Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Sony heeft drie nieuwe Alpha-dslr's voor instapgebruikers officieel aangekondigd. Naast de camera's, die lichter en compacter zijn dan hun voorgangers, komt de Japanse fabrikant met een aantal nieuwe lenzen.

Met de drie komende Alpha-modellen, de A230, de A330 en de A380, richt Sony zich op de consument die nog niet veel ervaring heeft met dslr's. De camera's bieden bijvoorbeeld een grafische gebruikersinterface met ingebouwde handleiding, die met name de invloed van sluitertijd en diafragma duidelijk moet maken aan de gebruiker. Daarnaast zijn de A330 en de A380  lichter en compacter dan hun voorgangers, de A300 en de A350, zo claimt Sony. De A230 is met zijn gewicht van 450 gram het lichtste model. De A230 en de A330 zijn 10,2-megapixelmodellen terwijl de A380 een 14,2-megapixelcamera is.

Zoals uit eerdere berichten bleek, bevatten de Alpha's een hdmi-aansluiting en ondersteunen ze, naast Sony's eigen Memory Stick-formaat, sd-kaarten in plaats van compact flash-geheugen. Sony bevestigt verder dat de 2,7"-schermen alleen bij de A330 en de A380 te kantelen zijn.

Sony neemt vanaf 18 mei bestellingen aan, maar pas in juli komen de apparaten beschikbaar.De fabrikant zal de toestellen gebundeld met lenzen verkopen. De L-bundel wordt geleverd met de SAL-1855: een DT 18-55mm F/3.5-5.6-zoomlens. De A230L, A330L en de A380L kosten in combinatie met deze lens respectievelijk 550, 650 en 850 dollar. Er komt echter ook een Y-bundel en deze bevat naast de camera en de SAL-1855 de SAL-55200: een DT 55-200mm F/4-5.6-zoomlens. De A230Y-, de A330Y- en de A380Y-bundels gaan respectievelijk 750, 850 en 1050 dollar kosten. De SAL-1855 kost afzonderlijk 200 dollar en voor de SAL-55200 moet 230 dollar worden neergeteld. Verder komt Sony ook met een DT 50mm F/1.8-portretlens, de SAL-50F18, en een DT 30mm F/2.8-macromodel, de SAL-30M28. Deze moeten respectievelijk 150 dollar en een nog onbekend bedrag gaan kosten. De HVL-F20AM ten slotte is een flitser die voor 130 dollar over de toonbank zal gaan.

Sony Alpha

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

je kunt niet vanaf elke hoogte door je zoeker kijken. Stel je hebt je camera aan je gorillapod hangen aan een paal, dan moet je met live view kijken waar je op richt zeg maar. Mooier is het uitklapscherm, dan kun je in principe je camera op de grond leggen en een live-view foto maken. Mij lijkt het wel handig. Maar slechts in beperkte situaties, want het merendeel klik je toch uit je hand.
Heb eergisteren serieus me eerste DSLR camera gekocht... Ja Sony A300X :) Komen er weer nieuwe modelletjes. Het zit mij ook altijd tegen. :(
Denk je dat je betere foto's maakt met een nieuwer model dan? Of wil je gewoon graag een nieuw model hebben om aan de buitenwereld te laten zien dat je het nieuwste hebt?

Foto's maken blijft hetzelfde, ongeacht het aantal gizmo's dat erop zit. Sterker nog: op prof camera's zitten juist minder gizmo's. Waarom zou dat nou zijn?
Inderdaad, ik zag toevallig een user met een zeer treffende signature:
Amateurs maken zich druk om apparatuur, semi-pro's maken zich druk om belichting en pro's maken zich druk om de compositie.....
En zo is het inderdaad, zelf maak ik me trouwens soms nog wel druk over de belichting ;)
Ik heb juist met opzet nu een A700 gekocht, kost relatief weinig meer, maar er zit wel (als de geruchten kloppen) een nieuw model aan te komen..... maar ja die gaat echt geen mooiere foto's maken.

OT: Leuke camera's, vooral voor iemand die nog geen ervaring heeft met SLR fotografie. Hoe ze de grafische user interface hebben aangepakt, waar de DOF met plaatjes wordt uitgebeeld is bijvoorbeeld leuk om te zien.

