld omdat de vraag blackberry er niet bij zit.
En toch kan je bij deze manier van weergave van de data haast geen enkel besluit trekken.

Je kan bijvoorbeeld niet uit die grafieken halen hoeveel mensen zowel bij iPhone OS als bij Android "neen" hebben gestemd. Het kan immers evengoed zijn dat mensen die op één van die twee stemmen, "neen" stemmen bij het andere. Voor hetzelfde geld zijn er ook een hoop mensen die bij meer dan 1 OS "ja" invullen, en heb je er nog die wat "misschien" zitten in te vullen tussen alles tussen.

Een duidelijke lijn in deze data trekken is dus haast onmogelijk, laat staan dat je er ook echt deftige besluiten uit kan trekken.

Een betere manier van ondervragen was geweest om iedereen een keuze te laten maken tussen alle mogelijkheden (in de zin van "wat wordt (waarschijnlijk) je volgende telefoon OS"), en dat dan op te splitsen in iPhone, Andriod en Blackberry gebruikers. Met een andere vraagstelling ("wat wil je?", en "wat heb je nu?") had je dus al een veel duidelijker resultaat gehad.
Des te vreemder dat uit deze data de conclusie wordt getrokken voor een vraag die niet gesteld werd. Een vraag die meer voor de hand lag dan welke andere ook, en waarvoor blijkbaar dit onderzoek was opgesteld. Dat geeft te raden naar de intenties van de onderzoekers...
Yup, en als Iphone gebruiker overweeg ik al weer iets anders omdat dat ding om de haverklap retetraag wordt en ik hem steeds moet rebooten om het op te lossen. Dus als meer mensen met een iphone een blackberry overwegen zegt het nog geen ene moer :)
Misschien moet je je iPhone dan maar eens binnen doen, want die lijkt mij anders toch defect. Mijn iPhone wordt nooit retetraag en rebooten?
Die keuze optie miste ik ook al, of moet ik met 'other smartphone' zien dat daar de blackberry ook onder valt.
Inderdaad, ik gebruik al jaren zakelijk een BlackBerry en ik overweeg absoluut geen ander toestel. Sterker nog, er IS geen zakelijk alternatief dat net zo goed is.
Uit het onderzoek blijkt dat eea in een poll achtige wijze is gedaan. Dat betekent gezien de keuzes die gemaakt konden worden dat er niet gekozen kon worden voor de Blackberry. Dit is een non-onderzoek.
Maar als 'een persoon' ben je natuurlijk ook niet representatief voor de massa. Ik snap alleen niet waarom er uberhaupt overwogen wordt om over te stappen naar de iPhone: is die hype nog steeds niet voorbij :P? Het zijn altijd wel bepaalde typen die meegaan in dat soort hypes en anderen dus (zoals het artikel ook suggereert) deze telefoon aanraden, ondanks dat het gebreken vertoond (bijvoorbeeld multitasking, dat volgens mij dit jaar eindelijk erop zou moeten komen: beetje laat?). Op BlackBerry / Android heb ik overigens niet veel aan te merken: dat is minder een hype en zijn prima mobiele OS. In de toekomst hoop ik ook MeeGo trouwens toegevoegd te zien aan deze lijst :).
Vreemd dat je een platform wat voor een belangrijk deel het beeld van het huidige mobiele landschap heeft beïnvloed nog steeds als 'hype' afdoet. Dat iets populair is bij de massa betekent niet dat het een hype is.
zo vreemd is het anders niet, - zelfs als het wellicht een beetje overdreven is,

toch is het allemaal flink 'verwarrend' (om het zo maar uit te drukken) [/sarcasme]

blackberries hebben voor zover ik weet een behoorlijk marktaandeel in de zakelijke markt en veel minder in de consumenten sector waar feature phones - (zoals de iphone), veel meer worden gekocht dan de wat loggere / simpelere blackberries,

niet dat ik de iphone wil vergelijken met talloze ruk telefoontjes, maar je moet toch toegeven dat de iphone meer feature phone is, dan andere smartphones,

ik bedoel al die bling in het designe, de extra mp3-speler-achtige features, en tig andere meuk is leuk voor de gebruikservaring, maar je kunt nog steeds niet syncen met de groupware-server van je werk (iig minder - dan sommige andere mobieltjes.

ook het gebrek aan een hardware-toetsenbord maakt hem (voor veel mensen) minder prettig dan de zakelijke toestellen die andere fabrikanten bieden.

