Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Onderdelen Nexus One kosten samen 174 dollar'

Elke Nexus One heeft voor 174 dollar aan onderdelen aan boord, zo heeft iSuppli berekend. Dat is een derde van de verkoopprijs; maar bijkomende kosten als die van de verpakking, de software en de ontwikkeling zijn niet meegeteld.

Het duurste onderdeel van Googles Nexus One-smartphone, die vorige week werd aangekondigd, is de op 1GHz geklokte Snapdragon-processor van Qualcomm. Die wordt voor 30,50 dollar - omgerekend 21 euro - ingebouwd, zo blijkt uit onderzoek van marktvorser iSuppli. Het 3,7"-display kost 23,50 dollar en wordt net als het werkgeheugen van 512MB, dat 20 dollar kost, door Samsung geleverd. Het onderdeel dat ervoor zorgt dat het display als een touchscreen fungeert, vertegenwoordigt een waarde van 17,50 dollar. Het grootste deel van de behuizing wordt voor slechts 2,80 dollar gemaakt, terwijl de camera van 5 megapixel 12,50 dollar kost.

Alle onderdelen samen kosten de fabrikant 174,15 dollar, oftewel 120 euro. De telefoon kost zonder abonnement 530 dollar, wat neerkomt op 364 euro, en komt daarmee drie keer hoger uit dan de kosten van de onderdelen. Met een T-Mobile-abonnement komt de prijs van de telefoon neer op 179 dollar. Hierbij moet worden aangetekend dat bij de productiekosten nog aanvullende, indirecte kosten komen zoals die van de ontwikkeling, de software en de verpakking. Die zijn niet niet meegeteld in de optelsom van iSuppli, evenals kosten van accessoires zoals opladers en de afdracht van royalties.

Kosten onderdelen Nexus One. Bron: iSuppli

Door Joost Schellevis

Redacteur

11-01-2010 • 09:59

119 Linkedin Google+

Reacties (119)

Wijzig sortering
Als ik de materiaalkosten van Nummer 5 van Jackson Pollock schat kom ik op zo'n 150 euro uit. Plus nog een paar nachtjes "kladderen".

Tsja, dat dan iemand het miljoenvoudige er voor overheeft om het aan de muur te hangen?

Die materiaalkosten van de Nexus zijn totaal irrelevant, al was het één euro. De prijs wordt geheel bepaald door de vraag en wat de concurrentie te bieden heeft. Als de kopers uitblijven gaat de prijs vanzelf naar beneden.
Hoe zinvol is deze vaststelling?

Er staat al bij dat er in de prijs verder geen assemblage, software, montage, verpakking, research en andere zaken in meegenomen zijn. Kortom, voor 120 euro krijg je een zak vol onderdelen, succes ermee.

Product Lifecycle Management bestaat uit beduidend meer dan een zak vol onderdelen. In een introductiefase wordt vaak geprobeerd om ASAP de research- en ontwikkelingskosten terug te verdienen. Zodra een apparaat gemeengoed wordt, kan men dan de prijs laten zakken. Als dan de research- en ontwikkelingskosten zijn terugverdiend, kan de prijs echt naar beneden en zodra het product in het einde van z'n fase zit, komt vaak de genoemde prijs pas in de buurt.

Vergeet niet dat de levenscyclus van mobiele telefoons idioot kort is. Zeker de hoogdravende modellen hebben binnen 6 maanden een opvolger. Waar je 'vroeger' nog 3 jaar met een Nokia 6310i rondliep (en ja, die mensen zijn er nog steeds die daarmee rondlopen) zie je de meeste mensen minstens ieder jaar met een nieuwe telefoon. De echte gadgetfreaks wisselen hun persoonlijke communicatiemaatje nog veel vaker. Een nieuwe telefoon moet z'n kosten in slechts enkele maanden na introductie terugverdienen, anders kan de producent geen geld steken in het ontwikkelen van een nieuw model.

Wat je ook niet moet vergeten zijn de bijkomende kosten. Naast het ontwikkelen van een apparaat zitten er ook nog marketingkosten aan. Het apparaat moet per slot van rekening ook verkocht worden. Standaard zaken als verpakking, een handboek, accessoires, reclame, demo modellen, weggeef modellen (waar moeten anders al die websites hun tests mee doen?) enzovoort enzovoort, dat moet ook allemaal terugverdiend worden.

