Ziggo brengt losse CI+-module uit

Ziggo heeft aangekondigd dat een cam-module op basis van de CI+-standaard vanaf woensdag verkrijgbaar is. De module heeft een adviesprijs van 79 euro en kan gebruikt worden in combinatie met televisies met een CI+-certificaat.

De conditional access module kan, in combinatie met een smartcard van Ziggo, in hd-televisies met een Common Interface Plus-slot gestoken worden. Nieuwe televisies ondersteunen de CI+-standaard steeds vaker. Ziggo publiceerde in juli op zijn site al een lijst met gecertificeerde tv's van LG, Samsung en Sony. Binnenkort zal vermoedelijk ook een aantal hd-televisies van Philips aan de lijst worden toegevoegd; de modellen zouden al wel voor CI+ gecertificeerd zijn, maar nog niet door Ziggo.

Bezitters van CI+-compatibele televisies hebben met de aanschaf van een CAM CI+-module niet langer een settopbox en een extra afstandsbediening nodig voor het bekijken van het digitale televisieaanbod van Ziggo. Daarentegen beschikken CI+-televisies vaak niet over extra functionaliteit als het opnemen van programma's of het opvragen van interactieve diensten, zodat de settopbox niet in alle gevallen overbodig wordt. De CI+-module kost in de winkel 79 euro en zal vanaf 1 oktober ook via de website van de kabelaar verkrijgbaar zijn.

CAM CI+-module voor Ziggo

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

16-09-2009 • 20:37

149

Reacties (149)

Sorteer op:

Weergave:

Moet dat kaartje er op die manier in?! Dat hadden ze ook wel even in een handleiding mogen zetten...

edit. Lijkt me trouwens niet. Op die manier maakt de chip geen contact met de module. Ci+ module werkt bij mij nog steeds niet! :(

[Reactie gewijzigd door Gabliboeba op 25 juli 2024 01:11]

Is het soms een Samsung tv? De firmware moet dan wel opgewaardeerd worden naar versie 2004.2. Die versie is op te halen bij http://www.samsung.com/download
(en vreemd genoeg niet op de Nederlandse site van Samsung)

En oh ja: vergeet niet de chipkaart te registreren.

[Reactie gewijzigd door McAndrew op 25 juli 2024 01:11]

Nee, ik denk dat dit alleen is om te laten zien dat er een smartcard in gaat.

Ik ga er vanuit dat de kaart er gewoon in z'n geheel in gaat. Vandaar dat er ook een uitsparing is gemaakt, zodat de kaart er eenvoudig uit gehaald kan worden :)
Ik denk dat Gabliboeba het sarcastisch bedoeld, zie het pijltje teken op de smartcard :P
Neen. In de handleiding staan nogal tegenstrijdige dingen over hoe de smartcard ingesteekt moet worden. Het plaatje in de handleiding doet anders vermoeden dan de tekst. Ik weet nog steeds niet wat de juiste manier is...
er zijn 4 mogelijkheden, hoe moeilijk kan het zijn.
een uitbreiding op de LED tv lijst,
De volgende series zijn nog niet goedgekeurd , maar bevinden zich in afronding :

LED
6000 serie
UE32B6000VPXXN
UE40B6000VPXXN
UE46B6000VPXXN
7000 serie
UE32B7000WPXXN
UE40B7000WPXXN
UE46B7000WPXXN
UE55B7000WPXXN
7020 serie
UE32B7020WPXXN
UE40B7020WPXXN
UE46B7020WPXXN
UE55B7020WPXXN
8000 serie
UE40B8000XPXXN
UE46B8000XPXXN
Even ter toevoeging, dit zijn allen Samsung LED TV's
Ik heb deze module dinsdag (al) gekocht bij Mediamarkt (in combinatie met Sony WDL5500) ... Maar nog geen beeld tot nu toe..
Smartcard geregistreerd (totaal 4x, 2x via die Ziggo site, 1x telefonisch en als laatst via een medewerker). Die vertelde dat het maximaal 48 uur kan duren voordat de card geregistreerd is en dat je signaal gedecode wordt, dus geen correctie informatie op de site.. Daar hebben ze het over 5 min.