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 17 mei 2009 19:23]

Zit wel wat in hoor, maar nieuwere modellen hebben over het algemeen ook nieuwere sensoren en dat zorgt voor minder ruis e.d., wat de beeldkwaliteit toch wel een beetje ten goede komt, ongeacht de fotograaf.

maw, ik kan me best zn frustratie voorstellen, als je iets nieuws koopt wil je ook het nieuwste van het nieuwste hebben..

[Reactie gewijzigd door Edwintjuuh op 17 mei 2009 20:14]

Hier niet. Sony heeft net een jaartje geleden (ofzoiets) een nieuwe sensor uitgepoept (Nikon heeft 'm ook, een beetje aangeplast, maar goed) en nu maken ze een hele serie camera's met diezelfde sensor.

Canon werkt ook een tijd met dezelfde sensor. Soms met een paar pukkels meer, maar in weze dezelfde sensor.

En ik ben het pertinent oneens met de stelling dat een nieuwe sensor een betere beeldkwaliteit geeft. Onzin. Dan heb je gewoon een ranzige sensor. Ik heb een tijd met een Canon 1D gefotografeerd met een 4MP sensor. Als ik daar een foto mee maak, is dat nog steeds een mooie foto. De lens heeft veel meer invloed op de beeldkwaliteit. Hooguit ga je het merken in extreme omstandigheden, maar als ik 10 foto's op een rijtje leg, kun jij niet aanwijzen uit welke camera ze komen, ook al zet ik een pistool op je hoofd.

Gewoon foto's maken en niet kicken op gear, dan moet je een andere hobby kiezen. Om een foto te maken heb je een sluiter, diafragma een lens en een sensor nodig, meer niet. En een beetje kennis van zaken.

bewijs: ouwe compact, schitterende foto's.
Bedankt voor de link. Mooie en ook erg interessante foto's.
Ja zulke resultaten zie je zelden meer uit een hedendaagse compact komen. Jammer maar helaas. De overdaat aan pixels op te kleine sensoren geven een hoop ruis waardoor agresieve ingebouwde ruis onderdrukkers ieder detail uitvegen. Zonde! Wie stopt de MPixel gekte in compact land? De details hier zijn met 3Mpixel stukken beter dan uit mijn Pannasonic TLZ5. Geef mij mijn DSLR maar.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 18 mei 2009 12:11]

Maar een betere beeldkwaliteit op zich maakt de foto natuurlijk nog niet beter ;) Maar minder ruis bij hogere isowaarden is zeker prettig. Dat vind ik persoonlijk ook belangrijker dan veel megapixel.
"Amateurs maken zich druk om apparatuur, semi-pro's maken zich druk om belichting en pro's maken zich druk om de compositie....."

Hij was anders: amateurs maken zich druk om apparatuur, profs maken zich druk om tijd, meesters maken zich druk om het licht :)


Ik zag dat die camera's ultra plastic zullen zijn, zelfs plastic mounts zouden hebben. Vandaar dat ze de prijs kunenn drukken.
Op zich is het wel een beetje onzin, denk ik. Veel "meesters" die succesvol hun werk verkopen hebben zullen gaandeweg genoeg verschillende apparatuur geprobeerd hebben (en daarbij geld verloren hebben met aankoop/verkoop) om uit te vinden waar ze het prettigst mee werken. Gebruiksgemak en betrouwbaarheid zijn belangrijke zaken waarvoor je betaald naast absolute beeldkwaliteit.
Als het geld aanwezig is kiest men in het algemeen niet voor inferieure kwaliteit, tenzij je juist expres de tekortkomingen van je medium op artistieke manier gebruikt...
Het is altjd zo dat als je iets koopt dat er weer iets nieuwers uit komt zo is het nou eenmaal.
En je zal wel een mooie prijs hebben betaald. Nieuwe modellen zijn vaak duurder.
Er komen altijd nieuwe modelletjes, en deze zijn pas in juli beschikbaar, terwijl je nu zin had in fotograferen! En uberhaupt is nieuw niet altijd beter. Oude analoge toestellen maken ook prachtige foto's, en maakt het echt zoveel uit of de handleiding in het toestel zit of in een boekje...? ;)
Mwoah, de nieuwe modellen zijn mijns inziens eerder een achteruitgang dan vooruitgang...dus wees maar blij met je aanschaf. De nieuwe modellen kost ook grofweg 2x zoveel op dit moment, dus geen reden tot treuren ;)
Tegen? Zo nieuwe zijn deze weer niet, nu ja ze hebben HDMI maar voor de rest het verlies van CF ondersteuning.