Daarnaast natuurlijk productiekosten zoals assemblage maar ook vaste kosten (stroom, fabriekshal, assemblagemachines, andere niet direct te relateren zaken zoals administratie, personeelszaken etc etc) moeten allemaal in een bepaald percentage terugverdiend worden met de verkoop per apparaat.

En als klap op de vuurpijl komen de supportkosten er nog overheen. Support kost uitsluitend geld en dat moet dus uit het product bekostigd worden. Garantiereparaties, een hotline, softwareondersteuning, hardwareondersteuning, firmwarepatches, noem maar op.

Al deze zaken dragen bij aan de totale productbeleving en zijn wel of geen reden tot koop voor een consument. Per slot van rekening koop je niet alleen een product, je koopt ook een stuk service, garantie en reputatie.

Kortom, de vaststelling dat iets 120 euro in onderdelen kost is net zo zinvol als vaststellen dat een stuk vlees bij de slager 25 euro per kilo kost. Grappig om te weten, maar het staat bij lange na niet gelijk aan een smakelijk stukje vlees op je bord.

[Reactie gewijzigd door Froos op 11 januari 2010 11:10]

De kostprijs van een ding (in dit geval een telefoon) is voor een consument niet relevant. Wat telt is hoe de som der delen een ervaring opleveren die voor een geïnteresseerde consument de waarde bepalen en dat is voor ieder individu anders. Ik vind wellicht de waarde van een stoel van het goedkoopste model bij de Ikea te duur... waarom... omdat ik altijd op de grond zit. Met andere woorden de intrinsieke waarde is niet interessant maar de emotionele waarde en die is niet voor een groep te bepalen, die is voor iedereen anders. In de kunst kan je dat het beste waarnemen. De 1 vind een Monet nog geen 1000 euro waard of wellicht zelfs nog minder, de ander betaalt er met liefde 1 miljoen euro voor. Bovenstaande discussie over de echte intrinsieke waarde en of dat wel of niet teveel is, is dus niet relevant. De essentie van waarde wordt bepaald door ieder individu afzonderlijk en is van meer afhankelijk dan alleen de prijs van onderdelen.

Theorie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_theory_of_value
http://en.wikipedia.org/wiki/Subjective_theory_of_value

[Reactie gewijzigd door sergegevaerts op 11 januari 2010 22:37]

Mensen vergeten dat die toestel door HTC in elkaar wordt gezet en tegen een prijs op de markt wordt gebracht die HTC er zelf ook voor zou vragen.

Dus hoeveel winst kan Google hier op maken, volgens mij helemaal niets. want als HTC hier niet een redelijke winstmarge op kan verdienen gaan ze echt niet hun eigen modellen kannibaliseren. Ten slotte kan Google op generlei wijze fabrikanten dwingen, immers is andoid open source. HTC doet dit dus vrijwillig en daar kunnen we uit afleiden dat het voor hen zakelijk interessant is.

Ik geloof ook helemaal niet dat Google op marktaandeel uit is. Ik denk dat ze slechts een referentie standaard willen scheppen waar andere fabrikanten zich aan op moeten trekken. Door zelf een toestel met android 2.1 te maken en daar snufjes in te stoppen worden andere fabrikanten gestimuleerd om ook sneller te volgen. Dat leid ik onder meer af uit het gegeven dat Google het toestel zelf gaat distribueren. Op deze wijze zal het nooit echt een groot marktaandeel krijgen en geen echte concurrentie worden voor de bestaande fabrikanten, want de meeste toestellen worden toch echt in combinatie met abonnementen gekocht omdat je dan niet in een keer een groot bedrag op tafel hoeft te leggen.

Zouden ze distribueren via de telcom aanbieders dan moeten ze ook kortingen geven en ik vermoed dat dat er echt niet meer inzit bij dit toestel. Ik zie dit toestel uitdrukkelijk niet als een poging om groot marktaandeel te veroveren. Het is wel interessant voor Google om te kijken hoe sterk hun merk is, en te kijken hoe populair een google branded telefoon is. Voor tweakers denk een mooi toestel omdat je verzekerd bent van upgrade mogelijkheden en goede integratie. Ook vinden veel tweakers een pure android prettiger dan de eyecandy van andere maatschappijen.

Dit is the original. Ik vind het een interessant toestel, al blijft ook de motorola droid/milestone in beeld met zijn losse toetsenbord. Ik ben benieuwd hoe goed de spraakherkenning voor het nederlands is.