--- ik wil zeker de iphone niet volledig afbranden, maar zou hem ook zeker nooit aanraden om uit te delen onder je personeel.

maar goed dat allemaal terzijde schuivend - eerst maar eens een degelijk onderzoek - voordat we ECHTE conclusies kunnen trekken.
Bedankt voor de nadere toelichting. Misschien had ik in plaats van 'hype' het ding beter kunnen beschrijven als een gewilde 'gadget': mensen leggen extra geld neer voor een verre van volledig apparaat om hun imago te pimpen.
mensen leggen extra geld neer voor een verre van volledig apparaat om hun imago te pimpen.
Nog steeds onderschat je het ding dan dus. Zelfs microsoft geeft ronduit toe dat de iPhone hun ogen geopend heeft. Ik denk ook niet dat Android er (al) geweest zou zijn als er geen iPhone was. Neem hem maar gerust serieuzer dan het af te doen als 'blingbling gadget' wat je koopt om er bij te horen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 16 maart 2010 23:15]

Dat hele telefoneren is al tachtig jaar een hype! :+

Net als die iphone die er nu bijna 3 jaar is.

[Reactie gewijzigd door 1Mark op 16 maart 2010 16:23]

Ik ben ook de hype een beetje zat om de iPhone af te doen als een hype.

Ik ben wel benieuwd waarom de iPhone wel een hype is Android niet? Als ik eens om me heen kijk zie ik tegenwoordig vaker Android nieuws als iPhone nieuws op Tweaker.

Volgens deze onderzoeker zijn er in de eerste 74 dagen van de verkoop meer Motorolla Droid toestellen verkocht dan iPhones:

http://blog.flurry.com/bi...xus-One-vs-Motorola-Droid

Dus als we nu ophouden om de iPhone af te doen zal ik niet beginnen om aan de hand van deze informatie Android af te doen als een hype.
Ja als de eerste iPhone maar de iPhone 3GS deed het weer veel beter (als het goed is, heb geen cijfers bij de hand)... Dus ja :)
Wat bedoel je met multitasken? Veel mensen halen bijvoorbeeld internetten en muziek luisteren tegelijk aan, dat gaat ook prima op een iPhone.
Even snel opzoeken waar het restaurant is waar je afgesproken hebt, zodat je dat gelijk kan vertellen aan de persoon die je aan de lijn hebt. Maar boven is eenzelfde discussie bezig waar nog veel meer voorbeelden staan (ook van hoe het wel moet).
het besturingssysteem is gewoon erg goed. ik heb zowel een iphone als een blackberry maar qua besturingssysteem wint de iphone het met gemak (alleen al omdat er een touchscreen op zit).
het werkt net allemaal wat makkelijker op een iphone.
Hieruit blijkt toch wel zeker dat het geen beperkingen zijn die je opnoemt. Blijkbaar heeft een Blackberry grotere gebreken dan degene die jij opnoemt bij andere merken.
Misschien een domme vraag, maar welke van de smartphone OS'en bied dan wél multitasking aan? Ik ken geen enkele telefoon waar je bijvoorbeeld nog tijdens het telefoneren nog rustig je muziek op de achtergrond kunt door luisteren of je spelletje kunt doorspelen, wat me trouwens ook onbeleefd zou overkomen, maar dat terzijde.
Ik kan prima een spelletje spelen onder het bellen, maargoed je moet natuurlijk wel de 2 uiterste erbij pakken he :)

Maar bellen en iets opzoeken in een mailtje/sms wat van belang is, of op internet, of in layar/navigatie/maps omdat je nog steeds niet weet waar het restaurant waar je heen moet te vinden is :D Verder zal je onder het bellen geen gekke dingen doen, maar een smartphone is veel meer als bellen alleen, dus ja...

