Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Google zou de Nexus One vanaf eind januari in Nederland willen verkopen. De smartphone zou dan zonder abonnement te koop zijn. Eerder werd al duidelijk dat T-Mobile niet van plan is de 'Google Phone' in Nederland uit te brengen.

De smartphone, de eerste die Google zelf zou gaan verkopen, zou naar verluidt vanaf 5 januari verkrijgbaar zijn in diverse landen en vanaf eind januari dus ook in Nederland, aldus een anonieme bron tegen Tweakers.net-moderator RoD, die dat nieuws op telecomsite AllAboutPhones heeft gepost. Over de prijs van het toestel is nog niets bekend, maar de specificaties wijzen op een high-endtoestel. Toestellen met vergelijkbare specificaties kosten ongeveer 500 euro.

Google deelde bijna twee weken geleden de Nexus One, een HTC Passion die is voorzien van Google-branding, uit aan medewerkers. Sinds de eerste geruchten dook vrijwel elke dag nieuwe informatie over het toestel op, zoals een keuring van keuringsinstituut FCC,  een certificaat van de Wi-Fi Alliance en een stempel van het Global Certification Forum, naast een aantal vage video's en foto's.

De Nexus One heeft een Snapdragon-chipset met een kloksnelheid van 1GHz. Het scherm heeft een diagonaal van 3,7". Het toestel ondersteunt volgens berichten geen multitouch. Het zou het eerste toestel moeten zijn met Android 2.1. In sommige landen zou Google het toestel willen verkopen in combinatie met een abonnement van T-Mobile.

Nexus One (bron: Engadget) Nexus One (bron: Engadget) Nexus One (bron: Engadget) Nexus One (bron: Engadget) Nexus One (bron: Engadget) Nexus One (bron: Engadget)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Ik lees alleen maar geruchten,
Ik lees geen enkele officiele mededeling van Google
Je kan elke week wel deze geruchten posten
Maar daarmee schep je volgens mij alleen een illusie

Ik zie voor Google geen voordelen om zo een toestel op de markt te brengen. Marketing technisch is het helemaal geen slimme zet. Het zou me niets verbazen dat hier gewoon een hype wordt gebouwd voor het nieuwe toestel van HTC en dat hij gewoon als de Passion wordt uitgebracht.

Ja de HTC Passion, je weet wel dat toestel waarvan iedereen dacht dat het de eerste Gphone zou worden. Wie weet zetten ze er wel een logo op ""specially made for Google". of "Original Google release", "designed by Google", "Google inside", "made for Google".

Dat zijn toch gewoon kralen voor de inboorlingen.
Er wordt volgens mij gewoon BUZ geschapen

Als hier nu sprake was van een heel nieuw productconcept zoals intertijd bij de eerste Iphone, maar Android 2.1 is gewoon android 2.0 maar dan lekker snel. Die leuke onderzetter in de auto verandert daar niets aan.

Het zou met niets verbazen als dit juist uit de marketing machine van HTC komt en zij hun nieuwe toestel hebben verspreid onder Google medewerkers om deze hype op gang te brengen. Je doet de nieuwe Passion in het kerstpakket, je zet er op "Gphone, special edition, google employees only". En je wacht tot de geruchtenmolen op gang komt. Al die mensen die graag interessant willen doen, ontdekken ineens dat iedereen aan hun lippen hangt.

Waarom zegt T-Mobile dat ze Gphone niet gaan uitbrengen? Nou omdat ze straks gewoon de HTC Pashion met android 2.1 gaan uitbrengen.

Het lijkt mij overigens wel een aantrekkelijk toestel als de prijs ok is. Cleane interface, verhoudingsgewijs veel beeldscherm en lekker snel, zeggen de mensen die Android 2.1 op de Droid hebben geinstalleerd. Maar een revolutie? Nou geloof ik niet.