[Reactie gewijzigd door degener op 11 januari 2010 18:00]

Er zijn nog zoveel meer kosten dan alleen de materialen natuurlijk. De ontwikkelkosten van het OS zijn natuurlijk ontzettend hoog. Hoewel dit natuurlijk geen variabele kostenpost is en naarmate er meer telefoons verkocht worden er dan dus meer winst wordt gemaakt.
Maar marketing, productie en distributie kosten ook een hoop. En Google wil er natuurlijk ook nog wat winst op halen ;)
Al met al vind ik 364 euro nog meevallen, een redelijke prijs voor een volgens mij hele goede telefoon/pda
Vraag me af of dit artikel wel ergens over gaat. Alles is goedkoper als je alleen de onderdelen op zich bij elkaar optelt.

Natuurlijk komen daar de kosten voor ontwikkeling, de reclame, het assembleren, de software en de hele boel bij.

Dit is toch altijd zo?
Precies,

wat denk je wat een auto in de kostprijs kost? Als ze dat ooit bekend maken worden wij allemaal niet vrolijk.....

Sowieso, al koop je alle onderdelen los, dan moet het nog steeds in elkaar gezet worden. En assemblage kost ook al veel geld. Verpakking erbij, distributie. Reclamekosten.. Software erop.. Testen.. Ontwikkelkosten, ontwerpen ed. Ondersteuning.. Klant feedback verzameling... Doorontwikkeling naar versie 2.. Het kost allemaal geld. En dat betalen we als consument nou eenmaal.

Daarom zou het ook hulde zijn als Google nu de echte doorberekende kostprijs naar buiten zou brengen. Dan snoeren ze ineens een heleboel monden! Niet dat dat ooit gaat gebeuren, maar het zou wel stoer zijn.....
Sowieso, al koop je alle onderdelen los, dan moet het nog steeds in elkaar gezet worden. En assemblage kost ook al veel geld
De productiekosten van de iphone 3gs werden eerder door iSupply ingeschat op 6,50 dollar.
Ik verwacht dat voor de nexus one hetzelfde zal gelden.
Misschien wordt de Nexus wel niet gemaakt door een chinees die werkt voor 100 dollar per maand maar 1 die gewoon fatsoenlijk betaald krijgt? We weten iig dat de iphones door zwaar onderbetaalde mensen gemaakt wordt :)
Dat zal dus bij de Nexus ook zijn, dat is niet iPhone specifiek.
De bedrijven die dit soort dingen in elkaar zetten bouwen voor ongeveer iedereen.
Hier te vinden: http://www.isuppli.com/Ne...pli-Teardown-Reveals.aspx
De materialkosten voor de iPhone 3GS (16GB) zijn geschat op $174,46 (€120,-)
Alleen, is het in autoland zo dat je, als je de onderdelen los koopt, dus als indivuduele klant, je ongeveer 5 keer zoveel betaalt en je het dan nog moet assembleren.
Klopt, en bij de ontwikkeling gaat men uit van een bepaald aantal exemplaren dat men denkt te verkopen. Als men 1 mln exemplaren denkt te verkopen en men steekt 70 mln in de ontwikkeling, dan moet men dus per exemplaar 70 terug verdienen (en of dat nu Euro's zijn, Dollars, Yen, Singapore Dollars of Hongkong Dollars maakt niet uit.
Nu is het OS juist eigenlijk gratis bij deze telefoon.
Maar drivers en dergelijke moeten natuurlijk ook ontwikkeld worden.
Dat Google het OS maakt, wil niet zeggen dat je het hier als kostenpost mee mag nemen.
opensource != gratis

Google heeft veel ontwikkelaars in dienst die betaald meesleutelen aan Android, die kosten kun je er zonder meer bij optellen.

Daarnaast inderdaad de kosten van de drivers e.d. Tevens zit je met licentiekosten aan Qualcomm (per verkochte telefoon) en misschien ook nog wel licentiekosten aan Nokia ( zie de rechtzaken tussen Apple en Nokia op dat gebied)

Maar goed, ik vind de barebones kosten van een dergelijke apperaat niet echt intressant. Veel mensen zijn veel te gefoccused op vermeende woekerwinsten, maar dat vind ik toch tamelijk kortzichtig. Google heeft een fors kapitaal geinvesteerd in Android, wat ze vast terug willen verdienen op een of andere manier. (en liefst met winst, anders krijg je muitende aandeelhouders)
Sorry, maar je maakt nu de free beer/ free speech fout.

