Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Het Japanse elektronicaconcern Sharp heeft een laser ontwikkeld die het mogelijk moet maken 100GB aan data op blu-ray-schijfjes weg te schrijven. De laser kan vier lagen beschrijven en zou in branders gebruikt kunnen worden.

Sharp liet zijn nieuwe laserdiode tijdens de herfstbijeenkomst van de Japanse vereniging voor toegepaste natuurkunde aan de aanwezigen zien. De laser is in staat blu-ray-schijven met vier lagen te beschrijven, wat met 25GB per laag goed is voor een totale opslagcapaciteit van 100GB. De diode kan de diepgelegen derde en vierde lagen bereiken dankzij een gepulseerd vermogen van 500mW. De huidige laserdiode die Sharp in productie heeft, bereikt een gepulseerd vermogen van 320mW. De golflengte van de laser bedraagt 405nm, wat een blauwpaarse straal coherent licht oplevert.

Sharp verhoogde het vermogen in zijn halfgeleider-laser door een aluminiumoxynitride-laagje tussen de laser en de isolerende laag ernaast aan te brengen. Voorheen ontbrak die laag en absorbeerde het diëlektricum een deel van de laser-energie. Het isolatiemateriaal werd daardoor warm en beschadigt de laser. De laag aluminiumoxynitride voorkomt dit: Sharp testte zijn nieuwe laser met succes gedurende duizend uur bij een temperatuur van tachtig graden Celcius.

De laserdiode beschrijft blu-ray-schijven met een achtvoudige snelheid. Hoewel Sharp zegt gereed te zijn voor massaproductie van de laser, is nog niet zeker of dat zal gebeuren. De Blu-ray Disc Association heeft de voor drie- en vierlaagse blu-ray-schijven opgestelde standaarden, BD-75 en BD-100, nog niet goedgekeurd. Wanneer dat zou gebeuren, kan Sharp de laserdiode in branders voor pc's gebruiken: het is onwaarschijnlijk dat spelers voor video-blu-rays op korte termijn met vierlaagse schijven overweg zullen kunnen.

Sharp 500mW-laser
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Jeuj, een krasje op het schijfje en het is onbruikbaar geworden. Wat is nou de toekomst van die optische media? We moeten echt de andere kant op...
Jeuj, een krasje op het schijfje en het is onbruikbaar geworden.
Maar goed dat blu-ray discs (ook rewritables/recordables) daarom ook hard-coated zijn.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 12 september 2009 20:54]

Aan de bovenkant ja, maar niet aan de onderkant.
Ik heb zo vaak meegemaakt dat dvdr onleesbaar werd door een krasje. Merk, type, duur, goedkoop, onderkant, bovenkant; maakt allemaal geen reet uit, die hard-coated laag is veelal waardeloos.
Moet nog zien of die van BD dan zoveel beter is.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 13 september 2009 22:39]

Maar dat is dus met elke media.... het kan allemaal kapot... en zoals hierboven aangegeven, bluray disks hebben een nog hardere laag als dvd, dus je moet toch behoorlijk onzorgvuldig met je disks omgaan wil je er echt krassen op krijgen..
ik heb nog nooit op een cd of een dvd een kras gemaakt, in al 20 jaar niet :+
ik heb wel eens een rotte cd gehad, dat kwam door een flesje AA drank (maar cd/dvd's heb je niet meer in je sport tas).
Dan heb je vast geen huisgenoot en op zeker geen kinderen.
ik leen mijn DVD heel vaak uit zelfs.
die zullen nog wel 10 jaar bestaan, en hierna worden het "optische" holografische memory sticks.
het downloaden van 50GB films is de komenden 10jaar niet wereldwijd mogelijk over internet.

met holografische opslag zal je met je kaartje naar de winkel lopen en er met een holografisch plaatje een complete film van 500gb+ direct er op projecteren (over 10 jaar)

[Reactie gewijzigd door stewie op 12 september 2009 22:28]

Kunnen ze in plaats van deze bestaande media uit te breiden (waar ook nieuwe 4-laagse schijven voor gemaakt dienen te worden), niet beter verder werken op concepten als de HVD of andere langer lopende projecten toegankelijk maken voor consumenten?

[Reactie gewijzigd door Destralak op 12 september 2009 18:17]

In theorie misschien wel ja, maar voor de komende tijd zal er in een computer altijd nog wel een optische disclezer nodig blijven. Door met dit formaat door te gaan kan men in principe met 1 station dus alles bedienen, vanaf de compact disc.

De BD-75 en BD-100 formaten zullen dan mogelijk alleen in computers toegepast wordne (mogelijk mede als consumenten-backup formaat), maar de drive kun je dan gebruiken voor alles sinds de CD (dus CD,DVD,de huidige BR- en de nieuwe BR-formaten).