We wachten af..
het kan zijn dat deze nog niet ondersteund word;) hij staat namelijk niet in de lijst;)
Ja lap zeg, hebben we net een nieuwe Sony Bravia KDL-32W die wel CI maar geen CI+ ondersteunt...volgens mij.
Vervelend, want die Humax decoder start zo langzaam op....
de 32W5xxxx serie snapt wel de CI+ kaart, maar is nog niet door ziggo gecertificeerd. Aangezien de firmware voor deze tv's gelijk is aan die van de grotere modellen zou het geen probleem mogen opleveren.
Liggen al in de schappen van de MM.
Welke vestiging?
Ik was vanavond in Breda, hier hadden ze nog geen kaartjes binnen gekregen...
sorry, snie de bedoeling, maar over een paar maanden gaan mensen met z` on kaart lopen klagen dat ze hun favorieten serie niet kunnen opnemen of op pauze kunnen zetten. Erg frustrerend.
Aha, je kan ook gewoon reageren op iemands post, zodat iedereen snapt waar je het over hebt.

Ik heb ongeveer 2 jaar een HTPC in de kamer gehad en de keren dat ik ook iets had willen opnemen zijn op 1 hand te tellen. Ondertussen is die HTPC vervangen door een MacMini met Plex, zodat ik gewoon films etc kan kijken. Opnemen is voor mij niet van belang, want ik heb verder geen tijd om opnames terug te kijken.

Daarnaast, als ik iets 'leuks' mis, dan kan ik alsnog die episode downloaden (over het algemeen in hogere kwaliteit dan op TV).

Dus voordat je aannames gaat doen, mensen verschillen en zo ook hun wensen.
heb je hiervoor nie specifiek een dvb-c tuner nodig want k heb n tv met dvb-t tuner maar heb wel zon slot, dus tv zal die lijst wel nooit halen, niet?
Je hebt hier inderdaad een DVB-C tuner voor nodig. DVB-T is bedoeld voor services zoals Digitenne.
Ziggo implementeert de CI+ standaard helemaal, maar heeft er eigk nog een paar extra eisen aangesteld, dus Ziggo's CI++ standaard zeg maar ;).

Sommige TV's zijn strikt genoeg voor de Ziggo CI++ standaard, en zijn dus 'gecertificeerd' (wat niet betekend dat Ziggo garantie geeft dat de TV het ook echt doet met de CI+ module, ze hebben het alleen getest en het deed het. 1 Firmware update verder en de TV kan bij wijze van geen Ziggo meer decoderen...)

Wat ik me afvraag, zijn de Samsung LED TV's ook 'gecertificeerd'? Ze staan niet op de lijst (alleen LCD en Plasma schermen)

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 25 juli 2024 01:11]

dan wijken ze af van het CI+ verhaal, dit wordt nergens vermeld....
Nee... als we ziggo mogen geloven houden ze zich prima aan de CI+ spec ('t is officieel geen standaard, heel vaag allemaal). Alleen leggen ze extra eisen op aan de leveranciers.

Een toestel dat niet de eisen van Ziggo implementeert zal in de meeste gevallen gewoon werken met deze CI+ kaart. Mijn Sony 46W5E is niet gecertificeerd door Ziggo, maar werkt prima. Maar Ziggo levert dan geen support, dus eigen risico.

Als de TV makers hun toestel laten testen door Ziggo en de extra eisen van Ziggo implementeren (gaat vooral om standaard zendervolgordes en het automatisch uitvoeren van herprogrammering) dan krijgen ze het stempeltje Ziggo Certified.
Wat ik dus bedoelde met het CI++ verhaaltje, in de CI+ spec staat nergens iets geschreven van zendervolgordes en automatisch uitvoeren van herprogrammering,
Als de TV makers hun toestel laten testen door Ziggo en de extra eisen van Ziggo implementeren (gaat vooral om standaard zendervolgordes en het automatisch uitvoeren van herprogrammering) dan krijgen ze het stempeltje Ziggo Certified.
En bij mij zet ik de zenders altijd op een andere volgorde als wat de Delta voorgeeft.
Weerbericht van NOS klopt alleen in de buurt van de Bilt, dat van RTL is iets beter maar alleen dat van de VRT klopt voor onze regio. Ook het nieuws kijken we bijvoorkeur op VRT en RTL/NOS. Kortom VRT en Ketnet staan regelmatig op en wil ik verder naar voren (nu 11 en 12, vroeger 8 en 9) terwijl Delta die op 24 en 25 zet.