Er is in principe niets mis met het verdienen van geld aan opensource software, zolang je je codes maar publiceert. Er is wel een hele felle discussie naar aanleiding van bijvoorbeeld HTC's implementatie van een eigen interface op android. Mag dit dan wel proprietary als het zo zwaar leunt op vrije software.

http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Gratis_versus_Libre

Deze twee artikelen onderschrijven het onderscheid tussen vrij en gratis

(trouwens, misschien begreep ik het niet helemaal goed want in je verder post klopt het wel, maar dan is het i.h.a. een handige marge-aantekening) :)
Er is wel een hele felle discussie naar aanleiding van bijvoorbeeld HTC's implementatie van een eigen interface op android. Mag dit dan wel proprietary als het zo zwaar leunt op vrije software.
Ik meen me dan ook te herinneren dat HTC naar aanleiding daarvan heeft toegezegd de source beschikbaar te maken? Al weet ik niet of dit inmiddels gedaan is.

Maar dan nog, dan heeft dit met Android an sich niet veel te maken aangezien het geen onderdeel is van Android.
Sorry, maar je maakt nu de free beer/ free speech fout.
Nee, die maak ik juist expliciet niet :)
Opensource is nog niet gratis, iemand moet het ontwikkelen... Red Hat bijvoorbeeld is ook opensource, maar dat is verre van gratis.
Weer een voorbeeld hoe onzinnig het is om dollars rechtstreeks naar euro's te converteren.

De onderdelen zijn in de USA misschien voor die prijs te kopen, maar dat wil nog lang niet zeggen dat het in Europe zo is.

Voor de verkoopprijs is het helemaal onzinnig. Vaak is het gewoon een 1-op-1 prijs in Euro's ten opzichte van dollars. In de losse verkoopprijs zal het zomaar niet onder de 500 euro komen hier.
Ehm.. en hoe weet iSuppli wat de inkoopprijs van Google is?
Door hun component price tracker hebben ze goed inzicht in de kosten van componenten.
http://www.isuppli.com/Pa...nentPriceTracking.aspx?PR
Maar misschien heeft google wel een prijsafspraak waardoor ze nog eens 20% korting krijgen..
Dit is wat iSuppli heel de dag door doet, producten uit elkaar slopen, kijken uit welke componenten het bestaat en dan uitzoeken wat (ongeveer) de kostprijs is. De rapporten die ze op die manier maken verkopen ze vervolgens voor veel geld door aan investeerders en concurrenten.

iSuppli weet door ervaring goed wat de marktprijzen zijn van die onderdelen en wat de kortingen zijn bij grote afnemers als Google en Apple.
Leuk, alleen nu nog kijken of iemand een DIY Nexus in elkaar kan flanzen ;)
Voor 120 euro ben ik ook wel gestresseerd. :+
Zal wel niet lukken, ook al zou het wel stoer zijn.

Maar ik zat dus te denken
* Software: (bijna) Gratis, want het is android
* Assembleren en vervoer: max 30
* Tussen personen: n.v.t.
... dus 210 euro voor ontwikkeling en winst marge (waarvan een (groot) deel naar HTC gaat natuurlijk)? Maar toch, suggereerd dit dat Google mogelijk een deel van de ontwikkeling van android wil terug verdienen?
En wat dacht je van belastingen, invoerrechten en tussenhandelaren? Dan kom je makkelijk in de buurt van de winkelprijs.

Bovendien is het alleen voor de producenten interessant om te weten hoeveel die dingen echt kosten om te maken. Bij de consument zijn prijzen niet gebasseerd op productiekosten maar hoeveel ze er met welke prijs denken te kunnen verkopen, maar dat vergeten mensen weleens.

Dit soort artikelen zijn dus leuk om te lezen als je wilt weten voor hoeveel je genaaid word maar geloof me: bij deze telefoon valt het nog heel erg mee, zelfs als alles boven de 174 dollar pure winst voor Google is zijn er bedrijven met producten die winstmarges van boven de 80% hebben.
Max 30 euro voor assemblage en vervoer? Daar vergis je je denk ik toch behoorlijk in, assembleren van dergelijke onderdelen (vooral omdat het in zo'n apparaat zo dicht op elkaar zit, het is niet alleen een PCB) is vrij kostbaar.