[Reactie gewijzigd door degener op 23 december 2009 14:16]

De afbeelding geeft een toch een sterke suggestie:
http://www.pocket-lint.co...yet-google-nexux-one-pics

Op korte termijn misschien slim om android zo een steuntje te geven, maar de partners zouden op langere termijn minder blij kunnen worden van google phones. Wat als google het OS een bepaalde kant op dumt die alleen hun telefoons helpt?
Dat, en de link achterop de Nexus One die verwijst naar een spel op android.com. En de partners die mogen blij wezen dat ze gebruik kunnen maken van Android, zeker als dit toestel een succes wordt is Android ook indirect een succes en krijgt het steeds meer naamsbekendheid. Duurdere toestellen zullen dan ook automatisch meeliften met het succes van de Nexus One, je hebt altijd mensen die iets beters of unieks willen.
Je kan gelijk hebben
Voorlopig houd Ik het erop dat het gewoon de nieuwe "twitter-markering" van HTC is.

Als Google product concept deugt het namelijk geen ene moer. Of je doet wat Apple doet en koppelt hardware exclusief aan de software, of je levert de software aan iedereen zoals MS. Beiden zijn heel succesvol op hun manier. Dit zou een goede promotionele actie kunnen zijn om Android onder de aandacht van het publiek te brengen, maar dat is nergens voor nodig aangezien android al een ware hype is. Je loopt nu je eigen afnemers alleen maar voor de voeten.

Google is geen bedrijf dat op elke activiteit geld wil verdienen. Haar business model is nu juist om te verdienen rond gratis producten, maar dan moeten die gratis producten wel een zo groot mogelijke verspreiding hebben. Hardware fabrikanten zullen het helemaal niet leuk vinden dat Google exclusief toestellen gaat uitbrengen bij HTC met eigen logo.

Of het moet zijn dat google wil verdienen aan een "specially designed for Google Android " label of "certified by Google" of zoiets. Maar dat lijkt mij in een stadium dat een product nog de markt moet veroveren een behoorlijk domme zet.

En als er een ding duidelijk is, dan is het wel dat de lui achter Google niet dom zijn. Misschien zien ze iets dat ik niet zie, het is mogelijk.

Wat de hype volgens mij wel bewijst, is dat Google Android in korte tijd een heel sterk merk is geworden. Er zijn heel wat mensen die likkebaardend uitkijken naar de GPHONE, the Original smartphone designed by Google. Het is nog lang niet zo sterk als de Iphone, maar het begint er toch enigszins op te lijken. Dat is enorme klasse voor een product dat niet exclusief is en bewijst dat je met Open Source wel degelijk hele sterke merken kan ontwikkelen waar je betaalde producten op kan enten. De open source Markteting van Google slaat echt aan.

[Reactie gewijzigd door degener op 24 december 2009 03:09]

Android geeft zich over :+
Leuk gevonden om een witte sticker op de achterkant te plakken, ipv de barcode die verwijst naar android.com/holidays. (Bron: SlashGear) Helaas verwijst de link gewoon naar Android.com

Het design vind ik wel erg 2009.

[Reactie gewijzigd door T-Tom op 23 december 2009 14:34]

Fake je user agent naar Nexus One en je kunt een spelletje spelen wat door Google speciaal is gemaakt voor dit toestel. De resolutie van dit spel is 800x444px. Als je een andere user agent hebt word je inderdaad doorgelinkt naar android.com.
Het toestel ondersteunt volgens berichten geen multitouch.
Dat kan ik me bijna niet voorstellen dat Google een telefoon uit zou brengen zonder multitouch. Dit zou heel veel typische features, zoals 2-finger zoom e.d. niet mogelijk maken.

Het lijkt me dat als Google zelf een telefoon uitbrengt deze toch op z'n minst alle mogelijkheden van Android zal ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 december 2009 13:19]

Als ik iets onbelangrijk vind dat is dat dat in-intuitief zoomen met twee vingers.


Leuk, maar niet meer dan dat. Niks mis met een zoomknopje.

Zorg maar voor goeie business-usability. Verder, mooie interface.
Met een zoomknopje:

A. kun je niet bepalen hoeveel/snel je inzoomt
B. kun je niet bepalen _waar_ je inzoomt
C. moet je weer een onnodig interface element toevoegen

2-finger zoom is een van de mooiste dingen van de multitouch-generatie en is een van de dingen die surfen op de iphone zo verdomde prettig maakt.

Dat jij dat onintuitief vindt zegt meer over jouw intuitie mijninziens :+

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 december 2009 13:46]

Sorry maar ik vind dat gemier met twee vingers boven alles een hoogst onprettige beweging. Dat ene knopje heb ik niet veel last van. Bovendien kan dit ook met hardware buttons.