Daarboven staan zenders die we zelden of nooit bekijken zoals:
Maximaal TV (op 23, lokale tekst-tv en reclame),
Omroep Zeeland (op 22, steeds herhalend zelfde 5 programma's),
HetGesprek/EuroNews (op 21, alleen EuroNews incidenteel interesant)
Mezzo (op 20, klassieke muziek)
MTV (op 19, niet onze smaak muziek en ongeschik voor beeldvorming 4-jarig kind)
TMF (op 18, niet onze smaak muziek, idem alleen minder extreem)
Eurosport (op 15, wij zijn niet zulke sportkijkers, hooguit autoraces)
Animal Planet (op 14, kijken we heel af en toe, maar is veel van hetzelfde)
Etalagekanaal (op 11, reclame voor digitale TV)

en zenders die aleen overdag worden gekeken zoals:
CartoonNetwork/TCM (op 17, voornamelijk zondagmorgen en vroege middag)
Nickelodeon / Comedy Central (op 16, idem)

Kortom, van de 12 die Delta tussen 11 en 23 zet zijn er maar 4 à 5 waar we naar kijken:
Discovery (12), NGC/CNBC (13), Cartoon Network (17), Nickelodeon (16), Animal Planet (14)
Die mogen van mij helemaal achteraan staan.

Van de 1e tien, het gebruikelijke aanbod van NOS, RTL, SBS enzovoorts kijken we ook steeds vaker maar naar 4 zenders: Voor weer en nieuws RTL4 en Nld1, voor overige RTL7 en Veronica/Jetix.
Ohh ik ben ook helemaaaaaal niet blij dat Ziggo de volgorde wil fixeren. Maar ja... als zij die eis opleggen en de hardware boeren er akkoord mee gaan?
Kan Mascom geen nieuwe Alphacrypt module maken hiervoor? Eentje die met CI+ werkt maar wel alles onversleuteld uitstuurd? Een soort van gehackte CI+ CAM die eventueel ook nog via software te configureren is om zich voor te doen als officiele Ziggo CI+ CAM (door dezelfde ID's etc aan te nemen) en daarnaast ook nog te configureren is om het ID van de TV te overidden (door bijv. een TV die door Ziggo gecerticeerd is) zodat Ziggo helemaal niks meer maar dan ook NIKS meer kan doen hiertegen?

Ik zou me als Mascom al rijk rekenen als ik hiertoe de mogelijkheid had. Iemand moet een keer deze smerige praktijken de kop indrukken want zolang de kabel niet wordt opengesteld blijven de grote kabelboeren encryptie misbruiken. Contentproviders eisen standaard namelijk helemaal geen encryptie. Dit doen ze alleen bij premium content wat voornamelijk te zien is op betaalzenders.

Ziggo en UPC gebruiken de encryptie alleen voor eigen commerciële reden (om te kunnen zien wie waar naar kijkt) en dat is gewoon een naaistreek.

Ik zeg kraken die hap!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 01:11]

Je zou denken dat zowel ZIGGO als TV fabrikanten er belang bij hebben dat eind gebruikers dit gaan gebruiken en derhalve het gratis (subsidie) mee gaan leveren.

ZIGGO moet anders een setop box huren wat een stuk duurder is als dit ding en TV fabrikanten zullen graag hun TV willen verkopen aan mensen die er straks "ECHT" HDTV (dus geen FULL HD want dat is onmogelijk over kabel/adsl).

(zenders en marketeer hebben er ook belang bij, immers eind gebruiker kan anders voor een oplossing kiezen waar reclame skipping wel bij mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 25 juli 2024 01:11]


Op dit item kan niet meer gereageerd worden.