[Reactie gewijzigd door ktf op 11 januari 2010 11:29]

*off topic: kostelijk, kostbaar is iets anders :)

OT: Het is inderdaad de assemblage die het 'm doet. Assemblage is een combinatie van zeer dure (want flexibele) machines en handenarbeid (alhoewel de lonen in Zuid-Oost Azië niet hoog zijn, maar toch). Reken toch maar een 100$ per toestel extra voor de assemblage. Assemblage gebeurt vaak ook niet in 1 fabriek, dus vervoerskosten tussenin moet je er ook nog bijrekenen...

[Reactie gewijzigd door ChristopheC op 11 januari 2010 12:10]

Volgens mij zit assemblage al wel in de $174 meegerekend. Niet de verpakking, maar dat is alleen een fancy kartonnetje van een dollar of zo.
In het onderschift wordt manufacurintg (sic; er zal manufacturing bedoeld zijn) expliciet uitgesloten. Daar valt assemblage ook onder. Logisch, want die kosten zijn moeilijk te schatten op basis van de onderdelen alleen.

Van de onderdelen zelf kun je relatief eenvoudig opzoeken wat ze zouden kosten als je ze op grote schaal zou inkopen, maar voor de genoemde prijzen kun je ze als consument absoluut niet krijgen. Zelf een Nexus One bouwen voor een vergelijkbare prijs lijkt me dus uitgesloten.
*off topic: kostelijk is wat ouder nederlands voor grappig dus ook niet helemaal correct. /off topic

Aan de andere kant worden er met die "grote, dure machines" een paar miljoen telefoons gemaakt dus per stuk is dat vrij weinig en ze worden niet alleen voor dit telefoontje gebruikt maar ook voor andere types
Wat dacht je van een normaal keukenapparaat? dat heeft ongeveer een kostprijs van 5x de productieprijs, het is echt niet gek dat de prijs x3 gaat. vergeet ook niet defecte telefoons, garantie afhandeling, reclame, daar komt echt heel wat bij kijken!
precies, ga eens kijken wat er in je Senseo van 60 Euro zit.
Als dat ding 20 Euro kost qua produktie dan is het al veel.
Het is niet omdat android gratis is voor de gebruiker dat de ontwikkeling geen geld heeft gekost...
Nee, maar als je maar genoeg telefoons (van één type) verkoopt, dalen de ontwikkelingskosten per exemplaar naar nagenoeg 0.
nee, want er moet continu doorontwikkeld worden, tenzij je geen updates meer wil na android 1.6 :P

Elke telefoon heb je weer die ontwikkelingskosten.
En door wie wordt Android ontwikkeld? :)
Ik vind dit een rare, zinloze en suggestieve manier van tellen. Het artikel laat lijken alsof het ding heel duur is, terwijl eenderde kosten aan onderdelen helemaal niet zo weinig is.
What's next? "Nexus One kost 30 cent aan grondstoffen"?
Een hand vol zand en een brok koper :)

Het gaat inderdaad nergens over. je kunt een productprijs niet reduceren tot de som van de onderdelen.

Het gaat om zoveel meer.
Dat zou misschien wel interessant zijn, als je het uitbreidt met de hoeveelheid CO2 die uitgestoten wordt bijproductie en vervoer van de onderdelen naar de uiteindelijke schroothoop.

Daarnaastkun je de uitstoot misschien vertalen naar energieverbruik tijdens de lifecycle: zowel productie als gebruik en afvalstoffenverwerking.

Met dergelijke berekeningen per model kun je als consument tot een "groen" besluit komen over de aanschaf van je halfjaarlijkse mobieltje.
Maar dit zijn natuurlijk alleen de prijzen van de onderdelen. Hierbij komen nog heel wat extra kosten, die bij dit onderzoek niet zijn meegenomen. Waardoor het daadwerkelijke verschil tussen de kostprijs en verkoopprijs nog wel mee zal vallen.
Dat wordt toch ook in het artikel gemeld? Ontwikkelkosten voor de telefoon, assemblage software, en verpakking zijn niet meegenomen. Hoewel ze voor de software ook wel een prijs te achterhalen zou moeten zijn. Echter betwijfel ik ten zeerste dat daar 350 dollar per telefoon in zit.