Nee de nieuwe lading is "makkelijker" maar niet beter. Dus geniet gewoon maar van je 300, oh ik raad aan te kijken naar Minolta lensen zodra je meer wilt dat je standaard lens je kan bieden ;)
Ah ja, ik maak foto's met een 2e hands Canon 20D en dat gaat ook prima :)
Meer camera's, en nog meer camera's... binnenkort hebben sommige merken meer camera's dan beschikbare (en betaalbare) lenzen.
Het verschil is dat camera's verouderen door nieuwe technologie en dus vervangen moeten worden (aan de kant van de producent, niet per se bij de consument, al is dat wel wat de marketing afdeling je wil doen geloven). Hoe vaak wordt een lens nu geupdate met significant andere eigenschappen...
Daar gaat het niet om. Ik krijg niet het gevoel dat men de garantie afgeeft dat alle lenzen op alle camera's passen. Dus ook niet dat huidige/oudere lenzen op een gloednieuwe camera passen. Dat *is* misschien wel zo, maar ik raak nergens ervan *overtuigt* dat die garantie gegeven wordt.
Deze nieuwe lenzen mis- / gebruiken net als de huidige SSM lenzen de "powerzoom" contacten om de focusmotor aan te sturen en vana stroom te voorzien. Alle Sony en Konica Minolta digitale body's en alle (Konica) Minolta film body's vanaf de Dynax 7 (en de dynax 9 met ADI / SSM upgrade) zijn volledig SSM compatible.

Alle AF lenzen passen op alle AF body's. Alleen bij een SSM lens op een body van voor 1999 (uitzondering Dynax 9 met SSM upgrade) verlies je alleen de AF. Alle overige functies inclusief lichtmeting en diafragma blijven ongestoord functioneren.

Dus geen enkele reden om te twijfelen aan compatibiliteit. de CZ 24-70 werkt ook gewoon nog op een Dynax 7 film body.
Katsunami heeft wel een punt, ik zou ook liever zien dat er wat meer keuze in lenzen zou komen. Sony heeft destijds heel wat beloofd, maar ik heb er nog weinig van gezien.
Beter kijken, dan. Click en dan alle oude Minolta lenzen nog. Dat zijn er ook maar net geen 100 ofzo.
Ik zei: beschikbaar n betaalbaar.

Voorbeeld:
Canon EF 70-200/2.8L IS: 1499
Nikon AFS 70-200/2.8 VR: 1699
Sony SAL 70-200/2.8: 1699

De Nikon is al 200 euro duurder dan de Canon, maar biedt wel nog VR. De Sony-lens biedt geen VR voor de Nikon-prijs. Dus als je toch een lens zonder VR/IS zou willen nemen:

Canon EF 70-200/2.8L: 1049
Sony SAL 70-200/2.8: 1699

Dat is een onacceptabel prijsverschil van 600 euro.

En daarnaast is de keuze bij Nikon en zeker bij Canon veel groter.
De Sony en de Canon IS staan voor vergelijkbare prijzen in de pricewatch...
Canon IS == Nikon VR ;)
Overigens vind ik 200 euro op zo'n bedrag nog niet eens bezopen veel, als de lenskwaliteit maar beter is (en dat kon wel eens lastig worden, zover ik weet zijn zowel de Nikon als het Canon optisch messcherp).

Voor Sony kun je als high-ender wel overstappen op oude Minoltas en Zeiss, maar ertussenin lijkt het me nogal leeg. Zeg maar in het 300-1000-euro-bereik, waar je toch een paar degelijke zooms verwacht, of een tegenhanger van de 70-200 F4, een nette groothoekzoom (of uberhaupt wat groothoekigs, voor de croppers onder ons). Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het punt lijkt me duidelijk.
Canon IS == Nikon VR ;)
Overigens vind ik 200 euro op zo'n bedrag nog niet eens bezopen veel,
Dat blijft toch altijd maar een rare manier van denken, prijsverschillen verhoudingsgewijs zien. Als ik zeg, geef mij die 200 euro dan doe je dat toch ook niet? 200 euro is 200 euro en daar kun je een hoop mee doen.
De Sony-lens biedt geen VR voor de Nikon-prijs.
Sony heeft beeldstabilisatie in de body, dus heb je beeldstabilisatie met iedere lens. Als de body en de lens allebei gaan stabiliseren, dan krijg je niet echt mooie foto's. Tenzij dat gecoordineerd gebeurt, maar dat vergt nogal wat preciesie en rekenkracht; er gingen vorig jaar geruchten dat Nikon hier mee bezig was.