Verder is het de vraag in hoevere HVD op korte termijn (binnen 2-3 jaar) toe te passen is voor de consument.
De laatste 5 jaar is HVD altijd binnen 2-3 jaar geweest.
Ik denk niet dat dat erg veel gaat veranderen.
Bedenk dat er eind 1999 begin 2000 ook al DVD-branders waren. Deze branders en schijven waren zo duur, dat die buiten het bereik van de gewone computerende consument vielen. Het gaat altijd zo, want het was ook zo met de eerste 1-speed branders in 1994. De brander werd rond 1998 een beetje betaalbaar.

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat DVD, en zeker Blu-Ray nog heel lang mee kan, voordat HVD in het betaalbare gebied is aangekomen. Pas nu beginnen Blu-Ray films op te duiken die (soms) voor acceptabele bedragen te krijgen zijn. Dan heb ik het over ~10 euro. Indien ik een film op DVD kan kopen voor 10 euro, of voor 27 euro op Blu-Ray, dan weet ik het wel. Dan ga ik toch nog voor de DVD. Zodra Blu-Ray standaard rond het huidige prijspijl van de DVD ligt, ga ik daar wel op over, en waarschijnlijk zal HVD dan op of over het prijspijl van de huidige Blu-Ray zitten.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 12 september 2009 23:38]

Inderdaad, dat weet ik nog heel goed. Ik werkte in een computerwinkel, en toen las ik (in 1994) dat er een CD-brander was ontwikkeld met een prijskaartje van ongeveer 15.000 gulden. Een jaar later hadden we zelf een brander van Ricoh in huis, die kostte ons toen 3500 gulden.

Mijn eerste brander heb ik in 1998 gekocht, een philips double speed, SCSI, voor 700 gulden inkoopprijs.
Bedenk wel dat het vanaf het begin al de bedoeling is geweest om 2- en 4-laags schijven mogelijk te maken...
Ik denk dat men ook niet zo is geïnteresseerd in drives van 10.000 tot 15.000 dollar.
Alles is ooit veel te duur geweest voor de normale consument. CPU's, RAM, harde schijven, laptops, grote monitoren, lcd-schermen, externe schijven, draadloze apparatuur, je kunt het zo gek niet bedenken of je moest er meerdere maandlonen voor neertellen toen het net nieuw was...
De laserdiode beschrijft blu-ray-schijven met een achtvoudige snelheid.
Wat is dan enkelvoudige snelheid, en hoeveel is acht maal die enkelvoudige snelheid?

Het is i.i.g. bij mij niet 1-2-3 bekend wat de standaardsnelheid is om Blu-Ray Discs te beschrijven :)

[Reactie gewijzigd door Recursio op 12 september 2009 18:21]

Ik wil graag een opslagmedium dat klein en handzaam is, ten minste 125 jaar gegarandeerd leesbaar is zonder fouten, minimaal 1 TB per "ding" kan bevatten, en daarbij ook nog supersnel, muisstil en spotgoedkoop is.

Maar 't zal nog niet voor morgen zijn vrees ik. :/

[Reactie gewijzigd door 234453 op 12 september 2009 18:52]

Idd de huidige BD-50 schijfjes zijn nog behoorlijk duur en daarnaast heb je ook nog een dure brander nodig.
Zolang die prijzen niet gaan zakken zal dit ook niet veel gebruikt worden.
worden vanzelf 2euro per schijfje.
met de dvd duurden het wel jaren voordat je dvd's echt kon branden.
waarom moet dat ding 100 jaar meegaan?
klinkt leuk, maar in de praktijk onzinnig: 100 jaar geleden was er nog niet eens een pc en binnen 100 jaar zal de pc waarschijnlijk totaal anders zijn
verder vinden we 1TB binnen enkele jaren alweer klein...

gewoon om de 5 à 10 jaar alles overzetten op de nieuwe media en klaar
op dit moment is het duidelijk dat de harde schijf de beste drager is (goedkoop en redelijk betrouwbaar)
Waarom altijd nog optische media gebruiken. tegenwoordig zijn SD kaarten of USB sticks toch een veel mooier systeem. qua productiekosten zal het mischien letterlijk een paar cent meer zijn. Maar het probleem van een krasje of een stootje is er dan niet meer.

Ook hebben mensen bij dit systeem de mogelijkheid om software die ''out of date'' is gewoon te wissen en het medium ergens anders voor te gebruiken.