Daarbij kan je op Android gewoon externe apps enzo multitasken (dus niet enkel android-apps)...
Even door het telefoonboek bladeren om een nummer door te geven.
Tja, dat kon op mijn Siemens S55 en M65 al (toen moest de smartphone nog worden uitgevonden). Mijn huidige Samsung kan dat absoluut niet, onding, totaal niet smart.
Die van de BlackBerry, ik kan nog vanalles doen met de BB als ik aan het bellen ben. Of ik ook muziek door kan laten spelen weet ik niet dat heb ik nooit geprobeerd.
Meamo, oftewel de Nokia N900 heeft multitasking.
Android, Symbian om er wat te noemen.

Ik kan met m'n Nokia prima webbrowsen terwijl op de achtergrond m'n muziek draait en MSN staat aangemeld. Android: zelfde verhaal.
Alle smartphone OSen, behalve de iphone hebben multitasking. Dan bedoel ik Windows mobile, Android, Symbian en Blackberry. Zelfs webos, dat gedoe van palm.
Je vergeet Maemo oftewel MeeGo (de toekomst van Maemo).
In technische zin multitakst iPhone ook gewoon. Er draaien de nodige services op de achtegrond, en bijvoorbeeld de iPod toepassing kan gewoon in de achtergrond draaien. Het is een (bewuste) beperking in het ontwerp van de UI waardoor je alleen naar een nieuwe toepassing kunt door de eerste te sluiten.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 17 maart 2010 10:06]

De iPhone in ieder geval. Daarbij kun je bellen en ondertussen muziek afspelen of gamen.
True multitasking graag; een paar kleine multitask-achtige mogelijkheden valt niet onder volwaardig multitasken. Voorlopig is het voor de iPhone gebruikers dus wachten op versie 4.0: klik.
De iPhone. Als je gebeld wordt kun je alle applicaties gewoon starten.
Het gesprek blijft gewoon tot stand. Handig als je bijvoorbeeld even een mail stuurt naar diegene waarmee je aan het bellen bent als herinnering.

@ZeroSixZero, dat zijn alleen geruchten. Die zijn er al geweest bij nieuwe iPhone releases.
Mijn mening is dat het bovenstaande true multitasking is. Dit krijg ik bijvoorbeeld op men E71 niet voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door dycell op 16 maart 2010 23:24]

Ik heb een iPhone prive een BlackBerry van de zaak. Ik zou de BB zo opgeven. De iPhone zou ik misschien inruilen voor Android als het nog wat volwassener is en de iPhone 4G tegen valt.

De BB is een telefoon waarmee je kunt mailen en dat is niet wat ik zoek.

[Reactie gewijzigd door Brando op 16 maart 2010 17:06]

Tja, volgens mij zijn het alle drie systemen met sterke en zwakke punten.
Sterk punt bij Blackberry, dat de andere twee niet hebben is de mogelijkheid tot het versturen van encrypted mail. Voor velen zal dat niet relevant zijn, maar voor sommigen is dat nu juist weer essentieel.

@Thomix, Macfreakje en Watercoolertje
Als je de tabel goed leest zou dus 49% van de Blackberry gebruikers definately of probably opnieuw een other smartphone nemen, en dat is dan dus Blackberry (of Symbian of..) Bij Android en iPhone is dat hoger (87% resp 92%) wat het artikel aangeeft. Echter volgens mij zou men het beter formuleren als:
Blackberry-gebruikers staan meer open voor de mogelijkheden en sterke punten van iPhone, Android en andere smartphones als iPhone en Android gebruikers.