Sony lenzen zijn inderdaad (relatief) duur, maar je moet, zeker bij de wat betere lenzen, wel bedenken dat Nikon en Canon veel meer lenzen verkopen. Ze kunnen de ontwikkel- en andere overheadkosten over veel meer units uitsmeren, en dat heeft zo zijn effect op de prijs.
Ja, maar veelal "ouwe zooi" en weinig vernieuwend. Een flink aantal met een Sony sticker over het Minolta logo geplakt.
Maakt ook niet uit want slecht is dat niet, maar ik heb het idee dat er voor Canon en Nikon gewoon wat meer smaken zijn. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Helemaal gelijk, maar echt vernieuwende lenzen ontwerpen is lastiger dan een extra knopje, kantelschermpje of nieuwe cpu in de body. Neemt niet weg dan gewoon een nieuwe serie lenzen, desnoods met het oude lens ontwerp maar met snelle motoren en mooie lamellen in het diafragma wel prettig zou zijn.
A200, A300 en A350 gaan er uit.
Dit zijn net als de vorige generatie 3 weinig verschillende instappers. vorige generatie was A200, A300 (A200+liveview), A350 (A300 alleen dan 14MP)

Dus in feite is er weinig veranderd: De A230 heeft als enige geen Liveview, de A230 en 330 zijn beide nog steeds 10MP en de A380 is idd ook nog steeds 14MP.
Netjes, dat ze nu ook SD ondersteunen. Dat lijkt naast SD toch wel een beetje de standaard te zijn wat betreft multimedia-geheugen. CF is achterhaald en eigenlijk alleen nuttig voor cf2ide oplossingen, gezien ze eigenlijk IDE-apparaatjes zijn. Ik denk dat ongeveer 1% van de gebruikers MemoryStick gebruikt, omdat het zo duur is en geen extra voordelen biedt (eigenlijk alleen nadelen). Misschien dat die groep gebruikers de overtuiging erop nahoudt dat MS-kaartjes "beter compatible" zijn ofzo.
De merk specifieke kaartjes zullen wel gaan verdwijnen.
Ik heb net een Fuji compact gekocht en die slikt ook gewoon SD naast hun eigen xD kaarten.
Dat CF verdwijnt is wel jammer, het grotere formaat is in een DSLR geen probleem en je hebt toch hogere schrijf snelheden dan bij SD.
Bovendien is CF niet zo'n klein prutskaartje wat je gemakkelijk kwijtraakt. :)
Ik denk niet dat CF snel bij (semi-)prof modellen (van Canon/Nikon iig) zal verdwijnen trouwens.
Inderdaad, hegt enige nadeel van CF is dat de kaartjes wat groter zijn, Maar dat zou voor de huidige dslr camera's geen probleem mogen zijn. Verder zijn ze gewoon robuuster en sneller. Daarom ook begrijp ik deze stap van Sony niet zo eerlijk gezegd.
Andere merken hebben ook (Alleen) SD in hun instap modellen.
Sony zal bij de semi-pro modellen (A700 en A900) opvolgers echt nog wel CF gebruiken.
Bij de A900 moet ik er niet aan denken met SD...met die 25mb bestanden.
Dat ze nu opeens SD gaan ondersteunen is een groot teken aan de wand dat Sony eindelijk hun vreemde/dure formaat schrapt en dat ze de bestaande klanten nog even te vriend houden. Maar het werd tijd na die 10 jaar dat ik Sony camera's geen optie vond vanwege die vendor lock in.
Sony bevestigt verder dat de 2,7"-schermen alleen bij de A330 en de A380 te kantelen is.
Voegt zo'n kantel scherm veel waarde toe aan een camera dSLR? :? Het lijkt mij fijner om door de zoeker te kijken... jullie?
En voor een camera die iets lichter en compacter is ga ik geen 100 euro meer betalen...
Een HDMI aansluiting heeft waarschijnlijk wel voordelen tenopzichte van een video uitgang.

[Reactie gewijzigd door jaspara op 17 mei 2009 17:44]

Soms is dat live view + kantelscherm geniaal. Foto's die ik blind moet maken terwijl mn maat gewoon ff dat live-view aanzet en dat schermpje kantelt.

Als je bijvoorbeeld in een publiek staat en je wil boven het publiek uit fotograferen.

Tuurlijk je kan een trapje mee nemen, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die zullen betwisten dat zo'n kantelscherm + live view in zo'n situatie veel praktischer is.