Of internet is ook altijd een optie die tegenwoordig al veel gebruikt wordt. maar er zit 1 nadeel aan, het is niet overal, teminste op de pc. of tegen hoge kosten.
waar heb jij de 100gb usb sticks gezien?
degene met 16+gb opslag zijn al duurder dan een doosje van 5 BR discs
Ben je vergeten hoe snel de ontwikkeling van geheugen is gegaan in de afgelopen 10 jaar? Tegen de tijd dat de 75 en 100GB BD discjes ECHT gemeengoed en betaalbaar zijn voor de consument is de geheugen-prijs al 10x gehalveerd en de opslag al 5x verdubbelt.
Als de prijs per GB van een BD niet beter wordt dan een HD geloof ik er niet meer in. De prestaties zijn al slechter en als het dan nog duurder is???
het voordeel aan schijfjes is, is dat ze vanzelf een paar centen worden dat is met flash en magnetische opslag nooit het geval.

het is nogal dom om iets af te schrijven als het nog niet eens echt begonnen is, met de dvd duurden het toch echt 5 jaar voordat je 1 single-layer schijfje kon branden (ach 8 lagen in 4 jaar, is inderdaad een grotere upgrade dan dual layer 50GB).
over 5 jaar gebruik je het toch, voor 4 euro per stuk :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 13 september 2009 15:37]

Jippie nog meer 'extra content' bij een film waar je uiteindelijk niks mee doet... Dit is hooguit nuttig voor spellen maar zolang de Xbox, PS3 en PC dit niet standaard ondersteunen wordt dat niks. En voor films ligt de toekomst toch echt bij streaming als je het mij vraagt.
ps3 heeft wel bluray..

mooie ontwikkeling dit..
misschien nog wel back up waardig maar vind het toch niet heel erg betrouwbaar..
kunnen deze schijven overigens wel uitgelezen worden met elke blu ray lezer?
dit gaat over het branden van schijfjes, er zijn van hitachi al 100gb blu-rays die gewoon in alle spelers spelen inclusief de PS3 (maar deze zijn niet brandbaar).
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9173
Dat is sowieso een afspraak van de Blu-ray Association, alle techniek moet (zoveel mogelijk) backwards compatible zijn. Hetzelfde werd al genoemd in het artikel over 3D op blu-ray, het moet afspeelbaar zijn op de eerdere generatie spelers, met of zonder alle nieuwe toegevoegde snufjes.
maar DVD en CD vind je wel betrouwbaar als backup medium?
Lijkt me meer voor data opslag. Een film die je in de winkel koopt, wordt geperst ipv gebrand.
Het gaat hier dus om branden, de PS3 zou deze disks met een firmware upgrade wel kunnen lezen, bluray is daar dus op voorbereid..
Ja, en NEE. De eerdere generaties PS3's hebben veelal onpreciezere diodes (de diodes die bij sommigen problemen geven met het lezen van schijven op den duur) en zullen waarschijnlijk niet overweg kunnen met deze schijven. Dus zou een firmware update dit kunnen fixen dan werkt het wel.

Lees ook de laatste regel van dit artikel.
Heel wat spelers zullen er in eerste instantie niet mee overweg kunnen er wordt nog steeds getwijfeld aan de compatibiliteit van de huidige spelers. Vandaar ook dat Sharp zegt dat ze nog niet weten of het in massaproductie zal gaan. De standaard moet er eerst komen en 100% zeker werken met alle apparatuur.

Hetzelfde probleem bestaat met de reeds ontwikkelde prototype 1TB Blu-Rays. Bovendien wordt het risico op fouten veel groter naarmate je meer lagen toevoegt.

[Reactie gewijzigd door Thief op 13 september 2009 19:30]

Mooie techniek. Er passen aardig wat films op zo'n schijfje. Ben alleen wel benieuwd waar de toekomst van dit zoort schijfjes naar toe gaat? Steeds meer data staat online, tot en met systeem backups. Nu nog download je een film eerst voor je kijkt, maar ook die stream je online als het moet. De markt van recordables lijkt me geen groeiende. Voor backups zijn ze niet duurzaam genoeg.
100 gb, dat is een half uurtje RAW HD video.
Ik kan me een uitspraak van Sony herinneren dat de PS3 deze schijven met een firmware update ook zou kunnen lezen.. Is de laser van Sony dan beter dan die van Sharp of was dit een dooie mus van Sony?

-edit: ik heb weer eens met mn neus zitten lezen... laat maar tis voor branden :P-

[Reactie gewijzigd door Edwintjuuh op 13 september 2009 00:44]

Lezen ja, schrijven nee.
De Sharp heeft een hoger vermogen wat nodig is om te schrijven. De PS3 leest alleen maar.
wie heeft het er over schrijven?
de ps3 net als alle andere console kunnen allemaal niet schrijven (afgezien van de Japanse PSX)