Bij de iPhone en Android is het percentage dat een other smartphone zou nemen inderdaad minder. Wat echter nog meer opvalt is dat bij beide groepen het percentage Definately or probably would not ook opvallend hoog is voor de andere.
Van de Android gebruikers zou 65% geen iPhone terwijl de aversie tegen een andere smartphone slechts 30% is.
Van de iPhone gebruikers zou 41% geen Android nemen terwijl de aversie tegen een andere smartphone zelfs 58% is.

Kortom iPhone gebruikers willen geen Android, maar zeker geen 'inferieur' ander merk terwijl Android gebruikers geen andere smartphone willen maar zeker geen gesloten en beperkte iPhone willen. Blijkbaar zijn er bij de gebruikers van zowel iPhone als Android veel die omwille van principiele redenen niets anders willen proberen, en staan Blackberry gebruikers daar meer voor open.

Wat alle groepen aangeven is dat ze niets moeten hebben van een gewone telefoon.
Ik zelf nu BB gebruiker en wil niet meer weg. Kom van WinMo af. En mis weinig. Alleen jammer dat ik enorm gezeik heb met instant email en t-mobile. Anders was hij helemaal perfect geweest. Ik blijf voorlopig nog wel BB gebruiker.
Dit onderzoek is best raar als je bedenkt dat Blackberry de afgelopen anderhalf jaar het hardst gegroeid is van allemaal (tegenwoordig >10 miljoen toestellen per kwartaal tegenover net 1 miljoen in Q1-08) en dat zijn dus vooral nieuwe gebruikers die net naar Blackberry overgestapt zijn. Willen die allemaal direct weer weg? Van WinMo, Symbian en Palm lijkt me zo'n uitkomst logisch, dat zie je ook aan de cijfers (dalende marktaandelen), en dat de iPhone en Android populair zijn is ook duidelijk (ook stijgende marktaandelen) maar bij BB lijkt het werkelijke gedrag van klanten compleet omgekeerd dan wat dit onderzoek laat zien????

Ben trouwens nog steeds bijzonder tevreden met n Blackberry professioneel en een iPhone prive, zou ze allebei niet willen inruilen voor iets anders.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 maart 2010 16:27]

Ik zelf nu BB gebruiker en wil niet meer weg. Kom van WinMo af.
Tja, maar als je vanaf WinMo 6.x komt dan is alles een verbetering natuurlijk. WinMo7 Windows Phone 7 Series lijkt wel weer erg goed te worden.

Ik zit in de luxe positie dat ik een heleboel toestellen kan proberen, nieuwe BB's zijn best fijne toestellen, maar iPhone werkt nog net ietsje lekkerder.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 16 maart 2010 16:12]

Zelf ben ik een fervente BB gebruiker, maar vermits ik door het "geluk" een iPhone heb gewonnen, ga'k hem toch eens uittesten. Het eerste probleem waar ik al op stuitte was het e-mailen.

De auto-push optie die bij BB-service zit is gewoon zalig. E-mail in je mailbox en je BB gaat direct trillen en zoiets heb je totaal niet bij iPhone of je moet een hele hoop work-arounds G-Mail en van die consoorten en dan nog is het niet direct. Natuurlijk kan je gaan investeren in een Windows Exchange email adres ding maar lijkt me vrij duur en nutteloos.

Hoe dan ook, 'k ga het uitproberen en mocht het me echt niet aanstaan, dan keer ok gewoon terug naar een BB, liefst de 9700 dan :D
Uhm op zowel een iphone als een Android phone krijg je gmail echt direct binnen... Ten minste ik neem aan dat het op een iphone net zo snel gaat als op android maar gmail krijgt op me telefoon eerder berichten dan dat ik het op me pc zie ;) je kan Gmail gewoon als exchange server toevoegen namelijk!