Wat betreft het zien van details zal een normale zoeker wenselijker zijn, maar als je alleen je compositie wil bepalen vanuit een vage hoek...

Sony's Live View voegt zeker weten een waarde toe aan de DSLR. Voegt het toe omdat het ook nog gewoon de normale zoeker heeft. Mijn Nikon D80 heeft alleen de zoeker.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 17 mei 2009 17:58]

"Als je bijvoorbeeld in een publiek staat en je wil boven het publiek uit fotograferen."

Inderdaad, hier dacht ik ook aan, lijkt me best wel van toegevoegde waarde als je bijvoorbeeld fotograaf bent op evenementen etc.
Lijkt leuk, maar dat levert ook niet veel meer op dan kiekjes...

Om daadwerkelijk goede foto's te maken, moet je een goed overzicht hebben, zodat je de interessant scenes kunt vinden. 't is al erg genoeg wanneer je je niet kunt bewegen in het publiek. Maar als je dan ook nog eens via een miniem schermpje de scenes moet opzoeken die het waard zijn te fotograferen, dan is het puur geluk wanneer je een echt interressant foto krijgt.
Voor makelaars is het een ideale oplossing.
Wel eens geprobeerd een badkamer vanuit de hoek te fotograferen?
Alleen jammer dat het schermpje op de Sony alleen naar beneden kan klappen.

PS Olympus E-620 + ZD9-18mm, volgens mij de ideale makelaarscombo :)
Makelaars hebben geen DSLR nodig voor de snapshots die ze van een huis maken.
Steeds vaker worden professionele (dus DSLR) fotografen ingezet om foto's van een huis te maken. Tenminste, dat is wat ik de laatste paar keer gezien heb.
Echte goede groothoeklenzen zijn er niet op de meeste compacts en de binnenshuis foto's hebben vaak een groot dynamisch bereik als er licht door de ramen schijnt.

Met de komst van internet (Funda!) zijn foto's misschien wel het belangrijkste onderdeel van de promotie van een huis.
Ik gebruik het scherm van mijn A350 best veel. Dat kantelen is soms gewoon heel erg handig. Maar ik gebruik de zoeker wel het meeste dat is waar.

En die HDMI uitgang stuurt ook meteen het geluid mee en kan volgens mij ook de beelden in een hogere resolutie door sturen wat je met de oudere analoge uitgang dus niet kan. Handig als je dus op een 1080p tv de foto's wil bekijken.

Ben benieuwd of die A380 nu ook filmpjes kan opnemen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 17 mei 2009 18:12]

Gaan de AF motors nou wel of niet in de body komen ? Ik had gehoord dat ze dat zouden gaan doen met deze nieuwe serie.
Minolta/Sony hebben altijd al AF motoren in de body gehad. De allereerste Minolta 7000 had dat al (ik heb er nog een in de kast liggen, mocht je geinteresseerd zijn). Sterker nog, de enige autofocus (D)SLR's zonder AF motor zijn de instapmodellen van Nikon.

Ik neem aan dat je bedoelt, of er nog Sony objectieven komen met ingebouwde AF motor? Zou best kunnen Die zijn er nu (zie http://www.dpreview.com/news/0905/09051802sonyfourlenses.asp), maar zelfs dan zullen de eerstkomende modelgeneraties van hun camera body's die motor ook nog wel hebben, vanwege compatibiliteit met (oudere) lenzen. Een van de verkoopargumenten van Sony is het groot aantal beschikbare objectieven, dan moet je er dus wel voor zorgen dat je ze kunt gebruiken op je camera's.

Update aan iedereen hieronder:
Inderdaad, Canon heeft geen AF motor in de body, maar in de objectieven. Mijn excuses... |:(

[Reactie gewijzigd door B64 op 18 mei 2009 11:17]

ehhmm heb jij AF motoren in de Canon bodies gezien?
Canon heeft al jaren HSM lenzen en de AF motor in de lens is geschrapt bij de introductie van de eerste EOS film SLR's .
euhm. HSM is de benaming van Sigma voor de variant op USM van canon.