Gelukkig vinden we allemaal andere dingen :)

Een kringetje trekken om datgene wat ik wil zoomen vond ik eigenlijk veel beter, en tackelt je punt A (half), B en C.

[Reactie gewijzigd door RielN op 23 december 2009 14:55]

Dat is inderdaad vrij persoonlijk, maar ik vind het toch apart dat je de 2-vinger beweging zo counter-intuitive vindt. De beweging is juist internationaal bekend, bijv. als je aangeeft hoe groot iets is, dan gebruik je je handen en beweegt ze uit elkaar... precies hetzelfde als je aangeeft "een klein beetje", 2 vingers die uit elkaar bewegen. Ik kan het niet anders zien dan zeer intuitief juist en vaak veel sneller dan een balletje, waarbij je vaak nog een extra handeling moet uitvoeren.
Het punt is dat ik intuitief mijn wijs- en middelvinger gebruik.

Verhip, dan ligt het misschien toch alleen aan mij :D

Toch nog eens getest
Maar mijn dikke duim/hele ligt dan zo in het beeld.


De circelbeweging om hetgene wat je wil inzoomen vond ik altijd erg snel werken.
De spiraalzoom van de N900 werkt trouwens ook erg goed (heb ik gehoord van enkele van mijn iphone vrienden). Maar het gaat natuurlijk om de mogelijkheden. Zoom jij liever met een knopje? Dan zoom jij toch lekker met je knopje? :)
In-/uitzoomen is de enige bruikbare implementatie van multitouch op een single-user device. Multitouch is wel interessant wanneer meerdere users bijvoorbeeld op een surface willen interacteren: tegelijk typen/tekenen, dat werk.
Mijn vrouw is usability researcher en onderkent dit ook, het is overhypet en vooral een unique selling point.
Hier geef ik je geen gelijk

op de Macbooks (ook onder sommige linux versies) geeft multitouch veel meer dan enkel dat zoomen en draaien

das eigenlijk het enige dat ik NIET gebruik omdat het gewoon niet aangenaam werkt.
om een beetje funcioneel te zijn moet je met twee handen zoomen en draaien want met een hand is vooral irritant.

daarentegen is
1 vinger glijden: muisaanwijzer beweegt
2 vingers glijden: 2D scroll
3 vingers glijden: back forward in de browser
1 vinger tikken : links klikken
2 vingers tikken: rechts klikken

bijzonder handig en voor mij de eerste touchpad waar ik niet het gevoel heb mijn muis te missen.
@alle reacties hierboven eigenlijk:
Ik heb de fout gemaakt om de context niet duidelijk te maken: we hebben het over multitouch-schermen, niet multitouch op randapparatuur.

Ten aanzien van touchpads op Apple MacBooks: een touchpad vervangt de muis. De muis is al lang multitouch, wat zeg ik, een toetsenbord ook. Een van de beste voorbeelden van multitouch trouwens. CTRL-ALT-DEL, of CTRL-Z zijn allemaal hele handige voorbeelden.

Nee, multitouch op een scherm staat nog maar in de kinderschoenen en er zijn recente onderzoeken gaande om Řberhaupt een logisch nut bij gebruikers los te krijgen, bijv: http://blog.humancentric.com/gesture-research/ of http://www.touchusability.com/multitouch/

Het is niet eenvoudig om mental models over te brengen in multitouch-gestures die intu´tief en generiek zijn. Misschien wil je je eigen gestures wel gebruiken? Goed voorbeeld is de Dolphin Browser voor Android. Multitouch op de iPhone/Android is evengoed vooral een buzzword.

Extra huiswerk: je houdt je telefoon al met 1 hand vast, wat nu?

[Reactie gewijzigd door j0bro op 23 december 2009 16:17]

Het wordt iets duidelijker. @ Huiswerk, nu heb ik nog 5 vingers over.
Niet om kritiek op je vrouw te leveren, maar ik denk toch dat ze als usability researcher eens uit 'de doos' moet kijken.
Er is meer mogelijk, alles wat je wilt is mogelijk. Je wordt niet beperkt door de hardware of door intuitie, je wordt beperkt door de creativiteit van de ontwikkelaar.
Het is belangrijk dat men zich hier aan houdt:
http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html
Daarnaast is het tijd dat de muis vervangen wordt. Ik zie voor multi touch wat dat betreft een mooie toekomst.