Sterker nog volgens google zelf wordt juist bij BB niet voor push ondersteund ;)
http://www.google.com/mobile/sync/ (android staat er natuurlijk niet tussen daar hoef je enkel je user/passw in te voeren en het werkt perfect).

http://www.google.com/sup...answer=138740&topic=14252 (deze link is voor de iphone, maar de settings zijn overal als exchange in te voeren natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2010 16:07]

Sterker nog... Gmail is IMAP dienst en wordt wel degelijk via push naar je BB gestuurt. Lees je hem op je BB, dan staat hij ook gelezen in je Gmail account.
Jouw site verwijst naar het syncen van calender en contacten... Wordt automatisch van BB naar je Gmail account gestuurt. Echter andersom is om de xx min (zelf in te stellen)
Ik denk dat imp4ct het over corporate email vanuit een exchange server heeft, ik heb zelf een hero en vind het een super toestel maar voor een bedrijf is een blackberry handiger in gebruik.
De mails op een G-Mail adres misschien wel. Maar als je een eigen SMTP server instelt in je G-Mail account dan heeft Google zo'n raar algoritme dat zelf gaat bepalen hoe vaak het gaat kijken of er nieuwe mails in je e-mail account zitten en dat vind ik persoonlijk heel vervelend.

Als dat op te lossen zou zijn, zou'k heel goed kunnen leven met een iPhone denk ik.
Tja wat verwacht je dan, dat google voor jouw elke minuut 10x gaat pollen of er mail is? En dat terwijl ik 5 adressen aan me gmail heb hangen en er dus 50x per minuut mail voor me gechecked moet worden :P Tuurlijk doen ze dat niet! Enne de snelheid waarmee ze updaten is bij mij gewoon om het uur, dat dat niet aan te passen is naar 5 minuten oid is wel jammer ja :)

Maar je kan gmail toch niet kwalijk nemen hoe zei ANDERE pop account ophalen :P hadden die andere IMAP of exchange hebben gehad dan had je het gewoon op je mobiel zelf kunnen ophalen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2010 16:45]

Push functionaliteit staat gewoon op de iphone.

En jouw gmail email komt later aan dan op een iPhone, omdat die eerst naar de servers van RIM moet. De iPhone haalt hem direct binnen.
Ik verbaas me over de conclusie in dit artikel. Ik heb slechts enkele weken een BB en ik heb niet 1 minpunt kunnen vinden i.t.t. Windows Mobile toestellen.
Dit is tot nu toe de fijnste telefoon van de +/- 10 die ik heb gehad.
Anders ik wel,

De meeste mensen die een Blackberry kopen weten van te voren dat ze met BB os gaan werken, ik vind het zelf een fijn besturingssysteem. Waarom kies je dan uberhaupt voor een BB?
Valt tegen, want de meeste zijn op dit moment meelopers, omdat hun vrienden of vriendinnen een BB hebben en er anders niet mee kunnen pingen, (wat natuurlijk wel kan).
je kant niet pingen met en andere telefoon naar een bb. Ik weet niet waar jij de veronderstelling vandaan haalt dat, dat wel kan.....
Vriend,
je hebt 2 soorten manieren van Pingen:
- een soort Echo Request
- en een Online Chat
Ik denk dat je de eerste met de laatste verward... ;)
Maw. Je kan wel pingen naar een BB, ook naar een iPhone.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 17 maart 2010 14:25]

Inderdaad en die 1ste kan ook alleen moet je het ip weten van die andere telefoon :P en of je antwoord krijgt is maar de vraag maar dat geld ook voor beide pings ;)
Ja maar meelopers heb je overal mee, niet alleen met BB :/. De meeste mensen die een BB kopen en er niet tevreden mee zijn, zijn (is mijn ervaring) vaak niet geïntresseerd om uit te zoeken hoe je zo'n OS nou het best kan gebruiken. BB OS is in mijn ogen voor de 'high-end' gebruiker. Meelopers heb je met de iPhone ook, maar dat duid dus aan dat dit onderzoek onder te weinig mensen is gehouden. Dit onderzoek moet zogenaamd correct weergeven wat de gemiddelde BB gebruiker vindt. Ik kan me niet voorstellen dat je uit een onderzoek van zo'n 300 mensen (waarvan ongeveer 2/5e BB gebruiker) een betrouwbare meting hebt.