Maar ook Canon niet-USM lenzen hebben een AF motor in de lens natuurlijk.
Wat een onzin.... 8)7

De meeste Canon lenzen hebben gewoon een AF motor en alleen de dure lenzen hebben een USM motor.
USM zegt alleen iets over het type motor (sneller en stiller) maar bij canon zit de motor altijd in de lens en nooit in de body.
De camera's bieden bijvoorbeeld een grafische gebruikersinterface met ingebouwde handleiding, die met name de invloed van sluitertijd en diafragma duidelijk moet maken aan de gebruiker
Alsof dat helpt... Wanneer iemand op de camera moet kijken wat voor diafragma die moet gebruiken, dan is het al te laat. Zo iemand moet je gewoon de keuze tussen portret en landschap stand geven.

Begrijpen hoe het diafragma en sluitertijd invloed heeft op de foto, leer je door het eerst ergens te lezen, (bijvoorbeeld de handleiding, waarbij er voorbeeld foto's bij staan) en dan gewoon uit te proberen. Niet 5 seconden voordat je de foto maakt...
Wat maakt het nou uit wr je het leest? Weet niet hoe Sony de handleiding weergeeft tijdens gebruik maar het lijkt me best aardig om een dergelijke camera als eerste DSLR aan te schaffen. Heb niets tegen leerboeken of nalezen op bijv dpreview maar het is in ieder geval een leuk initiatief van Sony om leerboek en camera samen te voegen.
Niet alle foto's hebben haast. Als je een statisch object fotografeert, dan kan het best handig zijn om via een soort preview het effect van je diafragma-instelling op de scherptediepte zien.
Zoiets heet een scherptediepte-controle knop (DOF preview op z'n Engels), en dat zit volgens mij niet op deze camera's (de A700 en A900 hebben er wel een). Als je zo'n knop indrukt dan wordt het diafragma gesloten tot de ingestelde waarde, zodat je het effect van je diafragma-instelling ziet. Het zegt alleen niks over het effect van de ingestelde sluitertijd, dat zie je pas nadat je de foto genomen hebt.

Handmatig instellen van diafragma en/of sluitertijd heeft alleen zin als je snapt waar je mee bezig bent, dus wat dat betreft is dit wel een goede stap van Sony. Niet iedereen heeft altijd de gebruiksaanwijzing bij zich - en die van Sony staan volgens mij alleen op CD-Rom dus dat leest wat lastig op locatie. Alleen is het schermpje wat klein voor een uitgebreide handleiding, dus zullen het wel heel beknopte beschrijvingen zijn.
Ik ben blij met MS kaartjes. Waar alle kaartlezers en fotocamera's problemen heeft met SD/SDHC etc etc kan mijn oude Sony W170 mijn 8 Gb MS Pro Duo lezen. Mijn Sony P52 kan tot de 4 Gb en al mijn (zelfs oude) kunnen die 8 Gb MS Pro Duo lezen zonder problemen. Nou geef mij maar MS want dat werkt perfect. Dus verder ontwikkelen zou geen probleem zijn. Ok het heeft geen zin in mijn camera nu 8 gb erin te zetten want dan zou je op de hoogste kwaliteit 2000 foto's kunnen maken.

Ik zit wel in de tussentijd te denken om een SLR van Sony te kopen want W170 is een heerlijke camera.
Mijn cameera heeft geen last met * Gb SDHC anders
Ik houd de ontwikkelingen in de gaten maar tot nu zie ik geen reden om m'n A100 in te ruilen voor een van die nieuwe modellen. Wat heb ik aan een kantelbaar scherm of een HDMI uitgang... Allemaal dingen die ik niet gebruik en er dus ook het nut niet van inzie eigenlijk.
Je hoeft ze niet te kopen hoor! Maar wellicht zijn er anderen die wel zo'n nieuwe camera willen. Dat je dingen niet gebruikt omdat je ze niet hebt, wil nog niet zeggen dat je ze ook niet zou gebruiken als je ze wel zou hebben.

Buiten dat, als Sony de A100 nog steeds in het assortiment had, dan zouden ze er niks van verkopen; de concurrentie zit immers ook niet stil dus moeten ze gewoon geregeld het assortiment vernieuwen en updaten.
2 redenen om het wel te doen: AF snelheid en ruis op iso 800 en hoger.
2 redenen om het niet te doen: ergonomie en features.

De A100 was geen pure instapper meer een compacte mid end body, Nikon D70 / D80 tegenhanger. Deze A2x0 en 3x0 body's zijn pure instappers die net iets minder beperkt zijn als nikon's D40(x) en D60.
Ik vind vooral de prijs van de flitser en de portret en macro lensen leuk!
Vooralsnog was Sony ernstig duur wat betreft lenzen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True