Kijk eens naar de ontwikkeling van Windows 95 naar Windows 7.
http://www.harding.edu/fmccown/gui/win95.gif
http://www.dag.nl/wp-content/uploads/2009/01/windows7.jpg

Wellicht dat jij het een groot verschil vindt, ik in ieder geval niet.
Als je naar de hardware kijkt zijn er aan de andere kant hele grote stappen gemaakt.
Meer rekencapaciteit, meer geheugen, meer opslag, Blu Ray, multitouch, platte schermen, goedkope TFT/Oled schermen, etc. Als het om hardware gaat zijn er eigenlijk geen grenzen.

Blijkbaar loopt de software nogal wat achter op de hardware. Zou het daar bij multi touch ook niet om draaien? Het is een open gebied vol mogelijkheden, er moet wel eerst iemand zijn die die mogelijkheden bedenkt.
4 vingers vertikaal expose en 4 vingers met een horizontale swipe, keuze-menu uit actieve programma's. Die gebruik ik ook erg veel.
Heb je wel eens een macbook gebruikt? Ik ben zelf geen mac gebruiker en maak regelmatig apple fanboys belachelijk, maar de multi touch van een macbook touchpad is een briljante usability feature.
@j0bro: Sorry, maar dat is eigenlijk ook niet waar!

Multi-touch kent naast in/uitzoomen nog vele andere mogelijkheden (op zoals jij dat noemt single-user device).

Om maar een paar toepassingsvoorbeelden te noemen, naast in/uitzoomen:
- Intu´tief roteren (bijv. foto of kaart)
- OriŰntatie/houding bepaling in 3d omgeving
- Extra functie gestures: Voorbeeld: tik met 3 vingers en je gaat naar een bepaald menu.
- Selectief scrollen:
Bijvoorbeeld op een web page met een embedded frame/scrollvlak: met 1 vinger kan je niet bepalen wat je wilt scrollen, de totale webpage of het embedded scrollvlak.
De oplossing is simpel: met 1 vinger de totale pagina scrollen, met 2 een subvlak.

- Etc, etc. nog veel meer mogelijkheden naast in/uitzoomen. Dit alles dus zonder de noodzaak om extra knoppen/interface elementen op het scherm te tonen.
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn veel meer handelingen denkbaar waar Apple er al een aantal van heeft geintegreerd: Foto's draaien, vervangen van snelkoppelingen en knoppen, etc. En wat dacht je van scrollen, in theorie kan je dat met 1 vinger af maar als je dat snel wilt doen kom je gegarandeerd met 2 vingers op het scherm terecht en is het dus ook multitouch.

Daarnaast kan er nu veel meer met een muis als vroeger. Destijds had je wellicht gezegd: Het enig praktisch nut van een muis is het aanklikken van functionaliteit. Scrollen met een muis, gamen met een muis, snelknoppen etc is allemaal er later bij bedacht.
Dat je vrouw usability researcher is betekent nog niet dat ze niet gekleurd is door haar levensstijl en opleiding. Cut to the case; het zet je argument geen kracht bij.
En wat dacht je van al die spellen die met multitouch werken dan?
Maar dan krijg je weer een los knopje dat schermruimte inneemt en niet het mentale model van een item direct bewerken...
Helemaal met je eens. De Steel browser voor Android, die kan het ook met 1 vinger, en daarbij kan je wel degelijk kiezen waar je wil inzoomen, hoe lang, en het blokkeert je interface niet.
Was het niet dat multitouch een patent van iemand was, Apple ofzo?
Ja maar dit patent is alleen maar geldig in Amerika. Dus bv. de HTC Hero en de Motorola Milestone hebben wel multitouch ondersteuning.
Wist niet dat patenten op landelijk nivo bestonden. Klinkt mij erg onlogisch.
Wie heeft patent op mutlitouch in bijv Europa dan? Of geeft Apple dit gewoon niet in Amerika vrij? Indien wel is dat toch wel erg kwalijk.
Waarom denk je dat er nepmerken zijn uit China!
Gelukkig, en soms ook helaas, zijn patenten nationaal en niet internationaal.
Merken zijn geen auteursrecht maar merkenrecht. Auteursrecht geldt op boeken, films, software, schilderijen en muziek (aleen de melodie en de tekst, de uitvoering valt dan weer onder het uitvoerings/performance recht)
Dat is dan weer auteursrecht en geen octrooi(patent)recht.
edit:
Wat awulms zegt... My bad, kennelijk niet helemaal wakker.