@Maestro.mosjuh (hieronder) - Welke tussenhandelaren en winkels? De Nexus One is gewoon direct verkrijgbaar via Google. Ze hebben dus wel hun eigen retail kanaal op moeten zetten, maar tussenhandelaren zijn er niet (met uitzondering van HTC die de telefoon heeft ontworpen en bouwt).

@DickCAH - Assemblage kost echt niets in China, paar dollar per toestel. Overige punten: zie mijn reactie richting Maestro: Het toestel word door google zelf verkocht er is dus geen winkel/distributeurs marge.
Verder ga ik er van uit dat er in de huidige economische situatie gewoon met minimale voorraden gewerkt wordt (zoals elk bedrijf dit momenteel doet) om kosten te drukken, paar dollar op die post dus.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 januari 2010 14:47]

Volgens mij missen ze in bovenstaande opsomming nog wel de nodige kosten ook.

Wellicht een beetje een inkopper, maar:
- hoeveel kost het assembleren van het toestel?
- hoeveel kost vervoer van het apparaat naar de distributicentra en verder naar de winkels?
- hoeveel kost opslag in de fabriek, distributiecentra en winkels?
- hoeveel procent van de verkoop mag de winkel in zijn zak steken?

Voor er een apparaat bij jouw op de mat ligt, worden er nog heel wat meer kosten gemaakt dan alleen de inkoop van de onderdelen.
Precies. En het is daarnaast vrij normaal dat je ook winst maakt op de verkoop van goederen.
Belachelijk dat al die mensen salaris willen voor hun tijd en dat Google en HTC investeren in de toekomst/voortbestaan van hun bedrijf en banen. 8)7
Inderdaad belachelijk, vooral ook dat die mensen ook willen eten, een dak boven hun hoofd willen enzovoorts. Toch denk ik dat de marge behoorlijk ruim is, tenzij de verkoop tegenvalt natuurlijk, want dan verdient men de ontwikkelkosten en opstartkosten (mallen voor fabrikage en zo) niet terug.
idd, zo'n enorme marge zal het niet zijn. Software kosten verdien je natuurlijk na een x aantal verkopen van de nexus terug, maar stel nou eens dat het toestel flopt? Die marges zijn natuurlijk ook ingebouwd. Al met al vindt ik het wel een redelijke optelsom en sta er niet van te kijken.
Assemblage heb ik geen verstand van.

Vervoer is ook niet zo duur. We doen laten we zeggen 40 exemplaren in een flinke doos, van die dozen gaan er 1000 in een container (je mag kiezen, 20 voets of 40 voets, de kleine is iets goedkoper maar verschil is verwaarloosbaar) en het versturen van die container vanuit een wikkekeurige haven in Azie naar Europa kost (zelfs als je de duurste neemt) inclusief inclusief Terminal Handling costs in Azie en THC in A'pen of R'dam veel minder dan €4000 dus per mobieltje mischien €0,10

Distributie van jou EU-magazijn naar de klant (evt via groothandel en detailhandel) heb ik geen verstand van maar Google zou dit zelf doen, en dat zal allicht goedkoper zijn als wanneer er nog tussenhandel aan moet verdienen. Is die tussenhandel/detailhandel een telco die het verrekend in een abo-prijs dan wordt het nog minder transparant. Bij rechtstreeks verzenden kost het bijj TNT via rembours 0-10kg 15,11 (10-30 kg 19:45) maar als grote verzender kun je vast korting bedingen.
Blijven nog de kosten van je eigen order-picking proces, verzenden samen kost dan hooguit €20.

Dan blijft er nog een ruime marge over voor HTC, Google en de importeur over.
Het is wel veel wat qua kosten er nog bijkomen.
Maar goed, ik kan een pak sinaasappel halen bij de Dirck de Heyn-Boer voor 1 euro.
Als ik naar de MakroSligro groothandel ga dan betaal ik er 80 cent voor.
En als ik naar de fabrikant ga dan betaal ik 30 cent voor 1 pak sinaasappel.

Ben wel nieuwsgierig hoeveel % van de kosten in marketing worden gepompt.
Het is maar de vraag of er echt veel bij gaat komen.

Wat er bijkomt zijn de vaste kosten geweest zoals ontwikkeling en nog wat kosten voor productie. Des te meer er verkocht worden des te minder die kosten.

Stel men verkoopt er 1 miljoen van. en zeg dat je 100 dollar rekend voor ontwikkeling , verpakking, productie enz. Dan zit je dus op een mkostprijs van 274 dollar. Nog steeds een leuke marge als je die 1 miljoen haalt.
Plus de transport en winstmarge voor de telco's dan kom je er wel.