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 16 maart 2010 18:59]

En jij weet er alles van of niet dan jongetje? :')

Ik van juist mensen met een iPhone de grootste meeloperige losers. Iedereen die ik ken die een blackberry heeft, gebruikt hem zakelijk OF gewoon omdat ze het een ongelooflijk fijn toestel vinden.

edit: reactie op weet-het-all Recon24

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 16 maart 2010 20:21]

@Blackstar

Met de Iphone wel ;) BB en Iphone zijn toch de meest verkochte tellies op het moment. Of men loopt met een Iphone of een BB. De hype alleen onder de BB is alleen zo irritant. Ik weet natuurlijk niet wie van jullie nog weleens uit gaan of alleen heledag achter jullie pc zitten, maar ga maar eens kijken hoe irritant het is op het moment in al die clubs. Maar ik veronderstel dat de veel dit soort dingen niet zien waarschijnlijk...

@Neko Koneko

Dat is prima dat mensen hem als zakelijk toestel gebruiken (waar hij ook gewoon voor bedoelt is), maar ik vraag me af of jij dan wel verder kijkt dan je omgeving? Zo te zien niet en merk je dus ook niet die achtelijke hype rond de BB bij vooral de vrouwen. Waar ik me aan irriteer is dat ze dat ding constant in hun klauwen hebben (waar dan ook), en ook nog niet eens een normaal argument kunnen geven als je vraagt wat ze ermee moeten. Omdat ze eerst staan te zeiken van..''koop ook een BB is vet cool!!..kan je pingen''. Ja lekker boeiend? kan ik ook met mijn Iphone en ik kan ook naar BB gebruikers pingen, dus dat valt al helemaal af. De Bold 9700 is een fijn toestel, maar ik irriteer me aan die hype en die vrouwen die denken er een ''zakelijke status'' mee te hebben...

Ooh en als je wilt gaan kleineren moet je dat vooral doen ;)
Jij moet mijn antwoordt maar eens goed gaan lezen recon. Ik zeg daar dat je niet met een blackberry naar een iphone kan pingen en anders om ook niet. Jij zegt dat er een hype rondom de bb ping, het is gewoon een perfect middel om snel te communiceren, dat jij het als hype ziet zegt alle genoeg.....En dat iphone dat ook overneemt geeft gewoon extra aan hoe handig zo'n ping programa is. En ik weet waar jij uit gaat, maar het is normaal dat je tijdens uitgaan soms iemand om een nummer vraagt dat dan tegenwoordig een ping nummer is, is niet zo verwonderlijk lijkt mij.
Mensen dansen amper, maar staan met hun BB Te pingen met de gene die niet eens 5 meter vandaan staat. Gaan ze zeiken als je tegen ze aanbotst. Haal dat klote ding uit je handen en ga naar huis ofzo. Maargoed BB gebruikers tegwnwoordig zien het natuurlijk niet. het is ieder geval erg vervelend in clubs. Ik ken overigens een meisje die ik nog nooit zknder dat ding jn haar handen heb gezien ;). Je kan niet ontkennen dat de BB een hype is op het moment en vooral om 1 functie!
Het is ondertussen wel duidelijk dat Recon24 een iPhone bezitter is die zijn eigen vizie op de telecom markt als enige waarheid aanziet.
Dat hij waarschijnlijk nooit een BB, Android,... of ander toestel degelijk heeft uitgetest doet er allemaal niet toe.