[Reactie gewijzigd door thegve op 24 december 2009 11:24]

Je kunt in Europa geen software patenteren. En natuurlijk is het op nationaal niveau georganiseerd. Alle wetten zijn uiteindelijk nationale regels, en niet internationale. Amerika heeft besloten dat ze softwarepatenten toestaan, Europa heeft besloten dat de EU-lidstaten geen wetten aannemen die dat mogelijk maken.
Software patenten gelden niet in europe. Zover ik weet kun je alleen in the USA software patenteren.

Ben trouwens benieuwd wat dat ding werkelijk gaat kosten
Nee Apple heeft geen patent op het hele multitouch concept. Dat bestond al tijden voor dat Apple het in de iPhone bakte. Het merendeel van de patenten komen geloof ik van de jongens van het oude Fingerworks wat Apple heeft opgekocht.
Dus heeft Apple daarmee ook de patenten opgekocht.
Als Fingerworks patenten heeft en Apple koopt Fingerworks dan zal deze overname vooral zijn gericht op de aankoop van 'intellectuele waarde' en niet om de bedrijfsnaam of klanten oid.
Dit omdat Apple patent heeft op multitouch.
Volgens mij mag Android buiten de US wel MT hebben, maar waarom dan weer wel? Eveneens de HD2 krijgt die wel MT in de US? Allemaal erg onduidelijk.
als HTC voor de HD2 een licentie neemt op dat patent heeft ie dat gewoon in de USA, of als HTC multi-touch op een ander manier doet dan het patent van Apple beschrijft.

Geen andere methode of licentie -> alleen buiten de USA multitouch.
Niet om te trollen ofzo, maar wat kun je nog meer met multitouch behalve dat zoomen met 2 vingers?
De verdere functies voor normale dingen in een telefoon OS zijn wat beperkt qua multitouch. Maar alleen om beter te broeden zou men het al moeten implementeren. Ook bij andere dingen bekijken of dingen draaien is het erg handig. Bijvoorbeeld Google Earth. Ik vind het dan ook wel meer dan en gimmick. Een scrollvlak werkt een stuk minder prettig en niet zo snel en precies.
Zie opsomming van mogelijkheden in mijn nieuwe reply hierboven.
Dank je.

Overigens stelde ik de vraag voordat je opsomming er stond. Dat wilde ik even opmerken, anders lijkt het of ik niet gelezen heb.
Zeker als dit de nieuwe android versie moet gaan trekken. Dan zou ik er ook proberen meteen alles uit te halen.

Hopelijk komen er snel images op xda-developers!
het toestel heeft dan ook multitouch als het goed is, dit is wat ik van een gebruiker heb begrepen.
versie 2.1 zou toch multi touch ondersteunen of heb ik dit verkeerd begrepen?
De telefoon kan natuurlijk ook gewoon een resistief touchscreen hebben en de multitouch daarvoor is nog vrij slecht ontwikkeld tegenover die van capacitieve touchscreens.

I hoop overigens wel dat de hele multitouch trend doorzet, ik heb nu een samsung omnia en ik moet zeggen dat een touchscreen zonder multitouch eigenlijk vrij weinig toevoegt.
Ik denk dat de prijs van dit toestel wel eens erg laag zou kunnen zijn omdat Google het Android OS in de markt wil pushen.
Maar het is wel een HTC built toestel he, als er dan maar een 5 euro marge op zit is HTC niet blij, niet alleen verdienen ze niks, maar hun 'eigen eigen' toestellen waar wel winst op zit verkopen minder. Effectief maak je dan verlies met de google deal.

Ik gok op goedkoper dan bijv milestone maar niet lager dan hero niveau
HTC heeft een marge op de inkoopprijs. En niet op de verkoopprijs.

500 euro is stukken goedkoper vergeleken bij de 700 euro van een 3gs.
Ja ik hoop het wel. Als hij niet te duur is wordt dit mijn nieuwe telefoon. Heb het helemaal gehad met WM.. :P

Maar deze phone ziet er op fotos iig al ontzettend goed uit. Beter als die HTC android telefoons imo.
beter als die HTC Android telefoons???

uhhh


"Google deelde bijna twee weken geleden de Nexus One, een HTC Passion die is voorzien van Google-branding, uit aan medewerkers."