Nog even wachten en je kan je eigen Nexus One in elkaar zetten. Net zoals iemand deed met de iPhone 3G. Die kwam ook goedkoper uit dan een nieuwe te kopen in de shop.
Die kwam ook goedkoper uit dan een nieuwe te kopen in de shop.
Is dat wel zo? Hoeveel uren heeft die persoon besteed aan het onderzoek, het opdoen van de benodigde kennis, en de daadwerkelijke assemblage, en hoeveel verdient die persoon als hij die tijd gewoon zou werken?

Want ik betaal liever €100 'teveel' voor een product dan tientallen, zo niet honderden uren investeren om het zelf te gaan bouwen (en uit te zoeken hoe je het bouwt).
True, maar het is wel leuk als het gewoon wel kan, zelf doen.
Dan kun je ook het ding een beetje aanpassen aan jouw wens, of is er een firma die dat voor jou doet.
Dit is toch ook Tweakers.net :P
Jawel, maar in dat geval is de motivatie niet zozeer de prijs lijkt me, maar eerder het 'kunnen'.
-winstmarge voor de telco's? telco's maken over het algemeen bijna geen winst op zo'n telefoon of zelfs verlies... ze verwachten dat alleen allemaal terug te verdienen met het aanbieden van diensten, en dat doen ze ook.
-transport? zoals hierboven ook al gezegd, transport is niet duur; deze dingen worden met duizenden tegelijk verscheept en dan voor een tientje door TNT of UPS thuis afgeleverd.
-assemblage? geautomatiseerd solderen van een paar ICtjes en vervolgens een chinees die 3 euro in het uur verdient een paar kabeltjes erin te laten drukken en het geval in een behuizing te stoppen?

jullie zien niet waar de kosten liggen:
-garantie en garantieafhandeling is al snel 25% van de verkoopsprijs.
-ontwikkeling kost al snel een tientje (in dollars) per telefoon voor de hardware, een tientje voor de software en minstens 30 per telefoon voor de mensen die contracten maken met andere bedrijfen (t-mobile, marketingsbureau, HTC) en de winstmarge van die andere bedrijven

*er is hier rekening mee gehouden dat google veel toestellen verkoopt

[Reactie gewijzigd door appel437 op 11 januari 2010 17:03]

Het ding wordt inelkaar gezet door kabouters, en het ontwerp van dit alles bijelkaar is ook gewoon zomaar uit het niks ontstaan.
Weet je hoe duur kabouters zijn!
best duur :p als ik naar de prijs kijk ;)
ik denk dat het ontwerp gevonden is op google
Op zich is deze marge niet ongebruikelijk. Wel is het zo dat het voor 'Chinezen' rendabel is om deze telefoon na te maken:
- Weinig fabricagekosten
- Geen marketingkosten
- Android-rom van XDA...
Tel maar uit, de winst...!
Is niet geheel waar, op de Android roms mogen geen applicaties van Google staan (maps, gmail, market, etc.). En wat Android natuurlijk sterk maakt zijn deze applicaties.
Ten eerste, dat het niet mag wil niet zeggen dat het niet gebeurt (staan er nog genoeg op XDA).
Ten 2de op gmail/market na is de rest bijna allemaal te downloaden in de market (of via een alternative market)...

Edit @ hieronder:: Hoezo de chinezen zijn heus niet vies van een ROM op XDA als die gewoon werkt met alles er op en er aan...

Daarnaast als die 150 euro in de eindprijs goedkoper wordt oid dan mis je die market ineens ook niet meer (aangezien er gewoon volwaardige alternatieven zijn).

We hebben het over China he, een land waar veel niet mag wat hier normaal is, en wat wij raar vinden (en hier niet mag) is daar weer wel normaal en legaal (uiteraard niet alles)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 januari 2010 11:21]

Dat zal vast en zeker gebeuren. Als deze 'Chinezen' die telefoon namaken en verkopen dan moet de klant dus alsnog zelf een custom ROM erop zetten, dat zal niet iedereen even leuk vinden.
Daarbij moet je dus ook een andere market gebruiken, wat ook niet iedereen leuk zal vinden.
Aangezien het genoemde bedrag alleen materiaalkosten betreft kan je nog niet eens van een marge spreken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True