Nee, hij is gefrustreerd dat de vrouwen bij hem in de dance club een BB gebruiken en hij niet met hen kan "Pinnen" (de berichtjes zelf zijn pin berichtjes, PING is daar een onderdeel van).
Ooh ooh krijgen we dit soort reacties. Maar natuurlijk ik ben een Iphone bezitter. Logisch dat je gaat zeggen dat ik nooit met een ander OS heb gewerkt. Heb zelf een Windows Mobile toestel gehad, heb wel degelijk met BB toestellen gewerkt een tijdje. Andriod alleen mee kunnen spelen.

Als je goed leest, hoor je mij ook niet zeggen dat ik een hekel heb aan RIM/BB, maar wat er op straat en in clubs en die lompe reacties van BB gebruikers die stoer doen met hun BB. Ik heb genoeg mensen in mijn lijst waarmee ik kan pingen. Zowel naar mensen die een BB hebben of Iphone. Wanneer ze je proberen over te halen en je om een argument vraagt, weten ze niets anders dan het woord ''pingen'' te noemen.

Maargoed ik merk ook dat een groot gedeelte hier volgens mij niet verder dan hun pctje thuis komt. Ga maar eens aan bepaalde Iphone bezitters vragen in je omgeving, en die zullen ook roepen dat het in veel gevallen best een irritatie kan zijn. Ieder geval in mijn omgeving zijn er genoeg mensen met een Iphone die je ditzelfde zullen zeggen. Laatste keer in Amsterdam was het net alsof het een Black Berry party was. Relaxte old skool muziek, heerlijk dansen met men groep. Maar staan er weer aantal idioten op de dansvloer allemaal met hun BB te pingen. 1 staat aan de andere kant van de zaal, ander nog geen 5 meter vandaan. Vanaf dat moment begon het me te irriteren. Tja, de normale BB gebruikers hoor of zie je niet opscheppen (gelukkig).

Overigens roept iedereen ''pingen'' in plaats van ''pinnen''.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 17 maart 2010 10:23]

@Blackstar

Met de Iphone wel BB en Iphone zijn toch de meest verkochte tellies op het moment. Of men loopt met een Iphone of een BB. De hype alleen onder de BB is alleen zo irritant. Ik weet natuurlijk niet wie van jullie nog weleens uit gaan of alleen heledag achter jullie pc zitten, maar ga maar eens kijken hoe irritant het is op het moment in al die clubs. Maar ik veronderstel dat de veel dit soort dingen niet zien waarschijnlijk...
Of je nu met een BB in je handen staat of een iPhone of wat dan ook, wat is er nou zo specifiek irritant aan die BB hype? Mensen smsen/bellen nou eenmaal tijdens het stappen waar die of die staat. En of je dan smst met een iPhone (of ping...... hè ;-) ) of dat je dat met een BB doet.. wat maakt het nou uit dan?
en ook nog niet eens een normaal argument kunnen geven als je vraagt wat ze ermee moeten.
Nee en jouw meelopende iPhone gebruikers wel natuurlijk. Wat een non-argument. Waarom zouden vrouwen niet zakelijk kunnen zijn dan? Mannen en vrouwen zijn dacht ik gelijk in onze hedendaagse samenleving.. Het enige dat ik op kan maken uit je reacties is dat je je irriteert aan vrouwen met een BB in hun 'klauwen'. Wat is nou je punt specifiek tegen vrouwen (al dan niet met een BB). Zijn zij ondergeschikt aan mannen met een BB? Ik zou het toejuichen als mijn vriendin een BB zou nemen, scheelt ontzettend in mijn en haar abonnement als we pingen (of is zij dan ook gelijk een irritante vrouw?). Het is ontzettend handig namelijk. Dat jouw iPhone dat ook kan, leuk hoor, om jou te quoten: 'Ja, lekker boeiend'?

Mogelijk dat je je hier niet irriteert }:O .