[Reactie gewijzigd door xantrex op 23 december 2009 14:12]

Maar ze kunnen dat moeilijk doen zonder beschuldigd te worden van dumping. Dan krijgen ze weer te maken met de FTC, NMA en de opvolger van mevr. Kroes in de EC.
Koppelverkoop dan maar he: maak een Google-account, en krijg een kortingsbon van 300€ op onze nieuwe smartphone :-)
Ik begrijp niet waarom er is gekozen om geen multi touch toe te voegen?
Als ik google was geweest had ik de hd 2 omgebouwd met android erop!!! Dat is in mijn ogen de enige telefoon die kwa design en specs de iphone kan verslaan.
Dat gaan ze ook vast nog wel doen, maar het liefst zien ze dat we voor die tijd allemaal een Hero, Magic of G1 hebben gekocht. Die we vervolgens allemaal weer braaf in de hoek gooien voor zo'n strakke HD3. Zo verdienen ze dubbel zoveel aan ons. :*)

[Reactie gewijzigd door Zomer op 23 december 2009 14:55]

De Nexus One is qua hardware praktisch hetzelfde als de HD2. Je zal dan hopelijk snel zien dat XDA Android zal porten naar de HD2. HTC dat niet voor HD2 te doen.
werkt de google navigatieoplossing al op europese wegen?
Volgens is die er al via omwegen te activeren. Alleen kunnen ze dat officieel nog niet doen omdat in het contract met teleatlas staat dat ze de kaarten niet voor nav mogen gebruiken. (tomtom is niet domdom ;))
googlemaps voor mijn nokia n97 werkt perfect! super snellen fix en als het mogelijk is streetview!
hij bedoelt de nieuwe turn-by-turn navigatie.

Werkt prima op europese wegen, maar nog niet officieel.
Zeg er dan wel bij dat je een (3G) verbinding nodig hebt. De kaarten staan namelijk niet opgeslagen op de SD kaart.

Zo prima werkt het dus nog niet voor mij.
Het werkt toch?

Verder heb je gelijk.
Ja maar geen navigatie (wat jij aangeeft werkt uiteraard op elke android-telefoon) ;) en dat vraagt ie maar helaas dat kan nog niet (officieel)...
hij heeft het over de navigatie modus, dus niet simpelweg een statische route laten berekenen met maps. Google Nav moet dus echt een tom tom concurrent worden.
Jammer dat een fysiek toetsenbord ontbreekt. Het wachten blijft op een toestel met android 2.0+ met fysiek toetsenbord dat niet van HTC afkomstig is. De LG GW620 is al maanden geleden aangekondigd maar zal ook pas in februari leverbaar worden.

Enig idee waarom Google juist gekozen heeft voor HTC?
Je bedoelt moto's milestone?
Je hebt gelijk. Er is inmiddels 1 volledig toestel dat in theorie voldoet aan deze voorwaarden... is natuurlijk alleen niet fatsoenlijk in Nederland te verkrijgen.

Nu is halen ook niet zo'n probleem maar waarom gooien ze deze niet gewoon op de hollandse markt. Van mij mag alles best zonder nederlandse vertalingen e.d. zijn. De "gemiddelde nederlander" redt zich volgens mij prima met engels.
Ik zou wachten tot september. Noem me naief maar ik verwacht van apple rond september een nieuwe iphone lanceert die net als 3 jaar geleden de concurentie weer op een achterstand zet die niet binnen 1 of 2 jaar overbrugbaar is. Dus dan kun je denken aan lte ondersteuning fysiek toetsenbord zonder dat de telefoon extreem dik wordt.
Apple was 3G heel erg laat. Het zou vreemd zijn als ze front runner met lte zouden worden. Verwacht een iPhone update meer features als opnemen met de camera, iets meer personalisatie (gewoon dat waar de klanten om vragen).
Voor de ge´nteresseerden staan hier nog wat nieuwe foto's en specificaties (in het frans.) Op de video preview ziet het er allemaal smooth uit en vergeleken met mijn telefoon (HTC Magic) een aardig stuk sneller.