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 16 maart 2010 23:37]

BlackBerry is een puur zakelijk toestel. Mensen die een BB hebben hebben die misschien van hun werknemer gekregen en misschien was dat eerder verplicht dan een keuze. Dan ben je altijd kritischer dan dat je het toestel zelf hebt gekocht. Je baas verplicht je immers om met met dat toestel te werken terwijl het anders jezelf was dat de stommiteit heeft begaan. We weten overigens allemaal dat mensen die €500 aan een iPhone uitgeven het moeilijk over de lippen krijgen dat ze niet geheel tevreden zijn.
Blackberry is al een tijdje geen puur zakelijk toestel meer, kijk maar eens rond hoeveel (vooral vrouwen tussen 25-35 ;) ) zo'n ding prive hebben. Sinds RIM hun telefoontjes in de consumentenmarkt zijn gaan verkopen zijn de verkoopcijfers explosief gestegen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 maart 2010 16:31]

Dus die mensen hebben ook helemaal niets te kiezen, ze krijgen gewoon weer een BB van hun baas.
Ik heb nu een iphone 3gs. Toch wel een lange tijd getwijfeld of ik niet voor android wou gaan, maar uiteindelijk hebben de apps en gebruiksvriendelijkheid van apple doorslag gegeven. De iphone stond eerst eenzaam aan de top imho, nu volgt android met een steeds volwassener platform en ziet winmo 7 er super uit (moet zich nog wel bewijzen).

WebOs en Blackberry zijn mooie concurrenten maar het spreekt mij toch minder aan, vooral het ontbreken van de funfactor vind ik jammer, te weinig apps, te weinig mensen die het ding ook hebben (vroeger juist positief, nu met spelletjes met elkaar spelen vind ik het leuk als vrienden het ding ook hebben).
Blackberry moet dan ook mijns inziens geen "funfactor" hebben. Blackberry moet duidelijk , helder en zakelijke gerelateerde aps hebben. Anders zitten die managers alleen maar de hele dag te spelen ipv hun bonussen te verdienen :z
Ik ben een Android gebruiker, maar voor zakelijk gebruik zou ik op dit moment juist een BlackBerry aanraden en geen Android.

De mogelijkheden van een BlackBerry zijn op dit moment gewoon veel beter. Bij Android zijn de zakelijke toepassingen onvoldoende ontwikkelt. Ik verwacht wil dat dit gedurende 2010. veranderd.
Dat zal wel ja, Android word continu verbeterd! Ik gebruik het trouwens ook voor me werk, enkel voor mail/agenda en contactpersonen en daar werkt het perfect voor ;)
En daar is watercoolertje weer ;)

Het werkt wel, maar zeker niet perfect.
  • Ik kan geen agenda afspraken accepteren of weigeren.
  • De (standaard) Exchange client kan niet overweg met ActiveSync of certificates.
  • De agenda app is verre van overzichtelijk.
  • De contacts app is zeer minimaal, en lastig te combineren met de standaard contacts app van Android
Nou ja, allemaal wel overkomelijk voor mij persoonlijk, maar er zijn op dit moment betere alternatieven, waaronder BlackBerry.

Wat ik overigens typisch vind aan het bovenstaande lijstje is dat enkele van deze punten wel in SenseUI aanwezig zijn. Het kan dus wel vrij gemakkelijk, maar voor mijn Milestone is het er nog niet.

[Reactie gewijzigd door Zewatanejo op 16 maart 2010 17:33]

Tuurlijk ben ik hier, ik ben 1 van tweakers kleinste maar tegelijk ook grootste bezoekers :D Waarom zou ik hier niet zijn, anyway dat is mijn ervaring met de zakelijke kant van android. Kan er weinig aan veranderen ;)
Er wordt jammer genoeg niet aangegeven wat de beweegredenen van deze gebruikers zijn om over te stappen naar een ander platform.